NÁZOR: Twitter ani Facebook dívky domů nepřivede

Foto: Fotky některých unesených dívek. / Bring or girls back
Fotky některých unesených dívek. / Bring or girls back

Už je to mnoho týdnů, co se mluvilo o dívkách unesených islamistickou skupinou Boko Haram v Nigérii. Mediální kampaň „Bring Back Our Girls“ (Přiveďte zpět naše dívky) se tehdy rychle šířila světem.  

"Like" proti hrdlořezům

Michelle Obamová zapózovala fotografům s kusem papíru se slovy Bring Back Our Girls v Bílém domě. Aktivistky z Femen si stejné spojení napsaly přes obnažená ňadra.

Hollywoodští herci i herečky se s nimi nechali fotit prakticky na každém kroku, stejně jako mnoho dalších, kteří parazitovali na utrpení jedné africké země. Mezitím dívky stále trčí ve svém vězení.

Boko Haram při tom stále řádí, její bojovníci vraždí, znásilňují a vypalují vesnice. Nikdo je nezastavil a i přes mezinárodní „tlak“ (sic!), se k tomu ani nikdo nechystá. Různí míroví či jiní aktivisté, jež svůj boj za lepší svět vedou od obrazovek monitorů, by si měli uvědomit, že tyto hrdlořezy nezastaví milion „liků“ ani miliarda „tweetů“.

Fotografie vyzývající k pomoci uneseným školačkám se před časem šířily internetem a sdílely je stovky tisíc lidí. Hřál je příjemný pocit z toho, že něco udělali. Chyba, neudělali vůbec nic. Dívky jsou v zajetí již více než sto dvacet dní a nikdo jim nepřišel na pomoc.

PR kampaň přitom již skončila a problém se propadl do šuplíku včerejších zpráv. Nic na tom nezměnili ani Sylvestr Stallone, Wesley Snipes, Harrison Ford a další akční hrdinové tím, že se s nápisem „Bring or girls back“ nechali vyfotografovat ve slušivých oblecích na červeném koberci.

Možná některý z nich časem vyprodukuje film „based on the true story“ o hrdinovi (sám sebe samozřejmě umístí do hlavní role), který neohroženě dívky z temné džungle islamistických praktik zachrání. Zatím se jejich aktivita však rovná nule.

Nyní již filmové hvězdy zapomněly a stejně tak mnozí novináři. Politikům se nehodí vzpomínat na neúspěchy a tak jejich mlčení nepřekvapí.

Uživatelé sociálních sítí se v dnešních dnech baví „aktivisty“, kteří se polévají vodou kvůli upozornění na nemoc, jejíž jméno již zítra či pozítří stejně nikdo znát nebude. Na nějaké černošky, unesené, znásilňované a mučené někde tam v Africe už dávno zapomněli.

Boko Haram stále řádí

Je smutné vidět, jak se svět lehce nadchne pro každou mediální hračku. Chvíli si ji přehazuje mezi kontinenty, roní se slzy do objektivů a vylévají city na síti. Pak je najednou ticho, jako by Nigérie i s jejími problém zmizela.

Však není tomu tak, masakry a teror nezmizely a teroristé nikam neodešli. Jen minulý týden unesli militanti z Boko Haram desítky lidí a další zavraždili.

V neděli zaútočili příslušníci hnutí na vesnici Doron Boga nedaleko břehů Čadského jezera. Odvlekli muže mezi 15 a 30 lety, ženy a vesnici posléze zapálili. Pohřešuje se 97 lidí, 37 bylo zavražděno. Kdo přivede tyto lidi zpět?

Čadská armáda, tak z ní odpověď. Tedy dokázala to alespoň u 85 z nich. Islamisté se je pokoušeli propašovat do Čadu, když byli zastaveni a jejich rukojmí osvobozena. Jde to, musí se chtít, ale jde to.

Sociální sítě jsou v dnešním světě přeceňovaným nástrojem mocným v západním demokratickém světě, kdy politici o svoji pověst a zákony dbají více, než o své cíle. V mnohých místech Afriky je však stále nejmocnějším přesvědčovacím nástrojem Kalašnikov, popřípadě mačeta, a na to by se nemělo zapomínat.

Dnes je tomu přesně 127 dní (pondělí 19. srpna) od únosu. Přes dvě stě dívek stále zůstává v rukou militantů a další přibývají. Je to dlouhá doba pro rodiče, jenž každý den myslí na svoje děti a modlí se za jejich návrat. Jenže k tomu nestačí PR či mediální kampaň, sdílení nebo „like“, k tomu je potřeba ukázat zuby a vůli prokousat se až ke svobodě.

Zdroj: CBS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Válka s islamisty se šíří africkým kontinentem

Boje proti islamistům zachvacují další stát. Nigerijský prezident Goodluck Jonathan schválil další ...

Islamistická odysea v Africe: Z Mali přes Niger do Libye

Zahraniční zpravodajové nám přinášejí informace ze Sýrie a z Arabského poloostrova vůbec. Avšak ...

Anarchie stále bují ve Středoafrické republice

Afričtí i evropští vojáci opouštějící Středoafrickou republiku (SAR) poukazují na stále trvající ...

Sekta Boko Haram stále hromadně vraždí v Nigérii

Jen v posledních dvou týdnech si útoky islamistické sekty Boko Haram působící v Nigérii vyžádaly ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • xreht06
    16:37 21.08.2014

    oprava: neřešme :)

    oprava: neřešme :)

  • xreht06
    16:36 21.08.2014

    .... to je v pohodě.... všichni víme, že USA je nedílnou/nejsilnější součástí NATO/(a), já narážel spíše na větu.. "jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO"...v tom smyslu, ...Zobrazit celý příspěvek

    .... to je v pohodě.... všichni víme, že USA je nedílnou/nejsilnější součástí NATO/(a), já narážel spíše na větu.. "jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO"...v tom smyslu, že řada (spíše většina) zemí z NATO/(a) NEMÁ vojenský potenciál a ti co ho mají, zejména USA (za Obami), zase nemají moc kuráže....

    ....spíše mi šlo o rozdíl tvého slova "JE" a mého "MÁ POTENCIÁL BÝTI".....ale neslovíčkařme a už to neřežmě :) :) :)Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:18 21.08.2014

    Promin ale nebudu psat NATO + USA ,kdyz je USA clenem ,zakladnim kamenem NATO. Navic pisu to schvalne aby si lidi uvedomili ,ze sme toho soucasti ,ne ze je nejake NATO a USA .Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Promin ale nebudu psat NATO + USA ,kdyz je USA clenem ,zakladnim kamenem NATO. Navic pisu to schvalne aby si lidi uvedomili ,ze sme toho soucasti ,ne ze je nejake NATO a USA .Je jasne ,ze USA ma dominantni postaveni ,ale porad je soucasti teto organizace jako kazdy z 28 zucastnenych.Skrýt celý příspěvek

  • xreht06
    04:04 21.08.2014

    to autor: Dle mého mého názoru povedený článek. Je sice pravda (jak namítají někteří v diskusi), že "nenabízíte" možné řešení, ale to (předpokládám) ani nebylo cílem. to: těm ...Zobrazit celý příspěvek

    to autor:
    Dle mého mého názoru povedený článek. Je sice pravda (jak namítají někteří v diskusi), že "nenabízíte" možné řešení, ale to (předpokládám) ani nebylo cílem.

    to: těm co kritizují "like" a "tweety"
    Samozřejmě, že pravděpodobnost toho, že toto něco reálně změní je minimální, ale ruku na srdce.... Kdo z nás např. poslal dopis svému senátorovi, aby se touto záležitostí zabýval/tlačil na to? Samozřejmě, že ani toto by nejspíše nic nezměnilo, ale asi lepší (kdyby "každý" z nás udělal) jeden neanonymní dopis, než jeden anonymních "like" nebo "tweet".

    to Deadog:
    " jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO".... promiň, ale s tímto se asi moc souhlasit nedá. Možná by bylo přesnější, že NATO má potenciál býti "požárním sborem". Jak (všichni tady) víme, tak síla NATO/(a) stojí a (a z velké části i) padá s USA. Ano, je tam pár dalších relativně silných zemí....ale co si budeme povídat.... krom USA (tady to spíše platí v situaci "bez Obami"), VB a asi ještě Polska, tak ostatní země prostě "nemají koule" někam jít.

    to Deadog:
    "zoldneri z NATO zase "serou" nekam kde nemaji co delat".... jj, souhlas, když se neudělá nic....tak se křičí: "nečinnost/lhostejnost" a když se někam jde: tak se zase ozvou "pacifisti" a ti co vidí za vším "americký imperialismus".



    + je taky otázka jestli si USA + třeba ještě některé další potenciálně "odvážné" země mají (problém etický, morální)/mohou (problém ekonomický, vojenský) hrát na "světového policajta"...... možná by toto měla řešit OSN, ale tato organizace je dle mého názoru absolutně bezzubá a i kdyby udělala nějakou rezoluci, tak za a) ti vojáci mívají mnohdy omezený mandát co (ne)mohou, tudíž jejich efektivita klesá a za b) stejně by i za takové situace tam měli většinu vojáků USA, takže to vyjde "nastejno"...alespoň pro USA...s tím mínusem, že budou svázáni tím mandátem

    ... ono, co si budeme povídat, všem západním politikům je nějakých "200 černošek" ukradených, když jim nevadila Rwanda, už 2 roky (nebo jak dlouho) jim nevadí Sýrie, teďka ten ISIL, IS, nebo jakou mají teď zkratku (a těch pár startů dronů a možná i stíhaček, to je prostě výsměch)... M. Obamová a dalších pár "celebrit" se zviditelní a tím to hasne

    ....stačí se podívat, jaká byla reakce "západních" médií a politiků jak byl asi včera zavražděn ten 1 AMERICKÝ novinář....

    to: nám všem nespokojeným "s nespravedlností ve světě"
    Z řady článků (nejen tady) mám pocit, že autor a ve vetší míře diskutující volají po "tvrdém" zásahu proti: Sýrii/Iráku/Boko Haram atd..... Asi se shodneme, že nemůžeme chtít všechno "po Američanech" a tudíž vyvstává otázka: Jak by se nám líbilo, kdyby nám takový tandem Babiš/Stropnický, řekli, chcete, abychom (společně) se spojenci "rovnali nepravosti ve světě"? Fajn, ale na to nemůže mít AČR rozpočet 43 mld, ale třeba o x mld. více, tudíž ti "občane" zvedneme daň z příjmu o y %. To už by asi řada z nás volala po "tvrdé" odpovědi méně hlasitě.

    .... k těm "českým holkám"
    Je to velice smutné, že česká diplomacie/zpravodajská služba/(doufám, že se někoho nedotknu), ale i armáda nedokázali za tak dlouhou dobu udělat (alespoň veřejně známý) žádný pokrok.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    22:57 20.08.2014

    Takový rejpavější dotaz - a co naše dívky v Pákistánu? Nějak dlouho je o té záležitosti ticho :(

    Takový rejpavější dotaz - a co naše dívky v Pákistánu? Nějak dlouho je o té záležitosti ticho :(

  • brin
    21:00 20.08.2014

    Uvidíme jestli pár liků a diskusních příspěvků tyhle humusárny nezastaví. Do 20 let tu máme umělou inteligenci, která se velmi pravděpodobně osamostatní a vytvoří vlastní stát. Pak ...Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme jestli pár liků a diskusních příspěvků tyhle humusárny nezastaví. Do 20 let tu máme umělou inteligenci, která se velmi pravděpodobně osamostatní a vytvoří vlastní stát. Pak se možná i na této frontě pohnou ledy, protože armády robotů si pořádek zjednají.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    16:07 20.08.2014

    Mě by zajímalo, jak politický výkvět přemýšlí nad skutečností, že v konfliktech bojují tisíce evropských muslimů. Jeden den uřezávají hlavy v Africe, Iráku, či jinde, druhý den se ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě by zajímalo, jak politický výkvět přemýšlí nad skutečností, že v konfliktech bojují tisíce evropských muslimů. Jeden den uřezávají hlavy v Africe, Iráku, či jinde, druhý den se budou chtít vrátit do Evropy. Zapomenou své zvyklosti a výsady, které získali při rabování a prosazování jejich pojetí Alláha? Obávám se, že ne.

    Takže multikulti je pro mě mrtvé, pokud neumíme/nechceme/nedokážeme své hodnoty, o kterých jsme přesvědčeni, že jsou nejlepší (úcta k životu, respektování víry každého, svoboda) prosadit silou.Skrýt celý příspěvek

  • Calhoun
    14:11 20.08.2014

    A pritom by stacilo tak malo. Nigerie doslova lezi na rope a zemnim plynu nemluve o zlate, drahokamech a vzacnych rudach. Stacilo by par vlaku rudy jeden nebo dva tankery s ropou. ...Zobrazit celý příspěvek

    A pritom by stacilo tak malo. Nigerie doslova lezi na rope a zemnim plynu nemluve o zlate, drahokamech a vzacnych rudach. Stacilo by par vlaku rudy jeden nebo dva tankery s ropou. ULCC uveze 4000000 barelu ropy = skoro pul miliardy USD. Tyden potom co dorazi penize na ucet a budou zaplaceny nezbytne zalohy ze strany Nigerijske vlady dorazi do Nigerie prvni jednotky zoldaku Academi & spol. . Zadne "mirove sbory" svazane konvencemi a omezenimi ale profesionalni cistici, vykonni a efektivni. Do pul roku bude pulka Boko Haram viset na stromech, druha pulka si bude uzivat dozivoti v hlubinnych dolech a v Lagosu se bude na namesti konat slavnostni ukrizovani vudcu sekty. Evidentne ale stavajici stav nekomu velice vyhovuje...Skrýt celý příspěvek

  • lutorv
    12:22 20.08.2014

    Prosím, opravte si ty chyby - jsou to tweety, ne twiity. A ať jsem hledal, jak jsem hledal, našel jsem pouze kampaň BRING BACK OUR GIRL. Jinak naprostý souhlas s Blazer00, ...Zobrazit celý příspěvek

    Prosím, opravte si ty chyby - jsou to tweety, ne twiity. A ať jsem hledal, jak jsem hledal, našel jsem pouze kampaň BRING BACK OUR GIRL.

    Jinak naprostý souhlas s Blazer00, perfektně vystihl, co má ta kampaň společného s vaším článkem - Vůbec nic neřeší, ale i tak je k něčemu dobrá. Informuje totiž běžné lidi kteří o takových věcech vůbec nic neví (a stejně tak s tím nemůžou téměř nic dělat, a proto je nejlepší šířit to dál k co nejvíce lidem). Máte sice pravdu, že mnozí jedinci si myslí, že fotkou s nějakým nápisem spasí svět, ale to vážně není hlavní účel toho všeho. U ALS jde sice možná spíš o zábavu a spousta lidí nejspíš ani teď netuší, že je to kvůli nějaké nemoci, ale určitě se najde pár jedinců, kteří si o ní přečtou pár řádků, a budou alespoň vědět, že taková nemoc existuje. Navíc, tahle "blbina" pomohla získat od dárců 15 milionů dolarů pro léčbu ALS.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    12:13 20.08.2014

    Je to pripomenuti, nic jineho. Ani si clanek na nic jineho nehraje. Pokud chcete okolo toho neco delat primo, sbirejte penize (VELMI MNOHO PENEZ) na nakup zoldaku. Ti by mohli ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to pripomenuti, nic jineho. Ani si clanek na nic jineho nehraje.

    Pokud chcete okolo toho neco delat primo, sbirejte penize (VELMI MNOHO PENEZ) na nakup zoldaku. Ti by mohli v tom miste udelat rozdil, ale jejich cena by byla nejmene v desitkach milionu dolaru. Je to mnohem vetsi sance na rychle a uspesne reseni dilciho problemu, nez snaha rozhybat Ceskou, nebo dokonce evropskou ci americkou vladu vcas a spravne.

    Co vadi me, je fakt, ze CESKY holky (taky hodne mlady) "Tonca a Hanca" nebo jak jsou ta jmena, jsou porad unesene v Pakistane a serou na to ale uuuplne vsichni. Uz se vratily domu, kdyz to resi nase tajne sluzby a prezident jim drzi/podkopava stolicku? Jestli je ty svine mohamedanske zavrazdily, kdo byl za ty vrazdy podle pakistanskeho islamskeho prava odsouzen? A kde jsou alespon tela? Ty rodiny tu trpi o mnoho DELE, nez 120 dni ty v africe.Skrýt celý příspěvek

  • Blazer00
    10:58 20.08.2014

    Pěknej článek. Informuje, ale nic z toho. Kde je jaká rada co s tím ten obyčejný občas má dělat?? Ano lajky a tweety jsou k ničemu, Má snad řádový občan jako projev pomoci ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěknej článek. Informuje, ale nic z toho. Kde je jaká rada co s tím ten obyčejný občas má dělat?? Ano lajky a tweety jsou k ničemu, Má snad řádový občan jako projev pomoci popadnout zbraň a jít si zastřílet do Nigérie? Odpovím si sám. Ne. Od toho tu je armáda, ale tu by musel někdo poslat. Má tedy občan popadnout zbraň a jít postřílet politiky kteří na lidi jen serou? No dávalo by to větší smysl, ale ani tudma cesta nevede. Armáda by místo do Nigérie jela do Prahy bránit lumpy před lidem.
    Výsledek tohoto článku je teda naprosto stejnej jako právě ty tweety a lajky proti kterým hudruje.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:56 20.08.2014

    Hmm ,to je jak boj s vetrnymi mlyny.

    Hmm ,to je jak boj s vetrnymi mlyny.

  • Beld
    09:48 20.08.2014

    Dokud bude hlavnim politickym "smerem" na zapade multikulturalismus a humanismus , tak se proste nic delat neda . Staci se podivat na gazu , situace je tam prakticky neresitelna . ...Zobrazit celý příspěvek

    Dokud bude hlavnim politickym "smerem" na zapade multikulturalismus a humanismus , tak se proste nic delat neda . Staci se podivat na gazu , situace je tam prakticky neresitelna . Vsichni vi , ze jedine realne reseni je nasilne odzbojeni a na 20 let z toho udelat "kolonii" pod spravou zapadu . Jenze to si politici nedovoli , media a humanisticti intelektualove by je rozcupovali . Navic , kdyz uz se k necemu odhodlaji , tak to dopadne jako v lybyi a situaci spise zhorsi .

    Mozna by v africe mohla udelat poradek cina , jenze pri jakemkoliv vojenskem zasahu zase humanisticka uderka na zapade spusti medialni stvanici na cinany .Skrýt celý příspěvek

  • Wladis
    09:35 20.08.2014

    ,,...At se jedna o nigerijske zajatce ,lidi v Syrii ,bordel v Libyi nebo teroristy v Iraku, tak jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO...,, Trosku ta upravim...v tej ...Zobrazit celý příspěvek

    ,,...At se jedna o nigerijske zajatce ,lidi v Syrii ,bordel v Libyi nebo teroristy v Iraku, tak jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO...,,

    Trosku ta upravim...v tej Libyii NATO nebolo ,,pozarni zbor,, ale ,,podpalac,,.

    Ale v kazdom pripade ti islamisti musia mat v hlave pekne nasr*** a zislo by sa im do nej par gramov olova. Ci uz v Nigerii, Syrii, Iraku....Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    08:56 20.08.2014

    Dobre pane Kalat, souhlasim ,jenom doufam ,ze az se toho nekdo chyti ,treba USA nebo Francie ,hloupi lide nenapisi ,ze se zoldneri z NATO zase "serou" nekam kde nemaji co delat. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobre pane Kalat, souhlasim ,jenom doufam ,ze az se toho nekdo chyti ,treba USA nebo Francie ,hloupi lide nenapisi ,ze se zoldneri z NATO zase "serou" nekam kde nemaji co delat. A co je pak nejakých 200divek ve srovnani s bezmála 200 000 lidmi zabitych v Syrii.(cynismus). Opet rikam ,kdyz hori jdete a uhasite to ,kdyz nechate ohen horet ,uhasit ho pak bude daleko tezsi. At se jedna o nigerijske zajatce ,lidi v Syrii ,bordel v Libyi nebo teroristy v Iraku, tak jediny schopny pozarni zbor je momentalne NATO. A presne jak pisete ,lajky a twity nic neresi ,svoboda se musi vybojovat.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...