NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

-
7. 9. 2016
-
179 komentářů
-
Redakce AN
V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.
V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré. Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.
Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).
Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?
Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.
Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese. Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.
Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.
Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.
Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.
Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.
Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).
To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.
Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.
Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).
Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.
Související články
Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek
Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...
-
25.08.2016
-
2 komentářů
-
kapitán Petr Šiler
Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?
Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...
-
29.08.2016
-
109 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska
S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...
-
02.09.2016
-
2 komentářů
-
Redakce AN
Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?
Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...
-
05.09.2016
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese!
Jakby i mohla!Na jasu si musí pilot připnout WC na řiť,na ef-ke mají v okně srací otvor!Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese!
Jakby i mohla!Na jasu si musí pilot připnout WC na řiť,na ef-ke mají v okně srací otvor!skelet: dvoumotorová koncepce má své výhody a nevýhody, to souhlasím. Možnost poruchy jednoho motoru, a možnost dosažení větších výkonů, popř. možnost manévrovat pomocí rozdílného ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: dvoumotorová koncepce má své výhody a nevýhody, to souhlasím. Možnost poruchy jednoho motoru, a možnost dosažení větších výkonů, popř. možnost manévrovat pomocí rozdílného tahu motorů.
(Ne)ekonomie provozu a výroby naopak patří mezi nevýhody vícemotorové koncepce. To, že více motorů je prostě dražší dokazuje např. to, že z "dvojčat" A330 a A340 se už vyrábí jen A330.Skrýt celý příspěvekKdyž jsme u té F-35... vyhrábnul jsem ještě něco na disku z Airtattoo nedávno..
https://www.youtube.com/watch?...Když jsme u té F-35... vyhrábnul jsem ještě něco na disku z Airtattoo nedávno..
https://www.youtube.com/watch?...jde o to, že nejde o nic. Jednomotorová a dvoumotorová koncepce má své výhody a nevýhody. Vyvíjet za každou cenu velký motor jen kvůli tomu, že je to děsně cool je blbost. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
jde o to, že nejde o nic. Jednomotorová a dvoumotorová koncepce má své výhody a nevýhody. Vyvíjet za každou cenu velký motor jen kvůli tomu, že je to děsně cool je blbost. Navíc ony menší motory mohou mít uplatnění i v jiných aplikacích (cvičné letouny, drony apod.). Všechno má svéSkrýt celý příspěvek
skelet: jde o to, že dva slabší motory jsou vždy na výrobu i na údržbu dražší, než jeden větší motor - obecně letectvo, a to jak civilní, tak vojenské, redukuje počty motorů ve ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: jde o to, že dva slabší motory jsou vždy na výrobu i na údržbu dražší, než jeden větší motor - obecně letectvo, a to jak civilní, tak vojenské, redukuje počty motorů ve prospěch větších a silnějších motorů.Skrýt celý příspěvek
jinými slovy pro země, které ještě u sloužící generace dělaly vývoj a výrobu (německo, itálie, holandsko, británie) je spoléhání na F35 ekonomicky nekoncepční
jinými slovy pro země, které ještě u sloužící generace dělaly vývoj a výrobu (německo, itálie, holandsko, británie) je spoléhání na F35 ekonomicky nekoncepční
italové dělají křídlo pro amíky - kooperace jako dělá i Aero vodochody
pro sebe a holanďany montují nové stroje v počtu cca 200 ks
servis o žádném vlastním know how neníitalové dělají křídlo pro amíky - kooperace jako dělá i Aero vodochody
pro sebe a holanďany montují nové stroje v počtu cca 200 ks
servis o žádném vlastním know how neníVýrobce komponentu na tom vydělá. .. pro ne je rozdíl jestli budou vyrábět komponenty pro +3000 strojů po 50 let nebo pro 300... Ne mluvě o know how a přístupu k technologiím ...Zobrazit celý příspěvek
Výrobce komponentu na tom vydělá. .. pro ne je rozdíl jestli budou vyrábět komponenty pro +3000 strojů po 50 let nebo pro 300...
Ne mluvě o know how a přístupu k technologiím výroby, kterého mužou využít jinde a někdy v tom mít i světový monopol...
Italové pak mají navíc výrobu evropských strojů a servisní středisko pro region...Skrýt celý příspěvekDost naivní představa, že jako výrobce komponent na něčem pěkně vyděláte. Pokud pouze děláte technologii z jiného státu, jako je montáž F35 v Itálii, tak jste zcela závislý na ...Zobrazit celý příspěvek
Dost naivní představa, že jako výrobce komponent na něčem pěkně vyděláte.
Pokud pouze děláte technologii z jiného státu, jako je montáž F35 v Itálii, tak jste zcela závislý na majiteli technologie resp. vládě, která u vás objednává (italská a holandská vládní objednávka je důvodem montáže v Itálii).
Sami Italové vnímají fabriku především jako údržbový kšeft.
Mít vlastní know - how na motor, drak, avioniku je úplně jiná liga z hlediska akuálního zisku i trendu ten zisk udržet.
Představa, že F35 nakrmí (udrží potenciál) evropské letecké výroby je ekonomicky nereálná.Skrýt celý příspěvekJedna šance na novy evropský stroj bude nástupce EF a rafale Jenže šance ze se Francouzi dohodnou s ostatními je mala, budou nejspíš zase chtít catobar a ostatní to nebudou ...Zobrazit celý příspěvek
Jedna šance na novy evropský stroj bude nástupce EF a rafale
Jenže šance ze se Francouzi dohodnou s ostatními je mala, budou nejspíš zase chtít catobar a ostatní to nebudou chtít financovat...
Když se politici velkých státu dohodnou, nejdřív za 15-20 let budou první pouzite ne stroje...
Aktuálnější pouze Německo hledá náhradu za tornáda s tim ze ostatní velcí uzivatele šli do f 35. ... a jako výrobci komponentu na f 35 pěkně vydělají. ..
Bohužel zapomeňte na to, že to bude za ceny f35... Při množství co se tu vyrobí, to bude velmi dráhy stroj. Pokud navíc budeme junior partner, tak nás to bude stát ještě víc.
Jestli nemáme na to uživit f35, nemáme ani na to uživit f18, f16, a už vůbec ne EF. ..
Gripen můžeme používat ještě dlouho, ale pak je třeba se ptát, jestli vůbec potřebuje letectvo dobre jen na airpolicing. ...Skrýt celý příspěvekmít jeden projekt, kde by se měnil jeden nebo dva motory je v zásadě blbost, ale s těmi motory? Pačemu? Korejsko-indonézský KF-X bude poháněj dvojicí motorů odvozených od F414 ze ...Zobrazit celý příspěvek
mít jeden projekt, kde by se měnil jeden nebo dva motory je v zásadě blbost, ale s těmi motory? Pačemu? Korejsko-indonézský KF-X bude poháněj dvojicí motorů odvozených od F414 ze Superhornetu. Evropský projekt může klidně poháněj dvojice motorů odvozených od EJ200. Ostatně s touto cestou počítá i TF-X. Snažit se za každou cenu o napodobení amerického přístupu, tedy přístup když to mají oni, tak my taky bych spíše čekal v Moskvě, než zde ;)Skrýt celý příspěvek
Pokud v roce 2029 vyprší pronájem Gripenů, tak s ohledem na zkušenosti s pijavicemi na MO začne nějaký ministr řešit náhradu v roce 2028. Bude to bez tendru z důvodu časové ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud v roce 2029 vyprší pronájem Gripenů, tak s ohledem na zkušenosti s pijavicemi na MO začne nějaký ministr řešit náhradu v roce 2028.
Bude to bez tendru z důvodu časové tísně :D
Stejně jako Iveco, Dingo či Skylark.
Tímto posílám pozdravy pánům Dalíkovi, Vidímovi, Bartákovi, Novákovi a Kopřivovi.Skrýt celý příspěvekKdyby se dala pořádně do kupy PVO a přišlo se s tím, že se vytvoří nová základna se 14 F35 + něco, tak by to bylo super, ale buďme při zemi. Rozhodně jimi nahrazovat Gripeny během ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby se dala pořádně do kupy PVO a přišlo se s tím, že se vytvoří nová základna se 14 F35 + něco, tak by to bylo super, ale buďme při zemi. Rozhodně jimi nahrazovat Gripeny během následujících 30-ti let je blbost. Potřebujeme letectvo rozšiřovat. Samozřejmě platí, že musí být přitom zajištěna PVO a radarová technika. Jako i ostatní pozemní vojsko musí být kvalitně vybaveno.
Nevěřím, že F35 bude cenově srovnatelná s novým JASem, stejně tak, že bude snadno dostupná (napřed se bude pokrývat poptávka USA a dalších na projektu se podílejících států). Ty ceny si budou nějakou dobu sedat. Ceny které nyní o F35 slýcháme jsou spekulativní a manipulační. Zatím ani jedna strana neudělala komerční nabídku v soutěži. Víme prd.Skrýt celý příspěvekLuky: ohledně motorů - udělat dvakrát tak silnej a dvakrát tak těžkej motor není jen tak. To nejde jen tak "zvětšit" a máš větší výkon. V tomdle sou amíci bohužel fakt o slušnej ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: ohledně motorů - udělat dvakrát tak silnej a dvakrát tak těžkej motor není jen tak. To nejde jen tak "zvětšit" a máš větší výkon. V tomdle sou amíci bohužel fakt o slušnej kus dál.
A díky tomu můžeme zatím postavit buďto horší éro (míň unese/pomalejší), nebo dvoumotorák s většíma servisníma nákladama. Takže by to znamenalo nejprv narvat pořádný prachy do výzkumu. A to už P&W pracujou na motorech s proměným obtokem apod., tady máme co dohánět.
Ohledně sdílení jedno a dvoumotoru - šla by trochu udělat aerodynamika, ale jen úplnej základ. Letadlo nejde jen tak zvětšit, povrchy se měněj s druhou a objem s třetí mocninou. Když zvětšíš letadlo, tak to musíš stejně spočítat a odmodelovat znova.
Stejnětak součástky draku by museli bejt jinak dimenzovaný, takže ani záměnost součástek by nebyla jednoduchá. To, že se zatím nikdy nedotáhl projekt "dvojjediného" letadla do komerční fáze není úplně náhoda: má to své nemalé problémy.
Jediné, kde vidím opravdu velký prostor pro ušetření nákladů je avionika, která začíná být čím dál tím větší částí ceny letadla, tam prostor pro výraznou úsporu je.
Ale i když by se mi projekt společného evrospkého letadla nebo i dvou líbil, tak se bojím, že díky přílišné roztříštěnosti Evropy a neschopnosti se dohodnout něco takového fakt nehrozí.Skrýt celý příspěvekkdyž ono je to teď hrozně IN, říkat že se v Evropě nikdy nic nedá dohodnout....svým způsobem se není co divit, prezidenta moralizuje obden v TV pubescentní gay pornoherec a ještě ...Zobrazit celý příspěvek
když ono je to teď hrozně IN, říkat že se v Evropě nikdy nic nedá dohodnout....svým způsobem se není co divit, prezidenta moralizuje obden v TV pubescentní gay pornoherec a ještě si říká "evropské hodnoty", do toho kancléřka, která když řekne něco nepohodlného nebo jedná s kým nemá, tak druhý den spadne letadlo plný studentů...a ona se pohotově opraví...no možná s námi někdo vede tu více, tu méně hybridní válku. Jdu tisknout výkresy, nechci banána...paSkrýt celý příspěvek
Logik, Luky Jestli spíš nebude problém v tom, že než se tolik států domluví, jak by to letadlo mělo vypadat a co by mělo umět. A pak kdo co bude dělat a kolik kdo přispěje, ...Zobrazit celý příspěvek
Logik, Luky
Jestli spíš nebude problém v tom, že než se tolik států domluví, jak by to letadlo mělo vypadat a co by mělo umět. A pak kdo co bude dělat a kolik kdo přispěje, nebude už na světě "letadlo" 6 generace... :-)Skrýt celý příspěvekalea206 bingo, tak jsem to myslel logik Dal jsem příklady z minulosti a snad i současnosti. Byla by možnost udělat to ve stejné aerodynamické konfiguraci (Mirage 2K,4K příklad ...Zobrazit celý příspěvek
alea206
bingo, tak jsem to myslel
logik
Dal jsem příklady z minulosti a snad i současnosti. Byla by možnost udělat to ve stejné aerodynamické konfiguraci (Mirage 2K,4K příklad z historie), pak by to mělo i nějaký společný vývoj v tunelu. Pro tak velký projekt bych to ale neviděl jako podmínku. Důležité by byly systémy, o motorech jsem logiku psal dříve - už brzy bude cca tunový motor se 120KN tahu (dokonce i vektorovatelná varianta). Představoval bych si vysoce obratnou stealth mašinu s jedním motorem a dálkovou verzi/missile trucker u dvoumotoráku. 240KN tahu dává slušný výkon. To ale píšu o motoru, který by byl v dnešní době. Podle mě by to tak nespěchalo.Skrýt celý příspěvekLuky: jenže jedno a dvoumotorová konfigurace znamená také mj. jinou vzletovou hmotnost (proto se tam dává více motorů, by to více uneslo), tedy zcela jinak dimenzovaný drak atd... ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: jenže jedno a dvoumotorová konfigurace znamená také mj. jinou vzletovou hmotnost (proto se tam dává více motorů, by to více uneslo), tedy zcela jinak dimenzovaný drak atd... Spousta věcí si dovedu představit, ale "jedno až dvoumotorové" letadlo ne.
Když se koukneme na to, jaké problémy měla jen F35 s tím, že nebyla v jedné verzi, a tam šlo o modifikace poměrně malé....
Spíše si dovedu představit jednomotorové letadlo, které má výkony dvoumotoráku. F35 jde tím směrem. Ale nevím, jestli někdo v Evropě umí dostatečně silný motor....Skrýt celý příspěvekTak jestli to myslis tak, ze urcity mensi jadro by se podilelo na vyvoji a zbytek by pak diky objednanemu celkovemu poctu srazel jednotkovou cenu pro kazdeho, tak jsem Te ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jestli to myslis tak, ze urcity mensi jadro by se podilelo na vyvoji a zbytek by pak diky objednanemu celkovemu poctu srazel jednotkovou cenu pro kazdeho, tak jsem Te nepochopil a vidime to vlastne dost podobne. :-)Skrýt celý příspěvek
Ale i ten Bulhar, Rumun a třeba i Slovinec by rád nějakou stíhačku a nakonec jí i koupí. Evropa potřebuje vlastní stroj a kdo na to nemá kapacity by se spolupodílel na vývoji ...Zobrazit celý příspěvek
Ale i ten Bulhar, Rumun a třeba i Slovinec by rád nějakou stíhačku a nakonec jí i koupí. Evropa potřebuje vlastní stroj a kdo na to nemá kapacity by se spolupodílel na vývoji finančně, to už jsem psal. Vdyť on ten Bulhar nemá nějak diametrálně rozdílné požadavky na stíhací stroj než třeba my nebo Estonec. Jde mu hlavně o náklady na provoz. Proto jsem psal o jednomotorové a dvoumotorové konfiguraci. A když tohle máš v zadání, může to sdílet hodně komponent. Jinak třeba v Rumunsku dělali bitevníky Orao. Není úplně pravda, že vše na Východ od Jihlavy je Rusko.
Uvedl jsem, koho si představuji v jádru, tam tu mentální kompatibilitu najdeš. My tam patříme taky. Proč splácet dekády Amíkům, když by se mohlo investovat do něčeho, co nás pozvedne.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...