Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecký Leopard 2A4 na snímku zpravodajské agentury SMART. / SMART

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů v Sýrii tanky německé výroby Leopard 2A4. Za zhruba měsíc působení jsou mediálně evidovány tři případy, kdy turecké Leopardy 2A4 dostaly zásah protitankovou řízenou střelou (PTŘS).

Turci nasazují tanky v Sýrii

Turecko aktivně (politicky, vojensky, dodávkami zbraní) zasahuje do syrské války již od počátku, tedy od roku 2011. Před několika měsíci se Turecko rozhodlo působit aktivněji  - výsledkem bylo vyslání tureckých pozemních jednotek do Sýrie, kde Turci svádějí boje s nejrůznějšími islámistickými skupinami nejasného původu (pravděpodobně žoldáky) a s Kurdy.

V Sýrii již několik měsíců nazpět Turecko nasadilo modernizované, leč již značně zastaralé tanky M60T SABRA. Teprve zhruba měsíc přicházejí zprávy o nasazení modernějších tureckých tanků Leopard 2A4 německé výroby.

Blog Bellow The Turret Ring opožděné nasazení tanků Leopard 2A4 dává do souvislosti s právním omezením nasazení tanků Leopard 2A4, které si Německo dříve vynutilo na Turecku. Prodej tanků Leopard 2A4 do Turecka v roce 2005 vyvolal kontroverze - německá vláda si tak vynutila po Turecku písemnou dohodu, podle které budou Turci tanky používat výhradně pro svou obranu. 

Podle tureckého novináře a zbrojního analytika Mete Sohtaola Německo dovolilo používat Turecku tanky Leopard 2A4 “volněji” v roce 2009. Zdá se ale (jde o spekulaci), že tato dohoda platila pouze pro použití tanků na tureckém území a povolení použít tanky Leopard 2A4 v Sýrii bylo uděleno z Berlína teprve před několika měsíci.

Snímky z prosince ukazuj turecké tanky Leopard 2A4 nedaleko města Al-Bab asi 35 km severovýchodně od Aleppa. Některé fotky se objevily na Twitteru - zřejmě pořízené tureckými vojáky. Další fotky a videa přinesla tisková agentura SMART - ta je spojována s protivládními silami v Sýrii.

Snímek tureckých tanků Leopard 2A4 v Sýrii. / Twitter, autor neznámý

Turecko 298 tanků Leopard 2A4 objednalo z Německa v roce 2005 a dalších 56 tanků v letech 2010 a 2013. Oproti původním plánům Turecko německé tanky nemodernizovalo. Ušetřené peníze turci přesunuli do vývoje vlastního hlavního bojového tanku Altay. Dodejme, že Leopard 2A4 byl vyráběn v Německu mezi roky 1985 až 1992.

Oficiální počet tureckých tanků Leopard 2A4 v Sýrii není znám, odhady se spoléhají pouze na analýzy fotografií z veřejně dostupných zdrojů. Na jedné fotografii jde vidět 11 tureckých Leopardů 2A4 s novou pouštní kamufláži.

Podle blogu Bellow The Turret Ring ale do Sýrie (opět se odvolává na analýzu veřejně dostupných fotografií) dorazilo 18 tureckých tanků Leopard 2A4 do Sýrie 8. prosince, a dalších 25 tanků o dva dny později. Pokud jsou informace pravdivé, v Sýrii operuje minimálně jeden prapor tanků Leopard 2A4.

PTŘS vs. Leopard 2A4

Během nasazení byly zaznamenány tři případy, kdy islamisté pomocí PTŘS zasáhli tanky Leopard 2A4. Proti zvyklostem ale povstalci neuveřejnili video zásahu, pouze sérií fotografií.

V prvním případě dostal do věže zásah zakopaný Leopard 2A4. Střela, identifikována jako americká TOW-2A (dodávaná Saudskou Arábii nebo Katarem), udeřila na věž - munice tanku ale nebyla zasažena. Zdroje se rozchází, zda byl pancíř penetrován nebo ne. Vzhledem k omezenému prostorovému působení kumulativního paprsku PTŘS po penetraci pancíře je ale velmi pravděpodobné, že minimálně část posádky (nebo dokonce celá) přežila a tank je opravitelný.

Později byly zaznamenány další dva případy zásahu PTŘS. V těchto případech povstalci zaútočili na turecké Leopardy 2A4 za tureckými liniemi a zasáhly tanky do zadní a boční části věže. Také v tomto případě PTŘS nezasáhla munici. Nakonec i kdyby zasáhla, Leopard 2A4 má munici od posádky oddělenou pancéřovou přepážkou, která chrání posádku před explozivním vznícením munice.

Hned poté povstalci zasáhli druhý, vedle stojící Leopard 2A4. Tentokrát šel zásah diagonálně zezadu do věže. Vzhledem k mohutné explozi střela pravděpodobně zasáhla munici nebo hořlavou hydrauliku.

Islámisté ukázali sekvence fotografií ukazující zasažení tureckého tanku Leopard 2A4. Video není k dispozici; větší foto / Zdroj neznámý

Leopard 2A4 má hydrauliku i munici uloženou v speciálních modulech mimo prostor posádky. Takže i v tomto případě mohla být posádka uchráněná před tragickým osudem. Samozřejmě výkonná PTŘS (při šťastném zásahu) dokáže zapálit munici i poškodit pancéřovou překážku.

Blog Bellow The Turret Ring si přitom všímá, že posádka druhého tanku nijak nereagovala na první incident a nepodnikla žádné kroky k ochraně perimetru před dalším útokem PTŘS.

Oficiální turecké zdroje o incidentech mlčí a nejsou tak k dispozici žádné oficiální informace o případných obětech. Celkově se ale mluví o 59 mrtvých tureckých vojácích v Sýrii.


Další ukázka zásahu tureckého Leopardu 2; větší foto / Autor neznámý

Zapojení povstaleckých protitankových týmů s moderními PTŘS ukazuje nutnost chránit současné tanky moderním reaktivním nebo přídavným vrstveným kompozitním pancířem (např. jako Leopard 2A6/2A7), případně systémy aktivní ochrany - ty dokáží aktivně ničit přilétající PTŘS.

Blog Bellow The Turret Ring se také podivuje nad způsobem použití tureckých tanků na bojišti. Turecké Leopardy 2A4 byly zasažené v zákopech, které jsou vhodné při obraně před jinými tanky protivníka. Jedná se však o údajně nevhodnou taktiku v situaci, kdy kolem operují mobilní nepřátelské protitankové týmy s PTŘS.

Navíc se nezdá, že turecká armáda tanky dostatečně chrání pěchotou nebo průzkumnými vozidly, která pomocí moderních senzorů vyhledávají nepřátelské protitankové týmy.

Zdroj: Bellow The Turret Ring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...

Polská armáda sílí a zajímá se o budoucí tanky Leopard 3

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu Polska zúčastnit se vývoje a výroby ...

Izraelský raketový útok na letiště v Sýrii

Před dvěma dny Sýrie obvinila Izrael z raketového útoku na vojenské letiště Mezza, ležící západně od ...

Bitva o Aleppo: Porcování syrského medvěda

Zvenčí to může vypadat i takhle: Bašár al-Asad společně s Rusy bombardují opozici, která bojuje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    12:48 26.01.2017

    Rase: Myslím, že Rumuni by pri MBT mali tendenciu ísť rovnakou cestou ako chystajú teraz pri 8x8. Podobne postupovali aj pri TR-85.

  • pjek
    10:17 17.01.2017

    O míře turecké vekohubosti v rozporu s realitou svědčí i tento příklad. Špatné je na turecké straně vše: Obrněná technika určená k bojovému použití není modernizována, strategie a operační taktika boje je tristní, součinnost a velení jakbysmet, to vše v rámci nespolehlivosti a slabého výcviku vojska i velitelského sboru. Turci se blamují vždy, když narazí na někoho, kdo se chová jinak než oni předpokládají. Síla pancíře je proti mobilním PT jednotkám na kočku, když není alespoň modernizována. Atlaye jsou kde - v uskladnění? Nejde o stejného papírového draka jako je ukrajinský Oplot?

  • Rase
    14:30 12.01.2017

    krystofmraz:
    Však ano, uvidíme, ale jaké BVP naše armáda zavede, pak by mělo smysl jej osadit věží jako u polského projektu PL-01, nebo věží Cockerill (obě ráže 120mm), ideálně s automatickým nabíjením. Ony tyhle "střední tanky" váží skoro stejně co T-72M4CZ a slabší pancíř by šlo kompenzovat aktivní ochranou. Tyhle mašinky jsou dost drahé, vyšly by asi dráž než modernizovaný ojetý Leopard (pokud bysme je sehnali) ale logistické nároky by byly stejné jako u T-72 a nových BVP.

  • krystofmraz
    11:35 12.01.2017

    Řešit tanky jako je leo nebo oplot (tedy MTB) pro AČR mi připadá jako vyhazování peněz daňových poplatníků. Nalejme si čistého vína. Pro AČR ne nasazení takových strojů z hlediska logistiky za současných podmínek téměř nerealizovatelné. Já bych viděl jako možnost lehké tanky nebo nějaké podobné relativně lehké vozidlo. V poli sice není takové vozidlo ideální ale pořád lepší než MTB v garáži.

  • Rase
    12:06 11.01.2017

    KOLT:
    Nevím, ale řekl bych že druhá možnost. Abrams má kupříkladu takové kapsy, do kterých se vkládá pancíř s mřížkou z ochuzeného uranu, nebo jeho levnější - exportní varianty (s jiným složením). Leopard má ono zkosení na věži, patrně taky z nějakého kompozitu. Jak je na tom holý základ pod ním, to netuším. Řekl bych, že je to jenom nějaká legovaná ocel, maximálně s kapsou (na něco lepšího), jako u zmíněného Abramsu. Tedy ocelový svařenec by si dokázal výrobce ukutit a osadit ho kompozitním pancéřováním, by neměl být problém (dovezeným)

  • KOLT
    11:23 11.01.2017

    Hm, ale k tomu, aby byl stát schopen vyrobit korbu, by musel dokázat vyrobit pancíř ne? Nebo vyrobí "šasi", které se osadí dovezenými pancéřovými prvky?

  • Rase
    16:58 10.01.2017

    Zalezi asi pripad od pripadu. Myslim, ze dany stat si vyrobi, dle dokumentace zakladni dily - korba, vez, kola a ty pak osadi dovezenymi dily - pohon, kanon, pasy. Elektroniku a dalsi casti, muze klidne pouzit svou, nebo cokoliv co je na trhu. Od toho se pak odviji cena. Kuprikladu v 90.letech chteli rumuni vyrabet tank vychazejici z Leo2 - upravena licence. Pak z toho seslo.

  • RiMr71
    15:32 10.01.2017

    Jak u takových zbraní licenční výroba probíhá? Jde o kompletní výrobu šasi z tuzemských materiálů (slévači by měli co chvilku co žrát) a nastrojení dovezeným hightech haraburdím a asi i dělem, nebo "jen" montáž z dovezených podsestav?

    To by Strnad přece dal levou zadní...

  • Rase
    09:45 08.01.2017

    KOLT: Tomu verim az v pripade vyroby Leopardu 3. O nove Leopardy 2 maji ale zajem Bulhari. Otazkou, co treba takovi Rumuni. Jim by slo o hodne vozidel a maji dobre vazby jak na USA, Nemce i ty Izraelce. Rozhodne budou potrebovat stovky tanku, tak by bylo vhodne zjistit, jaky maji plan.
    Mozna by meli zajem o vlastni konstrukci ve spolupraci s Rheinmetallem nebo jinym vyrobcem, jako je tomu u jejich projektu nahrady bojovych vozidel

  • KOLT
    22:38 07.01.2017

    Asi nejlepší by bylo dohodnout spolupráci co nejvíce států, které aktuálně chtějí pořizovat tanky, případně přibrat i ty, které chtějí modernizovat starší Leopardy. "Objednat" díky tomu velkou sérii, přičemž na výrobě by se buď podílel každý stát podle počtu objednaných kusů, nebo by byly určité části, které by si zúčastněné státy mohly vyrobit ve své režii (ve výsledku dražší, ale politicky asi průchodnější). I množství samovýroby by mohlo být přímo úměrné počtu objednaných kusů. Jednotková cena by tím mohla výrazně klesnout. Pravděpodobnost, že se něco takového povede, se ovšem limitně blíží nule :-/

  • Rase
    22:22 07.01.2017

    Licencne se da vyrabet i ten Leopard, tak jako to udelali Rekove, spanele, svycari, svedi. Nebo cokoliv jineho. Cenove to je ale pitomost. Snad tak od 200 vozidel a vic

  • skelet
    22:01 07.01.2017

    no jestli koupit licenci na ukrajinský Oplot nebo na čínský VT4 (nebo co to teď vyrábějí) vyjde takřka na stejno. :)

  • RiMr71
    21:45 07.01.2017

    Olivo, to by byl asi jediný důvod pro EET který bych dokázal akceptovat :)
    Pokud by těch slibovaných ranec miliard přinesla (EET) čemuž nevěřím..

  • CerVus
    21:21 07.01.2017

    Přesně jak píše Bazinga. Při počtech, které by AČR nechala modernizovat se prostě něvyplatí špekulovat cokoli co zahrne náš průmyls. Bude levnější ty naše t72 převést do Polska a nechat zmodernizovat tam.

  • Bazinga20
    15:40 07.01.2017

    No nevím jestli by pustili licenci jednoho z mála doopravdy zajímavých vojenských produktů co mají do relativně nedaleké ČR navíc na výrobu par desítek kusů co by AČR koupila by se to asi ani nevyplatilo...

  • PavolR
    13:43 07.01.2017

    Bazinga20:
    Kolísavú kvalitu ukrajinského strojárenstva a ich nízke výrobné kapacity by bolo možné eliminovať licenčnou výrobou u nás vrátane transféru niektorých technológií. V kombinácii sa našimi technológiami a nejakými nemeckými (v štýle modernizácie Leopardov), by mohol vzniknúť hádam aj stroj, ktorý by deklasoval všetky doteraz sériovo vyrábané a akokoľvek modernizované T-čka. V takej podobe by to iste malo fantáziu.
    Ale do toho by asi Ukrajinci nešli, či?

  • Bazinga20
    13:19 07.01.2017

    Ještě je tu možnost koupit toho udaného lovce Amart T84 Oplot M.. je i verze s 120mm kanónem. Akorát kvalita výroby na Ukrajině je často velmi kolísavá ve strojírenství. A kvalit nejnovějších verzí Leopardu 2 stejně pravděpodobně nedosáhne.

  • skelet
    11:30 07.01.2017

    Ten kočkopes by nebyl k zahození, ale za předpokladu, že ty T-72 se začnou používat co by vozidla palebné podpory. A za deset let je nahradit silně ozbrojenou odvozeninou od BVP.

  • ruleta
    11:16 07.01.2017

    Tak asi nejdulezitejsi je si zodpovedet jestli vubec nejake tanky potrebujeme - protoze soucasny stav tj. jeden prapor je malo (z hlediska obrannych/utocnych operaci republikoveho rozsahu, mozna staci na udrzeni know how a to je vse). A jestli hlavouni z GS a MO vyhodnotili, ze potrebujeme (viz koncepce vystavby Armady CR 2025 anebo dlouhodoby vyhled pro obranu 2030), tak potom je treba mit adekvatni pocty. Optimalne 3-4 prapory, podpurnou techniku a zalozni techniku. Tim se dostaneme do rise snu s pocty okolo 150 modernich tanku (vcetne podpurne techniky jako mostni, vyprostovaci etc.).

    V soucasne dobe ma CR 120 tanku (vcetne 30 modernizovanych T72M4CZ). Optimalni by bylo mit okolo 100 modernich + 100 modernizovanych T72 pro AZ + adekvatni pocty personalu. A tim se z hranice 13 mld korun dostavame na castky pravdepodobne o rad vyse (vcetne modernizace, vcetne vycviku - skolnich kapacit, logistiky, vcetne lidi).

    Ja bych tipoval cestu kockopsa kdy se koupi par leopardu (na merkavu rovnou zapomente, v ramci tech dvou dokumentu zminenych vyse se dba o uzkou spolupraci okolnich partneru) tj. nejakych 30-40 ks, pripadne se modernizuji a pujde se cestou modernizace stavajicich T72 kde se modernizace priklepne ceske nejmenovane firme.

  • Olivav
    08:31 07.01.2017

    RiMr71

    pěkně řečeno. Holé řitě nejsme. Taky mi příjde, že těch 10-20mld by se dalo najít.

    Jen úvaha (nechci do toho tady tahat flame). Kdyby EET opravdu vybrala 18mld navic, tak proč to jednou nedat do AČR, ať může koupit techniku. Sice by ty spoty v TV byly jiné. EET přinese 18mld a vám bezpečí v pobě nových MerkavIV.

  • CerVus
    18:10 06.01.2017

    To dělo a automatické nabíjení je prý Ukrajinci zkopírované dělo Rheinmetallu, které ale dokáže používat nejnovější západní munici. Keramické pancéřování má 60mm a je od stejné firmy, která je dodá pro polské leopardy. Má systém varování před ozářením, výstřeluje dýmovnice a otáčí věž směrem k nebezpečí. Pásy jsou hodně podobné těm z leopardu. Věž je prý v podstatě kopie z Tureckého Altaje, který ji má zase okopírovanou z Korejské K2. Nabízejí i modifikaci stávající věže, která bude ale těžší a bude mít nižší ochranu. Optiku to má stejnou jako Anders a veškerá ostatní Polské moderní projekty. Motory to má na výběr dva Srbské. Jinak to dělo mělo být podle všeho i na tom lehkém PL-01, ten to ale asi do finálního stádia nedopracuje. Prý ten tak zvažují Malajci.
    Každopádně bez Polska to nemá smysl. Polský průmysl prý do toho tlačí, protože mají v podstatě 5 brigád těchto tanků a počet leopardů jim příjde malý. Jenže v Polsku mají dost politické vůle, si dodatečné leopardy opatřit, takže to může opět skončit jen ve fázi projektu.

  • vladimír
    17:54 06.01.2017

    Presne tak si to aj predstavujem, že spoločne, ale s Polskom by to asi nešlo lebo ich firma už prestavila modernizáciu T 72, bolo o tom aj písané v AN, a s Poliakmi je to čo sa týka výroby zbraní ťažké. Ja si myslím, že by sa dal urobiť T 72 aj lepší ako T 90, ak by bol seriozny záujem. Tých kvalitných technológii, ktoré by sa dali využiť je hoci aj v Europe alebo Izraeli dosť, koniec koncov Izrael dokázal zo starých T 55 urobiť kvalitné ťažké transportéry. tak prečo by sa nedal nevyrobiť aj dobre prepracovaný T 72 ? Dnes sa nový kvalitný tank do povedzme 5 mil. USD kúpiť nedá, takže iné riešenie pre vás ako aj pre nás nie je iné ako prepracovať T 72. To je aspoň môj názor.

  • CerVus
    17:44 06.01.2017

    Marthy: Tam by se musel ten kanon vyměnit. V projektu PT-16 ho nahradili Rheinmetall 120mm s automatickým nabíjením a uložením munice mimo prostor osádky. Výkon mají stejný jako naše M4, váhu nějakých 48t.
    http://defence.pk/threads/pola...
    Jenže je otázkou na kolik to vyjde a jak daleko to je od řekněme leo 2a6.

  • Marthy
    17:20 06.01.2017

    Vladimir-pokud modernizovat T-72,tak třeba společně ČR,Slovensko a P/olsko,případně další vlastníci těch tanků.Pokud by se modernizovaly T72 ve velkém množství vyšlo by to určitě levněji.Ale i kdyby se provedla rozsáhlá modernizace tak na úroveň T-90 se asi nedostanou.Nicméně slušný tank by se s toho vykřesat ještě dal.Taky je velmi důležité jakou a kolik do těch tanků máme munice,případně zda by šlo z Ruska nakoupit nějakou moderní protitankovou munici,to by mohl být docela problém.
    Jinak vyměnit kanón-ale to už by bylo docela drahé.

  • RiMr71
    16:53 06.01.2017

    ...co si budeme říkat, 13 mld jsou i pro ČR "drobné"..

    O 13 miliard například vláda (před volbami, překvapivě) navýšila rozpočet PRV (Program rozvoje venkova) na příští rok na celkových 97 miliard korun českých.
    Pro srovnání - lesníci dostanou navíc 13 miliard, česká věda a výzkum dostane navíc necelé 4 miliardy...
    Soudružka Marxová chce o 13 miliard víc pro školství - celkem 142 miliard ročně.
    MŽP dostane 16 miliard i na "výzkum obnovitelných zdrojů" a podobné špeky.

    A solárním baronům a jiným "obnovitelným zdrojům" zaplatíme všichni příští rok cca 26 miliard...

    Tož takové holé ři*e jsme...

  • vladimír
    16:36 06.01.2017

    Ja osobne si myslím, že z Merkáv alebo podobných tankov pre vysokú cenu nebude aj tak nič, aspoň čo sa týka Slovenska. Leopardy 2A4 sú už rozpredané a ako sa aj tu spomenulo, tak ten dobrý čas na ich kúpu sa už prešvihol a tie v Španielsku nie sú práve v najlepšej kondícii, ešte slušne povedané , čo som čítal, preto ich aj nikto nechcel. Nakoniec aj tak nezostane ako sa spoľahnúť na vlastné možnosti. Koniec koncov zbrojný priemysel v ČR a v SR bol na dobrej úrovni a prečo nevyužiť to čo sa vie a je schopné vyrobiť? Vzhľadom na tú finančnú mizériu ja si viem predstaviť pokračovanie v modernizácii aspoň u nás T 72 Moderna. Ten tank má aspoň spredu lepšiu pasívnu ochranu ako T 90, minimálne čo sa týka plochy, čo som sa pozeral. Ak by sa vylepšila optika a elektronika, a pasívna ochrana by sa vylepšila aj aktívnou ochranou napr. izraelským Trophy systémom, tak by to bolo slušné a nie veľmi drahé riešenie. Trophy systém Izraelci predávajú ak sa dobre pamätám za nejakých 600 000 USD. Však pár článkov dozadu ja písané o tom, že aj Rusi vyťahujú T 80 zo skladov a modernizujú ich.

  • Rase
    15:48 06.01.2017

    Koukám, na kolik vyšly Singapurce ty nové Merkavy. Za 50 tanků dali 500 mil.USD.
    Tedy 50 nových Merkav Mk.IV v plné palbě i s kompletním zázemím a municí, by nás vyšlo na 13 miliard Kč. V optimálním případě bysme nakoupili 100 tanků za cca 25 miliard.
    Najednou ty modernizované Leopardy nevypadají tak draze (Abramsy by asi vyšly podobně), byť nově vyrobené Leopardy 2A7 budou patrně ještě dražší než těch 10 mil.USD, jako u Merkav.

  • Rošťák
    15:34 06.01.2017

    Rase: Dík za info :) Problém s powerpacky by byl vyřešen a MG251/3 splňuje STANAG 4385 (Munice ráže 120 mm × 570 pro tankové kanóny s hladkým vývrtem
    hlavně)

  • CerVus
    15:23 06.01.2017

    Jinak se nedivím, že nám ty Sabry nabízejí. Ve 2014 už kompletně vyřadili z prvosledových jedontek Magach a snaží se je udat v Africe a Jižní Americe. Izrael navíc disponoval 700ks M60, 250 jich skončilo v Turecku, spousta jich byla zničena nebo vyřazena, ale i tak jim zůstává velký počet kusů na skladě. Něco si asi nechají, aby to mohlo dělat křoví pro raketové Pereh, pokud je také neplánují brzy vyřadit. Nasvědčovalo by tomu, že je po 30ti letech odtajnili. Očividně se ale snaží unifikovat svou těžkou výzbroj.

    Jinak ještě k těm Leopardum 2a4. Singapur vlastní 182ks ex Německých A4, které byly i modernizovány. Teď ale pořizují Merkavy. Tudíž by byla šance od nich pár desítek kusů odkoupit. To by vyřešilo problém s počtem Španělských A4. Obecně jsme ale zaspali dobu. Časy, kdy se jich státy v NATO zbavovaly ve velkém jsou dávno pryč.
    Anglie se teď bude zbavovat 56ks challengerů 2, jenže ty krom nich vlastní pouze Omán. Stejně je na tom Francouzský Leclerc 2, ten má krom Francie jen Saudská Arábie. Je sice lehčí a také prochází modernizací, ale zase se pro nás moc nehodí.
    Naší jedinou možností je stejně jen ta nejdražší. Od Španělska by jsme mohli vzít pár A4 a nechat je předělat na vyprošťovací a k nim pořídit nové A7.

  • Rase
    15:04 06.01.2017

    Tak jsem právě zjistil, že Merkava IV používá licenčně vyráběný, německý EuroPowerPack :D Jen se jmenuje jinak, ale je to staré dobré MTU (!)

  • liberal shark
    14:54 06.01.2017

    To Rostak
    Soucasnou cenu neznam, japonska vlada mluvi o uvolneni exportnich pravidel uz leta, soucasni Japonci zas tak mali nejsou, v BVP taky moc mista neni, ND - nevim ale motor by byl nemecky, Merkava je o 20 tun tezsi. Urcite by stalo za to tuto moznost ptezkoumat.

  • Rošťák
    14:45 06.01.2017

    liberal shark: U type 10 vydím 3 problémy
    1) Cena: našel jsem že japonskou vládu stojí kus $11.3 m
    2) Japonsko má velice přísné podmínky pro export zbraní
    3) Jak už poukázal SerVus - pracovní prostor osádky - at chceme nebo ne, je konstruovaný pro Japonce

    A když už se tu několikrát objevilo varování o ND tak Japonsko je o dost dál, než Izr. a navíc s ním nemáme tak dobré vzájemné vztahy jako s Izraelem.

  • CerVus
    14:39 06.01.2017

    Sakra u téhle věty jsem se musel zasmát: "Only 560 Merkava 4’s are expected to be in service with the IDF until 2020." Na počet obyvatel snad mají nejvíce moderních tanků na světě. No i když Egypt má udajně tisíc Abramsů.
    Jinak tady je celkem pěkný přehled tanků: https://21stcenturyasianarmsra...

  • CerVus
    14:27 06.01.2017

    liberal shark: A vejde se do těch Type 10 vůbec Evropan? Japonci jsou proti nám o dost menší.

  • Marthy
    14:24 06.01.2017

    Rimr71-předpokládám že tušíš že už existují dýmové granáty či generátory tvořící dým který zakryje techniku i před infrazaměřovači...
    Netuším čím jiným by tanky mohli odhalit Chrizantému skrytou dýmovou clonou.

  • liberal shark
    14:23 06.01.2017

    Reseni pro CR existuje - 3 prapory japonskych MBT Type 10. Nizka hmotnost, standardni nemecky motor a kanon, perfektni mobilita, minimalni vyvolane naklady, munice NATO.

  • RiMr71
    14:02 06.01.2017

    "Několik Chryzantém zakrytých dýmovou clonou určitě dokáže tankům řádně zatopit"

    ...jojo... dnešní tanky jsou v případě zahalení cíle dýmem úplně bezzubé...

  • Marthy
    13:42 06.01.2017

    Stíhače tanků nebo LT nahradí MBT jen do určité míry,a taky by si nemohli troufnout přímý souboj s MBT.
    Výjimka je,podle mého,květinka-zabiják (Chrizantema),ta za vhodných podmínek pro ni,tj bojiště s velkým dohledem bude pro tanky velmi nebezpečná.Několik Chryzantém zakrytých dýmovou clonou určitě dokáže tankům řádně zatopit,na její radarem naváděné rakety jsou krátké i nejlépe obrněné tanky.
    Ale musí se použít jen v podmínkách pro ni vhodných,v členitém terénu,ve městě a jako podpůrné vozidlo v boji je zcela nevhodné.Jinak řečeno,MTB v současné době nelze plnohodnotně nahradit jinou technikou.

  • Rošťák
    13:09 06.01.2017

    S tím že počet 30 moderních tanků je neadekvátní souhlasím, rád bych viděl v Ačr cca 100 aktivních a potřebný počet záložních strojů.
    Nadruhou stranu, jsem vždy byl odpůrcem úvah o nahradě těchto storjů stíhači tanků či lehkými tanky. jsem pro zachování kategorie MBT i v počtech stávajících.

  • kalamar
    12:23 06.01.2017

    Marthy
    Datum: 06.01.2017
    Čas: 11:23

    Nejsem odborník ani přes tanky ani přes armádu ale viděl bych to naprosto stejně jako by mi to Marthy z pusy vytáhl:-)

    Cca před půl rokem jsem tu četl diskusi kde zaznělo že Izraelci mají zájem o našich 100 T72 ale už bych těžko dohledal odkaz.

    Nevím jestli AČR má v dnešní době ucelený obraz o počtech techniky,počtu živé síly,náhradní techniky a vůbec rozvoji schopností armády ale vím že mít přes 3 desítky moderních tanků nekoresponduje ze zhoršenými bezpečnostními podmínkami ČR tak jak o tom přes 3 roky politici rádi mluví.

  • CerVus
    12:06 06.01.2017

    Pořád ty firmy ale budou muset mít před modernizací zpracovaný nějaký projekt a nějaký ten prototyp. Nejde jen o to nějak to poskládat do kupy, koukat co z toho bude, nasledující roky vychytávat chyby a koukat kdy se jaká součást přestane dělat. Takový tu je už Šakal. To už bude lepší šáhnout po nějakém hotovém modernizačním balíčku. To co nabíz IMI pro t-72 není zatím žádná hitparáda. Proti tak modernizovanému tanku je Sabra III tank z jiného století. Poláci mají rozhodně zajímavější balíček, který by opravdu dával smysl pokud by k modernizaci přistoupili i oni s jejich 150 tanky v aktivní službě a nějakými 300 v rezervě.

  • Rase
    11:55 06.01.2017

    JiriR:
    Však ano, to je taky v pohodě. Navíc u Leopardů je možné postavit společnou battlegroup, ať již s Rakušany, Němci nebo Poláky a provozovat je společně někde v Pobaltí, nebo Východním Polsku. Tím by se snížily náklady na zázemí a logistiku (podělili by se s námi). Stejné je to s Abramsy, tady by jen byla vhodnější Battlegroup (rovněž na Východě Evropy) s Američany. V případě nákupu Merkav, by nic takového nešlo.
    ps. Leopard 2, ať již zmodernizovaný, nebo nový, by byl dobrý v tom, že pak by šlo snáz přejít na Leopard 3 (postupně zavádě, až budou Leopardy 2 dosluhovat).

  • logik
    11:54 06.01.2017

    Izraeité mají zkušenosti, ale to nic nemění na tom, že by to byla drahá sranda, která by stejně problém nevyřešila.

    Osobně daleko radši budu, když budeme provozovat 30 leopardů, než 100 modernizovaných Tček. Protože sice ty téčka asi budou mít větší bojovou hodnotu, ale nulový modernizační potenciál. V případě problémů pak "rozšířit flotilu" leopardů půjde snadno (byť draho), zatímco s modernizovanejma Tčkama nám prostě časem ujede vlak a změna bude ještě dražší, než teď.

    Na merkavy nemám názor, nevím, nakolik by opravdu vyšli v reálu levněji a nakolik by byla zajistitelná dodávka náhradních dílů. Spíš bych byl opatrnej, stejně v případě konfliktu budem působit ve větších celcích a těch pár merkav za logistické problémy stát nebude, takže bychom byly za černou ovci. Jiné by bylo, kdyby do nich šel ještě někdo další, ale kdo?

  • Marthy
    11:23 06.01.2017

    Podstatné je o kolika nových či modernizovaných tancích AČR uvažuje,kolik tanků chce provozovat.
    Aby naši armádu nové tanky významně posílili odhaduju že potřebujem nějakých 100-150 tanků.V tom případě bych v naši armádě nejraději viděl nové Merkavy4.Jsou levnější,modernější a podle mého jejich bojový hodnota je vyšší než u předraženého leopardu.Nechal bych Merkavám původní kanón,mezi municí by nesměly chybět podkaliberní střely s jádrem s ochuzeného uranu.
    Je ale otázka jestli máme na to koupit tolik tanků,přijmout a vycvičit osádky do nich,nakoupit pro nové,odlišné tanky (než používáme teď) zabezpečovací techniku,mostní tanky a jiné.
    Pokud ne a armáda uvažuje o nějakých 30 tancích,je zbytečné něco nového nakupovat.Ani hodně dobrých 30 tanků sílu naši armády nijak významně nezvýší,Je nesmysl abychom provozovali 2 rozdílné tanky jen proto abychom mohli pár nových Merkav nebo Leopardů předvést jednou za rok na den NATO.Byly by to peníze vyhozené s okna,to už je lepší třeba generálka a lehká modernizace skladových T-72,tak aby vydržely ještě 10-20 let,a pak se uvidí.
    Jinak pro Logika-Izraelské firmy mají s modernizací Sovětské výzbroje bohaté zkušenosti,sami modernizovali množství ukořistěných Sovětských tanků.Takže modernizace našich T-72 Izraelskými firmami by nemusel být až tak špatný nápad.

  • JiriR
    10:43 06.01.2017

    Rase: Když to zvážím komplexně (náklady, logistika, překročené náklady na vývoj a nejasný výsledek, počty) a podívám se na to očima Daniela Košťovala, solidního, spokojeného člověka který nechce žádné dobrodružství: Tak je jasné, že zajíce v pytli ne (modernizace T72m5cz), mírná modernizace T72m4cz ne (nic to neřeší-viz analogie se Šakalem ve slepé uličce), Merkava ne (příliš odvážné a komplikované), IVF s kanonem 120 ne (čelní odolnost proti APDS rovna 0), takže zbývá pořídit a modernizovat Leo2 či Abrams. Zřejmě to bude tak, že VOP naváže kontakt s KMW a CSG kontakt s GD. A komise s mnoha členy dle mnoha faktorů rozhodne.

  • ruleta
    09:55 06.01.2017

    Dalsi offtopic diskuze, clovek polozi dotaz k tematu -

    Mne by zajimalo na zaklade ceho blog usoudil, ze jde o TOW-2A, podle spiraloveho prubehu drahy letu bych tipoval nejakou ruskou ATGM.

    A dozvi se co ma mit armada CR ve vybave :D

  • Klimesov
    09:36 06.01.2017

    Rase:
    Zajímavý odkaz. Dikes :-)

  • logik
    09:32 06.01.2017

    Modernizaci T72 prosím né. V českých podmínkách by to dopadlo tak, že bychom dostali vysoce podprůměrný stroj (T72 je prostě už za zenitem) za vysoce nadprůměrnou cenu. Modernizace má cenu ve velkých počtech a ty my mít nikdy nebudem.

    Pokud se nepodaří vyjednat vyloženě speciální nabídku, tak myslím také dost můžem zapúomenout na "čechizaci" jakéhokoli tanku. Kvůli řádově desítkám tanků myslím nikdo vývoj dělat nebude (repsektive ho nezaplatíme) - a čím novější tank, tím složitější vývoj.

    Ideální by myslím bylo se přifařit k nějaký větší zakázce (IMHO je vlastně jedno na kterej tank, pokud to nebude T55 :-)) a tím srazit cenu, ale to naši politici z určitejch důvodů neudělaj.

  • Rase
    09:22 06.01.2017

    Myslím, že ty první 2A4 získali darem. Kupovali až později 2A5, rozhodně za dobrou cenu, které modernizaci zatím nepotřebují. Ale jak říkám, hodně by mě zajimal oficiální nároz Izraelců a MO, na Merkavy IV pro AČR. zhruba před půl rokem, jsem o merkavách psal náměstkovi MO Koštovalovi, jestli si to četl osobně, netuším, ale třeba jo :D

  • vladimír
    08:26 06.01.2017

    No však Polsko kúpilo Leopardy 2A4 od Nemecka za približne 2 mil USD za kus. Ako aj v AN bolo napísané, tak ich zmodernizujú novou nadstavbou Revolution MBT od Rheinmetalu za 4 mil.USD. Takže v podstate nový moderný tank budú mať za necelých 6 mil. USD, čo je dobrá cena.

  • Rase
    08:12 06.01.2017

    klimesov:
    CV90120 (v modernější verzi), PL-01 neboli Gepard (co připravují poláci), ale věží se 120mm kanónem (od Cockerill) jde osadit jakékoliv BVP. ASCOD, Lynx, nebo Puma. Jen počítejme s tím, že to vyjde dráž než třeba ta Merkava IV (!) Tady jsem to shrnul:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • Rase
    08:09 06.01.2017

    vladimír:
    To je cena jako za modernizované ojeté Leopardy (!) Hodně zajimavé. Pokud by to bylo na mě, jen bych ty Merkavy poevropštěl a připlatil si za L/55 a europowerpack. Neměl by být problém je osadit a cenový rozdíl, proti americkým komponentům (které izraelci stejně dovážejí) nebude zásadní. Samozřejmě k Merkavám pořídit Namery 1:1 (nekonkuruje plánu pořídit nová BVP), ty myslím vycházely na cca 3 mil.USD, tak máte Merkavu+Namer za cenu menší než nový Leopard.
    Jinak, ty ojeté Leopardy klidně můžou zmodernizovat i Izraelci, do podoby Sabra III, jen si musíme připlatit za nějaký ten vývoj. Problém je ale stejný jako u všech MBT, vybudovat zázemí pro těžké stroje.

    Pokud bysme nechtěli utrácet za nutnost vybudovat zázemí pro MBT (ať již Leo, nebo Merkava), tak je řešením zmíněný podpůrný tank na podvozku BVP + 120mm kanón. Tyhle věže jsou osadit na jakékoliv evropské BVP, všechny váží cca 35 tun, nebo i víc, nosnost mají dobrou. Klidně si může vzít od poláku věžě z Gepardu (ten střední tank co kutí) a osadit jím ASCOD 35/42, CV90 nebo Pumu. U těchto strojů je výhoda v tom, že se využije zázemí nutné pro BVP. Mosty a vagony byly dělané na T-72, tak v pohodě zvládnou i tyto střední tanky.

    Všechny tři možnosti mají svoje klady, záleží na koncepci, kterou MO zvolí

  • Klimesov
    07:56 06.01.2017

    CerVus:
    Ta Cv 90-120 nebo jiný lehký tank by taky nemuselo být zrovna špatné řešení. Samozřejmě, že se to nevyrovná MBT, ale pro potřeby obrany v naších podmínkách by to nemuselo být marné řešení. Pokud by se to vzalo šikovně do ruky (asi jako každá věc) tak by to mohlo dopadnout dobře. Doplnit je o nějaké to slušné BVP.
    Čistě teoreticky, který z lehkých tanků by byl vhodný? :-)

  • vladimír
    06:32 06.01.2017

    No keď sa tu toľko o tej Merkave IV toľko píše, tak podľa anglickej Wikipedie Izrael ponúkol Kolumbii 25 -40 ks Merkáv Mark IV v priemernej cene 4,5 miliona USD.

  • Trener
    03:40 06.01.2017

    Jak už tady bylo níže uvedeno, tanky se hodně v míru přesunují po železnici. Nedávno jsme trošku zabrousili i do téma ramp pro ně při jejich vykládání/nakládání. Zajímalo by mě, jak by se bral ohled na silniční mosty při nějakém konfliktu. Na mostech bývá k nejvyšší nosnosti údaj "pouze jednou vozidlo", nebo tak nějak, tak až pojedu do práce, tak se schválně kouknu, kolik tam nejvíc bývá :-).
    Chtěl bych se zeptat, jak je to s těmi tankovými pásy u Leo 2 a Abramsů? Ty gumové členy na pásech slouží nejen pro komfortní přesun po silnicích, nebo i v terénu? Dříve, nebo u ostatních to nebylo, nebo není normálně zavedeno.

  • Marthy
    00:57 06.01.2017

    Další možnost jak získat hodně muziky za málo peněz (relativně) je modernizace našich skladových T-72,někdo tady psal že jich máme ještě asi stovku.Ale modernizaci by provedly Izraelské firmy,které mají zkušenosti s modernizací například těch Sabrů.Věřím že by s těch T-72 dokázali vydolovat tank lepší než jsou ty Sabry za menší peníz než by přišli ty Sabry.100 dobře modernizovaných T-72 by už byla slušná tanková síla.

  • matus
    00:24 06.01.2017

    Nehnevajte sa pani, ale nieje to stale o tom istom ...zasiahnuty t90, zasiahnuty ambrams, teraz Leo. Ale ako bolo pisane uz aj nemci a sovieti vedeli ze bez pechoty su tanky zranitelne, aktivna obrana a pechota musia spolupracovat. ved oni vyzeraju ako amatery. Ved ako len mozu nechat tank uprostred pustiny len tak? Ako ze stojim?

  • Maximus
    00:13 06.01.2017

    Co se týká konceptu zmiňovaného vozidla palebne podpory, tak jsem mluvil před několika roky osobně s tankisty od T-72MCZ4 a bez velkého váhání odpověděli, ze okamžitě by ty svoje Tečka za toto vyměnili.
    To je prosím názor lidi, kteří mají k dane technice nejblíže a v boji by ji svěřovali život.

  • Maximus
    23:59 05.01.2017

    Vidím, ze někteří chytráčci zde si přesun tankové roty představují jak Hurvínek válku :-). Pokud bereme tanky jako důležitou součást taktického manévru, tak není zrovna moc praktické řešit u rady řek a ricek v ČR mosty, jestli zvládnou přesun tankové kolony. Rovněž správně připomněl Marthy a Kalamar, přechod na západní těžší tanky znamená obměnu i rady ženijní techniky. Ne ze by některá už nepotřebovala nahradit, ale určitě ne všechna a hned.

    Docela mě pobavilo, jak si někdo představuje, ze kvůli nějaké zahraniční misi vyjedou z kasáren nové tanky k nejbližšímu nádraží po svých, rozmlati cesty a pak se jen tak naloží :-))).

  • CerVus
    23:35 05.01.2017

    Kalamar: Tak u nás tu výběrové řízení nejspíše vyhraje ASCOD a ten má max 105 sloužící primárně k palebne podpoře. To nové 120mm dělo pro Abrams je sice lehké, ale je otázkou jestli by ho vůbec někdo chtěl montovat do bvp a kolik by to ve výsledku stalo. Mé oblíbené cv90-120 se také hodí leda na útoky že zálohy do boků mbt.
    Nakonec až nám (brzo) doslouží t72cz4 vytáhneme z uloženek další t72 a necháme je v Polsku zmodernizovat společně s jejich tanky.

  • Arassuil
    23:32 05.01.2017

    Rošťák: Však v pohodě. Spousta lidí si tohle neuvědomí...

  • Rošťák
    23:19 05.01.2017

    Marthy: ono se dost často využívá železniční ho transportu a to jak po ČR, tak i do zahraničí

  • Marthy
    23:13 05.01.2017

    Maximus-tak je jasné že se zavedením podstatně těžších tanků by byl docela problém a stálo by to nemalý peníz,zdaleka ne jen za samotné tanky a jejich příslušenství.Dopravit je někam by nebylo jen tak,jsou potřeba tahače s valníkem který uveze nějakých 65 tun,a kolik mostů v ČR snese takovou zátěž?Kdyby se eventuelně uvažovalo že pošlem tankovou brigádu na cvičení do zahraničí,nebo dokonce někam na misi,nebyla by žádná sranda je tam dopravit,otázka by byla kudy,čím,a hlavně za kolik...
    Kdysi byl v ATM článek co technicky a logisticky obnáší přesun tankové jednotky někam do Afriky či na blízký východ,není to nic jednoduchého ani levného.A přesun tanků jejichž hmotnost přesahuje únosnost většiny naší dopravní infrastruktury by byl ještě náročnější.
    Poláci jednu dobu plánovali vývoj vlastních tanků,zajímavé bylo že měli mít váhu max nějakých 45 tun,pokud si to dobře pamatuju.Hádám že důvod pro to byla jejich dopravní infrastruktura.

  • Rošťák
    22:59 05.01.2017

    Arassuil : Měl jsi / jste pravdu, Merkava pojme 8 vojáků/ 3 raněné jen v případě že má pouze 10 nábojů v automatu. Omlouvám se za mystifikaci

  • kalamar
    22:52 05.01.2017

    CerVus
    Vůbec nepochybuji o tom že by Izraelci ty Sabre III pro nás vyšperkovaly.A že by byli i lepší než Leo 2A4.Ale zminují se taky o tom že bychom získali silné tanky minimálně na 15 let.Popravdě nevím jak si to přebrat,jestli za 15 let budou stávají technologie překonané a nebo po 15ti letech už nebude mít smysl další modernizace.Konec konců už ted je to velmi stará platforma ikdyž do mrtě předělaná.

    S pořízením nových tanků pro AČR jsem spíš nabyl dojmu,že potřebujem něco mladšího s potencionálem další a další budoucí modernizace s minimem konstrukčních mantinelů.

    Co se týče té Merkavy IV tak její zadní prostor je především pro další munici pač v revolverovém zásobníku má 10ks munice.Celkem veze 48ks kanonové munuce a 30 min do 60mm minometu.V případě nějaké nenadálé situace zadní prostor pojme 6-8 vojáků nebo 3 zraněné na nosítkách.Takže asi tu munici by museli vyházet ven.Zadní prostor defakto využívali pro evakuaci osádky ze zasaženého tanku či jiného vozidla.Lze Merkavu použít jako BVP ale není to její primární úkol.
    V podstatě potvrzuji co napsal Arassul a pro představuji přidávám odkaz kde najdete interier merkavy I kde zadní prostor je stejný jak u merkavy IV.
    http://technet.idnes.cz/souboj...

    Maximus
    Co se týče budoucích těžkých tanků u AČR tak by museli projít brutální obměnou i naši ženisté(pontony,vyproštovací tanky).
    Jináč to BVP(level5) s 120mm kanonem i to by mohla být zajímavá cesta,tuším už Rase se na toto téma párkrát tu kladně rozepisoval.

  • KOLT
    22:42 05.01.2017

    pro flanker.jirka: S K2 bychom ovšem museli opět zavést limit na výšku tankysty. Místo původních 184 cm by to ovšem tentokrát bylo 164 cm ;-)

  • ruleta
    22:42 05.01.2017

    Mne by zajimalo na zaklade ceho blog usoudil, ze jde o TOW-2A, podle spiraloveho prubehu drahy letu bych tipoval nejakou ruskou ATGM.

  • flanker.jirka
    22:37 05.01.2017

    Víte někdo něco bližšího o tom co se snaží vyvinout Srbové? https://militarytechcooperatio...

    Když už tu zmiňujete jednoho "ptáčka" tak třeba by AČR pořídil tanky jinej podobnej šíbr, pan Tvrdík, mohl by dodat tanky z říše středu :-D

    Osobně se domnívám, že každý soudobý tank, včetně T 72 M4CZ, pokud fungují, tak při patřičné podpoře a doplnění o pasivní a aktivní ochranné systémy je schopen ochránit posádku a vést boj, jde jen o výcvik a taktiku.
    Pokud se brát ohled na počet členů posádky a maximální hmotnost, bych se poohlédl třeba pokorejský K2 black panther (T90 MS neni politicky průchozí)

  • Rošťák
    22:32 05.01.2017

    Arrasuil: Dík za info, pohledám, jinak na tomto vdeu je výsadek pěchoty z Merkavy 4 čase 2:25 https://www.youtube.com/watch?...

  • Arassuil
    22:05 05.01.2017

    Rošťák: Izraelci si u Merkavy zakládají na tom, že ve věži je jen těch 10 kousků v automatickém bubnu. Zbylých 38 je v zadním "přepravním" prostoru. Ono pokud opravdu skladují každou jednotlivou střelu v individuálním kontejneru, kam bys je v té věži chtěl nacpat? Zmiňují to snad v každém článku, který se Merkavou jen trochu zabývá (verze I-III měly munici ve schránkách po 4)

  • jj284b
    21:49 05.01.2017

    Echo: modernejsie strely TOW pouzivaju Termalny zobrazovac na sledovanie stopovky... a ten Sthorou nezarusis.. pravdou ale je ze do Syrie TI systemy neboli dodavane.

  • Rošťák
    21:45 05.01.2017

    edit: Poprosil bych ADMINISTRÁTORA o odstranění příspěvku z Rošťák Datum: 05.01.2017 Čas: 21:40
    Použil jsem nevhodný odkaz . Děkuji
    Arassuil: Podle mě je zásoba 48 ks ve veži a z toho je 10 ks v automatu a prostor je udáván pro 6-vojáků s tím že by z důvodu místa bylo optimální mít sekci o 4 lidech.
    Jinak ty vrata jsou +/- jako jedno křídlo u bevek
    Jinak podle mě by byla neoptimálnější kombinace Merkav a Namerů ´, jak j psal níže, ale to je vážně jen sen, ale ani rampa Namerů neni o moc větší .....
    http://www.armyrecognition.com...

  • Rošťák
    21:40 05.01.2017

    Arassuil: Podle mě je zásoba 48 ks ve veži a z toho je 0 ks v automatu a prostor je udáván pro 6-vojáků s tím že by z důvodu místa bylo optimální mít sekci o 4 lidech.
    JInak ty vrata jsou +/- jako u bevek
    Foto:
    https://qph.ec.quoracdn.net/ma...
    Jedinou fotku sesedající pěchoty jsem našel tady, ale ta nám nc moc nepoví
    data:image/jpeg;base64,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
    Jiank podle mě by byla neoptimálnější kombinace Merkav a Namerů ´, jak j psal níže, ale to je vážně jen sen a ani rampa Namerů neni o moc větší .....
    http://www.armyrecognition.com...

  • Maximus
    21:26 05.01.2017

    Do nákupu těžkých západních tanků by se mělo započítat i celorepublikové zmodernizování silniční infrastruktury typicky mostů, které jsou z minulosti pragmaticky dimenzované na lehčí tanky Varšavské smlouvy.
    Rozhodně stojí za to uvažovat i nad tím, zda MBT v naší armádě nenahradit 120 mm kanónem na podvozku zaváděného BVP s maximální balistickou ochranou (Level 5) doplněného o hard kill obranný systém a slat mřížovou či síťovou ochranu.
    Případně současné u T-72MCZ4 parciálně modernizovat systémy, které se již nevyrábí a jejichž kusová výroba je astronomicky drahá, stejnými systémy jako u zmíňených "vozidel palebné podpory".
    To vše samozřejmě za situace, že by náš obranný průmysl se měl zapojit do připravovaného projektu "Eurotanku" s určitou garantovanou opcí. Byla by tak šance získat moderní technologie pro tuzemský obranný průmysl.
    Mezi tím pracovat na zmíňené infrastruktuře a připravit se tak průběžně na příchod těžšího typu tanku.

  • Arassuil
    21:24 05.01.2017

    Rošťák: Merkava IV má sice prostor pro výsadek, ten ale není primárně určen k tomuto účelu. Za normální situace se v tom prostoru převáží dodatečná munice pro kanón (v celém prostoru věže se nachází jen ty náboje, které už byly nabity do otočného bubnu - teď si nepamatuju přesně, ale snad jen 10 ks?). Pokud chcete z Merkavy udělat APC/IFV, musíte veškerou tuto munici vyházet ven. A i potom má tento prostor mnoho omezení. Postrádá například plnohodnotný průlez - chci vidět plně vybaveného izraelského pěšáka, jak se rychle snaží procpat skrze ta dvířka, která slouží především jako únikový východ pro posádku. A za další - případě, že tam nacpete 6 pěšáků i s výzbrojí a výstrojí, budou podmínku uvnitř horší než jaké v současnosti panují v našich BVP.

    Tím vším chci jen říct, že Merkava si jen těžko bude převážet vlastní pěchotu.

  • Rošťák
    21:21 05.01.2017

    Jinak pánové, ted jsem koukl na diskuzi u kolegů letadelkářu a můžu za sebe napsat že naše diskuze jsou lepší, ač tu mají lidé názory tak se tu daří diskutovat slušně a tříbí se názory, takže díky za to!

  • CerVus
    21:09 05.01.2017

    Kalamar: Tak on tam má v podstatě pravdu. Už sabra MK II se více než vyrovná nemodernizovanému leo 2a4. MK III už má mít pancerovani a řízení palby na úrovni merkavy MK IV. Navic sabra MK III má i varování v případě zaměření, takže by se jí nemělo stát to co těm třem Tureckým MK II. (Jeden z nich byl i přes přímý zásah raketou Kornet jen lehce poskozen)
    Otázkou je tedy co by se z těchto nouzových řešení vyplatilo. Opravit a modernizovat ty Španělské a4 (kterých není ani dost) nebo Izraelské M60.
    Navíc u nás ta nouzová řešení přežívají. Nikdo snad nevěří tomu, že modernizované Dany budou za dalších 10 let znovu nahrazeny.

  • Rošťák
    21:06 05.01.2017

    krystofmraz: Myslím že nejde o to že to bylo Leo2 a něco jiného by tam uspělo lépe (nebo neuspělo). Jde tu jen o to, jak je nasadily.... K tomu by nám mohlo dostříc video, kdyby bylo........

    I když se to zkoušelo mockrát, vždy to dopadlo tak, že tanky , které nedoprovází jejich pěchota jsou snadným cílem nepřátelské pěchoty.

  • Rošťák
    20:57 05.01.2017

    Kalamar: Díky chlape za odkaz (y) No rád bych viděl porovnání Sabrů III a bet 4 na živo. Jediná výhoda sabrů by mohla být nižší hmotnost, ale tu bych jako hlavní výhodu nebral.

    Jinak s tímhle se nedá než souhlasit:
    Jsme malý stát s malou armádou a právě proto bychom měli přistupovat k našim vojákům jako Izraelci

  • Rošťák
    20:42 05.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    petr.svetr:
    1) Nevidim jediný důvod proč by vadila 4 členná osádka.
    2) Máme pěchotu, dokonce mechanizovanoua světe div se, 73.tp má celou rotu mechny, takže při zachování +/- stejného počtu lidí by mohl mýt prapor 3 tankové roty po 13 Merkav (3 čety po 4 vzidlch + vozidlo vr) a dokonce s vlastní pěchotou v tancích.
    3) Nemyslím si že by Ačr neměla na Leo2 (nebo na nové tanky) , ale problém spíše vydím v "akvizičním" procesu (myšleno všeobecně) kde místo obněny a doplnění materiálu (Nejen technika) se nedokáží finance proinvestovat a vrací se do rozpočtu.
    4) M60 at uz jakoliv modernizvaný je dle mě nesmyslné plýtvání financí

  • krystofmraz
    20:22 05.01.2017

    Popravdě řečeno, nenapadá mě pro tuhle situaci horší tank než leo a nenapadá mě za stejných podmínek ani horší vozidlo než tank. Měli si je šetřit na vojenské přehlídky.

  • kalamar
    19:29 05.01.2017

    Tady je článek o tom kde nám Izrael doporučuje Sabre místo Merkav,zdůvodů že Sabre lépe vyhovuje středoevropským podmínkám,že je lehčí a rychlejší ale to my fandové Merkav jsme nechtěli slišet.Samotného by mě též zajímalo v čem 65t Merkava nevyhovuje střední Evropě pač Leo2 není o moc lehčí.
    http://www.securitymagazin.cz/...

    Od Izraele kupujeme dost sofistikované radary,s největší pravděpodobností a i po logické stránce bude následovat i PVO.Tak proč né tanky a to v plné hitparádě.Jsme malý stát s malou armádou a právě proto bychom měli přistupovat k našim vojákům jako Izraelci.Není moc států na světě co by měli s Izraelem tak kladný vztah jak Česká republika bylo by záhodno začít na tom stavět.Konec konců i Strnad nějakou dobu už s Izraelem spolupracuje (jen namátkově viz 3D radary,BMP-M2-EXCALIBUR)

  • Marthy
    19:26 05.01.2017

    Klimesov-jasné,rozumím tomu jak jste to myslel,většina tanků byla primárně určena pro jiné bojové podmínky než se teď používá.
    Jinak na záběrech ze Sýrie jsem viděl zajímavé amatérské úpravy tanků pro zlepšení jejich oddolnosti.Svařované mřížky,pneumatiky připevněné na tank kde se dalo,na tank přivázané matrace a peřiny nebo co to...(na tom asi posádka i spí,takže víceúčelový systém :D).Nejzajímavější co jsem viděl byla myslím T-55,na sobě navařené mřížovité nosníky (jako zábradlí)a mezi tím zábradlím a pancéřem tanku nasypané kameny-no kameny,spíš řádné balvany,muselo jich být hezkých pár tun.Zajímalo by mě jak je to účinné,možná to obložení šutrama bude účinnější než aktivní pancíř :)

  • dusan
    19:24 05.01.2017

    Nechcem tu byť "pesimista" ... ale čo si tak matne spomínam, tak jedna spomínaná možnosť bola reálne na Slovensku preverovaná ...

    Bola to možnosť osadiť novej veže na podvozok T-72. Nebolo to nič nové ... ale posadenie veže z francúzkeho tanku Leclerc. Zdá sa mi, že to skončilo vo fáze štúdie. Predpokladám, že pre jednoduchú príčínu - cenu. Nová plne vybavená veža je totiž poriadnou položkou modernizácie a i podvozok by bolo nutné upraviť a minimálne posilniť ...a stále by sa to nevyrovnalo originálu kvalitou ... ale len pomaly cenou. Takže zrejme to celé stratilo zmysel.

  • petr.svetr
    19:22 05.01.2017

    Podle mého názoru neni na trhu tank vhodný pro ČR. Tank Merkava4 potřebuje 4-členou osádku a umožnuje vést výsadek což neni zrovna dobré pro ČR ,co by tam vozila když žádnou pěchotu ani nemáme.
    Na leopard 3 si můžeme rovnou nechat zajít chut,protože když nemáme ani na leopard2 tak těžko koupíme leo 3 jenž bude zcela určitě dražší.
    O tanku m60 se pěkně psalo v ATM8/2016.

  • Echo
    19:16 05.01.2017

    Logik: "novější TOW už infra signál kódují a tak nejdou takto primitivně zarušit." ..... ak sa nemylim tak TOW funguje na principe, ze operator koriguje let strely vdaka infra signalu zo stopovky na rakete ..... cize ak prerazis infra ziarenie stopovky tak navadzacie zaradenie moze mylne vyhodnotit poziciu vlastnej rakety a tym ju nasmeruje mimo ciela ... neviem aky vykon maju tie infra reflektory Story, ale ak vyrazne prevysuju ziarenie stopovky tak je nejake kodovanie k nicomu ..... predstav si, ze v noci nieco signalizujes baterkou a za tebou sa rozsvieti 500W reflektor

    co sa tyka Leo2, nestratili Turci v Syrii uz cca 10 kusov?

  • Klimesov
    19:02 05.01.2017

    Marthy:
    Ještě doplnění k tomu co jsem napsal níže.
    Ono hlavně krom logistiky, tak v konfliktech nízké intenzity nedokážete plně využít potenciálu který tan má. Nevyužijete jeho rychlost, manévrovatelnost, palebnou sílu (tím mám na mysli podkaliberní střely) atd.
    Ovšem musím uznat, že s probíhajícími modernizacemi se vhodnost tanků pro konflikty nízké intenzity stále zvětšuje. Aktivní obrané systémy, nová citlivější elektronika, nové typy munice atd.
    Původně jsem neměl na mysli, že tank je něco co by na dnešním bojišti neměl co dělat.

  • Klimesov
    18:18 05.01.2017

    Marthy.
    Odkaz jsem právě četl dřív než jsem vám odepsal. A je tam popsané, že systém reaguje na laserový paprsek, kdy otočí věž směrem k ohrožení a odpálí zadýmovací granáty. To znamená, že celo kruhově dokáže Štoa fungovat proti laserovým naváděným PTŘS, kdežto proti střelám TOW jen z přední části.
    Co se týče zbytku špatně jste mně pochopil. Tanky se používají hlavně jako podpora a souhlasím s vámi je lepší tank mít než ne. Ovšem to že nejsou vhodné je dáno tím, že nasazení tanku je poměrně finančně a logisticky náročné. V klasickém konfliktu by nepřítel musel vynaložit stejné nebo větší úsilí aby nepřátelský tank zničil, ovšem v těchto konfliktech nízké intenzity protivník vynakládá minimum ceny oproti armádě, která nasazuje tank. V tom je ta jeho nevýhoda. Ovšem opět a znova se budu opakovat. Vše závisí na tom jak ten tank v boji nasadíte.

  • logik
    18:17 05.01.2017

    Marthy: ten tvůj popis naprosto ignoruje fakt, že novější TOW už infra signál kódují a tak nejdou takto primitivně zarušit.

  • dusan
    18:08 05.01.2017

    Izrael má špefifický volebný systém, ktorý neobmedzuje percentá vstupu strán do parlamentu a tak sa tam naozaj dostane "kadečo" a potom to "kadečo" zostavuje vládu ...lebo často "normálnym" stranám chýbajú hlasy a tak musí hlavne pravica spoliehať i na podporu povedzme si to rovno - nábožeským polobláznom, ktorých názory sú kontroverzné i pre Židov, nehovoriac o zvyšku sveta.
    Trochu nechápem to nadšenie pre Merkavu už len z tohto dôvodu. Prezident Obama bol dlho terčom kritiky radikálnych židovských politikov. To, že USA neustále podporuje Izrael a to i masívnou vojenskou pomocou ho nezachránilo od tvrdej kritiky od izraelského premiéra, že si "dovoľuje" nepodporovať bezvýhradne politiku Izraela. V prípade závislosti od dodávok by to znamenalo značnú neistotu, ako sa vyspí nejaký radikálny člen izraelskej vlády.
    Toto jednoducho u Nemecka či Francúzka nehrozí. A Nemecko i Francúzko sú stále x-násobne väčší obchodní partneri, ktorý by vedeli dodávky techniky garantovať bez nejakých "svätých" podmienok a ako protihodnotu by určite vedeli ponúknuť zaujímavú investíciu ....
    Iné je to v prípade dronov a podobne ... ale zložitú špecifickú pozemnú tecniku, ktorú nemá nik v NATO by som od Izraela nepreferoval ... napriek jej nespochybniteľnej kvalite. Treba si tiež uvedomiť, že tým, že si Izrael navrhuje techniku pre seba - t.j. pre horúci tvrdý kamenistný povrch, tak môže byť problém i u užívateľa s inými podmienkami, čo je úplne jasne i stredná Európa.

  • Klimesov
    18:02 05.01.2017

    RiMr71
    Jo to máte pravdu ze SSSR jsme dováželi ledacos, ovšem tehdy ssr tvořilo jednu desetinu světa :D
    Ne samozřejmě, že dovoz náhradních dílů není zas až tak velký problém. Jen jsem chtěl upozornit, že výběr techniky není jen o tom kolik to stojí ve finální fázi a co za ty peníze armáda dostane, ale je tam i ta logistická část, která převáží nejvíce. Přece jen i já sám kdybych si měl vybírat tak spíš u souseda než u někoho za kopečkami.
    Ovšem taky si myslím, že by byla Merkava asi nejrozumější řešení, takže souhlasím s vámi. Nikdy jí mít nebudeme :-D

  • Marthy
    17:58 05.01.2017

    Funkce štory je zhruba popsána třeba tady-
    http://www.military.cz/russia/...
    Nikdy jsem netvrdil že je tento systém 100%,to není žádný,nicméně přináší T-90 nespornou výhodu oproti tankům kteří podobné zařízení nemají.Kromě toho,jde o první část ochrany tanku,druhá je aktivní pancéř,třetí vlastní pancéř tanku.
    Jinak je velmi zvláštní že přesto že se tanky nehodí k vedení války proti teroristům dispunujícím rpg,ptřs atd,se proti nim neustále a ve velkém používají,a to každou armádou která tanky disponuje.Jak v Iráku,tak v Sýrii,Jemenu...a to znamená zcela jednoznačně jen jedno,že se tanky na tenhle druh boje vyplatí a hodí.Logicky-jinak by se přece nepoužívaly.
    Je spousta videí kde je zasažen /poškozen,možná zničen/tank,ale uvědomte si že to se povede sem tam,mnohokrát to určitě dopadlo obráceně,pokud si posádka tanku všimne pozice ptřs (nebo dostane echo) je výsledek jasný.Mít na své straně tanky je veliká výhoda,vždyť ukořistěné tanky používají i teroristé.Pokud by se do boje nehodily,proč by to dělali?

  • RiMr71
    17:47 05.01.2017

    Jednak si myslím, že ten konflikt není asi metrický, ale rozhodně metrický! (sorry, nedalo mi to :))

    Druhak - pokud jsme dokázali dovážet náhradní díly pro stovky kusů techniky z CCCP tak myslím, že těch pár motorů pro KDYBY 50 Merkav bychom dotáhnout zvládli taky :)

    Jenže Merkavy v naší Armádě jsou tak koncepční a rozumné, že tomu nevěřím. I když, to jsem nevěřil ani v izraelské radary...

  • Klimesov
    17:33 05.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Marthy. Funkci Štory si trochu pletete. Ano dokáže přerušit starší typy střel typu TOW, do jaké míry se zde řešilo už mnohokráte a ano dokáže i automaticky natočit věž směrem k ohrožení, ovšem pouze v tom případě, pokud se jedná o střelu naváděnou po laserovém paprsku, což mám pocit že staré verze TOW zrovna nemají. To znamená že paradoxně pokud by byl veden útok z boku, tak by systém nedokázal plně reagovat, protože by neměl na co.

    Jinak je celkem pošetilé myslet si, že nějaký tank na světě je vhodný pro vedení asimetrické (partizánské války). K tomu se z technického hlediska nehodí žádný tank na světě. Ano blízko k tomu má Merkava, ale ani ta není ultimátní a pokud jí špatně nasadíte tak shoří jako papír. To stejné Leopard 1, Leopard 2, T-90, M1A2 a další. Tanky nikdy nebyli konstruovány na tento způsob boje.
    V asimetrickém konfliktu záleží na tom co psal třeba Rase, tudíž na tom jak tank nasadíte do boje, a jak se na to připravíte. Viz porovnání s Kanadskými Leopardy 2 nasazenými v Afgánistánu.

    Jinak pánové co se týče nákupu Merkavy nebo jiné Izraelské vojenské techniky tak ano bylo by to paráda, ovšem z logistického hlediska by to byl docela velký problém. Ono nechávat si dodávat velkou řadu náhradních dílů přes půl světa (nadsázka) není zrovna výhodné. Ano dalo by se to vyřešit třeba licenční výrobou, ale tu si jednoduše musíte zaplatit. Z mého pohledu je daleko logičtější pořídit si buď Francouzské Leclerky a nebo nakoupit zcela nové Leopardy 2. A nebo počkat, popřípadě se zapojit, do vývoje Leoparda 3

  • Rošťák
    17:03 05.01.2017

    RiMr71: Za tuhle kombinaci jsem za, atˇ to panu S. noční můry přinese :) Myslím že ostatní věci mu to nahradí (tatry / Servisy/ Titusy / Pandury / Dany a etc)

    Rase (doufám že nebude vadit tykání ) Nemáš zdroj k tomu jednání o Sabrech? Jinak si myslím, že kdyby byl zájem z naší strany o Merkavy / Namery, tak by Izraelci byli ochotní jednat ....

  • Rase
    16:55 05.01.2017

    Merkava a Namer, by byly rozhodne zajimave a cool. Myslim ze kompatibilni s NATO jsou, pripadne se da spousta veci koupit u Nemcu, pripadne vymenit za tuzemske veci. Akorat je otazka, co na to Izraelci ? Pokud by misto Merkav vnucovali Sabru III, tak radsi nic.

  • RiMr71
    16:38 05.01.2017

    "tenhle vlhký sen by byl pro strnada možná noční můrou"
    ...a vovovo tom to je... :)

    A nejen pro Strnada (nic proti němu, jen ať se daří, prostě menší zlo) ale i pro ty přisáté chlapce ve špičatých botách..

    Leda že by Strnad přesvědčil TelAviv že je tady bude bude licenčně servisovat nebo upgradovat, zkrátka, pokud by na tom měl nějaký vejvar, tak by to chlapcům na MF a MO snad i schválil...

  • logik
    16:37 05.01.2017

    Marthy - pominu-li to, že vzadu nejsou co vím ty senzory (ale to se možná pletu), tak rychlost rotace věže je 40°/s. Tedy otočit věž dozadu trvá 3s. Tedy při útoku z méně než kilometru to nemusí stihnout (detekce rakety + otočení věže).
    Navíc co vím story, co maj T90 v Sýrii, nefungují na nové rakety, co komunikují kódovaně...

  • Marthy
    16:04 05.01.2017

    Kóďa-ukázalo se že šlo o chybu posádky,měli v boji pootevřený poklop,v tom případě je štora blokovaný.
    jj284b-jak jsem psal,když senzory T-90 odhalí přilétající pt raketu automaticky otočí věž čelem k raketě....

  • jj284b
    15:50 05.01.2017

    MArthy: Sthora je montovana na prednej casti veze... takze na raketu prilietavajucu zo zadu je vam prakticky nanic...

  • KóĎA
    15:19 05.01.2017

    Marthy: nechci být jízlivý, ale zrovna v případě zmiňovaného zásahu T-90 to zrovna moc dobře nefungovalo, že... Na druhou stranu byly zaznamenány případy, kdy to fungovalo více než dobře.

  • Marthy
    15:06 05.01.2017

    jj284b-protože má systém štora.Pokud vím tak ten reaguje automaticky,senzory tanku zachytí vypálenou ptřs a věž tanku se otočí čelem k raketě,systém se pokusí oslepit naváděcí hlavici či zakryje tank dýmovou clonou.
    V případě zničení těch 2 Tureckých leopardů,kdy posádka toho druhého ani nereagoval na zničení tanku který stál vedle,jak by to dopadlo kdyby měli místo leopardů T-90?S velkou pravděpodobností by oba přežily.
    Budoucnost patří aktivním systémům ochrany tanků proti rpg a ptřs.Pasivní ochrana na tohle nikdy stačit nebude,konstrukčně to prostě nejde.
    Taky to že byl zaznamenám jediný případ zásahu ptřs tanku T-90 naznačuje že ten systém štora funguje.

  • jj284b
    14:48 05.01.2017

    Marthy:T90 preco? ved dokopy bol zaznamenany jediny zasah, a aj to idealne do predneho panciera veze.. ak by schytal zo zadu do veze ci do korby, skonci v plamenoch tiez.

  • Rase
    14:37 05.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Podívejte se, jak Leopardy oplácali vším možným Dánové a hlavně Kanaďané, než je poslali do Afgánistánu (a to byly lepší verze A5/A6). Vždyť i ty naše pandury, byly pěkně ověšené, když je poslali do Afgánistánu. Turci se na tohle všechno vykašlali a poslali Leopardy 2A4 do ostré akce neupravené, holé. Za lidskou blbost ty stroje zkrátka nemůžou.

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • juhelak
    14:32 05.01.2017

    tenhle vlhký sen by byl pro strnada možná noční můrou. Díky autorovi že reaguje na poptávku co se týče článků. tohle nasazení mě trochu vyvedlo z toho aby mi bylo líto že nedopadli ty Spanelské Leo, které byli možná v horším stavu než ty turecké..navic modernizace by byla drahá skoro jako nový tanky.
    Pro AČR není nic tak drahé jak to vypadá..peníze nestíhá utrácet..a nějakých 10 mld. které jsou rozloženy do 3-5 letých splátek není nic. Pro nás by ve finále nebyli drahé ani ty F35, ale není snaha byt uplně moderní..špíš omlazovat staré věci..

  • Kozlus
    14:32 05.01.2017

    Takze Merkava 10M/kus i se zazemim je draha? A Leo 2A7 za 10-12M/kus je teda co? Tam to zazemi potreba nebude?

  • CerVus
    14:21 05.01.2017

    Turci mají ale Sabry mkII dodávané (modernizované) od roku 2005, takže říkat o nich že jsou zastaralé mi přijde trochu jako hloupost. Má 120mm dělo vycházející z Merkavy, reaktivní pancéřování a jinou pohonou a hydraulickou soustavu. Proti ní je dost možná ten leo A4 zastaralý.
    Jinak ta Merkava je také celkem drahá sranda. Indonésie za 50ks bude platit 500 mil USD. Je to sice 2x tolik než je běžně udávaná cena, ale tady bude v ceně zakázky asi i zázemí, které by jsme také potřebovali. I počet strojů odpovídá nejmenšímu možnému pro AČR.

  • Civil
    14:17 05.01.2017

    Neni tohle jeden z nich?
    https://pbs.twimg.com/media/C0...

  • Rošťák
    13:02 05.01.2017

    Marthy: Joo Merkava 4 a jako bvp Namera s nějakou pěknou bezosádkovou věží se 40 mm kanonem, to je jak vlhkej sen...........

    Mě příjde že Turci prochází obdobím - tanky všechno vyřeší sami (Jako například Izraelci v "pravěku" ) a úplně zapomněli na pěchotu....
    Zajímavé je, že se vlastně nikdo nepokusil na Leo 2 vyvynout nějaké levné SLATy ...
    O tom že druhý tank nereagoval na zničení prvního nechci spekulovat proč.............

  • Marthy
    11:40 05.01.2017

    Pro boj v podmínkách současných konfliktů,v Sýrii a Iráku mi přijdou (ze zavedených tanků) vhodné dva-Merkava 4 a T-90.Leopardy Turecké armády na to vhodné moc nejsou,jsou to velké,těžké pancéřové krabice,bez aktivního pancéře,velmi zranitelný z boku a ze zadu,pro moderní PTŘS asi nebude problém propálit dokonce i jeho čelní pancéř.Patrně mu chybí i vhodné senzorové vybavení na boj proti PTŘS.
    Nejmodernější verze Leopardu by byla určitě účinnější,nicméně má dost problém,a to cenu.Za jeden moderní Leopard koupíte cca 3 T-90,a dokáže v boji 10 Leo2 totéž co 30 T-90?To asi ne.Leopard byl prostě konstruován na jiný druh boje,na přestřelování se s tanky protivníka na velké vzdálenosti,kdy většinou budou čelem k sobě.Jeho úpravy aby byl univerzálnější vedou k neúnosnému nárustu ceny.
    Proto pokud bude naše armáda hledat náhradu za dosluhující T-72 tak doufám že sáhne spíš po tanku Merkava.
    P.s-na AK bylo že Turci ztratily zatím min.10 Leopardů v Sýrii,2 byly zničeny dělostřelbou,2 improvizovanou náloží a 6 PTŘS.

  • JiriR
    10:31 05.01.2017

    Vypadá to, že u posledních nasazení tanků, chyběl nějaký konkrétní předpoklad o hrozbách a reakce na ně - viz. Rusko a první Čečna, viz. Ukraina a dodnes chybějící termovize, viz. aktuálně Leo 2. Naopak jsem si všiml, že se dopředu připravili Britové v Zálivu a upravili CH2, která následně exceloval…… Aktivní ochr. vyřeší mnohé, až bude naistalovaná, budou se protivníci soustředit na miny, či drony, či minometné náboje s koncovým navedením, takže jak píšu- zaměřit se před nasazením na konkrétní hrozby a reagovat. Turci jsou navíc po čistkách silně ochromeni- viz. LK 12/2016

  • Rase
    10:15 05.01.2017

    Je to občas, skoro jako číst sám sebe (rozbor interiéru Leopardu), ale je to hodně zajimavé téma. Tyto boje rozhodně urychlí zavádění systému aktivní ochrany (licenční od Izraelců), které původně měly jít až na tanky Altay. Minimálně jeden, lehce poškozený Leopard padl do rukou Islamistů (!) Problém je i v staré elektronice, kdy osádka Leopardu si vůbec nevšimla, že tank stojící vedle nich byl zasažen PTŘS, nijak nezareagovali a následně byli také zasaženi. Tedy, ne jen aktivní ochrana, ale i výstražné systémy + rozhled 360°z vozidla, jsou dnes nutností. Více fotografií a textu k nasazení Leopardů 2 (všeobecně) viz odkaz:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • Bazinga20
    10:09 05.01.2017

    Nedivím se že raději dali peníze do vývoje vlastního tanku, když musí prosit o souhlas s nasazením Němce.