Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain
Suchoj T-50 / Public Domain

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.

Tajemný T-50

Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.

Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.

První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.

Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.

Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.

Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.

Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30  se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.

Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.

T-50 vs. F-22 a F-35

Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?

Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.

Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.

Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.

Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.

Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.

Indická karta a výrobní realita

Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.

Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.

V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.

V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.

Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.

Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.

Zdroj: Russian Military Reform

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta

Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...

ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy

Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...

Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska

Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Torong
    22:13 18.11.2015

    Víš Razie... Bez motorů ten pilot opravdu přistál tak tak. Mig 25 skutečně mohl dosáhnout m 3,2 ale krizovou rychlostí bylo m 2,8 s tím nic nenaděláš. Při vyšších rychlostech se z Migu stával trochu drahý titanový větroň. Ano, klidně přiznám, že jsem se spletl o rok v dataci Bělenkova přeletu do Japonska. A ano přepálil přistání, protože z nějakého záhadného důvodu neměl informace o délce přistávací dráhy Japonského letiště. Králíka uváděl přímo Bělenko. Může to být latina, nicméně faktem je vysoký vyzařovací výkon radaru. Mig 25 sloužil část šedesátých a celá sedmdesátá léta tak dobře, že Blackbirdy se nad SSSR proháněly naprosto beztrestně. Přitom v zadání konstrukce byl požadavek na zachycení Valkyrie... Verze T rozhodně není modernizovanou verzí rakety R40R, nýr její tepleně naváděnou variantou - podvěšovala se pro případ zarušení radaru nebo střely verze R.
    Za úplné debily Rusy opravdu nepovažuji. Např. Mig 21 ve své původní verzi F nebo F-13 bylo špičkové letadlo své doby. Stejně SU 27 a i Mig 23 byl povedený.

  • Pavka
    14:51 13.11.2015

    Ještě k tomu SU-47, určitě to byl perfektní technologický demonstrátor a koncept X-29 opět předehnal. Na druhou stranu je otázka jestli ruské letectvo vůbec kdy mělo pro stroj této koncepce využití a především nebylo už ve své době zřejmé, že jde o krok vedle, viz to že USA také tuto koncepci testovanou mnohem dříve u X-29 velmi rychle opustila.

    Tj, zde použité technologie (vnitřní zbraňové šachty, stealth úpravy) neměly být směřovány rovnou do konvenčního stroje typu T-50. Místo letadla, které sice disponuje extrémní manévrovatelností, ale na druhou stranu jeho ostatní výkony v nejlepším odpovídají zde odsuzované F-35 (max. rychlost, dostup) přitom je to letadlo mnohem větší než F-35 a pravděpodobně by bylo extrémně náročné na provoz/údržbu. Navíc mám pocit, že křídla se záporným šípem jsou extrémně náročná na pevnost konstrukce a tedy pod ně nelze nic těžkého podvěsit.

  • raziel87
    13:17 13.11.2015

    fuj...teď to po sobě čtu, příště si dám pozor před odesláním na gramatické chyby, minimálně 2 y/i mě praštili do očí :-D pardon, samotného mě štve, když čtu příspěvky jak od Pepíčka ze 4. třídy

  • raziel87
    11:33 13.11.2015

    Torong......opravdu? o tom jsem jaktěživ neslyšel :-DDDD tak za prve pilot opravdu nepřistál tak tak, to jsi si doplnil, aby tvoje povídka působila dramatičtěji. Za druhé, běžně mohl dosahovat rychlosti okolo M 2,5.....to co ty popisuješ, jako absolutně krizovou rychlost nebyl M 2,8, ale dokonce M 3,2 :) a ano jsem v tobě zajedno s výměnou motorů, začal se tavit. Za třetí - ale to je drobnost, Bělenko to v Japonsku při přistání přepálil až v roce 1976 - ale to je nepodstatné. Ten králík je všeobecně rozšířený plk - v seriozní technické dokumentaci o tom zmínka není.....ale jo, o upečenym králíkovi se čte dobře.
    Mig-25 sloužil přesně k tomu, k čemu byl vyvinut a to plnil po část 60. let, celá 70. a část 80. let na výbornou. Víš, on při potenciálnim zachycení B-52 opravdu nepotřeboval sofistikované systémy avioniky....a R-40 (zejména modernizované verze T) na bombardér v pohodě stačili. Průzkumné verze plnili svoje úlohy také na výbornou, byly téměř nezachytitelní - tak co se ti na Foxbatu tak nezdá? Ta příměra T-50 vs Mig-25, s tím nesouhlasím, zase z Rusů děláte úplný debily.

    Taky se mi líbilo, jak můj předchozí příspěvek dostal asi 24h po vložení během 3 minut 3 "disliky" :-D že by najednou během 3 minut hodnotili záporně 3 čtenáři, když předtim byl celý den příspěvek bez hodnocení? :) no o prdlačku jde, ale je to úsměvné

  • Gloton
    00:46 13.11.2015

    Torong: "Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje."
    Nepřeháněj......u letounu, který při letu překročil určitou rychlostní hranici (2,5M myslím), se před dalším letem měnily "jen" motory. Proto také nesměli piloti podle vlastní vůle překračovat tuto hraniční rychlost. Ale ke zničení celého stroje nedošlo.

  • Torong
    22:28 12.11.2015

    Úvahy nad T 50 mi připomínají podobnou situaci ze začátku sedmdesátých let, kdy se nad Sinají prohnal nový Mig ve výšce 25 000m rychlostí 2,8 mach. Všem západním analytikům spadla brada (to, že pilot tak tak přistál a motory byly odepsané už netušili). Všichni mluvili o Ruském superstroji, jehož pověst byla podpořena jeho vzhledem - dvojitá směrovka, negativní vzepětí křídla...
    Rozuzlení přišlo v roce 1975, když Bělenko přistál v Japonsku. Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje. Avionika až na výkon radaru (na 50m dokázal zabít králíka - bylo zakázáno jej zapínat na zemi.) zastaralá. Letadlo se k nějaké efektivnosti dopracovalo až v polovině osmdesátých let v podobě Mig 31. Obávám se, že T 50 bude totéž.

  • Torong
    22:14 12.11.2015

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

    Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!

    Hm, tak když měli Rusové v podstatě hotové letadlo s úžasnými schopnostmi, jak je možné, že teď mají takové problémy a T 50 nemá ještě ani počáteční operační schopnost, kterou už F 35 má? Totéž Mig 1.44.

  • Superme
    20:27 12.11.2015

    Shania - Ale já přeci nenapsal, že stealth je zbytečný. Já napsal, že už nyní nehraje tak významnou úlohu jako tomu bylo řekněme před 10 lety a v budoucnu se bude i nadále snižovat. Samozřejmě, že to není technologie, kterou můžeme zahodit.

    stirling - Tak v tom případě jsem to pochopil špatně. Už chápu, jak to myslíš ;) V tom samozřejmě souhlasím.

  • stirling
    00:01 12.11.2015
    Oblíbený příspěvek

    Z mé strany už bylo řečeno asi vše (Superme: ne neřekl, jsem že t50 bude absolutně bez šance, protože si to nemyslím) tak budu končit.
    Superme: nemám rád to tvoje hrocení a podsouvání myšlenek, které si přeješ. Myslím, že časem zjistíš, že svět není pouze černý nebo bílý.
    Ještě ti vysvětlím svojí poznámku o přisuzování nadpozemských schopností ruskému obyvatelstvu - reagoval jsem na nějakou poznámku o tom, že sice nemají takové možnosti a je jich méně, ale že to vynahradí tím, že se semknou ve prospěch matky Rusi. O nějaké nadměrné pracovitosti u nich samozřejmě nemůže být řeč, možná kdysi Japonci tím vynikali, ale o ruském obyvatelstvu jsem tohle nikdy neslyšel. Nevztahuj to prosím k válce to pak opravdu dělá každý co může, ale věř tomu, že jinak tam žijí úplně normální lidé, kteří chodí primárně do práce proto, aby zabezpečili svojí rodinu a žilo se jim lépe, opravdu se každé ráno neprobouzí s tím, že musí podat lepší výkon než ing. v usa protože to pomůže Rusku.
    Moc se těším, až dostanou Indové první letadla a začnou poměřovat síly s ostatníma na cvičeních, myslím, že až pak se dozvíme pravdu o skutečných schopnostech.

  • Shania
    23:45 11.11.2015

    Superme: s tím že bude stealth zbytečný jsi to pochopil špatně.

    Stealth bude extrémně důležitý vždy, není cesta zpět. V budoucnu sice hrozí, že i pokročilejší stealth techniky něž máme dnes budou odhalitelné na větší vzdálenosti určitými senzory.

    Takže můžeš jásat, že stealth bude vlastně zbytečný...ale má to háček

    Cokoliv co stealth mít nebude, bude odhaleno a zničeno na mnohem větší vzdálenosti i slabšími/levnějšími senzory a zbraněmi.

    Vždy to bude boj o to kdo koho uvidí první, kdo se dokáže déle maskovat nebo oklamat protivníka.

  • KOLT
    23:37 11.11.2015

    pro pajo: Ohledně rozdílného přístupu k opravám vám dává za pravdu i přístup Polska, které deklarovalo, že nebude dělat generálku motorům Mig-29 podle "předpisu v servisní knížce", nýbrž podle jejich skutečného stavu. Takže výdrž motorů je v reálu pravděpodobně o poznání vyšší než jak by se dalo usuzovat podle tabulek na jejich předepsané opravy. Mezi námi, mám podezření, že k takovému kroku by u nás nikdo nenašel koule :-)

    pro JirkaM: Ohledně hodin na jednoho pilota je to irelevantní, protože jedno letadlo může létat více pilotů. 800 hodin už některé naše Gripeny daly dvakrát.

  • KOLT
    23:27 11.11.2015

    pro Pavka: S tou F-15 jste to myslím trefil na hlavičku. Také mi přijde, že T-50 je spíš evoluce Su-27 než revoluce. Byť ten rozdíl je oproti i nejnovějším variantám legendárního Súčka pochopitelně větší, než u F-15 SiE. Nicméně Raptor je prostě úplně jiné letadlo. I s tím překonáváním PVO máte pravděpodobně pravdu.

  • KOLT
    23:22 11.11.2015

    pro Superme: Jenže stirling nepřipisuje Američanům nadpozemské vlastnosti ani absenci korupce, ani netvrdí, že F-22 nebude překonáno. Což je přesně to, co jste mu vložil do úst/klávesnice. V tom je ten rozdíl. On jen na základě určitých dat vyjadřuje svůj názor. Nepodkládá ho věštěním z křišťálové koule a jinými nesmysly.

  • Nikdo
    22:56 11.11.2015

    Vestly : sacák je součástí konstrukce letounu a ne motoru , motor s tím nemá nic společného. Takže , aby byly zakryté lopatky musí být konstrukce jiná. Logicky vyplývá že buď letadlo není hotové , nebo prostě nebude tak moc stealth.

  • Superme
    22:51 11.11.2015

    stirling - Takže ještě jednou. Ty jsi napsal "t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ALE TO JE TAK VŠECHNO, ČEMU VĚŘÍM". Dobře tedy, věř čemu chceš, ale pokud někdo věří, že Rusové dokáží udělat lepší stroj než je F-22, tak bych prosil, aby jsi zde nepsal kraviny typu, že zde někdo přisuzuje rusům nadpozemské schopnosti. U nikoho jsem si toho nevšiml.

    A když tak čtu tento článek:
    http://www.armadninoviny.cz/am...

    Tak si říkám, že to Rusové vlastně vymysleli geniálně. Nebude to tak extrémně drahé, ale minimálně stejně dobré. Stealth je prostě překonaná technologie i když stále má nějaké ty výhody. A co naplat. I F-22 prochází modernizací.

    Ale tak věř čemu chceš. Klidně i tomu, že Rusové vymysleli něco, co je absolutně bez šance :)

  • Vestly
    21:52 11.11.2015

    stirling, seriova su-50 bude mat nove motory, tieto tam su len docasne, takze nechapem aky v tom je problem

  • stirling
    21:38 11.11.2015

    Úměra mladší = vyspělejší, by platila za předpokladu stejných možností a zkušeností a tam sice někdo tady nevidí rozdíl, ale já ten rozdíl prostě vidím značný jak ve zkušenosti s provozem a nasazení předchozích stealth letadel, tak v technicko-průmyslové základně.
    Ohledně stealth zepředu tak už několikrát tu byla krásná fotka jak t50 doslova září lopatky motoru což přímo tomuto tvrzení odporuje.

  • raziel87
    19:52 11.11.2015

    2 Stirling - je víc než pravděpodobné, že T-50 bude překonávat F-22 v klíčových vlastnostech.....proč by jinak Rusko ten stroj vyvíjelo? v historii těhle dvou rivalů (USAxSSSR/Ruská federace) vždy reagoval jeden na pokrok toho druhého vývojem prvku, který přinejmenším setřel generační rozdíl - spíše vždy překonával.

    Když se teď budem bavit konkrétně o té T-50, tak už jen díky tomu, že realizace samotného projektu v podstatě začala AŽ po zařazení Raptoru na začátku tisíciletí do služby, tak při zadávání cílů projektu FGFA měli Rusové doslova ideální podklady pro priority - ty letadla přecijen dělí skoro !15 let! od chvíle, co se poprve odlepili od runwaye. Bloky avioniky mohou oba konkurenti upgradovat do aleluja, ale drak moc ne. To samé s motory (i když měli Rusové tou dobou plnou hlavu spíš AL-31, tak stihli špionáží určitě získat dost dat i pro zamýšlené AL-41F) - proto bych si na ten PAK-FA klidně i vsadil. Mimochodem zapomínáte, že v 90. letech se sice práce na 5. gen téměř zastavili, ale né úplně (1.44 i Sukhoiuv Berkut toho pro nashromáždění poznatků nalétali dost)

  • Pavka
    19:13 11.11.2015

    Já mám pocit, že z toho co je o T-50 známo, jde o stroj, který má mít dobré stealth vlastnosti pouze čelně a částečně i ze zadní polosféry. Přitom má zachovány nebo ještě vylepšeny maximální výkony, manévrovatelnost a vytrvalost v letu proti Su-27. K tomu logicky přibyla nejnovější avionika, elektronika a výzbroj. Tyhle vlastnosti stroj předurčují jako adekvátního protivníka proti F-22 při ostraze velmi dlouhých hranic ruska, ale rozhodně ne jako stroj na pronikání hluboko skrz nepřátelskou PVO nebo nedejbože CAS (osobně si myslím, že právě tento požadavek výrazně zkrátil a zlevnil vývoj i výslednou cenu stroje). Ono je to ostatně historicky dané, že jen samotné USA má více modernizovaných operačních strojů/pilotů než Rusko, a celé NATO pak ani nepočítaje. Takže pokud má být Rusko schopné se adekvátně bránit, tak se musí ze všeho nejdříve vypořádat s letectvem NATO.

    Dle mého pohledu je k T-50 nejbližší ideový konkurent koncept F-15SE, kterého ale T-50 převyšuje v mnoha parametrech, stejně tak jako rodina Su-27 po prvotních problémech(a že jich bylo a že to trvalo je vyřešit) nakonec v mnoha parametrech překonala původní F-15.

    Abych to shrnul tak osobně považuji T-50 jako budoucího adekvátního protivníka proti F-22 ve vzdušném boji. Na druhou stranu F-22 zůstává univerzálnější stroj schopný pronikat hluboko do nepřátelské PVO, ale také mnohem dražší a zřejmě náročnější jak výrobně tak i provozně. Stejně tak si myslím, že Suchoj by určitě nyní dokázal vyvinout stroj, který by F-22 dohnal a předehnal ve většině ohledech, ale zruinovalo by to ekonomicky jak Suchoj tak především celé ruské letectvo, přičemž při současné konstelaci hvězd by rusko patrně všechny možnosti takovéhoto stroje stejně nevyužilo.

  • stirling
    17:43 11.11.2015

    Superme: ehm - kde tvrdím, že jsou Američané chytřejší či tak něco, kde jim přisuzuji nějaké nadpozemské schopnosti? Nikde, takže prosím nebuď tak paranoidní, myslím, že by jsme měli reagovat na to člověk skutečně píše a ne na to co tam chci vidět...
    f22 je letadlo které vznikalo v 80 a 90 letech minulého století, takže logicky samozřejmě překonané bude, jen nejsem vůbec přesvědčen o tom, že to bude zrovna t50, kdo f22 překoná, protože rusové nemají tak rozvinutý vývoj a spousta jejich současných vojenských systému je založena na licencích např. z Francie či kopiích. Logicky pak pokud chci postavit něco lepšího tak mě lidé, kteří to např. ve Francii navrhli prostě schází. To není žádné podceňování někoho (nikdy jsem neříkal, že jsou to blbci či tak něco), ale to je prostě fakt, který nemůžeš rychle napravit pomocí peněz z ropy - to je běh na dlouhou trať.

  • Superme
    16:34 11.11.2015

    Clanek - Jak já to mám vědět? Je to státní tajemství. Pouze jsem poukazoval na fakt, že ten náskok USA není tak obrovský. Že i Rusové už mají zkušenosti. Však to říkají i různí Američtí představitelé - nebo jste nezaznamenal prohlášení typu "náš technologický náskok se zmenšuje"? Byl řekněme v roce 2000 stejný jako dnes? Nebyl, byl větší! Takže jo, udělám ti radost a i já mám ten názor, že USA jsou dál, ale o kolik? Můj názor je, že se to neustále zmenšuje ať už díky tomu, že se vzchopilo Rusko, tak i díky Číně nebo Indii. A zrovna T-50 toho může být jasný důkazem! Znovu opakuji - MŮŽE BÝT! A já si myslím, že se to potvrdí.

    Pan Grohmann zde zmínil, že USA má řádově větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. Proti tomu asi nic nemám. Jen bych rád poukázal na fakt, že projektu T-50 se neúčastní pouze Rusko, ale také Indie, která ten nepoměr podle mého razantně snižuje. Alespoň u těch finančních a lidských zdrojích.

    stirling - Teda ty jsi mě teď rozesmál :) To se musí nechat.
    Cituji: "ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška. " no a následně to sám připíšeš Američanům.. " že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné."
    Aneb ... "Káže vodu, pije víno"? Protože mě se zdá, že si myslíš, že F-22 je něco, co prostě nejde překonat.. něco nadpozemského.

  • pajo
    15:08 11.11.2015

    Este si dovolim dve poznamky k Mig-29, tentokrat citacie z http://www.valka.cz/11007-MiG-... , cast "Výhody a nevýhody MiGu-29A":

    "Je potřeba si uvědomit, jak fungoval ruský systém vytváření nové zbraně. Jednalo se většinou o jednoúčelový komplex určený na plnění konkrétního úkolu. V tomto případě to bylo vybojování vzdušné nadvlády. Komplex zahrnoval letoun MiG-29, radiolokátor N-019, rakety R-27 a R-73 a pozemní naváděcí stanice."

    "Nevýhodou byla i malá životnost některých komponentů, zvláště motorů. Resurs 350 motohodin je ve srovnání s motory F-100 (2 000 h) nebo F-110 (1 500 h) nízký. Je to do jisté míry dané jiným přístupem k problému. Západní armády jsou většinou profesionální, takže nemají problém s kvalifikací svého pozemního personálu. Motory jsou diagnostikovány opravovány podle momentálního technického stavu. V SSSR byla většina personálu pouze na prezenční službě a tomu odpovídala i kvalifikace. Motory (i další komponenty) byly svěšovány po předepsaném počtu hodin, nezávisle na tom, že mnohdy to bylo předčasné."

  • pajo
    14:58 11.11.2015

    Mig-29 pouziva dva RD-33. Cena jedneho motora v roku 1993 bola 1.8mil$, v dnesnych cenach priblizne 3mil$. Zdroj: http://www.leteckemotory.cz/te...

  • JirkaM
    14:30 11.11.2015

    @Clanek: Někde jsem četl něco o 150 hodinách na pilota ročně.

    To znamená, že životnost motoru 800 hodnin není nic extra. Na druhou stranu, Migy 29 jsme už měli zaplacené a kupovat každých pár let nové motory by mohlo být levnější, než pronájem Gripenů. A nebo taky ne. Mě baví o těhle věcech číst a diskutovat, ale nepředstírám, že tomu moc rozumím.

  • Shania
    14:24 11.11.2015

    JirkaM: to že má motor krátkou životnost hlavně svědčí i spolehlivosti toho motoru. I rusové už dnes nestaví letadla s životností 2000 hodin, ale tlačí to víš.

    To jak se staví F35 je špatně, ale ... asi neexistuje správný postup..

    Letadla které byli vyráběny normálně, vždy dostali nějaké lepší schopnosti a v pozdějších verzích.

    Takže když už letectvo provozuje třeba 200ks F-XXA, a je nuceno tyto stroje modernizovat na standart nové verze C, tak jak se to liší a co je pak levnější?

    Jestli má někdo problém s korupcí, tak je to Rusko a ne zbrojní loby v US.

    Program F35 byl v roce 2012 reformován, od té doby nepřekročili rozpočet a zpoždění jsou v řadu týdnů/měsíců.

    Schválně si poslechni nynějšího šéfa programu, kdy byl rok ve funkci:

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • stirling
    14:16 11.11.2015

    No škoda, beru tu zdejší diskuze spíše za seriózní, ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška.
    Pro ostatní: Vůbec nevíme, co opravdu za systémy t50 obsahuje, hlavně si myslím, že když v současné generaci využívají systémy, které jsou licenčně vyráběny, tak těžko najdou ve všem, vlastní silou předběhnou západ, takže klidně uvěřím, že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné. Ostatně papírové údaje techniky z bývalé sssr byly vždy impozantní.

  • David
    13:49 11.11.2015

    Možná se někteří budou zlobit, ale ano, já osobně si myslím, že technologický pokrok není jen otázkou toho, co daný letoun umí, ale v kolika kusech a kdy bude vyroben.
    Osobně T-50 pokládám za technicky velice zajímavý letoun. A věřím, že po odstranění běžných problémů bude na opravdu dobré úrovni. Otázkou ale je, zda a jak se podaří rozjet sériovou výrobu, zda budou sériové letouny opravdu kvalitní atd. A v tomto jsem tak trochu skeptik. Myslím si, že bude trvat ještě poměrně dlouho, než se podaří dosáhnout potřebné úrovně Jak zde již bylo zmíněno, Rusové mají dobré konstruktéry a jsou schopni přijít s velice zajímavými nápady, Rusku ale chybí kvalitní odborníci pro výrobu. Situace se právě u Suchoje postupně lepší, stále ale zaostávají za vyspělými západními státy. Ale není to problém jen Ruska, ještě víc se s tím potýká Čína, nemluvě o Indii a dalších

  • Clanek
    13:49 11.11.2015

    @JirkaM, trosku OT, ale kolik toho cesti piloti v prumeru za rok naletaji?

  • JirkaM
    13:41 11.11.2015

    jj284b: To, že Rusové konstruovali vojenská letadla pro válku a ne pro mír, v knize "Skunk Works: A Personal Memoir of My Years at Lockheed" dost obdivoval šéfkonstuktér Skunkworks Ben R. Rich.

    A při tom, kolik toho naši piloti nalétají, není těch 800 hodin docela dost?

  • JirkaM
    13:36 11.11.2015

    Jan Grohmann: To, že nás Rusové neinformují o svých vojenských tajemstvích neznamená, že se jim nedaří. Znamená to jen, že nevíme jestli se jim daří nebo ne.

    Rusko má skutečně řádově menší zdroje než USA. To je prostě fakt.

    T-50 klidně může být lepší než F-35 za zlomek ceny (a nebo ne). Schválně, budu teď spekulovat:

    Koncepce F-35 může být prostě špatná a jakékoliv množství zdrojů to nemusí vyřešit. Univerzální jednomotorové stealth letadlo s verzí s kolmým startem možná není dobrý nápad.

    Dokončovat vývoj letadla v době, kdy jsou už vyrobené první série může být velmi obtížné. Tohle bych pochopil za války, ale v době míru mi to nepřipadá rozumné. Rusové si v klidu vyrobí prototyp, vyzkouší ho vyřeší problémy a pak vyrobí další prototyp. Trvá to dlouho, ale možná to je řádově levnější. A nejen že to je levnější, když je potřeba, mohou udělat zásadní změny, které u už vyrobených letadel nemusí být vůbec možné.

    Američané sami si dost stěžují na to, že vývoj je dost obtížný, když má každý konstruktér, nebo dělník a zadkem dva auditory a každou drobnost musí zdůvodnit, strávit týden papírováním, sháněním podpisů atd. V Rusku je možná šéfkonstruktér stále absolutní vládce, který nemusí nikomu nic zdůvodňovat (jako dřív ve Skunkworks), což s rozumným šéfkonstruktérem může být řádově levnější způsob vývoje.

    Krom toho, v USA se poslední dobou nesmírně rozmohla korupce. Pokud si můžete dovolit lobisty sponzoring volebních kampaňí, projdou vám věci, které by asi nikde jinde nebyly možné. Kdo ví, kolik z toho triliónu dolarů šlo opravdu na vývoj F-35?

  • jj284b
    13:09 11.11.2015

    Gloton: vzdy je to na nieci ukor.. MiG29 bol super stroj, no motory idu na generalku po 800 hodinach co z tych strojov robi najhorsie stihacky na udrzbu.. tanky napr Rusi konstruovali na ukor posadky atd atd...

  • Gloton
    12:28 11.11.2015

    Jan Grohmann: Rusové sice zázračný národ nejsou, ale jsou prostě jiní.
    Obecně lze o nich říci, že stejného výsledku jsou, oproti "západním" civilizacím, schopni dosáhnout s menšími zdroji.
    Dokáží najít jednodušší a úspornější řešení, o využití lidských zdrojů nemluvě. Rusové jsou schopni pracovat "do roztrhání těla" a neskutečně se uskromnit, když jsou motivování národní rdostí......
    Samozřejmě, kór u těchto moderních technologií, to nemůže plně nahradit větší zroje západu, ale jsou schopni dokázat více, než bychom čekali.
    Není radno je podceňovat.

  • stirling
    09:38 11.11.2015

    V dnešní době není umění jen udělat základní vývoj, ale také vytvořit technologie tak, aby se dali vůbec vyrábět a ještě za přijatelnou cenu (možnost to reálně využít). Takže umění postavit drahý prototyp či demonstrátor je jen začátek a u letadel to vidíme krásně i na naší oblíbené f35 - tohle letadlo vyhrálo výběrové řízení jako letající reálné letadlo, které porazilo další letající reálné letadlo x32 a teprve teď po tolika útrapách dosahuje základní nasaditelnosti. Takže to, že něco létá bohužel dnes vlastně nic neznamená.

  • Jan Grohmann
    09:08 11.11.2015

    Je třeba si uvědomit, a to je prostý fakt, že Západ se při vývoji F-35 může spolehnout na řádově (ano řádově) větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. To je prostě fakt daný počtem obyvatel, velikosti zbrojního průmyslu, velikosti HDP.

    A přesto jde vidět, jaké má F-35 problémy. Pokud prakticky neslyšíme o problémech T-50, ale viděli jsme, že na přehlídce V den vítězství nad Rudým náměstím T-50 neproletěli, znamená to dvě věci.

    Rusko je buď naprosto zázračný národ, který s méně penězi, menším zbrojním průmyslem (10 % velikosti průmyslu v Sovětském svazu), méně lidí a menší součástkovou a technickou základnou, dokáže vyrobit nejmodernější stíhačku bez jakýchkoliv chyb.

    Nebo za druhé, Rusové jsou jako všichni ostatní a trápí je stejné problémy, akorát na rozdíl o západního světa ruská média (čest výjimkám) dodržují ideologickou linku Kremlu a o problémech s vývojem mlčí. Ať už se dívám na Sputnik, RT nebo více kredibilní TASS, tak všude se mluví obecně o úžasných schopnostech T-50 a o tom, jak již zítra, nebo pozítří Rusko dostane nejlepší stíhačku všech dob. Kritický, objektivní článek o T-50 v ruských médiích nenajdete.

    Jaký rozdíl proti západním médiím, které na F-35 nenechají nit suchou.

  • Clanek
    23:17 10.11.2015

    @Superme
    "A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát. "
    A znovu, co to T-50 (potazmo predesle demonstratory, ani zdaleka ne produkcni letadla) tedy umi ze ten naskok neni tak veliky? S prizvukem na to "umi", tedy co vime ze to umi a ne co tvrdi ruske oficialni zdroje (coz muze byt stejne pravda jako pohadka, viz i tento clanek)? Rad se necham poucit. :)

    A diky na poukazani na F-35, ano, dalsi duvod brat ony optimisticke predpoklady (zatim stale jen predpoklady) na schopnosti T-50 s rezervou a zdrzenlive. Az bude Rusko zavadet sve druhe, treti letadlo pate generace muzeme predpokladat ze jejich predpoklady se treba i naplni, ale ted je to proste jen vareni z vody, nebo tvoje doufani, ale ne vedeni.

  • TheCornell
    20:54 10.11.2015

    To je ten flugzeug, co jím neustále vyhrožují zlým kapitalistům na jistém českém webu v komentářové sekci jistí lidé. :)

  • Nikdo
    19:11 10.11.2015

    Superme : Vždyť to nemělo závěsníky , radar ,motory prostě nic. Ono i označení Su je dílem novinářů , protože to letadlo nebylo nikdy zvýše jmenovaných důvodů testováno armádou.Co vím tak létalo pouze jedno s označením 01. ,Letadlo bylo pro Rusko významné z hlediska vývoje kompozitního křídla ale spíše než k hotovému letadlu to mělo blíže k testbed nebo k X-planes

  • skelet
    18:58 10.11.2015

    Rase: nebuď tak optimistický s tím strojem 6.generace.
    Podívej se jak velký časový úsek byl mezi F-15 a F-22, resp. F-16 a F-35

  • stetula
    18:46 10.11.2015

    jen taková zajímavost z Dubai Airshow 2015 :

    Spojené arabské emiráty začali vyjédnávat s Ruskem o dodávkách SU 35S v počtu 32 kusů , což je stát který vždy kupoval letadla západní výroby, v současné době má několik desítek moderních F16
    takže je tu možnost že to bude další zájemce o T50

  • Rase
    18:40 10.11.2015

    RiMr71:
    dohnala tím že okopírovala práci jiných (nemuseli se ke stealth technologii postupně propracovávat jako američané nebo rusové). Minimálně co se vzhledu týče.
    Pořád jim ale chybí um k tomu, aby z těch strojů udělali něco lepšího s přidanou hodnotou. USA a Rusko ale dohnali tím, že vůbec něco postavili. 5.generace to je a to co se počítá.

  • Superme
    16:26 10.11.2015

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

    Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!

  • RiMr71
    16:10 10.11.2015

    Rase: ".......Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii..........
    ..........jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká......"

    Tak počkej... tak dohnala, nebo nedohnala...? :)

  • infi
    15:36 10.11.2015

    Naskok USA je v tom, ze maji temer 200ks F-22 jiz davno v provozu, zatimco konkurence teprve resi porodni bolesti prototypu.

  • Clanek
    15:34 10.11.2015

    Tak stirlingove tvrzeni alespon stoji na letadlech desitky let v provozu. Naproti tomu tvuj predpoklad, ze ten naskok neni takovy stoji na cem, nedokoncenem letadle ve skluzu a par demonstratorech? Takze jaky konkretne ten naskok je, kdyz "fakt ne tak velký"?

    Ad T-50.
    Vypada skvele! Ale tak nejak vsichni tusime ze jak dobre to letadlo vypada umerou obracenou muzeme ocekavat pocty v provozu (a to vcetne tech planovanych indickych). Jestli do deseti let bude ve svete 40-50 kusu T-50 tak mozna rikam moc. A o schopnostech nemam uz teprve duvod k optimizmu. Rusove letadla umi, vzdy je umeli, ale letadlo 5. generace je letadlo 5. generace a doladit zvlast vsechny soft. casti bude trvat leta nebo desitky let.
    F-22 bude i dalsich 10-15let utlimatnim erem (nepredvede li Cina nejaky zazrak).

  • Superme
    15:00 10.11.2015

    Swen von Walhallion - Můj osobní názor je ten, že to teď prostě není nutné, protože se na T-50 momentálně používají ty starší motory. Předpokládám tedy, že nové motory již zakryty budou.

    stirling - A bereš v úvahu třeba to, že Rusové měli SU-47 (opravdu ti nepřipadá jako stealth?) nebo třeba Mig 1.44. A já si myslím, že všechny poznatky z těchto letounů byli použity na T-50. To jen k tomu tvému mega náskoku USA. Samozřejmě že je, ale fakt ne tak velký, jak se nám snažíš nejenom ty vnutit.

  • jenikdavid
    14:49 10.11.2015

    Rase:

    Právě to, co jste popsal , je podle mě ten důvod proč si je Čína koupí. Ví, že US mají ve většině náskok. Sami jsou schopni leccos dohnat, ale ne vše, resp. ne tak rychle aby srovnali krok. A jaká je lepší příležitost, než si koupit již hotový konkurenční stroj - který sice také nebude dokonalý, ale může nabídnout některá lepší řešení než v té době můžou číňané mít ? Určitě už nebudou kopírovat celý stroj, ale můžou si tím ušetřit v některých částech roky vývoje....

  • Rase
    14:32 10.11.2015

    jenikdavid:
    čína nepotřebuje kupovat a okopírovávat T-50. Přeci jen J-20 je taková hodně zvláštní kombinace Raptora a T-50, tak kdo ví podle jakých plánů ho uklohnili (komu je ukradli).
    Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii díky tomu že ukradli plány na F-35 (možná i na něco jiného, kdo ví). Zatím ale jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká. Zatím jsou na úrovni létajícího traktoru, ale za pár let můžou být hodně vysoko. Zatím neměli pořádný motor, tak J-31 osadili dvěma motory ruskými (v horším případě jejich kopiemi)...
    Technicky vzato, v době kdy budou levné stíhačky 5.generace na trhu, budou američané přicházet s letouny šesté generace. Jaká ale bude cena za tenhle náskok

  • Vrata
    14:10 10.11.2015

    stirling: ja preci netvdim, ze USA nemaji naskok. Ja jenom tvrdim, ze Cina muze casem tento naskok dohnat. Proc? Dival jsem se pred par mesici na jakousi jednoduchou mapku sveta, kde byla zachycena vyznamna vyzkumna centra podle dulezitosti (samozrejme, vetsinou jde o civilni vyzkum). Prvni v poradi je Severni Amerika, druha je zapadni Evropa treti v poradi je Cina. Pritom, pred nejakymi cca 20-ti lety v Cine jeste prakticky vyznamny vyzkum neexistoval.Ccina proste v tomto smeru jde raketove vzhuru. Za 10-20 let muze byt ve vyzkumu na druhem nebo i prvnim miste - je to otazka financi.
    Co se tyce Ruska, tak to na vyse zminene mapce v podstate neexistovalo, stejne jako Cesko. Podle mne jediny slusny vyzkum v Rusku je ten vojensky, to ale nemusi stacit v pripade vyvoje novych typu zbrani, ktere potrebuji ze zacatku napojeni na puvodne civilni vyzkum. Proto bych do budoucna u novych typu zbrani daval daleko vetsi sanci Cine nez Rusku.

  • Charlie
    14:02 10.11.2015

    Vrata: tak ten náskok USA už je mnohem víc než 20 let (ono se to nezdá, ale letí to hrozně):

    F-117 zavedení 1983
    B-2 zavedení 1997

    čili 32 let od zavedení F-117 a celých 18 od B-2 (ta měla ale první let už v roce 89, trochu se jim to protáhlo díky konci studený války).

    Rusko špionáží získalo značnou část technologie a konstrukce bomby, a Čína si nejspíš pomohla ke značný části dokumentace F-35.

    Jenže vědět, jak je něco udělaný, a udělat, to, je dost rozdíl. Čína se už roky snaží vyrobit vlastní motory, spolehlivostí se alespoň blížící k ruskejm - a to nejsou žádný rekordmani.

  • David
    13:59 10.11.2015

    Je zde hodně diskutován export. Já osobně si myslím, že by mohl být úspěšný.
    Venezuela? Je sice v ekonomicky horší situaci, ale pořád je na tom dobře oproti některým dalším zemím Jižní Ameriky. A berte to tak, že ten stát prostě klade větší důraz na obranu, má tedy větší ochotu vyčleňovat potřebné finance.
    Vietnam - je stále chudá země, ale ekonomika roste. Stát plánuje zvýšení výdajů na obranu. I tam předpokládám nákup T-50.
    Egypt projevuje zájem o MiG-35, ale již delší dobu a stále kontrakt není dojednán. Egypt bude navíc brzy potřebovat náhradu stárnoucích F-16. A vzhledem k současnému odklonu od USA a naopak obnovení spolupráce s Ruskem předpokládám nákup i T-50.
    A tak bych mohl pokračovat. celkově předpokládám, že T-50 bude mít větší počet zákazníků, které si ale většinou koupí jen relativně malé množství letounů. Ale snižování počtů je obecně trend moderních letounů

Stránka 1 z 2