Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain
Suchoj T-50 / Public Domain

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.

Tajemný T-50

Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.

Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.

První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.

Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.

Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.

Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.

Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30  se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.

Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.

T-50 vs. F-22 a F-35

Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?

Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.

Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.

Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.

Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.

Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.

Indická karta a výrobní realita

Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.

Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.

V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.

V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.

Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.

Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.

Zdroj: Russian Military Reform

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta

Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...

ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy

Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...

Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska

Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Torong
    22:13 18.11.2015

    Víš Razie... Bez motorů ten pilot opravdu přistál tak tak. Mig 25 skutečně mohl dosáhnout m 3,2 ale krizovou rychlostí bylo m 2,8 s tím nic nenaděláš. Při vyšších rychlostech se z Migu stával trochu drahý titanový větroň. Ano, klidně přiznám, že jsem se spletl o rok v dataci Bělenkova přeletu do Japonska. A ano přepálil přistání, protože z nějakého záhadného důvodu neměl informace o délce přistávací dráhy Japonského letiště. Králíka uváděl přímo Bělenko. Může to být latina, nicméně faktem je vysoký vyzařovací výkon radaru. Mig 25 sloužil část šedesátých a celá sedmdesátá léta tak dobře, že Blackbirdy se nad SSSR proháněly naprosto beztrestně. Přitom v zadání konstrukce byl požadavek na zachycení Valkyrie... Verze T rozhodně není modernizovanou verzí rakety R40R, nýr její tepleně naváděnou variantou - podvěšovala se pro případ zarušení radaru nebo střely verze R.
    Za úplné debily Rusy opravdu nepovažuji. Např. Mig 21 ve své původní verzi F nebo F-13 bylo špičkové letadlo své doby. Stejně SU 27 a i Mig 23 byl povedený.

  • Pavka
    14:51 13.11.2015

    Ještě k tomu SU-47, určitě to byl perfektní technologický demonstrátor a koncept X-29 opět předehnal. Na druhou stranu je otázka jestli ruské letectvo vůbec kdy mělo pro stroj této koncepce využití a především nebylo už ve své době zřejmé, že jde o krok vedle, viz to že USA také tuto koncepci testovanou mnohem dříve u X-29 velmi rychle opustila.

    Tj, zde použité technologie (vnitřní zbraňové šachty, stealth úpravy) neměly být směřovány rovnou do konvenčního stroje typu T-50. Místo letadla, které sice disponuje extrémní manévrovatelností, ale na druhou stranu jeho ostatní výkony v nejlepším odpovídají zde odsuzované F-35 (max. rychlost, dostup) přitom je to letadlo mnohem větší než F-35 a pravděpodobně by bylo extrémně náročné na provoz/údržbu. Navíc mám pocit, že křídla se záporným šípem jsou extrémně náročná na pevnost konstrukce a tedy pod ně nelze nic těžkého podvěsit.

  • raziel87
    13:17 13.11.2015

    fuj...teď to po sobě čtu, příště si dám pozor před odesláním na gramatické chyby, minimálně 2 y/i mě praštili do očí :-D pardon, samotného mě štve, když čtu příspěvky jak od Pepíčka ze 4. třídy

  • raziel87
    11:33 13.11.2015

    Torong......opravdu? o tom jsem jaktěživ neslyšel :-DDDD tak za prve pilot opravdu nepřistál tak tak, to jsi si doplnil, aby tvoje povídka působila dramatičtěji. Za druhé, běžně mohl dosahovat rychlosti okolo M 2,5.....to co ty popisuješ, jako absolutně krizovou rychlost nebyl M 2,8, ale dokonce M 3,2 :) a ano jsem v tobě zajedno s výměnou motorů, začal se tavit. Za třetí - ale to je drobnost, Bělenko to v Japonsku při přistání přepálil až v roce 1976 - ale to je nepodstatné. Ten králík je všeobecně rozšířený plk - v seriozní technické dokumentaci o tom zmínka není.....ale jo, o upečenym králíkovi se čte dobře.
    Mig-25 sloužil přesně k tomu, k čemu byl vyvinut a to plnil po část 60. let, celá 70. a část 80. let na výbornou. Víš, on při potenciálnim zachycení B-52 opravdu nepotřeboval sofistikované systémy avioniky....a R-40 (zejména modernizované verze T) na bombardér v pohodě stačili. Průzkumné verze plnili svoje úlohy také na výbornou, byly téměř nezachytitelní - tak co se ti na Foxbatu tak nezdá? Ta příměra T-50 vs Mig-25, s tím nesouhlasím, zase z Rusů děláte úplný debily.

    Taky se mi líbilo, jak můj předchozí příspěvek dostal asi 24h po vložení během 3 minut 3 "disliky" :-D že by najednou během 3 minut hodnotili záporně 3 čtenáři, když předtim byl celý den příspěvek bez hodnocení? :) no o prdlačku jde, ale je to úsměvné

  • Gloton
    00:46 13.11.2015

    Torong: "Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje."
    Nepřeháněj......u letounu, který při letu překročil určitou rychlostní hranici (2,5M myslím), se před dalším letem měnily "jen" motory. Proto také nesměli piloti podle vlastní vůle překračovat tuto hraniční rychlost. Ale ke zničení celého stroje nedošlo.

  • Torong
    22:28 12.11.2015

    Úvahy nad T 50 mi připomínají podobnou situaci ze začátku sedmdesátých let, kdy se nad Sinají prohnal nový Mig ve výšce 25 000m rychlostí 2,8 mach. Všem západním analytikům spadla brada (to, že pilot tak tak přistál a motory byly odepsané už netušili). Všichni mluvili o Ruském superstroji, jehož pověst byla podpořena jeho vzhledem - dvojitá směrovka, negativní vzepětí křídla...
    Rozuzlení přišlo v roce 1975, když Bělenko přistál v Japonsku. Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje. Avionika až na výkon radaru (na 50m dokázal zabít králíka - bylo zakázáno jej zapínat na zemi.) zastaralá. Letadlo se k nějaké efektivnosti dopracovalo až v polovině osmdesátých let v podobě Mig 31. Obávám se, že T 50 bude totéž.

  • Torong
    22:14 12.11.2015

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

    Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!

    Hm, tak když měli Rusové v podstatě hotové letadlo s úžasnými schopnostmi, jak je možné, že teď mají takové problémy a T 50 nemá ještě ani počáteční operační schopnost, kterou už F 35 má? Totéž Mig 1.44.

  • Superme
    20:27 12.11.2015

    Shania - Ale já přeci nenapsal, že stealth je zbytečný. Já napsal, že už nyní nehraje tak významnou úlohu jako tomu bylo řekněme před 10 lety a v budoucnu se bude i nadále snižovat. Samozřejmě, že to není technologie, kterou můžeme zahodit.

    stirling - Tak v tom případě jsem to pochopil špatně. Už chápu, jak to myslíš ;) V tom samozřejmě souhlasím.

  • stirling
    00:01 12.11.2015
    Oblíbený příspěvek

    Z mé strany už bylo řečeno asi vše (Superme: ne neřekl, jsem že t50 bude absolutně bez šance, protože si to nemyslím) tak budu končit.
    Superme: nemám rád to tvoje hrocení a podsouvání myšlenek, které si přeješ. Myslím, že časem zjistíš, že svět není pouze černý nebo bílý.
    Ještě ti vysvětlím svojí poznámku o přisuzování nadpozemských schopností ruskému obyvatelstvu - reagoval jsem na nějakou poznámku o tom, že sice nemají takové možnosti a je jich méně, ale že to vynahradí tím, že se semknou ve prospěch matky Rusi. O nějaké nadměrné pracovitosti u nich samozřejmě nemůže být řeč, možná kdysi Japonci tím vynikali, ale o ruském obyvatelstvu jsem tohle nikdy neslyšel. Nevztahuj to prosím k válce to pak opravdu dělá každý co může, ale věř tomu, že jinak tam žijí úplně normální lidé, kteří chodí primárně do práce proto, aby zabezpečili svojí rodinu a žilo se jim lépe, opravdu se každé ráno neprobouzí s tím, že musí podat lepší výkon než ing. v usa protože to pomůže Rusku.
    Moc se těším, až dostanou Indové první letadla a začnou poměřovat síly s ostatníma na cvičeních, myslím, že až pak se dozvíme pravdu o skutečných schopnostech.

  • Shania
    23:45 11.11.2015

    Superme: s tím že bude stealth zbytečný jsi to pochopil špatně.

    Stealth bude extrémně důležitý vždy, není cesta zpět. V budoucnu sice hrozí, že i pokročilejší stealth techniky něž máme dnes budou odhalitelné na větší vzdálenosti určitými senzory.

    Takže můžeš jásat, že stealth bude vlastně zbytečný...ale má to háček

    Cokoliv co stealth mít nebude, bude odhaleno a zničeno na mnohem větší vzdálenosti i slabšími/levnějšími senzory a zbraněmi.

    Vždy to bude boj o to kdo koho uvidí první, kdo se dokáže déle maskovat nebo oklamat protivníka.

  • KOLT
    23:37 11.11.2015

    pro pajo: Ohledně rozdílného přístupu k opravám vám dává za pravdu i přístup Polska, které deklarovalo, že nebude dělat generálku motorům Mig-29 podle "předpisu v servisní knížce", nýbrž podle jejich skutečného stavu. Takže výdrž motorů je v reálu pravděpodobně o poznání vyšší než jak by se dalo usuzovat podle tabulek na jejich předepsané opravy. Mezi námi, mám podezření, že k takovému kroku by u nás nikdo nenašel koule :-)

    pro JirkaM: Ohledně hodin na jednoho pilota je to irelevantní, protože jedno letadlo může létat více pilotů. 800 hodin už některé naše Gripeny daly dvakrát.

  • KOLT
    23:27 11.11.2015

    pro Pavka: S tou F-15 jste to myslím trefil na hlavičku. Také mi přijde, že T-50 je spíš evoluce Su-27 než revoluce. Byť ten rozdíl je oproti i nejnovějším variantám legendárního Súčka pochopitelně větší, než u F-15 SiE. Nicméně Raptor je prostě úplně jiné letadlo. I s tím překonáváním PVO máte pravděpodobně pravdu.

  • KOLT
    23:22 11.11.2015

    pro Superme: Jenže stirling nepřipisuje Američanům nadpozemské vlastnosti ani absenci korupce, ani netvrdí, že F-22 nebude překonáno. Což je přesně to, co jste mu vložil do úst/klávesnice. V tom je ten rozdíl. On jen na základě určitých dat vyjadřuje svůj názor. Nepodkládá ho věštěním z křišťálové koule a jinými nesmysly.

  • Nikdo
    22:56 11.11.2015

    Vestly : sacák je součástí konstrukce letounu a ne motoru , motor s tím nemá nic společného. Takže , aby byly zakryté lopatky musí být konstrukce jiná. Logicky vyplývá že buď letadlo není hotové , nebo prostě nebude tak moc stealth.

  • Superme
    22:51 11.11.2015

    stirling - Takže ještě jednou. Ty jsi napsal "t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ALE TO JE TAK VŠECHNO, ČEMU VĚŘÍM". Dobře tedy, věř čemu chceš, ale pokud někdo věří, že Rusové dokáží udělat lepší stroj než je F-22, tak bych prosil, aby jsi zde nepsal kraviny typu, že zde někdo přisuzuje rusům nadpozemské schopnosti. U nikoho jsem si toho nevšiml.

    A když tak čtu tento článek:
    http://www.armadninoviny.cz/am...

    Tak si říkám, že to Rusové vlastně vymysleli geniálně. Nebude to tak extrémně drahé, ale minimálně stejně dobré. Stealth je prostě překonaná technologie i když stále má nějaké ty výhody. A co naplat. I F-22 prochází modernizací.

    Ale tak věř čemu chceš. Klidně i tomu, že Rusové vymysleli něco, co je absolutně bez šance :)

  • Vestly
    21:52 11.11.2015

    stirling, seriova su-50 bude mat nove motory, tieto tam su len docasne, takze nechapem aky v tom je problem

  • stirling
    21:38 11.11.2015

    Úměra mladší = vyspělejší, by platila za předpokladu stejných možností a zkušeností a tam sice někdo tady nevidí rozdíl, ale já ten rozdíl prostě vidím značný jak ve zkušenosti s provozem a nasazení předchozích stealth letadel, tak v technicko-průmyslové základně.
    Ohledně stealth zepředu tak už několikrát tu byla krásná fotka jak t50 doslova září lopatky motoru což přímo tomuto tvrzení odporuje.

  • raziel87
    19:52 11.11.2015

    2 Stirling - je víc než pravděpodobné, že T-50 bude překonávat F-22 v klíčových vlastnostech.....proč by jinak Rusko ten stroj vyvíjelo? v historii těhle dvou rivalů (USAxSSSR/Ruská federace) vždy reagoval jeden na pokrok toho druhého vývojem prvku, který přinejmenším setřel generační rozdíl - spíše vždy překonával.

    Když se teď budem bavit konkrétně o té T-50, tak už jen díky tomu, že realizace samotného projektu v podstatě začala AŽ po zařazení Raptoru na začátku tisíciletí do služby, tak při zadávání cílů projektu FGFA měli Rusové doslova ideální podklady pro priority - ty letadla přecijen dělí skoro !15 let! od chvíle, co se poprve odlepili od runwaye. Bloky avioniky mohou oba konkurenti upgradovat do aleluja, ale drak moc ne. To samé s motory (i když měli Rusové tou dobou plnou hlavu spíš AL-31, tak stihli špionáží určitě získat dost dat i pro zamýšlené AL-41F) - proto bych si na ten PAK-FA klidně i vsadil. Mimochodem zapomínáte, že v 90. letech se sice práce na 5. gen téměř zastavili, ale né úplně (1.44 i Sukhoiuv Berkut toho pro nashromáždění poznatků nalétali dost)

  • Pavka
    19:13 11.11.2015

    Já mám pocit, že z toho co je o T-50 známo, jde o stroj, který má mít dobré stealth vlastnosti pouze čelně a částečně i ze zadní polosféry. Přitom má zachovány nebo ještě vylepšeny maximální výkony, manévrovatelnost a vytrvalost v letu proti Su-27. K tomu logicky přibyla nejnovější avionika, elektronika a výzbroj. Tyhle vlastnosti stroj předurčují jako adekvátního protivníka proti F-22 při ostraze velmi dlouhých hranic ruska, ale rozhodně ne jako stroj na pronikání hluboko skrz nepřátelskou PVO nebo nedejbože CAS (osobně si myslím, že právě tento požadavek výrazně zkrátil a zlevnil vývoj i výslednou cenu stroje). Ono je to ostatně historicky dané, že jen samotné USA má více modernizovaných operačních strojů/pilotů než Rusko, a celé NATO pak ani nepočítaje. Takže pokud má být Rusko schopné se adekvátně bránit, tak se musí ze všeho nejdříve vypořádat s letectvem NATO.

    Dle mého pohledu je k T-50 nejbližší ideový konkurent koncept F-15SE, kterého ale T-50 převyšuje v mnoha parametrech, stejně tak jako rodina Su-27 po prvotních problémech(a že jich bylo a že to trvalo je vyřešit) nakonec v mnoha parametrech překonala původní F-15.

    Abych to shrnul tak osobně považuji T-50 jako budoucího adekvátního protivníka proti F-22 ve vzdušném boji. Na druhou stranu F-22 zůstává univerzálnější stroj schopný pronikat hluboko do nepřátelské PVO, ale také mnohem dražší a zřejmě náročnější jak výrobně tak i provozně. Stejně tak si myslím, že Suchoj by určitě nyní dokázal vyvinout stroj, který by F-22 dohnal a předehnal ve většině ohledech, ale zruinovalo by to ekonomicky jak Suchoj tak především celé ruské letectvo, přičemž při současné konstelaci hvězd by rusko patrně všechny možnosti takovéhoto stroje stejně nevyužilo.

  • stirling
    17:43 11.11.2015

    Superme: ehm - kde tvrdím, že jsou Američané chytřejší či tak něco, kde jim přisuzuji nějaké nadpozemské schopnosti? Nikde, takže prosím nebuď tak paranoidní, myslím, že by jsme měli reagovat na to člověk skutečně píše a ne na to co tam chci vidět...
    f22 je letadlo které vznikalo v 80 a 90 letech minulého století, takže logicky samozřejmě překonané bude, jen nejsem vůbec přesvědčen o tom, že to bude zrovna t50, kdo f22 překoná, protože rusové nemají tak rozvinutý vývoj a spousta jejich současných vojenských systému je založena na licencích např. z Francie či kopiích. Logicky pak pokud chci postavit něco lepšího tak mě lidé, kteří to např. ve Francii navrhli prostě schází. To není žádné podceňování někoho (nikdy jsem neříkal, že jsou to blbci či tak něco), ale to je prostě fakt, který nemůžeš rychle napravit pomocí peněz z ropy - to je běh na dlouhou trať.

  • Superme
    16:34 11.11.2015

    Clanek - Jak já to mám vědět? Je to státní tajemství. Pouze jsem poukazoval na fakt, že ten náskok USA není tak obrovský. Že i Rusové už mají zkušenosti. Však to říkají i různí Američtí představitelé - nebo jste nezaznamenal prohlášení typu "náš technologický náskok se zmenšuje"? Byl řekněme v roce 2000 stejný jako dnes? Nebyl, byl větší! Takže jo, udělám ti radost a i já mám ten názor, že USA jsou dál, ale o kolik? Můj názor je, že se to neustále zmenšuje ať už díky tomu, že se vzchopilo Rusko, tak i díky Číně nebo Indii. A zrovna T-50 toho může být jasný důkazem! Znovu opakuji - MŮŽE BÝT! A já si myslím, že se to potvrdí.

    Pan Grohmann zde zmínil, že USA má řádově větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. Proti tomu asi nic nemám. Jen bych rád poukázal na fakt, že projektu T-50 se neúčastní pouze Rusko, ale také Indie, která ten nepoměr podle mého razantně snižuje. Alespoň u těch finančních a lidských zdrojích.

    stirling - Teda ty jsi mě teď rozesmál :) To se musí nechat.
    Cituji: "ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška. " no a následně to sám připíšeš Američanům.. " že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné."
    Aneb ... "Káže vodu, pije víno"? Protože mě se zdá, že si myslíš, že F-22 je něco, co prostě nejde překonat.. něco nadpozemského.

  • pajo
    15:08 11.11.2015

    Este si dovolim dve poznamky k Mig-29, tentokrat citacie z http://www.valka.cz/11007-MiG-... , cast "Výhody a nevýhody MiGu-29A":

    "Je potřeba si uvědomit, jak fungoval ruský systém vytváření nové zbraně. Jednalo se většinou o jednoúčelový komplex určený na plnění konkrétního úkolu. V tomto případě to bylo vybojování vzdušné nadvlády. Komplex zahrnoval letoun MiG-29, radiolokátor N-019, rakety R-27 a R-73 a pozemní naváděcí stanice."

    "Nevýhodou byla i malá životnost některých komponentů, zvláště motorů. Resurs 350 motohodin je ve srovnání s motory F-100 (2 000 h) nebo F-110 (1 500 h) nízký. Je to do jisté míry dané jiným přístupem k problému. Západní armády jsou většinou profesionální, takže nemají problém s kvalifikací svého pozemního personálu. Motory jsou diagnostikovány opravovány podle momentálního technického stavu. V SSSR byla většina personálu pouze na prezenční službě a tomu odpovídala i kvalifikace. Motory (i další komponenty) byly svěšovány po předepsaném počtu hodin, nezávisle na tom, že mnohdy to bylo předčasné."

  • pajo
    14:58 11.11.2015

    Mig-29 pouziva dva RD-33. Cena jedneho motora v roku 1993 bola 1.8mil$, v dnesnych cenach priblizne 3mil$. Zdroj: http://www.leteckemotory.cz/te...

  • JirkaM
    14:30 11.11.2015

    @Clanek: Někde jsem četl něco o 150 hodinách na pilota ročně.

    To znamená, že životnost motoru 800 hodnin není nic extra. Na druhou stranu, Migy 29 jsme už měli zaplacené a kupovat každých pár let nové motory by mohlo být levnější, než pronájem Gripenů. A nebo taky ne. Mě baví o těhle věcech číst a diskutovat, ale nepředstírám, že tomu moc rozumím.

  • Shania
    14:24 11.11.2015

    JirkaM: to že má motor krátkou životnost hlavně svědčí i spolehlivosti toho motoru. I rusové už dnes nestaví letadla s životností 2000 hodin, ale tlačí to víš.

    To jak se staví F35 je špatně, ale ... asi neexistuje správný postup..

    Letadla které byli vyráběny normálně, vždy dostali nějaké lepší schopnosti a v pozdějších verzích.

    Takže když už letectvo provozuje třeba 200ks F-XXA, a je nuceno tyto stroje modernizovat na standart nové verze C, tak jak se to liší a co je pak levnější?

    Jestli má někdo problém s korupcí, tak je to Rusko a ne zbrojní loby v US.

    Program F35 byl v roce 2012 reformován, od té doby nepřekročili rozpočet a zpoždění jsou v řadu týdnů/měsíců.

    Schválně si poslechni nynějšího šéfa programu, kdy byl rok ve funkci:

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • stirling
    14:16 11.11.2015

    No škoda, beru tu zdejší diskuze spíše za seriózní, ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška.
    Pro ostatní: Vůbec nevíme, co opravdu za systémy t50 obsahuje, hlavně si myslím, že když v současné generaci využívají systémy, které jsou licenčně vyráběny, tak těžko najdou ve všem, vlastní silou předběhnou západ, takže klidně uvěřím, že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné. Ostatně papírové údaje techniky z bývalé sssr byly vždy impozantní.

  • David
    13:49 11.11.2015

    Možná se někteří budou zlobit, ale ano, já osobně si myslím, že technologický pokrok není jen otázkou toho, co daný letoun umí, ale v kolika kusech a kdy bude vyroben.
    Osobně T-50 pokládám za technicky velice zajímavý letoun. A věřím, že po odstranění běžných problémů bude na opravdu dobré úrovni. Otázkou ale je, zda a jak se podaří rozjet sériovou výrobu, zda budou sériové letouny opravdu kvalitní atd. A v tomto jsem tak trochu skeptik. Myslím si, že bude trvat ještě poměrně dlouho, než se podaří dosáhnout potřebné úrovně Jak zde již bylo zmíněno, Rusové mají dobré konstruktéry a jsou schopni přijít s velice zajímavými nápady, Rusku ale chybí kvalitní odborníci pro výrobu. Situace se právě u Suchoje postupně lepší, stále ale zaostávají za vyspělými západními státy. Ale není to problém jen Ruska, ještě víc se s tím potýká Čína, nemluvě o Indii a dalších

  • Clanek
    13:49 11.11.2015

    @JirkaM, trosku OT, ale kolik toho cesti piloti v prumeru za rok naletaji?

  • JirkaM
    13:41 11.11.2015

    jj284b: To, že Rusové konstruovali vojenská letadla pro válku a ne pro mír, v knize "Skunk Works: A Personal Memoir of My Years at Lockheed" dost obdivoval šéfkonstuktér Skunkworks Ben R. Rich.

    A při tom, kolik toho naši piloti nalétají, není těch 800 hodin docela dost?

  • JirkaM
    13:36 11.11.2015

    Jan Grohmann: To, že nás Rusové neinformují o svých vojenských tajemstvích neznamená, že se jim nedaří. Znamená to jen, že nevíme jestli se jim daří nebo ne.

    Rusko má skutečně řádově menší zdroje než USA. To je prostě fakt.

    T-50 klidně může být lepší než F-35 za zlomek ceny (a nebo ne). Schválně, budu teď spekulovat:

    Koncepce F-35 může být prostě špatná a jakékoliv množství zdrojů to nemusí vyřešit. Univerzální jednomotorové stealth letadlo s verzí s kolmým startem možná není dobrý nápad.

    Dokončovat vývoj letadla v době, kdy jsou už vyrobené první série může být velmi obtížné. Tohle bych pochopil za války, ale v době míru mi to nepřipadá rozumné. Rusové si v klidu vyrobí prototyp, vyzkouší ho vyřeší problémy a pak vyrobí další prototyp. Trvá to dlouho, ale možná to je řádově levnější. A nejen že to je levnější, když je potřeba, mohou udělat zásadní změny, které u už vyrobených letadel nemusí být vůbec možné.

    Američané sami si dost stěžují na to, že vývoj je dost obtížný, když má každý konstruktér, nebo dělník a zadkem dva auditory a každou drobnost musí zdůvodnit, strávit týden papírováním, sháněním podpisů atd. V Rusku je možná šéfkonstruktér stále absolutní vládce, který nemusí nikomu nic zdůvodňovat (jako dřív ve Skunkworks), což s rozumným šéfkonstruktérem může být řádově levnější způsob vývoje.

    Krom toho, v USA se poslední dobou nesmírně rozmohla korupce. Pokud si můžete dovolit lobisty sponzoring volebních kampaňí, projdou vám věci, které by asi nikde jinde nebyly možné. Kdo ví, kolik z toho triliónu dolarů šlo opravdu na vývoj F-35?

  • jj284b
    13:09 11.11.2015

    Gloton: vzdy je to na nieci ukor.. MiG29 bol super stroj, no motory idu na generalku po 800 hodinach co z tych strojov robi najhorsie stihacky na udrzbu.. tanky napr Rusi konstruovali na ukor posadky atd atd...

  • Gloton
    12:28 11.11.2015

    Jan Grohmann: Rusové sice zázračný národ nejsou, ale jsou prostě jiní.
    Obecně lze o nich říci, že stejného výsledku jsou, oproti "západním" civilizacím, schopni dosáhnout s menšími zdroji.
    Dokáží najít jednodušší a úspornější řešení, o využití lidských zdrojů nemluvě. Rusové jsou schopni pracovat "do roztrhání těla" a neskutečně se uskromnit, když jsou motivování národní rdostí......
    Samozřejmě, kór u těchto moderních technologií, to nemůže plně nahradit větší zroje západu, ale jsou schopni dokázat více, než bychom čekali.
    Není radno je podceňovat.

  • stirling
    09:38 11.11.2015

    V dnešní době není umění jen udělat základní vývoj, ale také vytvořit technologie tak, aby se dali vůbec vyrábět a ještě za přijatelnou cenu (možnost to reálně využít). Takže umění postavit drahý prototyp či demonstrátor je jen začátek a u letadel to vidíme krásně i na naší oblíbené f35 - tohle letadlo vyhrálo výběrové řízení jako letající reálné letadlo, které porazilo další letající reálné letadlo x32 a teprve teď po tolika útrapách dosahuje základní nasaditelnosti. Takže to, že něco létá bohužel dnes vlastně nic neznamená.

  • Jan Grohmann
    09:08 11.11.2015

    Je třeba si uvědomit, a to je prostý fakt, že Západ se při vývoji F-35 může spolehnout na řádově (ano řádově) větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. To je prostě fakt daný počtem obyvatel, velikosti zbrojního průmyslu, velikosti HDP.

    A přesto jde vidět, jaké má F-35 problémy. Pokud prakticky neslyšíme o problémech T-50, ale viděli jsme, že na přehlídce V den vítězství nad Rudým náměstím T-50 neproletěli, znamená to dvě věci.

    Rusko je buď naprosto zázračný národ, který s méně penězi, menším zbrojním průmyslem (10 % velikosti průmyslu v Sovětském svazu), méně lidí a menší součástkovou a technickou základnou, dokáže vyrobit nejmodernější stíhačku bez jakýchkoliv chyb.

    Nebo za druhé, Rusové jsou jako všichni ostatní a trápí je stejné problémy, akorát na rozdíl o západního světa ruská média (čest výjimkám) dodržují ideologickou linku Kremlu a o problémech s vývojem mlčí. Ať už se dívám na Sputnik, RT nebo více kredibilní TASS, tak všude se mluví obecně o úžasných schopnostech T-50 a o tom, jak již zítra, nebo pozítří Rusko dostane nejlepší stíhačku všech dob. Kritický, objektivní článek o T-50 v ruských médiích nenajdete.

    Jaký rozdíl proti západním médiím, které na F-35 nenechají nit suchou.

  • Clanek
    23:17 10.11.2015

    @Superme
    "A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát. "
    A znovu, co to T-50 (potazmo predesle demonstratory, ani zdaleka ne produkcni letadla) tedy umi ze ten naskok neni tak veliky? S prizvukem na to "umi", tedy co vime ze to umi a ne co tvrdi ruske oficialni zdroje (coz muze byt stejne pravda jako pohadka, viz i tento clanek)? Rad se necham poucit. :)

    A diky na poukazani na F-35, ano, dalsi duvod brat ony optimisticke predpoklady (zatim stale jen predpoklady) na schopnosti T-50 s rezervou a zdrzenlive. Az bude Rusko zavadet sve druhe, treti letadlo pate generace muzeme predpokladat ze jejich predpoklady se treba i naplni, ale ted je to proste jen vareni z vody, nebo tvoje doufani, ale ne vedeni.

  • TheCornell
    20:54 10.11.2015

    To je ten flugzeug, co jím neustále vyhrožují zlým kapitalistům na jistém českém webu v komentářové sekci jistí lidé. :)

  • Nikdo
    19:11 10.11.2015

    Superme : Vždyť to nemělo závěsníky , radar ,motory prostě nic. Ono i označení Su je dílem novinářů , protože to letadlo nebylo nikdy zvýše jmenovaných důvodů testováno armádou.Co vím tak létalo pouze jedno s označením 01. ,Letadlo bylo pro Rusko významné z hlediska vývoje kompozitního křídla ale spíše než k hotovému letadlu to mělo blíže k testbed nebo k X-planes

  • skelet
    18:58 10.11.2015

    Rase: nebuď tak optimistický s tím strojem 6.generace.
    Podívej se jak velký časový úsek byl mezi F-15 a F-22, resp. F-16 a F-35

  • stetula
    18:46 10.11.2015

    jen taková zajímavost z Dubai Airshow 2015 :

    Spojené arabské emiráty začali vyjédnávat s Ruskem o dodávkách SU 35S v počtu 32 kusů , což je stát který vždy kupoval letadla západní výroby, v současné době má několik desítek moderních F16
    takže je tu možnost že to bude další zájemce o T50

  • Rase
    18:40 10.11.2015

    RiMr71:
    dohnala tím že okopírovala práci jiných (nemuseli se ke stealth technologii postupně propracovávat jako američané nebo rusové). Minimálně co se vzhledu týče.
    Pořád jim ale chybí um k tomu, aby z těch strojů udělali něco lepšího s přidanou hodnotou. USA a Rusko ale dohnali tím, že vůbec něco postavili. 5.generace to je a to co se počítá.

  • Superme
    16:26 10.11.2015

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

    Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!

  • RiMr71
    16:10 10.11.2015

    Rase: ".......Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii..........
    ..........jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká......"

    Tak počkej... tak dohnala, nebo nedohnala...? :)

  • infi
    15:36 10.11.2015

    Naskok USA je v tom, ze maji temer 200ks F-22 jiz davno v provozu, zatimco konkurence teprve resi porodni bolesti prototypu.

  • Clanek
    15:34 10.11.2015

    Tak stirlingove tvrzeni alespon stoji na letadlech desitky let v provozu. Naproti tomu tvuj predpoklad, ze ten naskok neni takovy stoji na cem, nedokoncenem letadle ve skluzu a par demonstratorech? Takze jaky konkretne ten naskok je, kdyz "fakt ne tak velký"?

    Ad T-50.
    Vypada skvele! Ale tak nejak vsichni tusime ze jak dobre to letadlo vypada umerou obracenou muzeme ocekavat pocty v provozu (a to vcetne tech planovanych indickych). Jestli do deseti let bude ve svete 40-50 kusu T-50 tak mozna rikam moc. A o schopnostech nemam uz teprve duvod k optimizmu. Rusove letadla umi, vzdy je umeli, ale letadlo 5. generace je letadlo 5. generace a doladit zvlast vsechny soft. casti bude trvat leta nebo desitky let.
    F-22 bude i dalsich 10-15let utlimatnim erem (nepredvede li Cina nejaky zazrak).

  • Superme
    15:00 10.11.2015

    Swen von Walhallion - Můj osobní názor je ten, že to teď prostě není nutné, protože se na T-50 momentálně používají ty starší motory. Předpokládám tedy, že nové motory již zakryty budou.

    stirling - A bereš v úvahu třeba to, že Rusové měli SU-47 (opravdu ti nepřipadá jako stealth?) nebo třeba Mig 1.44. A já si myslím, že všechny poznatky z těchto letounů byli použity na T-50. To jen k tomu tvému mega náskoku USA. Samozřejmě že je, ale fakt ne tak velký, jak se nám snažíš nejenom ty vnutit.

  • jenikdavid
    14:49 10.11.2015

    Rase:

    Právě to, co jste popsal , je podle mě ten důvod proč si je Čína koupí. Ví, že US mají ve většině náskok. Sami jsou schopni leccos dohnat, ale ne vše, resp. ne tak rychle aby srovnali krok. A jaká je lepší příležitost, než si koupit již hotový konkurenční stroj - který sice také nebude dokonalý, ale může nabídnout některá lepší řešení než v té době můžou číňané mít ? Určitě už nebudou kopírovat celý stroj, ale můžou si tím ušetřit v některých částech roky vývoje....

  • Rase
    14:32 10.11.2015

    jenikdavid:
    čína nepotřebuje kupovat a okopírovávat T-50. Přeci jen J-20 je taková hodně zvláštní kombinace Raptora a T-50, tak kdo ví podle jakých plánů ho uklohnili (komu je ukradli).
    Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii díky tomu že ukradli plány na F-35 (možná i na něco jiného, kdo ví). Zatím ale jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká. Zatím jsou na úrovni létajícího traktoru, ale za pár let můžou být hodně vysoko. Zatím neměli pořádný motor, tak J-31 osadili dvěma motory ruskými (v horším případě jejich kopiemi)...
    Technicky vzato, v době kdy budou levné stíhačky 5.generace na trhu, budou američané přicházet s letouny šesté generace. Jaká ale bude cena za tenhle náskok

  • Vrata
    14:10 10.11.2015

    stirling: ja preci netvdim, ze USA nemaji naskok. Ja jenom tvrdim, ze Cina muze casem tento naskok dohnat. Proc? Dival jsem se pred par mesici na jakousi jednoduchou mapku sveta, kde byla zachycena vyznamna vyzkumna centra podle dulezitosti (samozrejme, vetsinou jde o civilni vyzkum). Prvni v poradi je Severni Amerika, druha je zapadni Evropa treti v poradi je Cina. Pritom, pred nejakymi cca 20-ti lety v Cine jeste prakticky vyznamny vyzkum neexistoval.Ccina proste v tomto smeru jde raketove vzhuru. Za 10-20 let muze byt ve vyzkumu na druhem nebo i prvnim miste - je to otazka financi.
    Co se tyce Ruska, tak to na vyse zminene mapce v podstate neexistovalo, stejne jako Cesko. Podle mne jediny slusny vyzkum v Rusku je ten vojensky, to ale nemusi stacit v pripade vyvoje novych typu zbrani, ktere potrebuji ze zacatku napojeni na puvodne civilni vyzkum. Proto bych do budoucna u novych typu zbrani daval daleko vetsi sanci Cine nez Rusku.

  • Charlie
    14:02 10.11.2015

    Vrata: tak ten náskok USA už je mnohem víc než 20 let (ono se to nezdá, ale letí to hrozně):

    F-117 zavedení 1983
    B-2 zavedení 1997

    čili 32 let od zavedení F-117 a celých 18 od B-2 (ta měla ale první let už v roce 89, trochu se jim to protáhlo díky konci studený války).

    Rusko špionáží získalo značnou část technologie a konstrukce bomby, a Čína si nejspíš pomohla ke značný části dokumentace F-35.

    Jenže vědět, jak je něco udělaný, a udělat, to, je dost rozdíl. Čína se už roky snaží vyrobit vlastní motory, spolehlivostí se alespoň blížící k ruskejm - a to nejsou žádný rekordmani.

  • David
    13:59 10.11.2015

    Je zde hodně diskutován export. Já osobně si myslím, že by mohl být úspěšný.
    Venezuela? Je sice v ekonomicky horší situaci, ale pořád je na tom dobře oproti některým dalším zemím Jižní Ameriky. A berte to tak, že ten stát prostě klade větší důraz na obranu, má tedy větší ochotu vyčleňovat potřebné finance.
    Vietnam - je stále chudá země, ale ekonomika roste. Stát plánuje zvýšení výdajů na obranu. I tam předpokládám nákup T-50.
    Egypt projevuje zájem o MiG-35, ale již delší dobu a stále kontrakt není dojednán. Egypt bude navíc brzy potřebovat náhradu stárnoucích F-16. A vzhledem k současnému odklonu od USA a naopak obnovení spolupráce s Ruskem předpokládám nákup i T-50.
    A tak bych mohl pokračovat. celkově předpokládám, že T-50 bude mít větší počet zákazníků, které si ale většinou koupí jen relativně malé množství letounů. Ale snižování počtů je obecně trend moderních letounů

  • stirling
    13:57 10.11.2015

    Jak se říká papír snese vše a také se domnívám, že u t-50 řeší spíše to, aby se vůbec deklarovaným parametrům přiblížil než opačný problém, protože jinak by to už věděl celý svět... Ostatně deklarovaný dolet, stoupavost, rychlost atd. je s tím současným motorem z su35 nebo to bude reálné až s tím novým, který ještě neexistuje?
    USA jako jediný stát na světě provozuje letadla stealth letdala už více jak 30 let, takže podobná prohlášení, že není náskok či tak něco je spíše zbožné přání či pokus vyvolat flame.

  • Vrata
    13:46 10.11.2015

    Rimr71: jednoduse z toho, ze T-50 se (domnivam se) vyviji tak 10-20 let, zrejme vice-mene soubezne s Cinskymi typy. Ve srovnani s vyvojem jinych veci, napr. leteckych proudovych motoru (vyvijeji se od WW2), je to pomerne maly casovy usek. Samozrejme USA mely F117 a B2 hotove, odhaduji, tak pred 20-ti lety a maji naskok vetsi. Naskok lze ale snadneji dohnat pouzitim znalosti neznamych v drivejsi dobe (mohou to byt treba nove pohlcujici materialy nazname v dobe vyvoje F117 a B2). Naskok lze dotahnou i vetsimi vydaji penez a take spionazi. Cina ma penez podle vseho dost (na rozdil od Ruska). Radu informaci lze zrejme ziskat neprimo, treba sledovanim ciste odborneho vedeckeho tisku kam mohou proniknout vyzkumne informace spojene s vojenskym vyzkumem - dejme tomu publikaci o specialnim materialu vysoce pohltivem v urcite frekvencni oblasti (stealth natery). I obecne a tezko utajitelne informace mohou konstruktery navezt spravnym smerem. Dokazi si treba predstavit, ze Moskve mohlo pri vyvoji jaderne bomby znacne ekonomicky pomoci treba jen pouha informace o tom, jaky typ separacniho procesu byl pouzit pri separaci Uranu 238 - mohlo jim to usetrit drahe slepe cesty.

  • RiMr71
    12:49 10.11.2015

    Vrata: "V pripade stealth letadel nemaji Rusko a moc ani USA velky casovy naskok."

    ...hmmm a to soudíš na základě čeho?

  • Vrata
    12:25 10.11.2015

    Rusko je v poslednich letech velmi opatrne na to, aby prodalo do Ciny jenom par kusu letadel, protoze vedi, ze Cina to okamzite okopiruje. Pokud nejaka T-50 do Ciny proda, tak jedine ve vetsich poctech - rekl bych tak desitky kusu.
    Ja mam navic dojem, ze Cina techologicky obecne radu veci dohani. V pripade stealth letadel nemaji Rusko a moc ani USA velky casovy naskok. Takze tady se muze vyvojovy potencial Ciny dost uplatnit. Typoval bych si treba dovoz motoru nebo nekterych dalsich komponent ale stealth budou mit, pocitam, vlastni.

  • jenikdavid
    11:50 10.11.2015

    Jedna z prvních zemí co nakoupí T-50 bude Čína. V menším počtu, jen aby to rozebrali do posledního šroubku a zjistili, co jim na "Jéčkách" ještě chybí nebo co by mohli zlepšit. Peníze na to mají.

  • Nikdo
    10:45 10.11.2015
  • Charlie
    10:10 10.11.2015

    Já bych to videl jinak - koukněme se na seznam uživatelů Su-27 a jkejich derivátů - tohle jsou všechno letectva, která budou v době, kdy bude nová Su-50 (nebo jak se to nakonec bude jmenovat) uvolněna pro export, hledat náhradu za svoje stárnoucí Sučka. Čína v té době nejspíše zavede svoje letouny páté generace, takže budou potřebovat nějaký ekvivalent, a americké F-35 budou nedostupné. Čínské stroje něco z toho ukrojí, ale vzdorovat Číně jejími vlastními stíhačkami nepůjde - čína svým protivníkům nedodá nové stroje, nebo ne v plné konfiguraci.

    Dalo by se jít dál - pokud začne řada států asijského regionu zavádět nová Sučka a čína své vlastní typy, co asi zavede Austrálie? F-35 v tu chvíli začnou tahat za kratší konec provazu, nebo minimálně padne jejich technologická nadřazenost.

    A co na to Evropa?

    Každopádně - mezi lety 2020-2030 to bude ještě zajímavý, pokud to Sučko dotlačí do finále (a tomu věřím). Třebas Amíci nakonec ještě opráší linku a udělají zásadní modernizaci dvaadvacítky, něco jako z Eagla udělali Strike Eagle, tak z F-22 udělat Strike verzi, dvoumístnou, s větší pumovnicí mezi motorama... Nebo by mohli pro úderný úkoly a jako long range interceptor vytáhnout drak YF-23 a nacpat ho novejma systémama :)

  • Swen von Walhallion
    09:35 10.11.2015

    Co mne u T-50 prekvapuje sou ty "nekapotovany" motory kdyz se podivam na vsechyn stealth letouny USA tak u vsech sou perfektne kapotovany kvuli snizeni odrazu, u T-50 mi prijde ze se na to uplne vykaslali ne ?

  • Vrata
    09:11 10.11.2015

    Zamysleni k moznostem prodeje T-50 do zahranici:

    1. Jizni Amerika - nevidim to prilis realne. Jde o celkem nekonfliktni oblast, nejsilnejsi stat Brazilie kupuje Gripeny... Jedine snad kdyby se zblaznila Venezuelska verchuska.

    2. Afrika -- vetsina statu je velmi chuda, casto vubec nemaji bojove letectvo anebo maji doslova par kusu starych Migu nebo Sucek. Jediny silne vyzbrojeny stat je Egypt a ten kupuje vice-mene od USA. Pak tam bude par dalsich statu silneji vyzbrojenych hlavne z minula Ruskou technikou (Alzir, mozna Sudan, Lybie ma arsenal zlikvidovany valkou) ale ty nemaji na hranicich zadne konkurenty a superstihacku nepotrebuji.

    3. Japonsko, Jizni Korea - z politickych duvodu podle mne nepruchodne (Rusko vyzbrojuje letectvo Severni Korey). Severni Korea - urcite, pokud budou mit penize a Jizni Korea zavede letadlo teto kategorie. Asi na to ale nebudou mit.

    4. Oblast mezi Bangladesem a Vietnamem ze severu ohranicena Cinou (v podstate staty ASEAN) - zadna velmoci, pokud vim, zadne konflikty mezi sebou. Jedinym kandidatem by mohl byt Vietnam v pripade, ze Cina zavede sva stealth letadla.

    5. Indie, Pakistan Iran, Saudska Aabie:
    Indie podle vseho ano a predpokladam i silny zajem Iranu.
    Pakistan ne, protoze T-50 bude mit Indie, Saudi berou leteckou techniku ze zapadu.

    Takze kdyz to sesumiruji od nejpravdepodobnejsiho k nejmene pravdepodobnemu prodeji, vychazi mi poradi:
    Indie, Iran, a mozna Vietnam, Severni Korea a Venezuela.

    Jinak, T-50 se mi jevi jako doposud ne prilis vyzraly produkt, takze v nejblizsi dobe bych cekal maximalne tak koupi ze strany Indie.

  • @bug@
    08:42 10.11.2015

    Shania: Mate pravdu,uz jsem vecer neoveroval informace co jsou na ausairpower a ty informace o poctu T/R modulu nejsou pravdive, co jsem uvadel. Obrazek tam byl akorat spravne :D

  • HonzaH
    05:32 10.11.2015

    Lukyi: Pro obranu vlastního území to jistě zas až tak nepotřebuje. Ale jak je vidět z posledních událostí, stoupají ambice Ruska i v zahraničí. A tam už by se jim nějaký stroj 5. generace jistě hodil.
    Další věc je, že pro Rusko jsou zbraně tradičně dobrým exportním artiklem, takže čím dřív bude T-50 hotový a použitelný, tím pro Rusko lépe. Takže zas až tak moc "flákat" se s tím nemůžou.

  • Lukyi
    03:27 10.11.2015

    Otázka je jestli Rusko vůbec potřebuje mocnou flotilu stíhaček páté generace co nejrychleji...Konflikt s USA je pramálo reálný ... a i kdyby,tak se oba smažou z povrchu zemského jaderným armagedonem a nečekám,že se v NATO nějak rychle uchytí F35. A i v tomto případě to nevídím jako horkou věc(jaderné odstrašování) ...T50 se bude nejspíš zavádět a pořizovat pozvolna,než se vychytají všechny mouchy,které výjdou najevo společně s provozem....Navíc mě nenapadá jiný potencionální protivník,který je schopen Rusko ohrozit ze vzduchu tak, aby bylo nutné mít stíhače jako T50 hned ted. Su35 je ve své třídě na vrcholu a výroba jede podle plánu.... Dejte čas na doladění a dejte čas letectvu,než se s novou hračkou sžije...přecijen tohle není rogalo....Navíc nevěřím moc odhadům ceny něčeho co se ani ještě nezačalo vyrábět.....Mimochodem hrozně by mě zajímalo,jak si vede Čína s J20 a J31... už pár měsíců jsem o nich neslyšel ani ň

  • RiMr71
    23:54 09.11.2015

    ...při čtení těchto diskuzí mě pravidelně občas ohromí připomenutí toho, jak obrovsky F-22 předběhnul dobu...
    V podstatě jde už o éro "v nejlepších letech" a pořád je to přitom jakýsi nedosažitelný a vzhlížený etalon.
    Psi štěkají a F-22 létá dál..

  • Shania
    23:51 09.11.2015
  • @bug@
    23:29 09.11.2015

    Shania: Co se tyka toho radaru,to mam overene. Jinak F35 moc nezkoumam. A celkove o radarech a pvo sem tam nenalezl zadnou lez. A co se tyka tech zastaralych veci clanky z poslednich 10 let nejsou nic,zastaraleho, technika se nemodernizuje kazdy rok. Lzi o f-35 me netrapi, ale diky za upozorneni.

  • Gloton
    23:28 09.11.2015

    madrabbit: asi neznáš tajné triky z top gunu.....naláká ho za sebe....pak právě takhle zabrzdí........trouba v F-35 ho předlétne..... a rozstřílí ho na mraky......
    PS: i dospělí potřebují večerníček aby dobře spali :))

  • Shania
    22:13 09.11.2015

    @bug@: cokoliv co na APA (www.ausairpower.net... ) najdeš je třeba si třikrát ověřit a o F35 se tam přímo lže, navíc je to jaksi zastarale.

  • ratataarmata
    22:12 09.11.2015

    infi jaké budou umět? Tohle video naznačuje, že to letadla 5. gen umí už teď, vlastně to umí už dávno, vždyť Raptor je na světě už nějakou tu desítku let: https://www.youtube.com/watch?...

  • Superme
    21:56 09.11.2015

    @bug@ - Ano, N050 bude vepředu a N036 by měl být vzadu.

    Jinak samozřejmě u Izdělije 810 je to určený na AWACS (pokud se bavíme o těch 400 km). Fakt si nedokážu v dnešní době představit, že by to dokázalo zničit na takovou vzdálenost stíhačku :) Nedávno tu byl i dobrý článek na toto téma, kde to bylo celkem hezky popsaný.

  • madrabbit
    21:28 09.11.2015

    Infi: Manévry super, ale na přehlídku - masivní ztráta energie, stojí skoro na místě. Tohle pilot udělá v reálu jenom v zoufalství.

  • @bug@
    21:12 09.11.2015

    Superme: Teď jsem našel, že asi N036 Byelka by mohl být ten čučící do zadní polosféry a dopředu ten N050(Š-121) podle http://ruslet.webnode.cz/techn...

  • @bug@
    21:07 09.11.2015

    pet.rok : nevim teda jak dolet dokazete zjistit z toho jaky ma letadlo tvar ?

    Superme: F-35 má mít APG-81s 1200 T/R modulů(http://www.ausairpower.net/APA... ale ten počet T/R modulů není rozhodující, určitě bude mít menší dosah (bude menší než ten na Raptoru logicky i kvůli velikosti letounu).

    A kde jste vzal informaci o N050 ? Co já jsem zatím vyčetl, tak vím akorát o N036 Byelka, pak nějaký L-band na náběžných hranách křídel a asi něco jako N012, možná nějak zmodernizovaný, nebo nějaký nástupce. Co se týče obecně elektro-optických čidel, tak už u Flankerů se zavádí různé kombinace elektrooprických čidel.
    A Izdělije 810 (AA-13-X) ten dosah 400 km bude podle mě tak maximálně na AWACS nebo něco, co pomalu manévruje, jinak tomu spadne dosah na polovinu. A fotku T-50 s AS-17 KRYPTON už jsem viděl.

  • JirkaM
    21:00 09.11.2015

    Rusové to dělají dobře. Stíhačku páté generace nutně potřebují, ale nesmí si zničit ekonomiku příliš velkými výdaji. Aspoň budou mít čas vychytat mouchy na letadle i na motorech a zaučit dělníky ve výrobě.

    Navíc ono není nutné mít těch stealth letadel moc. I malé množství donutí protivníka upgradovat všechny radary.

  • Vestly
    20:53 09.11.2015

    Myslim, že nebudu mat problem s exportom. Mnohe Africke krajiny zazivaju ekonomicky rast a zvysuju vydavky na obranu, taktiez by som nevylucil ani Iran, ktory sice maka na svojom lietadle, ale ci to dotiahnu do konca je otazne. Ak sa Rusom podari ich expedicia na blizkom vychode, tak maju dalsich niekolko krajin, do ktorych mozu exportovat ich stroje.

  • Shania
    20:42 09.11.2015

    superme: skoro 1700

    infi: aby nebyl dogfight tak jim to staci i na kilometr. pokud je cela tvoje taktika postavena na vymanevrovani bvr raket a donutit pak protivnika k dogfightu...

    raptor ma podobne vlastnosti i v bojove konfiguraci.

  • infi
    20:05 09.11.2015

    Neco na odlehceni... Vim, ze mi tady mistni odbornici vysvetli ze k dogfightu dojde tezko, protoze kazde letadlo v nejblizsich 30 letech sestreli F35 na 300km, protoze je stealth, ma super elektroniku bla bla bla, ale mysli si nekdo, ze podobne manevrovaci schopnosti bude nejake 5g umet?

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Magister_Peditum
    19:47 09.11.2015

    Shania: Však jo, jen jsem to myslel tak, že i ty výkony udávané u F-35 nejsou konečné. Nic víc.

  • Superme
    19:37 09.11.2015

    Rase - Nevím, je jsem četl, že by se toho výběrového řízení v Jižní Korei mohli zůčastnit Rusové právě s PAK-FA. Zatím to jsou pouze spekulace. A také je samozřejmě otázkou, jak na tom s tím jejich projektem jsou daleko, protože jsem o něm snad ještě neslyšel žádné novinky.

  • Superme
    19:32 09.11.2015

    @bug@ - U radaru (N050) se spekuluje, že by mohl mít místo 1500 až 2000 aktivních vysílacích a přijímacích modulů. Celkem by mě zajímalo, kolik jich má radar AN/APG-8, který je použit na F-35. To by asi věděl Shania, já to nemohl najít.

    No a T-50 by měl mít také obdobu systému Mental Workload, který je použit u F-22 a F-35.

    Co se týče zbraní, tak na krátkou vzdálenost by měli hlavně používat RVV-MD. Očekává se, že RVV-MD bude možné odpalovat i směrem vzad, protože T-50 by měla být vybaven malým radiolokátorem pro zadní polosféru. Pro vzdušný boj na nejmenší vzdálenost se vyvíjí K-MD, která má představovat již úplně novou konstrukci. Bude mít infračervené čidlo (zorný úhel přes 120 °), motor se dvěma stupni tahu a nově řešená plynová kormidla.

    U raket středního dosahu by to měla být raketa R-77 a její různé modernizované varianty. Tou nejlepší by měla být asi R-77M. Měla by mít letový náporový motor, s nímž by kinematický dosah vzrostl na více než 150 km a samozřejmě by měla mít pasivní radarové nebo infračervené naváděcí systémy,

    O raketách dlouhého dosahu se mluví hlavně o Izdělije 810 (dosah 400 km a více)

    Dále by mohli mít samozřejmě zbraně na závěsnících jako je Ch-31AD/PD, Ch-59M, nebo BrahMos-2.

  • Shania
    19:11 09.11.2015

    Magister_Peditum: rozdíl je jen v tom, že motory s kterými teď Pak Fa líta jsou jen provizorní a nikdy se napočítalo s tím, že je budou používat sériové stroje.

  • Magister_Peditum
    18:53 09.11.2015

    KOLT: To ano, ale v budoucnu má přece získat motor ADVENT, se kterým má získat ještě větší nosnost a dolet.

  • pet.rok
    18:51 09.11.2015

    bug: na rozdiel od rychlosti, doletu a dostupu, cize velicin ktore mozno pomerne dobre odvodit na zaklade rozmerov a dalsich znamych velicin spolu s trochou fyziky, u schopnosti avioniky ide o vestenie z gule pretoze kazda strana si dolezite parametre pomerne starostlivo strazi a informacie ktore su uvolnene "verejnosti" sluzia skor k PR nez k poskytnutiu realneho obrazu.

  • @bug@
    18:40 09.11.2015

    Jaké informace přináší srovnání papírových hodnot o maximální rychlosti, doletu a dostupu ? Mnohem větší hodnotu by mělo srovnání jejich možností co se týče BVR combat, WVR combat a například avionika od radaru až rakety, které mohou oba skrytě nést a nezvyšovat zbytečně RCS...

  • Rase
    18:25 09.11.2015

    Superme: zrovna ta Indonésie a Jižní Korea plánují vlastní multifunkční letoun 5.generace - KFX. Vzhledem k finanční nočnosti asi budou kupovat jen tyto stroje (přeci jen by bylo pitomé kdyby konstruovali vlastní stroj, který by se měl stát jen doplňkem něčeho ze zahraničí). O náladách v Brazílii (ohledně letounech budoucnosti) nic nevím, ti se mohou rozhodnout všelijak. Irán zrovna tak. Záleží asi jaká bude momentální politická situce (kdo nabídne lepší cenu - tady může mít šanci i čína).

  • KOLT
    18:17 09.11.2015

    pro Magister_Peditum: Co to? Motor v F-35 normálně lítá. Maximálně se studují možnosti jeho modernizace.

  • Magister_Peditum
    17:50 09.11.2015

    Tak T-50 není jediné letadlo, které na svůj nový super motor teprve čeká. To je přeci případ i F-35.

  • Superme
    17:43 09.11.2015

    Rase - Vietnam by teoreticky být zákazníkem mohl. Egypt se ale zaměřil na Mig-35.

  • Superme
    17:35 09.11.2015

    shal - Zrovna nedávno Venezuela objednala dalších 12 SU-30MK2.
    http://defence-blog.com/news/v...

    Ale dost mě to překvapilo. Hlavně z toho důvodu, že jsou na tom momentálně dost bídně. O T-50 tedy nemůže být v souvislosti s Venezuelou ani řeč.

  • palo satko
    17:35 09.11.2015

    rusko ma problem s odbornikmi vo vyrobe. ta dlhoročna stagnacia sa prejavila a stratilo čast odbornikov a novy dorast nevyrastol.. na druhej strane, dnes už nemože tento problem zaplatat kooperaciou zo "zapadom". podla mna je to viac techologicky než finačny problem. plus stratilo ukrajinsky zbrojny priemysel, s ktorym vyrabalo doteraz. takže najskor musi zachranit svoje dnešne stihačky, vrtulniky a strategicke systémy a ked to zvladne može sa venovat naplno T-50. to lietadlo iste sklzne.

  • Superme
    17:29 09.11.2015

    Nejistá budoucnost? Těžko. Proč? Protože jak Rusko tak Indie ty letadla prostě potřebují. Rusko jako reakci na F-22 a případně F-35 a Indie kvůli Čínským J-20 a J-31 (případně Pákistánu, který má zájem o J-31)

    Co se týče Indie a jejího přístupu. Logicky se z toho snaží vymáčknout co nejvíce hlavně do budoucna. Technologie, postupy atd. Jak je správně uvedené v článku, Indie by se měla s Ruskem dohodnout na prvních 154 strojích. Na jednom foru jsem četl, že by to měli být jednomístné stroje, ale Indie by chtěla také dvoumístné, takže by se ta zakázka měla ještě zvýšit v průběhu let (přes 200 letadel celkově). Ale co je na tom pravdy netuším.

    A kdo by mohl být dalším zákazníkem? Spekuluje se o tom, že by se Rusové mohli zúčastnit výběrového řízení v Jižní Korei, dále by to mohl být Írán, Brazílie nebo třeba Indonésie. O tohle bych se rozhodně nebál.

    Ještě bych dodal, že by bylo asi zbytečné rozjíždět sériovou výrobu ve velkých počtech (mezi lety 2017-2020), protože si myslím, že se budou mezi lety 2017 (kdy mají být hotové Izdělije 129 o výkonu 190 kN - současný motor 172 kN) a 2020 ty motory zkoušet na těch 12 ruských strojích. Ten motor mimochodem nebude od jedné ruské firmy. Hlavním integrátorem vývoje bude Saljut, ve výsledku však prakticky půjde o produkt celého ruského motorového průmyslu, neboť kromě Saturnu se na něm má podílet i nejméně pět dalších firem (Aviadvigatěl, NPP Motor Ufa, Klimov, AMNTK Sojuz a UMPO).

  • Shania
    17:14 09.11.2015

    Redakce: opravte si prosím tu cestovní rychlost u F22/Pak Fa

    supercruise není cestovní rychlost, tu pořád máji Mach 0,8-0,9

    Díky

  • Argonaut.CZ
    17:13 09.11.2015

    Osobně si myslím, že T-50 je především perspektivní platforma a nemusí ji využívat hned. I provoz pár kusů jim dá dost znalostí, aby ji dokázali posouvat dále. navíc je dnes polovina hodnoty stroje dána jeho software. A když vezmeme, že F-35 poprvé vystřelila z palubního kanonu minulý týden, tak bych to dramaticky neviděl.

    Hlavně konkurentem T-50 je F22, a to má zavřenou linku a zákaz exportu. Do 10 let přijde velké vystřízlivění z F35 a pak se uvidí, zda je budoucnost založená na dronech (do prvního hacknutí dronu protivníka, nebo rušení) a nebo strojům, jako je T50 či F22, což si myslím já. A F35 bude pouze epizoda za biliony dolarů, která ale přinesla určitě nějaké technologické vychytávky.

  • shal
    17:02 09.11.2015

    Rase: Aktuálně si Venezuela nemůže dovolit ani jídlo pro obyvatele, natož pak moderní letoun. Venezuela je na pokraji bankrotu do takové míry, že prodávají rezervní zlato v aktuálních nízkých cenách, aby měli na chod státu. Zlato dojde Venezuele koncem prvního čtvrtletí 2016. Pak asi vyhlásí bankrot, nebo přijde převrat. Kdo ví.

  • shal
    16:58 09.11.2015

    stetula: Co je na článku zaujtého? Vzhledem, k tomu, že Rusové neposkytují informace o svých vojenských technologiích, tak byly citovány pouze Ruké a indické zpravy.

  • Matesaax
    16:48 09.11.2015

    Poslední čeho bych se bál,že by o tento letoun nebyl v zahraničí zájem.Stačí se podívat,jaký zájem je o Su-30,která taky nepatří ke strojům pro chudé a kupodivu ji i tyhle státy pořizují,protože Rusko prostě nic jiného dnes nemá.Je zde sice ještě Mig-35,ale vzhledem k tomu,že dnes frčí letouny nové generace se všechen zájem zákazníků upře právě k Su-50.Nikdy jiný zákazníkům nenabídne špičkový bojový letoun za relativně rozumné peníze.

  • stetula
    16:42 09.11.2015

    Vcelku zaujatý článek pan Grohmann cituje dr. z harvardské univerzity , celkem by mě zajímalo srovnání s jinými odborníky kteří nejsou tak zaujatí ( německo, francie, japonsko, čína. indie určitě jich pár je )

    samozřejmě některé věci jsou pravda např operační způsobilost , ale to je věc každého nového letadly

    ale srovnávat T-50 s letadlem ( 4. generace ) jako jsou první výrobní série F18, F16 MIG29, SU 27 to je trošku přitažené za vlasy

    jinak srovnávat můžou analitici co chtějí ale pokud nevíme co to letadlo má za systémy tak tento článek je o ničem

  • Rase
    16:28 09.11.2015

    Kdo vůbec je potencionálním kupcem T-50?
    Bělorusko nemá finance, stejně tak Arménie a Africké státy (ty jsou trhem pro čínu). Azery bych typoval na turecký letoun 5.generace. Menší státy jako je Turkmenistán, Kyrgystán atd. bych asi škrtl. Celkově mě napadá ještě Vietnam, který sice nemá finance, ale z důvodu letounů 5. generace v okolí, si něco taky budou chtít obstarat. Nějakou bláznivinu bych čekal i od Venezuely.
    Irán je otázkou, stejně tak Egypt (ten bych typoval na západní stroje, tak jako Araby)
    Napadá mě jenom Kazachstán, který by mohl být větším odbytištěm a zmíněná Indie.

  • liberal shark
    16:20 09.11.2015

    No pane Grohmanne, vy to ale schytáte :-).

  • jj284b
    16:15 09.11.2015

    myslim ze si Rusi s T50 ukrojili priliz velke susto... vyvoj sa bude predrazovat, jednotkova cena rast, no Ruska ekonomika, silne naviazana na cenu ropy sa moze este viac a viac prepadat...