Německo se zajímá o americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian

-
1. 4. 2020
-
77 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle informací polského magazínu MILMAG Německo zvažuje nákup amerických útočných vrtulníků AH-64E Guardian. Důvodem jsou špatné zkušenosti s provozem evropských útočných vrtulníků Tiger.
Polský magazín MILMAG informoval o německém zájmu jako první médium. Polští novináři informaci získali od představitelů firmy Boeing. Mediální aktivita Američanů v Polsku není překvapením, protože Boeing se snaží s vrtulníkem Guardian uspět v polském vrtulníkovém programu Kruk. Program řeší náhradu 32 polských vrtulníků Mi-24D/W. Hlavním konkurentem Guardianu v programu je další americký vrtulník AH-1Z Viper.
Německo zájem o Guardiany projevilo zasláním žádosti o informace RFI (Request For Information) vládě Spojených států. Pikantní na celé věci samozřejmě je, že Německo tímto krokem ukazuje svou nespokojenost s provozem evropských útočných vrtulníků Tiger od společnosti Airbus.
Ostatně nahradit vrtulníky Tiger se nedávno rozhodla Austrálie. V probíhajícím australském tendru mezi sebou soutěží vrtulníky Tiger MkIII (nejnovější model), AH-64E Guardian a AH-1Z Viper. Prvních 12 strojů má dosáhnout počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2026 a převzetí všech 29 (24 + 5 výcvikových) strojů Austrálie očekává do konce roku 2028.
První vrtulníky Tiger přitom Austrálie získala teprve v roce 2004 a poslední v roce 2010. S dosažením plných operačních schopností (FOC) Tigerů se plánovalo již na konci roku 2011, ale došlo k tomu až v dubnu 2016. Jinak řečeno ‒ Austrálii trvalo šest let, než vychytala u vrtulníků Tiger „všechny mouchy“ a udělalat z nich plnohodnotné bojové stroje. Avšak zřejmě nešlo vše podle plánu, protože o tři roky později v červnu 2019 Austrálie vyhlásila výběrové řízení na nástupce vrtulníků Tiger.
Zpět ale do Německa. Bundeswehr má v inventáři 68 vrtulníků Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber Tiger), ale pouze 53 je určených pro ostrý provoz. Podle německých médií ale v roce 2011 bylo pouze 11 vrtulníků (průměrně v jeden okamžik) okamžitě nasaditelných do boje, což představuje pouze 20 % z celé flotily.
V srpnu 2019 německý Bundeswehr dokonce na čas uzemnil celou flotilu, protože technici objevili vady materiálu v konstrukci hlavního rotoru.
Německé vrtulníky Tiger
Němci původně v roce 1999 objednali 80 Tigerů, ale v roce 2013 zmenšili objednávku na 68 vrtulníků. První Tiger vstoupil do služby německé armády v roce 2008 a poslední v roce 2018. Minimálně čtyři stroje, které byly nasazeny v Afghánistánu, Německo vylepšilo na standard Asgard (nové obranné systémy, filtry motorů, lepší komunikační vybavení atd.)
Zda Německo americké vrtulníky Guardian nakoupí není jasné, protože nikdo z německých oficiálních míst se zatím k možnému nákupu nevyjádřil. V každém případě firma Airbus pracuje na modernizované verzi Tiger MkIII a také na prodloužení životnosti a spolehlivosti francouzských, německých a španělských Tigerů.
Celkově bylo ozbrojeným silám Francie, Německa, Španělska a Austrálie dodáno 183 vrtulníků Tiger. K prvnímu bojovému nasazení došlo v roce 2009 v Afghánistánu. Poté došlo k bojovému nasazení v Libyi (2011) a Mali (2013).
Případný nákup vrtulníků AH-64E Guardian dovrší působivý obrat Německa v praxi nakupování zbraní. Donedávna Německo striktně nakupovalo pouze domácí zbraně nebo evropské zbraně. První zvrat nastal v roce 2018, kdy Německo objednalo tři americké nákladní letouny C-130J-30 a tři tankery KC-130J. Berlín objednal americké stroje kvůli nekončícím problémům s projektem evropského nákladního letounu Airbus A400M.
Dále německé letectvo (Luftwaffe) hledá náhradu za 66 těžkých transportních vrtulníků CH-53G (CH-53 German). O německou zakázku se uchází Boeing s vrtulníkem CH-47F Chinook a Sikorsky s vrtulníkem CH-53K King Stallion. Udělení zakázky na nákup 44 až 60 vrtulníků se očekává v roce 2021. První stroje Luftwaffe převezme v roce 2023 a poslední v roce 2031.
Jihokorejská armáda převzala první AH-64E v roce 2016
A konečně v nedávném článku jsme mluvili o zájmu Německa nakoupit 30 víceúčelových amerických stíhaček F/A-18E/F Super Hornet (Berlín je chce využít k nesení jaderných zbraní) a 15 letadel pro vedení elektronického boje EA-18G Growler.
Můžeme tedy s přehledem říct, že pokud se uskuteční všechny americké nákupy, Německo do Spojených států pošle (akviziční náklady + provozní náklady) v této dekádě několik desítek miliard dolarů.
V Evropě se společnosti Boeing podařilo prodat nejnovější vrtulníky Guardian pouze Velké Británii, která si v roce 2015 objednala 50 strojů jako náhradu za flotilu 67 vrtulníků WAH-64 Apache (AH-64D Longbow Apache). První Guardiany dorazí do Spojeného království v roce 2022.
Svých 32 vrtulníků AH-64D na standard Guardian modernizuje také Nizozemsko. Modernizační náklady dosáhnou 1,2 miliardy dolarů a první AH-64E nizozemské letectvo převeze v polovině roku 2022. Z evropských zemí provozuje 32 vrtulníků AH-64D už jen Řecko. O případné modernizaci řeckých AH-64D se ale zatím nemluví.
O případném nákupu Guardianů se mluví také v případě Rumunska. Zdá se však, že Bukurešť směřuje spíše k nákupu vrtulníků AH-1Z Viper.
Zdroj: MILMAG
Související články
Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii
Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...
-
14.07.2016
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii
Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...
-
22.03.2017
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk
Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...
-
05.09.2019
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian pro Maroko
Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...
-
04.12.2019
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Německu došla trpělivost s Airbusem. Celý mi to přijde jako snaha Airbus trochu postavit do latě. Jestli jsem to z článku a komentářů pochopil, tak Tiger není špatná helikoptéra, ...Zobrazit celý příspěvek
Německu došla trpělivost s Airbusem. Celý mi to přijde jako snaha Airbus trochu postavit do latě. Jestli jsem to z článku a komentářů pochopil, tak Tiger není špatná helikoptéra, ale praktiky výrobce se servisem z toho dělají nepoužitelnej stroj.Skrýt celý příspěvek
Přesně tak, přeci jen Němci pro armádu místo Airbusu pořizují letouny C-130J-30 a KC-130J, v plánu jsou velké vrtulníky (ať ten nebo ten, tak bude americký), ještě zbývá fakt jen ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak, přeci jen Němci pro armádu místo Airbusu pořizují letouny C-130J-30 a KC-130J, v plánu jsou velké vrtulníky (ať ten nebo ten, tak bude americký), ještě zbývá fakt jen koupit Hornety a Apache... Facka slušná a snad bude prospěšná i pro Airbus.Skrýt celý příspěvek
tak A400 zatím taky není žádná hitparáda
tak A400 zatím taky není žádná hitparáda
Jj dost jsem mu fandil i pro AČR, ale očividně to nemá cenu. Přitom by to byl fajn stroj, ale něco šeredně drhne. nevím jestli marketing Airbusu je neschopný, konstruktéři něco ...Zobrazit celý příspěvek
Jj dost jsem mu fandil i pro AČR, ale očividně to nemá cenu. Přitom by to byl fajn stroj, ale něco šeredně drhne. nevím jestli marketing Airbusu je neschopný, konstruktéři něco podělali, nebo se o ně provozovatelé nezvládají / nechtějí starat.Skrýt celý příspěvek
Podle mně je to částečně dané všeobecnou "inflací" (ne, není to číselně to stejné jako normální inflace, ale je to podobné v tom že prostě cena všeho ve výzbroji plynule roste, a ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mně je to částečně dané všeobecnou "inflací" (ne, není to číselně to stejné jako normální inflace, ale je to podobné v tom že prostě cena všeho ve výzbroji plynule roste, a cena nově vyvíjených věcí obzvlášť), částečně dané že nový projekt potřebuje do prvních kusů rozpustit obrovské částky R&D...
Pokud překoná určitou hranici a budou se prodávat další desítky kusů tak z toho může být příštích 20 let docela úspěšný kousek... po 10ti letech první větší upgrade který se soustředí na zjištěné problémové oblasti...
Ještě by se mi líbilo kdyby udělali něco mezi CASA295 a A400M co by používalo 2 motory z Atlasu, k tomu co nevíc avioniky a tak... mohlo by to být citelně levnější na provoz a údržbu a přitom celkem stačit na dost věcí...Skrýt celý příspěvek"Cena A400M v porovnání s doletem, zatížením proti C17 je uplně strašná." Jakože skoro dvakrát tak těžký éro který stojí o půlku víc a STOL vlstnosti má citelně horší je celkově ...Zobrazit celý příspěvek
"Cena A400M v porovnání s doletem, zatížením proti C17 je uplně strašná."
Jakože skoro dvakrát tak těžký éro který stojí o půlku víc a STOL vlstnosti má citelně horší je celkově mnohem lepší?? To mi příjde jako dost nerovné srovnání, nejsou stejná třída. Že si ho kupuje Británie se stále ještě víceméně globálními zájmy chápu, ale v Evropě ještě kdo (běžně, ne vyjímečně)? No a pro nás by byl vyloženě "jako dělanej" :)
To už raději Kawasaki C-2 když už teda, ale i to jen pokud potřebujeme běžně transatlantickou přepravu Pandurů...Skrýt celý příspěvekProblém je, že A400 je prepravnou kapacitou mŕtva kategória. Buď ti stačí C-130J na výsadkové jednotky alebo potrebuješ C-17 na ťažký náklad. Dnešné KBVP sa hmotnosťou približujú ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je, že A400 je prepravnou kapacitou mŕtva kategória. Buď ti stačí C-130J na výsadkové jednotky alebo potrebuješ C-17 na ťažký náklad. Dnešné KBVP sa hmotnosťou približujú alebo aj prekračujú hmotnostný limit A400M.Skrýt celý příspěvek
No jasne lenže a.) pozri sa na dolet A400M zaťaženého 30 tonami b.) zrejme presúvaš nie len vozidlo (bez prídavného pancierovania), ale aj posádku, palivo, muníciu, zásoby vody a ...Zobrazit celý příspěvek
No jasne lenže
a.) pozri sa na dolet A400M zaťaženého 30 tonami
b.) zrejme presúvaš nie len vozidlo (bez prídavného pancierovania), ale aj posádku, palivo, muníciu, zásoby vody a jedla atď. takže pošleš na jednu Pumu/Boxer 2x A400M alebo 1x C17 ....Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: Poopravímtě - dvě vozidla se převážejí třemi Atlasy. První dva jsou jasné a třetí letoun převáží ony bloky pancíře a zbytek všeho potřebného. Chápu ale že už se to ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy:
Poopravímtě - dvě vozidla se převážejí třemi Atlasy. První dva jsou jasné a třetí letoun převáží ony bloky pancíře a zbytek všeho potřebného. Chápu ale že už se to nepočítá tak pěkně :-DSkrýt celý příspěvekKaždá armáda by chtěla transportní flotilu C-17, ale ono už má zastavenou výrobu a pak ta cena: "Indické letectvo objednalo celkově 10 letounů C-17 Globemaster III včetně ...Zobrazit celý příspěvek
Každá armáda by chtěla transportní flotilu C-17, ale ono už má zastavenou výrobu a pak ta cena:
"Indické letectvo objednalo celkově 10 letounů C-17 Globemaster III včetně logistického a výcvikového zázemí za 4,1 miliardy dolarů" - 2013Skrýt celý příspěvek
Kéž by byl český kontrakt s Bellem zrušen pro vyšší moc a v budoucnu nahrazen novým na AH64E a UH60 :-)
Kéž by byl český kontrakt s Bellem zrušen pro vyšší moc a v budoucnu nahrazen novým na AH64E a UH60 :-)
stačilo by kdyby aspoň vyměnili vipery za venom. Ty venomy se nějak uživí. Naivní představa, že se dokoupí 8 dalších viperů, už snad všechny přešla Současná situace ukazuje k čemu ...Zobrazit celý příspěvek
stačilo by kdyby aspoň vyměnili vipery za venom. Ty venomy se nějak uživí.
Naivní představa, že se dokoupí 8 dalších viperů, už snad všechny přešla
Současná situace ukazuje k čemu nám budou 4 vrtulníky- udržování schopností je nesmysl a jejich podpora výsadku dttoSkrýt celý příspěvekNa letecké dny, nějaké to cvičení a statické ukázky to stačí - to jsou asi tak veškeré ambice našeho MO ohledně bitevních vrtulníků. Jinak by se pořizovaly vrtulníky i s opcí na ...Zobrazit celý příspěvek
Na letecké dny, nějaké to cvičení a statické ukázky to stačí - to jsou asi tak veškeré ambice našeho MO ohledně bitevních vrtulníků. Jinak by se pořizovaly vrtulníky i s opcí na další přikoupení (byť to stojí peníze).
Nj. "udrželi sme si schopnost bitevních vrtulníků - třikrát hurá". ještě koupit čtyři Leopardy a jsme světoví :-DSkrýt celý příspěvekAno, pro podporu Venomů čtyři Vipery stačí.
Ano, pro podporu Venomů čtyři Vipery stačí.
Myslím, že se naopak mělo opustit od Venomu a pořídit se mělo 12ks Viperů. Čistokrevnej bitevní vrtulník by se nám hodil mnohem víc. Na transport stačí MI-17+MI-171Š, které navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že se naopak mělo opustit od Venomu a pořídit se mělo 12ks Viperů. Čistokrevnej bitevní vrtulník by se nám hodil mnohem víc. Na transport stačí MI-17+MI-171Š, které navíc čeká modernizace. Plus máme ještě Sokoly po nedávné "modernizaci".Skrýt celý příspěvek
Počítám, že argumentem pro tenhle postup má být nedostatek financí? Proto ukončíme bitevní vrtulníky bez náhrady, a v budoucnu začneme budovat novou letku z ještě dražším vybavením ...Zobrazit celý příspěvek
Počítám, že argumentem pro tenhle postup má být nedostatek financí?
Proto ukončíme bitevní vrtulníky bez náhrady, a v budoucnu začneme budovat novou letku z ještě dražším vybavením než bylo původně v plánu.Skrýt celý příspěvekZase nekdo nerozumi psanemu textu. Zadne realne pouzitelne bitevni vtrtulniky nejsou podepsane ani rozpoctovane. Jsou 4 ks - realne nepouzitelne. Je to stejna logika jako mit 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Zase nekdo nerozumi psanemu textu. Zadne realne pouzitelne bitevni vtrtulniky nejsou podepsane ani rozpoctovane. Jsou 4 ks - realne nepouzitelne. Je to stejna logika jako mit 10 tisic rousek v rezervach. Dobre PR, zivi se naton urednici, realne ale nic neresi. Co se ma koupit at rozhodne soutez az budu bitevni vrtulniky rozpoctovane. Coz nejsou a nebudou.Skrýt celý příspěvek
Protože nejsou, tak se armáda pokusila tuto činnost oživit jak jen jí to rozpočet dovolí. I kdyby jich tam bylo 10-100x víc, účinnost na záchyt dané hrozby to nezvýší. Na každou ...Zobrazit celý příspěvek
Protože nejsou, tak se armáda pokusila tuto činnost oživit jak jen jí to rozpočet dovolí.
I kdyby jich tam bylo 10-100x víc, účinnost na záchyt dané hrozby to nezvýší. Na každou hrozbu je potřeba vhodné prostředky. Pořád lepší málo, než nic.Skrýt celý příspěvekkazd
Víte kolik kusů Viperů se nachází v Marine Air Ground Task Force?kazd
Víte kolik kusů Viperů se nachází v Marine Air Ground Task Force?Pod pojem MAGTF (Marine Air Ground Task Force) spadajú MEU (Marine Expeditionary Unit), MEB (Marine Expeditionary Brigade) a MEF (Marine Expeditionary Force). Pričom s USMC by som ...Zobrazit celý příspěvek
Pod pojem MAGTF (Marine Air Ground Task Force) spadajú MEU (Marine Expeditionary Unit), MEB (Marine Expeditionary Brigade) a MEF (Marine Expeditionary Force). Pričom s USMC by som AČR neporovnával, pretože bojovou hodnotou sú na oveľa vyššej úrovni. Keď si chceme ale porovnávať "kto ho má väčší", Marine Expeditionary Brigade v zložení pre nasadenie do konfliktu nízkej intenzity (čo je jeho cca. 1/3 plnej bojovej sily) má letecký element zložený z
- 2x KC-130J
- 4x STUAS
- 16x F-35B
- 24x MV-22
- 8x CH-53
- 5x AH-1Z
- 4x UH-1YSkrýt celý příspěvekV plnej bojovej sile má MEB silu tabuľkovo 15292 ľudí, z toho 5560 ľudí spadá len pod letecký element. Tie počty sú potom viac impozantné - 2x KC-130J - 12x STUAS - 48x F-35B - 48x ...Zobrazit celý příspěvek
V plnej bojovej sile má MEB silu tabuľkovo 15292 ľudí, z toho 5560 ľudí spadá len pod letecký element. Tie počty sú potom viac impozantné
- 2x KC-130J
- 12x STUAS
- 48x F-35B
- 48x MV-22
- 24x CH-53
- 15x AH-1Z
- 12x UH-1YSkrýt celý příspěvekKonkrétně jsem měl na mysli MEU. Které, mimo jiné, tvoří 4x AH-1Z a 3x UH-1Y.
https://laststandonzombieislan...Konkrétně jsem měl na mysli MEU. Které, mimo jiné, tvoří 4x AH-1Z a 3x UH-1Y.
https://laststandonzombieislan...No snáď AČR o veľkosti 24 tisíc vojakov by mohla mať väčší bojový element schopný reakcie než ako má MEU (2600 ľudí). Ak nie tak to len dokazuje o neschopnosti a hlbokom ...Zobrazit celý příspěvek
No snáď AČR o veľkosti 24 tisíc vojakov by mohla mať väčší bojový element schopný reakcie než ako má MEU (2600 ľudí). Ak nie tak to len dokazuje o neschopnosti a hlbokom podfinancovaní obrany v ČR (nie že by sme na tom v SR boli lepšie...). ČR by mohla byť schopná mať bojové sily o veľkosti aspoň jednej MEB, teda 15 tisíc ľudí schopných rýchlej akcie v prípade ohrozenia na 10,65 milióna obyvateľov štátu. Ak nie je to hanba.Skrýt celý příspěvek
Tady nehjjde o vztažení na celkový počet, ale to že i takovém množství dokáží fundovat a plnit úkoly. Mimochodem Viperů sice budeme mít stejné množivý, ale Venomů bude o pět kusů ...Zobrazit celý příspěvek
Tady nehjjde o vztažení na celkový počet, ale to že i takovém množství dokáží fundovat a plnit úkoly. Mimochodem Viperů sice budeme mít stejné množivý, ale Venomů bude o pět kusů víc. Připomínám že tenhle projekt neměl komplexně řešit náhradu bitevních vrtulníků, ale využila se podobnost obou strojů pro rozšíření schopností letectva za rozumných nákladů. Pořád budou mít čtyři Vipery větší bojovou hodnotu než současných deset Mi-24.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy AČR pokud vím má ambice udržovat v boji v rámci jednotek NATO po delší dobu jedno BÚU (brigádní úkolové uskupení) rotačním způsobem. Takže z tohohle pohledu jsou ty ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy
AČR pokud vím má ambice udržovat v boji v rámci jednotek NATO po delší dobu jedno BÚU (brigádní úkolové uskupení) rotačním způsobem. Takže z tohohle pohledu jsou ty počty vrtáků asi dostatečné (bez nějaké větší kapacity na obnovu zrát samozřejmě, ale to nemáme ani u pozemní techniky)....Skrýt celý příspěvek
@Jirosi
Vzpomenete, jak uplavaly Gripeny a stejně se posléze dostaly do AČR?@Jirosi
Vzpomenete, jak uplavaly Gripeny a stejně se posléze dostaly do AČR?
Minimálně první splátka je už zaplacená takže se těšíte marně.
Minimálně první splátka je už zaplacená takže se těšíte marně.
Já se na nic netěším. Jen mám bohužel opět pravdu. Armáda neví co chce, a když už něco kupuje nemá to logiku ani rozpočtovou ani vojenskou, ani z pohledu CO. BTW: už jsme dávno ...Zobrazit celý příspěvek
Já se na nic netěším.
Jen mám bohužel opět pravdu.
Armáda neví co chce, a když už něco kupuje nemá to logiku ani rozpočtovou ani vojenskou, ani z pohledu CO.
BTW: už jsme dávno měli mít vybrané BVP s tím chlapem ve věži....to je taky vedené a rozpočtované od počátku naprosto mimo realitu.
Řekneme si za pár let jak to dopadlo s vipery a BVP.
Když jsem před lety psal, že CASY jsou adorované a neřeší problémy - teď se ukázalo. Měli jsme štěstí, že jsme byli v čele a aerolinky ostatních státu neměli co vozit. Jinak bysme ani dopravu přes SALIS nedostali tak rychle, teď už se v Číně perou frantící s USA přímo na letišti.
Kapacity převézt objem z Číny ani vozit levně na otočku dvě bedny s remdesivirem z USA nemáme.
Letiště Kbely nepoužitelné, díky bohu za Pardubice.
Urgentni rozvozy vrtulemi dělá policie efektivně a s násobně menšími náklady než AČR.
Díky bohu za hasiče. Kdyby to bylo na armádě tak nestačíme koukat.Skrýt celý příspěvek/Armáda neví co chce, a když už něco kupuje nemá to logiku ani rozpočtovou ani vojenskou, ani z pohledu CO./ Pravil expert. Jak by to mělo dopados Vipery? Budou dodány do roku ...Zobrazit celý příspěvek
/Armáda neví co chce, a když už něco kupuje nemá to logiku ani rozpočtovou ani vojenskou, ani z pohledu CO./
Pravil expert.
Jak by to mělo dopados Vipery? Budou dodány do roku 2023.
Zakázka na nové BVP bude teď spíš politická otázala. MO s ní nadále počítá, ovšem bude záležet na dalším vývoji rozpočtu. Nevím co je na tom od začátku mimo realitu.
CASA řeší to na co jsou určeny, tedy taktický transport. Jako náhrada An-26 se plně osvědčili.
Problém přivést krabici s Remdesivirem by jistě nebyl problém, ale pokud vím tak se s tohle záležitostí na armádu nikdo neobrátil.
Nějaký důkaz pro tvrzení že policie dělá teď nějaké rozvozy by nebyl?
Na větu díky bohu za hasiče začínám být alergický. V téhle situaci "velí" vnitro a armáda je pouze posiluje a stará se o odbavení nákladních Ruslanů. To že hasiči ze záchranných rot jednou vytáhnou nákladní auta a zapojí se do rozvozu materiálu není podle mě nic mimořádného. Navíc s rozvozem materiálu ze SSHR pomáhá armáda od začátku.Skrýt celý příspěvekNení spor o to co dělají CASY. Spor je o to, že s nimi vozila AČR koně do mongolska aby si dělal PR na dlouhé lety. Když jsme je potřebovali tak nepoužitelné. "Nějaký důkaz pro ...Zobrazit celý příspěvek
Není spor o to co dělají CASY. Spor je o to, že s nimi vozila AČR koně do mongolska aby si dělal PR na dlouhé lety. Když jsme je potřebovali tak nepoužitelné.
"Nějaký důkaz pro tvrzení že policie dělá teď nějaké rozvozy by nebyl?"
Tak pokud nevidíte kolik práce udělala policie a kolik sokoly tak vám nepomůžu.Skrýt celý příspěvekPokud by se měla zakázka na nová BVP osekat třeba na půlku, tak bych byl asi pro nákup 90 ks Pum (ve výbavě stejné jako pro Bundeswehr), ve verzích pouze bojové a velitelské. To ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by se měla zakázka na nová BVP osekat třeba na půlku, tak bych byl asi pro nákup 90 ks Pum (ve výbavě stejné jako pro Bundeswehr), ve verzích pouze bojové a velitelské. To bych asi ještě nějak rozdýchal. Pokud budeme chtít pořídit řekněme jen onu půlku plánovaného počtu, tak nemá smysl koumat speciální verze, atypické řešení čehokoliv (věže, výsadku atd.) a vlastně i vysoká procenta výroby v ČR. Beztak se ale celý tendr uhraje do outu a budou se nám smát i Slováci s modernizovanými BVP-1...Skrýt celý příspěvek
ps. místo Pumy si můžeme dosadit i španělské Pizarro 2, což jsou jediná dvě BVP vyráběná a zaváděná v Evropě. Ajax nemá výsadek a CV90 už pro nikoho nevyrábí.
ps. místo Pumy si můžeme dosadit i španělské Pizarro 2, což jsou jediná dvě BVP vyráběná a zaváděná v Evropě. Ajax nemá výsadek a CV90 už pro nikoho nevyrábí.
Dnes je vidět, že kbelske letiště je k ničemu a že dopravní letectvo mělo být v Pardubicích, jak to bylo kdysi v plánu. Krátká draha, malé stojánky a poloha ve městě ho limituji ve ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes je vidět, že kbelske letiště je k ničemu a že dopravní letectvo mělo být v Pardubicích, jak to bylo kdysi v plánu. Krátká draha, malé stojánky a poloha ve městě ho limituji ve všech ohledech.Skrýt celý příspěvek
zajímavá diskuse, ale opomíjíte jeden důležitý fakt - americké i ruské stroje se zůčastnily reálných bojů a inženýři příslušných firem jsou ochotni, zvlášť na ruské straně řešit ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavá diskuse, ale opomíjíte jeden důležitý fakt - americké i ruské stroje se zůčastnily reálných bojů a inženýři příslušných firem jsou ochotni, zvlášť na ruské straně řešit problémy prakticky ihned, viz původně také nedovařený typ Mi-28N. Po bojových zkušenostech jak Apač tak Mil mají zlepšené parametry i výkony. EU s Airbusem má fakticky nulovou praxi. Navíc to mnohonárodní prostředí kdy státy které jsou členy korporace si pořád určitým způsobem konkurují, to bude mít také jistě zpomalující efekt na řešení akutních problémů.
Udělali by dobře kdyby přivzali do party Ukrajince z Antonova, pak by se to mohlo hnout, zvlášť s letadly.
Ještě k těm vrtulníkům, problém asi bude ve skřípající německo-francouzské spolupráci kdy Němci začli být laxní takže si novou verzi Eurocopteru museli Frantíci dodělat sami. On je tam i určitý rozdíl ve vedení, německé je pořád spíš pacifistické a mají pořád svázané ruce, Francie i přes horší rozpočty má zase politickou vůli to dotáhnout.Skrýt celý příspěvekTigery byly nasazeny v Afghánistánu, Libyi (2011) a Mali (2013).
Tigery byly nasazeny v Afghánistánu, Libyi (2011) a Mali (2013).
tak neříkám že jsou úplně "čisté", ale ta nasazení vyjma Franice byla jen hlídková. Proto taky Francie pokročila s jejich vylepšováním, mají už nějaké praktické zkušenosti. Ale s ...Zobrazit celý příspěvek
tak neříkám že jsou úplně "čisté", ale ta nasazení vyjma Franice byla jen hlídková. Proto taky Francie pokročila s jejich vylepšováním, mají už nějaké praktické zkušenosti. Ale s akcemi Apače nebo Mil v Sýrii se to srovnat nedá.Skrýt celý příspěvek
Vezměme si třeba jaké ohlasy jsou na Typhoony v Británii a jaké v Německu, to samé Tigery ve Francii vs Německo. Tak si říkám jestli není problém spíš ve způsobu provozu ...Zobrazit celý příspěvek
Vezměme si třeba jaké ohlasy jsou na Typhoony v Británii a jaké v Německu, to samé Tigery ve Francii vs Německo. Tak si říkám jestli není problém spíš ve způsobu provozu Bundeswehru. Byť zrovna ten musí zveřejňovat všechny informace a tak se dost rozmazávají v médiích. Třeba i jiné armády mají obdobné problémy - nevím. Celkově si myslím že technika je více než dobrá, ale zájem o její provoz je nevalný. Tak trochu jako u nás, kde stav techniky nikoho nezajímá (reálně - nákupy nové).Skrýt celý příspěvek
právě proto jsem psal o laxnosti přístupu německého vedení k armádě. Je to vidět i jinde a ty procenta bojeschopné techniky nejsou lepší ani u jiných složek. Francie si zachovává ...Zobrazit celý příspěvek
právě proto jsem psal o laxnosti přístupu německého vedení k armádě. Je to vidět i jinde a ty procenta bojeschopné techniky nejsou lepší ani u jiných složek. Francie si zachovává mocenský status a podle toho se o stav armády a jejího vybavení stará.Skrýt celý příspěvek
To už je taká nemecká značka. Nalejeme do programu miliardy a keď to už existuje a treba to vyladiť tak sa na to vykašleme a kúpime niečo hotové z USA.
To už je taká nemecká značka. Nalejeme do programu miliardy a keď to už existuje a treba to vyladiť tak sa na to vykašleme a kúpime niečo hotové z USA.
Otázka je jestli to vyladit vůbec jde.
Otázka je jestli to vyladit vůbec jde.
Ak mám pravdu povedať, tak niekedy mi to príde ako keby Airbus mal tie divízie mimo dopravných lietadiel za nejaké nechcené dieťa o ktoré sa mu ani nechce starať. Nemyslím, že ...Zobrazit celý příspěvek
Ak mám pravdu povedať, tak niekedy mi to príde ako keby Airbus mal tie divízie mimo dopravných lietadiel za nejaké nechcené dieťa o ktoré sa mu ani nechce starať. Nemyslím, že Airbus je firma ktorá by mala problém s kapacitami, zdrojmi či kvalitou.Skrýt celý příspěvek
Všichni tady řeší problémy Tigeru, ale dokáže někdo ty problémy říct? Hledal jsem a nic konkrétního jsem totiž nenašel, tak jestli jste někdo četl nějakej stručnější článek, který ...Zobrazit celý příspěvek
Všichni tady řeší problémy Tigeru, ale dokáže někdo ty problémy říct? Hledal jsem a nic konkrétního jsem totiž nenašel, tak jestli jste někdo četl nějakej stručnější článek, který ty problémy zmiňuje, nejen já ho tady rád uvidim.
DíkSkrýt celý příspěvekhttps://warisboring.com/austra... Not that Australia had much of a choice. There were delays with the helicopter’s ...Zobrazit celý příspěvek
https://warisboring.com/austra...
Not that Australia had much of a choice. There were delays with the helicopter’s software. Parts must be shipped to Europe for repair, a time-consuming and expensive process. Worst of all, the air conditioning units and power capacitors broke down and filled cockpits with toxic, black smoke.
During one incident, “the window was jammed shut after not being checked during pre-flight inspections so the crew was forced to take the risky step of blowing the canopy off to ventilate the cockpit,” the Australian reported in 2012.
Trust in the aircraft deteriorated so much, that pilots effectively mutinied in 2012 by refusing to fly. “Usually you have to fight to stop military pilots from flying,” a defense source told the newspaper.Skrýt celý příspěvekhttps://theaviationgeekclub.co...
https://www.theguardian.com/wo...
When the manufacturer of Australia’s Tiger attack helicopters issued a warning that the aircraft were potentially in an “unsafe condition” last year, it was just the latest setback on a long list.
The helicopters were seven years late in reaching final operating capability and in 2016 the Australian National Audit Office issued a report that found 76 deficiencies. Of those, 60 of those were deemed to be critical.
The warning – which came after rotor blades on a German variant of the helicopter fell off in midflight, killing two crew members – led Defence to temporarily ground the aircraft.Skrýt celý příspěvek
Správy z Austrália a teraz potenciálne i Nemecka sú pre Tiger dosť mrzuté, ale pre úplnosť by ma zaujímalo, aké sú odozvy vo Francúzku a Španielsku? Jeden by čakal, že budú mať ...Zobrazit celý příspěvek
Správy z Austrália a teraz potenciálne i Nemecka sú pre Tiger dosť mrzuté, ale pre úplnosť by ma zaujímalo, aké sú odozvy vo Francúzku a Španielsku? Jeden by čakal, že budú mať podobné problémy ... medzi jednotlivými sériami by až také zásadné rozdiely byť nemali.Skrýt celý příspěvek
Co se tak pripojit k německé objednávce na CH-47F a pořídit takovych 8 kousků i pro nás ?
Co se tak pripojit k německé objednávce na CH-47F a pořídit takovych 8 kousků i pro nás ?
Mno uvidíme co vlastně pořídí, ale obecně souhlas. AČR chce myslím 4 velké vrtulníky.
Mno uvidíme co vlastně pořídí, ale obecně souhlas. AČR chce myslím 4 velké vrtulníky.
Chtěla. Obávám se že se to bude řešit až s vyřazováním Mi-171. Na nákup 4 velkých vrtulníků urči´tě nebudou v nejbližších letech peníze.
Chtěla. Obávám se že se to bude řešit až s vyřazováním Mi-171. Na nákup 4 velkých vrtulníků urči´tě nebudou v nejbližších letech peníze.
V prípade bojových vrtuľníkov nie je veľmi čo riešiť ... Kto chce kvalitu a nemá hlboko do kapsy tak kúpi AH-64E .... nič čo by sa mu ani približovalo nie je. Ostatné sú len ...Zobrazit celý příspěvek
V prípade bojových vrtuľníkov nie je veľmi čo riešiť ...
Kto chce kvalitu a nemá hlboko do kapsy tak kúpi AH-64E .... nič čo by sa mu ani približovalo nie je.
Ostatné sú len kompromisy .... a "šetrenie" ... ktoré nakoniec môže vyjsť dosť draho.Skrýt celý příspěvekŘíkám to furt. Z toho co si neumíme vyrobit, kupujme pro vzdušné síly v USA a pro pozemní síly v Německu. Zbytek tak nějak dle potřeby a všichni budou spokojení
Říkám to furt. Z toho co si neumíme vyrobit, kupujme pro vzdušné síly v USA a pro pozemní síly v Německu. Zbytek tak nějak dle potřeby a všichni budou spokojení
Zatímco Eurocopter Tiger je lehký bojový vrtulník s maximální vzletovou hmotností 6 000kg, Boeing AH-64E má maximální vzletovou hmotnost 10 500kg (pro srovnání AH-1Z 8 400kg). Jde ...Zobrazit celý příspěvek
Zatímco Eurocopter Tiger je lehký bojový vrtulník s maximální vzletovou hmotností 6 000kg, Boeing AH-64E má maximální vzletovou hmotnost 10 500kg (pro srovnání AH-1Z 8 400kg). Jde o stroje úplně jiné kategorie a proto lze ze zájmu o těžký typ jen dost těžko odvozovat nespokojenost s provozováním typu lehkého.
To je stejné, jako by někdo tvrdil, že za nákupem UH-1Y stojí nespokojenost s Mi-171Š. To je přece také nesmysl.Skrýt celý příspěvekKrom velmoci zadna armada neudrzuje vice nez 1 bojovy vrtulnik (spousta jich neudrzuje ani ten jeden), takze si dovolim s autorem souhlasit a taky vyvozovat, ze s provozem Tigru ...Zobrazit celý příspěvek
Krom velmoci zadna armada neudrzuje vice nez 1 bojovy vrtulnik (spousta jich neudrzuje ani ten jeden), takze si dovolim s autorem souhlasit a taky vyvozovat, ze s provozem Tigru asi Nemecko nebude uplne spokojeno. Ze uvazuje nahradit lehci stroj tezsim je pak jen o tom, ze treba Nemecku po zkusenostech doslo ze mit "lehky stroj" za rekneme 95% nakladu, nebo plnohodnotny tezky stroj s mozna az nasobnou bojovou hodnotou za 100% je lepsi to druhe reseni. Ta cisla jsou samozrejme vycucana z prstu, jde jen o to demonstrovat ze i kdyz si fabie s oktavii jinak nekonkuruji, tak vozim li nekam neco s fabii, kde se ale musim otocit 2x, anebo s oktavkou, kde to zvladnu na jednu otocku, pak jednoduse ve sve situaci oktavku zvazuju jako konkureta fabie, ktery i ekonomicky muze vyjit lip.
Nedivil bych se kdyby k minimalne podobnym uvaham nedosli i Nemci u Tigru.
Jinak dalsi rana pro ta nase evropska ega, kde se na vsechny kolem divame shury, jak mi to nebo ono umime postavit v evrope nejlip. A ejhle...Skrýt celý příspěvekTo máte pravdu, ale těžko pak můžete použít větu sousloví "špatné zkušenosti". Já četl v německých médiích zápisky z Afghánistánu, kde Bundeswehr Tigery provozuje a je s nimi ...Zobrazit celý příspěvek
To máte pravdu, ale těžko pak můžete použít větu sousloví "špatné zkušenosti". Já četl v německých médiích zápisky z Afghánistánu, kde Bundeswehr Tigery provozuje a je s nimi naprostá spokojenost, protože jiné typy převyšuje např. v kvalitě přístrojů pro noční vidění. A výměna těžkého typu za lehký?
Opět použiju přirovnání Mi-171Š vs. UH-1Y. S prvním je spokojenost, přesto se kupuje druhý.Skrýt celý příspěvekJá zas svého času v německých médiích četl o spokojenosti obyvatel spolkových republik s žadateli o azyl... Špatné zkušenosti s provozem Tigerů prostě jsou, a to všude, kde je ...Zobrazit celý příspěvek
Já zas svého času v německých médiích četl o spokojenosti obyvatel spolkových republik s žadateli o azyl...
Špatné zkušenosti s provozem Tigerů prostě jsou, a to všude, kde je provozují. V médiích ale samozřejmě najdete i opak, pamatuji si že jsem viděl dokument o francouzských Tigerech, jejich výrobě a nasazení. Samozřejmě, že na ty stroje všichni kdo tam vystoupili pěli jen chválu, všechno super mega hyper, po shlédnutí jsem si říkal, že to je snad nejlepší bitevní vrtulník v celé galaxii. Pak jsem si dal ale šlofíka a ráno na netu jsem si přečetl, že všechny stoje jsou již dlouho (a ne poprvé) uzemněny.Skrýt celý příspěvekNo, Australani budou své Tigery vyřazovat po pouhých 10 letech služby. To moc nesvědčí o spokojenosti s jejich provozem. Není bez zajímavosti že podle jejich analýzy vyšel jako ...Zobrazit celý příspěvek
No, Australani budou své Tigery vyřazovat po pouhých 10 letech služby. To moc nesvědčí o spokojenosti s jejich provozem. Není bez zajímavosti že podle jejich analýzy vyšel jako nejvýhodnější nástupce AH-1Z.Skrýt celý příspěvek
Vyvozovat jen na zaklade vymeny typu mensi za vetsi nebo obracene, ze ten prvni byl spatny samozrejme nelze, ale lze to dovodit z toho KDY se uvazuje nad vymenou tigra. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Vyvozovat jen na zaklade vymeny typu mensi za vetsi nebo obracene, ze ten prvni byl spatny samozrejme nelze, ale lze to dovodit z toho KDY se uvazuje nad vymenou tigra. Pokud poridim system, bezne porizovany na 20-30 let, a jiz po 10 letech hledam nahradu tezko tak cinim protoze jsem spokojenej s tim co mam.
Mozna v zemich s takovym armadnim rozpoctem, ze nevi co za hracku si jeste koupit bych to pochopil (mozna nejaka na rope sedici arabska zeme?), ale v dlouhodobe podfinancovanem Bundeswehru, ktery obraci kazde euro?Skrýt celý příspěvekA co když v tom je politika, Angela se chce Donaldovi zavděčit, aby furt do Německa nerýpal, že nedává 2% HDP na obranu. Podobně jako u nás. Koupíme od Boeingu Vipery a máme od ...Zobrazit celý příspěvek
A co když v tom je politika, Angela se chce Donaldovi zavděčit, aby furt do Německa nerýpal, že nedává 2% HDP na obranu. Podobně jako u nás. Koupíme od Boeingu Vipery a máme od Donalda klid.Skrýt celý příspěvek
Kupujeme o Bellu. Navíc my nejsme na rozdíl od Němců výrobci vrtulníků. Pokud vyřazují domácí produkt a chtějí kupovat de facto od konkurence znamená to že s jejich produktem je ...Zobrazit celý příspěvek
Kupujeme o Bellu. Navíc my nejsme na rozdíl od Němců výrobci vrtulníků. Pokud vyřazují domácí produkt a chtějí kupovat de facto od konkurence znamená to že s jejich produktem je něco opravdu špatně.Skrýt celý příspěvek
Stejně tak jsem četl o australských pozitivních i negativních zkušenostech (v poslední době několik pozitivních jako letové vlastnosti atd.) ovšem také tu jsou zprávy o nedůvěře ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně tak jsem četl o australských pozitivních i negativních zkušenostech (v poslední době několik pozitivních jako letové vlastnosti atd.) ovšem také tu jsou zprávy o nedůvěře pilotů ve stroje, jejich časté uzemnění a celkově Australané typ Tiger hodnotí jako nedovařený, nedospělý vrtulník (i když dochází k průběžnému zlepšování) a proto ho také vyřazují. Nesplnil jejich očekávání, nebylo dosaženo operačních schopností v požadovaný čas, technické problémy a také větší finanční náklady společně s logisticky náročným servisem.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...