Německá armáda radikálně posiluje

Německý pilot z letky Luftwaffengeschwader 51 ve stíhačce Tornado modernizované na standard ASSTA 3.1 (Avionics System Software Tornado Ada 3.1); větší foto; ilustrační foto / Bundeswehr; Oliver Pieper

Podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung německý Bundeswehr v následujících letech výrazně zvýší svou akceschopnost ve vedení konvenčního způsobu boje. Výrazně posílí především pozemní vojsko, které v minulosti postihly největší škrty.

Podle nové koncepce, která reflektuje zhoršenou bezpečnostní situaci v Evropě a tlak Spojených států na rovnocenější sdílení nákladů zemí NATO na obranu, posílí všechny tří částí Bundeswheru - pozemní vojsko (Heer), letectvo (Luftwaffe) a námořnictvo (Marine).

Němečtí vojáci se mají opět primárně soustředit na vedení konvenční války a na obranu německého/evropského území, nikoliv na zahraniční mise. Tomu bude podřízen výcvik, logistika i akvizice nové techniky.

Podle nové koncepce plná mobilizace a plné dosažení bojeschopnosti pozemních vojsk Bundeswheru má trvat maximálně 3 měsíce od vydání rozkazu.

Hlavní důraz bude kladen na zvýšení schopností pozemního vojska. Berlín hodlá například výrazně posílit schopnosti dělostřelectva. Zkušenosti ze všech válek 20. století, včetně probíhajících bojů na východní Ukrajině, ukazují, že dělostřelectvo způsobuje nepříteli největší škody.

Bundeswher nově počítá s vytvořením dělostřeleckého praporu v každé z bojových brigád pozemního vojska. Podle polského webu Defence24 poslední dělostřelecký prapor spadající přímo velení brigády byl rozpuštěn v roce 2015.

Německé 1. obrněné divizi (1. Panzerdivision) tak zůstal pouze jeden dělostřelecký prapor, přitom pod tuto divizi spadají tři německé brigády a jedna nizozemská brigáda. Pod 10. obrněnou divizi (10. Panzerdivision) spadají tři bojové brigády a dva dělostřelecké prapory.

Dodejme, že kromě 1. a 10. obrněné divize hlavní bojové síly pozemního vojska tvoří Divize rychle reakce (Division Schnelle Kräfte), která zajišťuje výsadkové, aeromobilní a speciální operace.

Panzerhaubitze 2000 (zkráceně PzH 2000) v akci.

Pří výčtu dělostřeleckých jednotek Bundeswheru nesmíme zapomenout ani na společnou německo-francouzskou brigádu (Deutsch-Französische Brigade) založenou v roce 1989. Přímo brigádě je podřízen německý dělostřelecký prapor, ale brigáda je samostatná jednotka a není zařazena do divizní struktury německého pozemního vojska.

Obecně každý dělostřelecký prapor pozemního vojska obsahuje několik baterií samohybných houfnic PzH 2000 a jeden oddíl raketometů MARS II (modernizované raketomety MLRS).

Například u 325. dělostřeleckého praporu (Artillerielehrbataillon 325) 1. divize najdeme 16 samohybných houfnic PzH 2000 a osm raketometů MARS II. U 10. divize to je 131. dělostřelecký prapor (Artilleriebataillon 131) s 18 PzH 2000 a osmi MARS II a 345. dělostřelecký prapor (Artillerielehrbataillon 345) s 24 PzH 2000 a osmi MARS II.

Původně si německá armáda pořídila 185 houfnic PzH 2000, ale 15 houfnic Německo odprodalo do Chorvatska a 21 houfnic do Litvy. V současné době má německá armáda aktivně nasazeno 61 houfnic PZH 2000. Podle současných plánů Bundeswher počítá s navýšením na 101 houfnic PzH 2000, podle některých zdrojů až na 120 houfnic.

Německý 131. dělostřelecký prapor cvičí s raketomety MARS II v Litvě.

Co se týče raketometů, původně měla německá armáda 150 raketometů MLRS (později část upravena na standard MARS II), ale velká část byla vyřazena a pravděpodobně sešrotovaná společně se zákazem kazetové munice (2008). Současné německé raketomety MARS II používají přesně naváděné střely M31 GMLRS s dosahem 90 km.

Kromě dělostřelectva Bundeswher plánuje masivně investovat do prostředků protivzdušné obrany velmi krátkého a krátkého dosahu. Bundeswher se mohl v minulosti opřít o 377 protivzdušných systémů Flakpanzer Gepard krátkého dosahu (výzbroj 2x kanón ráže 35 mm). Do roku 2010 zůstalo ale ve výzbroji pouze 94 těchto systémů, které jsou nyní navíc trvale uskladněny.

Podle článku na Frankfurter Allgemeine Zeitung také do roku 2024 vzroste počet příslušníků Bundeswheru na 198 000 osob (nyní 178 000).

Nárůst požadovaných bojových schopností však půjde pomalu. Cílového navýšení bojových schopností první ze tří německých divizí dosáhne v roce 2024 a všechny tři divize až v roce 2032.

Flakpanzer Gepard

Jednou z klíčových výzev Bundeswheru však bude zvýšení investic do údržby vojenské techniky. Nízké investice i nedostatek personálu v minulých letech způsobil, že značná část německé letecké a pozemní techniky není schopna boje.

Podle magazínu Die Zeit, který cituje každoroční oficiální hodnotící zprávu Bundeswheru, je k okamžitému nasazení připraveno pouze 41 houfnic PzH 2000 (tj. 67 %). Ostatní houfnice podstupují servis nebo čekají na náhradní díly.

Situace není lepší ani u další německé vojenské techniky. K bojovému nasazení je připraveno 102 vozidel Boxer (142 ve výzbroji), 23 bojových vozidel pěchoty Puma (48) a 132 tanků Leopard 2 (167). Tristnější stav je u letectva - do boje může vyrazit 12 bitevních vrtulníků Tiger (27), devět dopravních vrtulníků NH-90 (29), 28 stíhaček Tornado (74) a 41 stíhaček Eurofighter (79).

Německé armádě však není třeba křivdit - všechny armády světa musejí vynakládat značné úsilí, aby udržely svou vojenskou techniku bojeschopnou. Přímé porovnání s jinými armádami není ale snadné, protože německá armáda je jedna z mála, která údaje o bojeschopnosti své vojenské techniky zveřejňuje.

Zdroj: Die ZeitDefence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO neochrání Baltské státy. Jak dál?

Skupina amerických expertů varovala před neschopností NATO bránit státy ležící na periferií Aliance. ...

Německo kupuje průzkumné drony MQ-4C Triton

Německo poptává tři výškové námořní drony MQ-4C Triton pro vedení signálového zpravodajství SIGINT ...

KOMENTÁŘ: Česko prohlubuje vojenskou spolupráci s Německem

Ministr obrany Martin Stropnický a jeho německá kolegyně Ursula von der Leyenová podepsali 15. února ...

KOMENTÁŘ: Armádu čekají hektické roky. Zvládne nákupy?

Armáda České republiky v příštích několika letech plánuje výraznou obměnu používané techniky. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Trener
    13:49 29.04.2017

    Leviathan: s tou německou kvalitou máte pravdu, ale někdy jsou ty jejich požadavky hodně přes. A taky ty podmínky, které jsou většinou nastaveny pro ně, prostě si můžou diktovat. Na druhou stranu ta naše výrobní síla taky stojí někdy za to.

  • leviathan
    18:57 27.04.2017

    Trener : tak je to snad spravne, nie? vysledkom je nemecka kvalita

  • leviathan
    18:56 27.04.2017

    Beld: Ano, Nemecko ma obrovske prebytky obchodnej bilancie. Ale su krajiny, ktore sa mu dokazu priblizit - Aut, Ned, Den, Fin, Irl, Lux a Swe tvoria spolu v Nemeckom silny blok. Belgicko, ale aj Francuzsko na tom vobec nie su zle, len maju socialisticke vlady, ktore sa s konsolidaciou fiskalu moc neponahlaju, ale ich ek. potencial je obrovsky.
    Juh EU naozaj na Eure preraba, ale pointa Eura je prave v tom, ze ma nutit krajiny k razantnym opatreniam na zvysenie konkurenciechopnosti. Ucelove machinacie s kurzom ich mien totiz casto sluzili, ako politicka barlicka a perfektny dovod, ako nic nerobit.
    Otazka je, co s tym? Ak by EU bola federacia po vzore USA, tak by sa zdanene prebytky nemeckej plat. bilancie presunuli v podobe vladnych dotacii na juh, ale aj na vychod EU. Cize by sa bohate staty zlozili na dotacie tym chudobnym, tak ako v USA California a New York dotuju obidve Dakoty. Uz dnes cez eurofondy nejake transfery plynu, ale to su len kvapky v mori. Druha moznost je celu EU rozpustit a vratit sa do r. 89 - tato verzia je pre CR aj SR likvidacna a viedla by pravdepodobne k vitazstvu nejakej komunisticko-fasisticko-proruskej koalicie. Tretia moznost je ta , ktoru presadzuje Merkelova - ziadne transfery zadarmo - my vam pomozeme, ked splnite toto, toto, toto a toto. vyzera to tak, ze to celkom funguje - za cenu toho, ze Merkelova velmi dlho na dovolenku do Grecka nepojde.

  • Trener
    19:46 26.04.2017

    Jj, Němci jsou sice pacifisté ve vojenské rovině, ale v té obchodní už ne. Už Baťa ve 30. letech min. stol. říkal, že už se vedou jen obchodní války. Např. v auto průmyslu VW je největší vydřiduch k dodavatelům, Němci také reklamují každou pitomost.

  • daxik
    19:43 26.04.2017

    Je len otázkou času kedy sa do toho pustia naplno. S takou brutálne silnou ekonomikou sa môžu stať vojenskou protiváhou Ruska v Európe v priebehu dekády max dvoch a stačiť im bude obyčajných 2 percentá HDP, pritom Rusi dávajú 4. Ja si myslím, že jedného dňa príde čas aj na jadro. Nemôžu sa donekonečna mrskať za WW2.

  • Beld
    18:41 26.04.2017

    Coz o to , tady souhlasim ze nemecko na to bez problemu ma . Jen si je treba uvedomit ze nemecko je JEDINA vetsi prosperujici zeme v EU a diky euru prakticky vysava ostatni zeme . Stav ekonomiky Spanelska , Francie a Italie , coz jsou 3/4 nejvetsich zemi eurozony neni dobry a zhorsuje se . Takze ano Nemecko si to ekonomicky dovolit muze ( socialni vydaje i armadu ) , ale na ukor zbytku evropy . Ono asi bude lepe , kdyz nemci do te armady investovat nebudou . Mozna by pak lidi jako schulz svrbely prsty ji pouzit k necemu nepatricnemu .

    btw:Nemecke vydaje na migracni vlnu jsou tezko spocitatelne , ale naklady vcetne nakladu spolkovych zemi jen za rok 2016 by se mely priblizit 35mld euro .

  • Clanek
    18:37 26.04.2017

    @RiMr71
    oficiální tvrzení německého ministra zahraničí ma asi stejnou vahu jako kdyz oficialne chovanec hlasil ze pri 150kmph se na ceskych dalnicich vsichni pozabiji, Zeman kdyz rikal Zdroje jsou a podobne. Politik nema svuj job proto aby rikal pravdu, ale proto aby delal politiku. To ze v tomhle pripade lze, to nemusis verit nejakym anonymnim diskuterum tady, na to by si mel mit vlastni rozum, patrat ve zdrojich kde a kolik nemecko utraci a k podobnemu zaveru by si nakonec dosel taky.
    @Kolt
    Ze naklady na imigranty budou stoupat je pravda, v tom souhlas, ale to se bavime o dekadach, tezko ted predikovat jak moc to nemce zatahne do minusu (nebo do plusu).

  • leviathan
    17:53 26.04.2017

    Chlapi, ale vzdy ked hovorite o politikovi SPD, tak treba brat na vedomie, ze svetove odzbrojenie (demilitarizacia), znicenie atom, zbrani, mierove hnutia (hippies a pod.), multipolarny koncept svetovej bezpecnosti, viera v OSN, financovanie rozvojovych projektov v tretom svete, posilovanie pocitu viny za holocaust ..... ze toto vsetko je uz dlhodobo !! programom soc. demokracie. Oni na toto ziskavaju volicov. Oni tomu fakt veria. On nic ine ani hovorit nemoze a treba uznat, ze na to ma demokraticke pravo. A preco na toto volici pocuju? Pretoze su presvedceni, ze to funguje. Ludia proste casto veria tomu, ze je lepsie zvysovat dochodky a mzdy ucitelom, ako platit armadu. Volici SPD chapu armadu bud ako velmi drahy zachranny a protipovodnovy zbor, velkoplosnu a drahu stavebnu firmu, mobilnu, polnu verziu rychlej zdravotnickej sluzby, alebo nanajvis ako pomocne cetnictvo.
    Mozno to nebude dobry priklad, ale podobny pocit bezpecnosti maju Iri. Ked som bol v Dubline vo vojenskom muzeu, mali tam hlasovaci panel s otazkou: Ako by mala podla vas vyzerat irska armada? A boli tam tri mozne odpovede: 1. udrzat sucasny stav (cca 2 brigady) 2. zrusit armadu a vytvorit z nej cetnicky zbor 3. pretvorit armadu na expedicny zbor specializovany na humanitrane akcie OSN. Ked som tam bol minuly rok v lete, tak vyhravala moznost c.3. Myslim si, ze v Nemecku by to dopadlo podobne.

  • KOLT
    17:07 26.04.2017

    Politici samozřejmě lžou, jak když tiskne. Nicméně ten výrok dokládá přesně to, co psal leviathan – peníze jsou, vůle není. A já zopakuji, že problém nejsou peníze, které na imigranty vynakládá Německo dnes. Problémem jsou změny společnosti, které s sebou jejich přijímání nese, které časem zapříčiní, že bude mít Německo vážné sociální a pravděpodobně i hospodářské problémy.

  • RiMr71
    16:25 26.04.2017

    ...aha... takže oficiální tvrzení německého ministra zahraničí nemáme brát vážně, ale tvrzení místních diskutérů ano?

  • Clanek
    15:38 26.04.2017

    Gabriel je politik (a slusnej krivak a demagog), jeho prohlaseni (v podstate jako jakehokoliv politika) nejdou brat vazne. Nemcum nechybi penize, ale vule. V Case kdy se dava 20%+ rozpoctu na zdravotni peci treba, hrazeno pojistovnou a tim i ze statniho rozpoctu mate i takove veci jako odvoz taxikem domu z nemocnice a tenhle vycet sluzeb se rok co rok rozsiruje, pak by stacilo jen zachovat status quo ve zdravotnictvi a penizky navic generovane rustem ekonomiky neprilivat sem, ale do armady. Tech cest, jak to dosahnout tak aby to nemecky socialni stat ani nepocitil je nekolik, tohle je jen jedna z nich.

    Furt plati to ANO, Nemecko si muze dovolit jak socialni stat, svetove zdravotnictvi i ty uprchliky a zaroven i silnou armadu. Co si nemuze dovolit (a to si nemuze dovolit nikdo) je ten socialni stat a zdravotnictvi jeste dale prohlubovat (a fakticky z nich delat cerne diry) a k tomu budovat i schopnou armadu. Balancovat to s rozumem (stacilo by na par let jen zachovat v soc. a zdrav. oblasti aktualni) a nemecti zbrojari by nevedeli kam driv skocit.

  • RiMr71
    15:27 26.04.2017

    K těm "Německo má dost na uprchlíky i na armádu a není v tom žádný problém, peněz je dost, 0,6 % co dávají na imigranty je zanedbatelných" - můžete mi tedy prosím vysvětlit toto?

    "Německý ministr zahraničí a odcházející předseda sociální demokracie Sigmar Gabriel v neděli znovu zpochybnil cíl zvýšit výdaje na obranu v příštích letech na dvě procenta hrubého domácího produktu. Na mimořádném sjezdu SPD v Berlíně řekl, že neví, kde by na to Německo vzalo. Peníze by využil jinak.
    Gabriel má za to, že není správné uvažovat o výdajích na obranu ve výši dvou procent HDP ve chvíli, kdy Německo zároveň usiluje o splnění cíle dávat 0,7 procenta HDP na rozvojovou pomoc. „Obráceně bych tomu rozuměl, ale takto to nebudeme dělat,“ prohlásil za potlesku delegátů.
    Spolková republika by podle něj na obranu musela dávat zhruba 65 miliard eur ročně. Neví, kdo si něco takového dokáže představit a kde by se na to vzalo. „NATO se nikdy neusneslo na dvou procentech, ale dělá se, že se tak stalo,“ uvedl také na adresu dohody členských zemí aliance ze summitu ve Walesu v roce 2014.
    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/nemecko...

    Tak jak je to hoši...

  • KOLT
    13:01 26.04.2017

    Jsme tedy hodně OT... leviathanova analýza, proč je na tom Bundeswehr tak, jak je, je dle mého docela přesná. Ekonomicky by BDR bez problémů mohl a mít téměř dvounásobnou armádu, ale prostě nechce. S imigranty to nemá nic společného, až tedy na ten sluníčkovýtačský základ, který způsobuje jak slabou armádu, tak vítání imigrantů. Problém ovšem není, že by na armádu nezbývaly peníze. Hlavní problém s imigranty není v penězích, které jsou potřeba teď, ten teprve přijde a nebude ani zdaleka jen o penězích...

  • leviathan
    12:36 26.04.2017

    Kozlus: porovnavat EU so ZSSR? Fakt? :))

    asdf: vase udaje o imigrantoch su uz teraz neplatne ...

    Nemecka ek. je v najlepsej kondicii za poslednych snad 40 rokov. Maju najmensiu nezamestnanost od WW2. Problem s migraciou pre nich vobec nie je taky problem, ako si vacsina fobikov predstavuje. Preto volia tak, ako volia a Merkelova volby bud vyhra, alebo ju nahradi este vacsi vytac, slunickar, pravdolaskar ... v podstate je to jedno, pretoze CDU a SPD budu na 80% znovu vladnut spolu.

    Nemecke vadavky na obranu su determinovane:
    ad.1) celkovou politickou nechutou financovat cokolvek vojenske
    ad.2) neexistenciou expedicnej tradicie - Bundeswehr mal este pred nedavnom zo zakona zakazane posobit v zahranici
    ad3.) Vseobecnou vierou, ze Nemecko uz nikdy nebude bojovat v konvencnej vojne - maju vynikajuce vztahy so vsetkymi svojimi susedmi, vsetci ich susedia su v Schengene a okrem SUI aj v EU.(okrem SUI a AUT aj v NATO) Maju na svojom uzemi americke zakladne a shareuju nuklearne zbrane ...

    Ked to vsetko zratate, tak vysledkom je ten stav armady, aky je momentalne vidiet. Nastastie sa to zacina menit. Najma kvoli Rusku. Prevzatie zodpovednosti za kontingent v Litve je toho dokazom.

  • Clanek
    11:39 26.04.2017

    Statni dluh 80% melo Nemecko naposledy v roce 2010, od te doby jej znizuje na 68% (udaj platny pro konec roku 2016), a dale: "Cílem spolkové vlády je snížit do roku 2020 zadlužení na 59,5 procenta HDP." Coz pri aktualnim tempu nebude problem.
    Nemecky dluh na 80% poskocil v pokrizovych letech, je bezna praxe ze se zeme v case krize radeji zadluzi nez aby roztocila spiralu poklesu. Nemci to vedi, Cesi a genialni ministr financi Kalousek naopak ne, cimz CR privodil nejdele trvajici obdobi recese v regionu, trvajici o X let dyl nez vsude kolem. Nemci i diky tomu zadluzeni nastartovali ekonomiku, dluh ted umoruji. CR se nezadluzila jako Nemecko, ale zase se v krizy machala dele a rozbihani trvalo dele. Svet neni cernobily a ani tady se neda rict ze je jedna cesta vylozene spatna a druha dobra. Me je blizsi cesta Nemecka.

    Zbytek cisel nekomentuju, jestli jsou tak presne nebo aktualni jako tech 80% tak potes koste. :)

  • JardaBrum
    11:01 26.04.2017

    Nedá mi abych zde neuvedl pár čísel o SRN. Vše v milionech Euro.
    HDP : 2 307 200
    státní rozpočet:316 900 tj.13,7% HDP
    přebytek SR: 6 200 tj. 2% SR
    náklady imigrace:20 000 tj. 6.3%SR
    2% HDP: 46 144 tj. 14,6% SR (obrana)
    jo a státní dluh mají cca 80%HDP tj. asi 6 SR
    Nám HDP taky poskočí když si stát koupí na dluh . A příjem SR též, vždyť DPH je 21%.

  • Clanek
    09:27 26.04.2017

    RiMr71:"...tolik k zde často zmiňovanému názoru (tuším armaratata), že vyspělá země přece může mít hafo "sociálních" výdajů (ty úvozovky mají zdůraznit že mluvím o nesociálních sociálních programech na jaderné inženýry a chirurgy co neumí ani používat toaletu - skutečné sociální výdaje na nemohoucí, důchodce, těhule atd atd nikdo nezpochybňuje) a přitom mít plnotučnou armádu...
    Ano, Německo a Francie dlouho byly motorem Evropy, ale stává se z nich zanesený palivový filtr Evropy... a až to rupne, tak to (už zase!) odskáčí všichni."

    To v jakem stavu je nemecka armada nevypovida o opaku jak se tady mylne snazis naznacit. To vypovida leda o absenci vule a rezignovanosti starat se o vlastni bezpecnost, starat se o vlastni armadu. Ne o tom na co ekonomika skutecne ma. Nemecko ekonomicky vazne ma jak na silnou armadu, tak na s imigrantama spojene vydaje. Ma na to financne, nema na to jinak.

  • asdf
    06:55 26.04.2017

    armataratata > tu su ti prichadzajuci inzinieri a doktori ktori idu zachranit nemecku ekonomiku
    http://ekonomika.idnes.cz/stud...

    Podla nemeckeho institutu, 25 percent ziadatelov o azyl, malo dokoncene vzdelanie najviac na urovni 4 tried zakladnej skoly. 1/3 len zo ziadatelov dokonca zacala studovat na strednej popripade vysokej skoly.

    To su ti vysokovzdelani odbornici, ktori sa hrnuli do Nemecka a idu zachranit nemecky pracovny trh.

  • asdf
    06:09 26.04.2017

    armataratata >> Pred par mesiacmi som cital clanok, v ktorom sami Nemci odhadovali, ze po desiatich rokoch bude z tych migrantov co prisli zamestnanych 70 percent. Po desiatich rokoch integracie, budu mat stale nezamestnanost 30 percent u migrantoch.

    To ti je velmi dobry ekonomicky prinos, ked po 10 rokov budu robit 2 ludia z 3 co prisli.

  • armataratata
    02:38 26.04.2017

    Kozulus >>> Ne nebylo, tady byl totiž socialismus! A socialismus není slovo, pod které si může dosadit každý tydýt, co se mu zlíbí. Radši to tady napíšu, protože tu mohou být voliči SPD a jinak zpozdílí jedinci - socialismus je společenské zřízení založené na státním vlastnictví výrobních prostředků. My u nás a v EU máme tržní hospodářství, to je založeno na soukromém vlastnictví. To je přesný opak. Jen opravdový blbec nevidí rozdíl.

  • Kozlus
    00:04 26.04.2017

    Ty ses fakt pacient. Prebytkovej rozpocet nemaji prvni rok a stejne jsou radi, ze jim aspon neco funguje. Na obranu davaji 1,2% a tech dalsich 0,6% by jim poradne pomohlo. Ale jasne! Nic se nedeje! Evropsky Svaz Socialistickych Republik smeruje neochvejne k zarnym zitrkum a nasi pravdu si vyvracet nenechame! Kazdy nepritel lidu dostane spravne svazacky pres drzku!

    Bez s tim nekam, to uz tady jednou bylo.

  • armataratata
    23:55 25.04.2017

    Pro antievropské plačky co věří hoaxům, jak uprchlíci zcela vysávají a ekonomicky devastují Německo uvedu údaj, který by mohl s trochou úsilí pochopit i volič SPD. Výdaje na integraci a ubytování migrantů, které Asad s Putinem vyhnali do Evropy činí ŠEST DESETIN PROCENTA německého HDP. Ještě jednou pro všechny anikebaby - 0,6%! Ani procento to není. Samozřejmě vyjádřeno v korunách je to obrovská částka o které si naše postkomunistická etnickými Čechy rozkradená země může nechat zdát. Ale pro Německo je to jen šest desetin procenta. Vyjádřeno v korunách je to 541 miliard, tedy mnohem víc než dá naše vláda našim lidem. Německo má obrovský přebytek státního rozpočtu. V loňském roce předpokládali, že jim v kase bude přibývat 165 miliard (údaje opět v korunách). Nakonec se ukázalo, že přebytek je dvojnásobný a sice 327 miliard. Takže - sociální dávky budou, zdravotnictví bude, bydlení pro imigranty bude, Leopardy budou, kanóny budou. A české protiimigrantské neziskovky a ostatní antiEU paraziti, si můžou zajet do Německa pro levnej Persil, aby si vyprali blanická rytířská roucha na nějakou príma demošku.

  • cejkis
    21:40 25.04.2017

    doplním myšlenku...

    Z níže popsaného důvodu mne zbrojení v Evropě netěší. Skutečnou hrozbou je ztráta národů a vytvoření politicky laciného obyvatelstva. Druhá generace migrantů s volebním právem bude volit politické loutky globalistů vyráběné rok před volbami. Francie je toho zdárným příkladem.

    Pokud ČR chce udělat něco pro svou obranu, zde je několik bodů.

    1) cílit export mimo EU
    2) zaplatit dluh
    3) odstranit ze zahraničí placené nadace, které lobují za změnu školství a netradiční rodiny, které nemohou mít děti a vše za současného dovážení lidí jiné rasy a jiného vyznání.
    4) vyvořit národní gardu pro případ nekontrolovatelné migrace. Nikoliv armádní zálohy, ale národní gardu.

    Velikost AČR by měla být taková, aby zvládla mobilizaci a výcvik civilistů.

  • cejkis
    21:33 25.04.2017

    4 Trener
    EU vznikla za účelem ekonomicky podrobit ostatní země Německem. Je to projekt bývalých nacistů. Nyní jsme ve stavu, kdy se potkali zájmy globalistů s německými finančníky. Nikdy nebudeme mít odpovídají armádu, pokud budeme součástí spolku, kde máme místo jako levná pracovna a odbytiště německých výrobků. Jediné čeho lze dosáhnout, že budeme mít pidi armádu, která bude začleněna do armády EU, kterou budou díky Lisabonské smlouvě ovládat globalisté a němečtí finančníci.

    Nedělejte si nikdo iluze, ČR nemůže být úspěšnou zemí. Za mnoho let až hodně lidí prozře, skončí EU válkou v Evropě. Pak budou karty rozdány znovu.

  • Kozlus
    21:14 25.04.2017

    Rase: To je fuk, protoze nas herec by to stejne vratil Babisovi :)

  • Rase
    21:03 25.04.2017

    Orofin: Tak to pardón :D Kolik že to MO tvrdilo, že potřebuje miliard aby dostalo AČR na moderní úroveň ? Pokud vím, tak se řešila částka několik stovek miliard .)

  • crusader
    21:03 25.04.2017

    Mohl by autor prosím opravit ten nesmyslný tvar názvu spolkových ozbrojených sil?
    Jednou bych to ještě chápal, ale 6x v jednom článku? Správný název je Bundeswehr nikoli Bundeswher

  • Orofin
    20:48 25.04.2017

    Rase: 800 miliard? Zkus spíš 2 biliony korun. Za to už by se dalo pořídit pár hraček :-) .

  • Rase
    20:07 25.04.2017

    PavolR:
    všechny Pumy mají být dodané až v roce 2020, ty čísla jsou ale zajímavá, Pum mají zatím opravdu málo. Je dost škoda, že nemají i Boxery ve verzi KBVP - i holanďani je mají jen jako lepší náklaďáky - byť noví zákazníci chtějí Boxery v bojové verzi.

    KOLT:
    co se týče AGM, tak by mi ani nevadilo, provizorně osadit AGM na modernizované podvozky z Dan (CSG stejně modernizuje primárně jen podvozky). Časem by se ty moduly daly osadit na jiný kolový, nebo pásový podvozek. Je dost škoda, že tyhle moduly nekoupili i Němci, ale je potřeba připomenout, že BW je dost podfinancovaný, tak nemají prostředky na všechny super věci. Je tedy logická modernizace PzH2000 a počkání na novou houfnici, která má vzniknout spolu s novým MBT (projekt MCGS - Leopard 3 atd.). Tam se klidně může stát, že na novém podvozku bude nějaký AGM No.II, přeci jen, on ten AGM je levnější a mnohem modernější než PzH2000 (s tím byl vyvíjen) a není zase až tak velký:
    http://www.kmweg.com/uploads/p...

    Trener: ČNB může za nakoupení Eura atd. nakoupit spoustu nových hraček pro vojáky - v podstatě několik nových armád :D 812 mld.Kč (30 mld.euro) není zrovna málo...

  • Strategist
    18:39 25.04.2017

    KOLT: třeba zvolení Trumpa celkem chápu a Zeman a Fico taky nejsou tak škodní jako Schultz, nechápu jak někdo může po tolika teroristických útocích volit sluníčkáře, ekologa Schultze, který hlásí jak otevře brány všem migrantům a pojede na zelené energii.

    Jak už tu jednou někdo napsal, Evropa dopadne tak, že polovina těch ,,vyspělejších,, států pojede pouze na jejich čistou energii a zbytek Evropy bude z jadra prodavat tem ,,vyspelejším,, protože to nikdy vítr neutáhne.

    RiMr71: jojo je hrozné vidět, že německo radši přispívá na cizince než na vlastní spojence a lidi

  • Trener
    17:38 25.04.2017

    Já myslím, že pro Němce vyzbrojit se je hračka. Velké výkonné ekonomiky vyrábějící zboží s vyšší přidanou hodnotou to mají jednodušší, děláme na ně i my - montovna, subdodavatel zboží s nižší přidanou hodnotou. Kolikrát mě udivilo, co si může dovolit 5 mil. Dánsko. Teď ještě, jak se u nás čachrovalo s měnou, kdoví, jak to bude v budoucnosti.

  • Petr M
    17:25 25.04.2017

    Tristní situace... podobná situace je v celé EU. A to chtějí někteří bojechtiví jít válčit proti Rusku...kdyby Němci měli rozum, těch 20 miliard euro, co dávají ročně na imigranty, dali do armády, udělali jistě by lépe.

  • RiMr71
    17:05 25.04.2017

    ...tolik k zde často zmiňovanému názoru (tuším armaratata), že vyspělá země přece může mít hafo "sociálních" výdajů (ty úvozovky mají zdůraznit že mluvím o nesociálních sociálních programech na jaderné inženýry a chirurgy co neumí ani používat toaletu - skutečné sociální výdaje na nemohoucí, důchodce, těhule atd atd nikdo nezpochybňuje) a přitom mít plnotučnou armádu...
    Ano, Německo a Francie dlouho byly motorem Evropy, ale stává se z nich zanesený palivový filtr Evropy... a až to rupne, tak to (už zase!) odskáčí všichni.

  • KOLT
    16:59 25.04.2017

    PavolR, díky, ale zbraní s mizernými hlavněmi si zvládneme vyprodukovat sami dost ;-) Nicméně je možné, že něco na bázi Zuzany 2 u nás nakonec skončí.

  • PavolR
    13:49 25.04.2017
    Oblíbený příspěvek

    Ako sa podarilo Nemcom dostať do nebojaschopného stavu viac než polovicu Púm? :-o Však tie vozidlá nemajú ešte ani dva roky.

    KOLT:
    Nakúpte Zuzany2 ;-)
    OT: Na Rumunov, u ktorých zvíťazili socialisti, hoci ich predseda sedí v lochu a hromada ďalších členov strany je odsúdená za korupciu, aj tak nikto nemá.

  • segal7
    13:21 25.04.2017

    to KOLT
    ...souhlasím a podepisuji v plném rozsahu...

  • KOLT
    13:13 25.04.2017

    Jinak, tímto můžeme definitivně zapomenout na PzH-2000. Ne, že by s nimi naše MO koketovalo, ale i tak je to škoda. Stále je tu tedy možnost osadit AGM na podvozek tatry, pandury či bvp, což by, až na jeho výšku (a asi i cenu), myslím, bylo dobré řešení.

  • KOLT
    13:10 25.04.2017

    Strategist, bratři Slováci odpověděli za mě ;-) Jen bych ještě přidal Babiše. Protože zvolení Zemana, Fica i Trumpa svým způsobem chápu, byť nesouhlasím. Ale zvolit si jednoho z největších podvodníků a korupčníků pod heslem boje proti podvodům a korupci, to chce hodně vymydlené myšlení. Trochu mi to připomíná zvolení Saudské Arábie do organizace kontrolující dodržování ženských práv.... ale už jsme hodně mimo téma.

  • alter01
    12:23 25.04.2017

    Clanek - čo máš proti Ficovi ,vernému synovi KSS a SZM .

    Asoň tie obrázky tam , lebo to v Moskve vyhodnotia ako priamu agresiu a začnú vyvýjať S 800 - na odstrelovanie mesiaca a Marsu. Lebo na likvidáciu družíc už majú.

  • Clanek
    12:13 25.04.2017

    A my Fica, a americani Trumpa a a a...

  • tryskac
    11:27 25.04.2017

    ...takisto blbi, ako ked si cesi zvolil Zemana

  • Strategist
    11:19 25.04.2017

    KOLT: co mi vůbec není jasné je jak němci můžou být tak neuvěřitelně blbí že toho schultze budou volit

  • Jura99
    11:17 25.04.2017

    JirkaM: buďte bez obav, když umí vojenskou techniku ovládat muslimové v nejvíce muslimské zemi Evropy, tedy v Rusku, proč by to neměli umět němečtí muslimové? Nakonec si třeba na frontě padnou kolem krku a bude po válce.

  • marfolodej
    10:46 25.04.2017

    radikálně posiluje...no...

  • JirkaM
    09:52 25.04.2017

    Aby to s nimi zase nedopadlo jako minule, nesmí tentokrát zapomenout na mrazuvzdorná maziva a teplé oblečení ;-)

    Kdy asi tak bude větišna obyvatelstva Německa muslimská? Ve Francii to má být v roce 2050. Vkládám velké naděje do Poláků a do toho, že ti noví Němci nebudou umět tyhle složité zbraně ovládat.

  • KOLT
    09:42 25.04.2017

    Obávám se, že v případě vítězství p. Schultze na podzim v německých parlamentních volbách si Bundeswehr může o nějakém navyšování schopností (zvláště těch "drahých", kam letectvo i dělostřelectvo patří) nechat jen zdát :-(