Německé víceúčelové obrněné vozidlo Boxer

-
16. 6. 2022
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Německá společnost KMW (Krauss-Maffei Wegmann) představila pásovou verzi víceúčelové kolové obrněné platformy Boxer 8×8. Pasový Boxer vyniká stejnou modularitou – může využít všechny moduly vyvinuté pro kolovou verzi. KMW navíc představila nový modul se 120mm kanonem L/44.
Pásový Boxer je technologický demonstrátor. Jde tedy o ukázku vývojového a výrobního potenciálu firmy KMW, nikoliv o finální prototyp určený pro konkrétního zákazníka. KMW vyrábí tanky i kolová obrněná vozidla, ale střední pásové vozidlo ji jednoduše v portfoliu chybí.
Dokonce i Puma je výrobkem PSM (Projekt System Management), což je joint venture KMW a Rheinmetallu. KMW s pásovým Boxerem vlastně konkuruje vozidlu Lynx od firmy Rheinmetall. Pásový Boxer ale určitě zaujme především uživatele kolových Boxerů.
Ač KMW svůj nový stroj nazývá „pásový Boxer“, podvozková část nemá žádné společné komponenty s kolovým Boxerem. Koncepční řešení je ale stejné. Kolový i pásový Boxer mají na korbě speciální úložnou vanu, do které se vkládají speciální moduly. Tyto moduly lze mezi pásovou a kolovou verzí volně přesouvat – všechna mechanická a elektrická rozhraní jsou stejná. Je ale pochopitelně nutné dodržet rozdílnou nosnost kolových a pásových podvozků (viz dále).
Pásový Boxer má širší podvozek. Na bocích korby jsou (mohou být) navíc výklopné boční panely. Při vkládání modulu se panely sklápějí do stran. Panely lze využít k transportu dalšího materiálu nebo přídavného pancéřování (kompozitního, reaktivního).
Pásový a kolový Boxer ve verzi obrněný transportér; větší foto / KMW
Celkově již existuje více než 20 různých modulů. Z pásového nebo kolového Boxera tak lze vytvořit obrněný transportér, samohybnou houfnici ráže 155 mm (RCH155), evakuační vozidlo (MEDEVAC), velitelské stanoviště, bojové vozidlo pěchoty nebo stíhač tanků s kanonem ráže 105 mm (Boxer MGS). Na Eurosatory pak KMW představila nový modul s tankovým kanonem ráže 120 mm.
Pásový nosič modulů má šest pojezdových kol, motor je umístěn vlevo vpředu a řidič vpravo od něj. V podvozkové části (mimo modul) je také místo pro velitele vozidla. Samotný nosič váží 28 tun, takže modul může mít hmotnost až 17 tun. Pásový Boxer tedy zvládne transportovat těžší moduly než kolová verze.
Pohon zajišťuje turbodieselový motor MTU 881 CR o výkonu 880 kW (1180 k). Při maximální hmotnosti stroje 45 tun poměr výkonu k hmotnosti činní 19,6 kW na tunu. Nejvyšší rychlost je 100 kilometrů za hodinu a dojezd po pevné cestě 500 kilometrů.
Modul s mostní soupravou pro kolový i pásový Boxer; větší foto / DP
Motor je spojen s plně digitálně řízenou převodovkou Renk HSWL 256 se šesti rychlostními stupni vpřed a šesti vzad, která je odvozena od převodovky BVP Puma. Power-pack lze pomocí jeřábu vyndat z vozidla během pár minut. Pásový Boxer je také připraven pro instalaci hybridního diesel-elektrického pohonu. Pojezdové pásy mohou být ocelové nebo pryžové (kompozitní).
Pásový Boxer si poradí se 60% stoupáním, pohybuje se podélně na 30% svahu, překonává 2,5 metru široký příkop a zdolává 0,8 metru vysokou kolmou překážku. Má světlou výšku 0,45 metru a překoná 1,8 metru hluboký brod.
Na Eurosatory byl Boxer osazen novým modulem RCT120 o hmotnosti 14 tun. Samotná věž se 120mm kanonem má hmotnost osm až devět tun.
Pásový Boxer; větší foto / KMW
Modul obsahuje místo pro velitele, střelce a šestičlenný výsadek. Je to tedy zřejmě první pásový stroj, který nese 120mm kanon i výsadek vojáků. Pro jaké účely lze takovou kombinaci využít, se autor tohoto článku neodvažuje spekulovat. Ale názory si rád přečte v diskusi.
Věž s kanonem je dálkově ovládána a nijak nezasahuje do prostoru výsadku. Uchycení a zákluz kanonu jsou řešeny tak, že umožňují elevaci hlavně -10° až +20°. V budoucnu údajně až +30°.
Ve věži je nabíjecí automat pro 15 nábojů ráže 120 mm. Za cenu větších rozměrů věže lze zvýšit počet nábojů v automatu. KMW také připravuje řešení pro doplňování munice zevnitř vozidla. Vedle kanonu lze umístit také koaxiální kanon ráže 30 mm – otázka je, zda to má reálné uplatnění v boji nebo jde „jen“ o marketingový postoj KMW „takové věci umíme“.
Pásový Boxer s modulem RCT120; větší foto / KMW
Věž lze doplnit dvojicí protitankových střel Spike LR a dálkově ovládaným modulem s kulometem ráže 12,7 mm – ten funguje i jako prostředek protivzdušné obrany. Vozidlo má také systém aktivní ochrany (APS) Trophy. Dálkově ovládaný modul umí využívat data z radiolokátorů Trophy. Tyto radary totiž dokáží sledovat nejen přilétávající projektily nebo střely, ale také drony.
Obecně se rozepisovat o technických detailech demonstrátoru nemá příliš smysl. Pásový Boxer je jednoduše ukázkou potenciálu KMW. A pokud si nějaký zákazník vozidlo objedná, dostane jakékoliv vybavení a systémy, které si bude přát.
Pásový Boxer ale může pomoci rozvázat svízelnou situaci programu bojového vozidla Ajax britské armády. Program Ajax běží 12 let, zatím stal tři miliardy liber a první vozidlo mělo být dodáno již v roce 2017. Ajax ale má problémy se silnými vibracemi a hlukem, což poškozuje sluch vojáků.
Velká Británie přitom kupuje 500 vozidel Boxer (celková poptávka je až 1500 vozidel) a pásová verze může alespoň částečně vyplnit mezeru ve schopnostech britské armády, vzniklou pětiletým zpožděním programu Ajax.
Zdroje: EDR, KMW
Související články
Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu
Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...
-
29.06.2016
-
17 komentářů
-
Jan Grohmann
Boxer 8×8: Raketomet a protivzdušná obrana nové generace
Společnost MBDA představila na britské Defence Vehicle Dynamics v Millbrooku koncepty nových verzí ...
-
16.10.2018
-
25 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
První vozidlo Boxer CRV 8×8 pro australskou armádu
Před dvěma dny německá společnost Rheinmetall předala australské armádě první kolové obrněně vozidlo ...
-
26.09.2019
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Vozidlo přímé palebné podpory Boxer MGS se 105mm kanonem
Německá společnost KMW (Krauss-Maffei Wegmann) zveřejnila první fotografie nového kolového vozidla ...
-
01.09.2020
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Možná by to chtělo scuknout do jednoho tématu: novinky na poli obrněných vozidel. Tady je taky jedna fajn novinka - laser pro vozidla Stryker, který likviduje minometné granáty ...Zobrazit celý příspěvek
Možná by to chtělo scuknout do jednoho tématu: novinky na poli obrněných vozidel.
Tady je taky jedna fajn novinka - laser pro vozidla Stryker, který likviduje minometné granáty a drony.
https://www.osel.cz/12341-stry...
Zajímavé je, že čtyři vozidla by měla být nasazena už letos. takže žádná sci-fi, ale realita.
Nepíše se tam nic o dělostřeleckých granátech, ale v anglickém článku se o potřebě ničit dělostřeleckou munici píše, zřejmě to zatím tento laser nedokáže.
https://newatlas.com/military/... Skrýt celý příspěvekTen kanon 120 mm L/44, to je zbraň shodná s kanónem z tanku Leopard 2 starších verzí? Je-li, pak používá stejné náboje, má stejné výkony? Pokud ano, jak velký je jeho zpětný ráz, ...Zobrazit celý příspěvek
Ten kanon 120 mm L/44, to je zbraň shodná s kanónem z tanku Leopard 2 starších verzí?
Je-li, pak používá stejné náboje, má stejné výkony?
Pokud ano, jak velký je jeho zpětný ráz, jak si s ním toto lehčí vozidlo poradí?
Kanon dle fotek ani nemá úsťovou brzdu na snížení zpětného rázu...Skrýt celý příspěvekByť je ošklivé, jsem moc rád že tohle vozidlo vzniklo - teda kvůli samotné možnosti využít moduly pro pásové vozidlo. Patentní návrh má KMW už dlouho, ale realizaci pořád ...Zobrazit celý příspěvek
Byť je ošklivé, jsem moc rád že tohle vozidlo vzniklo - teda kvůli samotné možnosti využít moduly pro pásové vozidlo. Patentní návrh má KMW už dlouho, ale realizaci pořád odsouvali.
Dost se mi líbí ona věž, vlastně bych ji rád viděl na T-72M4CZ nebo budoucího BVP jako vozidlo palebné podpory. Zdá se že je to obdoba italské věže co má Centauro II (podobná zásoba munice).Skrýt celý příspěvekNa T-72M4CZ bych ze všeho nejraději viděl Ukrajinskou vlajku... okamžitě poté co budeme mít ty Leo2A4... a možná by se ani nemusely rozsáhle rekonstruovat (pokud to bude brzo) ...Zobrazit celý příspěvek
Na T-72M4CZ bych ze všeho nejraději viděl Ukrajinskou vlajku... okamžitě poté co budeme mít ty Leo2A4... a možná by se ani nemusely rozsáhle rekonstruovat (pokud to bude brzo) stačí "jen" uvést do bojeschopného stavu.
Když už tuto věž, tak rovnou s tím spodkem... nebastardizovat.Skrýt celý příspěvek
Využití pro stroj, který má tankový kanon a zároveň veze výsadek si dovedu představit takové, jaké mají kavalerní M3 Bradley. Ale spíše tak, že prostě taková možnost existuje než ...Zobrazit celý příspěvek
Využití pro stroj, který má tankový kanon a zároveň veze výsadek si dovedu představit takové, jaké mají kavalerní M3 Bradley. Ale spíše tak, že prostě taková možnost existuje než to, že by to bylo nějak extrémně funkční.Skrýt celý příspěvek
Merkava tam výsadek vozí jen někdy... taky tam může mít zvýšenou zásobu munice a/nebo ten 60mm minomet... a to místo má jen pro 4 vojáky, takže cirka o třetinu menší než zde.
Merkava tam výsadek vozí jen někdy... taky tam může mít zvýšenou zásobu munice a/nebo ten 60mm minomet... a to místo má jen pro 4 vojáky, takže cirka o třetinu menší než zde.
Merkava má minomet standardně namontovaný ve věži, ne v zadní části podvozku určené pro munici, v ojedinělých případech pro převoz osob.
Merkava má minomet standardně namontovaný ve věži, ne v zadní části podvozku určené pro munici, v ojedinělých případech pro převoz osob.
Veľkosťou to od Mausu už rozhodne nemá ďaleko.
Veľkosťou to od Mausu už rozhodne nemá ďaleko.
Načítám diskuzi...