NÁZOR: Jak Slovensko nakoupilo pistole CZ-75 a Glock 17

Slovenský policista v akci s pistolí Glock; ilustrační foto / Ministerstvo vnitra SR

Záměr slovenských ministerstev vnitra a obrany nakoupit nové pistole byl poprvé veřejně diskutován někdy v roce 2011. Není divu – do druhé dekády 21. století vstoupily policie i armáda vyzbrojeny nevyhovující pistolí vz. 82 v ráži 9 mm Makarov.  Ty navzdory občasnému výskytu pistolí CZ-75 a Glock tvořily základ arzenálu krátkých ručních zbraní obou těchto bezpečnostních složek. Článek vyšel původně na On War | On Peace

Nové pistole pro slovenskou policii a armádu

Po ohlášení záměru následoval dlouhý proces vyhlašování, napadání, rušení a opětovného vyhlašovaní tendrů. První nové pistole dostala policie na jaře 2016. Na samotné potřebě přezbrojit by nebylo nic zajímavého. Zajímavý byl ovšem průběh a výsledek tendru.

Protože primární zbraní vojáka je puška, není nákup pistolí pro armádu klíčový. Navíc pro jednotky, kde by pistole skutečně mohla přijít ke slovu, tedy pro 5. pluk speciálního určení a Vojenskou policii, už byly nakoupeny modernější produkty, a to vzpomínané CZ-75 a Glock 17 v ráži 9mm NATO.

V případě zbraní pro armádu tak byly mnohem důležitější nákupy těch dlouhých. Ozbrojené síly SR provedly na jaře 2014 vojskové zkoušky pistolí domácího výrobce Grand Power.

Produkty GP byly oficiálně „zařazeny do výzbroje”, což ovšem neznamená, že daný produkt bude i pořízen. Pro ozbrojené síly, policii i příslušná ministerstva to však mohlo být signál, že se slovenské pistole mohou „poprat“ se světovou konkurencí.

Hlavní zbraní „běžného” policisty, tedy člověka mimo zásahové útvary, je krátká kulová zbraň, pistole. Proto bylo přezbrojení policejního sboru na novější a vyhovující zbraně extrémně důležité. Na světovém trhu se nachází množství výrobců, kteří se mohli do soutěže o dodání cca 46 tisíc pistolí přihlásit se skutečně kvalitními výrobky. Včetně těch domácích. Domácí výrobce se ale nakonec tendru neúčastnil. Nebo ano?

Účastnili se ho totiž Česká zbrojovka Uherský Brod, rakouský Glock, italská Beretta a slovenská firma Rapier se švýcarskými pistolemi Sig Sauer.

Nehledě na celý zdlouhavý proces, soutěž došla do konce. Vítězi se staly první dvě jmenované společnosti. Tendr byl totiž rozdělený na dvě části podle druhu zbraní, které se nakupovaly.

V jedné části měla být nakoupena „pištoľ zásahová”. Pistole tohoto typu měly být bez klasické vnější manuální pojistky. V druhé části měli být nakoupeny „krátke guľové zbrane” v třech variantách – „služobná”, „služobná kompakt” a „služobná subkompakt”. Ve finále byly nakoupeny:

  • Pištoľ zásahová Glock 17 Gen4” s příslušenstvím v počtu 14710 kusů

  • Pištoľ zásahová Glock 17 Gen4” s rozšířeným příslušenstvím v počtu 1418 kusů (víc zásobníků, laserové zaměřovače atd., pravděpodobně pro speciální a zásahové jednotky)

  • Krátka guľová zbraň služobná ,S‘ CZ P-09” v počtu 14841 kusů (z těchto pistolí už od ministerstva vnitra odkoupilo 8400 kusů ministerstvo obrany)

  • Krátka guľová zbraň služobná kompakt ,K‘ CZ P-07” v počtu 7700 kusů

  • Krátka guľová zbraň služobná subkompakt ,SK‘ CZ 2075 D RAMI” v počtu 4100 kusů

Vítěz předem znám

K uvedenému výsledku tendru si nemohu odpustit několik poznámek.

V první řadě, délka tendru od první zmínky o potřebě přezbrojit až po samotný nákup je skutečně tristní. Navíc byla soutěž doprovázena početnými problémy. Zdá se ale, že tak to u ručních zbraní bývá a stává se to i v "lepších rodinách". Stačí se podívat na problémy Bundeswehru s puškami G36 nebo anglický jménem L85. Jedinou pozitivní věcí na celém procesu byla shoda napříč vládami o potřebě výměny pistolí.

To je ostatně asi jediná věc, na které se minulý ministr vnitra Daniel Lipšic a současný ministr Robert Kaliňák shodnou. Za pozitivní věc ale můžeme považovat to, že nákup pistolí zabezpečovalo ministerstvo vnitra v rámci svého tendru i pro ministerstvo obrany.

Procesu ale rozhodně nepomohlo, že se ministr Kaliňák od začátku vyjadřoval o České zbrojovce a Glocku jako o vítězích. Na samotném výběru by nebylo nic špatného, ale i kdyby si ministr nebo policejní sbor skutečně přáli, aby se do výzbroje dostaly výrobky těchto firem, při zakázce za více jak 34 milionů eur (i když informace o celkovém objemu nákupu se z různých zdrojů liší) musí jednoduše výběr probíhat otevřenou a férovou soutěží.

Za druhé, vítězové a „poražení”. Firma Beretta byla z tendru vyřazena ještě před jeho ukončením z neznámých důvodů a proti rozhodnutí se neúspěšně odvolala na slovenskou obdobu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v ČR – Úrad pre verejné obstarávanie. Firma Rapier s pistolemi Sig Sauer byla vyloučena kvůli „administrativním chybám”.

Co Grand Power?

Nejvíc však kartami zamíchal slovenský Grand Power, kvůli kterému tendr několik měsíců stál, aby se z něho nakonec GP dobrovolně stáhl. Jaroslav Kuracina, majitel zbrojovky Grand Power, totiž tvrdil, že výběrové řízení bylo účelově nastavené tak, aby byl Grand Power ze soutěže vyloučen. Pistole GP jsou totiž o 2 mm delší, než požadovaly podmínky soutěže. Ministr Kaliňák se navíc o šéfovi GP Kuracinovi vyjádřil jako o „neseriózním partnerovi”.

Otázkou je, nakolik tuto animozitu způsobilo to, že Kuracina se z pozice „majitele úspěšné firmy” a „tvořitele pracovních míst” rád vyjadřuje k polickým tématům. Ve vládní straně Smer mu také asi jenom tak neprominou, že před krajskými volbami v roce 2013 vyjádřil podporu extrémistovi Marianovi Kotlebovi a nikoli jejich kandidátovi.

To rozhodně nebyl ze strany pana Kuraciny zrovna nejlepší krok, na druhou stranu ve svobodné a demokratické společnosti není úplně nejlepší nápad vyřadit někoho z otevřené soutěže kvůli jeho politickým názorům.

Výběru neprospělo ani to, jakým způsobem rozpolcuje společnost Grand Power slovenskou střeleckou veřejnost. Kvalita, nebo nekvalita pistolí GP je mezi slovenskými střelci asi nejkontroverznějším tématem.

Zdá se tak, že jediným důvodem zuřivé obhajoby přezbrojení slovenskými pistolemi GP bylo to, že jsou slovenské. Posouzení vhodnosti rozhodování se na tomto základu necháme na čtenářích. Zbraně musí být především spolehlivé a nezruinovat státní rozpočet, což jsou kritéria, na základě kterých by se měly vybírat.

Ani argument o pracovních místech není úplně na místě, když vezmeme v potaz, že i „čezety” a Glocky se vyrábějí a montují také na Slovensku. Nebo opačně: co brání „domácímu výrobci” přesunout výrobu nebo její část do zahraničí? Navíc v případě výroby krátkých ručních zbraní se nedá moc mluvit o podniku strategického významu – dá se vůbec ve státě, který se dá projet z jedné strany na druhou za čtyři hodiny, mluvit při výrobě zbraní o podnicích strategického významu?

Proč dva výrobci?

Máme tedy před sebou výsledky tendru a nakupují se dva různé druhy pistolí od dvou výrobců. Tento výsledek však postrádá logiku hned ve dvou směrech.

Za prvé: proč se nakupují i „pistole zásahové” bez vnější pojistky i „krátké kulové zbraně” s vnější pojistkou? Oba způsoby zajištění zbraně – ten, který používá Glock, i ten „klasický” v podání „čezety” – jsou absolutně legitimní. Absence vnější pojistky nedělá zbraň „méně bezpečnou” a naopak při tasení zbraně zkušeným střelcem je časový rozdíl mezi prvním výstřelem z pistole s vnější pojistkou nebo bez ní prakticky nulový.

Proč si tedy komplikovat život, nakupovat dva různé systémy a cvičit lidi na dva různé způsoby zacházení se zbraní? Absolutně absurdně pak zněla vyjádření vycházející z policejního sboru, že chtějí Glocky, protože mají kladívko uvnitř, které na rozdíl od bicích kohoutů pistolí klasické koncepce nemůže protivník střelci zablokovat a znemožnit výstřel. Někdo holt asi viděl moc filmů s Chuckem Norrisem nebo Brucem Willisem.

Za druhé, kdybychom pochopili logiku nutnosti nákupu půlky zbraní s jednou koncepcí pojistky a druhé půlky s jinou, stále není důvod nákup komplikovat a rozdělovat ho mezi různé typy pistolí. Kdyby se soutěž definovala tak, že je potřeba dodat pistole několika velikostí s rozdílným typem pojistky, případně možností typ pojistky změnit podle potřeby, nalezneme ve světě hned několik výrobců, kteří by tyto potřeby splňovali.

Třeba vyloučený Grand Power nebo vítězná Česká zbrojovka, na jejichž pistolích P-07 a P-09 se dá spoušťový mechanismus upravit podle potřeby. Nákup jednoho typu pistolí by usnadnil logistiku, zúžil množství příslušenství, které je nutné nakoupit a možná i umožnil nákup za nižší jednotkovou cenu.

Ale abychom jenom nekritizovali, tendr se podařilo dovést k nákupu. Policisté a vojáci dostávají nové pistole. Akorát to všechno mohlo být příjemnější a méně kostrbaté. Snad se na příslušných místech do budoucna poučí. Na nové útočné pušky stále nepřezbrojila celá armáda.

Redakčně upraveno

Zdroj: On War | On Peace

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česká zbrojovka investuje na Slovensku

Česká Zbrojovka (ČZ) rozšíří na Slovensku své vývojové a výrobní kapacity. Informaci přinesl deník ...

Slovenské obrněné vozidlo Aligator Master II

Na bratislavské vojenské výstavě IDEB 2016 slovenská společnost Kerametal představila prototyp ...

Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...

Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty

Slovenský DennikN včera informoval o záměru slovenského ministerstva obrany modernizovat 18 bojových ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Pepa
    10:32 13.07.2016

    Zbrojir: V uváděném článku mě dost překvapila cena za kterou dostala AČR optiku od meopty: ZD-DOT - 13 080,10 Kč s DPH a DV Mag 3 - 8 488,15 Kč s DPH Na webu jsem našel ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojir:

    V uváděném článku mě dost překvapila cena za kterou dostala AČR optiku od meopty:

    ZD-DOT - 13 080,10 Kč s DPH a DV Mag 3 - 8 488,15 Kč s DPH

    Na webu jsem našel ceny v e-shopech výrazně vyšší:

    ZD-DOT - 17900,- až 22890,-
    DV Mag - 19 900,- až 26 390,-Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:09 13.07.2016

    Myslim, ze problem nie je v tom, ze Slovaci kupili Breny lacnejsie ako Cesi. problem je v tom, ze Slovaci za tu cenu mohli nakupit HK 416.

    Myslim, ze problem nie je v tom, ze Slovaci kupili Breny lacnejsie ako Cesi. problem je v tom, ze Slovaci za tu cenu mohli nakupit HK 416.

  • Zbrojir
    09:57 13.07.2016

    Pokud by se kurz koruny zreálnil vůči zahraničním měnám tak, jak naznačuje juhelak, a o těchto kurzech hovoří i někteří ekonomové, tak by to byl pro domácího výrobce nepochybně ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se kurz koruny zreálnil vůči zahraničním měnám tak, jak naznačuje juhelak, a o těchto kurzech hovoří i někteří ekonomové, tak by to byl pro domácího výrobce nepochybně vážný problém.

    Zdražit zboží o desítky procent (zahraniční trhy) by byla obchodní sebevražda, vždyť už dnes na tuzemském trhu stojí domácí produkty prakticky tolik, co ty zahraniční, a ty by šly u nás díky novému kurzu s cenou citelně dolů. Takže jedině řešení na úkor marže a zisku a současně tvrdě snižovat náklady… On ale průměrný CZUBák z výplaty už nyní nikterak nezbohatne…, takže další přesun výroby do levného zahraničí, což se mj. i děje.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    09:33 13.07.2016

    Ano, máš pravdu, výroba ručních palných zbraní není vzhledem k dnešním technologiím takový hit, jak tomu bylo třeba mezi dvěma světovými válkami. Proto bychom měli už konečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, máš pravdu, výroba ručních palných zbraní není vzhledem k dnešním technologiím takový hit, jak tomu bylo třeba mezi dvěma světovými válkami. Proto bychom měli už konečně změnit způsob podpory a připustit tolik potřebnou konkurenci. Vždyť i jinde v ČR jsou schopní a šikovní lidé, musí ale dostat vůbec šanci, a tomu tak doposud zjevně nebylo.

    Tebou uváděná cena CZ 805 v euro se jeví jako cena bez DPH, obdobně „srovnávala“ ceny i CZUB, když pro tisk uvedla cenu CZ 805 A1/A2 pro MO ČR bez DPH a cenu civilní CZ 805 S1 s DPH (viz článek na stránkách AN).

    Tady je to docela hezky popsané….

    http://www.aktuality.sk/clanok...

    V článku přes neochotu úřadů sdělit jednotkovou cenu a konfiguraci došli k tomu, že Slováci nakoupili cca o 185 eur levněji za kus než Češi...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:36 13.07.2016

    Cena Brenu pro OS SR byla v tisku ústy Glváče trvzena v částce 2 324€ za kus. Tak nevím kdo má pravdu, jestli Glváč nebo hurvo. Jasně, že s granátometem, optikou a dalším cena ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena Brenu pro OS SR byla v tisku ústy Glváče trvzena v částce 2 324€ za kus. Tak nevím kdo má pravdu, jestli Glváč nebo hurvo. Jasně, že s granátometem, optikou a dalším cena poroste, ale aby se srovnávalo srovnatelné. Pokud se bavíme o holé zbrani, tak 5000€ za ks by byla skutečně krádež, pokud se ale nepletu, tak taková cena za holou zbraň není. Jinak vyrobit zbraň je dnes menší problém, než ji zkonstruovat. S dnešními CNC stroji a materiály to vyrobí každý strojírenský podnik, ušlechtilé materiály (hlaveň) si nechá subdodat. Proto taky zbraně vyrábí kdekdo a tytam jsou doby, kdy např. naše pušky vz. 24 šly do půlky světa. (slovo "naše" samozřejmě při vědomí, že to byla poupravená mauzerovka)Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    08:22 13.07.2016

    zvláštní že české zbraně jsou pro jiné státy pořád drahé s tím jak je podhodnocená koruna. V paritě kupní síly by měla být koruna někde na úrovni 19 kč/eur. Sem zvědav až AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    zvláštní že české zbraně jsou pro jiné státy pořád drahé s tím jak je podhodnocená koruna. V paritě kupní síly by měla být koruna někde na úrovni 19 kč/eur.

    Sem zvědav až AČR vysoutěží třeba vrulníky za nejakou cenu a pak přestanou intervence, koruna skokově posílí, tak o kolik se na tom ušetří.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:15 13.07.2016

    pro JaDa: Nevím to jistě, ale v tomto případě šlo velmi pravděpodobně o náhradu opotřebovaných zbraní, které již jsou zavedené a dlouhodobě používané (u zásahovek a URN). V takovém ...Zobrazit celý příspěvek

    pro JaDa: Nevím to jistě, ale v tomto případě šlo velmi pravděpodobně o náhradu opotřebovaných zbraní, které již jsou zavedené a dlouhodobě používané (u zásahovek a URN). V takovém případě není výběrové řízení nutné, což je poměrně logické. Maximálně by mohlo dojít k soutěži o nižší cenu konkrétního výrobku. A jelikož Glock je u nás zastoupen MPI, těžko nám někdo dá lepší cenu.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    08:06 13.07.2016

    Tak tady se míchají jablka s hruškami. Vyjdeme-li z dostupných informací, tak v případě ozbrojených složek SR se jednalo o výběr technického prostředku (pistolí) nové generace k ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tady se míchají jablka s hruškami.

    Vyjdeme-li z dostupných informací, tak v případě ozbrojených složek SR se jednalo o výběr technického prostředku (pistolí) nové generace k plošnému přezbrojení. V takovém případě platná legislativa opravdu vyžaduje soutěžit, kdy se současně vybírá vhodná zbraň a samozřejmě i její dodavatel. Slovensko formálně soutěžilo, ovšem po Kaliňákovsku, kdy bylo o dodavatelích již předem rozhodnuto. A to je i předmětem kritiky, tedy alespoň té racionální.

    V případě MV ČR jde o nákup již zavedené a provozované techniky, a to v souvislosti s posilováním v boji proti terorismu, tedy dodatečný nákup zbraní, které již provozují. Ačkoli je evropská i česká legislativa na úseku veřejných zakázek předmětem oprávněné kritiky, na tento případ pamatuje a nenutí zadavatele za všech okolností porušovat odborná pravidla pro řízení unifikovaných majetkových základen i zásady účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti, které stanovuje jiný obecně závazný předpis. Kdyby nutila, byl by to vlastně neřešitelný problém!

    Zbraně, a to nejen ruční, jsou technické prostředky s poměrně dlouhým životním cyklem (u ručních zbraní můžeme hovořit cca o dvou desetiletích), v jehož průběhu je obvykle třeba stávající počty doplnit, a to např. z důvodů částečné obměny, či prostého rozšíření. Jelikož se ve většině případů nepodaří pro takto specifikovanou zakázku splnit všechny podmínky nediskriminace a rovného zacházení (potřebuji konkrétní zbraně), existuje ustanovení, při jehož splnění nemusí zadavatel soutěžit. On by totiž v takové situaci ani nesoutěžil, jen by formálně předstíral, že soutěží…

    Asi si každý umí představit situaci, že když bude např. MO ČR potřebovat doplnit kolové obrněné transportéry stejné třídy, ve které již provozuje dostatečně perspektivní produkt, např. Pandur, tak ho nemůže nikdo nutit soutěžit v obecné rovině, ale má právo doplnit počty již zavedenou technikou. Mj. „slavný“ zbraňový komplet CZ 805 byl doplňován právě tímto způsobem a jednalo se o dodatečné dodávky silně převyšující miliardu Kč.

    Jasně, byl tu ještě jeden experiment s výkladem zákona, kdy MO ČR při nákupu odstřelovačských pušek pro Hradní stráž opsalo katalog CZUB (CZ 750 včetně příslušenství), stanovilo velmi nadstandardní požadavky na záruku a vyhlásilo výběrové řízení. Do „soutěže“ se přihlásila CZUB a její slovenský dealer. Jenže to si nikdo racionálně uvažující zopakovat patrně již nikdy nedovolí.

    Chápu, že pro laiky není jednoduché se v tom vyznat, mj. i díky blábolům médií. Je to podobné, jako s předností chodce na přechodu, ta také není absolutní, a být ani nemůže, ačkoli to tak z mnohých komentářů médií vypadalo.Skrýt celý příspěvek

  • JaDa
    23:46 12.07.2016

    No my to tady u nás taky umíme. Před pár týdny oznámené zadání zakázky na pušky a samopaly HK a pistole Glock pro Policii ČR za 55 mil. Kč bez výběrového řízení. A můžeme mít zákon ...Zobrazit celý příspěvek

    No my to tady u nás taky umíme. Před pár týdny oznámené zadání zakázky na pušky a samopaly HK a pistole Glock pro Policii ČR za 55 mil. Kč bez výběrového řízení. A můžeme mít zákon o veřejných zakázkách a legislativu Eu jakou chceme a když se chce, tak tak se zadá 55 mil. bez problému na přímo. C.I.D a M.P.I. u nás vnitro prostě "umí" :-(((Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    22:42 12.07.2016

    Jasně EU je byrokratická, pokrytecká a prolhaná, s tím souhlasím a brexit jsem uvítal, to ale neznamená, že se máme nechat donekonečna vydírat a okrádat od molochů, ať už se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasně EU je byrokratická, pokrytecká a prolhaná, s tím souhlasím a brexit jsem uvítal, to ale neznamená, že se máme nechat donekonečna vydírat a okrádat od molochů, ať už se jmenují jakkoli....

    Průser je v tom, že malé státy a jejich vlády jsou relativně snadno vydíratelné a navíc nízká morálka politiků situaci nikterak nepomáhá...

    Ano, v USA je téměř vše levnější, já jsem ceny uváděl v jiných souvislostech, zejména kolik si mohu v konkurenci na velkém trhu za produkt říci a hlavně jak jsem při dané obchodní politice i ziskový...dříve s tím měly nemalé problémy, nyní pomáhá podhodnocená koruna...

    Mj. zmiňovaný Chorvat, resp. Springfield měl na trhu USA před pár lety mnohem větší objemy, než produkty CZUB, o Glocku ani nemluvě...

    S granátomety CZUB byly již na počátku nemalé problémy, byla tam reklamace...Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    22:12 12.07.2016

    Zbrojir: Podporujeme i nadnárodní molochy kteří mohou zvednout kdykoliv kotvy a nechat tu jen prázdnou halu a zabranou ornou půdu. Pořád to nemění nic na faktu, že prostě v USA ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojir: Podporujeme i nadnárodní molochy kteří mohou zvednout kdykoliv kotvy a nechat tu jen prázdnou halu a zabranou ornou půdu.
    Pořád to nemění nic na faktu, že prostě v USA jsou ceny jiné a srovnávat to a argumentovat tím je směsné, vsadím se že tam bude levnější i ten "poctivej a kvalitní" Glock.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    22:12 12.07.2016

    Platná mezinárodní legislativa vyhnala Brity z EU...

    Platná mezinárodní legislativa vyhnala Brity z EU...

  • hurvo
    22:10 12.07.2016

    zbrojir> tak breny su uz v OSSR nejaku dobu, a granatomety sa ale nikde neobjavili. A cena je uvedena v zmluve, ze. Nie kazdy sa da kupit za tricko siltovku a USB kluc , if you ...Zobrazit celý příspěvek

    zbrojir> tak breny su uz v OSSR nejaku dobu, a granatomety sa ale nikde neobjavili.
    A cena je uvedena v zmluve, ze. Nie kazdy sa da kupit za tricko siltovku a USB kluc , if you know what I mean :DSkrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    21:58 12.07.2016

    Vidím, že Hurvo má některé informace o problémech omezené dodávky zbraňového kompletu CZ 805 do OS SR… k Pepa Odhlédneme-li od platné mezinárodní a národní legislativy ...Zobrazit celý příspěvek

    Vidím, že Hurvo má některé informace o problémech omezené dodávky zbraňového kompletu CZ 805 do OS SR…

    k Pepa

    Odhlédneme-li od platné mezinárodní a národní legislativy (směrnice EU a národní zákony o zadávání veřejných zakázek), kde jsou primárně ukotveny principy nediskriminace a rovného zacházení, kdy se místní politici obvykle předhánějí v deklaracích o volné hospodářské soutěži, aby její porušování na státním aparátu sami ve vybraných případech pro privilegované tvrdě vynucovali, tak problém nastává zejména tehdy, když dlouhodobě potlačuji konkurenci, a jediný mnou preferovaný dodavatel mi již natolik přerost přes hlavu tak, že už ho ke splnění technického zadání za konkurenceschopné ceny vlastně nedokážu ani donutit.

    Nedařilo se to komunistům, a že hledali i finanční motivaci, např. v lepším odměňování podniku za výrobky, které byly v povinném hodnocení zařazeny do nejlepšího stupně jakosti, i tak se produkty CZUB pohybovaly mezi II. a III. stupněm, II. obvykle jen proto, že výrobky zařazené do III. stupně nesměly na vývoz…

    Nedařilo se to po listopadovém převratu a nedaří se to ani dnes. Asi nejblíže dokopala CZUB ke splnění zadání Policie ČR, ale dovývoj produktu (CZ 75 D Compact) po přidělení zakázky Vládou ČR trval 2+3 roky, dodávky drhly, kdy nejdelší zastavení přejímky pro neplnění kvalitativních požadavků trvalo přes odpor CZUB celých 8 měsíců, 30 000 pistolí se „systémovými vadami“ nesmělo být reklamováno, žaloba na CZUB byla politickým vedením MV zamítnuta, resp. nepodána, a mnohá jednání se neobešla bez velmi ostrých výrazů, kdy jednou už reálně hrozilo, že uživatelé dají nekorektně jednajícím zástupcům výrobce do nosu… Odhadované vícenáklady státu oproti tendru, cca 100 mil. Kč…

    Jiné kontrakty CZUB se státem dopadly ještě hůře, jen se odlišují mediální prezentací…

    Bývalý ministr vnitra na adresu zmiňovaného výrobce v souvislosti s problémy dodaného produktu prohlásil, vydírali nás nezaměstnaností… a já bych k tomu jen dodal, když se pitomci necháte obalamutit rohlíkem a někteří z vás navíc i zkorumpovat, tak se nedivte, že pak nedokážete pozici státu uhájit!

    k sterling

    Nedovolená podpora soukromých subjektů je zakázána mj. proto, že tím vybrané firmy získávají neoprávněnou konkurenční výhodu. V prostředí "zestátnění nákladů a privatizace zisků" umí podnikat prakticky každý a většina podniků bude i zisková…Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    21:35 12.07.2016

    hurvo:

    Myslím, že problém je v tom, že tu nevíme co je dohodnuté za ty BRENy. Například my neumíme vykovat hlaveň houfnice ;-)

    hurvo:

    Myslím, že problém je v tom, že tu nevíme co je dohodnuté za ty BRENy. Například my neumíme vykovat hlaveň houfnice ;-)

  • stirling
    21:26 12.07.2016

    Bohužel nemám čas číst všechny slohy, takže většinou jsem proletěl jen začátek. Když mě předhazujete, že to nechápu a pak začnete argumentovat vývozem do Afriky tak to naopak ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel nemám čas číst všechny slohy, takže většinou jsem proletěl jen začátek. Když mě předhazujete, že to nechápu a pak začnete argumentovat vývozem do Afriky tak to naopak svědčí o tom, že vývoj czub nesledujete, já si nikdy nehrál na odborníka, ale sleduji hospodářské výsledky a ty jsou výborné, kéž by takto prosperovalo více podniků u nás. A jestli si někdo myslí, že v czub jsou nějací kouzelníci přes reklamu a že dokážou něco co ostatní ne, tak mě opravdu nepřijde příliš v pořádku. To samé cena, v USA obecně jsou ceny níže skoro u všeho, o ceně nerozhoduje jen náklady na výrobek, ale také legislativa (občanský/obchodní zákoník), daně a počty prodaných kusů. Myslím, že to jsou obecně známá fakta a divím se, že to někdo neví...Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    20:48 12.07.2016

    pepa > to je v poriadku , vojensku flintu nevie urobit nikto ani u nas, a u vas mozno PAR alebo VAR ale to by ju musela vyskusat armada. Na SK sa flinty nevyrabaju a moze nam ...Zobrazit celý příspěvek

    pepa > to je v poriadku , vojensku flintu nevie urobit nikto ani u nas, a u vas mozno PAR alebo VAR ale to by ju musela vyskusat armada.

    Na SK sa flinty nevyrabaju a moze nam byt zbla jedno od koho ju kupime, tym padom by sa mala nakupit puska s najlepsim pomerom cena/vykon.
    A kedze sme davali za pusky zhruba 5000 EUR za sadu, tak za to sa kupit vymazlena super puska aku by si kupili SEALs. No a my sme za tu cenu dostali BRENa a nefunkcne granatomety.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    18:53 12.07.2016

    To že se koupí nekvalitní výrobek není problém prodejce, ale kupujícího. Pokud chce stát koupit od konkrétního výrobce, tak si nemá hrát na výběrové řízení a nestydět se za podporu ...Zobrazit celý příspěvek

    To že se koupí nekvalitní výrobek není problém prodejce, ale kupujícího. Pokud chce stát koupit od konkrétního výrobce, tak si nemá hrát na výběrové řízení a nestydět se za podporu domácího výrobce. Současně by se měl postarat o to, aby za tu podporu dostal to co chce.

    Pořád je to lepší než dopadnout jako Francie, kde zjistili, že už u nich flintu ani nikdo neumí vyrobit...pro mě ostuda jako vrata.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    15:41 12.07.2016

    Ano HS je velmi dobrý produkt, v USA i jinde je prodáván pod značkou Springfield, kterou jsem uvedl jako známější, ale je to Chorvat. Zdařilá konstrukce, hezky obešla tehdejší ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano HS je velmi dobrý produkt, v USA i jinde je prodáván pod značkou Springfield, kterou jsem uvedl jako známější, ale je to Chorvat.

    Zdařilá konstrukce, hezky obešla tehdejší patenty Glock, kterou jim musí jiní opravdu závidět.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    15:40 12.07.2016

    Jura99: Z chorvatského Springfieldu HS XDM 9 jsem něco málo odstřílel před pár lety, když jsem se rozhodoval jako pistoli si pořídit. Nakonec jsem stejně skončil u Glocka. Ale bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Z chorvatského Springfieldu HS XDM 9 jsem něco málo odstřílel před pár lety, když jsem se rozhodoval jako pistoli si pořídit. Nakonec jsem stejně skončil u Glocka. Ale bylo to samozřejmě čistě subjektivní rozhodnutí. HS mi moc neseděl v ruce, vadila mi poměrně vysoká konstrukce a dlaňová pojistka.

    Ale rozhodně to není nezajímavá zbraň.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4