Německá Puma prokazuje své kvality

Foto: Puma při testech ve Spojených arabských emirátech. / PSM Projekt System Management
Foto: Puma při testech ve Spojených arabských emirátech. Klikni pro větší obrázek. / PSM Projekt System Management

Nejnovější německé bojové vozidlo pěchoty Puma úspěšně dokončilo testování v nejnáročnějších klimatických podmínkách. Své kvality vozidlo prokázalo jak v chladném Norsku, tak v rozpálených a prašných Spojených arabských emirátech.

Od Norska po Spojené arabské emiráty

Puma je výrobkem něm e cké společnosti PSM Projekt System Management - joint venture německých zbrojních firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Bojové vozidlo pěchoty Puma je několik let intenzivně testováno v nejrůznějších podmínkách. Odolnost proti chladu Puma ukázala počátkem roku 2012 na výcvikovém polygonu norské armády Allied Training Center v Porsangmoenu .

Závěre č né testování Puma podstoupil a v minulém roce ve Spojených arabských emirátech. Zde musela odolávat vysokým teplotám a také extrémně prašnému prostředí. Testování fungovalo zároveň i jako marketingová akce. Není divu, p ro vozidlo Puma se v oblasti Perského zálivu nabízejí obrovské exportní příležitosti.

Během všech testů se kladl důraz na odolnost pohonného systému a také na zachování průzkumných a zpravodajských schopností vozidla za všech podmínek. Během testů se však objevily i problémy - potíže byly s přístroji pro noční vidění ne b o se systémem řízení palby.

Problémová se ukazala také komunikace mezi systémy vozidla Puma a komplety německého vojáka budoucnosti Gladius. I když objevené potíže mohou poněkud zdržet zavedení Pumy do výzbroje německé nebo jiné armády, testy údajně ukázaly obrovský bojový potenciál vozidla.

Foto: Puma při testech ve Spojených arabských emirátech. / PSM Projekt System Management

Foto: Puma v písečných dunách. / PSM Projekt System Managemen

Německá Puma

Puma jedinečným způsobem kombinuje taktickou a strategickou mobilitu, palebnou sílu, modulární pancéřovou ochranu, pokročilé elektronické vybavení i výcvikové schopnosti .

Hlavní zbraň tvoří 30mm rychlopalný kanon MK30-2/ABM s kadencí 200 ran za minutu. Zbraň je usazená v dálkově ovládané pancéřové věži, která nijak nezasahuje do prostoru posádky.

Kanón dokáže rychle volit mezi dvěma druhy munice. K dispozici jsou jak protipancéřové, tříštivo-trhavé nebo ve vzduchu vybuchující. Puma tak nepřímou palbou dokáže ničit živou sílu v zákopech nebo jiných úkrytech.

V úrovní balistické ochrany nemá Puma zřejmě konkurenci. Boky svařované korby vydrží zásah kulometné munice ráže 14,5 mm a čelo údajně kanónové munice ráže 30 mm. V této konfiguraci je hmotnost Pum y 31,5 t.

Video: Der Schützenpanzer Puma. / YouTube

Odolnost Pumy však lze podstatně zvýšit přídavným kompozitním pancířem AMAP (Advanced Modular Armor Protection). Kompozitní p ancíř AMAP využívá pokročilé slitiny oceli, hliníku, titanu a keramických příměsí. Při maximální ochraně hmotnost roste na 43 t.

Při stejné hmotnosti AMAP vykazuje dvojnásobnou odolnost proti homogennímu válcovanému pancíři. AMAP najdeme například na kolovém transportéru Boxer nebo na nejnovějších tancích Leopard.

V ynikající pohyblivost Pumy zajišťuje nový výkonný dieselový motor MTU V10 892 o výkonu 800 kW (1090 koní). V základní verzi (31,5 t) je poměr výkon/hmotnost vyníkajících 25, 4 kW na tunu . Například u ruského bojového vozidla pěchoty BMP-3 je to pouze 19,9 kW/t.

Zajímavostí jsou také pokročilé výcvikové funkce. Puma fung uje také jako realistický bojový simulátor a dokáže modelovat posádce různé bojové situace za použití palubních elektronických systémů. Takto lze pro potřeby výcviku propojit až čtveřici vozidel.



Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

M109A7 PIM – Samohybná houfnice americké armády

Americká armáda začala s hloubkovou modernizací svých samohybných houfnic M109A6 a muničních vozidel ...

RG35 MIV od BAE Systems

Firma Land Systems OMC, jihoafrická divize BAE Systems, představila nové motorizované vozidlo ...

Cold Response 2014

Již několik let je patrný značný nárůst zájmu o bojové operace v oblastech ledu a sněhu. Je ...

Izraelské obrněné vozidlo CombatGuard

Izraelská firma IMI (Israel Military Industries) představila nové vysoce mobilní obrněné vozidlo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • lalalik
    10:54 08.06.2018

    Jojo, prokazuje kvality, nevím, tedy nevím.....
    https://www.defensenews.com/la...

  • CerVus
    16:46 17.06.2014

    Každopádně ať předělával LR kdokoli odvedl mizernou práci. Blbne elektrika, teče do toho, řidič má pedály div né ve dveřích. I když spolujezdec je tou spoustou místa určitě nadšen. Za 1,3 M za kus se dalo pořídit i spousta jiných terénních aut s lepšími užitnými vlastnostmi, ergonomií, levnějším servisem (u nás se jezdilo donedávna zásadně k dealerovi za hodně těžké peníze).

    A ohledně BVP - potřebuje naše armáda vůbec vozidlo téhle kategorie když máme tolik Pandurů? Francouzi mají snad také výhradně kolové (AMX-10RCR) a že na nich mají pořádnou výzbroj.

  • mu7705
    15:06 17.06.2014

    Pro: David - plně souhlasím, že srovnávat BVP Puma a BVP Šakal je zcestné. Při výběru řešení pro AČR se žel dostáváme do dvojích kleští. Z praktického hlediska by bylo lepší sáhnout po některém stroji vyvinutém v poslední době, který bude asi nejlépe vyhovovat současným požadavkům. Na druhou stranu tato vozidla stojí obrovské prostředky, které AČR potažmo MO ČR prostě od našich politiků nedostane. Za cizí vozidlo budou lobovat prodejci jako třeba Omnipol nebo MPI, které zastupuje mimochodem KMW a jejich Pumu. Za Šakala bude lobovat zase Excalibur a další firmy, které se na projektu nějak podílejí a budou zdůrazňovat, že to je místní projekt, za lepší peníze atd. Je otázkou, co je pro AČR lepší, zda vrabec v hrsti (Šakal s tím, že to vozidlo nedosahuje přes veškerou snahu nejvyšších možných kvalit) nebo holub na střeše (CV90, Puma atd. s tím, že se nákup musí odložit, až na to bude naše země mít).

    Ohledně LR Defender, tak si tvrzení o tom, že Defíky pro AČR byly upravovány v nějaké podřadné dílně zásadně nesouhlasím. Není to pravda. Jen pro doplnění, tak vojenské Landrovery jsou postavené na normálních sériových verzích. Samotná firma Land Rover pro zahraniční zákazníky úpravy na vojenské verze nedělá. I v Británii se spolupracovalo s jinými firmami. Místní zástupce si musí obvykle domluvit místní firmu, která je schopna Landrovery upravit podle požadavků zákazníka. Land Rover dodá pouze materiál a při zásadnějších přestavbách jen některý. Britské Land Rovery Wolf jsou pak zcela jiná kategorie. Existují tři různé verze s tím, že britská firma Ricardo dodá soupravu, s jejíž pomocí je celý Landrover přestavěn. U nejjednodušší verze se přestavuje pár věcí s tím, že to hlavní je zadní náprava. U nejvyšší verze WMIK se pak předělává prakticky celé auto, kdy je brutálně zvýšena nosnost i odolnost a namontována sada pro lafetaci těžších zbraní. V době, kdy se rozhodovalo o nákupu Defíků pro AČR ani sada WMIK nebyla k dispozici. Nutno zmínit, že přestavbové sady od Ricarda jsou poměrně hodně nákladné. AČR ve své době chtěla hlavně náhradu za UAZy, která by byla kompatibilní se zeměmi NATO. Landrovery v té době byly pořizovány hlavně jako lehká terénní vozidla stejné kategorie jako UAZy. Britská armáda také nemá všechny vozidla ve verzi WMIK a pro řadu činnosti nakupovala prakticky civilní Defíky, zejména pro domácí použití. Není Land Rover jako Land Rover. Pokud chce někdo porovnávat WMIK s něčím, tak jedině s Defíky pro 601. SkSS a Chrudim - tj. Kovboj, Kajman atd. Při zátěžových zkouškách britského MOD se jasně ukázalo, že nejslabším místem LR Defender je právě zadní náprava a některé spoje na rámu. Na základě těchto zkoušek Ricardo připravili právě tři typy sad pro vojenské Landrovery, aby vozidla mohla snést vyšší zatížení. Patří sem i WMIK. Česká vozidla pro hlídkovou a průzkumnou činnost navrhoval a vyráběl SVOS Přelouč. To není zrovna příštipkářská firma. Jenže SVOS rozumí hlavně pancéřování a dalším věcem kolem auta. Není to však inženýrsko-strojírenská firma, která bude řešit převodovku, rám a další základní části vozidla. Ikdyž myslím u Kajmanů se něco s rámem prý dělalo.

  • David
    13:58 17.06.2014

    Právě ta cena je ostatně důvodem, proč německá armáda snížila svoji objednávku. A ze stejného důvodu pochybuji o exportních možnostech.
    A srovnávat BVP Puma s BVP-2M2 je prostě zcestné; je to sice jedna kategorie (BVP), zcela odlišné jsou ale výkony, cena vozidel a i jejich pojetí, konstrukční filosofie

  • Poryv
    15:03 16.06.2014

    Puma je pravděpodobně nejlepší bévépéčko na světě...ale taky ta cena.

    Mám menší výhradu k článku. Pokud vím, tak Puma využívá 30 mm munici konstrukčně vycházející z švýcarského protiletalového náboje 35 mm AHEAD, kde granát obsahuje výmetnou náplň pro subprojektily z wolframových válečků, které jsou vymeteny v dopředném směru letu granátu.
    Takže mám určité pochyby o schopnostech (efektivně) ničit pěšáky v zákopech, za zdí atp.

  • KOLT
    23:53 15.06.2014

    Ohledně LR má CerVus naprostou pravdu. Nejde o to, že by se jednalo o principielně špatná auta, ale o to, že se pořídily střepy přestavěné kdesi v garáži. Přirovnal bych to k situaci, kdy by systémy ČNB běžely na repasovaných počítačích jakési garážové firmy...

    Mmchd, HMMWV nejsou tak úplně obdobou LR Defender, jedná se o přecijen těžší a větší stroje. LR jsou vhodné především pro lehké, mobilní jednotky (SF, para, recon ap.). A to ještě jen pro některé úkoly. I dnes probíhá vývoj obdobných vozidel, koneckonců o tom byly i na AN články.

  • KOLT
    23:40 15.06.2014

    CerVus: Pandury jsou zběsile předražené, to je bez debaty. Jestli jsme měli pořídit méně vybavené... já bych byl radši, kdyby se pořídily dobře vybavené, ale za odpovídající cenu :-) U Grippenů nedokážu posoudit cenu, ale co vím, tak provozní náročnost mají o poznání menší než F-16. To, že nám nepatří, bych za daných okolností neviděl jako zas až takový problém. Každopádně v principu je to přesně taková stíhačka, jaká odpovídá našim potřebám – levná na provoz, schopná operovat i z nouzových letišť. Dvoumotorové stroje bychom asi neuživili, z jednomotorových přichází v úvahu právě ona již poněkud zastarávající F-16 (ale máte pravdu, stačila by nám), ještě hůře na tom je Mirage-2000. F-35 bychom také neuživili, navíc vlastně stále není zcela plně funkční, a i kdyby byla, než by se na nás s výrobou dostalo, budou Švédové mít možná už Grippen G/H ;-)

  • CerVus
    13:59 15.06.2014

    Já neříkám, že je vojenský LR špatný. Špatné jsou pouze ty které má AČR protože nejsou vojenské, navíc levostranné řízení bylo přestavěno někde ve stodole. Máme civilní verze, které tolik nevydrží, na které nepasují náhradní díly které nám Britové v Iráku nabízely. Celkově kvalita zpracování je naprosto otřesná.

  • Jura99
    13:54 15.06.2014

    CerVus: Proč je špatně Land Rover ? To auto nahrazovalo UAZ už před cca 15lety. V té době ještě ani Američani nevěděli, že slavný hummer v přímém boji neobstojí. LR bude dobře plnit funkci v týlu, kde se těžko bude jezdit s každou prkotinou MRAPem. Vozidlo kategorie LR bude mít v armádě místo stále.

  • CerVus
    11:44 15.06.2014

    Já to špatně napsal. Myslel jsem v kontextu že pandury a gripeny nedosahují takových kvalit aby jimi byla ospravedlněna jejich extrémní cena. U pandurů máme defakto nejlépe vybavené modely i když by nám stejně dobře posloužily ve výbavě kterou nakoupilo Španělsko. Stejně tak úlohu gripenů by stejně dobře plnily pár let staré F-16 nebo obdobné stíhačky, které pro nadbytečnost prodává nějaký alianční partner. Určitě by vyšly mnohem levněji a navíc by nám patřily. ČR není stát který by vedl letecké kampaně, takže nepotřebuje to nejlepší, ale to co je schopné dohonit narušitele hranice nebo nereagující civilní letadlo. Když se podíváme na terení vozidla v AČR dá se jen zasmát. Jen idiot by koupil do armád předražené civilní verze LR navíc s překopaným řízením, u kterých navíc co kus to orginál.

  • KOLT
    11:24 15.06.2014

    S předražeností máte pravdu, ačkoliv se najdou výjimky (Glock, FN MINIMI). Ale s bojovými vlastnostmi bych byl opatrnější. Zrovna Grippeny a Pandury nejsou špatné, podobně výběr LK byl výborný (MINIMI v ráži 7.632x51 je asi to nejlepší, co jsme mohli mít). Co vím, také 60 mm minomety si vojáci docela pochvalují, podobně také Glocky (ti šťastlivci, co je mají). Takže ne všechno je špatně, byť i tak je toho dost.

    Ohledně EVO bych naopak byl výrazně kritičtější. Ono se sice pravděpodobně jedná o dobře navrženou zbraň (o kvalitě výroby bych měl větší pochyby). Otázkou je, k čemu ho vlastně armáda potřebuje. Pochybuji, že speciální jednotky jím budou ochotny nahradit MP5 (už kvůli tomu, že MP5 se vyrábí v několika variantách, které jsou právě u SF oblíbené a které EVO nemá). Pro osádky strojů je to už dnes překonaný typ zbraně – mnohem logičtější by bylo jejich vybavení FN P90, HK MP7 nebo něčím podobným, čili plnohodnotnou PWD s patřičně silnou municí.

  • CerVus
    09:11 15.06.2014

    Vždyť je nad slunce jasné, že jde pouze o další tunel jako Gripeny nebo Pandury.
    Nedivil bych se kdyby se napakovala stejná skupina lidí. Jak AČR tak ASR by jako jedny z nejmenších a nejchudších zemí NATO nakupovat téměř vše přes agenturu NATO a připojovat se k tendrům velkých evropských zemí. Proboha vždyť v současné době AČR nemá snad jedinou věc která by nebyla předražená a svými bojovými vlastnostmi hluboko za konkurencí. No možná Škorpion EVO je výjimka. Ten naštěstí nevyvinula CZUB.

  • Klaba
    20:14 13.06.2014

    Zajímavé čtení o BVP-M2 SKCZ
    http://vladimirbednar.blog.sme...

  • Karlos73
    20:04 13.06.2014

    Toto je kvalitny nemecky stroj. Otazka znie, ci sa naozaj oplati vrazat prachy Slovenska a Ceska do "modernizacie" BVP-M2 SKCZ - Sakal ?
    Pri porovnani bojovych parametrov, Sakal vychadzajuci zo starej platformy BVP1 (2), nemoze tomuto stroju siahat ani po pasy.:) Nemoze sa ani porovnavat s CV90 a dalsimi modernymi bojovymi vozidlami pechoty. Mam obavu, ze to bude podobny tunel ako modernizacia tanku T-72... Otazka znie, ci by nebolo lepsie (po stranke bojovych parametrov, tak urcite) a ekonomickejsie nakupit niektoru z tychto modernych platforiem, pripadne ju v licencii spolocne vyrabat, tak ako to spravili Poliaci pri Patria AMV...