Německo prodá Egyptu ponorky i přes odpor Izraele

Type 209
Foto: Ponorka Type 209 plující po hladině plnou rychlostí / Wikipedia

Německý ministr obrany Thomas de Maizere před pár dny jednoznačně negoval izraelské snahy o zamezení prodeje německých útočných ponorek Type 209 Egyptu. Izrael se totiž obává současné nestabilní politické situace v Egyptě, kdy není jasné, jaká vládnoucí síla drží nebo bude držet moc. Německé ponorky můžou v nesprávných rukou představovat pro izraelské námořnictvo smrtelnou hrozbu.

"Žádná země na světě nemá právo vetovat rozhodnutí německé vlády", řekl německý minstr v sobotním interview pro noviny Frankfurter Rundschau. Ministr odpovídal na dotaz redaktora, který upozornil na snahy izraelské vlády, zamezit dodávce dvou německých diesel-elektrických ponorek Type 209 do Egypta. Zároveň však dodal, že Egypt „není tak stabilní, jak bychom si přáli“.

První zmínka o nákupu německých útočných ponorek Type 209 se objevila v egyptském tisku zhruba před dvěma týdny. O pár dní později pak izraelský list Yediot Aharonot citoval izraelské vládní zdroje, že obchod mezi Egyptem a Německem může způsobit „ dramatické zhoršení německo-izraelských vztahů.“ Německo však jakékoliv zhoršení vztahů s Izraelem popřelo.

Čeho se tak Izrael, resp. izraelská armáda bojí? Jak jsme načrtli v článku "ACTUV - Lovci ponorek bez posádek", extrémně tiché konvenční ponorky představují pro povrchová plavidla smrtelnou hrozbu. Navíc s Egyptem sousedící Středozemní a Rudé moře, díky relativně malé rozloze, jsou ideální pro operace diesel-elektrických ponorek.

Německá ponorka Type 209 se vyrábí celkově v šesti velikostních verzích. Egyptská verze je označována jako Type 209/1400. Dosahuje délky 62 metrů a výtlaku 1 454 tun na hladině a 1 585 tun pod hladinou. Výzbroj se skládá ze 14 torpéd ráže 533 mm odpalovaných z osmi torpédometů. Posádku tvoří 30 námořníků.

O pohon se starají čtyři dieselové motory o celkovém výkonu 2,39 MW. Ty přes generátory elektrické energie nabíjejí baterie nebo přímo elektromotor (3,73 MW), který roztáčí sedmilistý lodní šroub.

Elektromotor je konstruován jako nízko-otáčkový, takže nepotřebuje převodovku, ale lodní šroub pohání přímo. Pokud ponorka Type 209 pluje pouze na baterie, je díky absenci pohybujících mechanismů (např. převodovky, čerpadel, spalovacích motorů) její pohyb extrémně tichý.

Připomeňme, že Izrael vlastní čtyři ponorky třídy Dolphin (dvě další jsou ve výrobě) přímo odvozené od Type 209. Izraelci ze svých ponorek mohou také odpalovat protilodní střely UGM-84 Harpoon nebo střely s plochou dráhou letu domácí výroby Popeye. Šušká se, že Popye s doletem 1 500 kilometrů jsou také vyzbrojeny jadernými hlavicemi.

Zdroj: DefenceWeb, Palba.cz, Wikipedia

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vodní tank CAAT - zásobovací tepna mezi mořem a pobřežím

V Indickém oceánu pravě došlo ke katastrofálnímu zemětřesení. Mořské dno se zvedlo o několik metrů ...

ACTUV - Lovci ponorek bez posádek

Ponorky představují čím dál větší problém. Kupodivu nemluvíme o oceánských monstrech s nukleárním ...

Modernizace ruského námořnictva se dotkne ponorek i hladinových lodí

Flotila ruských válečných ponorek bude v nejbližších letech výrazně modernizována a rozšířena. ...

Čína údajně vyvíjí novou třídu torpédoborce určenou k ničení vzdušných cílů

Číňané mají podle některých zpráv vyvíjet novou třídu torpédoborce určeného zejména k nesení ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Lorenzo von Matterhorn
    15:17 21.09.2012

    Ano Německo platilo náhradu za 2. sv. válku. Když 80% Izraele tvoří Židé je to celkem logické...

  • Ondřej Lacina
    18:19 20.09.2012

    Right:
    Nechápu ale, jak může Německo platit válečné reparace státu, kterej v době války neexistoval, tudíš ho Německo nenapadlo, neporazilo, nepoškodilo ani nic jinýho..

  • Right
    17:27 19.09.2012

    Musím potvrdit, že německo opravdu platilo reparace (odškodnění) Izraeli za činy způsobené v 2. sv. Nevím do kdy a jakou částku, ale je možné, že se dohodli, že část peněz budou ve formě ponorek.

    Rigth

  • Argonaut
    14:29 19.09.2012

    Pokud se nepletu tak první 2 ponorky Dolphin hradilo kompletně Německo. Mělo se jednat o jakési "odškodnění" za to, že před první válkou v Zálivu dodávaly německé společnosti prostředky Iráku na vývoj chemických zbraní. Zbývající spoluúčast (na dalších kusech) je mimo jiné součástí německé státní subvence s cílem udržet domácí výrobu a jakési německé "holocaust policy".

    Na 6. ponorce se má Německo podílet cca 168 mil. USD.

  • Ondřej Lacina
    14:01 19.09.2012

    "část nákladů nese samotné Německo v rámci podpory státu Izrael"???? Co to sakra je za hnus??
    Izrael dává 6.9% HDP na armádu a evropský země se ztenčujícím se rozpočtem na svou vlastní armádu maj Izrael, kterej ani neni v NATO, podporovat?? Koukám že Izrael dokáže historii využít velice dobře.

  • Deadog
    13:57 19.09.2012

    byznys stira rozdily ,nezna hranice ,Izraelci maji samozrejme pravdu , otazkou je jaky ma uz Mursi na armadu vliv ,v Egypte to bude zrejme jeste zle a vubec bych se nedivil kdyby Egypt zautocil na Izrael pri Izraelske operaci vuci Iranu

  • Argonaut
    12:49 19.09.2012

    Já to vidím jako "vodu na mlýn" politickým odpůrcům v Německu, kteří již kritizovali vládu za sjednání obchodu na dodání tanků Leopard 2a7+ do Saudské Arábie v průběhu "Arabského jara".

    Po svržení Mubaraka se objevily zvěsti, že by mohlo dojít k vypovězení mírové smlouvy (ze strany Egypta) mezi Egyptem a Izraelem z r. 1979. Připočtěme nestabilní vnitropolitickou situaci v Egyptě. To na klidu nedává žádnému sousedu. Tím spíš, když "máte" na svých ponorkách jaderné hlavice, což je součástí izraelské deterrence, které tak mohou být takto eliminovány.

    Izrael má získat do roku 2015 6 německých ponorek třídy Dolphin, přičemž část nákladů nese samotné Německo v rámci podpory státu Izrael.