Německo kupuje transportní vrtulníky CH-47F Chinook

Německo kupuje transportní vrtulníky CH-47F Chinook
Vizualizace německého Chinooku / Boeing (Zvětšit)

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej až 60 vrtulníků CH-47F Block II Chinook do Německa. Maximální částka kontraktu je 8,5 miliardy dolarů.

Berlín v minulém roce jako vítěze programu STH (Transporthubschraubers) vybral nejnovější verzi vrtulníku Chinook, tedy CH-47F Block II. Chinook dostal přednost před výkonnějším, ale dražším CH-53K King Stallion. V Luftwaffe Chinooky nahradí zbývajících 66 vrtulníků CH-53G.

Nákup bude financován z plánovaného speciálního fondu pro německé ozbrojené síly ve výši 100 miliard eur, jehož vytvoření oznámil německý kancléř Olaf Scholz po zahájení ruské invaze na Ukrajinu. Dodávky začnou v roce 2025/2026 a poslední Chinooky Německo převezme v roce 2031.

Pozornost německých médií strhává astronomická cena 8,5 miliardy dolarů (184 miliardy Kč). Vždyť původně Berlín hodlal na nákup vynaložit maximálně šest miliard dolarů.

Prostým dělením nám jednotková cena vrtulníku vychází na astronomických 141,7 milionu dolarů (tři miliardy Kč). Pravidla nákupu zbraní se ale nemění – z celkové částky platformy tvoří 50 % a dalších 50 % jsou „věci okolo“. V nabídce DSCA tak najdeme velmi bohaté příslušenství, včetně náhradních sad a dílů. Nabídka platí až několik roků, takže Berlín může další systémy přikoupit podle potřeby později.

Nabízené Chinooky mají být navíc upravené podle německých požadavků – zřejmě s rozsáhlým zapojením německého leteckého průmyslu. Hlavním partnerem Boeingu v programu dodávek CH-47F pro Luftwaffe bude evropská společnost Airbus Helicopters, s níž Američané loni v březnu navázali strategické partnerství. Dalšími subdodavateli programu jsou společnosti AERO-Bildung, CAE Elektronik, ESG Elektroniksystem- und Logistik, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace a Rolls-Royce Deutschland.


Koncepce Chinooku je stará již 60 let

Dále DSCA mluví o dodávkách 140 motorů Honeywell T-55-GA-714A (až 20 náhradních). Německé Chinooky tak dostanou stávající motory vyráběné od konce 90. let minulého století.

Americká armáda a Boeing experimentují s výkonnějšími a úspornějšími pohonnými jednotkami – od konce roku 2021 se testuje motor T55-GA-714C o výkonu 4500 kW, který má o 23 % větší špičkový výkon než verze „714A“ a o osm procent menší spotřebu paliva. Vývoj tohoto motoru ale není očividně ještě u konce. V roce 2020 byl Chinook také testován s motory General Electric T408 převzatými z CH-53K King Stallion.

Cenu zvedá velmi bohaté příslušenství: Jde například o elektro-optickou výstražnou sadu AN/AAR-57 CMWS (Common Missile Warning System) upozorňující posádku na blížící se infračerveně naváděné střely. Dále mohou německé Chinooky získat pasivní „protilaserové“ AN/AVR-2B a radiolokační výstražné přijímače AN/APR-39C(V)1.

Všechny tři výše popsané systémy řeší ochranu posádky a vrtulníku před infračerveně, laserově a radarově naváděnými střelami. Takovou úroveň ochrany má na světě jen minimum vrtulníků.

Je ale „zvláštní“ (vzhledem k bonitě Německa), že německé Chinooky nedostanou aktivní obranný systém DIRCM (Directional Infrared Countermeasure Systems) pro oslepování hlavic infračerveně naváděných střel. Možná dojde k jeho zavedení později, protože potřebné senzory (AN/AAR-57) již německé Chinooky budou mít k dispozici.

Součástí nabídky je hned několik radiostanic různého typu pro každý stroj, navigační přístroje, odpovídače vlastní-cizí, radarové výškoměry, brýle pro noční vidění nebo datalinky. DSCA také nabízí pancéřování kokpitu a nákladového prostoru, chlazení spalin motoru vrtulníku, instalaci pro slaňování „fast rope“ nebo pro transport nákladu v podvěsu „slung load“.


ERFS (Extended Range Fuel System) v Chinooku; větší foto / US Army

Neméně důležitý je palivový nadstavec pro tankování ve vzduchu. Můžeme se tak těšit na certifikování německých A400M pro tankování německých Chinooků. Němci mohou také nakoupit speciální palivové nádrže ERFS (Extended Range Fuel System) umístitelné do nákladového prostoru vrtulníku. Každá nádrž prodlužuje dolet o téměř pět hodin. Dále je v nabídce vybavení pro předsunuté dočerpavací místo FARE (Forward Area Refueling Equipment).

V nabídce DSCA najdeme mnoho dalšího vybavení. Ostatně každý si seznam může projít sám. Každopádně Berlín hodlá nakoupit extrémně dobře vybavené vrtulníky pro provádění operací na velmi dlouhé vzdálenosti – vzhledem k situaci na Ukrajině to je pochopitelné.

Chinooky nakonec můžeme vidět i ve výzbroji Armády České republiky. Někdy po roce 2030, vlastně jako poslední relikt sovětské výzbroje, se bude řešit náhrada za vrtulníky rodiny Mi-17. Pokud bude Armáda ČR požadovat vrtulník s rampou, v úvahu připadá pouze Chinook. O ničem není rozhodnuto, ale situace je poměrně jasná: Kromě velmi drahého CH-53K žádné podobně výkonné a schopné (i z hlediska dostupného příslušenství) vrtulníky na západním trhu nejsou. Proto Berlín volil mezi Chinookem a King Stallionem.

Ostatně o nákupu Chinooků se již vedla na českém ministerstvu obrany diskuze. „Představili nám výhled rozvoje vrtulníkového letectva. Jednou z variant je, že by mohly být nakoupeny stroje střední nosnosti Chinook,“ řekl na podzim minulého roku místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO).

Dalším dílem do skládačky je zájem Belgie o vrtulníky Chinook.

Zdroj: DSCA

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

Americké vrtulníky Chinook a King Stallion pro Luftwaffe

Německé letectvo (Luftwaffe) hledá náhradu za 66 těžkých transportních vrtulníků CH-53G (CH-53 ...

CH-47 Chinook s výkonnějšími motory General Electric T408

Americká armáda poprvé ve vzduchu otestovala těžký víceúčelový vrtulník CH-47 Chinook s dvojicí ...

PREMIUM Německo kupuje těžké americké vrtulníky CH-47F Chinook

Berlín koupí od firmy Boeing 60 těžkých vrtulníků CH-47F Chinook v nejnovější verzi Block II. V ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    12:12 24.05.2023

    UK investuje do svých Chinooků...
    https://www.army-technology.co...

    UK investuje do svých Chinooků...
    https://www.army-technology.co...

  • Matesaax
    18:13 15.05.2023

    V tom posledním rozhovoru s velitelem letectva minulý týden zaznělo, že Chinook je jasná volba, jen to zatím není aktuální, protože s vyřazováním Mi-171 se zatím vůbec nepočítá.

    V tom posledním rozhovoru s velitelem letectva minulý týden zaznělo, že Chinook je jasná volba, jen to zatím není aktuální, protože s vyřazováním Mi-171 se zatím vůbec nepočítá.

  • Warnost
    17:20 15.05.2023

    Nákup těžších vrtulníků je to poslední, co by měla teď AČR řešit. BVP, tanky, minomety, vozidla pro výsadkáře, další Pandury a Titusy a o stíhačkách ani nemluvím. Nakoupit je toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup těžších vrtulníků je to poslední, co by měla teď AČR řešit. BVP, tanky, minomety, vozidla pro výsadkáře, další Pandury a Titusy a o stíhačkách ani nemluvím. Nakoupit je toho potřeba mraky a uvažovaní nad Chinookama či KC-390 mi přijde za součastné situace jako úlet.Skrýt celý příspěvek

    • JVit
      17:39 15.05.2023

      Blbost. Radeji at to resi ted a ne jako vzdy na posledni chvili.

      Blbost. Radeji at to resi ted a ne jako vzdy na posledni chvili.

      • SYN_
        21:46 15.05.2023

        Jakože se cena i paleta dostupných modelů nemůže za několik let změnit? A pak bude výběr na základě neaktuálních údajů skoro k ničemu...

        Jakože se cena i paleta dostupných modelů nemůže za několik let změnit? A pak bude výběr na základě neaktuálních údajů skoro k ničemu...

        • Badysak
          17:01 16.05.2023

          Nejdříve se ministerstvo musí rouhoupat, aby začli dělat nemužeš hned na ně vytýhnout paramatry.

          Nejdříve se ministerstvo musí rouhoupat, aby začli dělat nemužeš hned na ně vytýhnout paramatry.

          • SYN_
            12:58 17.05.2023

            Tak ano, "koncepci" můžou klidně začít tvořit, jen to nesmí být příliš konkrétní "ušité" na přesně jeden nějaký typ...

            Tak ano, "koncepci" můžou klidně začít tvořit, jen to nesmí být příliš konkrétní "ušité" na přesně jeden nějaký typ...

          • torong1
            14:13 17.05.2023

            A jaký jiný typ bude asi tak k dispozici? Jakož třeba někdo v Evropě do té doby vymyslí nějakou skvělou konstrukci? Než v Evropě vznikne lepší vrtulník než CH47, to bude dříve ...Zobrazit celý příspěvek

            A jaký jiný typ bude asi tak k dispozici? Jakož třeba někdo v Evropě do té doby vymyslí nějakou skvělou konstrukci? Než v Evropě vznikne lepší vrtulník než CH47, to bude dříve dokonalá demokracie v rusku.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            14:29 17.05.2023

            na západě jsou jen tři vhodné typy - CH-47F, CH-53K a AW-101

            na západě jsou jen tři vhodné typy - CH-47F, CH-53K a AW-101

          • SYN_
            17:40 17.05.2023

            Přičemž Stallion je z nich s přehledem nejdražší (pořízení i provoz)... ale Merlina bych nezavrhoval.

            Přičemž Stallion je z nich s přehledem nejdražší (pořízení i provoz)... ale Merlina bych nezavrhoval.

          • Matesaax
            18:42 17.05.2023

            Ještě bych zmínil americký S-92,ktery však v roli klasickeho transportniho stroje nikdo nepoužívá. Až mě to překvapuje, že treba už letité H-225, jsou prodejně uspesnejsi než ...Zobrazit celý příspěvek

            Ještě bych zmínil americký S-92,ktery však v roli klasickeho transportniho stroje nikdo nepoužívá. Až mě to překvapuje, že treba už letité H-225, jsou prodejně uspesnejsi než tenhle moderní vrtulník.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      17:49 15.05.2023

      390 nám už párkrát zoufale chyběla. Ta určitě chybou není.

      390 nám už párkrát zoufale chyběla. Ta určitě chybou není.

      • flanker.jirka
        19:45 15.05.2023

        20 let nasazení v Afghanistánu nikomu kategorie C 130 nechyběla, jak je to možné? :-)

        20 let nasazení v Afghanistánu nikomu kategorie C 130 nechyběla, jak je to možné? :-)

        • skelet
          20:16 15.05.2023

          Chyběla stále. Vojáci ji měli opakovaně v požadavcích. Však zároveň s C-295 se měly kupovat KC-130 z amerických přebytků.

          Chyběla stále. Vojáci ji měli opakovaně v požadavcích. Však zároveň s C-295 se měly kupovat KC-130 z amerických přebytků.

        • CerVus
          21:05 15.05.2023

          Pro piloty CAS bylo určitě pokaždé zážitkem strávit několik dní při cestě do Baládu a zpět s vědomím, že tam vezou zoufale málo. Nepo posílání vybavení přes civilní dopravce a poté ...Zobrazit celý příspěvek

          Pro piloty CAS bylo určitě pokaždé zážitkem strávit několik dní při cestě do Baládu a zpět s vědomím, že tam vezou zoufale málo. Nepo posílání vybavení přes civilní dopravce a poté hrát v cílové destinaci tu úžasnou hru najdi si svůj balík, který tam možná je a možná také ne.Skrýt celý příspěvek

        • Charfi
          21:06 15.05.2023

          Asi jenom ve Vašich představách... Ty lety CASY do Afghánistánu mluví za vše.

          Asi jenom ve Vašich představách... Ty lety CASY do Afghánistánu mluví za vše.

          • flanker.jirka
            22:06 15.05.2023

            Kdy byla česká Casa v Afghanistánu?

            Kdy byla česká Casa v Afghanistánu?

        • Bery
          02:36 16.05.2023

          Tady je jeden odkaz k vašemu dotazu: Kdy byla česká Casa v Afghanistánu? A jestli vám to je málo tak hledejte sám pokud najdete další lety Casy do ...Zobrazit celý příspěvek

          Tady je jeden odkaz k vašemu dotazu: Kdy byla česká Casa v Afghanistánu? A jestli vám to je málo tak hledejte sám pokud najdete další lety Casy do Afghanistánu.
          https://mise.army.cz/aktualni-... Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:46 15.05.2023

      Raději tady uvidím CH47 a jen jednu letku F 35 místo dvou.

      Raději tady uvidím CH47 a jen jednu letku F 35 místo dvou.

      • CerVus
        21:07 15.05.2023

        Tak ono to třeba nakonec skončí jednou letkou F35 a druhou Gripenů. Ekonomické kladivo se neúprosně blíží.

        Tak ono to třeba nakonec skončí jednou letkou F35 a druhou Gripenů. Ekonomické kladivo se neúprosně blíží.

        • flanker.jirka
          22:08 15.05.2023

          Jen to někomu zničí vlhké sny. Ekonomika nás dostihne, držet v provozu 20 vrtulníků H1 a 24 F 35 bude drahý špás.

          Jen to někomu zničí vlhké sny. Ekonomika nás dostihne, držet v provozu 20 vrtulníků H1 a 24 F 35 bude drahý špás.

          • IS-3
            00:52 16.05.2023

            Nesmysl.

            Nesmysl.

    • Klimesov
      10:40 16.05.2023

      AČR nyní řeší nákup CH-47?
      Pokud vím tak ne. Zatím se mluví o tom, že se plánuje CH-47 jako nástupce Mi-171Š. A ty mají podle všeho lítat nejméně do roku 2035.

      AČR nyní řeší nákup CH-47?
      Pokud vím tak ne. Zatím se mluví o tom, že se plánuje CH-47 jako nástupce Mi-171Š. A ty mají podle všeho lítat nejméně do roku 2035.

      • skelet
        11:53 16.05.2023

        Správně by se mělo říct "měly by létat do roku 2035". Tenhle plán byl ovšem před válkou na Ukrajině. Takže je jen otázkou kdy přestane být ekonomicky únosné je servisovat, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

        Správně by se mělo říct "měly by létat do roku 2035". Tenhle plán byl ovšem před válkou na Ukrajině. Takže je jen otázkou kdy přestane být ekonomicky únosné je servisovat, pokud nebudeme kupovat náhradní díly přímo u výrobce.Skrýt celý příspěvek

      • Stonkeeper
        12:46 16.05.2023

        Do roku 2035 to bylo pred Ukrajinou, otazka jaka bude ekonomika provozu 171Š ted. A ono se to nezdá, ale pokud budou létat do 2035, tak by bylo fajn aby kolem 2032 začali přicházet ...Zobrazit celý příspěvek

        Do roku 2035 to bylo pred Ukrajinou, otazka jaka bude ekonomika provozu 171Š ted.
        A ono se to nezdá, ale pokud budou létat do 2035, tak by bylo fajn aby kolem 2032 začali přicházet náhrady. A kdyz vezmeme v úvahu rychlost a kvalitu zakázek na MO, tak už je skoro pozdě.Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    16:47 15.05.2023

    No, pod to by se AČR vešel pořádnej bambi vak!

    No, pod to by se AČR vešel pořádnej bambi vak!

    • Mildíček
      18:56 15.05.2023

      To by byl asi problém. U hasičů si taky chtějí líznout ... ...Zobrazit celý příspěvek

      To by byl asi problém.
      U hasičů si taky chtějí líznout ... :-D
      https://www.novinky.cz/clanek/... Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        19:48 15.05.2023

        Zase něco cinknutého? Stokrát lepší je ty mašiny pořídit armádě a držet s nimi v sezoně hotovost.

        Zase něco cinknutého? Stokrát lepší je ty mašiny pořídit armádě a držet s nimi v sezoně hotovost.

        • Mildíček
          19:55 15.05.2023

          Snad by jste si o tom nemyslel něco špatného.
          Co kdyby zase někde hořelo, nebo to zachránilo jeden lidský život ...

          Snad by jste si o tom nemyslel něco špatného.
          Co kdyby zase někde hořelo, nebo to zachránilo jeden lidský život ...

          • flanker.jirka
            22:10 15.05.2023

            Stačí se podívat jaké vaky používá AČR nyní a jaké mají jinde pod Mi.

            Stačí se podívat jaké vaky používá AČR nyní a jaké mají jinde pod Mi.

        • SYN_
          12:18 17.05.2023

          Rozhodně souhlasím, s TAKHLE velkým vrtákem co by tak asi hasiči "normálně" (mimo požár/záplavu) dělali?? Lítali na inspekce?? Na "držení hlídky" si myslím že je lepší armáda ...Zobrazit celý příspěvek

          Rozhodně souhlasím, s TAKHLE velkým vrtákem co by tak asi hasiči "normálně" (mimo požár/záplavu) dělali?? Lítali na inspekce?? Na "držení hlídky" si myslím že je lepší armáda (pokud jich má/bude mít dostatečný počet, není samozřejmě nic špatného na myšlence nějaké případně dokoupit, zvlášť pokud je na to grant), kromě toho s ním potřebují normálně cvičit.
          Jinak požáry a jiné podobné situace se vyskutují určitě mnohem častěji než válka, zase ovšem v případě války (a na Ukrajině vidíme že to bohužel není nereálné ani dnes) se potom oběti (potenciálně zachráněné připraveností armády) počítají na desetitisíce...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:22 17.05.2023

            Hasiči u nich budou mít možnost povolání v případě potřeby. Nic nového.

            Hasiči u nich budou mít možnost povolání v případě potřeby. Nic nového.

        • SYN_
          12:29 17.05.2023

          Hele a to by ty 3000l vody neunesl v podvěsu Venom?? Nebo je problém že ještě nenjsou připravené k nasazení? Uvažovat o nákupu speciálního typu na toto mi příjde naprosto ...Zobrazit celý příspěvek

          Hele a to by ty 3000l vody neunesl v podvěsu Venom?? Nebo je problém že ještě nenjsou připravené k nasazení? Uvažovat o nákupu speciálního typu na toto mi příjde naprosto uhozené... unifikace totálně v tahu...Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            18:46 17.05.2023

            Venom má hák na necelých 2 300 kg.

            Venom má hák na necelých 2 300 kg.

          • Scotty
            23:11 17.05.2023

            Venom se nebude používat pro hašení.

            Venom se nebude používat pro hašení.

        • Scotty
          23:20 17.05.2023

          Doteď se podobě platilo za možnost použití hasících Andul. To že chtějí mít v záloze nějaké vrtulníky není až tak překvapivé.

          Doteď se podobě platilo za možnost použití hasících Andul. To že chtějí mít v záloze nějaké vrtulníky není až tak překvapivé.

          • SYN_
            17:52 19.05.2023

            Všechno to je celé nepřekvapivé a logické, až po bod "nákup těžkých vrtulníků pro HZS"

            Všechno to je celé nepřekvapivé a logické, až po bod "nákup těžkých vrtulníků pro HZS"

  • Sgt Murphy
    16:25 15.05.2023

    Tá cenovka ešte celkom ujde. Spojené královstvo kupovalo 16 ks Ch-47 pre špeciálne operácie za $ 3,5 miliárd (2018), naozaj záleží na samotnej konfigurácii a príslušenstvu, ktoré ...Zobrazit celý příspěvek

    Tá cenovka ešte celkom ujde. Spojené královstvo kupovalo 16 ks Ch-47 pre špeciálne operácie za $ 3,5 miliárd (2018), naozaj záleží na samotnej konfigurácii a príslušenstvu, ktoré sa k helikoptéram kupujú.

    https://www.dsca.mil/press-med... Skrýt celý příspěvek

  • juko
    13:55 15.05.2023

    Preco je vlastne CH-53 o tolko drahsi?

    Preco je vlastne CH-53 o tolko drahsi?

    • liberal shark
      14:28 15.05.2023

      CH-53 je původně speciální námořní vrtulník pro tahání odminovacích tralů. Proto má tři motory a brutální výkon.

      CH-53 je původně speciální námořní vrtulník pro tahání odminovacích tralů. Proto má tři motory a brutální výkon.

    • Poly
      16:09 15.05.2023

      Zpoždění, chyby vyžadující nápravu, prozatím malá série a je to silnější vrtulník. Chinook se pořád upgraduje už desetiletí, vyrobili jich víc jak 1000 ks, to se pak vyrábí ...Zobrazit celý příspěvek

      Zpoždění, chyby vyžadující nápravu, prozatím malá série a je to silnější vrtulník. Chinook se pořád upgraduje už desetiletí, vyrobili jich víc jak 1000 ks, to se pak vyrábí levněji.

      Předpokládám že se bavíme o CH-53 King Satallion.Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      08:02 16.05.2023

      Protože Ch53K má MTOW 39,9 tuny... Přepraví necelých 16 tun nákladu... Výkon pohonných jednotek 3x 5600kw... Zatímci Ch47F mà MTOW 22,7 tuny... Přepraví necelých 11 tun ...Zobrazit celý příspěvek

      Protože Ch53K má MTOW 39,9 tuny... Přepraví necelých 16 tun nákladu...
      Výkon pohonných jednotek 3x 5600kw...

      Zatímci Ch47F mà MTOW 22,7 tuny...
      Přepraví necelých 11 tun nákladu...
      Výkon pohonných jednotek 2x 3500kw

      Krom velikosti a výkonů jak tady psali předemnou jde u Ch53 o velice robustní a odolný vrtulník... Kdy například USMC je používá k transportu KBVP LAV-25 v podvěsu...
      Zajímavostí je, že na svou velikost jsou velice dobře ovladatelné, narozdíl od toho dvourotorového nesmyslu, už první verze Ch53 zvládaly třeba výkrut...Skrýt celý příspěvek

      • juko
        08:30 16.05.2023

        Su ch-47 zle ovladatelne?

        Su ch-47 zle ovladatelne?

        • Storm
          08:38 16.05.2023

          To né... To bych si zase nedovolil tvrdit... Určitě je ovladatelnost ch47 taky dobrá... I když se jeví jako neohrabaná kráva...

          To né... To bych si zase nedovolil tvrdit... Určitě je ovladatelnost ch47 taky dobrá... I když se jeví jako neohrabaná kráva...

        • skelet
          12:22 16.05.2023

          Nejsou zle ovladatelné. Spíše naopak.

          Nejsou zle ovladatelné. Spíše naopak.

      • Cheddar
        17:16 16.05.2023

        Tu je príklad toho "dvourotorového nesmyslu":
        https://www.youtube.com/watch?...

        Tu je príklad toho "dvourotorového nesmyslu":
        https://www.youtube.com/watch?...

        • Storm
          20:24 16.05.2023

          Krásné no... Nic co by nedovedl kdejaký jiný vrtulník...
          Najdi si tam " ch-53 barrel roll " oči ti budou přecházet ;)

          Krásné no... Nic co by nedovedl kdejaký jiný vrtulník...
          Najdi si tam " ch-53 barrel roll " oči ti budou přecházet ;)

          • Badysak
            03:11 17.05.2023

            A k čemu ten barel roll jakože tím vymanévruje raketu s distanční roznětkou?

            A k čemu ten barel roll jakože tím vymanévruje raketu s distanční roznětkou?

          • Storm
            07:12 17.05.2023

            Ale máš opravdu zajímavé myšlenkové pochody a bujnou fantazii to se musí nechat ;)

            K čemu je odolná konstrukce a dobrá ovladatelnos je asi každému jasné...

            Ale máš opravdu zajímavé myšlenkové pochody a bujnou fantazii to se musí nechat ;)

            K čemu je odolná konstrukce a dobrá ovladatelnos je asi každému jasné...

          • skelet
            11:47 17.05.2023

            vzhledem k tomu, že CH-47 je dobře ovladatelná, obratná, odolná, rychlá (maximálka 302km/h, cestovní 291km/h) je tahle debata prostě zbytečná

            vzhledem k tomu, že CH-47 je dobře ovladatelná, obratná, odolná, rychlá (maximálka 302km/h, cestovní 291km/h) je tahle debata prostě zbytečná

          • Cheddar
            14:11 17.05.2023

            Ale ja netvrdím že CH-53 je neobratný, ale vyvraciam toto tvrdenie: "Zajímavostí je, že na svou velikost jsou velice dobře ovladatelné, narozdíl od toho dvourotorového nesmyslu, ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale ja netvrdím že CH-53 je neobratný, ale vyvraciam toto tvrdenie:

            "Zajímavostí je, že na svou velikost jsou velice dobře ovladatelné, narozdíl od toho dvourotorového nesmyslu, už první verze Ch53 zvládaly třeba výkrut..."

            CH-47 je IMHO najobratnejší a najlepšie ovládatelný vrtulník svojej triedy.Skrýt celý příspěvek

          • torong1
            14:17 17.05.2023

            No nevim Storme. Barel roll u vrtulníku je asi tak stejně užitečný, jako kobra u letadel. Na letecké dny hezké, reálné využití nula.

            No nevim Storme. Barel roll u vrtulníku je asi tak stejně užitečný, jako kobra u letadel. Na letecké dny hezké, reálné využití nula.

        • Storm
          08:31 18.05.2023

          Pravdu máš torongu v tom, že takový manévr je u vrtulníku zbytečný... Ale co to má společného s výškou kostela? Já tvrdím jen to, že to něco vypovídá o menévrovatelnosti a ...Zobrazit celý příspěvek

          Pravdu máš torongu v tom, že takový manévr je u vrtulníku zbytečný... Ale co to má společného s výškou kostela?
          Já tvrdím jen to, že to něco vypovídá o menévrovatelnosti a odolnosti konstrukce... Opravdu nevím proč tady někteří vymýšlejí konstrukce o vymanévrování rakety a podobně...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:47 15.05.2023

    ...to jsem zvědavý, jestli někteří zdejší EUhujeři co tak hystericky kritizovali stáří původních konstrukcí námi vybraných AH-1Z Viper a UH-1Y Venom oproti novým evropským voňavkám ...Zobrazit celý příspěvek

    ...to jsem zvědavý, jestli někteří zdejší EUhujeři co tak hystericky kritizovali stáří původních konstrukcí námi vybraných AH-1Z Viper a UH-1Y Venom oproti novým evropským voňavkám v khaki laku, budou kritizovat i tento výběr provedený jejich svatými obrázky, přece jen je Chinook už tak starý!!! :)Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      16:53 15.05.2023

      Nemecká armáda do roku 2038 vyradí poruchové bojové vrtuľníky Tiger a postupne ich nahradí ľahkými vrtuľníkmi Airbus H145M zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemecká armáda do roku 2038 vyradí poruchové bojové vrtuľníky Tiger a postupne ich nahradí ľahkými vrtuľníkmi Airbus H145M
      zdroj: https://svet.sme.sk/c/23168412...
      zdroj: https://www.armadninoviny.cz/n... Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        18:03 15.05.2023

        To že je vyřadí až v roce 38 znamená že v podstatě téměř dolétají životnost.

        To že je vyřadí až v roce 38 znamená že v podstatě téměř dolétají životnost.

        • flanker.jirka
          19:50 15.05.2023

          S jejich proslavenou ne-letuschopností dříve nedolétají životnost než dolétají.

          S jejich proslavenou ne-letuschopností dříve nedolétají životnost než dolétají.

Načítám diskuzi...