Největší německé válečné plavidlo od dob Kriegsmarine

Největší německé válečné plavidlo od dob Kriegsmarine
Vizualizace fregat třídy F126 / Damen Naval (Zvětšit)

Minulý týden došlo v německém Wolgastu ke slavnostnímu řezání oceli pro první víceúčelovou fregatu třídy F126. Její stavba bude probíhat ve třech různých loděnicích na pobřeží Baltského a Severního moře. Díky možnosti rychle vyměňovat kontejnerové moduly německé fregaty zvládnou pružně reagovat na různé druhy hrozeb. První plavidlo třídy F126 vstoupí do aktivní služby v roce 2028.

Společnost Damen Naval 5. prosince slavnostně zahájila výrobu nových fregat pro německé námořnictvo v loděnici Peene-Werft. V červnu 2020 získala od německého úřadu pro nákupy vojenského materiálu (BAAINBw) zakázku na projektování a stavbu čtyř fregat F126 v hodnotě 4,6 miliardy eur. Nizozemská skupina Damen, vystupující v roli hlavního dodavatele, na tendru spolupracuje s hamburskou loděnicí Blohm + Voss a francouzskou společností Thales.

„Jsme hrdí, že jsme 5. prosince mohli začít řezat ocel zcela podle plánu. Vývojovou fázi se nám podařilo dokončit v rekordním čase, což je zásluha vynikající spolupráce s BAAINBw, námořnictvem a dalšími německými úřady,“ uvedl Arnout Damen, generální ředitel koncernu Damen. „Třída F126 je důležitým příspěvkem k technologické suverenitě německého, nizozemského a evropského obranného průmyslu. Spolupráce s našimi partnery Blohm + Voss a Thales je vynikající. Tato zakázka patří k nejzajímavějším projektům stavby fregat na světě.“

F126; větší foto, větší foto / Damen Naval

Jak uvedly internetové stránky The Drive, nové fregaty se stanou fyzicky největšími hladinovými válečnými loděmi německého námořnictva od druhé světové války. K dosud nasmlouvaným čtyřem plavidlům může německá vláda uplatnit opci na koupi dalších dvou. Stavba lodí proběhne výhradně na německém území v loděnicích u Hamburku, Kielu a Wolgastu. Ocelová konstrukce a montáž zádi zajistí Wolgast, zatímco příď fregaty se bude stavět v Kielu. Tam také dojde ke spojení obou částí, načež budou po moři odtaženy k závěrečným pracím do loděnice Blohm + Voss v Hamburku. Dodávka první zatím nepojmenované lodi se plánuje na rok 2028, další tři postupně dorazí do roku 2031.

Ačkoli je třída F126 oficiálně řazena mezi fregaty, s délkou 166 metrů a výtlakem až 11 000 tun (Naval News uvádí 10 000 tun) patří spíše mezi torpédoborce. Ostatně svým výtlakem a rozměry překonají americké torpédoborce třídy Arleigh Burke. Na druhou stranu použití označení „fregata“ má určitý smysl – výzbroj F126 (viz dále) se zdaleka nemůže srovnávat s masivní výzbroji zmíněných amerických torpédoborců.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 2.

Nové německé fregaty třídy Baden-Württemberg (F125) stejně jako další velké zbrojní programy budí ...

Německo kupuje americké námořní letouny P-8A Poseidon

Finanční výbor Bundestagu schválil nákup pěti amerických námořních letounů Boeing P-8A Poseidon za ...

Polsko kupuje britské fregaty Arrowhead 140

Britská firma Babcock International dodá polskému námořnictvu tři fregaty Arrowhead 140 (AH140). ...

Návrat křižníků do Evropy: Nové německé raketové křižníky F127

Německé námořnictvo (Deutsche Marine) v příští dekádě v rámci programu NGFrig-AD (Projekt Next ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.