Německo prodá fregaty MEKO A-200 Egyptu

Německo prodá fregaty MEKO A-200 Egyptu
Freagta Meko A-200 alžírského námořnictva / Merzoug Gharbaz, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Berlín oficiálně schválil prodej šesti válečných lodí Káhiře. Půjde o fregaty typu MEKO A-200. Vyznačují se modulární konstrukcí, která zjednodušuje stavbu i provoz. V egyptském námořnictvu je fregata nejsilnější typ válečné lodě.

Zkratka MEKO pochází z němčiny. Zastupuje výraz Mehrzweck-Kombination, česky víceúčelová kombinace. Je to způsob stavby válečných lodí s využitím vyměnitelných modulů. Se systémem přišla firma Blohm+Voss, která dnes patří pod ThyssenKrupp. Staví jeho pomocí korvety, hlídkové čluny a fregaty. První loď, jejíž konstrukce byla založená na německém modulárním systému, byla nigerijská fregata NNS Aradu, spuštěná na vodu v roce 1980. Stejné fregaty, které výrobce označoval MEKO 360, nakoupila i Argentina. V současnosti nabízí ThyssenKrupp model, jemuž říká MEKO 200.

Fregaty tohoto typu provozuje celkem sedm zemí. Nejstarší jsou lodě, jež si společně objednala Austrálie a Nový Zéland. První z nich, HMAS Anzac, byla spuštěna na vodu v roce 1993. Nejnovější variantu designu MEKO 200 označuje výrobce jako A-200.  Provozuje je jihoafrické a Alžírské námořnictvo. Lodě jsou dlouhé 121 metrů a mají výtlak okolo 3700 tun. Od svých předchůdkyň se dají rozeznat na první pohled, poněvadž výrobce uplatnil při jejich konstrukci technologii stealth.

Unikátní pohonný systém

Zatímco předchozí verze fregat MEKO měly můstek s otevřenými postranními křídly, varianta A-200 je postrádá. Nemá ani komín, což většinu lidí na první pohled zaujme ještě víc,. Spaliny jsou vedeny trupem lodi na záď. Před vypuštěním do ovzduší se mísí s mořskou vodou, aby se ochladily. Loď tak emituje minimum infračerveného záření. Celé pohonné ústrojí fregat MEKO A-200 je mezi současnými válečnými loděmi unikát. Mají dva dieselové motory a plynovou turbínou.


Australská fregata HMAS Ballarat třídy Anzac (MEKO 200 bez konstrukce stealth); větší foto / U.S. Navy

Zatímco diesely roztáčí dvojici lodních šroubů (samozřejmě stavitelných), plynová turbína pohání vodní trysku. Na diesel zvládne loď až osmnáct uzlů (33 km/h). S diesely a turbínou zapojenými současně může plout rychlostí přes devětadvacet uzlů (54 km/h).Plynová tryska má vedle nízké úrovně hluku ještě jednu zajímavou vlastnost. Umožňuje zastavit loď skoro na místě. Dá se totiž otočit směrem dopředu. Loď má příďovou hrušku, která snižuje odpor vody. Doplňuje ji dvojice nastavitelných stabilizačních ploutví.

Levný pracant

Podle serveru navalnews.com má být cena za šest fregat 2,3 miliardy eur (59 miliard korun). Výrobce inzeruje výhodný poměr užitečné zátěže k výtlaku. Výzbroj si vybírá zákazník. Její základ tvoří podle webu ThyssenKrupp 127 nebo 76mm kanón, společně s čtyřmi protiletadlovými zbraněmi menších ráží (12,7 až 40 milimetrů.) Na loď se vejde dvaatřicet vertikálních odpalovacích šachet pro protiletadlové střely, osm protilodních střel a dva torpédomety.

Torpédomety slouží převážně k boji proti ponorkám. Na svou velikost jsou tedy fregaty MEKO A-200 těžce vyzbrojené. Podle firmy ThyssenKrupp si vedle protiletadlového, protilodního a protiponorkového boje poradí i s podporou speciálních sil, humanitárními a záchrannými operacemi, a tak podobně.

Lodě MEKO A-200 jsou zajímavým příkladem změny významu slova fregata z poslední doby. Kategorie válečných lodí byly vždy jen přibližné. Na začátku jednadvacátého století to platí snad víc než kdy jindy. Například korejské torpédoborce třídy KD-III (Sejong the Great) nesou těžší výzbroj než americké raketové křižníky třídy Ticonderoga.


MEKO 200

Levné a postradatelné

Poslání moderních válečných lodí, označovaných jako fregaty, se proti jejich předchůdkyním z šedesátých nebo osmdesátých let minulého století velmi změnilo. Nebylo to poprvé. V patnáctém století označovalo slovo fregata lehkou a rychlou galéru. Časem se začalo používat pro označení čistokrevných plachetnic. I dnes označuje slovo fregata vedle válečné lodě také plachetnici se třemi nebo více stěžni a příčným oplachtěním. Ve válečném loďstvu byly fregaty malá, rychlá plavidla s jednou řadou děl.

Sloužily k průzkumu, potápění nepřátelských obchodních lodí a ochraně vlastních. Dochovaný příklad takové lodě je americká fregata USS Constitution. Ačkoliv byla spuštěna na vodu už v roce 1797, je stále v aktivní službě. S nástupem ocelových parníků fregaty vymizely. Jejich roli převzaly křižníky.

Během druhé světové války potřebovalo britské námořnictvo levnou a postradatelnou loď k doprovodu konvojů. Přišlo s třídou River. Byly to menší lodě než torpédoborce, ale zároveň větší než korvety. Proto se jim začalo říkat fregaty. Několik exemplářů se zachovalo do současnosti. V nejlepším stavu je asi australská HMAS Diamantina, která je hlavním exemplářem námořního muzea v Brisbane.


Nejstarší sloužící fregata USS Constitution; větší foto / US Navy

Řadová loď dneška

Po druhé světové válce se fregaty stavěly dál. Úlohu námořní mocnosti číslo jedna převzaly od Velké Británie Spojené státy. Ty původně označovaly lodě, kterým se v ostatních zemích říkalo fregaty, jako eskortní torpédoborce.  Slovo fregata se v námořnictvu Spojených států používá teprve od roku 1975. Nejdůležitější úlohou tehdejších fregat byl boj proti ponorkám, ke kterému přibyla omezená schopnost protivzdušné obrany.

Příklad takových fregat je americká třída Knox ze šedesátých, nebo Perry z osmdesátých let. (Druhá zmíněná už ovšem mohla nést i slušnou protilodní výzbroj.) Obě dvě tyto třídy ještě slouží, třebaže ne v americkém námořnictvu. Muzejních lodí, na které se smí podívat běžný návštěvník, bychom se snad mohli dočkat časem.

Moderní fregaty se od shora zmíněných příkladů liší. Staví je země, které si nemohou dovolit velké hladinové válečné lodě (tj. skoro každý kromě USA a Číny). Fregaty v jejich flotilách plní podobnou úlohu jako řadová loď za napoleonských válek nebo bitevní loď v první světové válce – nejsilnější hladinové plavidlo.

Burke chudých

Moderní fregaty se staví jako univerzální válečná plavidla, která by – aspoň na papíře – měla zvládat široké spektrum misí. V minulosti měla každá loď ve válečné flotile svůj přesně definovaný úkol, který zapadal do celkové strategie daného národa. Válečné loďstvo je koneckonců především geopolitický nástroj. V poslední době se ale místo lodí s jasně definovanými úkoly začínají stavět plavidla, která umí všechno. Když máte omezený rozpočet, dává to smysl.

Evropské fregaty často z funkčního hlediska připomínají zmenšeninu amerických torpédoborců třídy Arleigh Burke. Zvláštní je, že podobné univerzální fregaty chce momentálně nakoupit i americké námořnictvo. K čemu potřebují Spojené státy zmenšenou kopii torpédoborců Burke, když zároveň neustále nakupují další a další originály, není úplně jasné.


Alžírská fregata El-Moudamir (911) třídy MEKO 200; větší foto / Norbert Möller

Ať už je důvod jakýkoliv, v Egyptské flotile plní fregata funkci nejsilnějšího hladinového plavidla. Přitom není nijak malé. Počtem lodí je šesté největší na světě. Předčí i daleko lidnatější Indii. Egypťané mají zájmy jak ve Středozemním, tak Rudém moři. V současnosti tvoří hlavní hladinové síly Egypta devět fregat. Je to pestrá směsice.

Soupeř: Izrael

Nejmodernější Egyptská fregata se jmenuje Tahya Misr. Její kýl se poprvé dotkl vody v roce 2012. Jde o plavidlo třídy FREMM, což je společný, francouzsko-italský projekt. (Zkratka znamená Frégate multi-mission resp. Fregata multi-missione, čili víceúčelová fregata.) Vedle Tahya Misr provozují Egypťané čtyři zánovní lodě už zmíněné třídy Perry z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Dvě další egyptské fregaty patří k rovněž už zmíněné americké třídě Knox. Poslední dvě plavidla patří k čínské třídě Jianghu III z osmdesátých let.

Zatím není známo, která z těchto plavidel by měly nové fregaty německé výroby nahradit. Zato už se ví, kdo bude jejich nejdůležitějším soupeřem: izraelské námořnictvo. Egypťané a Izraelci se už střetli v několika námořních bitvách.

Snad nejznámější incident je potopení izraelského torpédoborce INS Eilat (spuštěný na vodu jako HMS Zealous v roce 1944). Měly ho na svědomí egyptské raketové čluny třídy Komar, vyrobené v SSSR. Bylo to první potopení nepřátelského plavidla řízenou střelou v dějinách válek na moři. Nezbývá než doufat, že nové egyptské fregaty skončí ve šrotu, aniž by použily své zbraně.

Zdroje: Naval News, Global Fire Power, Military Leak, Naval News, Naval Technology, Save The Royal Navy, Thyssenkrupp

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Egypt získá 129 000 českých pistolí CZ 75 P-07 Duty

Česká zbrojovka před pár měsíci podepsala smlouvu na dodávku dalších 50 000 pistolí CZ 75 P-07 Duty. ...

Libyi rvou vnitřní spory na kusy a Egypt zvažuje intervenci

Nestabilní situace v Libyi se stále zhoršuje. Západní snaha přinést zemi svobodu a demokracii ...

První tři stíhačky Rafale pro Egypt

Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...

Islámský stát zaútočil na egyptskou válečnou loď

Islámský stát (IS) se přihlásil k útoku na egyptskou válečnou loď, který proběhl 16. června u ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    14:21 11.04.2019

    Inak, Izraelčania dostanú čo nevidieť tiež plavidla MEKO - štyri korvety triedy Sa'ar 6: https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • givicz
    18:55 09.04.2019
    • (12)

    Tak vzhledem k tomu, že Egypťané podporují maršála Haftara, který zrovna nařídil všem svým jednotkám, aby se vydali na Tripolis... což kritizuje EU a USA tam stahují speciální jednotky tak aby z obchodu nakonec nesešlo...

    Jinak, že by Japonsko přišlo o jeden letoun F35 ???

    ASDF fighter jet goes missing while training
    https://www3.nhk.or.jp/nhkworl...

    Japanese defense officials are searching for a fighter jet off the coast of Aomori Prefecture, northern Japan. They lost contact while it was on a training mission.

    Japanese Defense Minister Takeshi Iwaya said, "At around 19:27 Tuesday, an F-35A from the Air Self-Defense Force Misawa air base lost radar contact 135 kilometers east of the coast during training."

    Iwaya said the one pilot on board is missing. Officials say the jet was flying with three other planes of the same model, and there were no reports of problems before contact was lost.

    The Self-Defense Forces and the Coast Guard have dispatched patrol aircraft and ships to search for the jet.

    The F-35 was jointly developed by the United States and eight other countries. Its stealth capabilities make it difficult to detect by radar.

    Thirteen F-35As are currently based at Misawa Air Base. It's set to become Japan's next-generation mainstay fighter.

    Iwaya says the other 12 jets will be grounded for the time being.

    • logik
      21:20 09.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Platěj Tě za to postování offtopicu?

      • givicz
        21:41 09.04.2019

        logik proč tak nervózně prostě ZŘEJMĚ havaroval další F35 vzhledem jak je tento zbrojní program pro USA a celé NATO důležitý tak jsem zařadil malou aktualitku..... už máš nějaké podrobnější INFO ... nalezli pilota, letadlo, co se přesně stalo ???

        • PavolR
          21:48 09.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Minulý týždeň tu bol článok o kórejských F-35, ktorý je ešte stále aktívny. Táto informácia patrí skôr tam (alebo vyhľadať článok o japonských F-35), ale sem v žiadnom prípade.

          • givicz
            21:53 09.04.2019

            PavolR nevím jak ty ale já mám dojem, že zaplevelenou diskusi v článku z minulého týdne opravdu ale opravdu již nikdo nečte ... nebo ty snad ano ??? já se přiznám, že ne....

          • givicz
            22:03 09.04.2019

            Navíc toto má být jestli jsou zprávy přesné F35A , kdežto nedávno havaroval v Jižní Karolíně F35B...

        • logik
          23:12 09.04.2019

          Prostě Tě jen jemně upozorňuju, že se chováš jako klasickej troll.

          Kdyby se tady choval každej jako ty - postoval naprosto nesouvisející informace - (jen proto, že jsou pozitivní o Rusku nebo negativní o USA či Ukrajině) - tak tu budou diskuse už úplně víš k čemu....

          PS: A než se začneš ohražovat vůči mé charakteristice Tvých offtopic postů, tak si zkus vzpomenout, kdy jsi sem naposledy dal nějakou offtopic zprávu, která se této charakteristice vymiká

          • Jakub2
            10:06 10.04.2019

            Technika psaní nevyžádaných off-topic příspěvků do diskusí se nazývá "tapetování" - lepení dlouhých kusů textu do pozadí diskuse se dost podobá tapetování pokoje.

          • givicz
            20:40 10.04.2019

            logik zrovna od tebe tato připomínka fakt sedí.. tapetuješ zde takovým způsobem, že lidé s tebou odmítají diskutovat ..... cokoliv je z Ruska je to podle tebe na pikaču... :)

            Jinak balm je to druhý pád letadla typu F35 jedna F35B havarovala v září 2018 v Jižní Karolíně, kdy jestli si dobře pamatuji pád způsobila závada na palivovém systému... co jsem tak zatím našel tak pilot včerejšího havarovaného Japonského stroje byl zkušený, kdy měl mít nalétáno 3200 hodin ale na F35A měl jenom 60 hodin..


            Čína a Rusko si ,,brousí" zuby na japonský letoun. Ztracená F-35 jako možná velká ostuda pro USA
            https://www.securitymagazin.cz...

        • balm
          13:10 10.04.2019

          Samozřejmě, že program F-35 je klíčovým programem, ale skutečnost, že 1 stroj havaroval neznamená nic. Mohl jít o chybu pilota, nasátí cizího (respektive cizích elementů), poruchu motoru, selhání materiálu, nedodržení postupu údržby .... cokoliv dalšího. Tak či onak, havárie se stávají a je důležité vyšetřit a poučit se z chyb.

    • Jakub2
      21:31 09.04.2019

      Nechcete přestat s tím tapetováním?

  • Jakub2
    13:16 09.04.2019

    Egapťani si v 2015 koupili již hotovou fregatu FREMM od Francouzů (bývalá fregata D651 Normandie), ale objednávku nerozšířili (ač na to Francouzi tlačili). To není dobré pro pověst FREMMů.

    • PavolR
      13:22 10.04.2019

      Prečo sa vlastne Frantíci zbavujú FREMMov? Došlo im, že by radšej chceli viac LaFayetteov? :-)

      • vozik
        16:17 10.04.2019

        no podla wikipedie bol FREMM sucastou vacsieho obchodu a egyptania chceli stihnut otvorenie noveho suezskeho prieplavu, tak im francuzi ponukli cerstvo dokonceny francuzsky. ale medzi casom uz francuzi postavili novy FREMM ako nahradu za ten egyptsky.

  • liberal shark
    12:26 09.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Překvapila mně otázka autora, proč US NAVY kupuje fregaty. Samozřejmě že kvůli hospodárnosti. Nemá smysl všude posílat raketový torpédoborec za dvě miliardy dolarů, o nákladech na provoz a údržbu ani nemluvě.

    • logik
      17:03 09.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Přesně. Další nesmysl je přirovnání fregaty k řadové lodi. Jistě, pro mnoho loďstev je to to nejsilnější, co si mohou dovolit - ale provozovat řadové lodi si také ve středověku mohli dovolit jen velké námořní mocnosti.
      Úkol fregat je dnes úplně jiný, než byl úkol řadových lodí: fregata není určena k velkým hladinovým bitvám jako byla řadová loď. Naopak je nejčastěji používaná pro hlídkové a eskortní účely, přesně jako svého času "dřevěné fregaty".

      Jestli někdy byly fregaty řadovými loďmi, tak v polovině 19. století, kdy byly obrněné fregaty nejsilnějšími loďmi, co se daly na vodě najít. Ne teď

      • Vrata
        14:26 10.04.2019

        Rekl bych, ze nemate az takovou pravdu. Zadne presne definice plavidel jako treba ty, ktere klasifikovaly lehke, tezke krizniky a bitevni lode pred WW2, dnes neexistuji. Fregata, torpedoborec a kriznik se dnes muze lisit vytlakem a poctem raket ale ve skutecnosti je tam plynuly prechod a vyzbroj je vice-mene stejna, vsechno to jsou vetsinou viceucelova plavidla s protiletadlovou a protilodni raketovou vyzbroji a protiponorkovymi torpedy. Pojmenovani je dano vice-mene zrizovatelem na odliseni velikosti plavidel v jeho lodstvu. Fregata/y zrejme mohou zastat i roli krizniku (a kategorii kriznik maji, pokud vim, v podstate jen USA a Rusko), takze to prirovnani mi nepripada byt az tak mimo. Roli skutecnych radovych bitevnich lodi dnes zastavaji letadlovky, ale ty maji v poctu vetsim nez 2 snad jenom USA a po dvou je ma jen par dalsich statu.
        Jeste podotykam, ze fregata jako eskortni protiponorkove plavidlo byla zkonstruovana za WW2, O.H. Perry tak byl asi take tak konstruovan (pomerne mala PL a protilodni raketova vyzbroj navic oboji odpalovane z jedine rampy) ale dnes je situace jina.

  • arakan94
    12:23 09.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    "K čemu potřebují Spojené státy zmenšenou kopii torpédoborců Burke, když zároveň neustále nakupují další a další originály, není úplně jasné."

    ???

    Já bych řekl, že to docela jasné je - cena. USA potřebuje zvýšit počet bojových plavidel, aby mohli konkurovat posilující rudé Číně a A. Burke jsou jednoduše drahé. Přitom by na řadu misí stačilo menší, hůře vybavené plavidlo a torpédoborcům by se tak "ulevilo" (odpočinek a opravy často potřebují jako sůl - viz nehody torpédoborců z posledních let).

  • Miroslav
    10:40 09.04.2019

    Veľmi pekná loď. Otázka na tých, čo sa v lodiach viac vyznajú... V článku sa píše, že komín v podstate ústi pod čiarou ponoru aby sa ochladili spaliny čo znižuje tepelnú stopu. Tomu rozumiem ale nespôsobuje to zase vyššiu hlučnosť ktorú môžu naopak prilákať nepriateľskú ponorku na základe echa? Ak som to pochopil nesprávne tak sa ospravedlňujem.

    • donpepe
      11:19 09.04.2019

      Ano, je to zajímavé. Nicméně to nemusí znamenat, že ústí pod čarou ponoru, ale že se horké spaliny s mořskou vodou kvůli ochlazení postupně smísí už "v trupu" lodi. Čili vyústění ochlazené směsi spalin a vody může být nad čarou ponoru. Je to jen nápad. :-)

    • arakan94
      12:25 09.04.2019

      Také to chápu tak, že loď nějakou vodu načerpá a smíšení proběhne v lodi..

    • PavolR
      13:03 09.04.2019

      V článku je vyslovene písané, že sa splodiny vypúšťajú do vzduchu, teda nad čiarou ponoru. Mňa skôr napadlo, že sa im tam bude usádzať "vodný kameň" a rôzne soli.
      --------
      liberal shark: + potrebujú naplniť aj požadované počty :-). Mňa ale najviac fascinuje tá "nástenkárska" posledná veta.

    • Jakub2
      13:11 09.04.2019

      Jestli z toho nechtěli udělat obdobu amerického systému Masker (Prairie-Masker)...

    • simpanz
      17:58 09.04.2019

      Zjednodušeně, podle schema od PavolR. Vyustění výfuku vyplývá z typu pohonu. Kombinace vodní tryska, krátká hřídel, reduktor, turbína a výfuk vám vyjde do hangáru pro vrtulník. Těžké diesly a převodovky sou posunuty k těžišti i proto že průměr šroubu určí uhel osy hřídele. Pokud by dali turbínu směrem od zádi tak zbytečně prodlužují hřídel trysky, plýtvají prostorem a výfuk ústí někde u zadního stožáru.