Německé houfnice PzH 2000 pro Chorvatsko

PzH 2000
PzH 2000 / KMW

Chorvatsko získá z Německa 12 samohybných houfnic PzH 2000. Dohodu 5. prosince potvrdil svým podpisem chorvatský náměstek ministra obrany pro materiální zdroje Viktor Koprivnjak a generální ředitel německého ministerstva obrany pro vybavení, informační technologie a údržbu Helmut Richter.

Podepisování smlouvy se zúčastnil také chorvatský ministr obrany Ante Kotromanovič, náčelník štábu ozbrojených sil Chorvatska generál Drago Lovrič, německý vojenský atašé plukovník Joerg Rauber a německý velvyslanec v Chorvatsku Hans Peter Annen.

Díky smlouvě získá Chorvatsko pro své ozbrojené síly 12 houfnic PzH 2000 z přebytků německé armády. Německo odprodává houfnice z důvodu reorganizace a snižování počtů dělostřeleckých jednotek.

Houfnice PzH 2000 uspokojí potřeby chorvatské armády po moderních samohybných dělostřeleckých zbraních, schopných poskytovat podporu nepřímou střelbou s použitím přesně naváděné munice. Nákupem Chorvatsko splňuje jeden ze závazků vůči NATO.

Spokojenost s uzavřenou smlouvou vyjádřil chorvatský ministr obrany Ante Kotromanovič. Podle ministra je Německo dlouholetým strategickým partnerem Chorvatska.

"Byl to pro nás úspěšný týden, ve kterém jsme podepsali smlouvu na výstavbu pěti pobřežních hlídkových lodí a dohodu o nákupu houfnic PzH 2000. Dostaneme nejmocnější dělostřelecké zbraně, které výrazně zvyšýší úroveň schopností chorvatských ozbrojených sil," řekl Kotromanovič a dodal, že jde o výsledek promyšlených politických rozhodnutí na ministerstvu obrany.

V rámci modernizace ozbrojených sil, ministerstvo obrany Chorvatska letos nakoupí dvě německé minolovky a nákladní vozy. Chorvatsko také plánuje získat ze Spojených států 12 transportních vrtulníků UH-60 Black Hawk.

Viktor Koprivnjak uvedl, že v průběhu roku 2015 ozbrojené síly Chorvatska získají šest houfnic PzH 2000. Zbývajících šest houfnic bude odesláno z Německa do konce roku 2016.

"Pro realizaci celého projektu vybavování ozbrojených sil mobilními houfnicemi plánujeme vynaložit 41 milionů eur, z toho připadá 12 miliónů eur za samotné houfnice, dále za školení vojáků ozbrojených sil Chorvatska, servis, vybavení, modernizace nového softwaru (systém řízení palby, komunikační systémy a velící operační středisko – pozn. redakce) nebo kamufláž," uvedl Koprivnjak.

"Jedná se o nejmodernější a nejlepší houfnice, které splňují všechny požadavky moderních dělostřeleckých systémů. Tato dohoda významně posiluje schopnosti plnit cíle ozbrojených sil, a nákup houfnic PzH 2000 ukazuje, že ozbrojené síly Chorvatska jsou nejvyspělejší a nejschopnější vojenskou sílou v regionu," říká náčelník generálního štábu Lovrič.

Samohybná houfnice PzH 2000 je určená k palebné podpoře pozemních vojsk, k boji s dělostřelectvem protivníka, k ničení obraných pozic protivníka, bodových nebo plošných cílů. V současné době se jedná o nejmodernější samohybné houfnice vůbec.

Chorvatsko počítá s dosažením počátečních operačních schopností PzH 2000 na rok 2019.

Zdroj: Defender

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová dalekonosná munice pro dělostřelectvo

Dělostřelectvo hraje klíčovou roli na bojišti. Žádný jiný zbraňový systém nedokáže tak rychle, levně ...

Naváděná dělostřelecká munice VULCANO SAL

Italská firma Oto Melara a německá Diehl Defence úspěšně vyzkoušely přesně naváděnou dělostřeleckou ...

Rozšířená realita: Nová úroveň vojenského výcviku

Kanceláře pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) vyvíjejí nový výcvikový systém založený ...

Kontejner: Nepostradatelný pomocník armády

V článku o nových dopravních letounech Armády ČR jsme okrajově nakousli téma kontejnerizace - ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jenda
    07:30 09.12.2014

    Vyšší provozní náklady jsou takové pěkné zaklínadlo, kterým se dá omluvit cokoliv. Za rozdíl v ceně oproti novým houfnicím je budu 30 let každý den leštit zubním kartáčkem :-).

    Vyšší provozní náklady jsou takové pěkné zaklínadlo, kterým se dá omluvit cokoliv. Za rozdíl v ceně oproti novým houfnicím je budu 30 let každý den leštit zubním kartáčkem :-).

  • J. Alcatraz
    20:42 08.12.2014

    Také částečně souhlasím s apachem. Osobně se mi líbí archer. Ale nevím jestli by se dal dat na podvozek tatry. Zuzany podle mě nejsou dobré řešení. Pokud jde o cenu nových strojů. ...Zobrazit celý příspěvek

    Také částečně souhlasím s apachem. Osobně se mi líbí archer. Ale nevím jestli by se dal dat na podvozek tatry. Zuzany podle mě nejsou dobré řešení. Pokud jde o cenu nových strojů. Archer je nejlevnější a jeden z nejlepších. Ovšem PzH (oproti archeru) má zase velká část NATO(Německo, Nizozemsko, Itálie) tím pádem máme unifikovanou zbraň je potřeba si uvědomit, že v případě jakéhokoliv konfliktu je unifikace výzbroje snižuje náročnost logistiky a mít unifikovanou výbroj s němci našimi sousedy je podle mě jedno z nejlepších řešení. Do budoucna je blbost nakupovat starší stroje např paladiny a AS - 90.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:26 08.12.2014

    Tak jesteśmy zadowoleni Lecz pracujemy nad następcą Dany - AHS "Kryl" Szybkostrzelność Dany/ Zuzany to nie jest problem - 6 RPM to standart (M109, AHS Krab, Caesar, Kryl/ATMOS, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jesteśmy zadowoleni
    Lecz pracujemy nad następcą Dany - AHS "Kryl"

    Szybkostrzelność Dany/ Zuzany to nie jest problem - 6 RPM to standart (M109, AHS Krab, Caesar, Kryl/ATMOS, AS90, MSTA-S)

    Z resztą można to poprawić - bo Dana/Zuzana ma potencjał (wymiana ładowarki na szybszą - choby kosztem zapasu amunicji)

    Więc jest to realne - przynajmniej skrocenie czasu oddania pierwszych 3 stzałów (do max 15 sekund)
    Gorzej z czasem opuszczenia stanowiska...

    Dla Was inwestycja w Zuzane ma sens - nie potrzebujecie lekkiech haubicy - latajacej C-130
    Ani też gąsienicowej która będzie w ciężkiej brygadzie pancernej...

    Macie szanse produkować przynajmniej częściowo te działa - więc co tu isę zastanawiać? ()No chyba nie chcecie montowac francuskiej lub izraelskiej haubicy na Tatrze 6x6 - jak my : ) )Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:55 08.12.2014

    Přebytků bylo na západ od nás spoustu, stačí se podívat na polské tanky Leopard, obrněná vozidla v pobaltí. Ale to pro nás bude asi vše až příliš levné a moc z toho nekápne bokem ...Zobrazit celý příspěvek

    Přebytků bylo na západ od nás spoustu, stačí se podívat na polské tanky Leopard, obrněná vozidla v pobaltí. Ale to pro nás bude asi vše až příliš levné a moc z toho nekápne bokem na nějakou předvolební kampaň :-D

    Co se týče dělostřelectva, tak už je potřeba se dívat na možnosti nových houfnic, Zuzana je s kadencí 6 ran za minutu pomalá, novější systémy jako PzH nebo Archer dávají více a s použitím možností střelby MRSI tak při nižším počtu houfnic dokáží lépe "zaměstnat" nepřítele, nehledě na to, že do budoucna budou takto muset překonávat systémy obrany CRAM.

    Na druhou stranu, změna použité munice bude hodně finančně náročná, pokud nám nějací podnikatelé nevyhodí zbytek munice do okolí muničních skladů, tak můžem vesele používat Dany nebo si vzít z VHÚ Lešany Ondavu. Poláci byli spokojeni s nasazením Dan i v Afghanistánu.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:26 08.12.2014

    Provozní náklady PzH 2000 budou vyšší než u Zuzan, projeví se až v delším časovém horizontu (nákladnost pořízení Zuzan je vyšší než přebytečných PzH 2000). Je také otázkou, zda by ...Zobrazit celý příspěvek

    Provozní náklady PzH 2000 budou vyšší než u Zuzan, projeví se až v delším časovém horizontu (nákladnost pořízení Zuzan je vyšší než přebytečných PzH 2000). Je také otázkou, zda by nakonec nebylo výhodnější zakoupit modul Donar a umístit ho na Tatrovku.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    15:46 08.12.2014

    mu7705 ne DANA nabíjeci polohu nemá (teda pokud na dnech NATO nestřílí z nabíjecí polohy)

    mu7705 ne DANA nabíjeci polohu nemá (teda pokud na dnech NATO nestřílí z nabíjecí polohy)

  • mu7705
    15:32 08.12.2014

    Když jsem se díval na video PzH 2000 tak jsem si všiml, že po každé ráně se musí hlaveň pohnout do nabíjecí polohy. Má nabíjecí polohu i Dana, nebo ne?

    Když jsem se díval na video PzH 2000 tak jsem si všiml, že po každé ráně se musí hlaveň pohnout do nabíjecí polohy. Má nabíjecí polohu i Dana, nebo ne?

  • Lukas
    15:08 08.12.2014

    W wsytuacji ACR kupiłbym 32-36 SpGH Zuzana w wersi z haubica 155 L/52 (4-6 baterii) - chćby dlatego że wasz przemysł dostarczyłby podwozia tych dział... No i fakt że ma sie ...Zobrazit celý příspěvek

    W wsytuacji ACR kupiłbym 32-36 SpGH Zuzana w wersi z haubica 155 L/52 (4-6 baterii)
    - chćby dlatego że wasz przemysł dostarczyłby podwozia tych dział...

    No i fakt że ma sie pełnom swobotę przy modernizacji itd...

    Dla Chorwatów te 12 PzH 2000 to super sprawa - ale oni sią w nieco innej sytuacji niż ACR. (jakie mieli alternatywy? Kupno używanych M109?)

    Inna sprawa że wcale tanio ich nie kupią...

    Inna żecz że Niemcy celowo "wspierają" Chorwatów - na złość Serbom...Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    15:05 08.12.2014

    Nevýhoda nákupu z přebytků je hlavně v tom, že si na tom těžko někdo namastí vlastní kapsu....Proto je to u nás neprůchozí.

    Nevýhoda nákupu z přebytků je hlavně v tom, že si na tom těžko někdo namastí vlastní kapsu....Proto je to u nás neprůchozí.

  • David
    13:53 08.12.2014

    Ono se to tady diskutovalo už několikrát. podle mne by nejlepším řešením byl nákup nových Zuzan. U nich lze předpokládat, že ve srovnání s PzH 2000 budou mít nižší provozní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono se to tady diskutovalo už několikrát. podle mne by nejlepším řešením byl nákup nových Zuzan. U nich lze předpokládat, že ve srovnání s PzH 2000 budou mít nižší provozní náklady atd. výhodou je i to, že navazují na Dany, takže přechod na novou techniku by byl mnohem snazší.
    A k Chorvatsku - je podotýkám, že vedle PzH-2000 má i starší tažené M-198, dodané také z přebytků. Takže poměrně levně bylo vybudováno poměrně solidní dělostřelectvo s unifikovanou rážíSkrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    11:48 08.12.2014

    Já osobně si myslím že apache má pravdu. Šel bych cestou unifikace podvozků. protože zavádět další podvozek do armády jsou náklady navíc. Ideální by byla úplně nová houfnice na ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně si myslím že apache má pravdu. Šel bych cestou unifikace podvozků. protože zavádět další podvozek do armády jsou náklady navíc.
    Ideální by byla úplně nová houfnice na podvozku Tatra vyráběná co možná nejvíce v ČR.
    Modernizace stávajících houfnic DANA by podle mě vyšla na částku 80% ceny nové houfnice. A to za to nestojí.
    U DANY je nutná změna ráže a s tím spojená úprava nástavby, SŘP, komunikace, hydraulického systému, atd.
    Takže by z ní nezbylo téměř nic původního.Skrýt celý příspěvek

  • contre
    11:48 08.12.2014

    kurzové sázení, velmi spolehlivé info

    http://caveso.webnode.cz/...

    kurzové sázení, velmi spolehlivé info

    http://caveso.webnode.cz/...

  • apache
    11:02 08.12.2014

    Co se týče případného nákupu pro AČR... no já nevím. PzH je skvělá zbraň, o tom žádná, ale tady nejde jenom o cenu samotných houfnic. Jejich provoz a údržba budou určitě velmi ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týče případného nákupu pro AČR... no já nevím. PzH je skvělá zbraň, o tom žádná, ale tady nejde jenom o cenu samotných houfnic. Jejich provoz a údržba budou určitě velmi drahé, mnohem dražší, než u nových houfnic na kolovém, nejlépe tatrováckém, podvozku. Rozdíly v nákladech na provoz v čase budou propastné.Je třeba si uvědomit, že v našich podmínkách co koupíme, tak s tím si budeme muset vystačit nejspíš další půl století. Už jen proto by to chtělo nové stroje a za každých okolností trvat na úspornějším kolovém podvozku (který se konec konců pro dělostřelce v našich podmínkách velice osvědčil), i za cenu vyšších prvotních investic, a to právě proto, že nejsme zrovna bohatý národ.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:09 08.12.2014

    Si říkám, že za tu cenu, by si dělostřelci mohly vzít na ně hypotéku :D
    Samotný modul DONAR stojí snad 5 mil. USD nebo EUR už nevim.

    Si říkám, že za tu cenu, by si dělostřelci mohly vzít na ně hypotéku :D
    Samotný modul DONAR stojí snad 5 mil. USD nebo EUR už nevim.

  • KOLT
    09:59 08.12.2014

    Nejsem sice odborník na dělostřelectvo, ale přijde mi, že jednu jednotku s kolovou technikou a jednu s pásovou by naše armáda potřebovala. A peníze by se našly (nebo minimálně ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem sice odborník na dělostřelectvo, ale přijde mi, že jednu jednotku s kolovou technikou a jednu s pásovou by naše armáda potřebovala. A peníze by se našly (nebo minimálně měly). V oblasti pásové techniky asi nic výrazně lepšího než Pzh 2000 nenajdeme, takže už jsme dávno měli začít jednat s Německem o jejich odkoupení. To je dle mého mnohem důležitější než nějaké CASY nebo Airbusy.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:56 08.12.2014

    semtam: Teď jste pořádně praštil hřebíček na hlavičku! Tohle jsou úžasné příležitosti. A dlouho už se naskýtat nebudou, protože je docela pravděpodobné, že se západní státy ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Teď jste pořádně praštil hřebíček na hlavičku! Tohle jsou úžasné příležitosti. A dlouho už se naskýtat nebudou, protože je docela pravděpodobné, že se západní státy přestanou techniky zbavovat!Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    09:33 08.12.2014

    bojar

    Nora B52, je sice dobrá zbraň, ale na PzH 2000 nedosahuje. Určitě provoz B52 bude levnější. Pořizovací cena použité PzH po Německu je nádherná.

    bojar

    Nora B52, je sice dobrá zbraň, ale na PzH 2000 nedosahuje. Určitě provoz B52 bude levnější. Pořizovací cena použité PzH po Německu je nádherná.

  • semtam
    09:29 08.12.2014

    Jen se obávám, že až se rozhoupeme, že žádné houfnice již nebudou k mání. Je až neskutečné, jaká lhostejnost je u našich politiků a zároveň neschopnosti GŠ se ozvat a vysvětlit, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen se obávám, že až se rozhoupeme, že žádné houfnice již nebudou k mání. Je až neskutečné, jaká lhostejnost je u našich politiků a zároveň neschopnosti GŠ se ozvat a vysvětlit, že toto je jedinečná šance.Skrýt celý příspěvek

  • bojar
    09:27 08.12.2014

    Srbové si zajišťují dělostřelecké systémy sami.Podobné schopnosti za mnohem menší finanční částky.

    Srbové si zajišťují dělostřelecké systémy sami.Podobné schopnosti za mnohem menší finanční částky.

  • Jenda
    09:23 08.12.2014

    Myslím, že přebytky našich spojenců by mohli vyřešit i modernizaci naší armády. Je na čase si přiznat, že na nové zkrátka nemáme.

    Myslím, že přebytky našich spojenců by mohli vyřešit i modernizaci naší armády. Je na čase si přiznat, že na nové zkrátka nemáme.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3