Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain
Suchoj T-50 / Public Domain

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.

Tajemný T-50

Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.

Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.

První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.

Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.

Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.

Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.

Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30  se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.

Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.

T-50 vs. F-22 a F-35

Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?

Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.

Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.

Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.

Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.

Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.

Indická karta a výrobní realita

Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.

Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.

V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.

V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.

Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.

Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.

Zdroj: Russian Military Reform

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta

Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...

ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy

Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...

Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska

Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Superme
    16:26 10.11.2015

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

    Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:10 10.11.2015

    Rase: ".......Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii.......... ..........jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: ".......Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii..........
    ..........jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká......"

    Tak počkej... tak dohnala, nebo nedohnala...? :)Skrýt celý příspěvek

  • infi
    15:36 10.11.2015

    Naskok USA je v tom, ze maji temer 200ks F-22 jiz davno v provozu, zatimco konkurence teprve resi porodni bolesti prototypu.

    Naskok USA je v tom, ze maji temer 200ks F-22 jiz davno v provozu, zatimco konkurence teprve resi porodni bolesti prototypu.

  • Clanek
    15:34 10.11.2015

    Tak stirlingove tvrzeni alespon stoji na letadlech desitky let v provozu. Naproti tomu tvuj predpoklad, ze ten naskok neni takovy stoji na cem, nedokoncenem letadle ve skluzu a par ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak stirlingove tvrzeni alespon stoji na letadlech desitky let v provozu. Naproti tomu tvuj predpoklad, ze ten naskok neni takovy stoji na cem, nedokoncenem letadle ve skluzu a par demonstratorech? Takze jaky konkretne ten naskok je, kdyz "fakt ne tak velký"?

    Ad T-50.
    Vypada skvele! Ale tak nejak vsichni tusime ze jak dobre to letadlo vypada umerou obracenou muzeme ocekavat pocty v provozu (a to vcetne tech planovanych indickych). Jestli do deseti let bude ve svete 40-50 kusu T-50 tak mozna rikam moc. A o schopnostech nemam uz teprve duvod k optimizmu. Rusove letadla umi, vzdy je umeli, ale letadlo 5. generace je letadlo 5. generace a doladit zvlast vsechny soft. casti bude trvat leta nebo desitky let.
    F-22 bude i dalsich 10-15let utlimatnim erem (nepredvede li Cina nejaky zazrak).Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    15:00 10.11.2015

    Swen von Walhallion - Můj osobní názor je ten, že to teď prostě není nutné, protože se na T-50 momentálně používají ty starší motory. Předpokládám tedy, že nové motory již zakryty ...Zobrazit celý příspěvek

    Swen von Walhallion - Můj osobní názor je ten, že to teď prostě není nutné, protože se na T-50 momentálně používají ty starší motory. Předpokládám tedy, že nové motory již zakryty budou.

    stirling - A bereš v úvahu třeba to, že Rusové měli SU-47 (opravdu ti nepřipadá jako stealth?) nebo třeba Mig 1.44. A já si myslím, že všechny poznatky z těchto letounů byli použity na T-50. To jen k tomu tvému mega náskoku USA. Samozřejmě že je, ale fakt ne tak velký, jak se nám snažíš nejenom ty vnutit.Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    14:49 10.11.2015

    Rase: Právě to, co jste popsal , je podle mě ten důvod proč si je Čína koupí. Ví, že US mají ve většině náskok. Sami jsou schopni leccos dohnat, ale ne vše, resp. ne tak rychle ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:

    Právě to, co jste popsal , je podle mě ten důvod proč si je Čína koupí. Ví, že US mají ve většině náskok. Sami jsou schopni leccos dohnat, ale ne vše, resp. ne tak rychle aby srovnali krok. A jaká je lepší příležitost, než si koupit již hotový konkurenční stroj - který sice také nebude dokonalý, ale může nabídnout některá lepší řešení než v té době můžou číňané mít ? Určitě už nebudou kopírovat celý stroj, ale můžou si tím ušetřit v některých částech roky vývoje....Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:32 10.11.2015

    jenikdavid: čína nepotřebuje kupovat a okopírovávat T-50. Přeci jen J-20 je taková hodně zvláštní kombinace Raptora a T-50, tak kdo ví podle jakých plánů ho uklohnili (komu je ...Zobrazit celý příspěvek

    jenikdavid:
    čína nepotřebuje kupovat a okopírovávat T-50. Přeci jen J-20 je taková hodně zvláštní kombinace Raptora a T-50, tak kdo ví podle jakých plánů ho uklohnili (komu je ukradli).
    Čína dohnala americký náskok ve stealth technologii díky tomu že ukradli plány na F-35 (možná i na něco jiného, kdo ví). Zatím ale jejich schopnost plány upravit a vylepšit, případně se víc přiblížit předloze je dost nízká. Zatím jsou na úrovni létajícího traktoru, ale za pár let můžou být hodně vysoko. Zatím neměli pořádný motor, tak J-31 osadili dvěma motory ruskými (v horším případě jejich kopiemi)...
    Technicky vzato, v době kdy budou levné stíhačky 5.generace na trhu, budou američané přicházet s letouny šesté generace. Jaká ale bude cena za tenhle náskokSkrýt celý příspěvek

  • Vrata
    14:10 10.11.2015

    stirling: ja preci netvdim, ze USA nemaji naskok. Ja jenom tvrdim, ze Cina muze casem tento naskok dohnat. Proc? Dival jsem se pred par mesici na jakousi jednoduchou mapku sveta, ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: ja preci netvdim, ze USA nemaji naskok. Ja jenom tvrdim, ze Cina muze casem tento naskok dohnat. Proc? Dival jsem se pred par mesici na jakousi jednoduchou mapku sveta, kde byla zachycena vyznamna vyzkumna centra podle dulezitosti (samozrejme, vetsinou jde o civilni vyzkum). Prvni v poradi je Severni Amerika, druha je zapadni Evropa treti v poradi je Cina. Pritom, pred nejakymi cca 20-ti lety v Cine jeste prakticky vyznamny vyzkum neexistoval.Ccina proste v tomto smeru jde raketove vzhuru. Za 10-20 let muze byt ve vyzkumu na druhem nebo i prvnim miste - je to otazka financi.
    Co se tyce Ruska, tak to na vyse zminene mapce v podstate neexistovalo, stejne jako Cesko. Podle mne jediny slusny vyzkum v Rusku je ten vojensky, to ale nemusi stacit v pripade vyvoje novych typu zbrani, ktere potrebuji ze zacatku napojeni na puvodne civilni vyzkum. Proto bych do budoucna u novych typu zbrani daval daleko vetsi sanci Cine nez Rusku.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    14:02 10.11.2015

    Vrata: tak ten náskok USA už je mnohem víc než 20 let (ono se to nezdá, ale letí to hrozně): F-117 zavedení 1983 B-2 zavedení 1997 čili 32 let od zavedení F-117 a celých 18 ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata: tak ten náskok USA už je mnohem víc než 20 let (ono se to nezdá, ale letí to hrozně):

    F-117 zavedení 1983
    B-2 zavedení 1997

    čili 32 let od zavedení F-117 a celých 18 od B-2 (ta měla ale první let už v roce 89, trochu se jim to protáhlo díky konci studený války).

    Rusko špionáží získalo značnou část technologie a konstrukce bomby, a Čína si nejspíš pomohla ke značný části dokumentace F-35.

    Jenže vědět, jak je něco udělaný, a udělat, to, je dost rozdíl. Čína se už roky snaží vyrobit vlastní motory, spolehlivostí se alespoň blížící k ruskejm - a to nejsou žádný rekordmani.Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:59 10.11.2015

    Je zde hodně diskutován export. Já osobně si myslím, že by mohl být úspěšný. Venezuela? Je sice v ekonomicky horší situaci, ale pořád je na tom dobře oproti některým dalším zemím ...Zobrazit celý příspěvek

    Je zde hodně diskutován export. Já osobně si myslím, že by mohl být úspěšný.
    Venezuela? Je sice v ekonomicky horší situaci, ale pořád je na tom dobře oproti některým dalším zemím Jižní Ameriky. A berte to tak, že ten stát prostě klade větší důraz na obranu, má tedy větší ochotu vyčleňovat potřebné finance.
    Vietnam - je stále chudá země, ale ekonomika roste. Stát plánuje zvýšení výdajů na obranu. I tam předpokládám nákup T-50.
    Egypt projevuje zájem o MiG-35, ale již delší dobu a stále kontrakt není dojednán. Egypt bude navíc brzy potřebovat náhradu stárnoucích F-16. A vzhledem k současnému odklonu od USA a naopak obnovení spolupráce s Ruskem předpokládám nákup i T-50.
    A tak bych mohl pokračovat. celkově předpokládám, že T-50 bude mít větší počet zákazníků, které si ale většinou koupí jen relativně malé množství letounů. Ale snižování počtů je obecně trend moderních letounůSkrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:57 10.11.2015

    Jak se říká papír snese vše a také se domnívám, že u t-50 řeší spíše to, aby se vůbec deklarovaným parametrům přiblížil než opačný problém, protože jinak by to už věděl celý ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak se říká papír snese vše a také se domnívám, že u t-50 řeší spíše to, aby se vůbec deklarovaným parametrům přiblížil než opačný problém, protože jinak by to už věděl celý svět... Ostatně deklarovaný dolet, stoupavost, rychlost atd. je s tím současným motorem z su35 nebo to bude reálné až s tím novým, který ještě neexistuje?
    USA jako jediný stát na světě provozuje letadla stealth letdala už více jak 30 let, takže podobná prohlášení, že není náskok či tak něco je spíše zbožné přání či pokus vyvolat flame.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    13:46 10.11.2015

    Rimr71: jednoduse z toho, ze T-50 se (domnivam se) vyviji tak 10-20 let, zrejme vice-mene soubezne s Cinskymi typy. Ve srovnani s vyvojem jinych veci, napr. leteckych proudovych ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr71: jednoduse z toho, ze T-50 se (domnivam se) vyviji tak 10-20 let, zrejme vice-mene soubezne s Cinskymi typy. Ve srovnani s vyvojem jinych veci, napr. leteckych proudovych motoru (vyvijeji se od WW2), je to pomerne maly casovy usek. Samozrejme USA mely F117 a B2 hotove, odhaduji, tak pred 20-ti lety a maji naskok vetsi. Naskok lze ale snadneji dohnat pouzitim znalosti neznamych v drivejsi dobe (mohou to byt treba nove pohlcujici materialy nazname v dobe vyvoje F117 a B2). Naskok lze dotahnou i vetsimi vydaji penez a take spionazi. Cina ma penez podle vseho dost (na rozdil od Ruska). Radu informaci lze zrejme ziskat neprimo, treba sledovanim ciste odborneho vedeckeho tisku kam mohou proniknout vyzkumne informace spojene s vojenskym vyzkumem - dejme tomu publikaci o specialnim materialu vysoce pohltivem v urcite frekvencni oblasti (stealth natery). I obecne a tezko utajitelne informace mohou konstruktery navezt spravnym smerem. Dokazi si treba predstavit, ze Moskve mohlo pri vyvoji jaderne bomby znacne ekonomicky pomoci treba jen pouha informace o tom, jaky typ separacniho procesu byl pouzit pri separaci Uranu 238 - mohlo jim to usetrit drahe slepe cesty.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:49 10.11.2015

    Vrata: "V pripade stealth letadel nemaji Rusko a moc ani USA velky casovy naskok."

    ...hmmm a to soudíš na základě čeho?

    Vrata: "V pripade stealth letadel nemaji Rusko a moc ani USA velky casovy naskok."

    ...hmmm a to soudíš na základě čeho?

  • Vrata
    12:25 10.11.2015

    Rusko je v poslednich letech velmi opatrne na to, aby prodalo do Ciny jenom par kusu letadel, protoze vedi, ze Cina to okamzite okopiruje. Pokud nejaka T-50 do Ciny proda, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko je v poslednich letech velmi opatrne na to, aby prodalo do Ciny jenom par kusu letadel, protoze vedi, ze Cina to okamzite okopiruje. Pokud nejaka T-50 do Ciny proda, tak jedine ve vetsich poctech - rekl bych tak desitky kusu.
    Ja mam navic dojem, ze Cina techologicky obecne radu veci dohani. V pripade stealth letadel nemaji Rusko a moc ani USA velky casovy naskok. Takze tady se muze vyvojovy potencial Ciny dost uplatnit. Typoval bych si treba dovoz motoru nebo nekterych dalsich komponent ale stealth budou mit, pocitam, vlastni.Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    11:50 10.11.2015

    Jedna z prvních zemí co nakoupí T-50 bude Čína. V menším počtu, jen aby to rozebrali do posledního šroubku a zjistili, co jim na "Jéčkách" ještě chybí nebo co by mohli zlepšit. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedna z prvních zemí co nakoupí T-50 bude Čína. V menším počtu, jen aby to rozebrali do posledního šroubku a zjistili, co jim na "Jéčkách" ještě chybí nebo co by mohli zlepšit. Peníze na to mají.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:10 10.11.2015

    Já bych to videl jinak - koukněme se na seznam uživatelů Su-27 a jkejich derivátů - tohle jsou všechno letectva, která budou v době, kdy bude nová Su-50 (nebo jak se to nakonec ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych to videl jinak - koukněme se na seznam uživatelů Su-27 a jkejich derivátů - tohle jsou všechno letectva, která budou v době, kdy bude nová Su-50 (nebo jak se to nakonec bude jmenovat) uvolněna pro export, hledat náhradu za svoje stárnoucí Sučka. Čína v té době nejspíše zavede svoje letouny páté generace, takže budou potřebovat nějaký ekvivalent, a americké F-35 budou nedostupné. Čínské stroje něco z toho ukrojí, ale vzdorovat Číně jejími vlastními stíhačkami nepůjde - čína svým protivníkům nedodá nové stroje, nebo ne v plné konfiguraci.

    Dalo by se jít dál - pokud začne řada států asijského regionu zavádět nová Sučka a čína své vlastní typy, co asi zavede Austrálie? F-35 v tu chvíli začnou tahat za kratší konec provazu, nebo minimálně padne jejich technologická nadřazenost.

    A co na to Evropa?

    Každopádně - mezi lety 2020-2030 to bude ještě zajímavý, pokud to Sučko dotlačí do finále (a tomu věřím). Třebas Amíci nakonec ještě opráší linku a udělají zásadní modernizaci dvaadvacítky, něco jako z Eagla udělali Strike Eagle, tak z F-22 udělat Strike verzi, dvoumístnou, s větší pumovnicí mezi motorama... Nebo by mohli pro úderný úkoly a jako long range interceptor vytáhnout drak YF-23 a nacpat ho novejma systémama :)Skrýt celý příspěvek

  • Swen von Walhallion
    09:35 10.11.2015

    Co mne u T-50 prekvapuje sou ty "nekapotovany" motory kdyz se podivam na vsechyn stealth letouny USA tak u vsech sou perfektne kapotovany kvuli snizeni odrazu, u T-50 mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Co mne u T-50 prekvapuje sou ty "nekapotovany" motory kdyz se podivam na vsechyn stealth letouny USA tak u vsech sou perfektne kapotovany kvuli snizeni odrazu, u T-50 mi prijde ze se na to uplne vykaslali ne ?Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    09:11 10.11.2015

    Zamysleni k moznostem prodeje T-50 do zahranici: 1. Jizni Amerika - nevidim to prilis realne. Jde o celkem nekonfliktni oblast, nejsilnejsi stat Brazilie kupuje Gripeny... ...Zobrazit celý příspěvek

    Zamysleni k moznostem prodeje T-50 do zahranici:

    1. Jizni Amerika - nevidim to prilis realne. Jde o celkem nekonfliktni oblast, nejsilnejsi stat Brazilie kupuje Gripeny... Jedine snad kdyby se zblaznila Venezuelska verchuska.

    2. Afrika -- vetsina statu je velmi chuda, casto vubec nemaji bojove letectvo anebo maji doslova par kusu starych Migu nebo Sucek. Jediny silne vyzbrojeny stat je Egypt a ten kupuje vice-mene od USA. Pak tam bude par dalsich statu silneji vyzbrojenych hlavne z minula Ruskou technikou (Alzir, mozna Sudan, Lybie ma arsenal zlikvidovany valkou) ale ty nemaji na hranicich zadne konkurenty a superstihacku nepotrebuji.

    3. Japonsko, Jizni Korea - z politickych duvodu podle mne nepruchodne (Rusko vyzbrojuje letectvo Severni Korey). Severni Korea - urcite, pokud budou mit penize a Jizni Korea zavede letadlo teto kategorie. Asi na to ale nebudou mit.

    4. Oblast mezi Bangladesem a Vietnamem ze severu ohranicena Cinou (v podstate staty ASEAN) - zadna velmoci, pokud vim, zadne konflikty mezi sebou. Jedinym kandidatem by mohl byt Vietnam v pripade, ze Cina zavede sva stealth letadla.

    5. Indie, Pakistan Iran, Saudska Aabie:
    Indie podle vseho ano a predpokladam i silny zajem Iranu.
    Pakistan ne, protoze T-50 bude mit Indie, Saudi berou leteckou techniku ze zapadu.

    Takze kdyz to sesumiruji od nejpravdepodobnejsiho k nejmene pravdepodobnemu prodeji, vychazi mi poradi:
    Indie, Iran, a mozna Vietnam, Severni Korea a Venezuela.

    Jinak, T-50 se mi jevi jako doposud ne prilis vyzraly produkt, takze v nejblizsi dobe bych cekal maximalne tak koupi ze strany Indie.Skrýt celý příspěvek

  • @bug@
    08:42 10.11.2015

    Shania: Mate pravdu,uz jsem vecer neoveroval informace co jsou na ausairpower a ty informace o poctu T/R modulu nejsou pravdive, co jsem uvadel. Obrazek tam byl akorat spravne :D

    Shania: Mate pravdu,uz jsem vecer neoveroval informace co jsou na ausairpower a ty informace o poctu T/R modulu nejsou pravdive, co jsem uvadel. Obrazek tam byl akorat spravne :D

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5