Německé bojové vozidlo Boxer pro australskou armádu

Boxer CRV; větší foto / Rheinmetall Defence Australia

Novým průzkumným bojovým vozidlem australské armády se stane německý Boxer Combat Reconnaissance Vehicle (Boxer CRV). Po rok dlouhém testování Boxer CRV porazil konkurenční AMV35, které společně nabízela finská Patria a britská BAE Systems. Nákup obrněnců pro australskou armádu se koná v rámci programu LAND 400 Phase 2.

Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, skrz který australská armáda obmění všechna svá vozidla – od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Konkrétně cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových obrněných vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) – australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8×8.

 


 

Do užšího výběru se v roce 2016 dostal německý Boxer CRV a finské AMV35Australská armáda obě vozidla podrobila více než rok dlouhým zevrubným testům v běžných provozních podmínkách. Obě vozidla musela prokázat svou taktickou i strategickou mobilitu (např. schopnost nalodění se na výsadková plavidla), spolehlivost, schopnost provozu v australském polopouštním prostředí a prokázat své střelecké dovednosti. Ve všech případech jako etalon sloužilo současné vozidlo ASLAV.

 

Hlavním důvodem výměny 16 t těžkého ASLAV jsou nedostatečná balistická ochrana a nízká ochrana proti IED. Dalším důvodem je nutnost výměny 25mm kanónu vozidla ASLAV za výkonnější zbraň.
 

Australská armáda tedy nakoupí 211 vozidel Boxer CRV, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles) (129 ks), za 5,2 miliardy australských dolarů. V ceně je započítáno vybudování kompletního provozního, výcvikového a logistického zázemí, náhradní díly, technická podpora, atd.
 

LAND 400 Phase 2 je silně zaměřen na podporu australského průmyslu, který z celkové akviziční sumy získá 2,8 miliardy dolarů. Celkové náklady na celý životní cyklus (30 let) flotily vozidel Boxer CRV jsou odhadovány na 15,7 miliardy dolarů, z toho australský průmysl získá 10,2 miliardy dolarů.

 

Boxer CRV při testech australské armády. 

 

Průzkumná CRV jsou obecně klíčovou součástí každé moderní armády. CRV zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy.

 

CRV vyniká především bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby však poslouží i jako klasické kolové BVP – zajistí dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojišti. Na platformě Boxer australská amráda získá rovněž velitelská vozidla, vozidla pro pro letecké a dělostřelecké návodčí, ženijní vozidla, atd.

 

Boxer vyniká svou modulární konstrukcí – na společnou podvozkovou platformu lze umístit libovolné účelové nástavby. Všechny australské Boxery budou mít stejný podvozek, motorovou část a prostor pro řidiče. Pouhou změnou nástavbového modulu pak půjde libovolně měnit zaměření vozidla (bojové, ženijní, evakuace zraněných, velitelské, atd.).
 

Konkrétně Boxer CRV (35 t) využívá nástavbu, na které je usazen zbraňový modul Lance s 30mm kanónem Mk-30-2 (zásoba 200 ks nábojů) a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. V modulu je místo pro velitele a střelece a v nástavbě prostor pro šest členů výsadku.

 

Ukázka modulární konstrukce vozidla Boxer. 
 

„Výběr správného vozidla byl velmi podrobný proces zaměřený na splnění požadavků na schopnosti naší armády. Ráda bych pochválila ministerstvo obrany a průmysl, kteří se účastnili tohoto globálního výběrového řízení. Do této nové kapacity budou investovány miliardy dolarů a vzniknou stovky pracovních míst. Malé a střední podniky v Austrálii získají mnoho příležitostí zapojit se do dodavatelského řetězce,“ komentovala výběr vozidla Boxer CRV Marise Payne, australská ministryně obrany.

 

Rheinmetall Defence Australia kvůli programu LAND 400 Phase 2 vybuduje v Austrálii centrum excelence MILVEHCOE (Military Vehicle Centre of Excellence). Inženýrské centrum MILVEHCOE zajistí mimo jiné technickou podporu celému programu LAND 400 Phase 2 a nabídne své služby i pro další programy LAND 400.

 

Podle smlouvy prvních 25 vozidel Boxer CRV vznikne v Německu, montáž zbývajících vozidel zajistí australští pracovníci přímo v centru MILVEHCOE. Dodávky do armády začnou v roce 2020 a v roce 2022 má být přezbrojen první jízdní obrněný pluk. Všechny tři obrněné jízdní pluky australské armády získají vozidla do roku 2026.

 

I v následujících letech australská armáda plánuje masivně modernizovat svůj vozový park – v rámci programu LAND 400 Phase 3 armáda plánuje akvizici 450 pásových BVP za 5 miliard australských dolarů.

 

Zdroj: IHS JanesDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Evropská bojová vozidla pro Austrálii

Australská armáda v rámci programu LAND 400 Phase 2 připravuje nákup dvou stovek obrněných kolových ...

Obrněné vozidlo AMV35 pro program LAND 400

Nabídka společností BAE Systems Australia a Patria, partnera v konsorciu pro výběrové řízení Land ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...

Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    11:41 02.04.2018

    Rase:
    Nejaké 8x8 by ešte mať mali ... každopádne momentálne sa pokúšajú vyvíjať vlastné pásové aj 8x8, čiže je dosť možný scenár, že ak vývoj nebude prebiehať podľa ich predstáv, nakoniec niečo kúpia v zahraničí, aby získali know-how pre dotiahnutie vlastných projektov. Hoci potom by najskôr mali požiadavku na obojživelnosť.

  • Rase
    08:35 02.04.2018

    PavolR:
    to jo .)) nu Kanada i Zéland jsou docela dost dobře možní. U Indů si tím vůbec nejsem jistý. Přeci jen kolové transportéry nemají, tak by musely nahradit BMP-2. Jsou ale tak nerozhodní, že nejde dost dobře odhadnout, co mají v plánu. Jednou se už pokusili pásáky nahradit novým západním strojem, ale sešlo z toho - asi chtěli něco levnějšího.

  • PavolR
    21:36 01.04.2018

    Boxery dobývajú Commonwealth. :-) Kde bude nasledujúca výberovka? V Kanade alebo na Novom Zélande asi tak skoro nie, ale čo taká India? Tam hádam od čias OT-64 žiadne modernejšie 8x8 nemali. ;-)

  • Jara
    20:03 01.04.2018

    No jo Angličané a jejich evropská neevropská schizofrenie.....je to vidět i na jejich Type45 komplet evropské technologie střely Aster evropská vypouštěcí sila, evropské radary no a nové fregaty už ponesou americká sila mk41....

  • Rase
    18:33 01.04.2018

    Dne 31.března 2018 britské ministerstvo obrany oznámilo, že dodavatelem nových kolových obrněných transportérů bude společnost ARTEC, která nabízela vozidlo Boxer. Výběr je velice zajímavý, jelikož právě Britové se na projektu Boxer - Multi Role Armoured Vehicle, podíleli již od roku 1999. Po čtyřech letech (2003) od něj odstoupili a nyní se ministerstvo obrany rozhodlo je nakoupit.

    https://www.forces.net/news/br...

  • Rase
    21:27 21.03.2018

    Velice zajímavý je výčet místních společností, které se budou podílet na výrobě vozidel Boxer pro australskou armádu. Po dvou letech intenzivních jednání bude zapojeno do programu více než 40 firem, mezi nimi MILSPEC a Bisalloy z Nového Jižního Walesu, Supashock z jižní Austrálie, Nioa a Penske z Queenslandu, Direct Edge z Tasmánie, Supacat, Tectonica a Cablex z Victorie, a společnost Hoffman Engineering ze západní Austrálie.

  • Rase
    18:13 16.03.2018

    alea206:
    je to standardni Abrams, spis jsem to zminil jen jako pripominku ze je provozuji. Navic stal vedle Boxeru .)

    petr.svetr:
    To jsou priblizne ceny, navic u nas je pulka ceny jen na vybudovani zazemi. Pri vic vozidlech se ty naklady vic rozmelnuji, zalezi taky na vybave vozidel, poctu specializovanych verzi atd. Ty penize jsou taky jen orientacni. Ono to moc srovnavat nejde - kazdy tendr je jiny

  • Jirosi
    17:26 16.03.2018

    petr.svetr: Odkaz na tu cenu těch 450 bvp by nebyl?
    Na internetu sem dohledal jen 10 mld AUD, tedy 160 mld Kc.

  • petr.svetr
    17:10 16.03.2018

    Austrálie -450 bvp za 80 110 000 000 kč
    Česko-min 210 bvp za 50 000 000 000 kč

    hm zajímavé ,asi množstevní sleva.

  • Jirosi
    16:23 16.03.2018

    Všimli jste si že za oni kupují 216 kolových , proti našim 210BVP, za 5,2 miliardy AUD. Tedy 83,2 mld Kc, proti našim 50mld. Je v tom pěkně vidět ta cena těch výrobních licencí.

  • alea206
    16:17 16.03.2018

    Rase:
    V prvni prispevku ste porovnaval vysku boxeru a "australskeho abramsu" to byl jen slovni obrat nebo se Australske abramsy od ostatnich nejak podstatne lisi?

  • Jara
    13:35 16.03.2018

    Rase
    Ono naše Téčko je takový speciální příklad, kdyby se jich vyrobil původní plánovaný počet, tak to servisní zázemí vzniklo. No ted už by to bylo nejlepší odpískat

  • Rase
    13:17 16.03.2018

    Jara:
    tak chudší státy kolikrát vidí pěkný tank, tak je koupí a už moc neřeší, že za cca 10 let na něj nebudou náhradní díly. On je to vlastně i případ těch našich slavných T-72M4CZ...

  • Jara
    13:06 16.03.2018

    Rase
    Jj ten servis je hodně důležitý, spíše nechápu nákup techniky bez takového smluvního zajištění servisu.( jestli to tak Rusko nebo Čína praktikuje tak ..... no nic:) )

    Na montáži třeba v Austrálii a i výrobě (prodej patentů, licencí) evropské zbrojovky bohatě vydělají, navíc jak v případě boxerů tak tigrů jejich domácí výrobní kapacity jsou vytížené,takže vlastně ideální stav. :)

    O kvalitě evropských zbraní bych v žádném případě nepochyboval :)

  • Rase
    12:45 16.03.2018

    Jara:
    rozhodně, ale vzhledem k tomu, že se většina té techniky montuje a částečně vyrábí v Austrálii, tak to není tak zajímavé jako dodávky již hotové techniky. Každý zákazník je ale skvělá reklama.

    Evropské zbrojovky teď neskutečně šlapou a myslím že to je jak kvalitou, tak především že nabízejí kvalitní servis. Často také nabízejí lokální montáž a vybudování zázemí. Pro představu, tak rusové dlouho dodávali jen techniku, sice poměrně kvalitní a za super cenu, ale servis už neřešili, což vedlo k problémům (Indii). Loni myslím začali řešit jak zajistit provoz nabízené techniky po celou dobu životnosti. U zákazníků to pomalu začíná být standardní požadavek. On to není problém jen Rusů, ale asi i Číny a podobně.

  • Jara
    08:21 16.03.2018

    Austrálie se každopádně ukazuje jako zajímavý trh pro Evropu Tigr teď Boxer a možná Lynx....

  • Dušan
    07:36 16.03.2018

    Osobně si myslím, že vítězství BOXERu od RLS dává větší šance LYNXu, protože obě vozidla mají nebo mohou mít "identickou věž", k tomu stejný výrobce, tj. stejná logistika, nomenklatura ND apod. Prostě se zde ukázala německá kvalita a schopnost zapojení německého průmyslu kterou Australané řeší, na rozdíl od Čechů, bez předsudků.
    Jen doufám, že k rozhodnutí o výběru německého řešení nepomohlo to, že Němci předtím prohráli obří tendr na ponorky a tak jim Austrálie chtěla tímto kompenzovat jejich předchozí náklady:-)

  • Rase
    21:35 15.03.2018

    KOLT:
    předpokládám, že věž a elektronika bude stejná jako u tohoto kolového vozidla - když si je očividně budou vyrábět sami doma. Tedy nejspíš zase osádková věž LANCE, kanón patrně Mauser MK 30-2, systém C4ISR od Northrop Grumman atd. Samotný podvozek je otázkou, tam může jít prakticky o cokoliv, ale pokud se australané budou držet stejné věže, tak většina ceny stejně zůstane u "Rheinmetallu" (těch podniků v Austrálii) - i kdyby ta věž byla třeba na podvozku CV90. Osobně si tedy myslím, že tento tendr byl zásadní právě i pro výběr nového BVP. Tentokrát půjdou zkoušky asi rychleji. Osobně si vsázím, že to na 75 % vyhraje Lynx (pokud totálně nepohoří)

  • Swooby
    21:20 15.03.2018

    ASLAV mezi těmi čtyřmi dobrej drobeček.

    Rase díky za odkazy.

  • Rase
    21:15 15.03.2018

    Tady jsou ještě všechna čtyři vozidla pěkně pohromadě: Boxer, AMV, Abrams a ASLAV:
    https://i.pinimg.com/originals...

    Na této fotce jsou zase pěkně vidět Boxer, náklaďáky MAN 8x8, 4x4 a Lynx. Zrovna u něj je vtipné, že jak jinak vypadá jako velká krabice, tak tady je doslova drobný. Jsem hodně zvědavý, jak se Lynxu bude dařit v dalším australském tendru (na nové BVP), kde to bude taky pěkně divoké.
    https://www.rheinmetall-defenc...

  • KOLT
    21:15 15.03.2018

    Mmchd, jaká je šance, že Austrálie i v případě pásových vozidel sahne po řešení stejného výrobce jako u kolových? Já jen, že když teď vzali auto od Rheimetallu, je docela dobře možné, že pásák vezmou raději od někoho jiného a Lynx bude mít smůlu... Nebo to naopak pojmou tak, že když už má Rheinmetall u nich takové zázemí, bude nejlepší ho využít naplno. Mno, jsem zvědavý.

  • KOLT
    21:02 15.03.2018

    Rase, díky za odkaz. Tohle si člověk neuvědomí, dokud je nevidí vedle sebe...

  • Rase
    20:48 15.03.2018

    tady je ten odkaz (pardon vypadlo mi to):

    https://i.imgur.com/WYm0EeB.jp...

  • Rase
    20:40 15.03.2018

    Vedle ASLAV vypadá Boxer (i Patria) jako mamut - viz odkaz dole. Je sranda, že strop korby Boxeru, je ve stejné výšce jako strop věže australského Abramse. Pokud jde o samotné vozidlo, tak jsem příjemně překvapený australským rozhodnutím. Rozhodně je ale nutno říct, že australané obě vozidla otestovali tak důkladně, že to lépe snad ani nešlo - nečekám ale, že zveřejní nějaké konkrétní fakta, v čem je lepší než AMV. Velice se mi líbí, že australané kladou výrazný důraz na situační povědomí, tedy senzory a další elektronika - což je dnes důležitější i než samotná výzbroj