Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. / Suchoj
Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. Klikni pro větší obrázek. / Suchoj

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se vznítil jeden z motorů. Podle firmy Suchoj nemá nehoda žádný vliv na probíhající testování a časový harmonogram zavedení T-50 do výzbroje.

"Po přistání letadla byl pozorován dým nad pravým přívodem vzduchu, poté na stejném místě vypukl požár," uvedla firma Suchoj v tiskovém prohlášení s tím, že požár byl brzy uhašen . K incidentu došlo na Žukovském letišti nedaleko Moskvy, kde se prototypy T-50 podrobují letov ým zkoušk ám .

 

" Letoun bude opraven . Nikdo nebyl zraněn. S polečnost Suchoj ustanovila komisi, aby prošetřila příčiny nehody. N ehoda ale nezmění plán testů programu T-50," uvedla společnost v anglicky psaném prohlášení.

 

Avšak jak si všiml magazín IHS Janes, firma Suchoj vydala dvě protichůdná prohlášení. V anglicky psané tiskové zprávě uvedla, že letoun „bude opraven“. V ruské verzi však firma Suchoj pátý prototyp odepsala jako „neopravitelný“.

 

Zveřejněná fotka navíc ukazuje značné poškození. Zdá se, že byl zasažen ovládací mechanismus pravého předního stabilizátoru, „páteř“ letounu a sací otvor. Oheň očividně zasáhl i spodní část letounu. Pravděpodobnější se tak jeví ruská verze tiskové zprávy, která prototyp odepisuje.

 

Jedná se o první známou nehodu nejmodernější ruské stíhačky Suchoj T-50. Nehoda postihla pátý, poslední vyrobený prototyp (trupové číslo '055'). Dlužno však připomenout, že nehody prototypů jsou na celém světě poměrně běžné.

 

V současné době Rusové k testům využívají všech pět prototypů. Čtveřice strojů v rámci firemního testování létá na Žukovském letišti. Jeden letoun (trupové číslo '052') se nachází v Achtubinsku, kde se podrobuje státním zkouškám. Navíc dva trupy stíhačky T-50 se používají k pozemním testům.

 

Podle dosavadních plánů testovací fáze skočí v roce 2015. Se sériovou výrobou se počítá v roce 2016.

 

V ruském letectvu Suchoj T-50 nahradí a doplní stárnoucí letouny Suchoj Su-27. Na rozdíl od amerického oponenta F-22A Raptor je ruský stroj intenzivně nabízen také pro export.



Zdroj: RIA Novosti, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských Spojených leteckých korporací, oznámil minulý týden v úterý novinářům, že v roce 2014 zahájí T-50 státní letecké zkoušky.

Závěrečné testy ruské stíhačky T-50

Ruské letectvo ve třetím čtvrtletí tohoto roku získá první letadlo 5. generace T-50. Stíhačka v letectvu poté podstoupí závěrečné státní letecké zkoušky - poslední podmínka před oficiálním zavedením letounu do výzbroje ruského letectva.

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou nejmodernější stíhačku 5. generace Suchoj T-50 intenzivně nabízejí i jiným zemím. Aktuálně se nachází v centru jejich pozornosti Brazílie, která hodlá modernizovat nejen své vojenské letectvo, ale i vojenské průmyslové kapacity.

Ruské projekty bojových bezpilotních letadel

Ruský vojenský průmysl pracuje na nové generaci bojových bezpilotních letadel. Vývoj bojových dronů začne v tomto roce a prvních prototypů se dočkáme údajně již v roce 2017.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře