NÁZOR: Jiný pohled na smrt jedenácti dětí

Afghánistán
Foto: Afghánská válka, ilustrační foto / Wikipedia

Náš článek "Tři mrtví z Bostonu zajímají celý svět, jedenáct dětí z Afghánistánu nikoho" vyvolal v diskuzi velké kontroverze. Mimo jiné vojáci sloužící v Afghánistánu upozorňují na skutečnost, že nelze porovnávat úkladnou vraždu civilistů v Bostonu s nešťastnou smrtí jedenácti dětí v Afghánistánu. Dovolili jsme si proto ve spolupráci s vojáky zveřejnit malou oponenturu k článku (nebo spíše náhled lidí, kteří poznali realitu války) a nechat čtenáře, ať posoudí oba úhly pohledu sami. 

Civilista mezi dvěma mlýnskými kameny

Každá násilná smrt člověka je jistě tragédií. Lidé však násilnou smrtí umírají, to je prostě fakt. Otázka je, jak a kde umírají. Ať chceme, nebo nechceme, ve válce se oběti na straně civilního obyvatelstva vždy vyskytovaly a velmi pravděpodobně i nadále vyskytovat budou. Ve většině civilizovaných zemí je ale mír. A tam by zkrátka lidé v důsledku výbuchu někým nastražené bomby umírat neměli. Přesto se tak děje.

Na celý problém se však nemůžeme dívat očima někoho, kdo žije v relativním bezpečí a válka je pro něho pouhé slovo. V Afghánistánu neprobíhá obyčejná válka. Jde o válku protipovstaleckou. Velmi stěží tam lze identifikovat, kdo je protivník.

Neexistuje žádná fronta, kde se nachází na jedné straně ten "hodný" a na druhé ten "zlý". Protivník je doslova všude. Skrývá se mezi civilním obyvatelstvem, využívá je jako svůj štít, za který se schovává. Využívá všech myslitelných podlostí jen proto, aby zabil co nejvíce spojeneckých vojáků. Neštítí se obětovat vlastní lidi – a ještě je využije jako propagandu. A s takovým protivníkem se bojuje nesmírně těžce.

A právě v takovém konfliktu má přítomnost a pomoc civilistů zcela zásadní význam. Jenže pro Afghánce-civilisty je to nepředstavitelně složité. Obyčejný Afghánec se pohybuje mezi dvěma obrovskými mlýnskými kameny. Na straně jedné povstalci, na straně druhé Spojenci. Pomůže jednomu, zabije ho ten druhý – a naopak.

Přesto zde rozdíl existuje. Pokud obyčejní Afghánci pomáhají povstalcům, mohou si být jisti, že je Spojenci nezabíjí zcela úmyslně. Každý velitel v Afghánistánu ví o zásadách protipovstaleckého boje COIN (COunter-INsurgency). Ví o tom, že pokud si vojáci nezískají přízeň civilního obyvatelstva, tak nezvítězí. Přesto se civilním ztrátám nedá úplně zabránit. Tvrdit tak něco o lehkovážnosti armádního velení, to je přinejmenším neprofesionální.

Jestliže však civilisté pomáhají Spojencům, mohou si být jisti, že povstalci zabijí jejich rodiny. Zabijí i jejich děti, a to velice nehezkým způsobem. Nakonec zabijí i je. Pro obyčejného civilistu je to opravdu těžké rozhodování. Ukrýt povstalce a riskovat, že ho možná zasáhne spojenecký nálet? Anebo povstalcům nepomáhat a riskovat jejich pomstu v podobě vyvraždění celé rodiny? Jak se rozhodnete? Ať tak, či tak, asi stejně někdo zemře.

Realita války v Afghánistánu

Zkusme si uvést ještě dva příklady a podívejme se na to i jinýma očima. Očima někoho, pro koho válka není jenom slovo.

První příklad

Jste koaliční voják a stojíte na kontrolním stanovišti. Rychle se stmívá a vy vzpomínáte, jak se minulý týden na podobném kontrolním stanovišti odpálil ve vozidlu sebevražedný útočník. Tři kolegové z druhého družstva zemřeli, dva jsou nadosmrti mrzáci. Náhle spatříte, jak se k vám přibližuje rychle jedoucí vozidlo.

Nereaguje na žádný váš signál ani na varovnou střelbu do vzduchu. Je už padesát metrů od vás… Na rozhodnutí máte zlomek sekundy. Víte, že střelba do motoru nebo pneumatik je holý filmový nesmysl. Co uděláte? Vteřina na rozhodnutí… Střílet a zabít osádku, anebo riskovat svůj život? Přemýšlejte rychle, vozidlo je skoro u vás…

Druhý příklad

Jste plánovač spojeneckého bombardování. Víte, že ti dva povstalci, na které jste dostali tip, zabili vaše nejlepší kamarády. Pravděpodobně také při svých útocích na Spojence zabili i nějakého civilistu. A pokud je "neeliminujete", budou zabíjet dál. A budou zabíjet nejen Spojence, ale dál budou zabíjet i civilisty. Včetně žen a dětí.

Máte jedinou možnost – nálet. Místní informátor vám potvrdí, že v okolí není žádný civilista. Bohužel si to nemůžete ověřit sami, na to není čas. Povstalečtí velitelé do půl hodiny odjíždějí. Risknete nálet a akci provedete? Nebo je raději necháte uprchnout a riskujete, že zabijí další desítky vojáků a civilistů? Sakra, to není jednoduché rozhodování!

Ani v jednom případě neexistuje správné rozhodnutí. Ať se rozhodnete jakkoliv, pravděpodobně někdo zemře. V prvním případě zahájil voják palbu a zemřel řidič vozidla, který spěchal se svou rodinou do nemocnice. V druhém případě povolili nálet a zemřelo jedenáct dětí a jedna žena.

Vy jste se rozhodli jinak? Doma u stolu je to jednoduché. Ve válce by to možná bylo vaše poslední rozhodnutí. Oba případy jen ilustrují realitu války, možná se nikdy nestaly (ale kdo ví…?).

Nikdo z nás neví, jak se to v Kunaru (nálet, při němž zemřelo jedenáct dětí) skutečně stalo. Je tam spousta možností. Znovu jen věříme médiím a automaticky přijímáme jejich verzi.

Role médií ve válečném konfliktu

A nyní se dostáváme k roli médií – to je kapitola sama o sobě. Média dělají vše pro to, aby vydělala peníze. Jde jim o sledovanost, a tudíž o větší zisk. Tak to prostě je. Normální člověk jim věří téměř cokoliv. Vždyť to bylo v televizi, psali to na internetu, tak to prostě musí být pravda. Ale co je pravda…?! Je to něco, čemu věřím, anebo něco, co se skutečně stalo?

Kdo je konzumentem médií? My všichni. Sáhněte si do svědomí. Kdo z vás nečetl o těch útocích v Bostonu? A kdo si pamatujete na jinou zprávu z toho dne? Číst si o utrpení jiných je v lidské povaze. Médiím je jedno, jestli píší o bombě v Americe, nebo o mrtvých dětech v Afghánistánu.

Rozdíl zde přesto je. Mrtví ve válce už nikoho nezajímají, sledovanost a zisk klesají. Mrtví v míru – to je však něco, co zde dlouho nebylo. A tak se to rozmázne a sledovanost a zisk zase povyskočí. Na národnosti tolik nezáleží.

V Africe jsou zcela cíleně vyvražďovány celé vesnice – etnická válka. Pohled na muže, ženu a jejich roční dítě, kteří leží vedle sebe v tratolišti krve s proříznutými hrdly, není moc pěkný. A takových rodin tam leží několik.

Kdo z vás takovou zprávu v médiích zaregistroval? A nestalo se to tak dávno. Jenže v Africe se to děje tak často, že kdyby média psala o každém případu, pak byste četli pouze o tom. Afrika už vůbec nikoho nezajímá. Každého zajímá něco, co si dovede představit. S čím se dokáže ztotožni, například návštěvu sportovní události a teroristický útok na diváky.

Mrtví v Afghánistánu? Tam je přece válka, to se asi stává. Mrtví v Bostonu? Při nějakém závodu? Včera jsem byl také na maratonu. Co kdyby se něco podobného stalo tam? No hrůza!

Chápu, že byl autor článku pravděpodobně ovlivněn svým pobytem v Afghánistánu. Ale musí si uvědomit, že tam vlastně prakticky nic neviděl a nezažil. Přesto to na něm viditelně zanechalo emoční stopu  – tudíž napsal, co napsal. Je to jeho pohled, jeho názor. Jiní budou mít názor možná jiný.

Boj s terorismem není ani tak záslužný jako spíše nutný. Otevřeme oči a uvědomme si, že civilisté neumírají díky boji s terorismem, ale kvůli boji s terorismem. A pokud budou teroristi dál zbaběle využívat civilistů, budou bohužel civilisté ve válce i nadále umírat.

Nebo máte nápad, jak tomu zabránit?

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na ...

Britové, Sověti a nyní také Američané v Afghánistánu neuspěli

Spojenecká vojska jsou pomalu na ústupu. Kompletní stažení, tedy vyjma některých kontingentů ...

Americká cena za války v Afghánistánu a Iráku? Šest bilionů dolarů!

Války v Iráku a v Afghánistánu mohou stát americké daňové poplatníky neuvěřitelných šest bilionů ...

NÁZOR: Tři mrtví z Bostonu zajímají celý svět, jedenáct dětí z Afghánistánu nikoho

Každá násilná smrt člověka je tragédií, ať již jde o oběť teroristických činů, nebo důsledek ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jan Grohmann
    08:35 30.04.2013

    Pro autor. ano je tam vše - detailní pohledy na zakravacené lidi, emoce, spoušť, destrukce, lidské osudy. A to hned za humny. Ideální novinová zpráva.

    Pro autor. ano je tam vše - detailní pohledy na zakravacené lidi, emoce, spoušť, destrukce, lidské osudy. A to hned za humny. Ideální novinová zpráva.

  • autor
    23:43 29.04.2013

    Ani to dlouho netrvalo... http://zpravy.idnes.cz/vybuch-...

    A to není teroristický útok. Jojo, média...

    Ani to dlouho netrvalo... http://zpravy.idnes.cz/vybuch-...

    A to není teroristický útok. Jojo, média...

  • hovorka11
    21:54 28.04.2013

    Michal Voska: Na odměnách řadových pracovníků nic špatného nevidím. Dá se jen dokladovat, že způsob náboru a systém odměn funguje "tržně". Vadí mě velmi to, že z mých daní se ...Zobrazit celý příspěvek

    Michal Voska:
    Na odměnách řadových pracovníků nic špatného nevidím. Dá se jen dokladovat, že způsob náboru a systém odměn funguje "tržně".
    Vadí mě velmi to, že z mých daní se platí politické působení "nevládní organizace", která je závislá na vládě a je poslušná její politice a vměšování se do vnitřních záležitostí předem označených států.
    Velmi mě vadí neomalenost pana Pánka např. ve věcech Sýrie, kde veřejně podporuje místní ozbrojence i když už dnes představují složením cca 80 % zahraničních islamistických žoldáků.
    Svoboda je pouze to, co si přejí místní lidé a ne takový režim, který mají nastolit okupační žoldáci.

    http://www.cestomila.cz/clanek...

    Co se týče Kosova tak dnes na jeho území jsou 3 americké základny a o to šlo. Nedávno dávali pořad s výpovědí našeho pozorovatele v Kosovu, který hlídal s dalšími zahraničními pozorovateli oblast se smíšenými etniky. Dvakrát je nutili podepsat zprávu, že jsou tam mezi obyvateli etnické nepokoje, dvakrát to odmítli, protože tam byl klid a pořádek. Další den se začalo bombardovat. V té době byl prezidentem Havel. Na dotaz tohoto pozorovatele u našeho MZV proč se začalo bombardovat mu bylo odpovězeno, že na základě společné dohody aliančních spojenců vzhledem k situaci.
    Dnes je mě jasné, proč musela odejít vojska UNPROFOR z oblasti Srebrenice a proč Slobodanu Miloševičovi byly až do jeho smrti upírány léky na srdce, kterých se dožadoval a dávány mu jiné.

    Hlavní bombardér Srbska Wesley Clark podal loni na jaře žádost o licenci na průzkum ložisek uhlí v Kosovu. A zásoby jsou velké – 16 miliard tun. Víc nemá v Evropě nikdo. Generál se chystá dělat z tohoto uhlí až 100 tisíc barelů syntetické ropy denně – a to jsou miliardy dolarů.

    Největší propagátorka bombardování Srbska Madlene Albrightová je už majitelkou největšího mobilního operátora v Kosovu IPKONET. A rozhodla se, že koupí podnik Pošta a telekomunikace Kosova. A to je téměř milion abonentů mobilního spojení a sto tisíc stacionárních abonentů.

    No není to záruka beztrestnosti zločincům z UCK na věčné časy ?
    ------------------------
    Přeji Vám optimistické poznatky a z Kosova bezproblémové zážitky.
    Jsem trochu pesimista (o 24 let starší), protože finančnictví, politika a vojenství jsou propojené nádoby - cca 3 roky to intenzivně sleduji a nevidím zatím světýlko. V současnosti zuří boj nepokrytých peněz vůči fyzickému zlatu. Vytvářejí se na burzách "zlaté papírky" bez krytí fyzickým zlatem a snižuje se tím jeho cena. Země jako Švýcarsko a Německo stahují fyzické zlato z USA. Čína, Rusko, Indie skupují a hromadí zlato, které burza neustále přes papírky cenově tlačí dolů.
    Jak dlouho ten nesmysl poklesu ceny zlata může trvat ? Pokud se to nepřekryje další válkou se zeměmi, které odmítají používat dolar, tak odhaduji rok, dva, než se začne měnit centrum moci založené na výrobě.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    16:11 26.04.2013

    Pane Hovorko, nevidím nic špatného na platu, který je uveden. Ředitel pobočky, tzn.koordinátor místních projektů 3200 USD Vám příjde moc ? Berte v potaz odtržení od rodiny. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Hovorko,
    nevidím nic špatného na platu, který je uveden. Ředitel pobočky, tzn.koordinátor místních projektů 3200 USD Vám příjde moc ? Berte v potaz odtržení od rodiny. Pokud budete vyslán zaměstnavatelem do zahraničí, také budete mít diety. 64000,- před zdaněním na člověka, který je v nejisté situaci, mnohdy v nebezpečných oblastech to mi nepříjde neadekvátní... Naopak, s ohledem například na naše poslance bych dal plat větší...

    Co se týče 50 vojáků na 1 humanit.pracovníka, nevím, jaké jsou počty, vycházím z toho, že v Afghánistánu nikdo s ČvT z armády nejezdí, žádné doprovody, nic... proto je toto přirovnání možná někde skryto v pomyslných tabulkách, ale tot vše. Vaše slova vyzněla tak, že 50 vojáků hlídá 1 pracovníka... což je samozřejmě blbost.

    Jak jsem již zmínil, posuzuji práci, kterou jsem viděl, ne domněnky. Co se UCK a podobných týče, k tomu vám mohu říci jen svůj pohled z Kosova. Svinstvo a nic než svinstvo, koneckonců do Kosova jedu opět závěrem června. Ale spojení s ČvT mi nesedí... resp.přehlížení.... pletete si je trochu se světovým policajtem...Skrýt celý příspěvek

  • hovorka11
    13:55 26.04.2013

    Pan Voska: Informace o hospodaření Čvtz roku 2009 (přetiskuji údaje ze zdroje, který se odvolává na jejich výroční zprávu: V roce 1998 Jaromír Štětina a Šimon Pánek ...Zobrazit celý příspěvek

    Pan Voska:

    Informace o hospodaření Čvtz roku 2009 (přetiskuji údaje ze zdroje, který se odvolává na jejich výroční zprávu:

    V roce 1998 Jaromír Štětina a Šimon Pánek založili pod záštitou České televize byznys. Humanitární organizaci Člověk v tísni. Za deset let už měla tato firma převážně financovaná z veřejných peněz obrat 337 milionů korun. Většina z toho je ze státního rozpočtu.

    Získávání peněz:

    z přímýchmých státních dotací:
    - ministerstvo zahraničí 40 mil.korun
    - ministerstvo práce a školství a vnitra 113 mil. korun
    - nepřímo z krajů, hlavního města Prahy a České televize (reklama na pomoc Čvt v Sýrii pro obyvatele na dobytých územích islamisty je tam trvale)
    . V roce 2007 dostal od státu (finance tečou nejvíce z ministerstva zahraničí – 40 milionů korun, potom ministerstva práce, školství a vnitra celkem 113 milionů korun. Další miliony tečou nepřímo z krajů, z hlavního města Prahy. Z fondů EU připlulo 47 milionů.
    Jen na mzdy a zákonná pojištění padlo podle výroční zprávy 105 milionů korun.
    ---
    Člověk v tísni není jen humanitární, ale také především politická organizace řízená současnými i bývalými politiky. Uplatňuje dvojí pohled kterým posuzuje závažnost světových krizí, konfliktů a pošlapávání lidských práv. nevidí žádný problém v mafii v Kosovu, v drogových trasách přes vládu UCK v Kosovu atd.

    --------------------------------------------
    Trochu jsem se mýlil. Je to byznys i pro řadové členy jako jakýkoliv jiný:


    Člověk v tísni nabízí:

    Venkovský ředitel v demokratické republice Kongo

    • Práce uvnitř mladého a motivovaného týmu
    • Praxe s profesionální a flexibilní NGO, nejvìtší jeden v Central - Eastern Europe
    • Plat definované sponky platový møížkový – 3 200 USD (před zdanìním; dennì zahrnutý v tomto množství)
    • Ubytování a místní přepravní náklady pokryly
    • 2 lety k domovu pokryly ročně
    • Oblastní letenka se proplácí jednou za rok až 500 USD (R&R)
    • Finanční prémie dle výkonu dvakrát za rok
    • Výdaje z víz a vakcinace pokryty
    • 25 dny z dovolené roceì
    • Lékařský helpdesk (v České republice, poskytnutý v angličtině)
    • Pojištìní pro cesty a pobyt (pokrývá zdravotní péči včetně repatriace)
    • Úvod a trénink v Praze

    Vhodní kandidáti jsou žádaní poslat CV a motivační dopis (v angličtině) paní. Barboře Jancové, HR dùstojník, PIN Česká republika v: hr@peopleinneed.cz . Datum uzavìrky pro aplikace jsou kěten 10. 2013.
    Prosím, všimnìte si, že jen vybraní kandidáti budou kontaktovaní.

    http://www.clovekvtisni.cz/cs/...

    ----------------------------
    Ta ochrana 50 vojáků na 1 humanitárního pracovníka není blbost, je to fakt, který vychází ze složení našeho kontingentu počtu vojáků a humanitárních pracovníků. Zřejmě je to vztaženo i k běžnému poměru i ostatních zahraničních intervenčních skupin.
    Teď ale již naši vojáci v Afgánistánu končí a nahrazují je
    "poradci". Tím se dodržel plán stahování vojsk a Afgánistán již není z české strany okupován, protože poradce nemůže být vojákem se zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    21:51 25.04.2013

    Pane Hovorko, CvT je jen kapkou v mori humanit.organizaci. Nevim odkud cerpate informace, nebylo by zle uvest nejaky zdroj, protoze do te doby mi to vse prijde znacne pritazene za ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Hovorko, CvT je jen kapkou v mori humanit.organizaci. Nevim odkud cerpate informace, nebylo by zle uvest nejaky zdroj, protoze do te doby mi to vse prijde znacne pritazene za vlasy.

    Ochrana 50 vojaku na 1 humanit.pracovnika je dalsi naprostou blbosti. V Afghanistanu zadnou ochranu nemaji... Jak je tomu jinde netusim...Skrýt celý příspěvek

  • hovorka11
    19:37 25.04.2013

    Pane Voska , o skvělé a nezištné práci lidí a nadšenců obětavých lidí v terénu kam je pošle vedení Čvt vůbec nepochybuji a mám radost, že vůbec takoví lidé existují. Na druhé ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Voska ,
    o skvělé a nezištné práci lidí a nadšenců obětavých lidí v terénu kam je pošle vedení Čvt vůbec nepochybuji a mám radost, že vůbec takoví lidé existují.
    Na druhé straně jsem vysazený právě na vedení Čvt, systematicky provádí výběr kam se smí a kam se nesmí, protože by to narušilo zájem politiky USA a okupační NATO. Výsledek je, že se neustále a systematicky odvádí pozornost od nejvíce trpících zcela záměrně.

    Bylo by skvělé přemluvit vedení Čvt, ať zatlačí na americkou vládu na propuštění vězněných na Guantanámu, kteří nic neprovedli, nikdo je neobžaloval a kterých polovina drží hladovku a aby nezemřeli, tak je živí násilím.
    Čvt- chová se že to není kolize s demokracií a právy na svobodný život.

    Bylo by skvělé přemluvit Čvt, ať se stará o doživotně zavřené lékaře, které bahrajnský režim zavřel za ošetření zraněných při protestech za demokracii při VC F1 v Bahrajnu cca před dvěmi lety.

    Otřesné chování je Čvt v Sýrii. S žoldáky se vydávají dělat "charitu". Tam, kde působí, točí ze strany islamistů, kteří rozšiřují válku dokumenty o trpících lidech- samozřejmě díky "Assadovi".
    Naprosto je nezajímá cvičení těchto bombových atentátníků, plundrování továren v Sýrii z turecké strany a vydávání žoldáků za civilisty.
    To nemluvím o pronásledování Assangeho, Manninga atd., atd.
    Zažil jsem už lecos, ale takhle propracované pokrytectví těchto "lidumilných organizací" mě vždy ohromuje a štve.

    Občas jsem dal pětistovku na "Lékaře bez hranic", které se zdáli, že tímto pokrytectvím netrpí a potvrdili to i odchodem z Líbye, protože odmítali léčit vězněné pro další mučení islamisty pod naší ochranou. I to se změnilo. Došel mi dopis, že vládní letadla bombardují chudáky v Allepu (byl to přesně opsaný úryvek z článku od Čvt).
    Kdybych neznal svědectví české delegace v Sýrii včetně naší velvyslankyně, tak bych přesto nepochyboval, že je to tak jak říkají- od vypalování kostelů a vyhánění neislamistů, přes podvodné reportáže západních reportérů s hodnými islamisty kteří mají vládu v Londýně díky syřanovi bydlícím 30 let v Británii, tak po videa bojujících islamistů, kterými dokumentují zabité na you-tube s nárokem 100 dolarů za zabitého od prince z Kataru, který nám tady sexuálně zneužíval školačky.
    -------------------
    Pokud vím, tak i v českém vysílání BBC bylo jasně řečeno, že dnes každý humanitární pracovník z ČR potřebuje na ochranu v Afgánistánu 50 vojáků. Proč ti vojáci nepomohou vyhnat žoldácké islamisty ze Sýrie ? Jaký smysl má podpora vzdělání přes okupaci, proč tam nejdeme bez okupace?

    Jsem přesvědčen, že kdyby Čvt neexistovala, tak by lidé byli lépe informováni, trpící by byli více viděni a tím by se jim lépe mohlo pomoci přes tlak veřejnosti. Čvt jde o opak - přesměrovat, odpoutat a uchlácholit pocit že někomu pomáhám tím "správným" okupačním a islamizačním směrem.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    09:38 25.04.2013

    Jarda mohu psat o jejich praci a jednotlivych projektech v Afghanistanu, tzn.to, kde jsem byl a co jsem videl. Co pisete Vy nevim, nemam k tomu zadne informace. Proto se na mne ...Zobrazit celý příspěvek

    Jarda
    mohu psat o jejich praci a jednotlivych projektech v Afghanistanu, tzn.to, kde jsem byl a co jsem videl. Co pisete Vy nevim, nemam k tomu zadne informace. Proto se na mne nezlobte, ale publikovat budu to, co jsem videl za jejich praci.Skrýt celý příspěvek

  • Jarda
    06:46 25.04.2013

    Michal Voska Opravdu se těším na váš článek o člověku v tísni. V žádném případě nechci zpochybňovat práci lidí v terénu. Doufám, že kromě aktivit, které jste uvedl, objasníte i ...Zobrazit celý příspěvek

    Michal Voska

    Opravdu se těším na váš článek o člověku v tísni. V žádném případě nechci zpochybňovat práci lidí v terénu. Doufám, že kromě aktivit, které jste uvedl, objasníte i to jak s humanitární pomocí souvisí organizování pseudovoleb na středních školách/ od té doby jsme v práci přestali posílat příspěvky ČVT a sponzorujeme konkrétní dětský domov/, notebooky pro kubánské disidenty a pod. Dále si myslím, že ČVT by měl být apolitický t.j. poskytovat pomoc všude, kde lidé trpí a ne jen vybraný a doporučeným.
    Ale jak už tu bylo někým řečeno, dnes je vše politika, ať se nám to líbí nebo ne.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    05:01 25.04.2013

    je tohle jeste web o armadnich vecech ? nebo multikulty platek ?

    je tohle jeste web o armadnich vecech ? nebo multikulty platek ?

  • Michal Voska
    23:52 24.04.2013

    Pane Hovorko, o Cloveku v tisni chystam clanky, ktere se pokusim vypublikovat kde jen to pujde, protoze jejich prace si zaslouzila muj hluboky obdiv. A ne jen muj... To, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Hovorko,
    o Cloveku v tisni chystam clanky, ktere se pokusim vypublikovat kde jen to pujde, protoze jejich prace si zaslouzila muj hluboky obdiv. A ne jen muj... To, co delaji v Afghanistanu je neskutecne. Ale to by jste to musel videt, travit s nima nekolik dni, projizdet Afghanistan a videt jejich praci a projekty. U Mazaru, resp.v provincii Balch pomahaji s rozvojem zemedelstvi v cikanskych ghettech (omlouvam se za vyraz cikan). Na rozdil od nasich cikanu oni neberou davky. Oni nesmi nic. Nemaji a nikdy neziskaji ID Card, jejich zivot je pouze v ramci provincie, resp.pouze v ramci nekolika stovek metru ctverecnich. A snazi se, s vdekem vitaji a kvituji pomoc CvT. Nebyt teto organizace, jejich zivot by byl znacne omezenejsi, resp.po vycerpani ,,zdroju" zadny. A to je jen stripek. Dale vystavba skol, lektorska cinnost, elektrifikace a takto bych mohl pokracovat cele hodiny. Proto mi dovolte Vam oponovat. Mnoho pseudo humanit.organizaci to muze mit trochu jine, ale CvT jsou lide na svem miste. Jsou tam pro druhe, pomahaji a delaji tu zemi, provincii, ci misto lepsi. Maji muj hluboky obdiv a uctu.Skrýt celý příspěvek

  • mart
    19:03 24.04.2013

    No, tak to byl vážně kšeft... :-))) RPG-75 je zbraň na jedno použití. Pokud jich koupili osm za za osmdesát tisíc dolarů, tak vychází cena jedné zbraně na cca 200000,- kč Vcelku ...Zobrazit celý příspěvek

    No, tak to byl vážně kšeft... :-)))
    RPG-75 je zbraň na jedno použití.
    Pokud jich koupili osm za za osmdesát tisíc dolarů, tak vychází cena jedné zbraně na cca 200000,- kč
    Vcelku pěkná cena za zbraň, se kterou jednou vystřelíte a můžete ji zahodit.

    Pokud přejdu na rétoriku pana hovorky11, tak lze vlastně český příspěvek vykládat i tak, že se snažíme jeho "islamisty" zruinovat...

    Mimochodem, Vaše vytrhávání souvislostí z kontextu a naznačování jistých teorií je opravdu zábavné. Jen tak dál...Skrýt celý příspěvek

  • hovorka11
    18:45 24.04.2013

    Český příspěvek islamistům: Syrští protivládní ozbrojenci získali české pancéřovky RPG-75, přezdívané Kobylka. Uvedl to na svém blogu britský publicista Eliot Higgins, který ...Zobrazit celý příspěvek

    Český příspěvek islamistům:

    Syrští protivládní ozbrojenci získali české pancéřovky RPG-75, přezdívané Kobylka. Uvedl to na svém blogu britský publicista Eliot Higgins, který monitoruje zbraně a vojenskou techniku používané v syrském konfliktu.

    Protitankové granáty získala islamistická skupina Ghurabáa aš-Šám, která operuje v oblasti Aleppa na severozápadě země. Jak Higgins uvádí, ozbrojenci koupili osm střel od jiné protivládní frakce za osmdesát tisíc dolarů. Má se přitom jednat o nové zbraně, které jsou v perfektním stavu.

    Jak sdělil Českému rozhlasu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek, je vyloučeno, že by se do Sýrie pancéřovky dostaly s vědomím nebo účastí českého obranného rezortu. Higgins předpokládá, že střely do konfliktem zmítané arabské republiky byly dodány z Chorvatska.

    Není vyloučeno, že se české protitankové granáty v Chorvatsku objevily v 90. letech, kdy Praha tajně a nehledě na mezinárodní embargo dodávala zbraně do této balkánské republiky. Podle textu, na který britský publicista odkazuje, Záhřeb zakoupil přes prostředníky v Československu přibližně 20 tisíc střel RPG-7, 50 tisíc samopalů, 40 tisíc samopalů vzor 61 Škorpion, pistole CZ 75 a 85. A také stovky tisíc nábojů, neupřesněné množství protipěchotních min, ručních granátů nebo protiletadlových kompletů Igla, Strela 2 a 3. V kontejnerech, které šly přes Maďarsko, se údajně měly nacházet také střely RPG-75.

    Eliot Higgins nedávno přitom odhalil, že Chorvatsko funguje jako tajný zbrojní „supermarket“ pro syrské povstalce. Jak dříve uvedl americký deník New York Times, od listopadu 2012 zbraně z nového členského státu Evropské unie pravidelně dopravují letadla do Turecka. Odtud poté míří k syrským povstalcům. Za celou operací má stát Saúdská Arábie, Katar a Jordánsko.Skrýt celý příspěvek

  • hovorka11
    18:06 24.04.2013

    Bohužel jsme jasní okupanti a tzv. "Člověk v tísni" dostává proto finanční příspěvek z USA, aby se staral o "demokracii na Kubě, Číně, Rusku a nestaral se o demokracii u ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel jsme jasní okupanti a tzv. "Člověk v tísni" dostává proto finanční příspěvek z USA, aby se staral o "demokracii na Kubě, Číně, Rusku a nestaral se o demokracii u spojeneckých islamistů a o ztráty civilistů v "osvobozeneckých" okupacích.
    Organizace Člověk v tísni je placena za to, že odvádí pozornost od těch nejhorších porušování lidských práv. Proto jsou v Bahrajnu při závodech F1 "teroristé" a v Sýrii "osvobozenecká armáda" s "vládou" v Londýně.
    S příspěvkem ADM lze souhlasit až na závěrečné zhodnocení. Otroci našich pánů bohužel jsme a dluhová krize, která přímo souvisí s ochranou nejfanatičtějších islamistických států používajících dolar (Saudská arábie, Katar, Bahrajn atd. kde se stíná za nesouhlas s iaslamisty a likvidaci států nepoužívajících dolar jako je Líbyie, Írák, Sýrie (chystá se Írán) zcela jasně dokazuje, že nebojujeme proti islamistickým fanatikům, ale naopak je vědomě a cíleně podporujeme.

    Nyní je nutno sledovat vývoj v Sýrii, kde EU na nátlak USA ruší embargo na dovoz ropy z obsazených oblastí islamisty z Al- Nusra a zachovává embargo na dovoz ropy a plynu z neválečného Íránu na nátlak opět USA z června loňského roku..

    „Al-Nusra vyhlašuje příslušnost k Al-Káidě“ (BBC) a „Kroky k rozšíření pomoci syrským rebelům na Západě nabývají na rychlosti“ (NY Times).

    Al-Nusra je tou hlavní složkou „Syrských rebelů“ a je přímo podporována Katarem, Saudskou arábií, USA, Británi a Francií. I naše vláda pod tlakem faktů od podpory islamizace dává ruce pryč (ministr zahraničí Kerry včera jednal o Sýrii a Temelínu s Karlem, aby ho zlomil na stranu islamistů a Westinghouse.).
    ---------------------------
    Všechny tyto fakta dávají podklad pro to, aby jsme dále pokračovali v ekonomickém úpadku a zhoršovala se naše životní úroveň ( NATO zastupující cca 800 mil. lidí nemůže okupovat a rozkazovat celému světu i když vydává cca 70% peněžních výdajů na armádu a předraženou vojenskou technikuSkrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    14:04 24.04.2013

    Jarda: Právě proto aby bylo zjevné i méně pozorným, že mezi těmi slovy nevidím rovnítko, upřesňuji slovo "teroristé" (velká skupina magorů) upřesňuji slovem "islamističtí, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jarda:
    Právě proto aby bylo zjevné i méně pozorným, že mezi těmi slovy nevidím rovnítko, upřesňuji slovo "teroristé" (velká skupina magorů) upřesňuji slovem "islamističtí, zatímco dalšími větami vysvětluji, že ne každý věřící, nebo radikál ("islamista") musí být nutně terorista.

    Kdybyste neopravoval "můj názor" blíž k tomu, co jsem daným příspěvkem chtěl sám vyjádřit, cukal bych se méně.Skrýt celý příspěvek

  • ADM
    13:37 24.04.2013

    Casto se rika, ze skutecnou pravdu miva mensina. Nejde abychom se meli vsichni na zemi dobre. Vzdy budou ti co se maji lepe nez ostatni. Cela civilizace je postavena na konceptu ...Zobrazit celý příspěvek

    Casto se rika, ze skutecnou pravdu miva mensina. Nejde abychom se meli vsichni na zemi dobre. Vzdy budou ti co se maji lepe nez ostatni. Cela civilizace je postavena na konceptu vykoristovani.

    To co je terorismus a proc vznikl je zajimava otazka. Snad neni nikdo tak pitomy aby si myslel, ze znicehonic se objevila banda pomerne radikalne myslicich jedincu, ktera ma zivotni cil v zabijeni bezvercu. To je absurdni.

    Pro vyvoj spolecnosti potrebujete 2 strany, kdy se ma jedna lepe nez druha. Po padu SSSR uz nebylo, jak se jiz nekdo zminil, do koho ''rypat'' tak byl umele vytvoren pojem terorismu. Nedivil bych se, kdyby prave vsechny ty zpravodajske sluzby vymyvaly mozky vsem tem lidem, kde si Zapad chtel prosadit svoje, ale nemohl, protoze onen ''zly diktator'' to nedovolil. Je nutne ho sesadit po rouskou zavedeni spravedlnosti a demokratickych hodnot.

    No dobra, diktator je fuc, dosazena zkorumpovana vlada, ropa tece, situace v zemi se v podstate jenom zhorsuje, a to pres pseudo-humanisticke organizace, ktere tam vlastne nejsou k nicemu, ale hodi se pro nas klamny pocit konani dobra a ospravedlnivani zverstev, ktere potazmo (neberte to rasisticky) bila rasa pacha cele staleti po cele planete.

    Takhle nejak to vidim, neni to samozrejme kompletni myslenka, protize by to bylo na dyl. Timto nazorem ale samozrejme neopovrhuji vojaky a vlastne vsema co tam jsou. Citim k nim respekt, protoze to, ze tam jsou, tak nam umoznuje sedet na zadnici doma v teple a premyslet coby, kdyby. Skutecna pomoc vsem tem narodum by byla to, ze je nechame napokoji, ale to bychom pohrbili sami sebe, protize jsme spolecnost vybudovali na otrokarskem zakladu, akorat s tim rozdilem, ze nejsme otroky nasich panu, ale ti si podrobuji jine a my to podvedome akceptujeme a souhlasime s nima. Nebo je tu nekdo, komu se tento zivot nelibi?Skrýt celý příspěvek

  • Radek
    13:35 24.04.2013

    skvělej článek s pohledem z druhý stránky..naprosto souhlasim..

    skvělej článek s pohledem z druhý stránky..naprosto souhlasim..

  • mart
    13:29 24.04.2013

    Jarda jak už ve svém příspěvku zmínil "autor". To je politika. A v případě Radima vysoká politika, do které nikdo z nás nevidí. (snad ani vidět nechci...) Jan Grohmann to vcelku ...Zobrazit celý příspěvek

    Jarda

    jak už ve svém příspěvku zmínil "autor". To je politika. A v případě Radima vysoká politika, do které nikdo z nás nevidí. (snad ani vidět nechci...) Jan Grohmann to vcelku pěkně shrnul.

    Náš nástroj na změnu politiky jsou volby. Jsou i jiné nástroje. Terorismus třeba...Skrýt celý příspěvek

  • Radim
    12:09 24.04.2013

    Pro Pana Mareše. Já, narozdíl od většiny, čerpám informace z odtajněných dokumentů US vlády a z vyjádření vladních představitelů USA. Dám Vám jeden přiklad Pane Mareš. Podle ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Pana Mareše. Já, narozdíl od většiny, čerpám informace z odtajněných dokumentů US vlády a z vyjádření vladních představitelů USA. Dám Vám jeden přiklad Pane Mareš.
    Podle Riegleho zprávy pro US kongres to byly USA, kdo Saddámovi poskytly několik tun chemických a biologický prostředků vedení boje, zařízení pro jejich rozmnožování a know-how pro jejich užití v bojových podmínkách. A když došlo na Halabju(5000tis. mrtvých, tak USA nehly ani brvou).

    Jsou pro Vás i zprávy pro kongres konspirační teorií?Skrýt celý příspěvek

  • Robert
    11:11 24.04.2013

    Myslím že, mohu jen souhlasit s příspěvkem pan Radima.

    Myslím že, mohu jen souhlasit s příspěvkem pan Radima.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3