NÁZOR: Rusko chce Krym

Ukrajina
Foto: Ukrajina / Grafika AN

Po bouřlivých událostech na Náměstí Nezávislosti, které vyústily ve změnu vládní administrativy, byla tato postavena před novou výzvu. Výzvu, která může vést k rozdělení Ukrajiny, ale také k ozbrojenému konfliktu.

Když tolik diskutované události, nyní označované jako Ukrajinská revoluce v roce 2014, začaly ukazovat vliv zahraniční politiky na vnitrostátní situaci, způsobilo to na Ukrajině značnou polarizaci nálad. Jedna část obyvatelstva se postavila za bývalého prezidenta Janukovyče a jeho politiku, zatím co druhá část začala odporovat této politice.



Z  geografického uhlu pohledu je možné tyto dva názorové tábory rozdělit na jižní a východní a západní. Takové rozdělení není úplně přesné a pravidlo o tom, že není možné zobecňovat zde platí o to více. To je také případ poloostrova Krym , na který se přenesla veškerá pozornost po ustálení situaci v Kyjevě.



Z geografického hlediska je poloostrov Krym s rozlohou 26 100 km2 a populací odhadovanou na 1 975 000 obyvatel je přibližně srovnatelný s Moravou. Krym je větší, ale s menším počtem obyvatel. Obyvatelstvo tohoto poloostrova je rozděleno mezi etnické Rusy (58%), Ukrajince (24%) a krymské Tatary (12%).



Právě ne-ruská část populace má důvod mít těžké srdce na Rusko jako na následníka SSSR. Zejména Tataři, kteří byli Josifem Stalinem násilně vysídleni z Krymu do různých částí SSSR, hlavně do Marijské Autonomní SSR. Po rozpadu Sovětského svazu se velká část Tatarů vrátila zpět na Krym a v této situaci podporují novou vládu v Kyjevě.

 

Infografika: Krym / Google Maps



Na druhé straně stojí etničtí Rusové jejichž postavení je posíleno silnou vojenskou a politickou přítomností Ruska. Vojenské námořnictvo má na Krymu, v přístavu Sevastopol, hlavní základnu Černomořské flotily, která má jako jediná lehký přístup do Středozemního moře a k základně v syrském Tartu.



Pro porovnání je možné uvést, že zatím co nejtěžší lodi Černomořské flotily, křižníku Moskva, potrvá pouhý den a 9 hodin než dosáhne Kypru hlavního klíčového bodu východního Středomoří, bitevnímu křižníku Jurij Andropov, vlajkové lodi Severní flotily by tato cesta zabrala 6 dní a 16 hodin.



Sevastopol je tedy pro Rusko potřebný pro zajištění neklidné jižní oblasti na pobřeží Černého moře. V této oblasti se nachází jak Čečensko tak i Gruzie a Dagestán. A pokud má Moskva udržet svoji mocenskou dominanci v oblasti Ka v kazu a mocenský vliv v Středozemí, tak potřebuje Černomořskou flotilu a ta potřebuje Sevastopol.



Jaké jsou tedy možnosti Ruska v reakci na vývoj na Ukrajině? Upřímně řečeno, je jich dost. Hned první z možností je ta, kterou můžeme sledovat v přímém přenosu – tedy ukázka síly. I navzdory poklesu Ruska z pozice supervelmoc i na pozici regionální velmoc i si ruské ozbrojené síly nezaslouží nic jiného než absolutní respekt. Právě sílu svých regionálních uskupení se nyní rozhodlo Rusko ukázat.



Náhlé cvičení tisíců vojáků, stovek kusů obrněné i letecké techniky a desítek plavidel vysvětluje Moskva jako prověrku svých schopností reagovat na regionální krize a chránit své území. Ovšem není radno zapomínat, že i Rusko je bývalou imperiální metropolí.



Tak jako Francie nebo v minulosti i Velká Británie nebo Španělsko intervenovali ve svých bývalých koloniích, aby chránili své zájmy, tak i Rusko ukazuje, že má prostředky i odhodlání takto intervenovat. Je zde ovšem háček.



Rusko nekolonizovalo Ukrajinu, přičlenilo ji v první polovině 20. století k Sovětskému Rusku a následně k Sovětskému svazu. Podstatné je, že Moskva se ke Kyjevu staví jako metropole k provinčnímu administrativnímu centru. V tomto ohledu může tedy Kreml využít demonstrovanou sílu k tomu, aby zajistil status quo a dodržení jak mezivládní smlouvy o autonomii Krymu, tak i smlouvy o pronajmu základny v Sevastopolu do roku 2042.



Druhou možností je využití této demonstrace síly, aby bylo Krymu umožněno uspořádat referendum o autonomii tohoto poloostrova a zároveň územního celku. Tím, že se Krym připojil k Ukrajině na základě referenda z 2. srpna 1992, tak by měla mít i právo hlasovat v referendu o odtržení se od Ukrajiny. Zda tomu tak je není na základě studia Ústavy Autonomní Republiky Krym jasné, ale Rusko může na základě této možnosti dále kalkulovat.



Další z možností je využití energetického vydírání. Ukrajina je z velké míry závislá na dodávkách energetických surovin z Ruska a stejně tak i velká část států Evropské unie. Pokud by se Moskva rozhodla razantně prosadit své zájmy, ale nechtěla by se uchýlit k použití vojenské síly, potom toto by byla další logická volba.



Tyto tři výše zmíněné možnosti vývoje situace jsou ty, které připadají nejvíce pravděpodobné. Těch méně pravděpodobných, ale možných, je podstatně více. Podle komentářů mnoha analytiků je možné očekávat, že se úroveň napětí na Ukrajině a zejména na Krymu ustálí. Jistý si v tomto ovšem nemůže být nikdo a tak možnost, že se staneme svědky regionálního konfliktu v této části Evropy, stále přetrvává.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ozbrojené síly Ukrajiny

Nikoho asi nenechaly chladným poslední události z Ukrajiny. Rozbor komplikované politické situace ...

Ukrajina: Ukázkový případ země v krizi

V listopadu minulého roku byly jednotky pro speciální operace států NATO vyslány, aby podpořili ...

Postoj Ruska k Ukrajině: Vyčkávat

Ruská tisková agentura RIA Novosti přinesla včera realistický výčet možností, jak může Rusko ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • liberal shark
    21:00 04.03.2014

    to Lukas
    To jsme věděli už před tím :-).

  • Lukas
    17:15 04.03.2014

    Teraz już wiecie po co Polska kupuje leopardy, po co nam 1,95% PKB na armie...

  • fenri
    15:08 04.03.2014

    Bojím se, že v tomhle místě nebude nikdy klid. Státní hranice vůbec nekorespondují s národnostními (a ať si multikulti a neomarxisti říkají co chtějí: víc národností v jednom státě vždy zavádí průšvihem), hranice nemají moc ani logiku geografickou (velké toky apod.) jsou k některým zemím nespravedlivé pro jejich rozvoj (Moldávie s absencí přístupu k moři). A do toho se na tomto místě střetávají Zájmy Ruska, Západu, Balkánských států a trochu i Turecka. Vidím to na desetiletí a staletí průšvihů. Nejlepší by bylo se dohodnout a (za přispění bohatších států) udělat těm lidem národnostní státy tak, aby každý žil ve svém chlívečku. Udělat to tak, aby mohl každý začít ve své staronové domovině začít dobře a důstojně fungovat. jasně že je to utopie, nejsou peníze ani vůle, ale do budoucna to bude stát mnohem víc, nemluvě o utrpení.

  • Nemo
    13:26 04.03.2014

    Tak to vypadá že nakonec dojde k rozumné dohodě. Nicméně se zdá že Rusko na UKR přejde k salámové taktice - ke Krymské AO se chtějí připojit velká města na Černomořském pobřeží - tím pádem by mělo Rusko konečně pozemní přístup do Podněstří.

  • lentak37
    10:03 04.03.2014
  • Jan Grohmann
    09:05 04.03.2014

    Jinak pokud mohu dát názor na zdroje,
    doporučuji BBC www.bbc.com... z jedné strany, RIA Novosti http://en.ria.ru... z druhé strany.

  • Jan Grohmann
    09:03 04.03.2014

    Pro fenri, tak je jasné , že na PR vojenskou akci si vezmete to nejlepší, co máte.

  • fenri
    07:04 04.03.2014

    Zaujalo mne i nemalé množství nových GAZ-Tigr. Není to dávno, co naše vojensky zaměřená média informovala o kontroverzích kolem zařazení Iveco LVM (Alias RYS) vs. Tigr a ejhle, Tigr je už ve výzbroji v množství nemalém a Iveco nikde.
    Co se týče nových uniforem M21 (Judaščenko), tak už jsem viděl i na kadetech nějakého učiliště, takže to asi nebude záležitost pár eletních divizí.

  • Adanedhel
    23:39 03.03.2014

    Tak, Janukovyč požádal Rusko o vojenský zásah. Ať shoří v pekle.

  • Adanedhel
    23:31 03.03.2014

    Ne, ty to tak cítíš ?

  • Petr M
    22:52 03.03.2014

    Adanedhel: v současné situaci kolem Ukrajiny občas ano, stejně jako dalších 10-20 zpravodajských serverů včetně zahraničních, hlavně Švýcarských a Německých. Naše zpravodajství často jednostraně zaměřené, navíc jen většinou akorát kopíruje články z Reuters, někdy i nepřesně.

    co čteš ty?

    to oslovení měla být nějaká urážka??

  • Adanedhel
    22:13 03.03.2014

    Ty asi čteš Hlas Ruska, co, Petrjuško ?

  • Petr M
    21:46 03.03.2014

    Udajné ultimátum, aby se všichni Ukrajinci na Krymu vzdali do 5 hodin, jinak Rusko zaútočí se mi zdá jako fáma, navíc to Rusko vyvrátilo, stejně tak to vyvrátil Krym, ovšem naše média se toho chytla a berou to jako fakt...ale uvidíme zítra. Dále se je tu informace, že Rusko chce zabít 3 své vojáky, aby mělo záminku pro obsazení dalšího území, nejspiš další blost.

    Krym oznámil, že pod jeho vedení přešlo 5000 ukrajindkých vojáků včetně 204. stíhací letecké brigády se 4 bojeschopnými migy29 z 45 kusů:), jestli je takovém stavu celá ukrajinská armáda, tak to Rusko bude mít v případné konfrontaci snažší, než v Jižní Osetii...

    Co se týče Tatarů, na Ukrajině jsou jich asi 2 miliony, jsou to převážně sunničtí muslimové, ti tvoří 90% všech muslimů světa. Pokud by je někdo začal vést proti Rusku, podporovat a vyzbrojovat, Rusové by to potlačili, vyvolalo by to jistě pobouření ve všech muslimských státech, i u Muslimů v Rusku a v EU.

  • Adanedhel
    21:18 03.03.2014

    Já si myslím že Rusové ukazují právě jen to nejlepší co mají k dispozici. Ostatně, je to jejich zvyk. Myslím si, že Rusko s něčím takovým už počítalo, že to na Ukrajině nebude tak snadné a krom toho, co když už měli operační plán hotový dopředu a jedou podle not ? Ostatně, to není nic proti Rusům, tohle přece dělají i ostatní státy, ne ? Prostě Rusové ví do čeho jdou a ví co chtějí.

  • stetula
    20:49 03.03.2014

    já odbočím od tématu

    defakto teprve před týdnem janukovič utekl a Kličko a spol převzali moc a nejednou tu vidíme Ruské vojáky perefektně disciplinované, perfektně materiálně a logisticky zabezpečené je vidět že to Putin myslí s tou reformou armády smrtelně vážněa nemodernizuje jenom viditelné síly

    na videích jsou vidět všichni vojáci v nových maskovacích uniformách , nové přilby taktické vesty a každý voják vysílačku atd. nový nákládní auta atd, je vidět že to přezbrojení vzali od podlahy

    určitě budete říkat že tam putin přesunul elitu armády , ale já budu oponovat za takovou chvilku ?

    bohužel ruská armáda dnes není to co bývala za jelcina nebo ještě v Gruzii

    no možná naši vojáci při těch obrázcích občas závidí :) nemyslím ti od speciálů já myslím ti řadový
    jenom by mě zajímalo jestli mají v Ruské armádě také výstrojní body a jestli si přečerpání musí výstroj taky kupovat ? :)

  • fenri
    20:42 03.03.2014

    V Mannsteinových pamětech jsem četl, že se Němci od Tatarů dočkali vřelého uvítání a měli se na Krymu královsky. Hostili je, ukazovali postavení Rusů, dělali průvodce a tak. Otázka je, nakolik to má vypovídající schopnost.
    Pepe240, proč myslíš, že budou Rusové Tatary vraždit?

  • Nemo
    19:51 03.03.2014

    Tak vážení, vypadá to že to Krymem neskončí - síly na vyhlášeném cvičení Západního a Středního okruhu se rozrůstají a nebude celkem problém přejít ze cvičení do plnohodnotných bojových frontů. Parta kolem Jaceňuka pořád nechápe jak je situace vážná, jinak by mluvili jinak. Sakašvili byl taky dlouho nabubřelý, ale když už bylo reálně že si pro něj do Tbilisi přijdou, tak rychle změnil tón.
    Ozbrojené síly UKR jsou ve velmi špatném stavu - Sakašvili měl sice malé ale bojeschopné vojsko, ovšem na Ukrajině si nikdo hlavu se stavem techniky nelámal a jen se plundrovalo. A bojová morálka? Pokud si budou Rusové počínat jako doposud tak žádný krvavý boj nehrozí.

  • liberal shark
    18:44 03.03.2014

    To pepe420
    Nejsem si jist, zda se krymští Tataři za WW2 postavili na stranu Němců. Myslím, že je Stalin nechal deportovat tak nějak "preventivně" v rámci tehdejších násilných změn národnostního složení v neruských svazových republikách SSSR. To samé dělal třeba v pobaltských státech.

  • pepe420
    18:30 03.03.2014

    Jan Grohmann: Podle zpráv z militaryphotos Tataři začali vytvářet vlastní milice a ozbrojují se, ikdyž je jejich představitelé vyzvali, aby nic nedělali a seděli doma, mnoho Tatarů i přes to začalo s vyzbrojováním a že jich na Krymu je, další věcí je to, jak se k agresi postaví 2 milióny Tatarů, kteří žijí v Rusku (republika Tatarstán), budou jen tak nečinně přihlížet, jak jsou jejich lidé na Krymu napadání, přesouváni nebo dokonce vražděni?Nechá Putin po násilném obsazení Krymu Tatary na pokoji, když už se v minulosti postavili proti Rusku a dali na stranu Němců?Nebude je chtít znovu přesídlit?Vidím to tak, že na Krymu to bude ještě hodně zajímavé, každopádně po dnešním ruském ultimátu se Rusko hezky vybarvilo a vidíme, že ti neoznačení "slušní lidé" (v originále Polite People), kteří vedou invazi, nejsou tak slušní, jak ruská strana tvrdila. A ještě k Tatarům, moc se o nich nemluví, ale ti v Tatarstánu už jednou proti Rusům povstali a Rusové to tvrdě potlačili a pak tam ještě vypukl hladomor, takže ti asi nebudou moc loajální k současnému ruskému režimu...

  • Jan Grohmann
    17:40 03.03.2014

    Další věcí je, co horkokrevní Tataři a Turecko? Turecko už vyjadřilo Tatarům podporu a v současné době se Turecku bude hodit obrátit pozornost veřejnosti jiným směrem.

  • Nemo
    16:59 03.03.2014

    a další novinka - premiér Medveděv nařídil stavbu mostu na Krym.

  • Nemo
    16:54 03.03.2014

    zajímavé by bylo znát skutečný stav ukrajinské armády - teď se objevila zpráva že krymská letecká brigáda přešla na ruskou stranu. 45 stíhaček a 4 L-39. Z toho jsou bojeschopné 4 Mig-29 a jedna L-39....

  • Jan Grohmann
    15:51 03.03.2014

    Alderan. Ono ta akce má samozřejmě také obrovskou symboliku. Není bez zajímavosti, že Rusové bojují o zdroje v Antarktidě a na Krymu ukazují, že si vezmou, co si myslí, že je jejich.
    Doslova a do písmene doufám, že má Putin vše promyšlené, protože teď hraje vabank.
    Ani Putin ani jakýkoli lidský polobůh nedokáže předvídat reakci celého světa, jak se zachová. A tímhle krokem udělal zásadní a zdá se nevratné rozhodnutí.
    Znepokojivě zněla i kancelářka Merklová, která o Putinovi řekla, že nemá kontakt s realitou. Doufejeme, že se plete.

  • Longsword
    15:44 03.03.2014

    Zatim je jeste brzy na celkove a souhrnne vyhodnoceni, ale pokusim se dat jednu myslenku do plena:
    Ukrajina ted ma pred sebou nekolik cest, vetsinou velmi trnitych a v nekterych pripadech i velmi krvavych. Prvni z nich jsou o rozdeleni na Vychodni (a Krym, samozrejme) a Zapadni Ukrajinu na zaklade v lepsim pripade referenda, v horsim obcanske valky. Tuhle variantu ovsem ani jedna strana ve skutecnosti nechce.
    Pravdepodobnejsi moznosti je federalizace, nebo jeste lepe konfederalizace, coz je sice jen varianta jiste separace, ale myslim, ze ta by vyhovovala nejvice Rusku (a mozna prave o tu ted Putin hraje).
    Proc? Protoze pak by na zapad od nej vznikl "naraznikovy" stat. Jeho zajmy i zajmu EU by v podstate drzely tento status quo. Rusove by meli nekoho mezi sebou a NATO a EU by nebyla odriznuta od zdroju surovin (coz by, a to uznejme, EU dost zasadne zkomplikovalo zivot) a konfederalizovany pseudostat by nemohl pristoupit k NATO, protoze je logicke, ze vlada/y jedne casti konfederace by takovyto navrh vzdy vetovala/y.
    Ze by nyni Rusko celilo nejakym zasadnim sankcim? Z dlouhodobeho hlediska to nema zadny vliv, ty opet pominou (vsichni vime jak to chodi), ale tahle bariera mezi vychodem a zapadem, nebo mam napsat Vychodem a Zapadem? Ta muze nejaka ta desetileti pretrvat ...

  • Nemo
    15:34 03.03.2014

    to Jura99: přesně tak, v případné prokyjevské vládě by měli většinu menšiny - Tataři a Ukrajici a Rusové by si o referendu mohli nechat leda zdát.
    Ale musí se uznat že na to jdou velice efektivně - žádné demonstrace síly a valící se invazní kolony. Prostě se náhle vynořili skupinky perfektně disciplinovaných ozbrojenců i s civilními vyjednavači a v poklidu přebírají moc. Žádné excesy které by mohl Západ propagandisticky využít. Z toho musí být dost flustrováni. Vždyť naposledy si smlsli na onom přetáhnutí bičem členky "Pussy Riot" kozákem. A od té doby nic nemůžou vyšťourat. Už to svědčí o dokonale zvládnuté organizaci.

  • Alderan
    14:47 03.03.2014

    Jura99, JG: Domnivam se, ze "demokratickou" cestou by k zadnemu referendu na Krymu nedoslo a Kyjev by pokus o referendum co nevidet zatrhl.

  • Jura99
    12:33 03.03.2014

    stetula: Z prodeje či neprodeje jedné lodi soudíš, že je Evropa z Ruska podělaná ? To asi těžko. Každý stratég ti poví, že i "ubližovací" procesy je dobré dávkovat, aby si protivník (Rusko) měl čas uvědomit a zhodnotit ztráty, které ho čekají. Asi by nebylo žádné umění poslat do Ruska dlouhý dopis se seznamem sankcí, které úderem půlnoci začnou platit. Smyslem je dát Rusům čichnout střelného prachu a nechat je vycouvat, pokud mají všech pět pohromadě.

  • Jura99
    12:29 03.03.2014

    JG: Snad jediný důvod, proč Rusové nejdou pohodlnější politickou cestou k získání Krymu může být ten, že jim o Krym nejde v první řadě, že měli záměr vyvolat určitý konflikt a zabrat z Ukrajiny co největší díl. Po pádu jejich vazala Janukovyče jim muselo být jasné, že směr UA do EU je zřejmý a dřív nebo později by následovalo členství v NATO. To už by byla slušná rána pro ruské imperiální zájmy.

  • stetula
    12:28 03.03.2014

    mě se líbí jak je evropa z Ruska posraná a jak ho potřebuje :)

    viz dnešní tiskovka Francouzkého ministra MZV kdy se ho novinář zeptal jestli zastaví prodej Mistarlu do ruska

    Prohlásil to ministr zahraničních věcí Laurent Fabius v interview pro rozhlasovou stanici RTL.

    „Zatím o ničem takovém neuvažujeme. Snažíme se zastavit postup Ruska na Ukrajinu a na druhé straně s ním navázat dialog“, řekl Fabius, když odpovídal na otázku moderátora o možném zastavení prací na vrtulníkových lodích typu Mistral, které jsou určeny pro ruské ozbrojené síly, v souvislosti se situací na Ukrajině.

  • Radim
    12:00 03.03.2014

    A pokud si roztomilej liberální žraloku myslíš, že BAN tě uchrání, tak seš na omylu...Proxy, TOR, máme dost fíglů, jak zeleným mozkům zasírat jejich studenoválčnické diskuze

  • Radim
    11:58 03.03.2014

    Jak bych řekl, za komára lidé neveřili masmédiím, dnes nejsou schopní ani pochybovat....přitom se lže stejně a i kolikrát více viz článek
    http://www.denik.cz/ze_sveta/f...

  • Radim
    11:57 03.03.2014

    liberále napadení, Pana Grohmanna? Kde ho vidíš? Naopak sem tady byl napadán já za postnutí relevantních dat. Ale chápu liberále, USA nesponzorují terrorismus, nesvrhávají legálně zvolené vlády, invaze do Iráku nestála na vylhaných důvodech a Muslimské Bratrstvo které dostává finanční zdroje z USA nejsou terroristé!

  • liberal shark
    11:50 03.03.2014

    to : Petr M
    1) Příjmy z exportu ropy a zemního plynu mají tvořit cca 80% státního rozpočtu RF. Jsou tedy významným faktorem v udržení sociální stability i obranyschopnosti.
    2) Čína jistě ráda koupí veškerý plyn a ropu, který jí RF nabídne. Otázka zní za kolik. Rusové už jednou se svými cenovými představami tvrdě narazili.

    3) Navrhuji udělit uživateli Radim ban za neslušnost s jakou napadl pana Grohmanna v 10:15 a demagogii z 11:25, kdy vydává můj návrh za cenzuru.

  • Radim
    11:25 03.03.2014

    V tom případě si zaslouží BAN i Shal no ni? Ale chápu, je třeba filtrovat ty, kteří se nám nehodí do našeho vnímání reality. EU-USA socialismus ubráníme za každou cenu...

  • Petr M
    10:52 03.03.2014

    MarcusMaximusVictus:
    HDP Ruska z roku 2012 bylo 2015 miliard USD.
    Ruský export byl 524,7 miliard USD.
    v roce 2012 do Ruska vyvezla EU zboží za 123 miliard eur, celkový export z Ruska do EU včetně ropy a plynu byl 213 miliard eur, což opravdu není 75% hdp Ruska.
    Ohledně Číny také nemáte pravdu, Čína chce navýšit v dovoz Ruského plynu na 60 miliard krychlových metrů ročně a ropy 50 mil. tun ročně. Čína sice investuje v Africe, ale rozhodně to nestačí na pokrytí jejích nároků, které stále rostou stejně jako jejího regionálního konkurenta Indie.


    K věci.
    EU,USA mohou na Rusko mediálně a ekononomicky útočit, jelikož mají pod palcem rejtingové agentury, MMF, Světovou banku atd. můžou zrušit učast na G8, USA můžou uvalit sankce, EU by rozhodně rozhodně žádné kroky podnikat, pro Rusko a EU je spolupráce důležitá, stejně tak Ukrajina která, je na Rusku ekonomicky závisla.

    Jakákoli vojenská akce ze strany NATO na Ukrajině nepřichází v úvahu, to by nejspiš vyvolalo 3.vs, která by by se mohla zvrtnout v jadernou...

    Cos e týče oslabení Rublu, ten už oslabuje dost posledního půl roku, ovšem v našich médiích je to veřejnosti pokládáno jako důsledek Ruskách jednotek na Krymu, proto je lepší čerpat relevantní informace ze zahraničního zpravodajství.

    Jedinné rozumné řešení, které, EU USA zbývá je počkat do konce března na Krymské referendum, kdy si definitivně odhlasují samostatnost nebo připojení k Rusku, ukrajina příjde jen o Krym a tím to možná skončí. To ovšem neznamená, že po oddělení Krymu bude na Ukrajině klid, současná vláda mejdanistů má podporu menšiny obyvatel, na východě ukrajiny vysí Ruské vlajky tamní vůdci, ani lidé ji neuznávají, je možné že se budou chtít osamostatnit další části Ukrajiny, bude li vláda pokračovat v perzekucích Ukrajinských Rusů, vypuknou protesty, Ukrajina nasadí armádu, která jí zůstane poslušná a vypukne občanská válká, do které Rusko nejspiš zasáhne, budou-li umírat jejich krajané.

    ps. ja osobně dnes půjdu koupit zásoby benzínů, pěkný den.

  • liberal shark
    10:29 03.03.2014

    1) Navrhuji udělit uživateli Radim ban na tomto serveru za neslušnost.
    2) Rusko má na Černém moři základnu na vlastním území v Novorossijsku. Opravdu mu stojí Sevastopol za to, aby si vážně poškodil vlastní ekonomiku a diplomatické vztahy s půlkou světa ? Navíc Ukrajinská vláda smlouvu o pronájmu nijak nezpochybnila.
    3) Doly a ocelárny na východní Ukrajině asi nebudou nijak ekonomicky efektivní ani perspektivní. Mají skutečně takový význam ? K čemu vlastně RF budou ?

  • Radim
    10:15 03.03.2014

    Ctihopdný Pane grohhman, ze Sýrie dostávám novinky z první ruky, ty vaše lži si nechte prosím u válu, ale asi vám podpora terroristických uskupení západem velice vyhovuije. 70% Syřanů milej Pane stojí za Assadem, 20% je neutrálních a zbytek jsou "rebelove"

    http://www.worldtribune.com/20...

  • Jan Grohmann
    10:11 03.03.2014

    Pane Radime, prosím, zanechte tohohle pohádkového vidění světa a skrývání komplikovaných problémů za jednoduché nálepky . Pokud si myslíte, že Asad je nějaký hrdina... je opravdu pohádková víra jako vyšitá.
    Asadovi a jako ostatně většině jde pouze o moc a zdroje. Asad bojuje za sebe, za nikoho jiného. Neříkám, že to je zle, dobře - prostě to tak je. Ale přisuzovat mu nějaké ušlechtilé zájmy je opravdu poněkud bizarní.
    J.Vrajam pro Vás to platí také. 5 ze 6 německých dvizí byly zničené na východní frontě, jen tak mimochodem. Tady nejde o soboj dobra se zlem, o hodných a zlých. Je to sobouj o moc a zdroj. Vždycky bylo, je a bude. Není to zlé, ani dobré - prostě tak funguje lidská společnost.

  • Radim
    10:00 03.03.2014

    J.Vraja:takže bdeuete vseele překrucovat historii! Rusko nemělo žádný podíl na osvobezení Evropy od nacismu. Kéž by nebyl žádný Rus, dneska bys hákoval pro říši někde na Sibiři, nebo bys prolítnul komínem. A Assad je hrdina, postavi tse terroristům které sponzorují USA v miliardách, to chce řádnou dávku odvahy a hrdinství. Taky má Assad více než 70% obyvatel Sýriie.

    Ale chápu kritizovat USA a Israel je zakázáno, těm se leze do zadnice

  • shal
    09:28 03.03.2014

    fenri: Rusové už taky dostali jasný vzkaz. Rubl je nejslabší v historii. Lidé se ho zbavují, nikdo s ním nechce obchodovat a Ruská burza rychle oslabuje.

  • fenri
    09:23 03.03.2014

    To JG - také mi není jasné, proč to dělá tímhle způsobem. Že by to šlo snáz, byť pomaleji Putin jistě dobře ví, ostatně šachy hrát umí. Jediné logické vysvětlení je, že je to vzkaz. Možná s více adresáty. A možná ve finále celkem pozitivní pro Západ, abychom si uvědomili, že je čas vyndat hlavu z vlastní... no prostě klasika. Anebo jak jsem kdesi zaslechl, mezi Berlínem a ruskými divizemi stojí (kromě několika málo bojeschopných polských brigád) jen stovky politologů v růžových svetrech, kteří nám roky tvrdí, že potřebuje tak maximálně malé, specializované armády pro expediční akce v zaostalých zemích.

  • Jan Grohmann
    09:15 03.03.2014

    Pro Jura99. Jak píšete, nechápeme, co tím chtějí dosáhnout. Demokratickou cestou by to šlo pohodlněji. Zajímalo by nás, jak dlouho jim trvala příprava podobné akce. Dny, týdny, měsíce?
    Doufámr, že Putin má dostatek soudnosti a není úplně opitý moci, že dokáže cokoliv. Nebude prvním a posledním, kdo si o sobě myslí, že je vyvolený polobůh.

  • liberal shark
    09:14 03.03.2014

    jak je vidět, Rusko si z nějakých smluv a mezinárodního práva mnoho nedělá. Co z toho vyplývá pro nás ?
    1) V EU údajně žije 20 milionů občanů Ruské Federace. Vzhledem k oficiální politice RF chránit své občany všude na světě představují tito lidé riziko, že se kdykoli mohou stát záminkou k vojenskému napadení. Asi by bylo dobře tyto lidi při nejbližší příležitosti poslat zpátky domů do RF.
    2) Závislost na RF v jakékoli oblasti je bezpečnostním rizikem. Díky dobré práci předchozích vlád máme reálnou možnost diverzifikovat dodávky ropy a zemního plynu řádově do jednoho měsíce. Ale veškeré palivové soubory do našich jaderných elektráren (nikoliv uran a obohacení) pochází z RF. To je riziko a je třeba to změnit. Žádnou další spolupráci s RF v jaderné oblasti již nelze připustit.
    3) Počet příslušníků diplomatického sboru RF v ČR je řádově vyšší, než našeho v RF. Drtivá většina z nich budou jistě agenti ruských tajných služeb. Množství diplomatického personálu RF je nutné zredukovat na stejnou úroveň, jako máme my u nich.
    4) Jak je vidět, vojenská síla zůstává regulérním nástorem zahraniční politiky i v XXI století. Mocenská realita je stále stejná a všechny pacifistické řeči jsou opět vyvráceny. Je nutné se zcela vážně zabývat obranyschopností ČR a budovat pořádnou armádu i pro konflikty vysoké intenzity. Jako minimální krok je nutné vrátit rozpočet na armádu na 2% HDP, ke kterým jsme se oficiálně zavázali mezinárodní smlouvou.
    5) Je na čase konečně vyřešit ruskou okupaci Královce, Kurilských ostrovů, Podněstří, Abcházie a Jižní Osetie prostřednictvím asymetrických opatření. Ani Rusko nemůže existovat v mezinárodní diplomatické a obchodní izolaci a Čína není hloupá, aby mu nějak výrazně pomáhala na úkor vlastních zájmů.

  • Jura99
    09:07 03.03.2014

    Tak především Rusové (pro ně typicky) šlapou ve vztazích jako slon v porcelánu. Vzhledem k národnostnímu složení Krymu by téměř jistě dosáhli svého politickou cestou, tedy referendum, klidně pod mezinárodním dohledem, které by téměř jistě znamenalo osamostatnění Krymu nebo jeho připojení k Rusku. Kromě toho základnu na Krymu by jim stejně nikdy nikdo nesebral. Toto co dělají, nedokážu pochopit, nemůžou na tom vydělat. Zřejmě už několik let inovují svou armádu a hrozně se třesou ji předvést světu. Podobně jako Hitler byl v roce 1938 "naštvaný", že mu Mnichov sebral příležitost ukázat světu "sílu" německé armády. Demokratický svět by měl Rusům adresovat všechny myslitelné diplomatické a ekonomické sankce, zatrhnout Putinovi a jeho partě udělení víz do demokratického světa a zmrazit jejich investice. Cenu musí zaplatit velkou, a to píšu jako rusofil.

  • Nemo
    01:36 03.03.2014

    to Marcus: ano, ale je to otázka ceny. A cena ztráty pozic v ukrajinském regionu by byla mnohem větší než dočasné pocuchání obchodních vztahů s EU a USA. Ovšem slušný ekonomický dopad to může mít ikdyž ne katastrofální. Za posledních dvacet let už vyrostlo dost ekonomik se kterými Rusko může obchodovat. A jak píšete, je otázka zda menší státy po vyhlášení amerického embarga poslechnou USA. Američtí plánovači s tím určitě kalkulují a zkalkulováno bylo ukrajinskou akcí také maximální přibrždění ruské obnovy. Vcelku chytrý plán - na události na Ukrajině muselo Rusko rychle reagovat. Teď je otázka kolik chytrosti mají v Moskvě. Americký plán jim je jasný a je jen otázka zda se jim z nastražené pasti podaří bez velkých šrámů vyklouznout. Ovšem i USA tímto ukazováním svalů může narazit. Před 20 lety by byla jasným vítězem, ale nyní spousta mladých ekonomik vyrostla a většinou jejich lídři prohlédli americké praktiky, tak je možné že se nakonec americký plán obrátí proti jeho tvůrcům.

  • Poddůstojník
    23:32 02.03.2014

    V médiích se neustále mluví ze strany Západu prostřednictvím výhružek o možných sankcích vůči Rusku, zmrazení ruských kont v USA atd. Vypadá to, jako by Rusové
    byly trvale zavislí na dovozu ze zahraničí a nedisponovali žádnými výrobními kapacitami ani nerostným bohatsvím. Nějaké sankce by ruské ekonomice pravděpodobně ublížily, ale rozhodně ne na tolik, aby se z toho za určitou dobu zase nevzpamatovali.

  • MarcusMaximusVictus
    23:27 02.03.2014

    Tak pridám sa teda aj ja do diskusie, keď už som sa zaregistroval, ale najprv musím povedať, že som sklamaný s vývoja tu na armádnych novinách. Kedysi to tu bolo o faktoch a nie o dojmoch ktoré podaktorí vydávajú za pojmy... už chýbajú len jedinci čo splietajú konšpiračné teórie o ufónoch a pod. Ale ja som optimista a verím, že k takému úpadku to nedôjde.

    A teraz k tomu čo tu bolo popísané... EU je združenie štátov bez spoločnej armády takže ako taká môže na adresu Ruska akurát prednášať plané hrozby. EU aspoň teda krajiny strednej Európy a Pobaltia sú závislé od dodávok nerastných surovín z Ruska a Rusko je závislé na tomto exporte, čo ak si dobre pamätám (možno sa mýlim) tvorí 75% ruského HDP. Je jasné že tu nejde o Ukrajinu a už vôbec nie o Ukrajincov, etnických Rusov, Tatárov... Rusi si proste potrebujú zabezpečiť prístup k Čiernemu moru a zabranie ekonomicky zaujímavého územia. Bolo tu písané že Rusi vlastne nepotrebujú dodávať suroviny do Európy lebo Čína a India po nich skočia, dovolte aby som sa zasmial. Ak by to tak bolo tak Číňania neinvestujú miliardy do Afriky kde sú veľké ložiská nerastov (ropa, plyn, zlato, kovy). Čo sa týka NATO tak NATO to je USA a pár, s prižmúrením oka, použiteľných armád no a ten zvyšok to je len aby sa nepovedalo. Inak NATO nemá v globálnom meradle de facto žiadnu autoritu.
    Všimol som si že sa tu objavujú a nie len tu výroky ktoré naznačujú resp. priamo hovoria že USA nemajú nijakú extra silu a vyzdvihuje sa tu Čína, India a pod. To že Čína sa "za pár rokov" stane najväčšou ekonomikou sveta počúvam už dobrých 15 rokov a podla toho ako sa im darí to budem ešte dobrých niekoľko desiatok rokov počúvať, pretože sa kapitalistickí súdruhovia rýchlo zadlžujú, výroba sa presúva pomaly do Vietnamu kde sú náklady oproti Číne 1/3 a neodchádzajú len zahraničné podniky ale aj čínske. Mimochodom dnes som sa dozvedel že výroba u nich dosiahla 8-mesačné minimum. No a USA či sa vám to páči alebo nie najväčšia ekonomika. Sú a ešte dlho budú ak sa nič radikálne nestane, amíci proste tvoria 25% celosvetového HDP čo je pri menej než 5% globálnej populácie slušný výkon. Takže ak uvalia na Rusko sankcie na koho stranu sa priklonia "malé" štáty? na stranu druhého najväčšieho ekonomického hráča po EU (ak ja EU berie ako celok) alebo na stranu Rusov? Keďže prachy sú až na prvom mieste dovolím si za seba povedať že voľba bude USA.

  • shal
    23:05 02.03.2014

    Zdenda: To s tou životní úrovní v Rusku pěkně kecáš :D To si musel být tak maximálně v Petrohradu nebo v centru Moskvy a to jsou města bohatých :)

  • shal
    23:03 02.03.2014

    Zdenda: Všechny živoří? Asi jsi nikdy neslyšel o Azerbajdžánu, co?

  • Zdenda
    22:40 02.03.2014

    Proti ruské síly zneužily olympijského klidu aby udělali v UKR revoluci.Není větším snem evropských finannčníků něž se posadit na ruské ropovody a plynovody.Podívejte se jak dopadli slováci když pustily část svých plynovodů a ropovodů????Potom je museli draho vykupovat.Nikdo ze západu nemá zájem pomáhat Ukrajině,jde jim oto aby mohli na rusech ždímat penize.Kdo má energetické zdroje je král světa.Jinak pro ty kteří haní rusy,mám pro vás špatnou informaci,rusové mají dnes vyšší průměrný plat než my,a to jsme údajně vyspělá demokratická země...jak bláhové...to jak rychle a perfektně zorganizovali olympiádu na zelené louce,jim můžeme jen závidět,a nejen my.Naši lidé jsou ůmyslně klamáni o dění v rusku,já jsem tam byl ted několikrát,a jen jsem hleděl,úplný opak od toho co hlásají v naši televizi a rozhlase,nacpané obchody zbožím,které si lidé mohou na rozdil od naších lidí koupit protože na to mají pánové...a kdo tam krade a podvadí tak jak u nás,tak rychle skončí na sibiři...bordel byl v rusku za Jelcina,ale ted už je to jinak.Všechny státy které se odtrhly od ruska dnes živoří...takže chyba bude někde jinde.

  • shal
    21:46 02.03.2014

    Namo: Svět není unipolární, ale kapitalismus vyhrál na celé čáře a všichni se především snaží být stabilními obchodními partnery. Není nic horšího než obchodní izolace. Američani jsou ten největší spotřebitel. A protože je celý svět propojený a stává se z něj jedná velká entita, tak každý kdo se dostane do izolace a sedí sám v rohu a stane se z něj ten, na kterého si ostatní ukazují, tak vždy dopadne špatně. Bez ohledu na to, jak velké zdroje surovin má. A v současném světě je Rusko ten agresor. Bez ohledu na to, jak se to Putin snaží maskovat, když vyzývá desítky tisíc svých příznivců k podpoře v ulicích a jak zatýká ty desítky statečných, kteří se proti invazi snažili vystoupit.

  • J.Vraja
    21:45 02.03.2014

    Mimochodem, vzpomene si někdo, kdy nám a světu dalo Rusko něco dobrého? Mě nic nenapadá.
    Vítězství v II.svět. válce neuznávám, Rusko bylo nejvěrnější spojenec předválečného Německa a bez jeho vydatné pomoci by Hitler těžko dokázal tak rychle vyzbrojit. Sověti tedy jedli kaši, kterou sami pomohli navařit.
    Oni totiž dodávali Německu nejen ocel, ropu, obilí, ale po obsazení Pobaltských států dali nacistické armádě k dispozici i přístavy těchto zemí pro jejich válečné loďstvo.
    Také vím, že Rusko dalo světu 1. anarchistického atentátníka studenta Dmitrije Karakozova, a to také není nic pozitivního.

    Nemohu si pomoc,ale jen žasnu co zloby a nenávisti je v lidech, kteří píší tak děsivé komentáře. Když Amíci, Kanaďané, Australané a další národy zachraňovali Evropě krk před Hitlerem, tak by určitě tito lidé byli první v řadě a křičeli Hi friends!
    Dnes se vezou na vlně antiamerikanismu, protože se to nosí. Nějak se zapomíná na ruské gulagy, korejské koncentráky a desítky tísic čínských poprav ročně. A tak je pro tyto lidi Asad hrdina, protože se "brání NATO a USA". Lidé si tu v Evropě žijí jak prasata v žitě. Šedesát let bez války dalo zapomenout. Takže Ti všichni FANDOVÉ Ruska přeji aby jsde si dalších šedesát let užívali svobody a nemuseli si jít někam zastřílet...

  • Nemo
    21:28 02.03.2014

    Shal: není tu jen Írán, ale kromě Číny i Indie, Indonésie, Vietnam, Egypt a další. Svět se od konce Studené války dost změnil v neprospěch Západní aliance. EU je vyjma Německa v recesi, USA přesunulo výroby do Asie, takže o nějaké nadřazenosti nemůže být řeč. Ale spíš se dá říci že nyní definitivně končí unipolární svět - začlo to náznaky kdy Rusko odmítlo vydat Snowdena a pak se rázně postavilo za Sýrii. Takže nyní se bude lámat chleba. Z Kerryho čiší zklamání, proto si nedává pozor na pusu, ale až se zklidní tak jistě bude opatrnější. Mám pocit že ve Washingtonu pořád uvažují jako o Rusku minulého desetiletí - a z této premisi zahájili podporu nacionalistů na UKR.

  • shal
    21:17 02.03.2014

    Nemo: Irán je schopný si sehnat vyspělé zbraně i jinými způsoby než z Ruska legální cestou. Třeba z Ruska nelegální cestou, z KLDR či vlastními prostředky. Krom toho, Irán má více nepřátel než jenom Izrael a USA. Pokud by Rusko oficiálně dodalo zbraně Iránu, tak by tím nasrali mnohem více zemí než jenom tyhle 2. Co se týče sankcí, tak tady je jednoznačně míč na straně USA a EU. Rusku by sankce ublížili daleko více a USA by dokázala svou ekonomickou nadřazenost. Tohle by se mohlo Američanům docela hodit. A Putin to moc dobře ví. S Ruskem by krom Iránu už neobchodoval nikdo a export surovin je to, co drží celou tu Ruskou mašinerii v chodu.

  • Muž, co zírá na kozy
    21:14 02.03.2014

    Místo různých připodobnění k rokům 38, 68 a tak podobně, mě napadá mnohem příhodnější příměr. Operace Just Cause v Panamě, kde si Spojené státy, pod záminkou ochrany svých občanů, také vyřešili geopolitický problém s vysoce strategickým průplavem v, pro ně, nesprávných rukou. V tomto světle mi připadne krok Ruska naprosto pragmatický, protože v nadcházejících vyjednáváních získají velkou výhodu.

    Ostatně velmi výstižně a bez emocí, to zhodnotil generál Šedivý v rozhovoru pro iDnes:

    http://zpravy.idnes.cz/ukrajin...

  • Nemo
    21:09 02.03.2014

    shal: nějaké velké sankce si nemůže Západ dovolit, protože pak by třeba Rusko přestalo respektovat tiché dohody a dodalo vyspělé zbraně Íránu. To by nejvíc ohrozilo Izrael jehož lobby v USA by jistě nasadilo všechny páky aby byly sankce jen symbolické. Ad polupráce - to jsou staré analýzy co už neplatí.

  • shal
    21:00 02.03.2014

    Petr M: Pepe má pravdu. Rusko stejně jako Čína mají obrovský sociální problém s rychle stárnoucí populací. U Ruska i vymírající. Někde jsem četl analýzu, že pokud se nic nezmění, tak počet obyvatel Ruska může do roku 2050 klesnout o 10 - 15 procent. A to už se na ekonomice sakra projeví, navíc v kombinaci se stárnoucí populací a nárustem právě ne zrovna proRusky smýšlejících menšin na jeho území.

    USA ropu a plyn z Ruska nepotřebuje. Západní Evropa, která je motorem Evropské ekonomiky není na Rusku taky tolik závislá. Problém by měly země jako je Polsko, Slovensko a Maďarsko. Ostatní země jsou schopny z velké části Ruské zásoby nahradit jinými zdroji. Ekonomické důsledky sankcí by byly pro Rusko zdrcující. Stejně jako by něco podobného bylo pro Čínu. Proto se Čína otevřeně na Ruskou stranu proti Západu nikdy nepostaví.

  • Nemo
    20:58 02.03.2014

    to pepe420: vymírající populace je pasé - nedávno probleskla zpráva že už se opět dostávají do plusu, takže výsledky Putinovy gardy jsou znát. S muslimy máte pravdu a ani bych se nedivil kdyby onen přirůstek obstarali oni. Ale hlavní je že jsou většinově loajální Moskvě. Od r. 2008 také uplynulo pěkných pár let a armáda analyzovala chyby a posunula se zase dál, už mají i vlastní drony. A nespokojenost s režimem? Podle dosavadních událostí má p. Putin velkou podporu. A jestli uspěje v tomto konfliktu a přivede UKR či její větší část do náruče Eurasijského svazu tak bude ještě více respektován. Je to první člověk po několika desetiletích co skutečně pro svůj národ pracuje. S pohlcením Ukrajiny se tento Svaz může vyhoupnout k 250M obyvatel. Ano, nebude tu věčně, ale to nikdo. Ale málokdo jako on bude moci řici že předá stát v mnohem lepším stavu než v jakém ho převzal.
    Ad. Čína - dokud bude USA silné v Tichomoří tak tento sňatek z rozumu bude dobře fungovat.

  • Petr M
    20:52 02.03.2014

    pepe420 Ten první odstavec o problémech Ruska, tj vymírající populace, rostoucí počet muslimů, korupce, atd, to by spíše sedělo na EU nemyslíte?

    Ruské zbraně jsou nekvalitní, předražené ??? O které konkrétně se jedná v porovnání se cízí vojenskou technikou?

    Zdá se mi, že stále vidíte oslabené Rusko někdy na počátků 90. let. Nyní je ovšem Rusko daleko silnější.
    Co se týče odběru ropu, plynu, nerostů, Indie, Čína za ni Rusku utrhají ruce...

    ps.Čím budete jezdit do práce, když k nám nepoteče ropa z Ruska? Ta trocha, co k nám teče z Norska nás nezachrání, podobně na tom bude většina statů EU.

  • mu7705
    19:59 02.03.2014

    Čím více se na to dívám, tak vidím selhání všech možností diplomatických zásahů do konfliktu Ukrajina vs Rusko. EU je vydíratelná přes dodávky surovin a další ekonomické věci. Prostě jednoduše, když bude EU zlobit, tak rusové utáhnou kohouty na plynu a ropě a nebudou dodávat další nerostné suroviny. Bude jen záležet na tom, zda bude mít jinde odbyt.
    Ukrajina není v NATO, takže přímo NATO nemůže nic podniknout.
    Rada bezpečnosti OSN - jedním ze stálých členů s právem veta je Rusko. Jakákoliv rezoluce půjde okamžitě ke dnu. Rusko si přece neodhlasuje něco proti sobě.
    USA - možná udělá nějaké ekonomické bububu, ale jinak nic jiného. Čistě teoreticky, je to co se odehrává v médiích jen rétorické cvičení, aby to nevypadalo, že mocnosti jsou již domluvené.

  • pepe420
    19:57 02.03.2014

    Nemo: Rusko předvádí svaly, ale kdo zná pozadí ruských ozbrojených sil, tak ví, že je to obr na hlíněných nohou (z hlediska výcviku, výzbroje, organizace, velení atd), navíc Rusko má velmi mnoho skrytých problémů, které nezasvěceným unikají, ať už jde o vymírající populaci a rostoucí počet muslimů v zemi, naboženské a etnické rozepře, obrovskou korupci nebo snaha mnoha národů osamostatnit se, nemluvě o okolních zemích, které by rády viděly Rusko spíše ve slabší pozici, když to vezmu kolem a kolem, Rusové mají dost nepřátel, ať už v Evropě, Asii nebo jinde, a nemusím říkat, že vztahy Číny a Ruska jsou spíše jako manželství z rozumu, někteří Číňané často zmiňují, že v daleké budoucnosti není vyloučen krátký konflikt o některá ztracená (kdysi čínská území). Rusko se dnes cítí velmi silné (a snaží se vyvolat takový dojem), ale Putin a jeho lidé tam nebudou věčně a jednoho dne přijde změna. Navíc v samotném Rusku roste nespokojenost s režimem, proto zřejmě vidíme to, co se děje na Krymu, snaží se odpoutat pozornost od vnitřních problémů a sjednotit národ při nějakém zahraničním dobrodružství, Rusové se už delší dobu snaží budovat si image mocnosti se silnou armádou a vyspělou ekonomikou, ale v zákulisí to vypadá úplně jinak, stačí připomenout Gruzii 2008.

    lentak37: Pokud jde o nákupy zahraniční techniky, tak z důvodu změn na ministerstvu obrany zrušili některé projekty, ale někteří analytici to hodnotili tak, že Rusové chtějí kupovat domácí produkty (ikdyž méně kvalitní), aby posílily vlastní výrobce. Ale stačí vzpomenout, jak někdejší ministr obrany hrozil výrobcům, že když nebudou dodávat levnější (ne tak šíleně předražené) a kvalitnější zbraně, tak budou kupovat v zahraničí.

    Petr M: situace je trochu jiná, sankce USA+EU tvrdě zasáhnou právě Rusko, pokud jde o Írán, ten je drcen sankcemi už teď a jeho ekonomika je v katastrofálním stavu, proto prezident Ruhání jednal se západem a Írán se v následujících letech bude zřejmě otevírat západu (viz Ruháního pozvání západních podnikatelů). Roli zemí BRICS bych nepřeceňoval, samozřejmě tyto země spolupracují, ale taková Čína nepodnikne nic v neprospěch západu, ta potřebuje hlavně klid, to stejné Brazílie. Pokud jde o možnosti USA+EU ve vztahu k Rusku, tak paleta nástrojů je velmi široká, už se to tady probíralo, můžou sáhnout k ekonomickým sankcím, zmrazení účtů a majetku, vytvoření nových základech poblíž Ruska, podpora separatistů na Kavkaze, nové nepokoje v ruských etnických oblastech atd. Světové veřejné mínění bude na straně západu, ne Ruska, které je přirovnávano k hitlerovskému Německu v r. 38 nebo k SSSR v roce 1968. Nakonec se to celé může otočit proti Rusku jako invaze do Afghánistánu a následný rozpad SSSR. Každopádně zřejmě to povede k rozšíření členů NATO a v takovém Finsku, Švédsku, se na toto téma možná bude vést debata. Takže v konečném důsledku to celé povede k tomu, že se posílí vazby mezi členy NATO a organizace se rázem rozšíří o několik nových členů :-)

  • lentak37
    19:37 02.03.2014

    Prosím Nesher predtým ako reagujete, skúste si prečítať svoj predchádzajúci príspevok, ste písali, že )Rusko sa správa ako vazalský štát a náslende na tom som reagoval, teraz už hovoríte o anktovaní, tak prosím neprekrúcajte moje slová, alebo si prečítajte ešte raz môj príspevok. Ja váš názor neberem, akceptujem ho, tak nebudte pohoršený. Svet sa nedelí na dobrých a zlých, na čierna a biela má mnoho farieb.
    Keby, keby Chamberlain nesympatizoval a neriadil sa politikou ústupkou voči nacistickému Nemecku, tak by možno nebola druhá svetová vojna. Neobhajujem to čo sa stalo v Juhoslávii v žiadnom prípade, len som chcel povedať, že nikomu nešlo o blaho obyvateľov Kosova, ale o nerastne suroviny v hodnote 1 biliona dolárov, Aj napriek tomu, že doslova ležia ľudia na obrovskom bohastve, osamostatnenie kosova sa nedialo z nezištných dôvodov.
    Ale tu už sa dostávame daleko od príspevku a ospravedlnujem sa.
    A vy si myslíte, že súčasná vláda na Ukrajine je demokratický zvolená? Neviem ako vy, no ja si to nemyslím.

  • Nemo
    19:04 02.03.2014

    Každopádně tyto události znamenají konec Ukrajiny jakožto unitární republiky, jen to revolucionáři v Kyjevě nechtějí pochopit. Žádné rozumné nabídky jak to vypadá z Kyjeva nezazněly a proto Rusko jakožto velmoc chrání své strategické zájmy. Pokud UKR jakožto stát bez Krymu přežije tak bude minimálně federací, ale spíš bych tipl na volnou konfederaci. A dost mi tato situace připomíná Libyi a Sýrii kde také povstalci když se dozvěděli že mají za zády NATO, tak také trvali jen na tom svém a o kompromisu nechtěli slyšet. Právě ta nevůle k dohodě ukazuje že jsou si věcí až příliš jisti.
    Někteří poukazují na to že na Západě museli podobnou reakci čekat - a tím si nejsem tak jistý. Na Západě stále převažují vzpomínky na Rusko 90let, kdy stačilo zadupat a bylo ticho. Tato doba je nenávratně pryč což si zřejmě plánovači neuvědomili.

  • Petr M
    19:03 02.03.2014

    Přesdstavitelé EU, USA v této situaci nemůžou udělat téměř nic, maximálně se tvářit pohoršeně, mluvit o uvalení sankcí. Nějaké sankce USA Rusku nijak moc neublíží, většina států je bude nesjspiš stejne ignorovat,
    Je pravděpodobné, že po ochlazení vztahu s EU, USA bude Rusko více spolupracovat se státy Celní unie a skupinou BRICS Čínou Indií, Brazílící atd. třeba i s Iránem, který si i přes všechny možné sankce USA, EU staví vesele ropovod do Indie, Pákistánu, Číny
    Pokud Rusko zastaví dodávky ropy plynu do Evropy, bude EU namydlená, takže si politici EU nemůžou moc vyskakovat...Pokud by se situace vyhrotila, Rusko zavřelo kohoutky, mělo by to katastrofální následky na ekonomiku i běžný život většiny lidí.

    Rusové přišli, protože je vláda Krymu požádala o pomoc. Rusové zatím nikde jinde nejsou. Nelegitimní vláda v Kyjevě, která se dostala k moci za pomoci radikálů a extrémistů vyhlásila mobilizaci. Pokud na Ruské síly zaútočí, tak pravděpodobně přijdě o větší čast uzemí, celý východ, možná Ukrajina úplně ztratí přístup k moři..

    Také je nutno počítat s tím, že vláda v Kyjevě nemá úplnou armády, ani ji většina obyvatel neuznává, tedy až na voliče Klička a Tymošenkové, radikální extrémisty ze strany Svoboda, kteří mají dohromady podporu asi 40% obyvatel. V ukrajinské armádě jsou 1/4 zastoupeni Ukrajinští Rusové, kteří asi nepozvednou zbraň proti proti svým "Ruským bratrům" stejně tak v případě mobilizace většina lidí proti Rusům bojovat nebude, nebo možna přejdou i na jejich stranu.

  • fenri
    18:52 02.03.2014

    Tak ono to bude spíš kulturními okruhy, o kterých je teď řeč. Čistě kriminálních elementů, často s fašizujícími sklony je v současné ukrajinské vládě poměrně dost a nikomu to nevadí. Takže kriminální minulost Krymského proruského předáka není nic mimo rámec. Kriminalita je vstupenkou do politiky.
    Ostatně, ne že by u nás byla situace dramaticky jiná.

  • Nesher
    18:49 02.03.2014

    Rakousko se chystá anektovat Bosnu? To snad nemůžete myslet vážně.
    Ohledně Kosova, kdyby Miloševič nerušil autonomii a napovraždil tisíce lidí, tak by Kosovo bylo stále součást Srbska.
    Ruskojazyčným občanům Ukrajiny ještě nikdo nezkřivil ani vlásek a Rusové už podnikli invazi!
    Přičemž postup byl následující:
    Ruská armáda v neoznačených uniformách obsadí krymský parlament (Krym má v rámci UA výraznou autonomii), zde přítomní poslanci pod AK ruských vojáků odhlasují nového premiéra, který nejen že nemá občanství UA (to odporuje současné ukrajinské i ruské ústavě), ale navíc je to normální kriminálník (odsouzen v RF za čistě kriminální činy), ten potom pozve ruskou armádu na ochranu před něčím co se ani nestalo a ani to nehrozí. Zjistěte si něco o invazi do Pobaltí, postup byl v mnohém podobný.

  • lentak37
    18:24 02.03.2014

    Nesher:
    Ja si to uvedomujem, len je otázka ktorá krajina to nerobí stačí sa pozrieť ani nie tak daleko do Bosny a Hercegoviny, kde sa Rakusko správa k tejto krajine rovnako, po tom ako tam boli masové demonštrácie sa pomaly zväčšuje kontingent rakúskych vojakov. Len chcem podotknúťto, že jasne, že Rusom nejde o nezištné záujmy ale to isté ani EU. To isté pri osamostnanení Kosova išlo niekomu o blaho národa absolútne nie. Nám je to ľahko polemizovať, no na to aby si človek spravil názor by tam musel nejaký čas žiť, aj keby mal k dispozícii všetko informácie, no aj tak nebude to objektivny názor, vždy tam bude kúsok subjektivity

  • fenri
    18:24 02.03.2014

    U Iveca šlo o špatnou průchodnost terénem a o fakt, že Tigr ho v testech pobil. Mimochodem na fotkách z Krymu je Tigra vidět celkem často, až jsem se divil. Konec zbrojních dodávek do Ruska by byla především rána pro západní obranný průmysl, než pro Rusko. Bylo by to takové trestání žáka učitelem.

  • Nesher
    18:01 02.03.2014

    o lentak
    Ale tady nejde o rusky mluvící občany Ukrajiny (někteří mimochodem balancujína hraně vlastizrady), ale o ruské imperiální zájmy.
    Prostě Rusové chtěli udžet Ukrajinu jako vazalský stát jejich impéria, když skuteční Ukrajinci řekli ne, tak náhled pod záminkou neexistujícho ohrožení ruskojazyčných občanů UA podnikli invazi a připravují anexi. Září 38 v ČSR, podzim 39 v Pobaltí jak vyšitý

  • lentak37
    17:47 02.03.2014

    Shal: len je problém v samotnej Ukrajine, celá Ukrajina neche ísť do EU, do EU chú vsúpiť hlavne zapadne časti a V a J zase chcú zostať v SNŠ, čo je dané hlavne historický, Ukrajina ako ju vidíme teraz nikdy tak neexistovala, Východná čast do r. 1918 bola pod patronátom rakúsko Uhorska a V poatrila carskemu Rusku na to nikto neprihliada na túto špoecifikáciu Ukrajiny a to je teraz jedno či EU alebo Rusko ani jeden. Ja neviem ako vy, ale už teraz vidím záujmy obyčajných ľudi na poslednom mieste, rozohrala sa veľmi nebezpečná hra a len čas ukáže ako dopadne. Keby bolo obyvateľstvo čisto proeuropsky naladené s tým by nič Rusy nespravili, no nie je tomu tak a dobre to vedia, Lenže teraz už nastal taký chaos tam, že sa neodvážim si ja otvorene povedať ako to dopadne, Extremnisti vo vláde ohľadom zákonom týkajúcich sa menšín len prilial olej do ohna. Neviem či viete ale k tomu sa dosť rázne postavilo aj Madarsko a Rumunsko, že sú ochotné hájiť záujmy svojich občanocv.
    pre Ukrajinu proste nie je riešenie orientovať sa čisto bud na jednu stranu alebo na druhú, bude to mať nedozierne následky, Najlepšie by bolo keby sa rázne obmedzlli právomoci prezidenta a zriadila vláda, kde by mal zastupenie každý region, ale ako hovorím to je čisto len môj názor môžem sa kľudne mýliť

  • shal
    17:39 02.03.2014

    Je pravda, že EU nemá žádné páky jak na Rusko zatlačit, ale to neplatí o USA. Američani nejsou na Rusku nijak závislí a nemusí s nimi přímo válčit, aby jim nadělali problémy.Ekonomické sakce a izolace můžou Rusku značně zatopit. USA už uvažuje o uvalení sankcí. Doufám, že to nebudou jenom prázdná slova, ale bude se jednat o reálné skutky a Putin bude muset ustoupit.

  • shal
    17:31 02.03.2014

    lentak37: Je velký rozdíl v útoku na Afghánistán a Ukrajinu, která žádá o členství v EU. Doufám, že Rusy tahle akce bude dlouho tížit v žaludku. Snad to rozpoutá nepokoje přímo v Rusku. Už teď nezvládají Čečenské separatisty a pokud se podobné nálady rozohní v dalších částech Ruska, tak dají pokoj.

  • Nesher
    17:30 02.03.2014

    To lenatk
    Tedy chcete říct, že pokud nebyl potrestán jeden agresor, např. Čína, tak nemůžeme potrestat jiného?
    V tom případě pustme všechny zločince z vězení, je nefér, že tam musí být když nejsme schopni zavřít každého kdo udělá něco protiprávního

  • lentak37
    17:22 02.03.2014

    PPte: pepe420
    Prosím berte to len ako názor na danú situáciu, môj názor a to čo si mylsím ja, na danú vec je len môj názor sopravedlnujem sa ak to vyznelo Niekto iný môže mať názor iný, ale o tom by asi aj mala byť diskusia nie?
    Ohľadom tých nákupov vojenskej techniky, pokial viem tak celkový nakup Iveca nebol zrealizovaný, bol zrušený a namiesto totho začala armada nakupo Tigrov(GAZ-2330), už ani neviem čo tam bolo kritizované ohľadom Iveca. Neivem či mám sprváne informácie zastavilo resp. už nebude nakupovať žiadnu zahraničnú techniku zo zahraničia.. Pokial viem tak v dôsledku toho že sa nakupovala zahraničná technika padlo aj niekoľko hlav v najvyššich kruhoch.
    ˇano majú problémy s Armatou neviem čo presne, ale o problémoch s vyvojom tak isto majú problémy napríklad aj američania s F35, a ak sa nemýlim majú aj niekoľko rokov sklz v program dokonca. Takže to pe podľa mna všade ked sa niečo vyvíja. A to je jedno či sú to Rusy američania, alebo čínania, no možno sa mýlim.
    No z môjho pohľadu sa troška poučili z Afganistanu.Tak uvidíme ako to dopadne, určite by tam nešli bez podpory obyvateľstva, to podľa mna dobre vedia, a čo by spravila EU. Stačí sa pozrieť na Irak kde zaútočili Američania na Irak(samozrejme to neboli len USA, ale aj Briti atd.). čo spravilo OSN, EU resp, USA po vojenskej intervencii do Gruzínska. Nič, Len vyhlasenia a to bolo všetko, Tým chcem len povedať, nie všetky štáty sú si rovným pred medzinárodným právom, a to je jedno čičlovek zľiada k Rusku, alebo k USA. Stačí sa dalej pozrieť na Čínu ohľadom Tibetu, kto uvalil sankcie voči Čine? nikto do teraz.

  • Nesher
    17:17 02.03.2014

    Západ, tedy i my by měl nějak reagovat. Když ne přímo, tak jak už tu někdo psal podporu každého separatisty, který se v Rusku jen mihne penězi, výcvikem, dodávkou zbraní a zpravodajských informací. Alespoň budou mít Rusové starosti doma a nebudou vyvážet svoje problémy na tancích za hranice. Jinak za pár let přijde na řadu Pobaltí

  • shal
    17:06 02.03.2014

    V Petrohradu protestovali Rusové proti invazi na Ukrajinu.

  • Nemo
    16:53 02.03.2014

    tak, horká novinka - námořnictvo Ukrajiny opouští poklidně Krym. Zřejmě se s Rusy dohodli a odpluli hlídkovat jinam.

  • pepe420
    16:52 02.03.2014

    lentak37: Ukrajina moc na výběr nemá, to je pravda, na druhou stranu USA a EU můžou na Rusko zatlačit ekonomicky a to by pro Rusy bylo celkem špatné (nemluvě o vojenské spolupráci, kdo že to koupit vozidla Iveco?kdo že to koupil francozské lodě Mistral?Kdo že to není schopen udělat elektroniku do Armaty a musí kupovat v zahraničí). EU potřebuje ruskou ropu a plyn, to je bez debaty, ale na druhou stranu, Rusové nemají a nikdy neměli vyspělé technologie a know how a to se snaží zoufale získat odkud asi?Z EU a dalších zemí, viz spolupráce s Francouzi atd. Nemluvě o vědeckotechnických parcích atd. Dále je třeba brát v potaz informační válku a veřejné mínění a světový tisk píše něco jiného než to, co říkají o situaci sami Rusové, takže informační válku a válku o celosvětové veřejné mínění Rusové prohrají, pokud budou jednat (ikdyž vojensky vyhrají a připojí Krym a východní Ukrajinu). A ikdyž získají Rusové Krym, pochybuji, že západ nebude nijak reagovat, spíše to ale přijde v jiné podobě, než všichni čekají, teď se mi vybavila věta jednoho rebela ze Sýrie, když prohlásil "Russia is next"

  • lentak37
    14:07 02.03.2014

    PPte pepe420:
    Nemyslím si, že by EU mala s čím veľmi nanévrovať, skorej si myslím, že planovala s obdobným s cenárom ako v bývalej Juhoslávii, no asi to veľmi sa nepodarilo. Verejnú mienku ako si všímam tiež veľmi nemá na svojej strane (hovorím všeobecne). A z akého dôvodu nemá priestor na manevrovanie? Sama si podkopala nohy, je totálne závisla už závila od nerastných surovín z Ruska. Nikto totiž nepočítal z tým, že uroven dodávok roby z Lýbie bude na 20 percentách z predkadáfiho doby, takžo zistovať informácie o Lýbii, je tam veľmi komplikovaná situácia, Kyrenaika sa chce oddeliť od Lýbie, problémy s povstalcami, naplno sa prejavuje kmenové zriadenie, centrálna vláda v podstate je bezmocná vči tejto situácii. a tu zdaleka nekoncia problémy z Lýbie, Ospravedlnujem sa, že som odbočil od témy, len som chcel vysvetlíť z akéhzo dôvodu si Europa sama odpílila konár pod sebou, ak sa uvalia sankcie na RF, bude to mať devastačné následky pre ekonomiku EU a to si uvedomujú aj v EU.
    Aj Kličko si uvedomil už vážnosť situácie ale ktovie či sa bude dať zastaviť rozbehnutý vlak to ukáže len blízka budúcnosť
    „Politik sa obrátil na ukrajinských občanov s prosbou, aby sa nedelili medzi sebou na základe jazykových princípov, národnosti či náboženstva.,“
    Viete nič nie je vylúčené, čo sa môže stať v budúcnosti, veľmoci vznikajú a zanikajú s odstupom času a niektoré znova povstavajú. No môžem predpokladať, že určite sa majú čoho obávať, čoho dôkazom je aj minuloročne manévre na ˇAlekom Východe, ktoré boli najväčiše od rozpadu ZSSr ak sa nemýlil, síce boli v pozore Japonci či Juzná Korea, ale asi všetci vieme komu smerovala táto demnštrácia sily, Aj preto sa upriamuje skorej spolupraca hlavne po vojenskej spolupráci s Indiou, India je v podstate hlavný regionálny rival Číny.
    Najdôležitješie si je uvedomiť, že pre Ukrajinu neexistule len bud oriantácia na Rusko alebo na EU, je to dané aj historicky, pokým si toto neuvedomia hlavný predstavitelia majdanu, Ukrajina je odsúdena na veľmi smutnú blizku budúcnosť a veľmi veľa krvi.

  • pepe420
    13:28 02.03.2014

    Zatím všechny zdroje hovoří o tom, že Rusko má všechny trumfy a že to bude jasné ruské vítězství, západ (EU+USA) údajně nemůže dělat nic, jen planě vyhrožovat, ovšem divil bych se, kdyby stratégové západu s touto situací nepočítali, když plánovali pomoc Majdanu, museli přece něco takového čekat, takže já to vidím tak, že Rusko teď vyložilo karty na stůl, ale západ zatím vyčkává, pokud se Krym trhne, tak má západ jasné trumfy a to bezprostřední podporu Tatarů a krymských Ukrajinců, pak tady máme mnoho národů v Rusku, které v minulosti už mnohokrát povstaly a když teď Rusové budou říkat, že občané Krymu se cítí ohroženi a mají právo si o sobě rozhodnout, tak copak budou říkat ruské národy?Co takoví Komijci, Něnci, Jakuti, Dagestánci atd?Odpověď západu na ruskou agresi může přijít v mnoha způsobech, např. podpora separatistů na Kavkaze, podpora jiných etnik v Rusku a vyvolání nepokojů atd. Navíc Rusko si svou politikou vytvořilo nebezpečný precedenc, na dálném východě žije mnoho Číňanů a jednou v daleké budoucnosti, až bude Rusko vážně oslabené, může přijít Čína a říct to, co říká Putin v uplynulých dnech "Přicházíme chránit naše občany".

  • lentak37
    13:24 02.03.2014

    Aj napriek tomu, že tu už nejak neprispievam prispevky, ale rád si chodievam prečítať nejaké články. Rád by som poznamenal jeden dôležitý fakt, zatial sa pozeralo na to, prečo Rusko. No skuste sa pozriet na to čo môže Ukjrajina stratiť ratifikačnou zmluvou s EU. Viete čím je špecifická od ostatných postkomunistkých krajin? Vo V a J Ukranine sa nachádza drvivá čast ukrajinského priemyslu, Tieto regionjy sú závislé na SNŠ, Putin to dobre vie aj z toho dôvodu zdôraznil ešte minulý rok ak sa pristupy k ratifikácii s EU Ukrajina nemôže očakávať, že bude využívať vyhody oboch spoločenstiev (SNŠ nie je len RF aj ked tam má hlavné slovoSpoločenstvo nezávislých štátov – SNŠ vzniklo ako spoločenstvo 12 z 15 štátov bývalého ZSSR na základe dohody, podpísanej 8.12.1991 v ruskom Breste (Rusko, Ukrajina, Bielorusko), potvrdenej 21.12.1991 v Alma-Ate prezidentmi Azerbajdžanu, Arménska, Kazachstanu, Kirgizska, Moldavska, Tadžikistanu, Turkménska a Uzbekistanu. Neskôr pristúpilo Gruzínsko.
    Litva, Lotyšsko, Estónsko nie sú členmi.
    Všetky štáty sú rovnoprávnymi členmi. Najvyšším orgánom je Rada hláv štátov.
    a v orku 2009 opustilo SNŠ Gruzínsko asi všetci vieme č k tomu viedloGruz. Západ Ukrajiny sa dá prirovnak k V Slovensku. Uvedomujú si to všetci na V Ukrajine a nie len Rusy ale aj Ukrajinci. Rusy to vedia Ukrajinci to vedia, ak Kyjev pristupy k ratifikácii pôjde to ako domino. Ukrajinu ako sme poznali od roku 1991 už asi ťažko uvidíme o značnú autonomiu už chce požiadať aj Podkarpatská rus, Už sa nerozpadá Ukrajina len na V ale aj na Z,

  • mu7705
    12:59 02.03.2014
    Oblíbený příspěvek

    Pro Rusko jsou základny na Krymu strategicky důležité. Sbližování Ukrajiny s EU a teoreticky s NATO jsou pro Rusko zcela nepřijatelné, protože hrozí, že přijde právě o takto strategické základny. Všem je asi jasné, že proklamace o ochraně ruských obyvatel na Krymu jsou jen a pouze zástěrkou a že rusům se na Krymu děje asi tolik jako němcům v Sudetech v roce 1938.
    Pokud Rusko překouslo postup EU a NATO na východ do původní sféry vlivu po roce 1989 - Československo, Polsko, Maďarsko, Rumunsko atd. tak to jen proto, že mělo nárazník ve formě Ukrajiny, která byla k Rusku přátelská a vazalská. Jenže tady už EU vstoupilo na svatou ruskou půdu a hrozí ztráta strategického významu. Rusko tady s vysokou pravděpodobností neustoupí a Krym skončí v jeho rukou nebo jako samostatný či autonomní stát pevně svázaný s Ruskem. Jinak to dopadnout nemůže a všichni to vědí. Přibližně 36% ukrajinců a tatarů však bude drsná pátá kolona. Rusové musí počítat s tím, že vznikne odbojové hnutí. Část těch lidí uteče, ale bude tam řada těch, kteří budou chtít bojovat. Vzhledem ke zkušenostem z Čečenska asi Rusové počítají, že tento problém je pro ně více zvladatelný než vliv EU na Ukrajinu.
    Putin už nechce slabé Rusko jako v 90. letech, kdy se trhnul od SSSR každý, kdo si zamanul a Rusko opouštělo kdejakou pozici. Proto je pro Rusko zajištění Krymu otázkou cti a zachování povědomí o rusku jako o velmoci.
    Věřím, že na Krym pak půjdou veliké půjčky a investice, aby si Rusko získalo obyvatele a tvrdili, že za Ruska to je lepší.
    Karty jsou rozdány, teď je jen otázka, jestli má Ukrajina, EU, USA, Rusko, nebo třeba ještě nějaký jiný hráč nějakou kartu v rukávu, kterou by ohrozil vítězství Ruska.