Nejlepší přítel vojáka – robotické vozidlo SMSS

vozidlo SMSS
Foto: SMSS s průzkumným kontejnerem Gyrocam 9M na zádi / Lockheed Martin

Robotické vozidlo SMSS bylo navrženo k podpoře pěších jednotek na bitevním poli. Na své korbě přepraví až půl tuny zásob na vzdálenost 200 kilometrů. Kromě toho, že dokáže automaticky následovat vojáky do boje, je nejnovější verze navíc vybavena také satelitní komunikací. Díky tomu lze stroj ovládat na libovolnou vzdálenost.

Satelitní komunikací vybavený robot SMSS (Squad Mission Support System neboli Systém podpory družstva v misích) byl testován na vojenské základně Camp Grayling v Michiganu. Vojáci jej při testech pomocí satelitního datalinku dokázali řídit na vzdálenost 350 kilometrů.

"Díky těmto demonstracím vojenská komunita lépe pozná možnosti, které má k dispozici," komentoval testování Joe Zinecker, ředitel divize Missiles and Fire Control ve firmě Lockheed Martin. "Ukazujeme našim zákazníkům inovativní způsoby nasazení SMSS v misích." Zincker také prohlásil, že není problém velmi rychle připravit podobně vybavené vozidlo k testování v reálných bojových podmínkách.

Původní konfigurace SMSS obsahovala LIDAR jako svůj hlavní orientační senzor v prostoru. Ten pomocí laserového ozařování vytváří 3D model krajiny, a tak umožňuje vozidlu rozpoznat a identifikovat překážky. SMSS první série měl tři druhy řízení – dálkové ovládaní, ovládání pomocí hlasu a automatický mod, kdy stroj následoval předem určenou osobu.

Video: Původní SMSS bez satelitní komunikace. Pokud by vozidlo řídil další operátor, celá akce by byla mnohem efektivnější. / YouTube



Stroj musel být dovybaven dalšími senzory, aby mohl být ovládán na dálku. Týká se to především taktického průzkumného pouzdra Gyrocam 9M od firmy Lockheed Martina, které bylo osazeno systémem pro satelitní komunikaci SATCOM-On-the-Move (SOTM) firmy General Dynamics.

Gyrocam 9M je průzkumné pouzdro vybavené infračervenou a denní kamerou, laserovým značkovačem, dálkoměrem a systémem pro geolokaci. V případě SMSS je Gyrocam 9M umístěn na výsuvném stožáru, díky němuž může pozorovat terén z výšky (naplánovat si trasu) nebo také provádět průzkum bojiště ve prospěch vojáků. 

Oproti tomu satelitní komunikace SOTM zprostředkovává komunikaci mezi vozidlem a stovky kilometrů vzdáleným operátorem. Vojáci se tudíž na bitevním poli nemusejí o vozidlo starat, neboť o veškeré řízení se postarají automatika vozidla a operátor na základně. Mohou se proto plně soustředit na svůj úkol a zbytečně se nezatěžují řízením vozidla.

vozidlo SMSS Foto: Vozidlo SMSS s vysunutým stožárem s kulovým pouzdrem Gyrocam 9M / Lockheed Martin

Vozidla SMSS už mají za sebou ostré nasazení v Afghánistánu. Během roku 2012 firma Lockheed Martin coby výrobce robomezka SMSS také několikrát demonstrovala představitelům americké armády, že lze stroj použít rovněž k jiným účelům než jenom k logistické podpoře pěších jednotek. Stroj byl například upraven pro vyhledávání a zneškodňování IED, přepravu osob, běžné zásobovaní na základně a pro průzkumné, sledovací a zaměřovací operace, například pro navádění letectva/dělostřelectva.

Satelitní komunikace však celému konceptu SMSS poskytuje zcela novou dimenzi možností. Tam, kde to podmínky dovolí, lze vozidlo SMSS plně ovládat operátorem ze základny. Ten může pomocí vozidla SMSS nejen logisticky podporovat přidělenou jednotku (zásoby, munice), ale prostřednictvím senzorického vybavení provádět v její prospěch průzkum a sledování okolí.

Jde však pouze o první krok. Není problém vybavit též podobné stroje zbraňovou stanicí s velkorážnými zbraněmi, ba dokonce řízenými střelami. SMSS proto může ve výsledku logisticky podporovat pěší jednotky a současně jim poskytovat palebnou podporu. A vojáci se navíc nemusejí "o nic strat" díky řízení vozidla prostřednictvím satelitu.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Létající robotický mezek Air Mule z Izraele

Zásobování vojáků v poli nebo odsun raněných je vždy výzva. Ne vždy je vhodný zásobovací nebo ...

VIDEO: Úspěchy robotického vozidla SMSS v Afghánistánu

Před necelým rokem byly do Afghánistánu odeslaný čtyři prototypy robotického vozidla SMSS od firmy ...

Ochránci lidských práv chtějí zakázat vývoj bojových robotů

Americká televizní stanice FOX News přinesla informaci o zprávě mezinárodní nevládní organizace ...

Robotický pes LS3 – vývoj stále pokračuje

Pamatujete si několik roků nazpět, kdy byl světu představen robo-pes Big Dog (později modernější ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    12:55 05.03.2013

    Je pravda, ze vsechna vozidla musi byt rizena. Dalkove ovladane "drony" ale muze obsluha ridit na preskacku a tak ovladat kdovikolik vozidel najednou. Z jednoho panelu. Ridic ...Zobrazit celý příspěvek

    Je pravda, ze vsechna vozidla musi byt rizena. Dalkove ovladane "drony" ale muze obsluha ridit na preskacku a tak ovladat kdovikolik vozidel najednou. Z jednoho panelu. Ridic naopak uridi jen a pouze jedno vozidlo. "rozebrani" zlymi hochy bych se nebal, stejne jako se neni treba bat, ze rozeberou UGCV cko. O to mene, ze okolo tohohle pobiha ceta pesaku.

    Ty "levny" ctyrkolky o vic jak dve tretiny levnejsi nebudou, nosnost (a hlavne "nakladni plochu", ktera v pripade potreby pojme leziciho zraneneho) maji mnohem mensi, nejsou obojzivelne. Taky ctyrkolky by mely tendenci pesakum "ujizdet" - jsou delane mnohem vic na rychlost.

    A narozdil od robota je na nich v palbe potreba vystrkovat sofera, pripadne jeste strelce, chranene jen vestou, tj zranitelne vsim, od prubojnych kulek do AK vyse. Kdezto robota muzes, narozdil od lidi pokropit tezkym kulometem sem a tam, nebo vedle nej bouchnout IEDcko a porad jeste muze fungovat. To je ten faktor ochrany zivotu...Skrýt celý příspěvek

  • JOHN
    20:42 25.02.2013

    Srovnávat tohle s autem nejde. Ale nebránil bych se kritickému srovnání např. se čtyřkolkou. Stojí oproti tomuhle 0,1 USD, průchodnost terénem nesrovnatelně lepší, nosnost stejná, ...Zobrazit celý příspěvek

    Srovnávat tohle s autem nejde. Ale nebránil bych se kritickému srovnání např. se čtyřkolkou. Stojí oproti tomuhle 0,1 USD, průchodnost terénem nesrovnatelně lepší, nosnost stejná, možnost vybavení optoelektronickými senzory stejná. V řízení kolegou na vzdálenost stovek km nevidím žádný přínos. Opravdu chceme naložit tohle municí, optikou a zbraněmi a pak to pošleme bez řidiče do nepřátelského prostředí, kde to protivníci rozeberou za pár vteřin?

    Všechna vozidla jsou někým řízena, jestli týpkem za volantem, řídítky nebo s prsty na playstationu, na tom nezáleží. Potřebujeme převézt materiál z bodu A do bodu B. Nic víc, nic míň. Robotické stroje chápu jako v situacích, kdy chceme chránit lidské životy, ale v tomto případě nic takového nevidím.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:29 23.02.2013

    Dobrý večer, šlo o překlep. Omlouváme se, články píšou bohužel jen lidé. :)

    Dobrý večer, šlo o překlep. Omlouváme se, články píšou bohužel jen lidé. :)

  • JiriTintera
    12:29 23.02.2013

    Vážený pane Grohmanne, potřebuji vysvětlit zkratku SMMS, která se nachází v tomto článku společně se zkratkou SMSS. Jedná se o záměr, nebo o překlep? I když je zde jedna ...Zobrazit celý příspěvek

    Vážený pane Grohmanne,
    potřebuji vysvětlit zkratku SMMS, která se nachází v tomto článku společně se zkratkou SMSS.

    Jedná se o záměr, nebo o překlep?

    I když je zde jedna možnost, že výše uvedenou zkratkou se odvoláváte na Strength Maintenance Management System, ale ...Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    10:40 23.02.2013

    To byl "F.R.E.D.", nikoliv tohle. Jak psal Janikolo, Lepsi je to v tom, ze tohle ma vetsi pruchodnost terenem, projede to relativne uzkejma ulickama, vyjede to po schodech ...Zobrazit celý příspěvek

    To byl "F.R.E.D.", nikoliv tohle.
    Jak psal Janikolo, Lepsi je to v tom, ze tohle ma vetsi pruchodnost terenem, projede to relativne uzkejma ulickama, vyjede to po schodech baraku, projede to i na vysku smesne nizkou dirou, k nakladu - casto tezkym zbranim - se dostanes hned, nepotrebujes otevirat zadne dvere. Taky je tenhle stroj podle vseho obojzivelnej a narozdil od "auta s hlasovym ovladanim" TOHLE muze ridit tvuj partak prez satelit z vedlejsiho statu. Navic to ma senzory, ktere dodavaji tomuhle vozidlu takove pruzkumne schopnosti, ze to uzitecne doplni schopnosti smyslu -zraku a sluchu- pesi jednotky. Infra, lidar, optoelektronicka zarizeni proti kterym maji pechotni dalekohledy smesne vykony. Auto - normalni - je delane k vozeni lidi a nakladu. Tohle je od zacatku delane k podpore pechoty co kluse po vlastnich. Sice to ty vojaky muze i vezt -aspon par- ,ale kdyz to konstruovali, mysleli na neco jineho nez verejnou dopravu..., v cem se specializuje, je transport pechotniho vybaveni. V tom ta hracka proti sebelepsimu UPRAVENEMU autu exceluje.Skrýt celý příspěvek

  • Muerte
    08:44 23.02.2013

    A taky to můžete poslat hvězdnou bránou. :-)

    A taky to můžete poslat hvězdnou bránou. :-)

  • Janikolo
    16:28 22.02.2013

    Je to o menší, lehčí takže se to může dostat i tam kam auto ne.
    A navíc v této nové verzi to může býti řízeno i chlápkem u konzole někde na základně.

    Je to o menší, lehčí takže se to může dostat i tam kam auto ne.
    A navíc v této nové verzi to může býti řízeno i chlápkem u konzole někde na základně.

  • palo
    16:14 22.02.2013

    a v com je to lepsie ako normalne vozidlo(ktore moze byt omnoho univerzalnejsie) s hlasovym ovladanim?

    a v com je to lepsie ako normalne vozidlo(ktore moze byt omnoho univerzalnejsie) s hlasovym ovladanim?

  • Ulramarinus
    14:10 22.02.2013

    Logický upgrade pokračující ve smyslu původního systému. Zní to docela užitečně...

    Logický upgrade pokračující ve smyslu původního systému. Zní to docela užitečně...

Načítám diskuzi...