Návrat křižníků do Evropy: Nové německé raketové křižníky F127

Návrat křižníků do Evropy: Nové německé raketové křižníky F127
Fregata F124 odpaluje střelu SM-2 / Bundeswehr-Fotos, CC BY 2.0 (Zvětšit)

Německé námořnictvo (Deutsche Marine) v příští dekádě v rámci programu NGFrig-AD (Projekt Next Generation Frigate – Air Defence) získá obří vojenské lodě určené k zajišťování protiraketové obrany. Německo je prozatím označuje za fregaty. Návrhy přitom počítají s plavidly většími, než jsou americké raketové křižníky třídy Ticonderoga.

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 1.
Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 2.

Fregaty F127 nahradí současné tři fregaty protivzdušné obrany (PVO) F124 (třída Sachsen). Každá F124 o výtlaku 5690 tun má v trupu zabudováno 32 vertikálních šachet VLS (Vertical Launch System) Mk41. V šachtách je typicky 24 víceúčelových střel SM-2 Block IIIA a 32 střel RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) (čtyři střely na jednu šachtu).

F124 slouží k obraně námořního svazu před leteckými útoky. Jsou schopné ničit nepřátelská letadla, vrtulníky, protilodní střely, střely s plochou dráhou letu a také částečně balistické rakety. SM-2 s vlastním palubním radiolokátorem umí bojovat i s hladinovými cíli.

Německé námořnictvo se fregat F124 zbaví v letech 2034 až 2036. Přesto od roku 2024 fregaty F124 projdou významnou modernizací a obdrží nové radiolokátory.

Nastupující plavidla F127 získají již od počátku takové senzorové vybavení a výzbroj, aby mohla zajišťovat ochranu svazu proti balistickým hrozbám BMD (Ballistic Missile Defence) a hypersonickým zbraním. Současně poskytnou schopnost přesného úderu na dlouhé vzdálenosti popsanou v NATO Capability Targets 2021.

Německé námořnictvo je zapojeno do integrované protivzdušné a protiraketové obrany NATO. Jeho úkolem je například zajistit nerušené využívání námořních zásobovacích a komunikačních tras před hrozbou leteckého nebo raketového napadení. Dále německé námořnictvo sleduje a chrání německý vzdušný prostor. To zahrnuje i protiraketovou obranu.

Ambicí pro třídu F127 je, jak je popsáno v bílé knize německého námořnictva z března 2023 (Zielbild für die Marine ab 2035), aby vždy jedna loď byla součástí obou Stálých námořních skupin NATO SNMG 1/2 (Standing NATO Maritime Group One/Two). Jde o námořní složku Sil rychlé reakce NATO NRF (NATO Response Force). Kolem Evropy se vždy pohybují dvě skupiny – SNMG 1 a SNMG 2. V každé skupině na rotační bázi působí čtyři až šest fregat / torpédoborců.


Protiponorkové cvičení NATO SNMG 2

Pro trvalé nasazení dvou fregat je nezbytné postavit šest plavidel F127. Pro porovnání: Fregata F124 může na moři maximálně strávit 2500 hodin (cca 100 dní) ročně. Zbytek času je v přístavu kvůli údržbě.

Se šesti fregatami F127 Berlín získá globálně nasaditelný zbraňový systém. Každá fregata může chránit alianční námořní svaz nebo prostor nasazení proti celému spektru vzdušných hrozeb, včetně vyvíjených balistických a hypersonických zbraní.

Nejde tedy jen o pouhé nahrazení fregat F124, ale o výrazně rozšíření německého závazku vůči strategické bezpečnostní architektuře NATO. První fregata F127 přitom dorazí již v roce 2032 a poslední šestá v roce 2035.

Kromě ochrany proti prostředkům vzdušného napadení mají F127 disponovat schopnostmi pro útoky na pozemní i podvodní cíle, a vést také operace v kybernetickém a informačním prostoru. To umožní zejména modulární koncepce F127. Loď pojme malé až střední bezpilotní prostředky, robotické ponorky nebo robotické lodě o délce až 12 metrů – lze je například vybavit systémy pro boj s ponorkami nebo minami. Počítá se také s možností instalace vlečného sonaru a účelových kontejnerů. Ty mohou rozšířit například velitelské, počítačové, komunikační, senzorové a zbraňové schopnosti plavidla.

Všechny výše popsané schopnosti a ambice však vyžadují plavidlo s velmi velkým trupem a výtlakem. Německá firma TKMS (Thyssenkrupp Marine Systems), s cílem „popostrčit“ vládu v Berlíně, minulý měsíc představila návrh F127 vycházející z trupu MEKO A400, což je exportní varianta fregaty F125. Se svým výtlakem 9200 tun je F125 největší fregata na světě. Má však jen velmi slabou výzbroj (žádné VLS a jen osminásobnou raketnici pro protilodní střely Harpoon). Hlavním úkolem F125 jsou patroly a stabilizační úkoly.

Podle britského výzkumného ústavu IISS (International Institute for Strategic Studies) navrhované plavidlo F127 od TKMS má výtlak 12 000 tun, délku 220 metrů a posádku 250 námořníků. V útrobách lodě je místo pro 64 VLS.

Německý portál ESUT (Europäische Sicherheit und Technik) zase mluví o výtlaku 10 000 tun, délce 160 metrů a o posádce 150 námořníků. Předpokládaná výzbroj zahrnuje 127mm námořní kanon, moduly s antiraketami RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile) a 48 VLS. Uvažuje se také údajně o laserových zbraních.


Fregata Sachsen (F-219)

Z důvodu urychlení výstavby F127 obdrží americký systém řízení a velení PVO Aegis.

Počítá se s pohonem typu CODAG (COmbined Diesel And Gas) – kombinace dieselového motoru a plynové turbíny. Jedná se tedy o pohonný systém bez elektromotorů. CODAG umožňuje dosáhnout požadovanou maximální rychlost plavby 32 uzlů.

Pro zajímavost – raketové křižníky třídy Ticonderoga mají výtlak 9600 tun a délku 172 metrů. Označování F127 jako „fregaty“ je tak čistě politické. Německá společnost zřejmě není připravena, aby německé námořnictvo opět zavádělo torpédoborce (angl. „destroyer“, něm. „zerstörer“) , natož křižníky (angl. „cruiser“, něm. „kreuzer“).

Ve skutečnosti F127, ať platí menší či větší varianta, se poměrně jednoznačně řadí mezi křižníky. Druhý významný program nových víceúčelových válečných lodí F126, náhrada za současnou třídu čtyř fregat F123 (třída Brandenburg), se s výtlakem 10 500 tun také „nebezpečně“ blíží hranici křižníků. První plavidlo F126 vstoupí do služby v roce 2028.

Jak si všímá IISS, v druhé polovině roku 2030 tak inventář německého námořnictva mohou tvořit převážně křižníky.

Není to přitom jediný evropský námořní program, který chce zavést de facto křižníky. IISS ve svém raportu upozorňuje na italský program nového torpédoborce DDX o výtlaku 13 500 tun (96 šachet). První plavidlo vstoupí do služby již v roce 2030.

Také Královské námořnictvo plánuje náhradu za své torpédoborce Type-45. Ty mají výtlak 8500 tun a 48 šachet Mk41. Předběžné návrhy počítají s přidáním dalších 24 šachet, což vyžaduje větší trup a výtlak.

Zdroj: ESUT, IISS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zabrání nové korvety K130 úpadku německého námořnictva?

Německé námořnictvo získá dalších pět korvet K130. Loni v září BAAINBw (Spolkový úřad pro ...

Budúcnosť nemeckého námorníctva zatiaľ pláva v problémoch

Nemecké námorníctvo zaradilo 17.júna 2019 do služby prvú viacúčelovú fregatu triedy F125, typovou ...

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 1.

Nové německé fregaty třídy Baden-Württemberg (F125) stejně jako další velké zbrojní programy budí ...

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 2.

Nové německé fregaty třídy Baden-Württemberg (F125) stejně jako další velké zbrojní programy budí ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pavel 1
    12:05 22.05.2023

    Řekl bych, že codag není pohon na "naftu a plyn" ale kombinace dieselový motor a plynová turbína.

    Řekl bych, že codag není pohon na "naftu a plyn" ale kombinace dieselový motor a plynová turbína.

    • Jan Grohmann
      12:31 22.05.2023

      Díky, upraveno.

      Díky, upraveno.

      • SYN_
        06:42 23.05.2023

        Ještě je šotek v rozpisu zkratky CODAG...

        Ještě je šotek v rozpisu zkratky CODAG...

Načítám diskuzi...