NÁZOR: Věrohodné zdroje nejistoty

Foto: Intrnet umožňuje nebývalé sdílení informací; ilustrační foto / Public Domain
Intrnet umožňuje nebývalé sdílení informací; ilustrační foto / Public Domain.

Redakce Armádní novin oslovila Mgr. Radoslavu Schmelzovou s nelehkou otázkou, o které přemýšlime všichni: „Jak se orientovat v záplavě informací a nepodlehnout manipulaci?“ Dá se v dnešní nepřeberné záplavě informací orientovat? Pokud ano, podle jakého klíče?

Velké množství informací: nová forma cenzury

Na začátku vzniku tohoto textu byla otázka, jak se orientovat v dnešní záplavě informací a nepodlehnout při tom manipulacím.

Současná hustota všech forem sdělení v elektronických médiích je taková, že žádný aparát (instituce, odborný tisk, renomovaní kritici atp.) není schopný ji ovládat a nesmírná svoboda elektronických médií je na straně uživatele vykoupena problematickou hodnotou informací.

Umberto Eco už od 90. let upozorňuje na novou formu cenzury, kdy se k velkému množství relevantních informací přidá stejné množství informací irelevantních, a která je účinnější než ztráta svobody slova.

Informace se na nás valí v takovém množství, že máme stále menší možnost je analyzovat, tj. dát jim nějaký smysl. Zjevně potřebujeme dnes mnohem více, aby byly věci vysvětlovány, než abychom byli in-formováni.

Komu věřit?

Pokud nám někdo nabídne informace, kterým máme věřit, skoro automaticky se ptáme: „Od koho to víš?" Málokdy se však dočkáme, byť i jen trochu uspokojivé odpovědi. Jistou míru věrohodnosti sdělení by mohla poskytnout autorita osobnosti, která informaci sděluje.

Jenže jak nalézt onu věrohodnou autoritu v době, kdy si politici tvář v tvář říkají: „To není pravda," nebo přímo: „Lžete" a stanoviska odborníků se jedno od druhého liší. A těžko to může být jinak, když pouhý objem informací předem znemožňuje jejich vstřebání.

Navíc v silném významu neexistuje žádná objektivita nebo neutralita. Možná jsme i pochopili, že každá objektivita poznání je něčí objektivita a někomu slouží a proto rozvracíme „objektivní a univerzální verze světa".

Není však třeba řešit pravdivost různých pravd, ale vědět, do jakých kontextů patří, že za nimi mohou být mediální aparáty, různé formy moci, metody ideologie a technologie. Nad každou zaručenou pravdou kolující online se vznáší strašidlo dezinformace a každé spolehlivé doporučení ve svém stínu může skrývat podvod. Například věrohodně vypadající statistické informace jsou snadno a často dezinterpretovány veřejností, politiky, novináři, ale také vědci.

Na straně proroků zkázy

V jaké jsme situaci, ozřejmuje Zygmunt Bauman v knize Toto není deník:

„Americký federální dluh v současné době roste o 4 miliardy dolarů denně. ... Tento dluh bude muset někdo zaplatit, ledaže by vypukla světová válka nebo by Zemi z oběžné dráhy vyrazil obrovský meteorit. (...) Loni na Vánoce (2012 pozn. aut.) dostali američtí kupující a prodávající dárek v podobě 858 miliard dolarů v daňových škrtech pro bohaté. Tehdy byl pokořen další rekord, to když se vládě George W. Bushe podařilo dát dohromady pouze 700 miliard na záchranu amerického bankovního systému před volným pádem. (...) Já ale samozřejmě nejsem žádný ekonomický expert, a tak se o radu musím obracet na ty, kdo o sobě tvrdí, že jsou, a ostatní k nim tak také přistupují."

Následují citace dvou odborníků, z nichž jeden tvrdí, že Americké ministerstvo financí může dluhy splatit tím, že si vytiskne tolik dolarů, kolik bude chtít. Další je přesvědčen, bude-li americká vláda pokračovat ve své současné politice, stáhne americkou měnu na úroveň prázdných slibů. Bauman pokračuje: „Komu mám tedy věřit? A kdo jsem, abych rozhodoval o něčí ekonomické věrohodnosti. (...) Věřím ale Hansi Jonasovi a tomu co píše o „etice v dobách nejistoty": pokud někteří lidé předvídají katastrofu a jiní jejich předpověď popírají, je bezpečnější postavit se na stranu proroků zkázy..."

Myslím, že v souladu s tím, co bylo výše napsáno, je opravdu jen na nás, jaké informace si vybereme, čili kterým informacím budeme „věřit" v závislosti na námi uznávaných hodnotách, a je to tak s vysokou pravděpodobností správně.

Většinou najdeme i nějaké pro nás věrohodné zdroje, neboť ty inklinují k explicitnímu uvádění svých zdrojů, a naši volbu potvrdí. Nezávislé zdroje by neměly mít zájem na tématu, který by mohl být v konfliktu s cílem pravdivě a nezaujatě informovat.

Kdo, o čem, kde, kdy a proč?

Pokud jde o  vyvrácení informací, situace se podstatně zkomplikuje, protože i systém dvou a více různých zdrojů je problematický, neboť zprávy se často přebírají a většinou, jak je na Internetu „dobrým zvykem", bez jakékoliv kontroly.

Při analýze stránek je doporučováno položit si pět otázek: KDO je autor? O ČEM píše? KDE, na čí adrese je sdělení vystaveno? KDY bylo sdělení vystaveno? PROČ, co může být cílem vystavení? Na stejné internetové síti lze nalézt i podrobné a věcné návody, jak relevantní informace hledat.

A co jsem myslela tou „závislostí na našich hodnotách", tak třeba toto: jazyk, v němž se objevují slova jako vlastenectví, zrada, oběti, mučednictví či hrdinství, signalizuje, že demokracie končí, nastává válka a smrt.

A až budeme hledat komu „fandit", zda USA či Rusku, neříkejme, že jsme nebyli varováni: „Pokud někteří lidé předvídají katastrofu a jiní jejich předpověď popírají, je bezpečnější postavit se na stranu proroků zkázy..."

Mgr. Radoslava Schmelzová Vystudovala dějiny uměnía péči o kulturní dědictví na Ostravské univerzitě v Ostravě, a teorii a historii designu a nových médií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Nahlásit chybu v článku


Související články

NÁZOR: Válka s humorem není směšná

Po útoku na francouzskou redakci Charlie Hebdo přetiskly Armádní noviny jednu z karikatur Mohameda ...

NÁZOR: Evropa - pštros s hlavou v pouštním písku

Po teroristických útocích ve Francii následovaly spontánní i organizované jak projevy solidarity s ...

REPORTÁŽ: Bezpečnost budoucnosti – budoucnost bezpečí

Dne 17. února 2015 proběhla v Poslanecké sněmovně jednodenní konference na výše jmenované téma. Není ...

Batalión Azov očami z vnútra. Rozhovor so slovenským dobrovoľníkom

Vojenský blog ON WAR|ON PEACE přinesl zajímavý rozhovor se slovenským občanem, který bojuje na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Firefighter
    07:55 04.03.2015

    Takeda: veše profese je spíše řehole, ne? (základní nebo střední?) Mám pár kamarádů mezi učiteli a ti co mají za zkušenosti s některými dětmi a zákonnými zástupci, to potěš pánbůh. ...Zobrazit celý příspěvek

    Takeda: veše profese je spíše řehole, ne? (základní nebo střední?) Mám pár kamarádů mezi učiteli a ti co mají za zkušenosti s některými dětmi a zákonnými zástupci, to potěš pánbůh. Zajímalo by mě z vaší praxe, kdy se rozvíjí u dětí kritické myšlení a zda se dnes ve škole potlačuje či spíše podporuje.

    Torong: ano ano, vzal jsem to moc úzce, vlivů je spousta a taky charakter osobnosti atd... Ale každopádně co jsem tím chtěl říci je, že samotný rodič nezmůže vše, můžeme sice udělat maximum pro to, aby z našich dětí vyrostli spořádaní občané (dle našeho nejlepšího svědomí a vědomí, co je spořádaný občan nechť si každý volí dle svého), ale také nemůžeme znát následky (předpokládat je, to ano) našeho jednání v dlouhodobém výhledu. Někdy mě příjde, že nad tím až moc přemýšlím.

    "Ono se už v dětství často pozná kdo bude "součástí stáda" a kdo ne." Taky to tak vnímám. Tady předpokládám, že na to má vliv výchovy od batolecího do předškolního věku a také predispozice jedince.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    21:56 03.03.2015

    Deadog Byl byste tak laskav a vyjmenoval ty vaše "základní lidské hodnoty", které jak píšete nemusí být dle desatera? To by mě zajímalo víc než všechny vaše příspěvky. Jste ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog

    Byl byste tak laskav a vyjmenoval ty vaše "základní lidské hodnoty", které jak píšete nemusí být dle desatera?

    To by mě zajímalo víc než všechny vaše příspěvky. Jste zde pro mě exemplárním příkladem plochého, značně šablonovitého myšlení ovlivněného rozpoznatelnými zdroji, tak jsem vážně zvědav co z vás vypadne.

    Já na rozdíl od vás se hlásím ke křesťanství a desateru.Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    20:24 03.03.2015

    No a přesně o Lukym se tady píše. Obecný článek o to jak se vyznat v záplavě informací a on tady vyrukuje se svou tradiční mantrou "Američani jsou zlí, bijou černochy a žerou malé ...Zobrazit celý příspěvek

    No a přesně o Lukym se tady píše. Obecný článek o to jak se vyznat v záplavě informací a on tady vyrukuje se svou tradiční mantrou "Američani jsou zlí, bijou černochy a žerou malé děti".

    No k dětem: Záleží jak na rodičích tak na osobnosti dítěte. Syn si z "FRIKULIN" věcí vybírá to co se líbí jemu jede si podle sebe ne podle davu. Nepotřebuje ten správný telefon, tablet, hadry... No a otloukánek rozhodně není. Ono se už v dětství často pozná kdo bude "součástí stáda" a kdo ne.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:03 03.03.2015

    "Umberto Eco už od 90. let upozorňuje na novou formu cenzury, kdy se k velkému množství relevantních informací přidá stejné množství informací irelevantních, a která je účinnější ...Zobrazit celý příspěvek

    "Umberto Eco už od 90. let upozorňuje na novou formu cenzury, kdy se k velkému množství relevantních informací přidá stejné množství informací irelevantních, a která je účinnější než ztráta svobody slova."

    To je velmi častá technika kouřové clony. Pokud k tomu ještě přidáme možnost vytváření nesmyslných "konspiračních" úvah a článků ve jménu protistrany, pak je možné jasně analyzovatelné události převézt na nerozpletilelný guláš....

    ------------------------------------------------------------------------
    P.S.
    Rád bych napravil záměnu dvou Janů Schneiderů. Ten, kterého jsem měl na mysli bohužel zemřel v prosinci. Byl více umělecky zaměřen. Rozhovor, který jsem poslal je veden s bývalým disidentem a chartistou, zaměstnancem polistopadových tajných služeb, bezpečnostním analytikem a spolupracovníkem Lidových novin, Janem Schneiderem (už se tu o něm mluvilo :). Za záměnu autorů se omlouvám.
    Rozhovor pokládám za zajímavý, nicméně odstavce adresované našim generálům jsou v kontextu AN trochu nešťastné. Bohužel ale vystihují vnímání armády velkou částí společnosti...Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    16:03 03.03.2015

    Firefighter: Je to všechno o rodičích. Znám rodiče, co se dětem věnují a pak takové, co nemají na děti čas, ať už z jakýchkoli příčin (většinou objektivních ). Většina pak rozdá ...Zobrazit celý příspěvek

    Firefighter: Je to všechno o rodičích. Znám rodiče, co se dětem věnují a pak takové, co nemají na děti čas, ať už z jakýchkoli příčin (většinou objektivních ). Většina pak rozdá dětem tablety a chytrý telefony a vpodstatě nená naprosto žádnou představu, natož kontrolu toho, co potomek na zařízení hraje, co se tím učí a tak.

    Ne že by naše generace neuměla tahle zařízení používat, ale tohle je první generace která se pokouší v takovém informačním světě a s takovými zařízeními vychovat generaci další... Teprv se to učíme, rodiče i my učitelé.

    Pokud jste dobře vychovával svoje dítě před školou, tak pokud ve škole nejsou úplní pitomci (což samozřejmě vyloučit nelze), tak by neměl být problém. Jako rodič máte obrovskou moc. Učitel je dost v nevýhodě. Přes zákonného zástupce nejede vlak.Skrýt celý příspěvek

  • Firefighter
    13:33 03.03.2015

    gf13: také mám malé dítě a stále se snažím o podobný přístup, tak jak píšete. Ale bohužel co jsem zjistil u kamarádů co mají poněkud starší děti, tak osudové bývá začlenění do ...Zobrazit celý příspěvek

    gf13: také mám malé dítě a stále se snažím o podobný přístup, tak jak píšete. Ale bohužel co jsem zjistil u kamarádů co mají poněkud starší děti, tak osudové bývá začlenění do kolektivu, zejména pak ve škole. Tam máme pak vliv malý, prakticky nulový nad rozhodováním dětí a oni se řídí tzv. davovou psychózou. V případě, že se jim pokusíte postavit do cesty, nejen, že v jejich očích klesneme, ale oni sami z toho mají v kolektivu problémy a následně traumata. Ten kdo vybočí z řady, obvykle odejde z kolektivu. Děti to vnímají jinak a jinakost je u nich trestná (vzpomínám na pošťuchování a posmívání ohledně váhy, barvy pleti, brejlí, rovnátek atd.). Tato netolerance pak v dospělosti ochabuje až někdy vymizí, nic méně u posmívaných dětí je to podstatná část utváření sebe sama. Velice zajímavé je, že tento jev je umocněn ve městech, kdežto na vesnicích je jeho vliv menší.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:35 03.03.2015

    rozhovor s textařem, spisovatelem a bývalým redaktorem rádia Svobodná Evropa Janem Schneiderem, který se dotýká tohoto tématu i některých dalších článků AN z nedávné doby: ...Zobrazit celý příspěvek

    rozhovor s textařem, spisovatelem a bývalým redaktorem rádia Svobodná Evropa Janem Schneiderem, který se dotýká tohoto tématu i některých dalších článků AN z nedávné doby: http://www.parlamentnilisty.cz... Skrýt celý příspěvek

  • gf13
    12:03 03.03.2015

    Firefighter .. uf,uf,uf jak říká kolega rudý muž.:-) Ten odkaz cos poslal opravdu popisuje to co kolem sebe pořád vidím. Dost o tomhle tématu teď přemýšlím, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Firefighter .. uf,uf,uf jak říká kolega rudý muž.:-) Ten odkaz cos poslal opravdu popisuje to co kolem sebe pořád vidím. Dost o tomhle tématu teď přemýšlím, protože čekám prvního potomka a říkám si co a jak bude. Popravdě cítím dost beznaděj, když vidím tu masáž blbin, co nemají nic do sebe, kolem dokola , ale zase na druhou stranu si říkám "Hovno" (pan redaktor odpustí) je to o tom co mu snad dokážu předát a když si řeknu že to nemá cenu, tak jsem srab co to ani nezkusil.Skrýt celý příspěvek

  • Firefighter
    08:15 03.03.2015

    Existuje dost studií o vlivu technologií na jednotlivé generace. Zejména kauzalita mezi technologiemi-dětmi a následným dospíváním a jejich dospělém životě. Dnes je dítě schopno ...Zobrazit celý příspěvek

    Existuje dost studií o vlivu technologií na jednotlivé generace. Zejména kauzalita mezi technologiemi-dětmi a následným dospíváním a jejich dospělém životě. Dnes je dítě schopno soustředěnosti o polovinu kratší dobu než to bylo před několika desetiletími. Myšlení bolí, zvláště když se musím nad něčím zamýšlet a věnovat tomu pozornost po delší dobu. Děti obzvláště trpí náchylností na závislot (televize, tv hry, pc, mobily ale i např. coca-cola a mekáč atd...). Dávno se ztratili dětské společnosti které nahradil strach rodičů ve městech a tak maximálně znají přísný řád ve školách nebo kroužcích a doma se nepodívají dále než na svůj dvůr za domem. Hlídaní jsou (jsme) na každém kroku a sociální kontakt nahradili onlinovky nebo facebook. Cílené reklamy už i na ně. Nop.... Myslím, že s kritickým myšlením začíná být konec. Zájem je nyní o jednoduché zábavné věci, co po nás nechtějí moc práce.

    Jeden krátký odkaz:

    Nonfiction-ovládne dementní lidstvo umělá inteligence?
    http://blisty.cz/art/76599.htm... Skrýt celý příspěvek

  • gf13
    07:23 03.03.2015

    to mu7705 , Datum: 02.03.2015, Čas: 16:23 To cos napsal ve svém příspěvku bych tesal do kamene. :-) Přemíra informací je dlouhodobý problém a po spuštění první verze ...Zobrazit celý příspěvek

    to mu7705 , Datum: 02.03.2015, Čas: 16:23 To cos napsal ve svém příspěvku bych tesal do kamene. :-)

    Přemíra informací je dlouhodobý problém a po spuštění první verze WWW zazněl názor, že tohle je nástroj, kterým jednou dojde k totálnímu kolapsu komunikace mezi lidmi a rozpadu populace. Původní koncept komunikace byl založen na interakci nejen informační, ale i osobního kontaktu, který ještě i ve formě telefonního rozhovoru umožňoval použití ne jednoho smyslu a dával nám další informace o informačním zdroji. Dnes když "nick" může být kdokoliv a může Vám servírovat informace podle toho jak reagujete na sdělené informace .... . To co bylo naší největší výhodou, co drželo národy pohromadě a umožňovalo je spojovat, byť i za stupidním cílem, v současnosti přestává v západní civilizaci fungovat. Individualismus a lenost v myšlení o kterém leckdo z vás píše, nás neuvěřitelně oslabuje. Na vině je podle mně i hektičnost dnešní doby, kdy mechanismy, které je schopen rodič vyvinout a předat dítěti už nefungují, což nikdy v minulosti nebylo (poslední století je v tomhle extrém).

    Musím si vzpomenout na výrok z mé oblíbené fantasy knihy - první čarodějovo pravidlo říká, že lidé jsou hloupí, protože věří tomu čemu věřit chtějí a ne tomu co je zřejmé. Pak se to ještě rozpitvává v dalších pravidlech, které mi, pokud odmyslím v jaké realitě je to řečeno, také přijdou rozumná. Mimo jiné se tam říká, že ani ten, který vidí pravdu není ušetřen vlivu pravidla prvního.

    Jinak Vrtěti psem je geniální film. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    05:28 03.03.2015

    Pamatujete film Vrtět psem? Jinak převážně souhlas. V dnešní době se nám míchá přemíra online celosvětových dat, které konzumní (líná) společnost považuje za ověřené informace. Zobrazit celý příspěvek

    Pamatujete film Vrtět psem?

    Jinak převážně souhlas. V dnešní době se nám míchá přemíra online celosvětových dat, které konzumní (líná) společnost považuje za ověřené informace.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    00:05 03.03.2015

    To SpiritWar: Tak to je opravdu katastrofa. Je to propagandistické veledílo spolu s dalšími videi tohoto autora. Nebo autora...kdo ví, zda to není z dílny ruských tajných služeb, ...Zobrazit celý příspěvek

    To SpiritWar: Tak to je opravdu katastrofa. Je to propagandistické veledílo spolu s dalšími videi tohoto autora. Nebo autora...kdo ví, zda to není z dílny ruských tajných služeb, resp. nějaké jejich propagandistické divize.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    19:16 02.03.2015

    Mam na to celkem solidni nastroje, drzim se nemenných hodnot, ktere nejdou spochybnit a ktere jsou universalni pro vsechny, treba svoboda, a podle toho posuzuju konani daných ...Zobrazit celý příspěvek

    Mam na to celkem solidni nastroje, drzim se nemenných hodnot, ktere nejdou spochybnit a ktere jsou universalni pro vsechny, treba svoboda, a podle toho posuzuju konani daných stran...
    Nejsem zadny krestan, ale kdyz se lidi budou drzet zakladnich lidskych hodnot a nemusi byt zrovna podle desatera, budou pomoci nich posuzovat sve okoli, velice jednoduse odhali kde lezi pravda, kdo je zly, kdo lze...
    Spise bych rekl, ze lidi tyto hodnoty straci a proto ztraci rozlisovaci schopnosti a tim padem nedokazi vztrebat zaplavu informaci.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    19:11 02.03.2015

    Pěkný článek. Osobně používám klasickou přírodovědnou definici: pravda je to, co je v souladu s pozorováním. Každý výrok/tvrzení je potřeba zkontrolovat z hlediska formální logické ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkný článek. Osobně používám klasickou přírodovědnou definici: pravda je to, co je v souladu s pozorováním. Každý výrok/tvrzení je potřeba zkontrolovat z hlediska formální logické správnosti jeho struktury (verifikace) a z hlediska správnosti vstupů do výroku (validace). Konečným potvrzením je buď ověření nezávislou stranou, nebo stranou, která nemá z potvrzení informace žádný užitek.Skrýt celý příspěvek

  • SpiritWar
    19:11 02.03.2015

    dnes sa mi dostalo toto ... https://www.youtube.com/watch?... uplne som cumel z otvorenymi ustami

    dnes sa mi dostalo toto ... https://www.youtube.com/watch?... uplne som cumel z otvorenymi ustami

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3