NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.

Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.

Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).

Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska

S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...

Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?

Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • alea206
    12:53 08.09.2016

    Neni to jenom o radaru, ale i "prkotinach" typu pneumatik, skla kokpitu, pevnosti palivovych nadrzi, software pro HUD display a dalsich vecich, ktere si sice tvari nenarocne, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Neni to jenom o radaru, ale i "prkotinach" typu pneumatik, skla kokpitu, pevnosti palivovych nadrzi, software pro HUD display a dalsich vecich, ktere si sice tvari nenarocne, ale letadlo bez nich nelita.
    Dalsi veci je nakup jiz hotovych technologii. Myslim ze Nemci/Francouzi/Briti byli ochotni nejake technologie poskytnout Svedsku, ale uz ne Bulharsku.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:51 08.09.2016

    Když nečteš, co druhý píšou, tak je to těžký... Psal jsem o evropským motoru, kdo ho dělá a tak. Nový motor by dělal, kdo dělá motory, radar kdo dělá radary...ostatní se ...Zobrazit celý příspěvek

    Když nečteš, co druhý píšou, tak je to těžký...

    Psal jsem o evropským motoru, kdo ho dělá a tak. Nový motor by dělal, kdo dělá motory, radar kdo dělá radary...ostatní se podíleji na vývoji dle toho co umí, někteří finančně.
    Děláš, jako by Airbusy dělal jeden stát. Tohle už funguje ve spoustě věcí, jen u stíhaček se v minulosti dohodly jen ti větší a proto teď Rakušáci paří EF jen na PC...Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:45 08.09.2016

    To mas celkem 8 statu, ktere by se museli na necem dohodnout a potom spolecne dodrzovat terminy. Vyvoj letadla, i kdyby si pouzil existujici motor v "masove" prodavane konfiguraci ...Zobrazit celý příspěvek

    To mas celkem 8 statu, ktere by se museli na necem dohodnout a potom spolecne dodrzovat terminy. Vyvoj letadla, i kdyby si pouzil existujici motor v "masove" prodavane konfiguraci (treba ten ze SuperHorneta co se ma montovat do Gripenu E/F) bude trvat 15-25 let. To je minimalne 6 ruznych vlad jenom u nas a tady si navrhnul 8 statu.
    Riziko, ze si to nektery stat v pulce rozmysli a projekt se tim padem zpozdi a pro ostatni zucastne prodrazi, by bylo neunosne velke.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:12 08.09.2016

    tak z V4 jsme v pevných křídlech největší borci tady u nás, co do síly je to ale 65 milionů obyvatel, přidej Rumuny a Bulhary, k tomu Švédy a Finy, Portugalce a pár dalších států, ...Zobrazit celý příspěvek

    tak z V4 jsme v pevných křídlech největší borci tady u nás, co do síly je to ale 65 milionů obyvatel, přidej Rumuny a Bulhary, k tomu Švédy a Finy, Portugalce a pár dalších států, kterým by se hodil jednomotoráček....

    pochopil jsi, co jsem myslel tím sdílením systémů? že třeba radar by se na Slovensku fakt vyvíjet nemusel...?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:05 08.09.2016

    zrovna tenhle projekt měl v konceptu jedno a dvoumotorovou variantu:
    http://www.militaryfactory.com...

    ten jednomotorák je sexy jak sviňa

    zrovna tenhle projekt měl v konceptu jedno a dvoumotorovou variantu:
    http://www.militaryfactory.com...

    ten jednomotorák je sexy jak sviňa

  • alea206
    12:04 08.09.2016

    Svedi s Nemeckem by urcite mohli vytvorit velice uspesne partnerstvi na vyvoji noveho stroje. Na druhou stranu uzpesnou spolupraci Svedska a V4 si neumim predstavit jinak nez ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Svedi s Nemeckem by urcite mohli vytvorit velice uspesne partnerstvi na vyvoji noveho stroje.
    Na druhou stranu uzpesnou spolupraci Svedska a V4 si neumim predstavit jinak nez ze V4 poskytne finance a vyvoj okrajovych technologii a hlavni vyvoj udelaji Svedi.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:03 08.09.2016

    Svedi s Nemeckem by urcite mohli vytvorit velice uspesne partnerstvi na vyvoji noveho stroje. Na druhou stranu uzpesnou spolupraci Svedska a V4 si neumim predstavit jinak nez ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Svedi s Nemeckem by urcite mohli vytvorit velice uspesne partnerstvi na vyvoji noveho stroje.
    Na druhou stranu uzpesnou spolupraci Svedska a V4 si neumim predstavit jinak nez ze V4 poskytne finance a vyvoj okrajovych technologii a hlavni vyvoj udelaji Svedi.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:58 08.09.2016

    Oprava: tak pardon za zmatečnou zprávu. Turci původní spolupráci se Saabem odmítli a chtěli letoun vytvořit sami. Následně, na konci roku 2015 oznámili, že jim bude na projektu ...Zobrazit celý příspěvek

    Oprava:
    tak pardon za zmatečnou zprávu. Turci původní spolupráci se Saabem odmítli a chtěli letoun vytvořit sami. Následně, na konci roku 2015 oznámili, že jim bude na projektu pomáhat BAE...
    Tedy Saab je v tom sámSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:50 08.09.2016

    SAAB staví letoun 5.generace pro Turky (TAI TFX), tak uvidíme, zda se výsledek této práce odrazí i na možnosti výroby nového stroje přímo u Saabu. Pochybuji, že by přínos Turkish ...Zobrazit celý příspěvek

    SAAB staví letoun 5.generace pro Turky (TAI TFX), tak uvidíme, zda se výsledek této práce odrazí i na možnosti výroby nového stroje přímo u Saabu. Pochybuji, že by přínos Turkish Aerospace Industries (TAI), byl na projekt nějak zásadní. Přeci jen vývoj nového stroje je drahý a pokud jej z větší části zaplatí Turci, je to jedno z řešení (saab nemá peníze, aby utáhl projekt letounu 5.generace).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:28 08.09.2016

    ..dobře, Italové s F-35 by třeba byli pasivnější..

    Zbrojní spolupráce Švédsko - Německo má dlouhou tradici a celou řadu recipročně sdílených systémů.

    ..dobře, Italové s F-35 by třeba byli pasivnější..

    Zbrojní spolupráce Švédsko - Německo má dlouhou tradici a celou řadu recipročně sdílených systémů.

  • Luky
    11:25 08.09.2016

    ale vždyť Švédi by byli rádi, že se můžou svézt s Německem, Francií, Itálií a Španělskem....řešili tam, že novou generaci letadla už sami nejspíš nezvládnou... a náš letecký ...Zobrazit celý příspěvek

    ale vždyť Švédi by byli rádi, že se můžou svézt s Německem, Francií, Itálií a Španělskem....řešili tam, že novou generaci letadla už sami nejspíš nezvládnou...

    a náš letecký průmysl dělá pro Amíky, Evropu i Brazilce....nejsme velmoc, ale pár procent vývoje by jim ulevilo...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:24 08.09.2016

    Jen by mě zajímalo, proč by bohaté evropské koncerny čerpající obrovské prostředky z veřejných rozpočtů měly rezignovat na vývoj něčeho, co můžem označit za nástupce 4 generace. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen by mě zajímalo, proč by bohaté evropské koncerny čerpající obrovské prostředky z veřejných rozpočtů měly rezignovat na vývoj něčeho, co můžem označit za nástupce 4 generace.

    Představa, že akcionář řekne : "od teď budeme jen partnerem amíků v F35", přičemž o všem podstatném budou rozhodovat oni, je naprosto naivní.

    Nastalo se to ani v oblasti vesmírného programu kde si němci i francouzi vždy jeli dost nezávisle na USA a to tam ty synergie byly potenciálně 1000 x větší než u letadel.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    11:19 08.09.2016

    Luky: Myslenka spolecneho vyvoje jakekoli zasadnejsi vojenske technologie mezi velkym poctem statu, ktere s podobnymi projekty nemaji zkusenosti podle me neni realna. Triada ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Myslenka spolecneho vyvoje jakekoli zasadnejsi vojenske technologie mezi velkym poctem statu, ktere s podobnymi projekty nemaji zkusenosti podle me neni realna.
    Triada Britanie-Nemecko-Francie proc ne?
    Dokazal bych si predstavit i Svedsko-Dansko-?Norsko?
    Ale Polsko-Slovensko-Cesko + kdokoli.
    1) Takhle triada by se nikdy na nicem nedohodla protoze by se jeden neustale snazil ojebat druheho
    2) Nasi zakonodarci by nikdy nepristoupili na cenove podminky ktere by si Svedi nadyktovali za tak ohromny technologicky transfer.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:16 08.09.2016

    Jinak k té ceně - jak už zde bylo psáno, že Dánové dají při dvou letkách za provoz během 30ti let více jak 2 x tolik, než je pořizovací cena stroje (osobně to ještě považuju za ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak k té ceně - jak už zde bylo psáno, že Dánové dají při dvou letkách za provoz během 30ti let více jak 2 x tolik, než je pořizovací cena stroje (osobně to ještě považuju za optimistické) a uvedené ceny jsou pro "zakládajícího člena" programu a větší odběr - 240 miliard...i kdybychom to měli za 200, mě to přijde šílený. A to byste pak chtěli všechny ty drahý STEALTH protizemní a další střely a stálo by to ještě dvakrát tolik. Je to úplně mimo naše bezpečnostní potřeby, po tom může toužit opravdu jen pár zapálenců, co chtějí na Rusa.
    Amaričani taky moc nedají na offsety, to znamená, že ty prachy jsou v podstatě vyhozený. Evropské státy plní dobře, v případě spolupráce na vývoji je ten efekt multiplikován. Alca nebyl ideální případ, ale kolik z té zaplacené ceny se vrátilo na daních a máme teď letadlo v Iráku i Americe. Takže to ještě pořád nekončí...Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    10:58 08.09.2016

    logik: To jistě, bylo by smutné, kdyby se letadla 4. gen mohla měřit s letadly 5.gen. ve všech ohledech. Ale např. pokud F35 svými IR senzory dokáže zjistit odpal rakety na 600 - ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: To jistě, bylo by smutné, kdyby se letadla 4. gen mohla měřit s letadly 5.gen. ve všech ohledech. Ale např. pokud F35 svými IR senzory dokáže zjistit odpal rakety na 600 - 800 km, pak nevidím důvod, proč by to nedokázalo letadlo 4. gen vybavené moderními senzory také. A mnoho dalších úkolů může stroj 4. gen plnit stejně efektivně, jako stroj 5.gen.
    Jde ale o to, jaké konflikty reálně ČR hrozí, jakou roli by v nich hrálo letectvo, jaké by mělo úkoly a hlavně, kolik je obyvatelstvo ČR ochotno za svou ochranu vydat peněz.
    Další otázkou je, zda některé úkoly letectva (např. průzkum nebo navádění a koordinaci dělostřelectva) nepřenechat bezpilotním prostředkům, jejich pořízení a provoz je levnější, než nadzvukové stíhací letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:58 08.09.2016

    f35 má určitě sílu v tom, že tam je defakto vše, dokoupím jen "střelivo" a mám komplexní stroj schopný asi doslova všeho. Jak někdo krásně vystihl viz kontejnery atd. vše dokoupit ...Zobrazit celý příspěvek

    f35 má určitě sílu v tom, že tam je defakto vše, dokoupím jen "střelivo" a mám komplexní stroj schopný asi doslova všeho. Jak někdo krásně vystihl viz kontejnery atd. vše dokoupit a někam pověsit a pak z čistého stíhače mám vánoční stromeček, který se ani zdaleka neblíží parametrům stíhače. Kéž by f35 opravdu jednou lítala i u nás...
    Takže v budoucnu f35, k tomu na výcvik a pozemní podporu pár kusů l39ng/l169 a pak už jen drony a drony, tam je oblast kde se musíme hodně zlepšit a je to i budoucnost. Myslím, že takové aero by mělo už dávno kreslit (s pomocí nějakého partnera) střední víceúčelový dron (něco jako např. MQ-1) za slušnej peníz.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    10:35 08.09.2016

    Kousek od nás je Ukrajina- vžij se do její situace- byla napadena násobně větším státem, ekonomika padá, pokud se nepletu, byly na ní uvaleny sankce týkající se dodávek zbraní, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kousek od nás je Ukrajina- vžij se do její situace- byla napadena násobně větším státem, ekonomika padá, pokud se nepletu, byly na ní uvaleny sankce týkající se dodávek zbraní, přístup Německa a Francie je takový, že jenom mluví o nějakých minských dohodách a nic se neděje, otázkou je co se s tím dá teď dělat. Právě k prevenci před podobným, by se nám rozhodně více hodil F35-18 ks (tak jak naznačuje autor) než nějaké průběžné modernizace Gripenu a Alca (příklad kontejner Litening mluví jasně: absolutně ale absolutně nedomyšlené- v počtu 4 ks k počtu 12 ks- air policing JAS 39- je otázka k čemu, pro koho, na koho- k tomu je potřeba navíc dokoupit munici, vyškolit piloty- ocení to spojenci ? Já bych to jako spojenec určitě neocenil). Takové to české dodělávání a postupné zavádění se mi vůbec nelíbí. Pokud bude málo peněz – tak buď vyčlenit více :-) anebo koupit méně.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:32 08.09.2016

    Logik: ono nejde o to jestli máme mít nové stíhače. Otázkou jen kdy je budeme mít. A zkrátka pokud ve stejném období budeme řešit vrtulníkové letectvo, stíhací letectvo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: ono nejde o to jestli máme mít nové stíhače. Otázkou jen kdy je budeme mít. A zkrátka pokud ve stejném období budeme řešit vrtulníkové letectvo, stíhací letectvo, dělostřelectvo a další a další věci, tak i stíhací letectvo "je to nejméně potřebné", protože je nejmodernější.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:21 08.09.2016

    Kolte, souhlasím s tím, že žijeme v tak trochu přelomové době a je potřeba sledovat a analyzovat (nic nebrat dogmaticky) - nicméně moje myšlenka vycházela z toho, že Evropa nepůjde ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolte, souhlasím s tím, že žijeme v tak trochu přelomové době a je potřeba sledovat a analyzovat (nic nebrat dogmaticky) - nicméně moje myšlenka vycházela z toho, že Evropa nepůjde do kopru a my budeme její součástí. Pak by velké státy v čele s Francií a Německem mohly mít hlavní slovo nad vývojem dvoumotorové verze a my se Švédy a třeba V4 + někdo na starosti ten jednomtorák. Subsystémy by se vyvíjely společně, programování softwaru také. Máme schopné programátory, strojaře i radisty, historii v pasivních systémech atd. Měli bychom přístup ke zdrojáku, takže např. Němci by nám žádné kurvítko nadiktovat nemohli. Komunikace by byla s evropskými satelity a sítěmi, a právě v tom vidím stěžejní výhodu. Od počátku bych ten stroj taky koncipoval tak, že se můžu "hardwarovým přepínačem natvrdo odpojit od wifi", takže pokud by se něco v Evropě podělalo, nikdo by mě nehacknul - i za cenu ztráty nějakých výhod.
    Jinak si myslím, že i větší státy by pak mohly mít požadavek na smíšená letectva - jedno i dvoumotorová. Určitě je výhodnější disponovat těžkou i lehčí mašinou, pokud by měly mnoho společného.
    Je to jen wishfull nápad, jedem z mnoha možných. Gamechanger by byl ten skok na hranici kosmu spolu s novou generací zbraní...jako z dvouplošníku na proudové stroje. Nicméně boje se vedou dole na zemi, často pod mraky a na to jsou současná letadla dělaná a vytůněná v rámci stávajících technologií k dokonalosti. V aerodynamice se v hustých vrstvách atmosféry už revoluce nečeká. Bude probíhat průběžná evoluce systémů pro stávající stroje....

    Já z EU nikdy vyplesklý nebyl a rizika si vždy uvědomoval. Přijde mi ale zcestný ji nějak moc odepisovat a dělat z ČR jakési detachované pracoviště USA. Není pro to důvod, i když STRATFOR pořád sugeruje tenhle směr.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:40 08.09.2016

    pro jarpe: To byla tuším povídka od Neffa, nakonec z ní byla "trilogie" a vyšla knižně. Přiznávám, že jsem tou dobou nechápal, jak to může myslet vážně. Jo, jo, byl jsem mladý a ...Zobrazit celý příspěvek

    pro jarpe: To byla tuším povídka od Neffa, nakonec z ní byla "trilogie" a vyšla knižně. Přiznávám, že jsem tou dobou nechápal, jak to může myslet vážně. Jo, jo, byl jsem mladý a hloupý...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 9