Německé tanky Leopard pro polskou armádu

Leopard 2A5
Leopard 2A5 / Německé ministerstvo obrany

Polská armáda během několika příštích let výrazně posílí. Polské tankové jednotky získají z přebytků německé armády 119 tanků Leopard, logistická vozidla a bohaté příslušenství za 250 miliónů dolarů (5 miliard Kč).

Objednávka zahrnuje 14 strojů verze 2A4, které již využívá polská armáda a 105 tanků novější verze 2A5 (zaveden v roce 1999). Na první pohled lze Leopard 2A5 rozeznat pomocí klínového pancéřování v přední části věže. Všechny stroje poputují k 34. Obrněné brigádě ve městě Zagan.

 

Mimo tanků dostane polská armáda od německé strany také transportní vozidla, kulomety nebo komunikační zařízení. Veškeré vybavení Polsko obdrží v příštích dvou letech. „Verze Leopardů, kterou pořizujeme, vydrží mnoho let bez potřeby modernizace. Chceme, aby tyto tanky byly hlavními tanky polské armády,“ uvedl polský ministr obrany Tomasz Siemoniak.

 

Polský ministr slavnostně podepsal dohodu s německým ministrem obrany Thomasem de Maizière v Poznani. „Tyto tanky byly zkonstruované během studené války pro boj s vojsky Varšavské smlouvy, nyní slouží naši spolupráci v NATO,“ řekl po slavnostním podpisu de Maizière.

 

Smlouvu německá a polská strana připravovala jeden rok. Do jednání se rovněž zapojili nejvyšší představitelé obou zemí, včetně polského premiéra Donalda Tuska a německé kancléřky Angely Merklové. Dlužno podotknout, že o německé tanky mělo zájem více zemí.

 

Tanky Leopard 2A4 a především 2A5 jsou sice staršího data výroby, ale ve světovém měřítku se jedná stále o špičkové tanky. Mají výkonný motor, pověstnou německou spolehlivost a ergonomii, a stále disponují moderní elektronickou výzbroji (např. systém řízení palby).

 

Kromě tanků získá Polsko i 200 dalších vozidel logistické podpory, mimo jiné obrněné transportéry, nákladní automobily a osobní terénní auta. Polsko získá také přístup k technické dokumentaci, jenž umožní polským firmám provádět opravy  a v budoucnu i modernizace tanků Leopard. Nákup tedy neposlouží jen polské armádě, ale zafunguje rovněž jako „technologická akcelerace“ pro polský zbrojní průmysl.

 

První tanky dorazí do polské armády již příští rok, poslední o rok později. V polské armádě, společně s dříve koupenými tanky Leopard 2A4, bude celkově sloužit 247 německých tanků Leopard 2A4 a 2A5.

 

V současné době má polská armáda ještě 500 tanků T-72, včetně modernizovaných PT-91 Twardy. Všechny původní sovětské tanky jsou však postupně vyřazovány. Na jejich místo příjde nový polský lehký tank, na kterém pracuje polský vojenský průmysl. Tanky Leopard pak v polské armádě získají roli hlavního bojového tanku MBT (Main Battle Tank).

Zdroj: Polska Zbrojna

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské vozidlo přímé podpory PL-01 Concept

Návštěvnicí polské vojenské výstavy MSPO 2013 mohli vidět futuristický vyhlížející koncept vozidla ...

GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky

Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model ...

Čeští, maďarští a polští letci ovládli polské nebe

Manévry vzdušných sil aliančních jednotek na cvičení STEADFAST JAZZ odstartovaly v úterý 5. ...

Polsko má zájem o ukrajinské protitankové střely

Polská armáda má zájem o člověkem přenositelné ukrajinské protitankové střely Corsar. Zprávu o ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Zbrojir
    09:39 01.12.2013

    V dnešní, pro nemalou část občanů ekonomicky nejednoduché době má veřejnost prostě jiné priority, zejména pak v situaci, kdy aktuální hrozby neexistují. O nemalou část ...Zobrazit celý příspěvek

    V dnešní, pro nemalou část občanů ekonomicky nejednoduché době má veřejnost prostě jiné priority, zejména pak v situaci, kdy aktuální hrozby neexistují.

    O nemalou část samostatnosti jsme již přišli vstupem do EU a zdaleka ne vše, co přichází z Bruselu, je pro nás výhodné. Dokonce i nemalé zdroje z evropských fondů nám díky místní morálce a nekompetenci v konečném důsledku spíše škodí.

    Vzhledem ke značné návaznosti naší ekonomiky na našeho největšího souseda, jsme na dobrých vztazích se SRN bytostně závislí. V případě konfliktu by nás k "poslušnosti" snadno přinutili pouze ekonomickými pákami.

    Z dosavadního vývoje je patrné, že naše politická reprezentace, a to napříč celým spektrem, efektivní vládu této země prostě nezvládá. Kdo může detailněji nahlédnout na chod státu, tak musí konstatovat všeobecný úpadek, pokles morálky a destrukci státní správy.

    Politici většinu svých předvolebních slibů obvykle nesplní. Navíc zlepšení neutěšené situace zdaleka neznamená pouze nalití dnes tolik nedostatkových financí do resortu obrany. Vzhledem k personální situaci MO by to byla jen sanace potřeb místních ekonomicko-politických lobby a nikoli koncepční rozvoj armády.

    S ohledem na ekonomické problémy ČR má MO vcelku solidní zdroje. Problém je v tom, jak s nimi zachází. Zmiňoval jsem zde např. předražení nákupu ručních palných zbraní. Přes neustálé proklamace MO nakoupí druhořadou výzbroj za cca 2,5 miliardy Kč ve zcela nekonkurenčním prostředí a tudíž podstatně dráže, než armády ekonomicky mnohem vyspělejších zemí. Cenové předražení, a to oproti špičkovým produktům zahraniční provenience, je cca 0,5 miliardy Kč, a to je nic proti projektům L159, T-72M4 CZ, atd. Hlavně, že máme tolik "užitečných" vysokých důstojníků a generálů.

    Souhlasím, armáda zemi nebránila proto, že k tomu nedostala rozkaz. Dnešní politici by však v takové situaci neměli o nic větší odvahu, než jejich předchůdci. A o tom to celé je. Veřejnost tuší, že kdyby taková situace nastala, bude se historie opakovat.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    08:53 01.12.2013

    To je zajímavá diskuze. Základní otázka je, k čemu máme mít armádu. Máme kupovat stovky tanků? Víme proč? Víme proti komu? Nevěřím, že nedokážeme odhalit nebezpečí (takové, proti ...Zobrazit celý příspěvek

    To je zajímavá diskuze.
    Základní otázka je, k čemu máme mít armádu. Máme kupovat stovky tanků? Víme proč? Víme proti komu? Nevěřím, že nedokážeme odhalit nebezpečí (takové, proti kterému bychom museli nasadit tanky) několik let dopředu. Ostatně, žádný stát Evropy (ani Rusko) nemá kapacity (a rozhodně ani zájem) k rozpoutání okamžité totální války.
    Samozřejmě, pokud bychom byli bohatý stát, tak proč ne. Ale není účelnější investovat místo do tanků do kybernetický ochrany, speciálních jednotek, průzkumných prostředků, vrtulníků a bezpilotních letadel (například).?
    Jak říká cejkis, armáda je jen nástroj politiků. Taky souhlasím, že za současným stavem je naprostý nezájem veřejnosi o dění na ministerstvu obrany a v armádě.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    01:16 01.12.2013

    V tomto nesouhlasím. Problém je u veřenosti. Až nebude veřejnosti lhostejná obrana země, bude to mít i politická reprezentace ve svém programu. Vždyť politici do svých programů ...Zobrazit celý příspěvek

    V tomto nesouhlasím. Problém je u veřenosti. Až nebude veřejnosti lhostejná obrana země, bude to mít i politická reprezentace ve svém programu. Vždyť politici do svých programů dávají výsledky veřejných průzkumů ve snaze zaujmout, co největší množství voličů.

    A rovněž nesouhlasím s tezí, že naše armáda při ohrožení státu v minulosti tuto zemi neubránila. Armáda je nástroj politiky. Nic více, nic méně. Pokud politici tento nástroj nevyužili není to chybou armády.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    21:46 30.11.2013

    U veřejnosti bych chybu nehledal. Byli to především naši politici, co resort MO doslova zdevastovali a využívají ho pouze jako zdroj financí pro uspokojování ekonomických zájmů ...Zobrazit celý příspěvek

    U veřejnosti bych chybu nehledal. Byli to především naši politici, co resort MO doslova zdevastovali a využívají ho pouze jako zdroj financí pro uspokojování ekonomických zájmů místních politicko-ekonomických lobby. Jimi dosazená generalita jim u toho zpravidla ještě poklonkuje. O obranyschopnost země a o vojsko jim vůbec nejde. Spoléhají na členství v NATO a především na neexistenci aktuálních hrozeb.

    Menší část veřejnosti to vidí, zbytek tuší. Navíc naše armáda při ohrožení státu v minulosti občany opakovaně nebránila, a tak ji mnozí, a vzhledem k jejímu aktuálnímu mizernému bojovému potenciálu, považují za naprosto zbytečnou. Mimochodem, komu bychom se dnes mohli asi postavit.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    20:19 30.11.2013

    V řadě příspěvků se objevuje porovnání ČR a Polska. Původ tohoto rozdílu pramení v rozdílném přístupu veřejnosti k obraně země. Politici říkají jen to co chtějí lidé slyšet. Co ...Zobrazit celý příspěvek

    V řadě příspěvků se objevuje porovnání ČR a Polska.

    Původ tohoto rozdílu pramení v rozdílném přístupu veřejnosti k obraně země. Politici říkají jen to co chtějí lidé slyšet. Co tedy říkají Češi ? Volají po zrušení armády, označují stávající příslušníky za žoldáky.
    Ukažte mi politika v ČR, který má koule na to, aby chtěl akceschopný nástroj. Žádný takový není a nebude do doby než samotní lidé začnou armádu vnímat jinak.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    19:37 30.11.2013

    pani, moj prispevok nebol mysleny ako kritika leopardov. Ten tank ma znacnu bojovu hodnotu a 100 tankov urcite vyrazne zvysi vojensky potencial polska, najme ked vezmeme do uvahy ...Zobrazit celý příspěvek

    pani, moj prispevok nebol mysleny ako kritika leopardov. Ten tank ma znacnu bojovu hodnotu a 100 tankov urcite vyrazne zvysi vojensky potencial polska, najme ked vezmeme do uvahy nas region a porovname to so smiesnymi poctami tankov, ktorymi disponuje slovensko, resp cesko. Ale jazdene Leopardy II vo verziach A4 a A5 nemci uz pomaly predali kazdemu komu mohli a vzdy to bol predaj "prebytkov".tak ma skor zaujima ci nemci v ramci zbavovania sa lezakov neziskali predajom o dost viac ako poliaci?Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    19:21 30.11.2013

    Leopard 2, a to i ve starších verzích, je nadále jedním z nejlepších tanků na trhu, a navíc má značný potenciál pro další modernizace. Když sečteme veškeré náklady a útrapy ...Zobrazit celý příspěvek

    Leopard 2, a to i ve starších verzích, je nadále jedním z nejlepších tanků na trhu, a navíc má značný potenciál pro další modernizace.

    Když sečteme veškeré náklady a útrapy spojené s projektem modernizace T-72 na T-72M4 CZ, tak to o našich místních poměrech a MO zejména hodně vypovídá.

    Pánové, z těch tří desítek T-72M4 CZ je bojeschopná už pouze jen část. A pokud mám dobré informace, tak spolehlivostí modernizované tanky příliš neoplývají.

    Mj. MO se nám včera pochlubilo, že v novém kontraktu na 9654 kusů pušek nakoupí jeden CZ 805 Bren za téměř 78 tisíc Kč! V zahraničí, ale i jiní u nás tedy nakupují opět podstatně levněji, někdo dokáže standardní útočnou pušku 5,56x45 při takovém objemu pořídit i za polovinu. Takže opět nejdražší útočná puška na světě?

    Rovněž CZ 75 SP-01 Phantom dokáže MO při celkovém objemu 7153 kusů pořídit o poznání dráže, než např. policie pro speciální jednotky nakonfigurovaný Glock s tritiovými mířidly v počtu pár stovek kusů!

    MO má asi sklady ve velehorách, že má tak velkou vysokohorskou přirážku.Skrýt celý příspěvek

  • David
    21:26 29.11.2013

    Tak Leopardy 2 rozhodně nepovažuji za nepotřebný šrot. Stále patří mezi světovou špičku. A po generální opravě a modernizaci mohou sloužit ještě hodně dlouho. Ale německá armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Leopardy 2 rozhodně nepovažuji za nepotřebný šrot. Stále patří mezi světovou špičku. A po generální opravě a modernizaci mohou sloužit ještě hodně dlouho. Ale německá armáda jich má dle svého mínění až příliš, tak se jich zbavuje. Mimochodem, mám takový dojem, že vzhledem k zásadní redukci německého tankového vojska a k této polské akvizici dojde k situaci, že Polsko bude mít víc tanků než Německo, které má dvakrát tolik obyvatel a mnohem silnější ekonomiku. Ale zas tak bych se jich nebál, zjevně to je zaměřené spíš proti RuskuSkrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    17:24 29.11.2013

    Nic poti Leopardom, ale vrta mi v hlave kto tymto obchodom ziskal viac? Poliaci ziskali za pomerne zaujimavu cenu,vcelku kvalitne tanky, alebo sa nemci zbavili nepotrebneho srotu ...Zobrazit celý příspěvek

    Nic poti Leopardom, ale vrta mi v hlave kto tymto obchodom ziskal viac?
    Poliaci ziskali za pomerne zaujimavu cenu,vcelku kvalitne tanky, alebo sa nemci zbavili nepotrebneho srotu a budu zarabat na polskom pocite supervelmoci na nahradnych dieloch?Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    14:46 29.11.2013

    Roku 1990 jsme měli cca 4300 tanků t-72, t-55, t-50, myslím, že téměř všechny skončily ve šrotu, spolu s dalšími cca 5000 bojovými vozidly pěchoty... Výhledově si plánuje armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    Roku 1990 jsme měli cca 4300 tanků t-72, t-55, t-50, myslím, že téměř všechny skončily ve šrotu, spolu s dalšími cca 5000 bojovými vozidly pěchoty...

    Výhledově si plánuje armáda nechat jen těch 30 modernizovanýách t-72. to je k smíchu, vzhledem k možství, co mají Poláci.

    papaHoth: Super cena 28 kusů l-159 za necelé půl miliardy Kč pro američany, nakoupili jsme je 1 kus za 700 milionů Kč, a ted prodáváme jeden letoun za 16 mil Kč, to je k pláči.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:19 29.11.2013

    S odstupem času bych řekl,že nákup Leopardu po vzoru Polska a řady jiných států by byla daleko lepší varianta,než modernizace T-72. Je vidět,že Polsko chce kvalitní armádu a daří ...Zobrazit celý příspěvek

    S odstupem času bych řekl,že nákup Leopardu po vzoru Polska a řady jiných států by byla daleko lepší varianta,než modernizace T-72.
    Je vidět,že Polsko chce kvalitní armádu a daří se jim jí budovat.Je to vidět např. na letectvu.Po nákupu 48 letounů F-16 stále drží v provozu i Mig-29 a dokonce Su-22.To by žádný jiný postkomunistický stát neudělal a okamžitě by šli staré mašiny do šrotu.Skrýt celý příspěvek

  • papaHoth
    10:34 29.11.2013

    Cena je to výborná zvlášť v porovnání s cenou našich 30 T-72M4 CZ. Trochu mě děsí, že náš nám ne vždy přátelsky naladěný soused bude mít cca 700 tanků a naše armáda 30. Což je ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena je to výborná zvlášť v porovnání s cenou našich 30 T-72M4 CZ. Trochu mě děsí, že náš nám ne vždy přátelsky naladěný soused bude mít cca 700 tanků a naše armáda 30. Což je počet zcela zbytečný ze všech hledisek. Od logistiky, po nasazení, modenizaci atd. Disproporce mezi ČR s 10mio občany a Polskem se 40ti mio je až příliš veliká.
    Chápu, že Polsko má svého potenciálního soupeře v Rusku, ale i tak.
    Těch našich původně zamýšlených 120-130 tanků dává smysl. A 120 Leopardů verze Leopard 2A5 a dalších cca 200 vozidel za 5 miliard v balíku dává smysl.
    Stejně jako pro američany L-159 za 20mio/ks - super cena, stačilo si počkat :-)Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:17 29.11.2013

    Když uvážím, kolik moderních tanků (Leopard 2 a Twardy)bude polská armáda mít (zajímavé je srovnání s počtem tanků v AČR), tak mi ten projekt PL-01 přijde jako poněkud nadbytečný. ...Zobrazit celý příspěvek

    Když uvážím, kolik moderních tanků (Leopard 2 a Twardy)bude polská armáda mít (zajímavé je srovnání s počtem tanků v AČR), tak mi ten projekt PL-01 přijde jako poněkud nadbytečný. Já vím, je to jiná kategorie, není to klasický MBT, ale i tak mi to připadá jako až přehnaně ambiciózní. Hlavně když uvážím, že ten polské výdaje na obranu nejsou až tak vysoké a některé polské podobně ambiciózní projekty skončily spíše neslavněSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3