Evropské tankové formace budoucnosti MGCS

Evropské tankové formace budoucnosti MGCS
Bojová formace MGCS / KNDS (Zvětšit)

Německý ministr obrany Boris Pistorius a jeho francouzský kolega Sébastien Lecornu upevnili plány ve věci společného vývoje rodiny bojových vozidel MGCS (Main Ground Combat System) – na ministerstvu obrany v Paříži podepsali prohlášení o záměru LOI (Letter of Intent).

LOI je nezávazný právní dokument. Shrnuje dosažené výsledky jednání a předběžně vymezuje obsah budoucí smlouvy. Prohlášení o záměru mimo jiné nastavuje finanční a časové limity transakce. Podepsáním LOI všechny strany legitimizují jednání a vyjadřují záměr finální obchod dokončit.

V případě MGCS podepsaní LOI zpečeťuje rozdělení průmyslového podílu programu MGCS rovným dílem mezi Francii a Německo. Cesta k vývojové smlouvě je tedy volná. Prvním krokem bude podepsání smlouvy o společném vývoji a stavbě technologického demonstrátoru MGCS.

„Cílem je dojednat smlouvy [o stavbě demonstrátoru] do konce roku, což je velmi ambiciózní,“ řekl Pistorius. Podpis smluv proběhne příští rok. Do té doby budou vypracovány nabídky a specifikace. Poté musí potřebné finance za německou stranu schválit rozpočtový výbor německého Bundestagu.

„Dnešní podpis je skutečným milníkem,“ řekl Pistorius novinářům. „Nejde o tank budoucnosti, ale o budoucnost tanku,“ dodal Lecornu. O vývoji nástupce tanků Leopard 2 a Leclerc se hovoří již od roku 2012. Průmyslová rivalita mezi Francií a Německem ale projekt opožďovala – aspoň takto situaci skloňovala média.

Generál Pierre Schill, náčelník Generálního štábu francouzské armády, však význam těchto „potíží“ uvedl na pravou míru. Na síti LinkedIn napsal: „Postupný vznik MGCS, který někteří mylně považovali za slepou uličku, lze ve skutečnosti vysvětlit povahou procesu, který se odehrává za každým projektem schopností: Je to proces zrání, nikoliv závod, kdy čas věnovaný přípravě projektu je zárukou stability a úspěchu. Vybavení zítřka je proto navrženo tak, aby stálo nad krizemi, chráněno před tempem a hlukem médií.“

Francouzská a německá armáda získá MGCS nejdříve v roce 2040. Nepůjde ale o náhradu „tank za tank“. MGCS je ucelená formace bojových obrněných vozidel. Ostatně americký generál James Raineye, velitel Army Futures Command, nedávno uvedl: „Kupujeme věci, ale nebojujeme s věcmi. Bojujeme s formacemi.“ Jinak řečeno: MGCS není vývoj budoucího tanku, ale vývoj budoucí obrněné bojové formace.

MGCS bude zahrnovat čtyři základní platformy: Vozidlo s kanonem (tank), vozidlo s řízenými střelami, vozidlo bojové podpory a operační systém.

Největším tajemstvím je „operační systém“ (německy Einsatzsystem). Podle nejlepšího odhadu autora tohoto článku půjde o pásové vozidlo se schopností rychlé výměny užitkových modulů – například protivzdušná obrana, nosič dronů, protitankový raketový komplet, lasery atd. Vozidlo bude přizpůsobováno podle bojiště, misí a úkolů.

Vše ponese společný pásový podvozek. Ovládání vozidel zajistí dvou- nebo trojčlenná osádka, případně některá vozidla budou volitelně bez-osádková či plně robotická. Ve hře je nepochybně více variant. Počítá se s vysokou úrovní konektivity, s rozsáhlým využíváním umělé inteligence a bezpilotních vzdušných systémů (UAS). Na obranu proti dronům mají být nasazeny lasery.

Důvod vytvoření několika typů vozidel je prostý. Všechny nové tankové systémy potřebné pro moderní bojiště – od pokročilých aktivních systémů ochrany, přes drony, výkonnější zbraně, náročné energetické systémy, až po lepší ochranu osádky – není možné umístit na jediný podvozek bez nepraktického zvýšení hmotnosti a rozměrů. Velké rozměry a hmotnost nevadí jen při manévrování na bojišti, ale také při transportu na bojiště (například po železnici).

Hlavní rysy MGCS:

  • Tankový kanon, buď německý Rh 130 L/51 ráže 130 milimetrů od firmy Rheinmetall nebo francouzský ASCALON [Autoloaded and SCALable Outperforming guN] ráže 140 milimetrů. Cílem je zvýšit úsťovou rychlost podkaliberní střely a zavést novou generaci mnohem účinnější munice, včetně přesně naváděné kanonové munice;
  • Všechny bojové moduly MGCS budou bez-osádkové. Pro dvou- až trojčlennou osádku vznikne speciální pancéřová kapsle uvnitř korby;
  • Použití zdokonaleného reaktivního pancíře a aktivních systémů ochrany. Špičkové senzory pro včasné odhalení hrozeb a pokročilý systém řízení boje;
  • Oproti MBT nižší hmotnost vozidel MGCS pro lepší taktickou a strategickou mobilitu;
  • Inovativní technologie proti bezpilotním letounům;
  • Využití společného pásového podvozku a diesel-elektrického hybridního pohonu;
  • Opuštění konceptu MBT a vytvoření „tankové formace“ umožní vylepšit hlavní přednosti obrněných sil: Palebná síla, vysoka pohyblivost a ochrana;
  • Tank MGCS poslouží jako centrální vozidlo formace, mimo jiné jako datové centrum pro řízení dronů a dalších bezpilotních systémů.

Další detaily MGCS zveřejnil Bundeswehr: „Za dnešního stavu je již jasné, že MGCS již nebude jediným klasickým hlavním bojovým tankem. Místo toho je MGCS multiplatformní systém, který plně splňuje všechny požadavky na schopnosti jako celek. Základem je identický trup vozidla, na kterém jsou umístěny různé moduly schopností. Několik takových vozidel s různými specializacemi by pak fungovalo společně v síti. Studie nebo model celkového demonstrátoru systému zatím není k dispozici.“

MGCS je v podstatě pozemní alter ego francouzsko-německého leteckého bojového systému budoucnosti FCAS (Future Combat Air System). Struktura a principy dělby práce MGCS a FCAS jsou podobné. Také FCAS nelze chápat jako víceúčelovou stíhačku šesté generace, ale jako ucelenou formaci spolupracujících a doplňujících se vzdušných prostředků. Kvůli „rovnováze“ se vedení vývoje FCAS ujme Francie, MGCS Německo.

Vývoj MGCS dostanou na starosti společnosti Rheinmetall, KNDS a Thales – ty založí společnou projektovou kancelář. LOI také určuje výrobce a vedoucí země klíčových podsystémů:

  • Podvozek se schopností autonomní jízdy, Německo;
  • Věž, kanon a munice. Vzniknou různé národní systémy (130 vs. 140 mm) a po srovnávacích zkouškách se vybere nejlepší řešení. Německo a Francie;
  • Doplňková výzbroj včetně řízených střel, Francie;
  • Systémy velení, řízení, počítačů a komunikace vč. „digitální nervový systém“, Německo a Francie;
  • Simulace, Německo a Francie;
  • Senzory, Francie;
  • Ochrana vč. obrana proti dronům, Německo;
  • Logistika, podpora a infrastruktura, Německo a Francie;
  • Dělo, věž a munice pod francouzsko-německým velením.

Největším sporem je typu kanonu pro MGCS. Oba státy proklamují vlastní řešení. Důvod je prostý. Dodavatel kanonu bude i dodavatel tankové munice. Marže z prodeje tankové (včetně cvičné) munice pro MGCS, resp. jakékoliv munice pro MGCS, pak dalece překoná marži z prodeje samotných vozidel MGCS.

Současná špičková americká tanková munice M829A4 ráže 120 mm využívající penetrátor z ochuzeného uranu stojí cca 15 000 dolarů. Nová munice ráže 130 mm nebo 140 mm, alespoň v počátcích, kdy bude nutné splatit zcela novou výrobní linku, může stát dvojnásobek. Tedy řekněme 30 000 EUR. Jeden tank MGCS tak může nést munici za jeden milion EUR! A to jsme možná ještě při zemi. Navíc se počítá s vývojem specializované, přesně naváděné tankové munice. Francouzi hodlají například vyvinout kanonovou střelu, která má vycházet ze 120mm střely Polynege s dostřelem 8000 metrů.

„Předpokládá se, že ráže hlavní zbraně MGCS bude větší než současných 120 mm. Zatím nebylo rozhodnuto, zda půjde o ráži 130 nebo 140 mm. Vývoj však povede k jedné z těchto ráží,“ uvedl Bundeswehr.

Dohoda je následující: Německo i Francie dokončí na národní úrovni vývoj vlastních tankových kanonů ráže 130 milimetrů, resp. 140 milimetrů. Poté dojde ke srovnávacím testům a vítězné řešení se stane budoucí výzbroji tanku MGCS.

Zdroj: Bundeswehr, Konflikty.pl, tagesschau, Opex360

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM MGCS vs. KF51 Panther vs. K2PL: Boj tanků o Evropu

Evropské země tradičně hledí v otázkách zbraňové výroby pouze na vlastní zájmy. Nezměnila to ani ...

PREMIUM Evropa potřebuje 300 nových tanků Leopard 2. Konec super-tanku MGCS?

V Německu zaznívají hlasy o nutnosti přehodnotit další osud vyvíjeného německo-francouzského ...

Německo a Francie dokončí tank nové generace MGCS

Německý ministr obrany Boris Pistorius a jeho francouzský protějšek Sébastien Lecornu před pár dny v ...

Německá vize tanku nové generace MGCS

Na probíhající londýnské konferenci International Armoured Vehicles německý plukovník Armin Dirks ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    11:38 01.05.2024

    Nemci plánujú ešte pred MGCS zaviesť nejaký "premosťovací" typ tanku v počte 90-300 ks:
    https://www.hartpunkt.de/vom-l...

    Nemci plánujú ešte pred MGCS zaviesť nejaký "premosťovací" typ tanku v počte 90-300 ks:
    https://www.hartpunkt.de/vom-l...

  • flanker.jirka
    18:09 30.04.2024

    MBT Merkava, APC a IFV Namer.

    MBT Merkava, APC a IFV Namer.

    • PavolR
      20:08 30.04.2024

      A na dôvažok to má aj riadené strely LAHAT...

      ... ale tá hmotnosť ...

      A na dôvažok to má aj riadené strely LAHAT...

      ... ale tá hmotnosť ...

      • flanker.jirka
        21:12 30.04.2024

        Merkavu a Namer zmiňuji hlavně z důvodu toho, že taková věc už existuje a funguje. Pokud se budou snažit vymýšlet vymyšlené a začnou do toho tahat nějaké "euro" řešení tak to bude ...Zobrazit celý příspěvek

        Merkavu a Namer zmiňuji hlavně z důvodu toho, že taková věc už existuje a funguje. Pokud se budou snažit vymýšlet vymyšlené a začnou do toho tahat nějaké "euro" řešení tak to bude dříve po válce než něco sjede z linky.
        Koncepce tanku s motorem vpředu izraelcům funguje dobře a snadno se dala přepracovat na Namer. To že unese současnou nástavbu je zárukou, že budoucí lehčí nástavby podvozek také unese (stačí se podívat na problémy Ajaxu, kdy se ukazuje jak moc si výrobce ascodu vymýšlel a sliboval).
        Pokud chtějí MGCS mít takto modulární, tak umístění motor generátoru a baterií vpředu bude zřejmě nevyhnutné. U Merkavy je to už vyřešené, jen nahradíte současnou pohonnou jednotku novým systémem.Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          03:45 02.05.2024

          Nebo se použije ruské řešení typu "armata" a korba se bude pro jednotlivé druhy vozidel otáčet o 180 stupňů.
          V takovém případě by vznikla jakási "euroarmata"...

          Nebo se použije ruské řešení typu "armata" a korba se bude pro jednotlivé druhy vozidel otáčet o 180 stupňů.
          V takovém případě by vznikla jakási "euroarmata"...

          • flanker.jirka
            16:12 02.05.2024

            Je možné, že při hybridním pohonu by mohly koncové převody dávat elektromotory, kterým je jedno kterým směrem se točí, pak by takové řešení šlo, ale na obrázcích to více připomíná ...Zobrazit celý příspěvek

            Je možné, že při hybridním pohonu by mohly koncové převody dávat elektromotory, kterým je jedno kterým směrem se točí, pak by takové řešení šlo, ale na obrázcích to více připomíná výměnné moduly, jako pro Boxery.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...