Německá pomoc Kyjevu: Peněz kolik unesete, tanky ale nedáme

Německá pomoc Kyjevu: Peněz kolik unesete, tanky ale nedáme
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, německý kancléř Olaf Scholz a ukrajinský premiér Denys Šmyhal (říjen 2022). / Bundesregierung (Zvětšit)

Německá podpora Ukrajiny se logicky zaměřuje na hospodářství, protože podle vládních sociálních demokratů patří k silným stránkám státu. Nový Marshallův plán v režii Berlína počítá do budoucna s Kyjevem jako se součástí kolektivního Západu. Ve vojenské oblasti, zejména s ohledem na dodávky tanků Leopard 2, ovšem spolková vláda pokulhává a ukazuje svou nepřipravenost převzít vedoucí geopolitickou úlohu.   

Vnitroněmecká debata o pomoci Ukrajině se nejvíce soustředí na hospodářství. Tón na nejvyšší politické úrovni udává sociálnědemokratický kancléř Olaf Scholz společně s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou. Berlín i Brusel nyní usilují o zajištění prostředků pro obnovu Ukrajiny a udržení chodu ukrajinského státu v průběhu války.

Obnova zničené Ukrajiny bude vyžadovat značné množství finančních prostředků. Jak uvedla německá zpravodajská společnost Deutsche Welle, ukrajinský premiér Denys Šmyhal v červenci odhadl náklady na obnovu válečných škod na 750 miliard amerických dolarů. V září se Světová banka, Evropská komise a Kyjev shodly na sumě 349 miliard dolarů. Ukrajinské ministerstvo hospodářství dnes hovoří o 130 000 zničených domech, 2400 školách a 400 podnicích. Kromě toho bude nutné opravit kilometry kolejí, silnic a rozbořených mostů. Rusové navíc od 10. října útočí na elektrárny a zdroje pitné vody.

Olaf Scholz a Ursula von der Leyenová navrhují jako řešení rozsáhlý plán, jež přirovnávají k historickému Marshallovu plánu. Podle návrhu ministra zahraničí George Catletta Marshalla USA v letech 1948-1952 vyčlenily stovky miliard dolarů na obnovu válkou zničeného Německa a dalších evropských zemí. Německý kancléř považuje rekonstrukci Ukrajiny na úkol na několik generací, který žádná země, žádný dárce ani žádná mezinárodní instituce nezvládne sama.

Chceme diskutovat o zajištění financí pro obnovu ekonomické síly, rekonstrukci a modernizaci Ukrajiny stejně jako o udržitelnosti jejího hospodářství v nadcházejících letech a desetiletích,“ uvedl Olaf Scholz minulý týden na Odborné konferenci o obnově Ukrajiny v Berlíně. Investice ze soukromé sféry chce kancléř nalákat vidinou budoucího členství Ukrajiny v EU. „Každý, kdo dnes investuje do obnovy Ukrajiny, investuje do budoucího členského státu EU, který bude součástí našeho právního společenství a našeho vnitřního trhu.

To však podle Scholze také znamená, že dopravní infrastruktura musí být budována směrem k plnému napojení Ukrajiny na vnitřní trh EU. Při rekonstrukci bude k tomu důležité zajistit transparentnost a právní stát, rovnost žen a mužů, inkluzi a udržitelnost, zdůraznil kancléř společně s von der Leyenovou. Čím koordinovanější a transparentnější bude plánování, tím větší bude mezinárodní ochota pomoci a tím více budou soukromé společnosti svolné investovat do obnovy Ukrajiny. Do konce roku Kyjev plánuje zavedení unijních norem pro řadu průmyslových odvětví, celní reformu, reformu státní správy a liberalizaci pracovního práva.

Cíl Berlína představuje vytvoření rozvinutější, udržitelnější a odolnější země. „Ukrajina se stane významným výrobcem zelené energie a vývozcem kvalitních průmyslových a zemědělských produktů. Digitální velmoc s nejlepšími IT odborníky na světě. Člen EU s odpovídajícím právním systémem a infrastrukturou,“ přeje si do budoucna Scholz.

Deutsche Well odhaduje hodnotu dosavadní pomoci Ukrajincům ze strany kolektivního Západu, včetně dodávek zbraní, půjček a humanitární pomoci, na 93 miliard eur,. Krátkodobě bude Kyjev potřebovat jen na pokrytí provozních nákladů další tři až pět miliard eur měsíčně. Předsedkyně Evropské komise přislíbila, že EU bude zemi každý měsíc nadále poskytovat částku 1,5 miliardy eur. Brusel se spoléhá na obdobnou částku ze strany USA. Zbytek mají pokrýt mezinárodní finanční instituce, jako je MMF. Stejně jako v případě unijního rozpočtu ponese pravděpodobně velkou část této finanční zátěže Německo. Alexander Rodňanskij, poradce ukrajinského prezidenta Volodymyr Zelenského pro hospodářské otázky, doufá v přímé německé měsíční platby Ukrajině ve výši 500 milionů eur.

Finanční podpora je tradiční hospodářsko-politický nástroj, kterým Berlín a Brusel řeší krizové situace. „Silnou stránkou Německa je diplomacie, předcházení krizím a měkká síla. Musí hrát vedoucí roli, ale nikoliv vojenskou,“ domnívá se německá sociálnědemokratická viceprezidentka Evropského parlamentu Katarina Barleyová. „Německo musí jednat v souladu se svou historickou zkušeností. Pokud se podíváme na naše vojenské schopnosti, jsou v porovnání s naší velikostí mnohem menší než například ve Francii nebo ve Velké Británii.“

Barleyová navíc věří, že se dodávky tanků Leopard 2 ukrajinské armádě nesmí stát jednostrannou německou akcí. „Touto cestou půjdeme pouze za předpokladu, že je uskutečníme společně, především s Francií, USA a Velkou Británií,“ objasnila v páteční televizní debatě společnosti ZDF německá poslankyně. S tímto tvrzením sociálních demokratů nesouhlasí koaliční partneři ze strany Bündnis 90/Die Grünen, jako třeba poslanec Evropského parlamentu Sergey Lagodinsky. „Humanitárním imperativem je v tuto chvíli také schopnost Ukrajiny osvobodit okupovaná území. A to můžete udělat pouze s bojovými tanky. Přicházíte o strategické momenty, které byste mohli využít k osvobození území,“ pronesl směrem k Barleyové Lagodinsky.

Zelení se v Německu profilují jako silně pacifistická strana, nicméně v průběhu ukrajinsko-ruské války si její postoje prošly jistým vývojem. Vedle mírového programu totiž Bündnis 90/Die Grünen klade důraz na lidská práva. Podporu spolkové vlády Kyjevu vnímají jako podporu svobody, již je potřeba zachovat a bránit. Při pohledu na zločiny ruské armády na okupovaných územích a projevy genocidy se strana v rámci vládní koalice rozhodla pro plnou podporu ukrajinských válečných cílů. Její požadavky na pomoc Kyjevu jsou ve srovnání s představami ostatních koaličních partnerů (sociálnědemokratické SPD a liberální FDP) mnohdy ambicióznější.

Více od Olafa Scholze očekává též německá odborná veřejnost. Liana Fixová, odbornice na mezinárodní vztahy z think tanku Council on Foreign Relations, kritizuje nepřipravenost Berlína převzít vedoucí úlohu v ukrajinsko-ruské válce. USA podle ní hrají příliš velkou roli a EU se dostala do pozadí. V dodávkách tanků Leopard 2 mnoho států očekává větší německou iniciativu a pro Berlín představují možnost, jak se zviditelnit na geopolitické šachovnici.

Situaci podobně chápe i Gustav Gressel, vojenský analytik z think tanku European Council on Foreign Relations. Podle jeho názoru představují tanky Leopard 2 v blízké budoucnosti jedinou možnost, jak účinně podpořit ukrajinské ofenzivní operace. Další západní tanky se buď již sériově nevyrábí (francouzské Leclerc a britské Challenger), nebo pro ně v Evropě neexistuje logistická infrastruktura (americké Abrams). Žádné společné americko-britsko-francouzsko-německé dodávky tanků na Ukrajinu se proto nemohou uskutečnit. Německu jako vlastníkovi výrobní linky zbývá pouze možnost konat jednostranně, k čemuž mu ovšem chybí politická vůle.

Evropa se bohužel dohodla na německém bojovém tanku, nyní se však stal překážkou,“ myslí si Gressel.  „Netýká se to jen války na Ukrajině a pomoci Kyjevu. Jde o dlouhodobé uvažování o zbrojních projektech a o společných nákupech v rámci evropského projektu.

Německá vnitrostátní debata o podpoře Ukrajiny a její budoucnosti lze rozdělit na hospodářskou a vojenskou část. Ekonomické prostředky, tradičně silná stránka Berlína a Bruselu, nabízí mnohostranné řešení v podobě finančních injekcí pro krátkodobou (1,5 miliardy eur z evropského rozpočtu měsíčně) i dlouhodobou perspektivu (349 miliard dolarů od různých států a institucí). Ve vojenské oblasti Berlín není schopen překročit svůj historický stín a začít Kyjevu dodávat tanky Leopard 2. V rámci vládní koalice strana Bündnis 90/Die Grünen prosazuje geopolitickou změnu a výraznější jednostrannou podporu Kyjevu, po čemž volá i část německé odborné veřejnosti. Sociální demokraté na druhé straně prosazují striktní a někdy nelogický mnohostranný přístup s plným zapojením Francie, Spojeného království a Spojených států.    

Zdroje: ZDF, Welt, Deutsche Welle, NZZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ministryně obrany AKK: Německo potřebuje realismus

Německá ministryně obrany Annegret Kramp-Karrenbauerová, známá pod zkratkou AKK, získala ocenění od ...

Rusko a Německo i přes animozity mají k sobě blízko

Vztahy mezi Sovětským svazem a nynějším Ruskem na jedné straně a Německem na straně druhé měly vždy ...

PREMIUM Bartosiak: Německo a Rusko opět budují evropské impérium; část 1.

Dva přední polští bezpečnostní analytici a autoři Jacek Bartosiak a Piotr Zychowicz hovořili o ...

PREMIUM Bartosiak: Německo a Rusko opět budují evropské impérium; část 2.

Dva přední polští bezpečnostní analytici a autoři Jacek Bartosiak a Piotr Zychowicz hovořili o ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • 3180
    11:09 13.11.2022

    Penízky... Proč byla naše vláda nedávno na Ukrajině? Penízky...
    To budou kšeftíky...
    Snad ne tak jako nedávno se čtvrt miliardou na neprůstřelné vesty pro ukrajinské vojáky...

    Penízky... Proč byla naše vláda nedávno na Ukrajině? Penízky...
    To budou kšeftíky...
    Snad ne tak jako nedávno se čtvrt miliardou na neprůstřelné vesty pro ukrajinské vojáky...

  • danny
    15:44 03.11.2022

    Já vím, že je taková móda nadávat na Němce, že nechtějí dodávat tanky. Osobně to považuji za velmi pochopitelné a pragmatické rozhodnutí. Ony ty Leo 2A4 nejsou žádná výhra, nejsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Já vím, že je taková móda nadávat na Němce, že nechtějí dodávat tanky. Osobně to považuji za velmi pochopitelné a pragmatické rozhodnutí. Ony ty Leo 2A4 nejsou žádná výhra, nejsou dostupné v ideálním technickém stavu a koukat na vítězoslavná ruská videa, jak hoří, event. zapadávají do bahna atd... + poslouchat ukrajinské výtky, co jim to dodali za šrot, to asi nikdo nechce.
    Zajímavé ale je, jak v českém mediálním prostoru úplně zapadla informace, že Německo 16.9. převzalo kontrolu nad ruskou rafinerií Schwedt. Ta dodává 90% paliva, co se spotřebuje v Berlíně a okolí. Sakra, to je největší rána, kterou si kdo (kromě zadržení devizových rezerv) dovolil. Sorry, ale tohle je sakra jiný kafe, než poštěkávání o zabavení plácku ve Stromovce nebo nějaké další české očůrávání kotníků.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    10:07 02.11.2022

    Tak ty Leopardy má ještě Kanada, která by je mohla dodat Ukrajině. Jestliže Německo nechce dodávat Ukrajině tanky, pak ale Německo může dodávat nové Leopardy Kanadě. Je to sice ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ty Leopardy má ještě Kanada, která by je mohla dodat Ukrajině. Jestliže Německo nechce dodávat Ukrajině tanky, pak ale Německo může dodávat nové Leopardy Kanadě. Je to sice ekonomický a ekologický nesmysl ale ne snad politický. Domnívám že by to stálo za zvážení. Ukrajinská lobby v Kanadě by měla být aktivnější v tomto směru.Skrýt celý příspěvek

    • Praclik
      10:30 02.11.2022

      Ono ani tak nejde o to, ze Nemecko nechce dodat tanky, ale ze cele NATO aktualne odmieta dodat akykolvek zapadny typ tanku na UA. Okrem toho volnych Leo2 v NATO krajinach moc nie ...Zobrazit celý příspěvek

      Ono ani tak nejde o to, ze Nemecko nechce dodat tanky, ale ze cele NATO aktualne odmieta dodat akykolvek zapadny typ tanku na UA. Okrem toho volnych Leo2 v NATO krajinach moc nie je. Vacsina krajin ma len symbolicke pocty (par desiatok).Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        07:02 03.11.2022

        Vsak on myslel, že Kanadské L2 půjdou na UA, a pro potřeby Kanady se vyrobí nové.

        Vsak on myslel, že Kanadské L2 půjdou na UA, a pro potřeby Kanady se vyrobí nové.

        • Praclik
          09:38 03.11.2022

          A Kanada je v NATO a ako som napisal vyssie, vsetky NATO krajiny zatial odmietaju dodanie zapadneho typu tankov. Okrem toho, Kanada ma iba par desiatok L2 tankov. Presnejsie 40ks v ...Zobrazit celý příspěvek

          A Kanada je v NATO a ako som napisal vyssie, vsetky NATO krajiny zatial odmietaju dodanie zapadneho typu tankov. Okrem toho, Kanada ma iba par desiatok L2 tankov. Presnejsie 40ks v aktivnej sluzbe a 42 starsich 2A4 na trening. Nic, co by UA vytrhlo z biedy.Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    15:22 01.11.2022

    Vtipné, že pacifističtí Zelení nejvíce tlačí na zbrojní dodávky Ukrajině z celé německé pol.scény nejvíce.

    Vtipné, že pacifističtí Zelení nejvíce tlačí na zbrojní dodávky Ukrajině z celé německé pol.scény nejvíce.

  • JaHoDa
    11:35 01.11.2022

    „Silnou stránkou Německa je diplomacie, předcházení krizím a měkká síla. Musí hrát vedoucí roli, ale nikoliv vojenskou,“ domnívá se německá sociálnědemokratická viceprezidentka ...Zobrazit celý příspěvek

    „Silnou stránkou Německa je diplomacie, předcházení krizím a měkká síla. Musí hrát vedoucí roli, ale nikoliv vojenskou,“ domnívá se německá sociálnědemokratická viceprezidentka Evropského parlamentu Katarina Barleyová

    Řekl bych, že v tomhle odstavci je tak nějak všechno o Německu v této době. Diplomaticky selhalo, ke krizi naopak přispělo, měkká síla kterou neumí použít a vedoucí roli (ať už v čemkoliv) přenechali Spojeným státům a východné Evropě...gratuluji. "S Ruskem to nevyšlo, no co se dá dělat, ale je tu ještě Čína a to bude jistě dobrý partner do budoucna."...smutná ironie dnešních německých dní...:(Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:48 01.11.2022

      Nemecko zrejme ráta s tým, že súčasná situácia je prechodný stav a časom sa všetko vráti do normálu. A potom Nemecko príde do Ruska s tým, že: ,,My sme Ukrajine pomáhali ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemecko zrejme ráta s tým, že súčasná situácia je prechodný stav a časom sa všetko vráti do normálu. A potom Nemecko príde do Ruska s tým, že: ,,My sme Ukrajine pomáhali humanitárne (finančne) a nie vojensky. Môžeme byť zase kamaráti ktorých spája lacný plyn?!".Skrýt celý příspěvek

      • Quetzal
        14:41 01.11.2022

        Jo, tak nějak to bude. Zrovna teď jsem si rozšířil ukrajinský slovník o jedno vhodné slovo:

        КРЫСИ…

        Jo, tak nějak to bude. Zrovna teď jsem si rozšířil ukrajinský slovník o jedno vhodné slovo:

        КРЫСИ…

      • Quetzal
        14:43 01.11.2022

        Nevím jak vám ale me stačilo prvních pár fotek mrtvých žen a dětí už z února. Nedokážu si představit, jak normální člověk tohle dokáže ignorovat.

        Nevím jak vám ale me stačilo prvních pár fotek mrtvých žen a dětí už z února. Nedokážu si představit, jak normální člověk tohle dokáže ignorovat.

        • Miroslav
          14:59 01.11.2022

          To je vysoká politika a strategický biznis na úrovni dvoch mocností. Tu na emócie veľa miesta neostáva.

          To je vysoká politika a strategický biznis na úrovni dvoch mocností. Tu na emócie veľa miesta neostáva.

          • 3180
            11:18 13.11.2022

            Naprosto souhlasím...

            Naprosto souhlasím...

        • Jirosi
          19:39 01.11.2022

          A mrtvy z Čečensku vám nevadilo?

          A mrtvy z Čečensku vám nevadilo?

          • 3180
            11:19 13.11.2022

            A odkud ještě po celém světě?

            A odkud ještě po celém světě?

      • Praclik
        16:22 01.11.2022

        ,,My sme Ukrajine pomáhali humanitárne (finančne) a nie vojensky. Môžeme byť zase kamaráti ktorých spája lacný plyn?!". Kde len zacat, hned prva veta je nepravda. Nemecko patri k ...Zobrazit celý příspěvek

        ,,My sme Ukrajine pomáhali humanitárne (finančne) a nie vojensky. Môžeme byť zase kamaráti ktorých spája lacný plyn?!".

        Kde len zacat, hned prva veta je nepravda. Nemecko patri k najvacsim vojenskym podporovatelom UA, takze len tazko by im taketo nieco Rusko zozralo. Co sa tyka lacneho plynu, pokial dojde k vymene ruskeho vedenia na prozapadne (co je po prehranej vojne dost mozne), tak je vysoko pravdepodobne, ze viacere europske krajiny, vratane velkej casti vychodoeuropskych, sa vratia k odberu ruskych surovin. Treba sa trosku objektivne pozriet na fakt, ze nakup lacnych surovin z Ruska nie je ziadna nemecka specialita, ale nieco, co s radostou robili vsetci - Polsko, Cesko a Slovensko nevynimajuc.

        Ale je mi jasne, ze bohuzial tu by sa mnohym splnil sen, keby sa Nemecko aj v realite, nie len vo fantazii postavilo na rusku stranu.Skrýt celý příspěvek

        • 3180
          11:23 13.11.2022

          Druhým největším odběratelem surovin z RF je po Číně USA... A jak si představujete tu prozápadní vládu v Rusku, když jsou geograficky na východě euroasijského kontinentu? Kde ...Zobrazit celý příspěvek

          Druhým největším odběratelem surovin z RF je po Číně USA...
          A jak si představujete tu prozápadní vládu v Rusku, když jsou geograficky na východě euroasijského kontinentu? Kde západní Evropa tvoří z pohledu Asiata pouze jakýsi hustě osídlený poloostrov? Z pohledu Američana totéž...Skrýt celý příspěvek

          • Západňan
            12:59 13.11.2022

            Ale no tak. Všichni přece víme, že prozápadní v daném kontextu má znamenat inspirovaný západními politickými ideály. Máte snad pochybnosti o tom, že Austrálie patří k Západu?

            Ale no tak. Všichni přece víme, že prozápadní v daném kontextu má znamenat inspirovaný západními politickými ideály. Máte snad pochybnosti o tom, že Austrálie patří k Západu?

      • Jirosi
        19:40 01.11.2022

        To už neplatí ve chvíli kdy uzavřeli dlouhobe dodávky jinde.

        To už neplatí ve chvíli kdy uzavřeli dlouhobe dodávky jinde.

Načítám diskuzi...