NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.

Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.

Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).

Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska

S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...

Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?

Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • alea206
    19:08 08.09.2016

    RiMr71: Na tema evropske integrace jsem toho sveeho casu hodne precetl a osobne si myslim, ze jedina cesta jak zabranit valce v Evrope a byt dustojny souperem Rusku je prave ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: Na tema evropske integrace jsem toho sveeho casu hodne precetl a osobne si myslim, ze jedina cesta jak zabranit valce v Evrope a byt dustojny souperem Rusku je prave sjednocena Evropa. EU jako takova rozhodne neni bezproblemovy celek a ma spoustu chyb. Soucasne bbych ale nebagatelizoval jeji pozitiva.

    Luky: Jak Tornado, tak EuroFighter je produkt statu s podobnou mentalitou a historii posledniho stoleti. Vy navrhujete funkcni celek mezi Severany/Germany + Relativne rozvinutymi stredoevropskymi slovany + lehce hospodarsky zaostalymi jihoevropskymi slovany.
    Mezi temito staty jsou tak propastne hospodarske, historicke a myslenkove rozdily ze si nedokazu predstavit efektivni spolupraci na tak financne a ideologicky narocnem projektu jako je vyvoj noveho stihaciho letadla. Navic platformy ktera generuje nekolik typu letadel.
    Uz jen spoluprace mezi Cechy+Nemci+Polaky na regionalni urovni byva prkny orisek.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:53 08.09.2016

    jo, firmy to vyvinou a vyrobí, státy spolu s EU zacálují...a zase by EADS mohl mít nějaké subvence a pobídky, aby nakrknul Boeinga :) -------- jinak k EU - teď začíná konečně ...Zobrazit celý příspěvek

    jo, firmy to vyvinou a vyrobí, státy spolu s EU zacálují...a zase by EADS mohl mít nějaké subvence a pobídky, aby nakrknul Boeinga :)

    --------
    jinak k EU - teď začíná konečně možnost ji reformovat, nikdy jsem ji neměl tak rád (vlastně ji nesnášel). A s tím Řeckem a tlakem na jižní státy, bůhví jak to je. Oni vědí, proč chtějí být co největší...a jen těžko prodělají. Na to zase musíme mít trochu koule, aby s námi neorali.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    18:28 08.09.2016

    "fascinuje mě, jak žereš Ameriku a podceňuješ vlastní kontinent. USA bereš za něco dokonalého a nedělitelného" Na tos přišel jak? Ameriku beru jaká je, ve stylu "mezi slepými ...Zobrazit celý příspěvek

    "fascinuje mě, jak žereš Ameriku a podceňuješ vlastní kontinent. USA bereš za něco dokonalého a nedělitelného"

    Na tos přišel jak? Ameriku beru jaká je, ve stylu "mezi slepými jednooký králem".
    A ano, EU je pro mě důstojným nástupcem toho špatného co Evropa v historii má (dominance Německa a Francie, otupování obyvatelstva soc. dávkami a koblihami pro jejich snadnou ovladatelnost, pošlapávání práv menších národů - akorát se to dělá hospodářsky, je to levnější než živit divize na froňtě) a ničením toho, co dělá Evropu unikátní - mnohotvárnost a rozdílnost (a tím rozhodně nemyslím multikulti! :) ). Ano, vážím si toho, že máme to velké štěstí že jsme nezažili válku, ale nepokládám to za zásluhu EU.

    Kolik lidí má Evropa? Kolik má USA? Kolik má Izrael? Sakra, kolik má i to Rusko lidí ve srovnání s EU?
    Tak jak je možné, že těžiště moderních technologií neleží v EU?
    Asi proto, protože má v Bruselu příslušná komise malé pravomoci a málo asistentů... s platem vyšším než britský premiér...

    ...vzpomínáte si jak EU v roce 2000 vyhlásila, že do roku 2010 dožene USA a předežene na pozici tech. lídra? Šlo o plán Evropské unie, jak se dostat do pozice globálního ekonomického tahouna. EU letos měla mít nejdynamičtější a nejkonkurenceschopnější znalostní ekonomiku na světě. Jak to dopadlo? Selhání EuroMarky v Řecku je jen bonbónek na celém dortíku... za několik miliard éček..
    Prostě ten svět odmítá pantáty s manikůrou poslouchat.

    Ano, dovedu si představit vývoj letounu 5. generace v režii evropských firem. Ale ne v režii evropských států...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:44 08.09.2016

    tfuj ..jednodušší (to tady dělám furt) jinak přečti si na wiky o Airbusu odstavce s názvem: Konkurenční boj s Boeingem pak pochopíš, jak je to s tou Evropsko-Emerickou ...Zobrazit celý příspěvek

    tfuj ..jednodušší (to tady dělám furt)
    jinak přečti si na wiky o Airbusu odstavce s názvem:

    Konkurenční boj s Boeingem
    pak pochopíš, jak je to s tou Evropsko-Emerickou vzájemnostíSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:23 08.09.2016

    RiMre, ani Tornádo a už vůbec EF2K(koukni kolik států participovalo) bych nepovažoval za neúspěšné projekty z hlediska evropské spolupráce. Nic ve zlým, ale fascinuje mě, jak žereš ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMre, ani Tornádo a už vůbec EF2K(koukni kolik států participovalo) bych nepovažoval za neúspěšné projekty z hlediska evropské spolupráce. Nic ve zlým, ale fascinuje mě, jak žereš Ameriku a podceňuješ vlastní kontinent. USA bereš za něco dokonalého a nedělitelného a Evropu pravděpodobně vidíš jako Jura99 optikou 18. a 19. století.. (přitom dokud se Amíci nesjednotili, tak spolu taky furt krvavě válčili). I za studené války byla na západě hrozná konkurence, Frantíci se snažili prosadit MirageF1 za standard NATO, Amíci je vytlačili s F-16. Do toho se každý snažil o cosi svého. Tenkrát to ještě šlo, letadla byla zase o stupeň jednodužší než dnes. Ještě dříve, v meziválečné době jsme jen my na našem území měli několik výrobců vojenských letadel. Tenkrát to bylo možné...

    Ale abych ti odpověděl - Airbus:

    "Airbus Industrie bylo původně konsorcium evropských leteckých firem, které chtěly konkurovat velkým americkým společnostem jako Boeing a McDonnell Douglas. V 60. letech si evropští výrobci letadel konkurovali nejen s americkými giganty, ale i mezi sebou. V polovině 60. let začala první váhavá jednání o spojení evropských kapacit při vývoji, výrobě a prodeji dopravních letounů...

    ...Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus zaměstnává přes 67 000 lidí po celém světě, hlavně ve Francii, Německu, Velké Británii a Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo).

    Hlavním (a v současnosti v podstatě jediným) konkurentem Airbusu je Boeing, se kterým Airbus vede intenzivní obchodní válku."Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:24 08.09.2016

    logik Pokud vezmem příklad o koalici malých států proti silnému nepříteli. Tak se druhořadost letectva AČR opět nemění. Opět pro nás pomalu ve všech scénářích obrany ČR zaujímá ...Zobrazit celý příspěvek

    logik

    Pokud vezmem příklad o koalici malých států proti silnému nepříteli. Tak se druhořadost letectva AČR opět nemění. Opět pro nás pomalu ve všech scénářích obrany ČR zaujímá důležitější funkci PVO než letectvo samotné.

    V realitě AČR bude nejlepším řešení ponechání Gripenů až do konce jejich životnosti. Tudíž vlastně rok 2040+. Otázkou je jen jejich navýšení. Protože jak správně zmiňujete, může se stát, že budeme muset některé zemi pomoci s obranou a v počtu 14 letadel s vypětím sil zvládáme air policing a výlety k Baltu. Pořizování jiného typu letadla k roku 2030 je zbytečné i kdyby se bezpečnostní situace zhoršila natolik, že bychom museli posílit armádu, tak nás čekají daleko důležitější kroky, než náhrada Gripenů. A z logiky věci, výcvik pilotů na nový stroj je dlouhodobá záležitost...Skrýt celý příspěvek

  • pificek
    16:21 08.09.2016

    Všechno záleží na strejdovi Putinovi. Jestli i po jeho odchodu zůstanou v Kremlu ruští "jestřábi" tak bude muset evropa holt znovu zbrojit. Pokud se v ruských očích budeme jevit ...Zobrazit celý příspěvek

    Všechno záleží na strejdovi Putinovi.
    Jestli i po jeho odchodu zůstanou v Kremlu ruští "jestřábi" tak bude muset evropa holt znovu zbrojit. Pokud se v ruských očích budeme jevit jako slabí, prostě to tu do 50 let zaberou / stále to tu považují za svojí sféru vlivu.
    Proti dalšímu potenciálnímu protivníkovi, míněno IS, nám stačí jakýkoliv trakař, který bude umět vypálit řízenou bombu/raketu, Tady je na tahu Izrael.
    Na zajištění civilní dopravy stačí cokoliv rychlejšího.

    Jinak souhlas s autorem, F 35 je nádherný, špičkový technický kompromis. Letadlo, které je v pubertě a až dospěje, natrhne pozadí komukoliv ze současníků jeho vzniku. A Evropa nemá šanci udělat takhle komplexní projekt a ještě donutit své členy, aby si se zaručili a dodrželi, že to koupí,Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:52 08.09.2016

    Luky... najdi mi nějaký precedens, kdy společný EU projekt něčeho podobného vyšel. Tornado, EF, tam to s odřenýma ušima jaksi prolezlo. Když pominu že u EF frantíci "překvapivě" ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky... najdi mi nějaký precedens, kdy společný EU projekt něčeho podobného vyšel. Tornado, EF, tam to s odřenýma ušima jaksi prolezlo. Když pominu že u EF frantíci "překvapivě" vycouvali a postavili si Rafale, u Tornada vycouvali Holanďani... Když se takové národy v čase st. války nedomluvili, jak chceš koordinovat Poláka s Bulharem a Dalíkem?
    Já jako protiváhu nabízím třeba precedens evropského tanku MBT-80... A to byla studená válka a všechno šlo s vědomím toho na východě snáz...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:51 08.09.2016

    pochybuju, že Ministerstvo financí pustí velký balík peněz na vrtulníky, které se opravdu budou muset obměnit a zároveň i na stíhačky, které budou stále relativně moderní (viz. ...Zobrazit celý příspěvek

    pochybuju, že Ministerstvo financí pustí velký balík peněz na vrtulníky, které se opravdu budou muset obměnit a zároveň i na stíhačky, které budou stále relativně moderní (viz. okolní F-16, Gripeny a EF).Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:48 08.09.2016

    skelet: jasně, pokud v 2025 se bude kupovat X věcí najednou, a zároveň budou gripeny za hubičku, bezpečnostní situace bude dobrá, tak ok, má smysl je ještě dolétat a odložit nákup ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: jasně, pokud v 2025 se bude kupovat X věcí najednou, a zároveň budou gripeny za hubičku, bezpečnostní situace bude dobrá, tak ok, má smysl je ještě dolétat a odložit nákup o deset let.

    Pokud se opravdu peníze vynaloží účelně jinak - pak lze řict beze studu spojencům: sice letectvo máme spíše druhosledové, ale nabízíme tady např. dva tankové prapory vybavené moderními tanky a letku bitevních vrtulníků.

    Otázka je, jestli není pravděpodobnější scénář, že se např. koupí nové gripeny E/F s tím, že se šetří, za nějakých 70%, 80% ceny F35 - a na 25 let by se zabilo moderní letectvo, zatímco na ostatní zas nezbudou peníze. Pak už by bylo lepší se plácnout přes kapsu hned.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:28 08.09.2016

    logik: Ta modernizace Dan je přesně ono.. původně se s dělostřelectvem nepočítalo, pak vznikl požadavek na padesát nových hlavní, aby to kleslo na modernizaci stávajících houfnic. ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Ta modernizace Dan je přesně ono.. původně se s dělostřelectvem nepočítalo, pak vznikl požadavek na padesát nových hlavní, aby to kleslo na modernizaci stávajících houfnic. Proč? Protože jim ministerstvo financí řeklo "kluci neblbněte, dostanete BVP, tak trochu s mírou". A co bude po roce 2025? W-3 půjdou pryč, Mi-171 půjdou pryč, Dany půjdou pryč, tanky půjdou pryč. Opravdu by bylo krásné, kdyby se během let 2025-2030 nakoupily nové vrtulníky, nové dělostřelecké systémy a k tomu se přihodily nové stíhačky, ale ... prodloužení pronájmu nebo odkup Gripenů za zbytkovou cenu bude to nejmenší. Stíhačky se budou nakupovat až okolo roku 2035.. (pochopitelně pokud bude obdobná bezpečnostní situace jako teď)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:46 08.09.2016

    Jinak ohledně vývoje společného letadla jsem spíše skeptický. Aktuálně se bohužel v Evropě nejsme se schopni dohodnout na daleko jednodušších věcech, než je moderní vojenské éro.

    Jinak ohledně vývoje společného letadla jsem spíše skeptický. Aktuálně se bohužel v Evropě nejsme se schopni dohodnout na daleko jednodušších věcech, než je moderní vojenské éro.

  • logik
    14:45 08.09.2016

    Honzah: jsou dvě možnosti. Buďto dělá 5. generaci jen "IR čidlo, co zjistí raketu na 600km". Pak ale v podstatě 4.5gen = 5.gen. Anebo celková propracovanost software, VLO ...Zobrazit celý příspěvek

    Honzah: jsou dvě možnosti. Buďto dělá 5. generaci jen "IR čidlo, co zjistí raketu na 600km". Pak ale v podstatě 4.5gen = 5.gen.
    Anebo celková propracovanost software, VLO vlastnost atd... dělají dohromady takový force multiplier, že to nelze nahradit jednoduchým upgrade ze 4. generace na 4.5. Anebo to jde, ale výsledná cena všech ugprade a podvešených kontejnerů atd. způsobí, že to bude stát stejně, jako nativní 5. generace.
    To je to, co zatím jistě nevíme, nicméně si myslím, že např. VLO vlastnost, kterou jen tak na stroje 4. generace nedostaneme, je podstatná.

    Semtam: samozřejmě, že ne. Silněji vyzbrojenému protivníkovi prostě čelit schopni nebudeme, jsme malá země. Ovšem silněji vyzbrojenému protivníkovi bude schopna čelit koalice menších zemí. A je otázka - půjde s námi někdo do koalice, když do ní nepřineseme potřebnou část síly?

    skelet: jasně, nakupovat musíme podle priorit. Akorát je nutné, abychom si zachovali dané schopnosti. Tzn. v okamžiku, kdy bude končit gripen, budeme muset něco koupit.
    A je dosti otázka, jestli dál kupovat lowend, který bude sloužit jen "k udržení schopností", nebo to, co opravdu potřebujeme. To záleží na rozdílu ceny a rozdílu užitné hodnoty. Aneb "nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci".

    Samozřejmě, pokud bude rozdíl ceny opravdu převyšovat rozdíl kvality a zároveň budou potřeba peníze jinde, je možné jít dočasně cestou "udržení schopností". Ovšem má to dva háčky: musíme si být jistí, že opravdu v době provizoria letectvo reálně potřebovat nebudeme, a musí to být opravdu dočasné řešení. Což je trochu problém, protože jednotka dočasnosti je jeden furt...

    Ve vedlejším článku se myslím většině z nás nepřijala repasi starých 152mm houfnic. Aby setrvávání na gripenech nebylo ve skutečnosti totéž: z důvodu ceny setrvávání na staré, se spojenci nekompatibilní a oproti moderním strojům málo výkonné techniky.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:24 08.09.2016

    není samozřejmě důvod, aby Thales posílal vývojové skici nového šestidimenzionálního skeneru s kvantovým fázovačem Bulharům....

    není samozřejmě důvod, aby Thales posílal vývojové skici nového šestidimenzionálního skeneru s kvantovým fázovačem Bulharům....

  • Luky
    14:21 08.09.2016

    RiMr V nedávné době dokázala Evropa nezávisle a souběžně vyvinout 3 plnohodnotné, bojeschopné mašiny. Nevidím důvod aby nebyla společně schopna dát do kupy jeden letoun nové ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr
    V nedávné době dokázala Evropa nezávisle a souběžně vyvinout 3 plnohodnotné, bojeschopné mašiny. Nevidím důvod aby nebyla společně schopna dát do kupy jeden letoun nové generace ve dvou konfiguracích.

    Do států s leteckým průmyslem by šly nové technologie (to už se stejně děje), u hi-tech komponent by si samozřejmě firmy ponechaly know-how a do odběratelských států by šel pouze finální produkt (což se taky děje).
    Na některých nových technologiích by se podílelo více států (i nováčci) a zdrojový kód programu by byl pod dohledem všech, kteří participují na vývoji.
    Letoun by používal evropské technologie, komunikační prostředky i servisní zázemí a zbraňové systémy. Nechápu, co je na tom nereálné...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    14:19 08.09.2016

    RiMr71

    F-35B je pro tyto účely opravdu vhodný. Musíme si jen připravit desítky miliard USD a zvýšit rozpočet na 5% HDP, pak máme letectvo jak lusk a vše co k armádě patří.

    RiMr71

    F-35B je pro tyto účely opravdu vhodný. Musíme si jen připravit desítky miliard USD a zvýšit rozpočet na 5% HDP, pak máme letectvo jak lusk a vše co k armádě patří.

  • RiMr71
    14:08 08.09.2016

    ...no tak buď bychom museli mít tedy víc letišť a záložních VPD na dálnicích, nebo F-35B... :-)

    ...no tak buď bychom museli mít tedy víc letišť a záložních VPD na dálnicích, nebo F-35B... :-)

  • semtam
    14:06 08.09.2016

    logik V případném konfliktu by naše letectvo nedokázalo čelit silněji vyzbrojenému protivníku, nejde jen o samotný počet letadel, ale i o počet použitelných letišť. Čáslav by v ...Zobrazit celý příspěvek

    logik

    V případném konfliktu by naše letectvo nedokázalo čelit silněji vyzbrojenému protivníku, nejde jen o samotný počet letadel, ale i o počet použitelných letišť. Čáslav by v případném konfliktu by byla mezi prvními strategickými body, jaké by nepřítel zkoušel zničit. Poté by již přeživší Gripeny hráli jen marginální roli, zdali vůbec.

    Naproti tomu PVO je mobilní a z toho důvodu má i větší životnost a taktický či i strategický potenciál oproti málo početnému letectvu. Proto v případě obrany menšího státu je PVO strategicky důležitější než samotné nadzvukové letectvo.

    Budu se opakovat, naše letectvo, ať budem bojovat sami za sebe či jako součást aliance bude hrát vždy druhořadou roli. Na druhou stranu pokud bychom i přesto chtěli mít letectvo jako strategickou zbraň, tak by to obnášelo pořízení desítek kusů letounů a povoz min. 3-4 letišť. A i přesto bychom museli investovat do zbytku armády. Což v realitě ČR je sci-fi.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:00 08.09.2016

    Luky, ty mluvíš o celých EF, Alea píše o technologiích... Nohy na zem - pokud je problém vyvinout složitější zbraň v jednom státě, vinou (nejen) měnícího se zadání od lampasáků a ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky, ty mluvíš o celých EF, Alea píše o technologiích...
    Nohy na zem - pokud je problém vyvinout složitější zbraň v jednom státě, vinou (nejen) měnícího se zadání od lampasáků a úředníčků z MO, střídajících se vlád myslících jen na to jak zůstat u koryta a/nebo měnících zahr. politiku a účel armády podle svého založení (zelený bolševik vs modrý pták atp) nebo podle toho co je schopen nabídnout ten co sype, proč by to proboha mělo být snadnější kdyby na tom dělalo 8 států?
    TO nebude X (počet idiotů co do toho kecají a mění to) krát počet států, ale X na osmou...

    Nereálné!Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:29 08.09.2016

    takže myslíš, že konzorcium by neprodalo Bulharům(v NATO) Ojrofajtr, kdyby na to měli....když ho prodali do neutrálního Rakouska a Saudský Arábie..... to snad ne

    takže myslíš, že konzorcium by neprodalo Bulharům(v NATO) Ojrofajtr, kdyby na to měli....když ho prodali do neutrálního Rakouska a Saudský Arábie..... to snad ne

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 9