Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

-
17. 9. 2017
-
46 komentářů
-
Jan Grohmann
Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát Perského zálivu má rovněž zájem modernizovat na standard F-16V současnou flotilu stíhaček F-16C/D Block 40. Cena potenciálního obchodu dosahuje čtyři miliardy dolarů.
Výroba F-16 žije
Obchod přináší pro firmu Lockheed Martin i pro americkou ekonomiku několik pozitivních zpráv. Kromě injekce čtyři miliardy dolarů do americké ekonomiky obchod umožní zachovat (alespoň částečně) výrobní linku stíhaček F-16.
Připomeňme, že v současné době stíhačky F-16 vznikají v jeden kilometr dlouhé továrně ve městě Fort Worth v Texasu. Na vrcholu své slávy továrna vyráběla jednu F-16 denně. Dodávky F-16 pro americké letectvo skončily již v roce 1999 a od té doby výroba běží jen pro zahraniční zákazníky. V továrně nyní pracuje 9000 zaměstnanců.
V březnu letošního roku Lockheed Martin oznámil plán přesunout výrobní linku F-16 z Fort Worth do města Greenville v Jižní Karolíně. Cílem přesunu je uvolnit místo pro výrobu stíhaček F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna ve Fort Worth chrlit 160 F-35 ročně.
Poslední F-16 opustí Forth Worth (pro irácké letectvo) tento měsíc. Následně dojde k dvouleté odmlce ve výrobě, během které se výrobní linka přesune do Greenville. Tam vznikne podstatně menší továrna s pouze 250 zaměstnanci. Naopak ve Fort Worth s nástupem výroby F-35 do roku 2020 vznikne dalších 1000 pracovních míst.
V Greenvile má stát také výrobní a výcvikové centrum pro lehký proudový stroj T-50A, pokud stroj vyhraje v americkém programu lehkého cvičného letadla T-X (poptává se 350 letadel T-X). Jihokorejský T-50A je odvozen právě z F-16, má podobný tvar, stejná křídla, systém řízení letu je převzatý přímo z F-16, atd.
Část výrobních kapacit z Forth Worth se může přesunout také do Indie. Lockheed Martin s F-16 Block 70 (vychází z F-16V) soupeří proti švédské firmě SAAB s JAS-39E/F Gripen na dodávku minimálně 100 jednomotorových víceúčelových stíhaček. Podmínkou vítězství v indickém tendru je právě přenesení výroby stíhaček F-16 do Indie.
Případný převod technologií a rozjezd indické továrny potrvá ale minimálně jednu dekádu a po celou dobu bude továrna vytížena výrobou F-16 pro indické letectvo. Dodávky zahraničním zákazníkům tak zajistí nová továrna v Jižní Karolíně.
V současné době továrna v Jižní Karolíně nemá žádné závazné objednávky. Nejnadějněji se jeví právě potenciální výroba 19 stíhaček F-16 v nejnovější konfiguraci “V” pro Bahrajn.
Bahrajn si také objednal jeden simulátor F-16V.
Bahrajnské F-16V
Prodej stíhaček F-16V do Bahrajnu v hodnotě 2,78 miliardy dolarů nedávno schválil Kongres. Stejně tak americký Kongres schválil modernizaci 20 současných bahrajnských F-16 Block 40 na verzi “V” za jednu miliardu dolarů. Finální dohoda o prodeji F-16V a modernizaci bahrajnských F-16 však zatím nebyla podepsána.
K samotným letounům připadá také značný počet doplňkového vybavení, simulátory, výcvikové pomůcky atd. V ceně za 19 nových F-16V je započítána mimo jiné dodávka 22 proudových motorů F-110-GE-129 E, 22 radarů APG-83, 38 pylonů LAU-127 pro střely Sidewinder a AMRAAM atd., atd.
Nejnovější konfigurace F-16V je postavena právě kolem špičkového radaru s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).
APG-83 poskytuje vyšší výkon, vyšší stupeň víceúčelovosti a zejména provozní spolehlivosti. Radar dokáže simultánně pracovat v režimech vzduch-vzduch i vzduch-země. Výhodou je i nízká cena.
Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace.
Radiolokátor také souběžně vysílá signály na různých rádiových kmitočtech – prostředky radioelektronického boje protivníka tak jen obtížně dokáží vysílání APG-86 detekovat nebo blokovat.
“Radar shromažďuje spoustu dat, to znamená, že jsme přidali vysokorychlostní datovou síť a nový počítačový systém abychom umožnili proudit informacím do nových displejů v kokpitu stíhačky,” vysvětlil přednosti stíhačky F-16V Randy Howard, obchodní ředitel pro prodej F-16. ”Rychlost a hbitost F-16 je skvělá, ale v hodně případech to je o informacích proudících do kokpitu - takže pilot se musí dívat na displeje, aby přijal taktické rozhodnutí.”
Data se u F-16V zobrazují na novém centrálním středovém displeji o rozměrech 6×8”. Hlavnímu centrálnímu displeji sekunduje dvojice menších displejů po stranách a nový průhledový displej.
Podle Howarda má již Lockheed nasmlouvanou modernizaci 300 stíhaček F-16 na standard “V”. Vylepšení svých “ef-šestnáctek” si objednala trojice zákazníků – Taiwan hodlá modernizovat 145 stíhaček F-16A/B, Jižní Korea 134 stíhaček KF-16C/-D. Třetí zákazník je Singapur.
Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) – v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.
Zdroj: Flight Global
Související články
PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57
Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...
-
11.08.2017
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?
Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...
-
31.08.2017
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly
V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...
-
04.09.2017
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen
Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...
-
04.09.2017
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Jura99, OK, všimol som si, že si k OS SR prajný... Pozri, odborná verejnosť v slovenskej armáde povedala, že potrebujeme 14 ks stíhačiek. Slovensko doteraz nemá problém ufinancovať ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99, OK, všimol som si, že si k OS SR prajný... Pozri, odborná verejnosť v slovenskej armáde povedala, že potrebujeme 14 ks stíhačiek. Slovensko doteraz nemá problém ufinancovať 12ks Mig-29 , aj keď sú to drahé a nemoderné stroje... Slovenský vojenský experti vybrali Alenia C-27J Spartan, vy ste vybrali EADS CASA C-295, a dnes rozmýšľate nad stredným vojenským dopravným lietadlom (Embraer KC-390 ? ). atď. Jura99, nechaj to na OS SR. Ja si myslím , že je tam dosť šikovných a inteligentných ľudí, aj keď tí často narážajú na vládny nezáujem (za posledných 20 rokov armáda nebola prioritou žiadnej vlády) , o silný lobing rôznych hráčov a skupín (naposledy eštebák Holko za SNS - https://dennikn.sk/811922/dank... Tu s tebou súhlasím, oslovenie Ruska o ponuku na Mig-35 bolo také salto mortale, že minimálne štátny tajomník MO SR Holko by mal z ministerstva letieť! Ja som posledné kroky ministra Gajdoša pochopil tak, že na modernú stíhačku nie je dosť financí v rozpočte, hlavne po tom, ako Švédska strana zrušila možnosť nákupu letových hodín, dnes ponúkajú len kúpu, alebo lízing strojov (cena aj starých repasovaných Gripen C/D vyletela o stovky euro vyššie ako ešte rátal minister Glváč). Preto požiadal o odklad a navýšenie prostriedkov, oslovil viacero štátov NATO, Švédov (od Francúzov na Rafale, Španielov na F/A-18, Talianov s EF 2000, Švédov, až po USA a štáty s F-16), dostal cenové ponuky a tie predkladá na vládu... a v vzhľadom na čas (končiaca abonentná zmluva s Ruskou stranou na servis Mig-29 v roku 2019) sú v hre rôzne varianty... Myslím si, že dôjde k navýšeniu prostriedkov v rozpočte na stíhačky (za sú všetky parlamentné strany okrem Kotlebu), kúpia sa F-16V (Bulharský model kúpi Gripen C/D viacerým na MOSR nevyhovuje- vyjadrenie ministra) a pôjde sa cez Americký systém Foreign Military Sales (FMS)... uvidíme.Skrýt celý příspěvek
Tak mě přijde už jako slušný skandál vůbec Mig-35 z úst vlády zmiňovat. To snad ani nemůžou brát jako teoretickou úvahu ale oni si dokonce nechají zpracovat od Migu nabídku (!). ...Zobrazit celý příspěvek
Tak mě přijde už jako slušný skandál vůbec Mig-35 z úst vlády zmiňovat. To snad ani nemůžou brát jako teoretickou úvahu ale oni si dokonce nechají zpracovat od Migu nabídku (!). Vybudovat letectvo jako bojovou sílu je pro Slovensko finančně nedostupné, proto by bylo rozumné pořídit něco co lítá nadzvuk, má před sebou ještě dlouhou životnost, nízké provozní náklady a jen v minimálním počtu, pouze na airpolicing. Pro případ války by peníze investované do stíhaček udělaly lepší službu v pozemním vojsku, za 1,5mld € se dá koupit třeba 200 moderních BVP. To už je množství, které by udělalo radost i spojencům a dalo se s ním předvádět třeba v Polsku nebo Pobaltí. Stíhačky za ty peníze budou ošizené, v malém počtu a při napadení mohou být zlikvidovány jedním útokem. Proto vzhledem k finančním možnostem uvažovat pouze o airpolicingu.Skrýt celý příspěvek
Nevieme aké cenové ponuky prišli, možno chce Gajdoš vydupať viac peňazí, lebo predpokladaná 1,1 mld. asi nestačí. Škoda toho Gripenu E/F, bol by to vyvážený pomer ...Zobrazit celý příspěvek
Nevieme aké cenové ponuky prišli, možno chce Gajdoš vydupať viac peňazí, lebo predpokladaná 1,1 mld. asi nestačí.
Škoda toho Gripenu E/F, bol by to vyvážený pomer cena/schopnosti/prevádzkové náklady.
Tu je vidieť dôsledok nečinnosti pedchádzajúcich vlád, ktoré boli krátkozraké a armádu ako takú stále prehliadali.Skrýt celý příspěvekGripen E/F je mimo hru, bez ohľadu na to, koľko by sa rozhodnutie naťahovalo. Do toho finančného obnosu sa proste nezmestí, rovnako ako F-16. Celé je to zámerne tak nastavené. A na ...Zobrazit celý příspěvek
Gripen E/F je mimo hru, bez ohľadu na to, koľko by sa rozhodnutie naťahovalo. Do toho finančného obnosu sa proste nezmestí, rovnako ako F-16. Celé je to zámerne tak nastavené. A na C/D sa možno vyhovoriť, že už nie je dostatočne moderný atď. SNS sa snaží liať peniaze do Migov.Skrýt celý příspěvek
Len vidíš, že minimálne pre štátneho tajomníka je predĺženie zmluvy nepredstaviteľné... Ale osobne by som bol radšej keby padlo rozhodnutie, že kupujeme toto a toto a príde to ...Zobrazit celý příspěvek
Len vidíš, že minimálne pre štátneho tajomníka je predĺženie zmluvy nepredstaviteľné...
Ale osobne by som bol radšej keby padlo rozhodnutie, že kupujeme toto a toto a príde to najskôr o toľko a toľko mesiacov, preto predlžujeme zmluvu. Nebolo by toľko zbytočných emócii.Skrýt celý příspěvekTak radšej predĺžiť a kúpiť poriadne E/F ,ako potom banovať .Grip C/D je veľmi ťažko modernizovateľný a za chvíľu bude morálne zastaralý.Ak nechcú čakať tak americký kongres nám ...Zobrazit celý příspěvek
Tak radšej predĺžiť a kúpiť poriadne E/F ,ako potom banovať .Grip C/D je veľmi ťažko modernizovateľný a za chvíľu bude morálne zastaralý.Ak nechcú čakať tak americký kongres nám schváli tých 14 F-16V,ktoré by nám myslím najskôr prerobili z amargu(no tiež budú morálne zastaralé),lebo sa mi zdá ,že linku na Véčka presúvajú.Inak úplne nové by boli top.Skrýt celý příspěvek
Len na to E/F by sa muselo čakať dlhšie a stálo by viacej peňazí. V podstate to odloženie rozhodnutia by mu aj nahrávalo. Len by sa potom muselo riešiť ako predĺžiť servis MiG-om o ...Zobrazit celý příspěvek
Len na to E/F by sa muselo čakať dlhšie a stálo by viacej peňazí. V podstate to odloženie rozhodnutia by mu aj nahrávalo. Len by sa potom muselo riešiť ako predĺžiť servis MiG-om o hodne dlhšie.Skrýt celý příspěvek
Mikojan napísal si skrátene to isté čo ja .....Inak F-16V hlavne čo sa týka výkonu motoru je inde,ako grip,bez debaty,a je to skvelý stroj.......No chcel by som presne vedieť čo ...Zobrazit celý příspěvek
Mikojan napísal si skrátene to isté čo ja .....Inak F-16V hlavne čo sa týka výkonu motoru je inde,ako grip,bez debaty,a je to skvelý stroj.......No chcel by som presne vedieť čo všetko je potrebné aby vzlietla F-16V a grip.Ono je pekné mať super výkonné stíhačky čo Včka určite sú,no zároveň sú na dve veci ,keby mali obmedzenú možnosť štartovať s provizorných letíšť.Lebo na Slovensku je len Sliač a Kuchyňa,hypoteticky nepriateľ zničí základňu a tým pádom celý zbraňový systém.V prípade konfliktu musia byť stroje rozmiestnené,roztrúsené po celej SR aby nebolo možné ich zlikvidovať naraz.Zároveň by bolo rozumné ku gripom dokúpiť giraffe 4a a mať ucelený systém. .Ono bolo by krásne mať 24 strojov,cvičiť možnosť štartovať s provizórnych letíšť. Považujem to za veľmi dôležité pre takú malú krajinu ,ako je naša.Ak to nebude mať hlavu a pätu ta je nám to letectvo naozaj len na air policing.Skrýt celý příspěvek
No ja stále dúfam že sa nájdu peniaze na F16V. Lebo je to určite lepšie A všestrannejšie lietadlo ako gripen C/D. To že gripen je obratnejší je tiež otázne. Lebo som nevidel na ...Zobrazit celý příspěvek
No ja stále dúfam že sa nájdu peniaze na F16V. Lebo je to určite lepšie A všestrannejšie lietadlo ako gripen C/D. To že gripen je obratnejší je tiež otázne. Lebo som nevidel na leteckom dní nudnejšie vystúpenie ako gripen. Možno je to aj tým zvukom kedy aj L 159 je hlučnejšie keďže gripen má slabý motor. Zato vystúpenie holandskej F16 bolo jedno Z najlepších čo som videl.Skrýt celý příspěvek
PavolR Toho, že by SNS skonćila sa trochu aj bojím. V podstate by to znamenalo predčasné voľby a z toho vyplývajúce zdržanie nie pol roka, ale minimálne rok (čas do volieb, ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR
Toho, že by SNS skonćila sa trochu aj bojím. V podstate by to znamenalo predčasné voľby a z toho vyplývajúce zdržanie nie pol roka, ale minimálne rok (čas do volieb, zloženei novej vlády, ministrových 100 dní ...). Otázne by aj bolo ako by tá ďalśia vláda vyzerala. Pri dneśných prieskumoch si neviem nejakú fungujúcu vládu predstavyť. Jednak vysoké preferencie Kotlebu s ktorým dúfam nikto nikdy ani len jednať nebude, spolupráca SaS a Matovičovcov by zase vydržala pár mesiacov (jedien bez tých dvoch kohútov na čele)...Skrýt celý příspěvekFalko F16V je určite lepší ako Gripen C/D, aj výkonmi aj avionikou. Je pravda, že je možno o trochu menej obratná, ale zase avionika je na špičkovej úrovni. Ak by som sa mal ...Zobrazit celý příspěvek
Falko
F16V je určite lepší ako Gripen C/D, aj výkonmi aj avionikou. Je pravda, že je možno o trochu menej obratná, ale zase avionika je na špičkovej úrovni. Ak by som sa mal rozhodnúť medzi týmito dvomi strojmi, tak určite by to bola F16V. Otázkou je cena, ktorá je vyššia ako u Girpena. Ak je ponúkaná verzia Gripen E/F, tak tam sa avionika vyrovnáva a prevádzkové náklady sú oveľa nižšie, v tomto prípade vyhráva Gripen. Cena je porovnateľná ako s F16V. MiG 35 je pasé, lebo je Made in Russia. Mne osobne sa páči, ale Rusko...
Flader, PavolR
SNS sa snaží opäť o nejaké svoje politikárčenie, chce si liečiť svoje poranené ego a ego "kapitána", preto zase naťahuje termíny. Ak je raz potrebné vymeniť všetko a je 5 minút po 12-tej, tak to treba robiť razantne. Takto sa vyvolávajú len ďaľšie konflitky a nedorozumenia medzi ľuďmi na úkor celej spoločnosti.Skrýt celý příspěvekNo, vidím možnosť, že by teoreticky vôbec nemuseli na vláde gajdošovi vôbec nič vysvetľovať, ba ani sa s ním čo i len doťahovať. Vo výbere lietadla nemá Gajdoš žiadny manévrovací ...Zobrazit celý příspěvek
No, vidím možnosť, že by teoreticky vôbec nemuseli na vláde gajdošovi vôbec nič vysvetľovať, ba ani sa s ním čo i len doťahovať. Vo výbere lietadla nemá Gajdoš žiadny manévrovací priestor, keďže na F-16 nie je dosť peňazí a na Mig-35 sú sankcie. Môže iba naťahovať čas, no čo keď o jeho žiadosti vláda vôbec rokovať nebude až do okamihu, na kedy má termín oznámiť, čo sa má kúpiť.
V tom okamihu by mala SNS iba jednu možnosť, ako ešte vydieračsky naťahovať čas a to, keby Gajdoš podal demisiu a Danko dlho na uvoľnenú pozíciu nikoho nenominoval. Ale nechcem nikomu dávať rady, kto vie, kto každý to tu číta. :-DSkrýt celý příspěvekKtovie, možno to aj V najprv malo byť, ale Gajdošovi bolo jasne vysvetlene (viď. tlačovka), že treba hľadať európske riešenie :D
Uf, to už je dnes moja druhá konšpirácia :DKtovie, možno to aj V najprv malo byť, ale Gajdošovi bolo jasne vysvetlene (viď. tlačovka), že treba hľadať európske riešenie :D
Uf, to už je dnes moja druhá konšpirácia :Dtrošku zhrnutie ku nám na slovensku OT ....Škoda,že nerozhodli u nás už som sa nevedel dočkať :).Inak F-16V tiež nevyzerá zle.Podľa môjho názoru je F-16V lepší ako Gripen C/D,no ...Zobrazit celý příspěvek
trošku zhrnutie ku nám na slovensku OT ....Škoda,že nerozhodli u nás už som sa nevedel dočkať :).Inak F-16V tiež nevyzerá zle.Podľa môjho názoru je F-16V lepší ako Gripen C/D,no staršie verzie F-16 C/D block 40 sú zas horšie.Poľské C/D block 50 sú porovnateľné no menej obratné ako grip ,zároveň si myslím ,že sú zas vhodnejšie na podporu pozemných vojsk(preto ich poliaci kúpili ).Keď tak, raz by sa z Včka lepšie prechádzalo na F-35.No ani gripen E/F nevyzerá zle,len by som rád vedel či bol ponúknutý aj nám ,ak áno myslím ,že by to bola najrozumnejšia voľba(F-35 je krásny sen,no teraz zrejme nerealizovateľný,linka vyťažená) ........Inak fandím bahrajnu nové sú nové a aj tie modernizované z blocku 40,sú fajn riešenie,keď je problém dostať sa k F-35 pre nás aj pre nich.S tým radarom a avionikou to budú ešte za veľmi dlhý čas dobré stroje.Skrýt celý příspěvek
puuupava, zase tak horúce to nebude. Celé to stojí a padá na financiách. Vid.: "V zmysle dlhodobého plánu rozvoja je na modernizáciu pozemného vojska do roku 2030 potrebných viac ...Zobrazit celý příspěvek
puuupava, zase tak horúce to nebude. Celé to stojí a padá na financiách. Vid.: "V zmysle dlhodobého plánu rozvoja je na modernizáciu pozemného vojska do roku 2030 potrebných viac ako 3 miliardy eur a na dokončenie modernizácie vzdušných síl a obmenu stíhacích lietadiel sú potrebné ďalšie viac ako 2,6 miliardy eur." http://www.mosr.sk/40494-sk/p-...
Chápem to tak, že Minister obrany pýta viac ako je počítaných 1,762 mld euro (2. Projekty na zvýšenie kvalitatívnych parametrov hlavnej bojovej techniky vzdušných síl - z toho na stíhacie letectvo 1,105 mld. euro pre 14ks - čo je dosť málo )
Na MO SR si potvrdili proeurópske a proatlantické smerovanie, zamietnutie nákupu ruskej techniky (čomu som rád)...priorita u nich je v pozemnej technike. Uvidíme, aké stanovisko zaujme vláda , ministerstvo financií...uvidíme o pol roka.Skrýt celý příspěvekaspon ze tie MiGy nebudu.
http://www.mosr.sk/40494-sk/p-...aspon ze tie MiGy nebudu.
http://www.mosr.sk/40494-sk/p-...Tu nejde ani tak o neschopnosť ako skôr o politiku :/ Dnes to v podstaťe Gajdoš aj potvrdil. V podstate ak mu odklepnú peniaze na modernizáciu pozemných síl, tak sa o stíhačkach ...Zobrazit celý příspěvek
Tu nejde ani tak o neschopnosť ako skôr o politiku :/ Dnes to v podstaťe Gajdoš aj potvrdil. V podstate ak mu odklepnú peniaze na modernizáciu pozemných síl, tak sa o stíhačkach rozhodne aj hneď. Teraz bdue záležať na tom, ako veľmi bude chcieť Smer Glvačov kšeft s Gripenmi dotiahnuť.Skrýt celý příspěvek
A mozno nas sudruh general zas raz pripne Rusku na opasok. Babractvo MOSR pri obstaravani stihacieho letectva pre VS SR, kde realne pripadaju do uvahy len 2 moznosti, je naozaj ...Zobrazit celý příspěvek
A mozno nas sudruh general zas raz pripne Rusku na opasok. Babractvo MOSR pri obstaravani stihacieho letectva pre VS SR, kde realne pripadaju do uvahy len 2 moznosti, je naozaj zarazajuce. Cely rok mali na to, aby vybrali jedneho z kandidatov a oznamili to do konca septembra a zas to odlozia o rok. Co sa im nepacilo na F-16V?Skrýt celý příspěvek
Tak sme sa dnes dozvedeli že tieto F16v boli ponúkané popri gripenoch aj Slovensku. ALe ako som predpovedal súdruh Gajdoš s kapitánom Dankom rozhodli že si necháme Migy. A možno ...Zobrazit celý příspěvek
Tak sme sa dnes dozvedeli že tieto F16v boli ponúkané popri gripenoch aj Slovensku. ALe ako som predpovedal súdruh Gajdoš s kapitánom Dankom rozhodli že si necháme Migy. A možno ich raz nahradíme Migmi 35 :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...