Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

-
9. 11. 2015
-
99 komentářů
-
Jan Grohmann
V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.
Tajemný T-50
Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.
Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.
První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.
Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.
Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.
Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.
Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30 se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.
Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.
T-50 vs. F-22 a F-35
Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?
Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.
Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.
Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.
Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.
Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.
Indická karta a výrobní realita
Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.
Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.
V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.
V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.
Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.
Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.
Zdroj: Russian Military Reform
Související články
Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta
Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...
-
30.10.2015
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy
Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...
-
01.11.2015
-
31 komentářů
-
Václav Kopecký
Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska
Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...
-
04.11.2015
-
80 komentářů
-
Jan Grohmann
Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko
Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...
-
08.11.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
bug: na rozdiel od rychlosti, doletu a dostupu, cize velicin ktore mozno pomerne dobre odvodit na zaklade rozmerov a dalsich znamych velicin spolu s trochou fyziky, u schopnosti ...Zobrazit celý příspěvek
bug: na rozdiel od rychlosti, doletu a dostupu, cize velicin ktore mozno pomerne dobre odvodit na zaklade rozmerov a dalsich znamych velicin spolu s trochou fyziky, u schopnosti avioniky ide o vestenie z gule pretoze kazda strana si dolezite parametre pomerne starostlivo strazi a informacie ktore su uvolnene "verejnosti" sluzia skor k PR nez k poskytnutiu realneho obrazu.Skrýt celý příspěvek
Jaké informace přináší srovnání papírových hodnot o maximální rychlosti, doletu a dostupu ? Mnohem větší hodnotu by mělo srovnání jejich možností co se týče BVR combat, WVR combat ...Zobrazit celý příspěvek
Jaké informace přináší srovnání papírových hodnot o maximální rychlosti, doletu a dostupu ? Mnohem větší hodnotu by mělo srovnání jejich možností co se týče BVR combat, WVR combat a například avionika od radaru až rakety, které mohou oba skrytě nést a nezvyšovat zbytečně RCS...Skrýt celý příspěvek
Superme: zrovna ta Indonésie a Jižní Korea plánují vlastní multifunkční letoun 5.generace - KFX. Vzhledem k finanční nočnosti asi budou kupovat jen tyto stroje (přeci jen by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: zrovna ta Indonésie a Jižní Korea plánují vlastní multifunkční letoun 5.generace - KFX. Vzhledem k finanční nočnosti asi budou kupovat jen tyto stroje (přeci jen by bylo pitomé kdyby konstruovali vlastní stroj, který by se měl stát jen doplňkem něčeho ze zahraničí). O náladách v Brazílii (ohledně letounech budoucnosti) nic nevím, ti se mohou rozhodnout všelijak. Irán zrovna tak. Záleží asi jaká bude momentální politická situce (kdo nabídne lepší cenu - tady může mít šanci i čína).Skrýt celý příspěvek
shal - Zrovna nedávno Venezuela objednala dalších 12 SU-30MK2. http://defence-blog.com/news/v... Ale dost mě to ...Zobrazit celý příspěvek
shal - Zrovna nedávno Venezuela objednala dalších 12 SU-30MK2.
http://defence-blog.com/news/v...
Ale dost mě to překvapilo. Hlavně z toho důvodu, že jsou na tom momentálně dost bídně. O T-50 tedy nemůže být v souvislosti s Venezuelou ani řeč.Skrýt celý příspěvekrusko ma problem s odbornikmi vo vyrobe. ta dlhoročna stagnacia sa prejavila a stratilo čast odbornikov a novy dorast nevyrastol.. na druhej strane, dnes už nemože tento problem ...Zobrazit celý příspěvek
rusko ma problem s odbornikmi vo vyrobe. ta dlhoročna stagnacia sa prejavila a stratilo čast odbornikov a novy dorast nevyrastol.. na druhej strane, dnes už nemože tento problem zaplatat kooperaciou zo "zapadom". podla mna je to viac techologicky než finačny problem. plus stratilo ukrajinsky zbrojny priemysel, s ktorym vyrabalo doteraz. takže najskor musi zachranit svoje dnešne stihačky, vrtulniky a strategicke systémy a ked to zvladne može sa venovat naplno T-50. to lietadlo iste sklzne.Skrýt celý příspěvek
Nejistá budoucnost? Těžko. Proč? Protože jak Rusko tak Indie ty letadla prostě potřebují. Rusko jako reakci na F-22 a případně F-35 a Indie kvůli Čínským J-20 a J-31 (případně ...Zobrazit celý příspěvek
Nejistá budoucnost? Těžko. Proč? Protože jak Rusko tak Indie ty letadla prostě potřebují. Rusko jako reakci na F-22 a případně F-35 a Indie kvůli Čínským J-20 a J-31 (případně Pákistánu, který má zájem o J-31)
Co se týče Indie a jejího přístupu. Logicky se z toho snaží vymáčknout co nejvíce hlavně do budoucna. Technologie, postupy atd. Jak je správně uvedené v článku, Indie by se měla s Ruskem dohodnout na prvních 154 strojích. Na jednom foru jsem četl, že by to měli být jednomístné stroje, ale Indie by chtěla také dvoumístné, takže by se ta zakázka měla ještě zvýšit v průběhu let (přes 200 letadel celkově). Ale co je na tom pravdy netuším.
A kdo by mohl být dalším zákazníkem? Spekuluje se o tom, že by se Rusové mohli zúčastnit výběrového řízení v Jižní Korei, dále by to mohl být Írán, Brazílie nebo třeba Indonésie. O tohle bych se rozhodně nebál.
Ještě bych dodal, že by bylo asi zbytečné rozjíždět sériovou výrobu ve velkých počtech (mezi lety 2017-2020), protože si myslím, že se budou mezi lety 2017 (kdy mají být hotové Izdělije 129 o výkonu 190 kN - současný motor 172 kN) a 2020 ty motory zkoušet na těch 12 ruských strojích. Ten motor mimochodem nebude od jedné ruské firmy. Hlavním integrátorem vývoje bude Saljut, ve výsledku však prakticky půjde o produkt celého ruského motorového průmyslu, neboť kromě Saturnu se na něm má podílet i nejméně pět dalších firem (Aviadvigatěl, NPP Motor Ufa, Klimov, AMNTK Sojuz a UMPO).Skrýt celý příspěvekOsobně si myslím, že T-50 je především perspektivní platforma a nemusí ji využívat hned. I provoz pár kusů jim dá dost znalostí, aby ji dokázali posouvat dále. navíc je dnes ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně si myslím, že T-50 je především perspektivní platforma a nemusí ji využívat hned. I provoz pár kusů jim dá dost znalostí, aby ji dokázali posouvat dále. navíc je dnes polovina hodnoty stroje dána jeho software. A když vezmeme, že F-35 poprvé vystřelila z palubního kanonu minulý týden, tak bych to dramaticky neviděl.
Hlavně konkurentem T-50 je F22, a to má zavřenou linku a zákaz exportu. Do 10 let přijde velké vystřízlivění z F35 a pak se uvidí, zda je budoucnost založená na dronech (do prvního hacknutí dronu protivníka, nebo rušení) a nebo strojům, jako je T50 či F22, což si myslím já. A F35 bude pouze epizoda za biliony dolarů, která ale přinesla určitě nějaké technologické vychytávky.Skrýt celý příspěvekRase: Aktuálně si Venezuela nemůže dovolit ani jídlo pro obyvatele, natož pak moderní letoun. Venezuela je na pokraji bankrotu do takové míry, že prodávají rezervní zlato v ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Aktuálně si Venezuela nemůže dovolit ani jídlo pro obyvatele, natož pak moderní letoun. Venezuela je na pokraji bankrotu do takové míry, že prodávají rezervní zlato v aktuálních nízkých cenách, aby měli na chod státu. Zlato dojde Venezuele koncem prvního čtvrtletí 2016. Pak asi vyhlásí bankrot, nebo přijde převrat. Kdo ví.Skrýt celý příspěvek
stetula: Co je na článku zaujtého? Vzhledem, k tomu, že Rusové neposkytují informace o svých vojenských technologiích, tak byly citovány pouze Ruké a indické zpravy.
stetula: Co je na článku zaujtého? Vzhledem, k tomu, že Rusové neposkytují informace o svých vojenských technologiích, tak byly citovány pouze Ruké a indické zpravy.
Poslední čeho bych se bál,že by o tento letoun nebyl v zahraničí zájem.Stačí se podívat,jaký zájem je o Su-30,která taky nepatří ke strojům pro chudé a kupodivu ji i tyhle státy ...Zobrazit celý příspěvek
Poslední čeho bych se bál,že by o tento letoun nebyl v zahraničí zájem.Stačí se podívat,jaký zájem je o Su-30,která taky nepatří ke strojům pro chudé a kupodivu ji i tyhle státy pořizují,protože Rusko prostě nic jiného dnes nemá.Je zde sice ještě Mig-35,ale vzhledem k tomu,že dnes frčí letouny nové generace se všechen zájem zákazníků upře právě k Su-50.Nikdy jiný zákazníkům nenabídne špičkový bojový letoun za relativně rozumné peníze.Skrýt celý příspěvek
Vcelku zaujatý článek pan Grohmann cituje dr. z harvardské univerzity , celkem by mě zajímalo srovnání s jinými odborníky kteří nejsou tak zaujatí ( německo, francie, japonsko, ...Zobrazit celý příspěvek
Vcelku zaujatý článek pan Grohmann cituje dr. z harvardské univerzity , celkem by mě zajímalo srovnání s jinými odborníky kteří nejsou tak zaujatí ( německo, francie, japonsko, čína. indie určitě jich pár je )
samozřejmě některé věci jsou pravda např operační způsobilost , ale to je věc každého nového letadly
ale srovnávat T-50 s letadlem ( 4. generace ) jako jsou první výrobní série F18, F16 MIG29, SU 27 to je trošku přitažené za vlasy
jinak srovnávat můžou analitici co chtějí ale pokud nevíme co to letadlo má za systémy tak tento článek je o ničemSkrýt celý příspěvekKdo vůbec je potencionálním kupcem T-50? Bělorusko nemá finance, stejně tak Arménie a Africké státy (ty jsou trhem pro čínu). Azery bych typoval na turecký letoun 5.generace. ...Zobrazit celý příspěvek
Kdo vůbec je potencionálním kupcem T-50?
Bělorusko nemá finance, stejně tak Arménie a Africké státy (ty jsou trhem pro čínu). Azery bych typoval na turecký letoun 5.generace. Menší státy jako je Turkmenistán, Kyrgystán atd. bych asi škrtl. Celkově mě napadá ještě Vietnam, který sice nemá finance, ale z důvodu letounů 5. generace v okolí, si něco taky budou chtít obstarat. Nějakou bláznivinu bych čekal i od Venezuely.
Irán je otázkou, stejně tak Egypt (ten bych typoval na západní stroje, tak jako Araby)
Napadá mě jenom Kazachstán, který by mohl být větším odbytištěm a zmíněná Indie.Skrýt celý příspěvekmyslim ze si Rusi s T50 ukrojili priliz velke susto... vyvoj sa bude predrazovat, jednotkova cena rast, no Ruska ekonomika, silne naviazana na cenu ropy sa moze este viac a viac ...Zobrazit celý příspěvek
myslim ze si Rusi s T50 ukrojili priliz velke susto... vyvoj sa bude predrazovat, jednotkova cena rast, no Ruska ekonomika, silne naviazana na cenu ropy sa moze este viac a viac prepadat...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...