Nehoda evropského transportního letounu A400M

Foto: A400M Královských vzdušných sil Velké Británie. / Airbus
A400M Královských vzdušných sil Velké Británie; větší foto / Airbus

Před několika dny došlo k leteckého nehodě evropského dopravního letadla Airbus A400M. Nehoda si vyžádala čtyři lidské životy. V současné době je flotila všech letounů A400M u zákazníků uzemněná a probíhá vyšetřování nehody.

Nehoda

K nehodě došlo 9. května nedaleko letiště San Pablo u španělské Sevilly. Zřícení letadla (MSN023) si vyžádalo čtyři mrtvé a dva zraněné. Letadlo havarovalo ihned po startu. Díky plným palivovým nádržím letadlo po nárazu začalo nekontrolovatelně hořet. „Z většiny letadla je popel," řekl jeden ze španělských záchranářů.

Po nehodě vojenská letectva Německa, Turecka, Malajsie a Velké Británie uzemnily flotilu letadel A400M, dokud se nevyšetří příčiny neštěstí. Francie oznámila omezení letů A400M pouze pro mimořádné události.

Do dnešních dní bylo vyrobeno 12 letadel. Francie obdržela šest letadel, Turecko a Velká Británie po dvou, Německo a Malajsie po jednom. Havarovaný letoun směřoval do tureckého letectva. Pro úplnost uveďme, že prozatím osm zemí si objednalo 174 letadel.

Příčiny nehody nechtěl výrobce komentovat. Podle německého deníku Der Spiegel však jeden z přeživších informoval o selhání jednoho nebo více motorů. Podle radarových záznamů letoun mířil zpět na letiště, ale asi 1,5 km před přistávací dráhou havaroval.

Společnost Airbus bude i přes nehodu pokračovat v letových testech letadel. „Ukážeme zákazníkům, vzdušným silám, že plně důvěřujeme našemu velkému transportnímu letadlu," řekl Tom Enders, šéf Airbusu. Prvního nového testovacího letu se zúčastní také Fernando Alonso, šéf divize vojenských letadel firmy Airbus.

„Já osobně budu na palubě působit jako letový inženýr pro daný let. Důvodem je především to, že věříme v letoun. Do dnešních dní nemáme nic, co by ukazovalo, že letadlo není hodno létání," řekl Alonso.

Role A400M

Program středního transportního letadla A400M stál již 20 miliard euro. V ceně je započítán výzkum, vývoj a dodávky letounů, včetně dodávek komplexního pozemního zabezpečení. Kvůli problémům s vývojem cena překročila o 4,75 miliard původní plány a program nabral tři roky zpoždění. V současné době je prodejní cena letounu (avšak silně závislá na elektronickém vybavení) okolo 175 milionů dolarů.

Letoun A400M výkonnostně patří mezí dopravní C-130 Hercules a C-17 Globemaster III. Zejména pro země, které si nemohly nahradit výkonný, ale na provoz drahý C-17, je A400M zajímavým kompromisem.

Navíc výroba C-17 byla na začátku tohoto roku natrvalo ukončena. Končí také továrna Long Beach, kde letadla C-17 vznikala. Jedním z důvodů ukončení výroby je široká nabídka soukromých společností, které zajišťují cenově efektivní vzdušnou přepravu velkorozměrových nákladů. 

Zde stojí za zmínku připomenout, že západní země v současnosti nevyvíjejí nástupce obřích dopravních letadel jako je C-17 Globemaster III nebo C-5 Galaxy. Západní země v současné době nabízejí největší transportní letoun právě A400M, ten ale oproti C-17 unese ani ne polovinu nákladu.

A400M dokáže z Paříže do afrického Mali přepravit 30 tun nákladu bez mezipřistání (max 4800 km), nebo až 20 tun do Afghánistánu (max 6950 km). Maximální hmotnost nákladu je 37 tun. Prázdný letoun pak dokáže přeletět vzdálenost 9260 km cestovní rychlostí 560 km/h.

Podle některých mohou A400M doplnit například těžká dopravní letadla Boeing 747-8F. Letoun dokáže unést až 140 tun nákladu na vzdálenost 8130 km. Boeing 747-8F však vzhledem ke své civilní minulosti nemá nakládací rampu. Náklad se dostává do letadla pomocí nakládací plošiny.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Letadlo 6. generace – stíhačka nebo bombardér?

Ve Spojených státech běží koncepční práce na novém bojovém letadle, které v budoucnu nahradí bojová ...

Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air ...

Bezpilotní Gripen do šesti let

Švédský SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává za ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    12:09 15.05.2015

    ...já to vím, jen mi ta světácká "čeština" přišla komická :)

  • RiMr71
    12:09 15.05.2015

    ...já to vím, jen mi ta světácká "čeština" přišla komická :)

  • Todomatch
    19:45 14.05.2015

    to RiMr71: Carl asi chtěl vyjádřit ... "cokoliv" jeho průmysl uzná za vhodné.

  • RiMr71
    11:49 14.05.2015

    Whatever - co to je za typ?

  • Carl
    20:32 13.05.2015

    No a proč se přes SAC nenakoupí další těžké přepravníky (C-17, nedej bože C5)? Ty by pak šly do společného poolu schopností...každý stát si pak modulárně pořeší taktickou přepravu na národní úrovni herkou, Atlasem či whatever jeho domácí průmysl uzná za vhodné?

  • pet.rok
    14:22 13.05.2015

    fenri: vek zakladnej konstrukcie zas nie je takym problemom
    len pre porovnanie ake stroje pouzivaju USAF s rocnikom vzniku konstrukcie v 50. rokoch

    spolocny zaklad s s civilnym B707
    KC135, E3-Sentry, E8-Joint Stars

    B52 dokonca bojovy typ ktoreho vek dosahuje 60 rokov

  • RiMr71
    14:05 13.05.2015

    ...tak uvidíme, jestli někdy bude něco z plánů na obří vzducholodě...
    http://aeroscraft.com/fleet-co...

  • Sorge-227
    13:20 13.05.2015

    V dnesnej dobe sa neprevazaju tanky lietadlama. Je to nezmysel. Ruslan uvezie tusim 2 alebo 3 t 72? Aby previezli 50 abramsov museli by mat 50 lietadiel. Dnes prevazaju tazku techniku lodami a zeleznicami inak to nejde. USA ma velmi dobre logisticky umiestnenu tazku techniku v skladoch po celom svete. Staci iba doviest lietadlami vojakov.

  • pet.rok
    13:09 13.05.2015

    KOLT: nemyslim si ze je to tak tragicke. transportne schopnosti USAF su dostatocne dimenzovane, jadro z C17 (220+) tomu sa nikto ani len nepriblizuje a to nehovorim o dalsich typoch.
    v oblasti strategickej dopravy bude v buducnosti lacnejsie pouzit drobnu upravu civilneho, masovo vyrabaneho typu napr. absenciou schopnosti operovat na polnom letisku (tu by obstarali existujuce typy).

    ze by navod pre EU ako oprasit projekt A380F :)?

  • KOLT
    08:42 13.05.2015

    Jinými slovy Rusko se vzdušné strategické mobility nevzdává, Západ ano. Co dodat...

  • fenri
    08:06 13.05.2015

    M-76md unese 60t. na některé verze Abramsu to stačí, na M1A2 už ne. Navzdory modernizacím je Il-76 v jádru 45 let staré éro...

  • alexa123
    06:23 13.05.2015

    pet.rok
    IL-76?


    Ten uvezie ruské tanky resp. tanky podobnej váhovej kategórie. Ale pochybujem že uvezie "ťažké váhy" typu Abrams, Challenger, ... posledných verzií.

  • pet.rok
    02:17 13.05.2015

    Kolt: IL-76?

  • KOLT
    22:34 12.05.2015

    Ukončení výroby C-17 mě nějak minulo. Jinými slovy se dnes v podstatě nevyrábí letadlo schopné pojmout bez problémů MBT. Vlastně tedy Ruslan, ale nevím, jak ten je na tom v současné době s ohledem na Rusko-Ukrajinské vztahy.

  • Muž, co zírá na kozy
    21:27 12.05.2015

    Co se týče An-70 ještě v roce 2012 se jevila jeho sériová výroba nadějně. Rusko se dohodlo s Ukrajinou že převezme kompletní licenci za to, že nalije do projektu peníze. Byla převedena veškerá dokumentace, tuším, že v Kazani byla postavena nová výrobní linka v níž se měly letadla kompletovat, přičemž Ukrajina měla pod příslibem nákupu několika desítek strojů, dodávat křídla, ocasní plochy a motory.
    Jenomže po Majdanu by rusové museli vybudovat ještě závod na výrobu motorů, nebo hledat jeho náhradu a vzhledem k silnému lobbingu iljušina, je projekt zřejmě definitivně mrtvý...

  • dusan
    20:54 12.05.2015

    Jobr23

    Samozrejme dnes je to už zabudnuté ....ale tých pekných pár rokov dozadu to bolo určite reálne ... a samozrejme by bolo podmienkou transfer technológie .... v tom čase si ani Rusko nemohlo veľmi vyberať ... a Ukrajina už vonkoncom nie ...

    Nakoniec .... USA kupujú/kupovali od Rusov bežne stroje Mi-8/17/171 a nebol s tým problém ....od Ukrajiny i najaké tanky T-80UD a pod. ....

  • jobr23
    18:51 12.05.2015

    To: alexa123 a dusan: Nechci se hádat, ale AN-70 je Ukrajinsko - Ruský projekt. Takže k tomu všemu by byl nutný souhlas Ruska. Dokonce jsem někde četl, že se má Antonov kompletně přestěhovat do Ruska, takže je to na vážkách. Vidí tam větší odbytovou základnu a v Ukrajině konec projektu. To je něco, jako náš Turbolet L-410. Taky na vážkách. Prostě Ruská fabrika.

  • alexa123
    18:12 12.05.2015

    Celý program A400M boli podľa mňa vyhodené peniaze - bola to klasická politická objednávka. Ukrajinci by s radosťou predali konštrukčnú dokumentáciu svojho (aj keď necertifikovaného podľa noriem NATO) AN-70 za "polovičnú cenu" a ešte by vyskakovali od radosti, aký dobrý obchod urobili. Pritom z hľadiska parametrov je to podstatne výkonnejšie lietadlo ako A400. Európske letectvo NATO si mohlo "westernizovať" AN-70 podľa svojich potrieb a noriem, vyrábalo by sa v štátoch NATO t.j. bežnému pracovníkovi EU je jedno či vyrába lietadlo vymyslené v štátoch EU alebo "na Marse", podľa záujmu by sa mohlo predávať do celého sveta ale miesto toho sa investovalo do vývoja lietadla s horšími výkonmi za väčšiu cenu ako An-70. Proste - je to o politických záujmoch, nie o užitočných vlastnostiach výrobku.
    P.S.
    Bol by som rád, keby sa vývoj AN-70 dotiahol do konca - podľa mňa je to naozaj ideálne lietadlo z hľadiska pomeru cena/výkon.

  • dusan
    11:48 12.05.2015

    Myslím, že keby NATO prevzalo "vestrnizovaný" An-70 ... tak už dávno spoľahlivo lieta ... a ušetrili by sa miliardy ....

  • kazd
    09:33 12.05.2015

    By mě zajímalo jestli to opravdu napasoval 1,5 km před dráhou do el. drátů jak se někde psalo. Čistě z pohledu problémů jaké dělali vojáci ve Kbelích s výškou světel na vysočanské radiále, kácení stromů atd..

    Když si dáme do souvislosti neúspěch A 380 (letos prý ani jedna objednávka ?) spolu s ukončením obřích vojenských dopravních letadel...
    Skoro to vypadá, že všichni sází na flexibilní častější lety s měnší kapacitou ?

  • drunkez
    09:03 12.05.2015

    par nepresnosti c-5 galaxy rychlost 560 km/h je skor normalna cestovna, urcite nie maximalna cestovna ta sa blizi skor urovni 400kn (cca 730km/h)
     
    C-5 a "nejvyšší" opraveno, díky. Admin