NÁZOR: Jak Slovensko nakoupilo pistole CZ-75 a Glock 17

Slovenský policista v akci s pistolí Glock; ilustrační foto / Ministerstvo vnitra SR

Záměr slovenských ministerstev vnitra a obrany nakoupit nové pistole byl poprvé veřejně diskutován někdy v roce 2011. Není divu – do druhé dekády 21. století vstoupily policie i armáda vyzbrojeny nevyhovující pistolí vz. 82 v ráži 9 mm Makarov.  Ty navzdory občasnému výskytu pistolí CZ-75 a Glock tvořily základ arzenálu krátkých ručních zbraní obou těchto bezpečnostních složek. Článek vyšel původně na On War | On Peace

Nové pistole pro slovenskou policii a armádu

Po ohlášení záměru následoval dlouhý proces vyhlašování, napadání, rušení a opětovného vyhlašovaní tendrů. První nové pistole dostala policie na jaře 2016. Na samotné potřebě přezbrojit by nebylo nic zajímavého. Zajímavý byl ovšem průběh a výsledek tendru.

Protože primární zbraní vojáka je puška, není nákup pistolí pro armádu klíčový. Navíc pro jednotky, kde by pistole skutečně mohla přijít ke slovu, tedy pro 5. pluk speciálního určení a Vojenskou policii, už byly nakoupeny modernější produkty, a to vzpomínané CZ-75 a Glock 17 v ráži 9mm NATO.

V případě zbraní pro armádu tak byly mnohem důležitější nákupy těch dlouhých. Ozbrojené síly SR provedly na jaře 2014 vojskové zkoušky pistolí domácího výrobce Grand Power.

Produkty GP byly oficiálně „zařazeny do výzbroje”, což ovšem neznamená, že daný produkt bude i pořízen. Pro ozbrojené síly, policii i příslušná ministerstva to však mohlo být signál, že se slovenské pistole mohou „poprat“ se světovou konkurencí.

Hlavní zbraní „běžného” policisty, tedy člověka mimo zásahové útvary, je krátká kulová zbraň, pistole. Proto bylo přezbrojení policejního sboru na novější a vyhovující zbraně extrémně důležité. Na světovém trhu se nachází množství výrobců, kteří se mohli do soutěže o dodání cca 46 tisíc pistolí přihlásit se skutečně kvalitními výrobky. Včetně těch domácích. Domácí výrobce se ale nakonec tendru neúčastnil. Nebo ano?

Účastnili se ho totiž Česká zbrojovka Uherský Brod, rakouský Glock, italská Beretta a slovenská firma Rapier se švýcarskými pistolemi Sig Sauer.

Nehledě na celý zdlouhavý proces, soutěž došla do konce. Vítězi se staly první dvě jmenované společnosti. Tendr byl totiž rozdělený na dvě části podle druhu zbraní, které se nakupovaly.

V jedné části měla být nakoupena „pištoľ zásahová”. Pistole tohoto typu měly být bez klasické vnější manuální pojistky. V druhé části měli být nakoupeny „krátke guľové zbrane” v třech variantách – „služobná”, „služobná kompakt” a „služobná subkompakt”. Ve finále byly nakoupeny:

  • Pištoľ zásahová Glock 17 Gen4” s příslušenstvím v počtu 14710 kusů

  • Pištoľ zásahová Glock 17 Gen4” s rozšířeným příslušenstvím v počtu 1418 kusů (víc zásobníků, laserové zaměřovače atd., pravděpodobně pro speciální a zásahové jednotky)

  • Krátka guľová zbraň služobná ,S‘ CZ P-09” v počtu 14841 kusů (z těchto pistolí už od ministerstva vnitra odkoupilo 8400 kusů ministerstvo obrany)

  • Krátka guľová zbraň služobná kompakt ,K‘ CZ P-07” v počtu 7700 kusů

  • Krátka guľová zbraň služobná subkompakt ,SK‘ CZ 2075 D RAMI” v počtu 4100 kusů

Vítěz předem znám

K uvedenému výsledku tendru si nemohu odpustit několik poznámek.

V první řadě, délka tendru od první zmínky o potřebě přezbrojit až po samotný nákup je skutečně tristní. Navíc byla soutěž doprovázena početnými problémy. Zdá se ale, že tak to u ručních zbraní bývá a stává se to i v "lepších rodinách". Stačí se podívat na problémy Bundeswehru s puškami G36 nebo anglický jménem L85. Jedinou pozitivní věcí na celém procesu byla shoda napříč vládami o potřebě výměny pistolí.

To je ostatně asi jediná věc, na které se minulý ministr vnitra Daniel Lipšic a současný ministr Robert Kaliňák shodnou. Za pozitivní věc ale můžeme považovat to, že nákup pistolí zabezpečovalo ministerstvo vnitra v rámci svého tendru i pro ministerstvo obrany.

Procesu ale rozhodně nepomohlo, že se ministr Kaliňák od začátku vyjadřoval o České zbrojovce a Glocku jako o vítězích. Na samotném výběru by nebylo nic špatného, ale i kdyby si ministr nebo policejní sbor skutečně přáli, aby se do výzbroje dostaly výrobky těchto firem, při zakázce za více jak 34 milionů eur (i když informace o celkovém objemu nákupu se z různých zdrojů liší) musí jednoduše výběr probíhat otevřenou a férovou soutěží.

Za druhé, vítězové a „poražení”. Firma Beretta byla z tendru vyřazena ještě před jeho ukončením z neznámých důvodů a proti rozhodnutí se neúspěšně odvolala na slovenskou obdobu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v ČR – Úrad pre verejné obstarávanie. Firma Rapier s pistolemi Sig Sauer byla vyloučena kvůli „administrativním chybám”.

Co Grand Power?

Nejvíc však kartami zamíchal slovenský Grand Power, kvůli kterému tendr několik měsíců stál, aby se z něho nakonec GP dobrovolně stáhl. Jaroslav Kuracina, majitel zbrojovky Grand Power, totiž tvrdil, že výběrové řízení bylo účelově nastavené tak, aby byl Grand Power ze soutěže vyloučen. Pistole GP jsou totiž o 2 mm delší, než požadovaly podmínky soutěže. Ministr Kaliňák se navíc o šéfovi GP Kuracinovi vyjádřil jako o „neseriózním partnerovi”.

Otázkou je, nakolik tuto animozitu způsobilo to, že Kuracina se z pozice „majitele úspěšné firmy” a „tvořitele pracovních míst” rád vyjadřuje k polickým tématům. Ve vládní straně Smer mu také asi jenom tak neprominou, že před krajskými volbami v roce 2013 vyjádřil podporu extrémistovi Marianovi Kotlebovi a nikoli jejich kandidátovi.

To rozhodně nebyl ze strany pana Kuraciny zrovna nejlepší krok, na druhou stranu ve svobodné a demokratické společnosti není úplně nejlepší nápad vyřadit někoho z otevřené soutěže kvůli jeho politickým názorům.

Výběru neprospělo ani to, jakým způsobem rozpolcuje společnost Grand Power slovenskou střeleckou veřejnost. Kvalita, nebo nekvalita pistolí GP je mezi slovenskými střelci asi nejkontroverznějším tématem.

Zdá se tak, že jediným důvodem zuřivé obhajoby přezbrojení slovenskými pistolemi GP bylo to, že jsou slovenské. Posouzení vhodnosti rozhodování se na tomto základu necháme na čtenářích. Zbraně musí být především spolehlivé a nezruinovat státní rozpočet, což jsou kritéria, na základě kterých by se měly vybírat.

Ani argument o pracovních místech není úplně na místě, když vezmeme v potaz, že i „čezety” a Glocky se vyrábějí a montují také na Slovensku. Nebo opačně: co brání „domácímu výrobci” přesunout výrobu nebo její část do zahraničí? Navíc v případě výroby krátkých ručních zbraní se nedá moc mluvit o podniku strategického významu – dá se vůbec ve státě, který se dá projet z jedné strany na druhou za čtyři hodiny, mluvit při výrobě zbraní o podnicích strategického významu?

Proč dva výrobci?

Máme tedy před sebou výsledky tendru a nakupují se dva různé druhy pistolí od dvou výrobců. Tento výsledek však postrádá logiku hned ve dvou směrech.

Za prvé: proč se nakupují i „pistole zásahové” bez vnější pojistky i „krátké kulové zbraně” s vnější pojistkou? Oba způsoby zajištění zbraně – ten, který používá Glock, i ten „klasický” v podání „čezety” – jsou absolutně legitimní. Absence vnější pojistky nedělá zbraň „méně bezpečnou” a naopak při tasení zbraně zkušeným střelcem je časový rozdíl mezi prvním výstřelem z pistole s vnější pojistkou nebo bez ní prakticky nulový.

Proč si tedy komplikovat život, nakupovat dva různé systémy a cvičit lidi na dva různé způsoby zacházení se zbraní? Absolutně absurdně pak zněla vyjádření vycházející z policejního sboru, že chtějí Glocky, protože mají kladívko uvnitř, které na rozdíl od bicích kohoutů pistolí klasické koncepce nemůže protivník střelci zablokovat a znemožnit výstřel. Někdo holt asi viděl moc filmů s Chuckem Norrisem nebo Brucem Willisem.

Za druhé, kdybychom pochopili logiku nutnosti nákupu půlky zbraní s jednou koncepcí pojistky a druhé půlky s jinou, stále není důvod nákup komplikovat a rozdělovat ho mezi různé typy pistolí. Kdyby se soutěž definovala tak, že je potřeba dodat pistole několika velikostí s rozdílným typem pojistky, případně možností typ pojistky změnit podle potřeby, nalezneme ve světě hned několik výrobců, kteří by tyto potřeby splňovali.

Třeba vyloučený Grand Power nebo vítězná Česká zbrojovka, na jejichž pistolích P-07 a P-09 se dá spoušťový mechanismus upravit podle potřeby. Nákup jednoho typu pistolí by usnadnil logistiku, zúžil množství příslušenství, které je nutné nakoupit a možná i umožnil nákup za nižší jednotkovou cenu.

Ale abychom jenom nekritizovali, tendr se podařilo dovést k nákupu. Policisté a vojáci dostávají nové pistole. Akorát to všechno mohlo být příjemnější a méně kostrbaté. Snad se na příslušných místech do budoucna poučí. Na nové útočné pušky stále nepřezbrojila celá armáda.

Redakčně upraveno

Zdroj: On War | On Peace

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Česká zbrojovka investuje na Slovensku

Česká Zbrojovka (ČZ) rozšíří na Slovensku své vývojové a výrobní kapacity. Informaci přinesl deník ...

Slovenské obrněné vozidlo Aligator Master II

Na bratislavské vojenské výstavě IDEB 2016 slovenská společnost Kerametal představila prototyp ...

Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...

Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty

Slovenský DennikN včera informoval o záměru slovenského ministerstva obrany modernizovat 18 bojových ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • fenri
    20:19 26.10.2016

    Vzhledem k tomu, že jsem po pěti letech vyměnil Glocka za CZ P-09 a jednu jetou P-07 Duty, dovolím si srovnání:
    GLOCK+ :
    -Glock je geniální jednoduchostí rozborky i konstrukce
    -IMHO největší výhoda Glocku je snazší natahování a hlavně vybíjení s vyhozením náboje do dlaně. To se u CZ dělá MNOHEM hůř
    -Glock je mírně užší (nikoliv o šířku závěru, to je nic, ale o ovládací prvky).
    -už defaultní mířidla jsou pevná, spolehlivá a nepřekáží

    CZ+:
    -jednoznačně ergonomičtější do ruky
    -přesnější jak na mířenku, tak při akční střelbě a double-tapech. Rozdíl je fakt značný, hlavně P-09 je o třídu před Glockem. Prostě je kultivovanější a rychleji se vrací.
    -lepší spoušť. V SA není co řešit, ale i DA mi připomíná Glocka s původní stojinou spouště, pouze chod je dlooouhý.
    -pro mě je SA/DA jednoznačně výhoda
    -nikdy jsem neměl dobrý pocit z nadrcnutého Glocka v pouzdru (ale zase dobře moc natahuje), u CZ mám s vypuštěným kohoutem lepší pocit
    -mířidla se hodí pro přesnější střelbu, na "polopudovku" mi víc sedí Glock mířidla s "U" hledím

    Zpracování: Duty má naběháno dost. Rám má slavné boule, které mi ale přijdou jako sklenice v bouři vody, či typicky české plivání do vlastního hnízda. Ty boule totiž VŮBEC NIČEMU nevadí a nejsou ani kosmeticky horší, než pro Glock typický zkroucený rám v přední části - "pig nose". Měly to oba mé Glocky (19 a 17 gen. 3) a samozřejmě to také vůbec ničemu nevadí. Něktéré to mají jako nové. Tady mi přijde, že to Zbrojíř přehání: u Glocka je ohnutý předek rámu OK, u CZ jsou boule katastrofa. Realita je taková, že v obou případech jde o prd. Ze zmrzlé Duty zásobník fakt nevypadne. Musí se do něj šťouchnout. Kovové části jsou takové hrubě matné, ošoupané, semtam vryp. Jde o kvér, který má naběháno dost a byl 5 let denně nošen. Spolehlivost 100% se vším, co jsem do ní nacpal (i nekvalitní přebíjenky s tvrdou zápalkou, kterou Glock nežral). Nemá problém ani se střelami SB s komolým kuželem, který Glocky nerady. Mířidla (slabina Duty) nahrazena tritiovými - bez problému.

    P-09 - IMHO lépe zpracovaná, než Glock. Žádné kroucení, žádné vůle, krásná povrchovka. V ruce dokonalá a velmi, velmi přesná (v rámci služební zbraně). Jak mířenka, tak blbnutí na taktiku. Mám s ní také kolem 1000 výstřelů, bez jediné zádržky či náznaku problému. SB, subsonic, Black Mamby, Magtech, tři druhy přebíjenek i šílené Wolfy s ocelovou hilznou. Ke zmražení: dělal jsem pokus s mražákem, Duty, P-09 a G19 gen.3. Po dost dlouhém mražení nevypadl zásobník ani z Glocka (podotýkám, že to bylo zmražené tak, že v praxi by to nastalo jen tehdy, když byste Glocka sebrali mrtvole ležící přes noc v zimní tajze). P-09 vypadl zásobník vždy, i kdyby se sebral po týdnu ve sněhu.. U Duty opravdu stačí, když je hodně studená a zásobníku se nechce.
    Na oba kvéry bez problému jde dát svítilna Fénix ve FAB montáži.

    Ke spouštím: beru SA/DA jako výhodu. U Glocka má vždy stejný chod spouště - nic moc, vlastně mizerný, ale alespoň se slušným resetem a po instalaci 2kg stojiny to jde. SA/DA beru tak, že mám možnost dát si LEPŠÍ (SA) spoušť. Přijde mi, že nadrcnutá a s vypuštěným kohoutem (nouzová rána v DA) je bezpečnější než Glock. Je-li čas, jde palcem natáhnout kohout a pak Glock spoušť nemá šanci. SA/DA v Omeze má sice rozumný chod (jde poladit, hlavně SA), ale ten reset je fakt šílený. Kupodivu mi nevadí. V double-tapech mám MNOHEM lepší výsledky. Ale chápu, že je to subjektivní.
    S Glocky (nastříleno asi 5-6 tisíc ran) jsem zažil řadu zádržek - pravda vždy střelivo, nikdy se nekously aspod.) CZty najeto zatím asi 2 tisíce, bez zádržek včetně "žraní" střeliva, které Glocky nechtěli-myslím že je číza všežravější.

    Mé interní, trochu i pocitové, vnitřní hodnocení: Duty -> Glocky -> P-09
    Každopádně nevidím racionální důvod, proč by CZ měla být nějak za Glockem (teď neřeším katastrofální CZ-75 D Compact). Glock je jednodušší na obsluhu a údržbu (je to takový Kalach), CZ chce malinko zkušenějšího střelce (vědět v jakém stavu mám pistoli) a nepatrně hůř se rozebírá.

  • niko
    08:16 18.07.2016

    Hurvo: Armada ma uz vraj v skladoch cz p 09. Takze prezbrojenie bude vyzerat takto:
    Policia: Glock
    Justicna straz: Glock
    Colnici: ?
    OSSR: CZ P09, specialne jednotky Glock

  • hurvo
    19:54 15.07.2016

    niko: to by mohla byt dobra sprava pre OSSR, zeby glocky sli na bojove utvary, a zbytok by mal CZ P09.

  • niko
    09:50 15.07.2016

    Vcera prebehla slovenskymi mediami zaujimava informacia. MV SR podla vestnika uradu pre verejne obstaravanie podpisalo dalsiu zmlzvu s firmou Glock na dodavku sluzobnych pistoli v hodnote 6,7 mil. €. Co moze byt odhadom takych 12 az 14 tisic pistoli. Ak vezmeme do uvahy, ze v marci (breznu) bola dodana prva varka Glockov pre policiu (niekolko tisic kusov) a policia ich uz vyuziva je zrejme, ze Slovenska policia a justicna straz nakupi urcite viac glockov ako je 16.000 - teda uvedene v tomto clanku. Uz spolu s touto objednavkou ich ja odhadujem na 20-25 tis, ktore policia bud uz vyuziva, alebo su na ceste. Otazne potom je, ci sa CZ vobec do policie dostane. Kedze pocetny stav policie a justicnej straze je okolo 30.000 muzov. Na prezbrojenie este caka armada a colna sprava. Tak jedine, ze CZ skonci tam. Predsa pre vojakov je to zalozna zbran a colnici vela nestrielaju, takze mozu mat aj menej kvalitnu zbran.

    Vestnik:
    http://www.uvo.gov.sk/vestnik/...

  • Zbrojir
    09:43 15.07.2016

    O tom, že média šíří informace různé kvality, snad víme všichni. Pokud někdo vydá unáhlené tiskové prohlášení, chytnou se toho obvykle mnohá média, aniž by si dala práci, popř. vůbec mohla uveřejněná fakta ověřit. Já bych nepoužil termín fáma, ale mírnější formulaci velmi tendenčně a neobjektivně podaná informace.

    V případu CZ 805 byla kritika médií vskutku jen krátká (selhání v Afganistánu), poté, co na MO ČR byl vydán striktní zákaz vyjadřovat se (v praxi hrozí citelné sankce), přesunula se kritika pouze na diskusní fóra. Nevím, že by se něco změnilo, problémy jsou dále, i když několikaletý dovývoj přinesl zlepšení, ale vše důležité již bylo vyřčeno, a tak logicky není k další rozsáhlé diskusi pádný důvod.

    Míra přepracování M4 na HaK 416 je mnohem větší, než by se mohlo laikům zdát, většina dílů, a to i když vypadají podobně, shodné nejsou. Je to vlastně jiná zbraň s designem M4.

  • Jura99
    09:08 15.07.2016

    JosefŠ: BBraun myslíte tu firmu, jejíž manažer se svezl v Rathově kauze? To asi nebude etalon čistého podnikání ve zdravotnictví (pokud něco takového u nás existuje).
    hurvo: zavedení HK 416 v OS SR nic moc neznamená a není to automaticky důvod, proč by měla být nakupována. Má jí v malém množství 5. pšu. Pokud by HK 416 byla jediná správná puška na světě pro plošné zavedení v armádě, pak je překvapivě málo rozšířena. Zbraň je to jistě pěkná, ale poupravit a precizně vyrobit M4 si nezaslouží nějaký velký obdiv.
    Zbrojir: pokud ta kritika G36 byla fáma, pak se teda dějou v novinách hrozné věci. Obdobně sklízel kritiku i BREN, teď už se ale velmi dlouho nic špatného o něm nepíše, buď si už všichni zvykli, nebo se odstranitelné závady opravily, nebo se snad kritika BRENu už zakázala a nebo ještě hůř, že není tak špatný jak se o něm v minulosti psalo ?

  • Zbrojir
    14:18 14.07.2016

    Bohužel nemá moc času a tak stručně:

    1.Podle platné legislativy je cena velmi důležitá, a přílišný tlak na ni výrazně škodí především kvalitě, právě tím, že vítězí ti o něco levnější, ale často nesrovnatelně horší, než o kousek dražší konkurence, kdy stát obvykle nedokáže zjevně nedokonalé zboží následně vyreklamovat (někdy ani díky politickému tlaku nesmí...).

    2. Problém větší váhy kvality ve výběrovém řízení spočívá v tom, že byrokrati chtějí jen snadno hodnotitelná kritéria (hmotnost, dostřel,…) a ty popravdě obvykle nic neříkají… podívejte, jak neslavně v tendrech dopadlo MO ČR s DMR 7,62x51. Navíc je problém v tom, že vám takový tendr hned napadnou neúspěšní zájemci, že byla kritéria nejasná, subjektivní, že by měla rozhodovat především cena, a úřady pod tlakem nakonec rezignují.

    3. Když se chce, tak není cena vůbec rozhodující, viz nabídky CZ 805 vers FN SCAR, kdy SCAR byl levnější!!!

    4. Ceny není tak jednoduché srovnat, protože cena kusová a cena tendrová se hodně liší, u větších objemů je cena tendrová samozřejmě výrazně nižší. Zjednodušíme-li to, tak MO ČR a MO SR pořídilo CZ 805 za ceny srovnatelné s FN SCAR, či HaK 416. Opakuji, že u nás byla nabídka s FN SCAR dokonce levnější, než CZ 805. Jen ještě upozorňuji, že mnohé oficiálně zveřejněné ceny CZ 805 jsou bez DPH.

    5. G 36 bych nepomlouval, protože dle zveřejněných informací vyšetřování silná prohlášení tamního politického vedení MO k pušce, a nebylo to jen k pušce, nepotvrdilo, puška je v mnoha ohledech výborná, dokonce v něčem možná i nejlepší na světě (viz srovnání zbraní v USA – extrémní podmínky, kdy nejspolehlivější XM8 je technicky především HaK G36), a snížená přesnost při přehřátí, určitě to není tak, jak se píše, už se pár testů udělalo…. Myslí, že to spíš někdo účelově vyhrotil, kdy udělal překvapivý objev, když se útočná puška používá jako kulomet a hrubě se poruší pravidla exploatace, tak polymerové pouzdro nevydrží to, co kovy, ale je otázka, zda má obsluha tolik nábojů vůbec u sebe…. V SRN se možná schyluje k soudu, protože HaK uvažoval o žalobě na vládu… Pokud si další země nakoupí G 36, což je prý na cestě, bude to dost jasný signál… Prosím jen, už to zde neřešme, ať tu nemlátíme prázdnou slámu.

    6. Pokud mám dobré informace, tak k Slovákům pistole CZ, na rozdíl od Glocků, ještě nedorazily, cena pistole s porovnatelným příslušenstvím, vychází lépe pro „pistoli zásahovou“, tedy pro Glock, a s CZUB prý dlouho nebyla, nebo možná ještě není, podepsána kupní smlouva..., kdo zná zákulisí, ani se nediví... Mj. pistole CZ budou určeny především pro "kancelářské policisty"..., kdo chápe souvislosti, pochopil, kdo ne, dovysvětlení netřeba.

  • JosefŠ
    13:56 14.07.2016

    Edit k mému příspěvku.

    Samozřejmě jsem ve spojitosti G36 myslel proběhlé zprávy o snížení přesnosti při zahřátí hlavně.

  • niko
    13:42 14.07.2016

    Jura99: Cena HK416 sa pohybuje od 2500 do 3000 $, cize 2300-2800 €. Pri maloobchode. Velkoobchodne ceny su samozrejme ine. No a myslim, ze porovnavat s Brenom za 2300 € to vobec nemusime. Malo muziky za vela penazi.

  • JosefŠ
    12:09 14.07.2016

    Jura99. OK, já se "bál" aby to nebyl náhodou sarkasmus...

    Ano, mají také G36, G417, Glock 17, CarlGustav, Javelin, standard M4, Fast přilby, ESS brýle, FN Minimi 5,56x45 a MG3 a spoustu další špičkové výzbroje. Ono totiž v Norsku nakupují to co je kvalitní a někdo při tom používá mozek!!! Nejspíš to má co dočinění s tím, že každá zakázka je vyvěšená na internetu a každý se v ní může hnípat jak je mu libo...

    Proč píšete o G36 jako o "skvostu"? To narážíte na proběhlé zprávy jistě erudovaných politiků ( respektive jedné paní, pokud se dobře pamatuji) a novinářů? Kteří za každou cenu ze slepičího ho*na chtějí udělat senzaci? Máte to nějak potvrzené? Nebo jste jen přebral prohlášení v novinách jako někteří jiní přebírají zprávy o "kvalitě a úspěchu výrobků CZUB" a naprosto odmítají komentáře od Zbrojíře atd atd"?Kdyby to byl takový problém tak už by ji přeci ozbrojené síly nepoužívali ne? Přiznám se, že jsem se po tom až tak nepídil, protože mi to připadalo jako nafouknutá bublina od začátku, pokud máte nějaké relevantní info, rád se poučím.

    Vím co je V-AR a PAR, myslíte že protože tu obhajuji HK416 a mluvím o ní jako o skvostu, že jsem si střík do gatí a nic jinýho neznám?
    Já neříkal nic proti V-AR nebo PAR. Jenže asi nejsou schopni tak velkoryse podmáznout něčí kapsu, aby dostali šanci. Také věřím tom, že majitelé těchto firem mají i svoji hrdost, aby to nedělali!!! Mnohem radši bych u našich kluků viděl tyto ( PAR, V-AR, HK 416, SCAR, ACR, Modernizovaný vz. 58) zbraně, než aby museli protrpět to co si protrpěli s BREN. Jinak V-AR píše na stránkách, že mají v testování pušku v ráži .308 Winchester. Když nevyšel SIG na pozici DMR pušky tak bych rád aby vyšla V-AR. Možná právě proto byl "zrušen" tendr na DMR a čeká se na dovývoj V-AR :D :D :D Ale známe český absurdistán...

    Výběrové řízení založené pouze na nejnižší ceně není jen výsadou státu. Děje se to i v nemocnicích, kde místo osvědčených, spolehlivých a dlouho fungujících výrobků firmy Braun ( lineární dávkovače a infuzní pumpy) se za nejmenší peníz kupují neznámé čínské výrobky... To samé Škoda automobilka, kde se na úklid nabízejí takové smlouvy, že je to pro firmy prodělečné takže to šidí, pracovní podmínky pro zaměstnance ( a brigádníky) jsou tristní a o penězích radši ani nemluvit.

  • hurvo
    11:00 14.07.2016

    jura mylis sa norska armada ma plosne zavedenu HK416 nie G36.

    V OSSR bola zavedena, vyskusana a v mensich poctoch aj nakupena HK416 uz roky.
    Mala sa nakupit HK416, obzvlast ked cena je skoro rovnaka (ak nie lacnejsia) ako u BRENa.

  • Jura99
    10:22 14.07.2016

    JosefŠ: spíš než z bolševické agitky jsem tak trochu parafrázoval známou větu "král je mrtvý, ať žije král !"

    Jasně, Norové, výjimka, která potvrzuje pravidlo. Taky mají ve výzbroji další "skvost" německého průmyslu, G36. :-) Nic proti HK 416, ale když už chtít nějaký klon M4, tak proč ne domácí PAR nebo V-AR ? (to je ta co na youtube střílí pod vodou, v písku atd.)

  • Kozlus
    09:26 14.07.2016

    juhelak:
    Pravdu mas jen castecne. U armadnich zakazek je nutne tlacit na cenu, protoze jinak by se uz takhle znacne drahe zbrane a vybaveni dostalo do kategorie silene drahych az nedostupnych. Nesmi se to ale delat jako u nas, kdy je cena nejdulezitejsi parametr. Ten tlak na nizkou cenu tam je potreba, ale je potreba porovnavat pomer cena vs uzitna hodnota. IMHO, bez tlaku na cenu by doslo ke skokovemu zdrazeni vseho, protoze vyrobcum jde o penize az v prvni rade a nejaka zakulisni domluva by je napadla az jako prvni vec :)

  • JosefŠ
    08:55 14.07.2016

    Původní BREN už asi není téma, ať žije BREN 2 ! :). BREN 2 je v mnohém zcela jiná a lepší zbraň...

    Jak z bolševické agitky :D :D :D

    Toho Hecklera taky nemá ve výzbroji žádná armáda plošně, vždy to mají policejní nebo zvláštní jednotky.

    Opatrně s takovým tvrzením. Forsvaret neboli Norské ozbrojené síly ( prostě a jednodušše norská armáda) má tento skvost německého zbrojního průmyslu již několik let ve výzbroji. A to i záložáci!

  • juhelak
    08:52 14.07.2016

    ty výběrový řízení v armádě jsou stejně mor..řeší se cena..porad se někdo odvolává. Nejlepší by bylo kdby se to na armádu nevztahovalo. Výběr by se udělal na základě armádních zkoušek a ne podle toho co je nejlepvnější..v tom nechápu stát..ze ve vsem rozhoduje z velké míry cena..já když si kupuju třeba boty, tak si taky nekupuju ty nejlevnejší kusy v kategorii bota. To nedělá snad nikdo kromě státu.

  • Jura99
    08:29 14.07.2016

    Původní BREN už asi není téma, ať žije BREN 2 ! :). BREN 2 je v mnohém zcela jiná a lepší zbraň, OS SR má původní verze jen cca 600ks, takže se nákupem žádná tragédie nestala.

    niko: cena HK 416 je okolo 3000USD, BREN je patrně levnější :). Toho Hecklera taky nemá ve výzbroji žádná armáda plošně, vždy to mají policejní nebo zvláštní jednotky.

  • Slavoslav
    14:18 13.07.2016

    Pepa

    Tak extra prehľad nemám. Ale ak chceš niečo o ich novinkách tak si pozeraj ich stránky v angličtine. Sú oveľa obšírnejšie a aktualizovane. Na českú verziu kašľu dlhodobo. To sa týka aj produktov kde v anglickej mutácii ich je prezentovaných oveľa viac.

  • Pepa
    13:55 13.07.2016

    Slavoslav:

    Pokud máte povědomí o produktech Meopty, tak bych měl ještě jednu off-topic otázku. Na Eurosatory prezentovala zbrojovka flinty s optikou, kterou nějak nejsem schopen zařadit, viz video:

    https://www.youtube.com/watch?...

    čas 4:35 a dál...

    Ty fleky na nich by mohlo být logo Meopty a pak by to ale byly nové varianty ZD-Dot, DV-Mag a ZD 3x20 GRD. Je možné, že se Meopta v tomhle směru skutečně snažila?

  • Slavoslav
    13:32 13.07.2016

    Pepa

    Neviem z ktorej doby porovnávaš tie ceny ale posledné roky išla meopta s cenami dost hore. Ak nájdem nejaké staršie cenníky tak skúsim pozrieť ale bolo to v desiatkoch %

  • Zbrojir
    10:56 13.07.2016

    Nekontroloval jsem nyní údaje se svými, nemám čas, myslím, že jsme to udělal již kdysi, při přečtení daného článku, a sedělo to přesně.

    On ten kontrakt, ačkoli byl vydáván za soutěž, byl od samého počátku politikum s jasně daným rozdělením podílu (předem zrežírované divadlo). CZUB oficiálně brala vše, ale Meopta byla nedílnou součástí dohod, a jak je vidět, tak své produkty vůči MO ČR držela cenově poměrně zkrátka, i když asi můžeme mít k jejich parametrům a vlastnostem, zejména těm v prvních dodávkách obrovské výhrady.

    A to je mj. i rozdíl mezi domácím výrobcem zbraně, který si s cenou pro domácí ozbrojené složky starost vůbec nedělá a domácím výrobcem optiky, který se snažil být levnější než zahraniční konkurence.

    I když tady jde o hromadnou dodávku s nemalými množstevními slevami a tak bych nechtěl cenu Meopty nikterak vynášet, že byli cenově poměrně zdrženliví, to říci ale snad můžeme.

  • Pepa
    10:32 13.07.2016

    Zbrojir:

    V uváděném článku mě dost překvapila cena za kterou dostala AČR optiku od meopty:

    ZD-DOT - 13 080,10 Kč s DPH a DV Mag 3 - 8 488,15 Kč s DPH

    Na webu jsem našel ceny v e-shopech výrazně vyšší:

    ZD-DOT - 17900,- až 22890,-
    DV Mag - 19 900,- až 26 390,-

  • niko
    10:09 13.07.2016

    Myslim, ze problem nie je v tom, ze Slovaci kupili Breny lacnejsie ako Cesi. problem je v tom, ze Slovaci za tu cenu mohli nakupit HK 416.

  • Zbrojir
    09:57 13.07.2016

    Pokud by se kurz koruny zreálnil vůči zahraničním měnám tak, jak naznačuje juhelak, a o těchto kurzech hovoří i někteří ekonomové, tak by to byl pro domácího výrobce nepochybně vážný problém.

    Zdražit zboží o desítky procent (zahraniční trhy) by byla obchodní sebevražda, vždyť už dnes na tuzemském trhu stojí domácí produkty prakticky tolik, co ty zahraniční, a ty by šly u nás díky novému kurzu s cenou citelně dolů. Takže jedině řešení na úkor marže a zisku a současně tvrdě snižovat náklady… On ale průměrný CZUBák z výplaty už nyní nikterak nezbohatne…, takže další přesun výroby do levného zahraničí, což se mj. i děje.

  • Zbrojir
    09:33 13.07.2016

    Ano, máš pravdu, výroba ručních palných zbraní není vzhledem k dnešním technologiím takový hit, jak tomu bylo třeba mezi dvěma světovými válkami. Proto bychom měli už konečně změnit způsob podpory a připustit tolik potřebnou konkurenci. Vždyť i jinde v ČR jsou schopní a šikovní lidé, musí ale dostat vůbec šanci, a tomu tak doposud zjevně nebylo.

    Tebou uváděná cena CZ 805 v euro se jeví jako cena bez DPH, obdobně „srovnávala“ ceny i CZUB, když pro tisk uvedla cenu CZ 805 A1/A2 pro MO ČR bez DPH a cenu civilní CZ 805 S1 s DPH (viz článek na stránkách AN).

    Tady je to docela hezky popsané….

    http://www.aktuality.sk/clanok...

    V článku přes neochotu úřadů sdělit jednotkovou cenu a konfiguraci došli k tomu, že Slováci nakoupili cca o 185 eur levněji za kus než Češi...

  • Jura99
    08:36 13.07.2016

    Cena Brenu pro OS SR byla v tisku ústy Glváče trvzena v částce 2 324€ za kus. Tak nevím kdo má pravdu, jestli Glváč nebo hurvo. Jasně, že s granátometem, optikou a dalším cena poroste, ale aby se srovnávalo srovnatelné. Pokud se bavíme o holé zbrani, tak 5000€ za ks by byla skutečně krádež, pokud se ale nepletu, tak taková cena za holou zbraň není. Jinak vyrobit zbraň je dnes menší problém, než ji zkonstruovat. S dnešními CNC stroji a materiály to vyrobí každý strojírenský podnik, ušlechtilé materiály (hlaveň) si nechá subdodat. Proto taky zbraně vyrábí kdekdo a tytam jsou doby, kdy např. naše pušky vz. 24 šly do půlky světa. (slovo "naše" samozřejmě při vědomí, že to byla poupravená mauzerovka)

  • juhelak
    08:22 13.07.2016

    zvláštní že české zbraně jsou pro jiné státy pořád drahé s tím jak je podhodnocená koruna. V paritě kupní síly by měla být koruna někde na úrovni 19 kč/eur.

    Sem zvědav až AČR vysoutěží třeba vrulníky za nejakou cenu a pak přestanou intervence, koruna skokově posílí, tak o kolik se na tom ušetří.

  • KOLT
    08:15 13.07.2016

    pro JaDa: Nevím to jistě, ale v tomto případě šlo velmi pravděpodobně o náhradu opotřebovaných zbraní, které již jsou zavedené a dlouhodobě používané (u zásahovek a URN). V takovém případě není výběrové řízení nutné, což je poměrně logické. Maximálně by mohlo dojít k soutěži o nižší cenu konkrétního výrobku. A jelikož Glock je u nás zastoupen MPI, těžko nám někdo dá lepší cenu.

  • Zbrojir
    08:06 13.07.2016

    Tak tady se míchají jablka s hruškami.

    Vyjdeme-li z dostupných informací, tak v případě ozbrojených složek SR se jednalo o výběr technického prostředku (pistolí) nové generace k plošnému přezbrojení. V takovém případě platná legislativa opravdu vyžaduje soutěžit, kdy se současně vybírá vhodná zbraň a samozřejmě i její dodavatel. Slovensko formálně soutěžilo, ovšem po Kaliňákovsku, kdy bylo o dodavatelích již předem rozhodnuto. A to je i předmětem kritiky, tedy alespoň té racionální.

    V případě MV ČR jde o nákup již zavedené a provozované techniky, a to v souvislosti s posilováním v boji proti terorismu, tedy dodatečný nákup zbraní, které již provozují. Ačkoli je evropská i česká legislativa na úseku veřejných zakázek předmětem oprávněné kritiky, na tento případ pamatuje a nenutí zadavatele za všech okolností porušovat odborná pravidla pro řízení unifikovaných majetkových základen i zásady účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti, které stanovuje jiný obecně závazný předpis. Kdyby nutila, byl by to vlastně neřešitelný problém!

    Zbraně, a to nejen ruční, jsou technické prostředky s poměrně dlouhým životním cyklem (u ručních zbraní můžeme hovořit cca o dvou desetiletích), v jehož průběhu je obvykle třeba stávající počty doplnit, a to např. z důvodů částečné obměny, či prostého rozšíření. Jelikož se ve většině případů nepodaří pro takto specifikovanou zakázku splnit všechny podmínky nediskriminace a rovného zacházení (potřebuji konkrétní zbraně), existuje ustanovení, při jehož splnění nemusí zadavatel soutěžit. On by totiž v takové situaci ani nesoutěžil, jen by formálně předstíral, že soutěží…

    Asi si každý umí představit situaci, že když bude např. MO ČR potřebovat doplnit kolové obrněné transportéry stejné třídy, ve které již provozuje dostatečně perspektivní produkt, např. Pandur, tak ho nemůže nikdo nutit soutěžit v obecné rovině, ale má právo doplnit počty již zavedenou technikou. Mj. „slavný“ zbraňový komplet CZ 805 byl doplňován právě tímto způsobem a jednalo se o dodatečné dodávky silně převyšující miliardu Kč.

    Jasně, byl tu ještě jeden experiment s výkladem zákona, kdy MO ČR při nákupu odstřelovačských pušek pro Hradní stráž opsalo katalog CZUB (CZ 750 včetně příslušenství), stanovilo velmi nadstandardní požadavky na záruku a vyhlásilo výběrové řízení. Do „soutěže“ se přihlásila CZUB a její slovenský dealer. Jenže to si nikdo racionálně uvažující zopakovat patrně již nikdy nedovolí.

    Chápu, že pro laiky není jednoduché se v tom vyznat, mj. i díky blábolům médií. Je to podobné, jako s předností chodce na přechodu, ta také není absolutní, a být ani nemůže, ačkoli to tak z mnohých komentářů médií vypadalo.

  • JaDa
    23:46 12.07.2016

    No my to tady u nás taky umíme. Před pár týdny oznámené zadání zakázky na pušky a samopaly HK a pistole Glock pro Policii ČR za 55 mil. Kč bez výběrového řízení. A můžeme mít zákon o veřejných zakázkách a legislativu Eu jakou chceme a když se chce, tak tak se zadá 55 mil. bez problému na přímo. C.I.D a M.P.I. u nás vnitro prostě "umí" :-(((

  • Zbrojir
    22:42 12.07.2016

    Jasně EU je byrokratická, pokrytecká a prolhaná, s tím souhlasím a brexit jsem uvítal, to ale neznamená, že se máme nechat donekonečna vydírat a okrádat od molochů, ať už se jmenují jakkoli....

    Průser je v tom, že malé státy a jejich vlády jsou relativně snadno vydíratelné a navíc nízká morálka politiků situaci nikterak nepomáhá...

    Ano, v USA je téměř vše levnější, já jsem ceny uváděl v jiných souvislostech, zejména kolik si mohu v konkurenci na velkém trhu za produkt říci a hlavně jak jsem při dané obchodní politice i ziskový...dříve s tím měly nemalé problémy, nyní pomáhá podhodnocená koruna...

    Mj. zmiňovaný Chorvat, resp. Springfield měl na trhu USA před pár lety mnohem větší objemy, než produkty CZUB, o Glocku ani nemluvě...

    S granátomety CZUB byly již na počátku nemalé problémy, byla tam reklamace...

  • stirling
    22:12 12.07.2016

    Zbrojir: Podporujeme i nadnárodní molochy kteří mohou zvednout kdykoliv kotvy a nechat tu jen prázdnou halu a zabranou ornou půdu.
    Pořád to nemění nic na faktu, že prostě v USA jsou ceny jiné a srovnávat to a argumentovat tím je směsné, vsadím se že tam bude levnější i ten "poctivej a kvalitní" Glock.

  • Pepa
    22:12 12.07.2016

    Platná mezinárodní legislativa vyhnala Brity z EU...

  • hurvo
    22:10 12.07.2016

    zbrojir> tak breny su uz v OSSR nejaku dobu, a granatomety sa ale nikde neobjavili.
    A cena je uvedena v zmluve, ze. Nie kazdy sa da kupit za tricko siltovku a USB kluc , if you know what I mean :D

  • Zbrojir
    21:58 12.07.2016

    Vidím, že Hurvo má některé informace o problémech omezené dodávky zbraňového kompletu CZ 805 do OS SR…

    k Pepa

    Odhlédneme-li od platné mezinárodní a národní legislativy (směrnice EU a národní zákony o zadávání veřejných zakázek), kde jsou primárně ukotveny principy nediskriminace a rovného zacházení, kdy se místní politici obvykle předhánějí v deklaracích o volné hospodářské soutěži, aby její porušování na státním aparátu sami ve vybraných případech pro privilegované tvrdě vynucovali, tak problém nastává zejména tehdy, když dlouhodobě potlačuji konkurenci, a jediný mnou preferovaný dodavatel mi již natolik přerost přes hlavu tak, že už ho ke splnění technického zadání za konkurenceschopné ceny vlastně nedokážu ani donutit.

    Nedařilo se to komunistům, a že hledali i finanční motivaci, např. v lepším odměňování podniku za výrobky, které byly v povinném hodnocení zařazeny do nejlepšího stupně jakosti, i tak se produkty CZUB pohybovaly mezi II. a III. stupněm, II. obvykle jen proto, že výrobky zařazené do III. stupně nesměly na vývoz…

    Nedařilo se to po listopadovém převratu a nedaří se to ani dnes. Asi nejblíže dokopala CZUB ke splnění zadání Policie ČR, ale dovývoj produktu (CZ 75 D Compact) po přidělení zakázky Vládou ČR trval 2+3 roky, dodávky drhly, kdy nejdelší zastavení přejímky pro neplnění kvalitativních požadavků trvalo přes odpor CZUB celých 8 měsíců, 30 000 pistolí se „systémovými vadami“ nesmělo být reklamováno, žaloba na CZUB byla politickým vedením MV zamítnuta, resp. nepodána, a mnohá jednání se neobešla bez velmi ostrých výrazů, kdy jednou už reálně hrozilo, že uživatelé dají nekorektně jednajícím zástupcům výrobce do nosu… Odhadované vícenáklady státu oproti tendru, cca 100 mil. Kč…

    Jiné kontrakty CZUB se státem dopadly ještě hůře, jen se odlišují mediální prezentací…

    Bývalý ministr vnitra na adresu zmiňovaného výrobce v souvislosti s problémy dodaného produktu prohlásil, vydírali nás nezaměstnaností… a já bych k tomu jen dodal, když se pitomci necháte obalamutit rohlíkem a někteří z vás navíc i zkorumpovat, tak se nedivte, že pak nedokážete pozici státu uhájit!

    k sterling

    Nedovolená podpora soukromých subjektů je zakázána mj. proto, že tím vybrané firmy získávají neoprávněnou konkurenční výhodu. V prostředí "zestátnění nákladů a privatizace zisků" umí podnikat prakticky každý a většina podniků bude i zisková…

  • Pepa
    21:35 12.07.2016

    hurvo:

    Myslím, že problém je v tom, že tu nevíme co je dohodnuté za ty BRENy. Například my neumíme vykovat hlaveň houfnice ;-)

  • stirling
    21:26 12.07.2016

    Bohužel nemám čas číst všechny slohy, takže většinou jsem proletěl jen začátek. Když mě předhazujete, že to nechápu a pak začnete argumentovat vývozem do Afriky tak to naopak svědčí o tom, že vývoj czub nesledujete, já si nikdy nehrál na odborníka, ale sleduji hospodářské výsledky a ty jsou výborné, kéž by takto prosperovalo více podniků u nás. A jestli si někdo myslí, že v czub jsou nějací kouzelníci přes reklamu a že dokážou něco co ostatní ne, tak mě opravdu nepřijde příliš v pořádku. To samé cena, v USA obecně jsou ceny níže skoro u všeho, o ceně nerozhoduje jen náklady na výrobek, ale také legislativa (občanský/obchodní zákoník), daně a počty prodaných kusů. Myslím, že to jsou obecně známá fakta a divím se, že to někdo neví...

  • hurvo
    20:48 12.07.2016

    pepa > to je v poriadku , vojensku flintu nevie urobit nikto ani u nas, a u vas mozno PAR alebo VAR ale to by ju musela vyskusat armada.

    Na SK sa flinty nevyrabaju a moze nam byt zbla jedno od koho ju kupime, tym padom by sa mala nakupit puska s najlepsim pomerom cena/vykon.
    A kedze sme davali za pusky zhruba 5000 EUR za sadu, tak za to sa kupit vymazlena super puska aku by si kupili SEALs. No a my sme za tu cenu dostali BRENa a nefunkcne granatomety.

  • Pepa
    18:53 12.07.2016

    To že se koupí nekvalitní výrobek není problém prodejce, ale kupujícího. Pokud chce stát koupit od konkrétního výrobce, tak si nemá hrát na výběrové řízení a nestydět se za podporu domácího výrobce. Současně by se měl postarat o to, aby za tu podporu dostal to co chce.

    Pořád je to lepší než dopadnout jako Francie, kde zjistili, že už u nich flintu ani nikdo neumí vyrobit...pro mě ostuda jako vrata.

  • Zbrojir
    15:41 12.07.2016

    Ano HS je velmi dobrý produkt, v USA i jinde je prodáván pod značkou Springfield, kterou jsem uvedl jako známější, ale je to Chorvat.

    Zdařilá konstrukce, hezky obešla tehdejší patenty Glock, kterou jim musí jiní opravdu závidět.

  • Voodoo
    15:40 12.07.2016

    Jura99: Z chorvatského Springfieldu HS XDM 9 jsem něco málo odstřílel před pár lety, když jsem se rozhodoval jako pistoli si pořídit. Nakonec jsem stejně skončil u Glocka. Ale bylo to samozřejmě čistě subjektivní rozhodnutí. HS mi moc neseděl v ruce, vadila mi poměrně vysoká konstrukce a dlaňová pojistka.

    Ale rozhodně to není nezajímavá zbraň.

  • Voodoo
    15:35 12.07.2016

    Rase: Samozřejmě si nedělejme iluze, že jinde ve světě nejsou další výrobci se stejnými praktikami jako CZUB. Např. v USA by se slova jako "zbrojní průmysl" a "lobby" daly prakticky považovat za synonyma, myšleno s nadsázkou samozřejmě.

    To nic nemění na tom, že to není v pořádku. A to, že my jako Češi a Slováci nejvíc mluvíme o českém a slovenském trhu a tím pádem o CZUB je jednoznačně logické, vzhledem k jejich postavení na těchto trzích. Nejvíce se nás dotýká, jakožto daňových poplatníků, a máme o něm nejvíce informací. To není démonizování CZUB.

    Služební zbraně vlastní konstrukce, nikoliv převzaté jako třeba vz. 58 a další (když tak mě doplní Zbrojíř), prostě CZUB neumí. A to dokazuje i fakt, který tu zazněl od slovenských kolegů, že většina policejních složek u kterých se předpokládá nějaký zvýšený kontakt s pachatelem, je vyzbrojena Glockem.

  • Jura99
    15:24 12.07.2016

    CZUB každý pracovní den vyrobí a prodá 1000ks zbraní. To není málo, tak bych tu firmu až tak nehanil...Jinak GP představil pistoli Q100 s přímoběžným úderníkem, která je nejnověji doplněna pojistkou na spoušti, tedy pan Kuracina reaguje celkem pružně na světové trendy. Jak píše Zbrojiíř, CZUB na tom snad teprve dělá, ačkoliv firmy jako Walther, SW, Taurus, Beretta a další už to mají. Jinak "in" jsou teď chorvatské pistole HS a chorvatské vojenské karabiny VHS-2, které možná uspějí i ve Francii. Takže pokud by Slovensko chtělo jít cestou kvality a trendu, asi by mělo prozkoumat tyto chorvatské hračky.

  • Zbrojir
    15:19 12.07.2016

    Příznivci CZUB se vyznačují tím, že je stejně nikdo nepřesvědčí.

    Nejlepší argumentem je: „ale jinde je to stejné, nebo ještě horší…“ Ověřené to sice nemají, ale tvrdit to budou donekonečna... Tím samozřejmě neříkám, že je jinde vše OK, to tedy zdaleka ne!

    Nedokážu posoudit, zda je to neochotou, či neschopností chápat věci v podstatných souvislostech. A nyní myslím na všechna podobná témata, články, komentáře. Vždyť už k věci padlo tolik argumentů, a to i velmi konkrétních.

    Pokud zde může někdo opakovaně vyhrávat tendry s předraženým produktem, či produktem v takovém stavu, že by ho hned z každého tendru vyrazili, popř. s kombinací obojího, zahájit hromadné dodávky zjevně nedokonalého (vadného) produktu, léta dovyvíjet za státní peníze a ještě přitom využívat nehorázných nátlakových praktik, bránicích např. reklamaci evidentně vadného zboží, tak jde o stav zcela neakceptovatelný, tedy alespoň pro normálně uvažující slušné lidi.

    Pokud má domácí ozbrojená složka sloužit jako testovací polygon, tak to musí vypadat zcela jinak, vzorky, testy, úpravy, vzorky, testy, úpravy, vzorky testy vyhovuje až poté ověřovací série, dlouhodobější testy a v případě kladného výsledku hromadné dodávky. Nikoli hned hromadné dodávky za „světové ceny“ a pak po léta vychytávat, a nakonec to potichu přemístit do záloh!!!

    Je krajně problematické, když na jedné straně čerpám nezákonnou podporu a žiji na úkor státní pokladny a na straně druhé, s využitím takto získaných zdrojů, soutěžím na jiných trzích. Samozřejmě, jde o míru podpory, a ta česká překračuje nejen dobré mravy i zákonem dovolené s obrovskou rezervou. Ale pozor, podporování jsou jen vyvolení, na jiné domácí výrobce se naprosto kašle...

    Bohužel se veřejné zakázky zadávané privilegovaným formou "výběrových řízení" již staly mnohem větší černou dírou pro státní prostředky, než by tomu bylo v nekonkurenčním prostředí, při státem zadávaných objednávkách na vývoj a výrobu, tedy pokud by existovala alespoň průměrná kontrola.

    Z některých komentářů mi vychází, že si své politiky opravdu zasloužíme…., resp. zasloužíte, já věci vidím jinak.... je-li něco zjevně špatné, tak to budu kritizovat a nikoli obhajovat, chová-li se někdo jako gauner, tak ho budu pranýřovat a nikoli chválit.

  • Rase
    14:59 12.07.2016

    Voodoo:
    Pokud má CZUB úspěch na civilním trhu úspěch jen díky promyšlené reklamě a nízké ceně, tak tenhle argument beru. Nechci se CZUB zastávat, ale přijde mi pozoruhodné, jakou síť kolem sebe vybudovali v tuzemsku a okolí, to je všechno (Strnadovo impérium, CZUb atd.). Pokud AČR nabídne nějaký jiný výrobce (ideálně tuzemský) lepší produkt, tak proč ne - konkurence se hodí

  • niko
    14:49 12.07.2016

    Myslim, ze CZUB vo vseobecnosti velmi pomaha nimi sponzorovany IPSC tym. No a to, ze ten tym v minulosti tento tym zozal nie malo uspechov. Pocnuc Adamom Tycom pred asi 10 rokmi a v podstate az dodnes. To podla mna skutocne predava CZUB vo svete na civilnych trhoch. To, ze im medzicasom odysli takmer vsetci dobri strelci a v podstate nikto sa u nich dlho neohreje uz reklama nespomina. No a niekedy to bola aj cena, ktora bola zaujimava. V dnesnej dobe uz ani nie. Vid. Shadow II, Czech Made atd. atd.

  • Zbrojir
    14:48 12.07.2016

    k stirling:

    Diskuse k tématu je logicky vedena ve zkratkách, to předpokládá slušnou znalost problematiky, snahu vnímat argumenty oponenta v kontextu. Ironie, založená na nepochopení textu, autora poznámek jen deklasuje.

    1. CZUB v USA prodává na civilním trhu…, ano díky reklamě, to přece nikdo nepopírá…

    2. HaK, poté, co mu vláda SRN v podstatě zablokovala prodej zbraní do oblastí, kam mj. vláda česká CZUB dodávky zpravidla povoluje (Afrika apod.), a to se zdůvodněním, že se s ručními palnými zbraněmi v oněch teritoriích páchají násilnosti, se chce mnohem více zaměřit na trh USA, tedy tam, kde mu vláda SRN obchodovat povolí. HaK totiž předtím jednoznačně preferoval služební trhy. Podobné problémy s vládní politikou mají i jiní západní výrobci. A tady mj. spočívá sebevražedná politika západu, postupně zařezává své výrobce a bude to chtít vynutit i u nás….

    3. Civilní trhy jsou hodně o reklamě a subjektivním hodnocení, proto i značné prodeje produktu nejsou zdaleka zárukou jeho kvality, v USA navíc na zbraně pohlížejí jako na spotřební zboží… daly by se uvádět mnohé příklady zjevně nedokonalých produktů, které uspěly na civilních trzích, ačkoli by neprošly žádnými regulérními zkouškami s limity pro ozbrojené složky. Současně je třena vnímat i cenu, za jakou je produkt na daném trhu...

  • Voodoo
    14:48 12.07.2016

    Rase: To je přesně ten rozdíl mezi vírou a věděním, na který tu už Zbrojíř poukázal. Nechceš tomu uvěřit, tak to přece tak být nemůže. Až budeš schopný argumentovat stylem "vím, že tomu taky není", má smysl bavit se dále. Bez urážky.

  • Voodoo
    14:45 12.07.2016

    stirling: Za prodejními úspěchy CZUB na civilním americkém trhu stojí především nízké prodejní ceny. Např. CZ Duty se prodává s cenovkou okolo USD 400,--.

  • Rase
    14:38 12.07.2016

    Zbrojir:
    nevěřím tomu, že firma, která se orientuje na export, primárně na civilní trh (v USA), by armádě prodala kšunt (jak jej líčíš) a nebála se ho nabízet i jinde. Navíc do reklamy si může investovat kdokoliv libovolné sumy. Nikdo malým podnikům nepřikazuje, že nesmí dávat stejné sumy na reklamu, jako zavedení výrobci (HK atd.). CZUB zkrátka investuje do reklamy, stejně jako to může dělat nějaká zbrojovka z Ukrajiny, nebo dílnička z garáže v USA. Jestli myslíš že jen reklamou se podaří vymít mozky všem potencionálním zákazníkům, tak pak dělá CZUB lépe než velké firmy...
    To že je AČR pro CZUB jen testovací polygon, proti tomu bych nic nenamítal (investiční pobídky jdou dneska na kdejakou blbost, tak proč ne oklikou i do výroby zbraní).

  • stirling
    14:18 12.07.2016

    Docela legrace czub se prodává slušně v usa kvůli reklamě a kvůli tomu,že hak vadí příliš násilí. :D
    Škoda, že to nevidí i ty ostatní výrobci, když je to tak snadné tak tu reklamu si může dovolit snad každý... pánové zase prosím přemýšlet něco takového vyplodíte.

  • Zbrojir
    14:05 12.07.2016

    k stirling:

    Už nemám čas na sáhodlouhé vysvětlování. Jedna věc jsou trhy státních ozbrojených složek vyspělých západních zemí, včetně USA, tam je to pro CZUB prakticky nula, když nepočítáme ty inkriminované kontrakty v ČR a SR, věc druhá jsou kontrakty ozbrojených složek třetího světa, tam mj. hodně rozhodují úplatky a nikoli kvalita, kdy část západních zemí je tak omezená, že vlády své výrobce embargují, viz např. poslední prohlášení HaK o změně orientace na trh USA. Prý je v těchto oblastech s ručními zbraněmi pácháno mnoho násilí….

    Civilní trhy, to je ryze samostatná kapitola.

    Obecně platí, že i "gauner" může být hospodářsky úspěšný, když může soustavně porušovat pravidla a využívat nedovolené podpory, pokud mu to shnilost okolního prostředí dovolí, a právě díky direktivně přiděleným státním kontraktům, kde se CZUB po léta beztrestně učila vyvíjet a vyrábět akceptovatelné produkty se samozřejmě zlepšila. Vždyť např. ještě koncem 90. let byly obvyklé spolehlivostní hodnoty, platné ve všech vyspělejších zemích, pro její hromadnou produkci pistolí zcela nedosažitelné….

  • hurvo
    14:03 12.07.2016

    stirling> predajne cisla vojenskych zbrani CZUB su zanedbatelne, este aj take ohreblo ako FNC malo a ma lepsie predaje ako BREN, dokonca si ho svedi vyrabaju v licencii.
    Na civilnom trhu tazi CZ USA z masivnej reklamnej kampane a tym ze je to tak trochu exot v tych koncinach. V europe sa CZ predava tam kde maju dlhodoby odbyt.

    V OSSR bude fakt super mat pistol ktora sa velkostou blizi Desert eaglu v .50AE a oproti podstatne kompaktnejsiemu glocku ma o dva naboje v zasobniku naviac.

  • Zbrojir
    13:48 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    k Rase:

    Už jsem párkrát psal, že musím hodně zvažovat, co do veřejného prostoru uvedu.

    Nezasedl, jen veřejnost obvykle nevidí, a někdo podle mého názoru ani nechce vidět, do zákulisí.

    Obdobný názor (o značné škodlivosti jednání a chování určitého subjektu) je u zasvěcených zcela dominantní...

    Pokud mohu srovnávat v oblasti ručních palných zbraní, a dnes vlastně i balistických vest… tak kombinaci, kterou vykazuje CZUB, opravdu nenajdeš a mám to potvrzeno i z jiných zdrojů včetně zahraničí.

    Ano, oni jsou zejména ti, o kterých jsem i v obecné rovině psal (privilegované lobby).

    Pravda je někdy tak otřesná, že jí mnozí prostě nechtějí uvěřit. Vždy se lépe poslouchá, že špatní jsou ti jiní a u nás to tak hrozné není. Já si iluze nedělám, západ mě v mnoha ohledech, v poslední době zejména, pěkně s…, ale to, co se děje u nás a na Slovensku, je doslova znechucující. Stačí si jen poslechnout zasvěcené, co se dělo při protlačování CZ 805 do OS SR a jak se tam pušky "osvědčily"…

    O tom, že museli nakonec přimazat politická soukolí asi všichni, jsem přece napsal. Rozdíl je však v tom, že to někdo udělá z donucení až poté, co mu nic jiného, pokud chce kontrakt na daném teritoriu získat, nezbývá, a jiný na tom má založenou prakticky celou obchodní politiku a úspěchy při kontraktech se státními složkami.

    Obvykle je uplatněna kombinace politického a mediálního nátlaku včetně pozitivní a negativní motivace, kdo bude dělat potíže a hájit skutečný zájem státu a poplatníka, ten bude zlikvidován, či alespoň odstaven z cesty.

    O Glocku jistě nemůžeme říci, že si své úspěchy vlastně koupil, to u jiných naopak velmi přesně sedí!!!

    Glock měl nato, aby v regulérním tendru vyhrál vše. Není to tedy on, kdo má být za tuto, ze stranického sekretariátu zrežírovanou komedii, kritizován.

    Kdo nevěří, nemusí, vždyť žít v iluzích je tak snadné…

    k zimbio:

    Tak to rozdělme na zbraň a střelivo.

    1. Munice 9mm M je sice ještě akceptovatelná proti nechráněné živé síle, má však velmi malou průbojnost v obvyklých překážkách-krytech (plechy, pneumatiky, sklo automobilů), minimální, resp. žádnou škálu nábojů se skutečně „policejní střelou“ na trhu, není standardem v západních zemích, a cenově nevychází obvykle tak dobře, jako dnes všeobecně rozšířená 9x19.

    2. Pistole vz. 82 má hrubé vady v oblasti manipulační bezpečnosti (s nábojem v nábojové komoře může např. samovolně vystřelit při pádu či úderu, někdy dokonce i bez vystavení „hrubému zacházení“), mnoho sériových produktů nesplňuje ani tehdejší požadavky na tuto pistoli kladené (funkční a provozní spolehlivost), pistole jsou již z části opotřebené, opravy jsou neefektivní, pistole je totiž velmi složitá (na dynamiku zejména, dvakrát tolik součástí jako sovětská PM), mnohé vnitřní součástky nevyměnitelné, tedy vyráběny ve více velikostních skupinách, pro opravy jsou často potřeba mnohé přípravky, a především velmi zkušený zbrojíř.

    I již zcela nevyhovující systém "pistole vz. 82 – náboj 9mm M" není samozřejmě obhajobou pro takové nekorektní divadlo s předem určeným výsledkem.

  • stirling
    13:44 12.07.2016

    jj vše špatné pochází z CZUB, její výrobky dle některých diskuzí jsou asi nejhorší na světě a vše co prodá je jen díky korupci.... Zkuste se podívat na prodejní čísla a zkuste zapřemýšlet...

  • niko
    13:38 12.07.2016

    zimbio: Ono ked odhladnem od toho, ze cz. 82/83 nebola dobra zbran uplna katastrofa bol kaliber Makarov. v nedosahuje vykon Lugeru. Strela zo spekaneho karbidu cisto des. Presnost taka vseliaka. Proste v dnesnej dobe nemat Luger je fakt blbost. Nech su uz tie pistole ake chcu, ale aspon ten Luger je velke pozitivum.


    Hurvo: Spajanie majitela GP s LS NS nie je len kvoli podpore LSNS pri volbe zupana BB SK s pred par rokov. Je verejnym tajomstvom, ze sa v tomto smere vyrazne angazuje.

  • peterLuk
    13:26 12.07.2016

    Rase, skôr by som to videl v tom, že veľké koncerny si dávajú pozor čo a ako robia. Niežeby tam korupcia nebola, naopak, je tam pre ňu možno aj večší priestor, ale zvyčajne si dávajú dobrý pozor, aby to nebolo tak do očí bijúce a snažia sa to elegantne zakrývať. Naopak, ak si zachovajú "čistý štít", majú o to večšiu šancu uspieť v rôznych tendroch aj bez korupcie, alebo dokonca si vybudovať také meno, že ich budú samotní uživatelia chcieť. V prípade Kuracinu by zas u nás hralo to, že je to nielen u nás vyrábaný produkt, ale aj naša slovenská a "nezávislá" značka. Kuracina si to len trochu pokazil až prílišnou podporou Kotlebu, pretože teraz bude v očiach mnohých vnímaný tiež ako extrémista a fašista. Lenže v prípade Smeru a CZUB už ale chýba akákoľvek snaha tú korupciu zakrývať a tváriť sa čestne, je očividné, že tá súťaž bola vypísaná na mieru. Pretože vedia, že tu u nás im to prejde. Veď im už prešli aj horšie veci - z tohto pohľadu vidím ako úspech už len to, že nejaké pištole vôbec sú...

  • Rase
    13:02 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Zbrojir:
    Přijde mi až fascinující, jak ohmoné zlo vidíš u CZUB, ale u jiných firem tyto praktiky nevidíš. Nejvíc o tom vypovídá tvrzení, že na Západě tyto korupční praktiky nejsou tak rozšířené... je, jen se o tom tak nemluví. To samé na východě . Záleží na politicích jestli se poddají onomu tlaku od výrobce, který se snaží svůj produk prodat všemi dostupnými prostředky. Stačí se podívat třeba na praktiky General Dynamics (ne jen co se týče pandurů, ale i jiné techniky), jiné podniky jsou na tom podobně (jen to možná neumí tak chytře (viz marketingový diletant Kuracina).
    Přijde mi že si se zasedl na CZUB, ale nevidíš špínu jinde. nedělal bych si iluze ani o tom Glockovi

  • zimbio
    12:47 12.07.2016

    Rád bych věděl,proč makarov nevyhovuje?Je po všech stránkách minimálně rovnako dobrý jako ostatné prskáče!Alebo si páchatelia sťažovali,že guľka z makarova moc bolí?Tu v tom slovenskom debilstáne je možné už dávno čokoľvek,a o českom nemluvě!

  • Zbrojir
    12:41 12.07.2016

    Podstata věci leží v tom, že regulérní tendry na teritoriu zemí bývalého východního bloku prakticky neexistují. Problémy mají i na západě, ale tady je lumpárna naprostý standard.

    Bohužel se při tom brutálně potlačuje odbornost, a to státní pokladny v konečném důsledku bolí.

    Je to dáno stavem demokracie, která se lidově nazývá shnilokracií, či klientelistickou, popř. už oligarchickou demokracií.

    Samotné předpisy věci nepomáhají, už směrnice EU jsou velmi složité, upřednostňující formu před obsahem, a příslušné předpisy jednotlivých zemí bývají mnohdy ještě horší. V dnešní době připravit a vyhlásit regulérní výběrové řízení a ustát ho před tlakem lobbistů je takřka nemožné a oni to velmi dobře vědí, zatímco privilegovaní dodavatelé, kteří ovládají státní správu, dokážou dle těchto předpisů poměrně sofistikovaně dosáhnout svého.

    Pokud bych typoval vítěze v regulérním tendru, pak by vyhrál Glock. Když se začne zbraň hodnotit komplexně, tedy nejen z uživatelského hlediska, ale i z pohledu životnosti, funkční a provozní spolehlivosti, opravitelnosti a udržovatelnosti, dostupnosti relevantního příslušenství, předpokladů pro konstantní kvalitu dodávek, referencí a celkových nákladů, tedy pořizovací ceny a předpokládaných nákladů na provoz po dobu životního cyklu, tak by musel Glock opravdu velmi zaváhat s cenou, aby neuspěl.

    Pohled sportovních střelců je někdy odlišný, je to proto, že výrobek hodnotí dle jiných a pro ozbrojené složky méně důležitých kritérií.

  • Pepa
    11:37 12.07.2016

    No v ČR policajty s CZ vídám...no asi to nebude o pistoli

  • lorgarius
    11:36 12.07.2016

    Co sa tyka zbrani, bola vyhlasena sutaz s podmienkami jasne veducimi k vitazom. Takze mozeme sa tesit nove pistole su vysutazene, pravda pachut zo sposobu akym sa tak stalo ostava.

  • Slavoslav
    11:32 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    K tomu hejtovaniu CZ. Ak by vás zaujímala skúsenosť z praxe tak v čase keď Kalinak dovolil v službe policajtom vlastne zbrane tak sme ich na naše pomery malého okresného mesta predali pomerne dost (policajti kupovali za vlastné) a bez výnimky išlo o CZ Duty.

  • hurvo
    11:18 12.07.2016

    tak ako napisali niko vlasto a jura, na slovenskú neuvidíte na ulici alebo v aute policajta a cz , všetci policajti vo výkone maju na opasku glock. Cz sú určené pre kancelárske funkcie kde nevystrelia ako je rok dlhý a pre ossr , lebo na armádu každý kašle. Ale aj tam keď bolo potrebné kúpiť pištoľ pre misiu v afg tak sa nakupili rakúske hračky.

    Grand power vyrába a vyváža pištole tak či tak aj bez zákazky od štátu, kuracina sa vraj angažoval v smere ale vraj mal previesť kontrolu/zisk svojej firmy zaťal sa a odvtedy ma po p! Keď verejne vyjadril podporu proti smeru vo voľbách bbsk a odvtedy je spájaný s tým fuzkatym imbecilom.

  • MainMan
    11:15 12.07.2016

    Že je majitel Grand Power kokot jsem nevěděl, ale pistole vyrábí moc hezký, kvalitní a originálně řešený. Rozhodně lepší než to, co v součastnosti produkuje ČZ (a Glock vlastně taky). Kdyby šlo o pistole a ne o politiku, vybíral bych mezi GP a Sig. O kvalitu jde ale samozřejmě až na posledním místě, jak můžeme vidět z toho, že se nakupuje ta hrůza BREN, která akorát parazituje na známým jménu.

  • Zbrojir
    11:11 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Tendr na Slovensku byl jen předem připravené divadlo.

    Původně chtěla CZUB využít neobyčejně blízkých kontaktů na některé slovenské politiky a získat ve zmanipulovaném tendru „celé Slovensko“, nakonec je z toho díky protitlaku konkurence i potenciálních uživatelů jen nadpoloviční většina „obyčejných pistolí“.

    Jako kvalitnější jsou jednoznačně chápány „zásahové pistole“, tedy pistole Glock.
    Politici tlačící CZUB (zejména Kaliňák, vynutil si v podstatě pozici zadavatele pro společný nákup), samozřejmě bez ohledu na reálnou kvalitu jejích produktů, nakonec museli ze svých vizí, a to díky tlaku konkurentce a uživatelů, podstatně ustoupit. Součástí procesu bylo i odstavení konkurence, včetně domácího výrobce, Grand Power, resp. Kuraciny.

    A tak se v zákulisí dohodl kompromis. Glock, který se vůči opakovaným podrazům v ČR doposud choval neobyčejně zdrženlivě, byl totiž nehoráznými praktikami poškozen (odstaven), a to hned v několika veřejných zakázkách, které by jistě vyhrál, tentokrát na tradiční spojenectví „CZUB – politici“ již patrně „vycenil zuby“ (možná pohrozil i stížnostmi k orgánům EU) a proto mu nakonec museli dát odpovídající prostor, k radosti koncových uživatelů, samozřejmě těch, kteří obdrží Glocky.

    Místním nekalým praktikám (příspěvky na promazání politických soukolí) se museli patrně podřídit všichni aktéři tohoto „tendru“.

    Těm blábolům Kaliňáka o potřebě "zbraní s pojistkou a bez pojistky" nemůže nikdo jen troch informovaný věřit. Z logiky věci tedy měla věcně příslušná slovenská instituce vybrat jediného vítěze, když je kvalitnější výrobek (Glock) dle tisku za srovnatelné peníze. To by však nesměly existovat právě ty zákulisní dohody a patrně i slíbené „poplatky za zprostředkování“. Jen opravdový naiva věří, že politikům jde především o to, co veřejně deklarují (viz např. některá vyjádření ve věci silně angažovaného ministra Kaliňáka, kterému mj. nedávno přistálo na účtu nějak hodně peněz….).

    Obvykle se takové „tendry“ zahalují do hávu mlhy, a nezřídka skrývají i finty“. Stačí si např. prostudovat praktiky při výběru útočné pušky ráže 5,56x45 pro MO ČR, obdobné triky můžeme vysledovat i na Slovensku. Vzpomínáte, jak byla veřejně dostupná jen cena celého kontraktu MO ČR s CZUB, k ceně útočné pušky CZ 805 Bren (cca 78 tis. Kč s DPH) bylo třeba se propracovat výhradně neoficiální cestou.
    Cinknuté tendry jsou zpravidla pojímány velmi komplexně, aby předem vyvolené firmy dodávaly nejen zbraně, ale i veškeré příslušenství, včetně toho, které lze snadno a mnohem levněji koupit od jiných dodavatelů. To obvykle umožňuje privilegovaným dodavatelům vytvořit hezkou „vatu“, pro zaplacení poplatků za zprostředkování, a do značné míry i skrýt zjevné předražení.

    Zdánlivě logické, ale o subdodavatelích a konečných cenách jejich výrobků tak nerozhoduje trh, ale privilegovaní univerzální dodavatelé. Protože míra sloučení, či rozdělení položek na vymezené části je do značné míry odborná záležitost, mají privilegované lobby, ovládající přes politiky státní sektor, takřka neomezený prostor pro optimalizaci.

    V řadě předložených argumentů bych s autorem velmi polemizoval. Zastavím se jen stručně u problematiky základní koncepce a konstrukce pistolí.

    Koncepce pistole s přímoběžným úderníkem, se systémem spouštění se stejnou charakteristikou spouště pro první a další výstřely, kdy je eliminována míra práce na spoušti (např. SAFE ACTION), jištěná s automatickými pojistkami, se ukázala jako perspektivní a mnohem efektivnější, klade nižšími nároky a náklady na výcvik i na jeho udržení. Pistole této koncepce ve skutečných tendrech postupně ovládají vyspělé ozbrojené sbory, a proto se většina významných producentů zbraní u služebních pistolí vydala touto cestou. Tedy nejen Glock, ale např. i SW, Springfield, Wather, HaK a další nabízejí vyspělým ozbrojeným sborům produkty této koncepce. CZUB opětovně zaostala a zbraň této koncepce teprve vyvíjí a patrně brzy přestaví.

    Nepřiznanou fackou pro ni musel být propad CZ P 09 a CZ P 07 u Celní správy ČR, kde tyto pistole v rámci uživatelské zkoušky hluboko zaostaly za výrobky firem Glock a Walther. CZUB sice výsledek napadla a díky tradičním kontaktům a praktikám si nakonec vynutila zrušení soutěže, ale výsledky zkoušky a výhrady uživatelů lze na skutečně odborné úrovni jen těžko bagatelizovat. Prohrála mj. i proto, že klasická koncepce na moderní pojetí pistole zjevně nestačila, a to není pro odborníky žádné překvapení.

  • niko
    10:57 12.07.2016

    Myslim, ze je dolezite poznat dve skutocnosti.
    Za prve, ako pisal aj vlasto, CZUB ma velmi dobre vztahy so Smerom a teda sucastou nakupu museli byt aj ich pistole. Vo vseobecnosti sa medzi chlapmi hovori, ze museli byt nakupene aj menej kvalitne cezety, aby sa nasi policajti a vojaci dostali ku Glockom. Kedze od zaciatku snahy o prezbrojenie a teda uz niekolko rokov policia vyzadovala vyslovene Glock.

    Za druhe je nutne podotknut, ze Grand Power okrem uz spominanej vyslovenej poziadavky policie na Glock z tendra diskvalifikovala hlavne politicka aktivita jeho majitela. Ten ma nadstandardne vztahy a zaroven otvorene podporuje Kotlebovych pravicovych extremistov.

  • vlasto
    10:36 12.07.2016

    Vyjadrenia ministra Kalinaka o tom, ze kto je zelany vitaz tendra, maju dat signal ostatnym zaujemcom, ze sa s nimi nerata. Naopak, ze musia ratat s tym, ze ak sa prihlasia, budu vyradeni z "dovodu administrativnych nedostatkov" alebo z dovodu "nesplnenia sutaznych podmienok". A tak sa aj stalo. Ceska zbrojovka musela byt vitaz, lebo s nou ma sucasny SVK establishment specialne vztahy (vid prapodivny nakup BREN1 a neverejne plany na nakup BREN2). S cechmi sa da dobre pokecat a dohodnut, ako ma vyzerat ponuka, aby nebola vyradena. Je tam istota, ze Zbrojovka UB specialne vztahy nevytrubi do medii a nenabonzuje policii, ako to spravili trapasaci rakuski pri Panduroch. Prepojenia SVK zbrojarskeho priemyslu a tunajsej vlady a prepojenia CZ zbrojarskeho priemyslu so slovenskym boli uz tolko medializovane, ze nikto nemoze tvrdit, ze neexistuju. Nakupit na SVK vo verejnej sfere cokolvek v sulade so zakonom o VO je velmi tazke, pretoze ten zakon je neprehladny a meni sa zhruba kazdeho pol roka. V istom zmysle sa da povedat, ze mozeme byt radi, ze policajti sa k novym zbraniam dostali. Zakon, podla ktoreho sa obstaravalo, ale tvoril clovek, ktory zbrane obstaraval - minister vnutra Kalinak. Preco napise zakon tak zle, aby potom musel pred verejnostou hrat divadlo na sutaz? Btw, ministrom vnutre je uz tretie funkcne obdobie, t.j. cca 10 rokov. Naozaj dost casu na napisanie riadneho zakona.

  • Jura99
    08:58 12.07.2016

    Článek na diskutované téma, akorát mi z něj nevyplynulo, v čem je tedy problém ? :-) Jinak Kuracina není jediný slovenský výrobce, pistole vlastní konstrukce začala vyrábět ZVS Dubnica. Těžko říct, jak uspějí, konkurence je značná, vlastně je odvaha pustit se do vývoje a výroby pistole celkem standardní konstrukce.