NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Jana Černochová před Národním památníkem hrdinů Heydrichiády v Praze; ilustrační foto / FaceBook

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve Sněmovně o útoku v kyberprostoru, na který může být nutné reagovat konvenčně. Mimo jiné jsem řekla: „Pokud nějaký konflikt, nějaký útok začne v kyberprostoru, tak, kolegyně a kolegové, ať děláte, co děláte, tak pokud jste třeba viděli aspoň deset minut Hvězdných válek, tak víte, že i ty útoky v tom kyberprostoru vyžadují reakci v tom reálném prostoru…“

Poňouknutá média zaznamenala, kterak se pirátský kolega Vojtěch Pikal chytil za hlavu, co že to ta paní plácá o jeho oblíbených Hvězdných válkách a kyberprostoru. Mohla bych mu odvětit slovy malého-velkého mistra Yody: „Učit já jej nemohu. Trpělivost nemá ten“, ale neučiním tak, neboť zkušenější musí být trpělivější, seč je to jen možné. 

 

 

Jistě, mohla jsem použít jiný příklad než Hvězdné války, ale podstata zůstává pořád stejná – sice se technologie vyvíjejí, zcela jistě přibyl ke čtyřem tradičním prostorům (země, voda, vzduch, vesmír) pro vedení válečných operací ještě kyberprostor, ale to neznamená, že pro válčení zůstane jen jediný a že se máme soustředit pouze na něj.
 

Ve svém vystoupení jsem reagovala na jiného člena Pirátské strany, na Mikuláše Peksu, který jako by vědomě, či nevědomě, ale zcela příkladně odhaloval dilema Pirátů směrem k obraně a bezpečnosti obecně. To se ostatně týká například nejasného vztahu k pilíři naší obrany Severoatlantické alianci, který si již prý Piráti vyjasnili, ale jeden může mít pochybnosti. Připomínat se dá i bývalý zlínský lídr Pirátů, který se vědomě účastnil prokremelských akcí.

 

Mikuláš Peksa hojně vystupoval v debatě kolem návrhu ODS na uzákonění výdajů 2 % HDP na obranu, k čemuž by došlo postupně přibližně v horizontu pěti až šesti let od schválení návrhu. Tento návrh byl nakonec zamítnut hlasy ANO (které drží ministerstvo obrany od ledna 2014), Pirátů, SPD a KSČM. Zvláštní koalice, ale účinná. Bohužel pro naši obranu.Ti, které tato problematika zajímá, respektive by rádi věděli, jak vypadala debata zástupců jednotlivých stran, si mohou přečíst stenozáznam na stránkách Poslanecké sněmovny.
 

Ale zpátky ke kolegovi Peksovi, na kterého jsem reagovala. Ten pronesl z mého pohledu skandální výroky, o kterých se ovšem v médiích moc nepsalo. Například v tomto vystoupení: „Bohužel informační války ve 21. století rozhodují především informace. A nejlepší obranou před aktuálními hrozbami je vzdělané a informované obyvatelstvo. Když se podívám na možné navýšení na 2 %, které by nás stálo zhruba 40 mld. ročně, tak tady vidím velký potenciál pro zvýšení rozpočtu, který momentálně vydáváme na školství a který je naprosto podhodnocený vzhledem k našim reálným potřebám. Pojďme se přestat bavit o těchto nesmyslných výdajích na další nablýskané zbraně a pojďme mluvit o tom, co potřebují naši učitelé…“

 

Nebo v tomto: „…Naprostá většina těchto dezinformací je odmítnutelná na základě jednoduchého progooglení, dvou tří kliků, a zjistíte, že je to nesmysl. Je třeba, aby lidi tenhle ten krok udělali a ty dezinformace odmítali. To je to, co teď potřebujeme dělat pro zajištění bezpečnosti České republiky. Nekupovat další předražené tanky, letadla a podporovat tímhle tím ty tunely, které v armádních zakázkách probíhají.“

 

Slova poslance Peksy je nutné odmítnout, protože v důsledku nepovedou k ničemu jinému než k podkopávání naší obrany, k tomu, že jakmile naše ekonomika zpomalí, obrana bude opět první obětí. Ne, že by neměl právo vyjadřovat pochybnosti o efektivitě akvizic, o tom, nakolik se daří pořizovat výzbroj, výstroj a další materiál, který vojáci potřebují, ale paušalizovat, hovořit o tunelech, je medvědí službou. Získat konkrétní informace o problematice obrany zas tak složité pro poslance není, navíc když má Pirátská strana dva zástupce ve Výboru pro obranu, kterých se kolega Peksa může kdykoli otázat a zajisté se mu dostane odpovědi.

 

Druhý problém je ovšem mnohem širší. V posledních letech existuje poměrně silná tendence označovat hybridní konflikt a informační války, jako něco zcela nového, něco, co vlastně nahrazuje konvenční válčení. Často, i od představitelů našeho státu můžeme slyšet, že tanky již nejsou zapotřebí, že dělostřelectvo je zastaralé a že si již vystačíme s informačními technologiemi, válčením v kyberprostoru, bezpilotními prostředky a podobně.

 

Jde o tragický omyl. Historie válek nás učí jedno – technologie rozšiřuje možnosti vedení operací v jednotlivých prostorech, letalitu zbraní, mění doktríny a podobně, ale vždy se jednotlivé systémy doplňují – lodě nevytlačily pozemní vojsko, ani letouny a satelity a nevytlačí je ani informační technologie. Ovšem o to je budování efektivní obrany složitější, než tomu bylo v minulosti.

 

Zároveň je nutné říct, že to není poprvé, ani naposledy, kdy se něco podobného odehrává (někteří hovoří o cyklických revolucích ve vojenství, které probíhají, když se radikálně změní technologie, ta současná revoluce probíhá již nějakých 30-40 let a souvisí s informačními technologiemi, kybernetikou a robotizací). Kavalerie změnila bojiště, stejně jako zadovky, pára, telegraf, počítače či satelity.

 

Podobně mění bojiště dnes výpočetní technika, masové šíření informací novými kanály, jako jsou internet a sociální sítě a robotika. Způsobit nepříteli škody je možné nabouráním se například do řídícího systému rozvodu energií, lze vyřadit z provozu letiště a podobně. Ale to neznamená, že všechny války se budou odehrávat v kyberprostoru a tímto způsobem. Naopak.

 

Útok v kyberprostoru a informační válka či propaganda na nějakém území mohou být pouhou přípravou na konvenční operaci (ostatně u informační války tomu bylo vždy v historii, pouze se používaly jiné nosiče než internet, třeba letáky a plakáty). Něco podobného jsme ostatně viděli na Krymu a na východní Ukrajině. Na počátku proběhla intenzivní dezinformační kampaň, byli využiti vojáci, kteří oficiálně vojáci nebyli (tzv. zelení mužíčci), ale v další fázi se na Ukrajině rozhořela konvenční válka, ve které byly využívány nové technologie, jako bezpilotní prostředky, ale nejpoužívanějšími zbraněmi se stalo dělostřelectvo a tanky.

 

Občas je slyšet povzdechy, že za 1. republiky se v Československu vyrábělo několik typů letadel a že toho dnes nejsme schopni. Něčeho podobného už ovšem schopni nikdy nebudeme a na vině je právě rozmach technologií, komplikovanost jednotlivých systémů, globální dělba práce a v důsledku i vysoká cena. Pokud bychom chtěli v této oblasti dosáhnout soběstačnosti, výdaje na obranu by musely spolknout mnohem, mnohem větší část HDP, než zmiňovaná 2 %, o kterých všichni rádi hovoří, ale nikdy jsme je nedosáhli.

 

Z toho vyplývají i těžkosti při budování obrany země jako je Česká republika a nezbytnost jejího ukotvení v aliančním systému. To je ostatně první předpoklad, jak se můžeme dlouhodobě vyrovnávat s rozmachem technologií, jejich cenou a zároveň turbulentním bezpečnostním prostředím.

 

Druhým předpokladem je udržování vyvážené, nikoli specializované armády (to neznamená, že by některé schopnosti, ke kterým se ČR přihlásila a ve kterých vyniká by neměly být preferované) a akceptace toho, že na některé schopnosti můžeme dosáhnout pouze, pokud je budeme sdílet se spojenci a partnery. Například může jít o strategickou přepravu, o strategický průzkum (například AWACS , Aliance Ground Surveillance ) a podobně.

 

Třetím předpokladem – a to je náš domácí úkol – je udržení dostatečného rozpočtového rámce na to, aby Armáda ČR a další složky mohly zvládaly nejenom války v kyberprostoru, ale i konvenční vedené i tanky, dělostřelectvem či letectvem. Tedy se vším tím, co přijde panu poslanci Peksovi nadbytečné. Proto je velká škoda, že se v posledních letech nepovedlo ministrovi Stropnickému rozběhnout velké modernizační projekty u pozemních i vzdušných sil a ani dokončit například akvizici 3D radiolokátorů MADR.

 

Potřebujeme nahradit morálně i fyzicky zastaralá bojová vozidla pěchoty, stejně jako tanky, dělostřelectvo a vrtulníky sovětské provenience. Velký důraz je nutné ovšem klást na jednotlivce, který musí mít dostatek výstroje, balistickou ochranu a samozřejmě osobní zbraně. Bohužel stále slyšíme o tom, že i v této oblasti jsou deficity, které se daří odstraňovat velice pomalu.

 

Již Bílá kniha o obraně schválená vládou v roce 2011 jasně ukázala, že ozbrojené síly jsou silně podfinancované. I přes rostoucí ekonomiku se však nedaří dávat na obranu tolik, kolik by bylo zapotřebí, aby se dluh výrazněji umazával. Přitom posledních několik let bylo ideální příležitostí udělat skok kupředu.

 

Doufám, že se výrazněji pohneme v následujících letech, abychom se přestali propadat do zóny „černých pasažérů“ a těch nezodpovědných, jak je například patrné z  loňské výroční zprávy generálního tajemníka NATO. Zároveň se ovšem obávám, že současný překotný růst ekonomiky se může vyčerpat a my budeme opět zastiženi v nedbalkách a vítězem nebude odpovědná obrana, ale imperativ na udržení a rozšiřování sociálního státu na úkor bezpečnosti.
 

Jana Černochová

Předsedkyně Výboru pro obranu PS PČR

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kyberprostor, vesmír, elektronický boj a zbraně hromadného ničení – vítejte v 21. století

Je dobré sledovat záměry amerických vojenských stratégů, neboť si člověk může udělat představu, kde ...

ROZHOVOR: Jana Černochová, poslankyně Parlamentu České republiky

Jana Černochová: "Největší hrozbou je, že budeme k bezpečnosti a obraně přistupovat stejně hazardním ...

Nová americká jaderná strategie: Hrozba omezeného použití jaderných zbraní

Americký deník Huffington post v pátek zveřejnil výtah z návrhu Zprávy o jaderném stavu NPR (Nuclear ...

Spojené státy představily novou národní obrannou strategii

Nová americká Národní obranná strategie NDS (National Defense Strategy) je po Zprávě o jaderném ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Kubiš
    10:45 30.01.2018

    Takže paní Jana Černochová plácne naprostou pitomost a snaží se to zakrýt kritikou jiných. Hvězdný války nejsou dokonce ani dokument a argumentovat jimy není hodno předsedkyně ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže paní Jana Černochová plácne naprostou pitomost a snaží se to zakrýt kritikou jiných. Hvězdný války nejsou dokonce ani dokument a argumentovat jimy není hodno předsedkyně Výboru pro obranu PS PČR. (Jako další film bych paní Černochové poradil shlédnout RoboCopa :-)

    . Otázka je, aby nám všechna ta technika a vojáci k něčemu byli, když budeme mít nevzdělané a lehce zmanipulovatelné obyvatelstvo, které následně ve volbách rozhoduje o velení.

    Takže ano, je potřeba budovat armádu, ale rozhodně i vzdělanost!Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:44 30.01.2018

    Nikdo: Opýtajte sa preživších tureckých pučistov, čo dokáže motivované obyvateľstvo zoči voči tankom. Čím vzdelanejšie a sebavedomejšie obyvateľstvo, tým musí potencionálny ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikdo:
    Opýtajte sa preživších tureckých pučistov, čo dokáže motivované obyvateľstvo zoči voči tankom.
    Čím vzdelanejšie a sebavedomejšie obyvateľstvo, tým musí potencionálny agresor počítať s rozsiahlejším nasadením síl na väčšom priestore. A takú operáciu si potom môže dovoliť iba málokto (ani Rusi nie). Naopak, keď je obyvateľstvo zaskočené, zneistené, oklamané, rozdelené, bez akejkoľvek predstavy ako správne a koordinovane reagovať, ba dokonca istá jeho časť aktívne kolaboruje s nepriateľom, čo ten patrične nafúkne, aby ešte viac zneistil a zastrašil zvyšok, tak to sa potom na území takej krajiny operuje jedna radosť.

    K článku: No tak, keď už je reč o kybernetickej vojne, tak nie Star Wars ale Ghost in the Shell (ten klasický, nie najnovší film).
    A jasné, že hybridná vojna nie je nič nové. Viedol ju už napr. Václav II., keď ako jediný z kandidátov na poľský trón nebol Poliak a tak začal liať množstvo kútnohorského striebra do propagácie myšlienky "slovanskej vzájomnosti". Boľševický prevrat bol tiež produktom hybridnej vojny - teraz nám to postboľševici vracajú.Skrýt celý příspěvek

  • Bystroushaak
    10:44 30.01.2018

    > „Jistě, mohla jsem použít jiný příklad než Hvězdné války, ale podstata zůstává pořád stejná“ Ve Hvězdných válkách hlavně žádný kyberprostor není. Člověk tak může vidět víc než ...Zobrazit celý příspěvek

    > „Jistě, mohla jsem použít jiný příklad než Hvězdné války, ale podstata zůstává pořád stejná“

    Ve Hvězdných válkách hlavně žádný kyberprostor není. Člověk tak může vidět víc než deset minut, klidně všechny díly i pozpátku a stejně o reakci na útok v kyberprostoru nic nedozví.

    Další věc je, že používat jako odůvodnění sci-fi film, i kdyby to byl zrovna sci-fi film, kde nějaká taková scéna je, není zrovna košér z hlediska argumentace, kde to spadá hned pod několik argumentačních klamů, hlavně však asi pod „odvolávání se na nevhodnou autoritu“.

    Co se týče hybridní války, tak tam měl p. Pikal pravdu. Tato část je v podstatě propaganda cílená na konkrétní lidi, čemuž v dnešním distribuovaném nečernobílém světě armáda může fakt těžko bránit. Řešením není snažit se to potlačit, stejně jako nelze vyhubit například chřipku, ale naopak proti tomu očkovat.

    Se zbytkem asi souhlasím.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:33 30.01.2018

    osobně si nejsem jistý, zda by hybridní hrozby (konkrétně ty ve virtuálním světě) měla vůbec řešit armáda - teda ty které ji přímo neohrožují. Přijde mi, že paní Černochová je ...Zobrazit celý příspěvek

    osobně si nejsem jistý, zda by hybridní hrozby (konkrétně ty ve virtuálním světě) měla vůbec řešit armáda - teda ty které ji přímo neohrožují.
    Přijde mi, že paní Černochová je aktuálně jediný člověk, který zmiňuje nutnost pořízení nových BVP - nikdo jiný o tom oficiálně nemluví (dlouho je ticho) a spíš se řeší investice do vojáků. Tedy ne jejich reálné vystrojení a vybavení, ale jen počet, což mi nepřijde jako ideální. Už by to zkrátka chtělo aby MO přišlo s novým polním stejnokrojem, veškerým vybavením k nim. Zkrátka zcela nový komplet - většina Západních armád tohle plánuje do roku 2020. U nás se to řešilo taky, ale je až moc ticho.
    Pokud tedy vojáci budou mít pořádné uniformy a výstroj, pořádné těžké BVP (na křídlech podporované Pandury, z povzdálí T-72M4CZ a houfnicemi) tak máme vyřešenou bojové schopnosti pozemních sil a můžeme se bavit co dál (drony, virtuální boj, robotizace...). Zatím mi přijde že chceme s výstrojí z doby konce studené války čelit moderním hrozbám. To zkrátka nejde. V Americe řeší exoskelety, hypersonické střely, lasery, robotizaci a UI, ale AČR bude rádo, pokud se koupí pořádné boty, nebo bude dost ponožek... :DSkrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:29 30.01.2018

    Díky za pěkný článek a naprostý souhlas. Bohužel lidé velice často zapomínají jak blízko je nebezpečí. Ukrajina už je pryč (sejde z očí...) tak se zase vytahuje, že přece peníze ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky za pěkný článek a naprostý souhlas. Bohužel lidé velice často zapomínají jak blízko je nebezpečí. Ukrajina už je pryč (sejde z očí...) tak se zase vytahuje, že přece peníze musíme dát radši jinam do těch důležitějších věcí
    Pak když něco bouchne tak si myslí, že stačí zamávat vojenskému konvoji USA a všichni nás maj přece rádi tak nás ochrání.... Ať ten chytrák jde říct do USA do davu, že on nechce dávat peníze na obranu, že stačí že platí oni.Skrýt celý příspěvek

  • Nikdo
    10:05 30.01.2018

    Scotty:Zeptejte se na Ukrajině jak účinné je vzdělání proti ... třeba tanku .

    Scotty:Zeptejte se na Ukrajině jak účinné je vzdělání proti ... třeba tanku .

  • Zvedavec
    09:14 30.01.2018

    Ad Scotty) "Ovšem to že jediná možnost boje proti hybridní válce je informované a vzdělané obyvatelstvo je naprostá pravda a divím se že taková expertka jako paní poslankyně ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad Scotty)

    "Ovšem to že jediná možnost boje proti hybridní válce je informované a vzdělané obyvatelstvo je naprostá pravda a divím se že taková expertka jako paní poslankyně toto zpochybňuje."

    Co je to ta hybridní válka?
    "Hybridní, alternativní či nelineární válka je druh ozbrojeného konfliktu vedeného útočníkem za kombinace konvenčních a nekonvenčních prostředků se synergickým efektem, přičemž hlavní roli hrají nevojenské nástroje."

    Zřejmě každá další válka bude svým způsobem hybridní, jde jen o to, jaký bude poměr vojenských a nevojenských nástrojů. Zatímco proti propagandě a psychologickým operacím je vzdělané a informačně gramotné obyvatelstvo velkou výhodou (tady souhlas), při použití polovojenských ozbrojených skupin už poněkud méně a při hybridní válce blížící se charakterem konvenčnímu konfliktu se tato výhoda limitně blíží nule.

    Nejde o to, že by se nemělo investovat do vzdělání. Jen by se do něj nemělo investovat NA ÚKOR obrany. Což je to, co paní poslankyně kritizovala, pokud se nepletu.

    Ona hranice 2% HDP na obranu jistě není analyticky neprůstřelná, ale je to alespoň nějaké vodítko. Snaha nějak to zakamuflovat (jako to zkusili Němci, kteří do tohoto limitu chtěli počítat i rozvojovou pomoc pro Třetí svět) je cesta do pekel.

    A proč s tím Poláci nemají problém? Právě proto, že si hranici 2% dali do zákona...Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    08:45 30.01.2018

    Nevím, ale pokud pokud už použijete takto mimózní a nesmyslné přirovnání tak moudrý člověk se v tom alespoň nebude dál rejpat. Doufám v zájmu této země ze je paní poslankyně větší ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím, ale pokud pokud už použijete takto mimózní a nesmyslné přirovnání tak moudrý člověk se v tom alespoň nebude dál rejpat. Doufám v zájmu této země ze je paní poslankyně větší odborník na obranu než na sci-fi filmy a nezačne nám tvrdit že proti temné straně síly musíme urychleně stavět síly rychlé reakce.
    To že pirátský poslanec poté prones že tank do 21 století nepatří je asi zbytečné komentovat. Ovšem to že jediná možnost boje proti hybridní válce je informované a vzdělané obyvatelstvo je naprostá pravda a divím se že taková expertka jako paní poslankyně toto zpochybňuje.Skrýt celý příspěvek

  • Zvedavec
    08:44 30.01.2018

    Výstižně napsáno. Díky za kontext, ve kterém byl výrok pronesen. Teď dává mnohem větší smysl. Jinak souhlas s celkovým vyzněním článku. Kyberdoména je prostě pátou doménou ...Zobrazit celý příspěvek

    Výstižně napsáno. Díky za kontext, ve kterém byl výrok pronesen. Teď dává mnohem větší smysl.

    Jinak souhlas s celkovým vyzněním článku. Kyberdoména je prostě pátou doménou válčiště (země, voda, vzduch, vesmír) a to, že je nejnovější, ji nedělá nejdůležitější. Amatér ve vojenských záležitostech připomíná skupinu dětí hrající fotbal - všechny se ženou za míčem, nikdo nebrání ani nehraje zálohu.

    Ve vojenských záležitostech nebuďme amatéry, buďme profesionálové. Nepodléhejme poslední módě, pracujme na tom, aby naše armáda měla své schopnosti vyvážené - a to něco stojí. Naši severní sousedé to pochopili dávno, nám to ještě trvá...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4