Německo chce stíhačky F-35 Lightning II

F-35A Lightning II; větší foto / US Air Force 

Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle německých médií je hlavním kandidátem americký stroj F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin.

Německý zájem o F-35 jasně naznačuje generálporučík Karl Müllner, velitel německých vzdušných sil. "Z vojenského hlediska potřebujeme nízký radarový podpis a schopnost objevit a bojovat s cílem na velkou vzdálenost," uvedl Müllner v rozhovoru pro agenturu Reuters.

"Rizika a náklady spojené s provozem Tornad se do konce příštího desetiletí značně zvýší, takže již nyní musíte hledat nástupce," vysvětluje Müllner.

Luftwaffe se nyní opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.

Letadla Tornado odejdou ze služby mezi roky 2025 až 2030. Německo tak již nyní musí začít hledat vhodnou náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti v provádění úderů na pozemní cíle a ve vedení radioelektronického boje.

Úderné letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33) slouží také k doručování amerických taktických jaderných pum (B61), které jsou uskladněny v Německu.

Vyřazením Tornad Německo ztratí schopnost používat taktické jaderné zbraně. Není bez zajímavosti, že stíhačky F-35 jsou ze všech možných kandidátů jediné (bez nutných úprav), které dokáží nést jaderné pumy B61. Stíhačka F-35 navíc unese dvojici B61 ve vnitřních zbraňových šachtách.

Zájem o F-35 Berlín projevil již v květnu 2017. Výsledkem zájmu byla několik hodin trvající vstupní přednáška, kde zástupci Lockheed Martin a amerického letectva zástupcům Luftwaffe vysvětlili hlavní (veřejnosti utajované) přednosti F-35. Podobnou přednáškou projdou např. zástupci letectva Spojených arabských emirátů.

Podle webu IHS Janes, který se odvolává na nejmenovaného zástupce Luftwaffe, F-35 údajně splňuje většinu požadavků německého letectva.

Pro německé letectvo je případný přechod na F-35 usnadněn také velkou rozšířeností F-35 v Evropě a velkou evropskou provozní základnou. Mezi evropské zákazníky F-35 patří Velká Británie, Norsko, Dánsko, Itálie, Nizozemsko a Turecko. Nákup F-35 zvažuje Belgie a Finsko. Velké servisní centrum (i pro motory) vzniká v Nizozemsku a v severní Itálii probíhá konečná montáž F-35.

Aby bylo možné začít nahrazovat Tornada od roku 2025, musí Berlín rozhodnutí o novém letadle přijmout v roce 2020. Kromě stíhaček F-35 Luftwaffe zkoumá také nejnovější verze F-15 (zřejmě F-15 Advanced Eagle), F/A-18 (F/A-18 Advanced Super Hornet) a také nejnovější verze letadel Eurofighter.


Nakládka pum do pumovnic F-35A Lightning II; ilustrační video

V roce 2015 dokonce Německo zvažovalo náhradu Tornad za zcela nová proudová bojová letadla. Avšak vzhledem k rychle končící životnosti Tornad a také k nejistým exportním možnostem nového stroje, je takový vývoj krajně nepravděpodobný.

"Musíme vybrat z dostupných možností, protože je již příliš pozdě na vývoj nového stroje," uvedl Müllner . "Bylo by také naprosto nesmyslné vyvíjet nové letadlo pro potřeby vzdušných sil, které potřebuje jen sto letadel a které si nikdo jiný nemůže dovolit koupit."

Německé letectvo rovněž plánuje nakoupit bojová letadla pro vedení radioelektonického boje (REB), jako náhradu za Tornada ECR. Německé požadavky plní specializovaný stroj Boeing EA-18G Growler nebo F-35A Lightning II.Objevily se dokonce zprávy o vývoji “radioelektronické” varianty stíhačky Eurofighter nebo dokonce dopravního letadla A400.

Německo slíbilo v polovině příštího desetiletí poskytnout NATO 14 letounů pro REB. Celkově Německo poptává alespoň 20 letadel pro REB.

Müllner ale také podpořil vývoj nové francouzsko-německé víceúčelové stíhačky, která v 30. letech 21. století nahradí Eurofighter Typhoon. Projekt byl odhalen v červenci a měl by především udržet high-tech schopnosti ve výrobě špičkových stíhacích letadel v Evropě. Nicméně objevily se již obavy, že Německo může nakoupit ještě více F-35 a ze společného projektu s Francouzi odstoupit.

Zdroj: Reuters, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nakoupit až 800 kolových obrněných vozidel 8×8. Hlavním kandidátem je německo-nizozemské vozidlo ...

Nejnovější tanky Leopard 2A7V pro německou armádu

Německá firma Rheinmetall před několika dny oznámila podepsání smlouvy na modernizaci 104 tanků Leopard 2 německého Bundeswehru na nejnovější standard Leopard 2A7V. Cena zakázky dosahuje 118 milionů ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje přesnou pumu GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). GBU-53/B se stane nosnou municí vzduch-země ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) o případném prodeji stíhaček F-35 Lightning II do této arabské země. Možný prodej F-35 zapadá do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Jirosi
    19:11 17.11.2017

    Rase: A všiml sis, že ten model toho letadla nemá takovo drobnost jako pumovnici?

    Vzhledem k tomu že tím chtějí nahrazovat Tornáda co používají jako stíhací bombardéry....

    Podle mně, si jen oťukávali jaké že ty vlastnosti pro F35 jsou ty klíčové, a jakých skutečných výkonu v nich dosahuje. Aby si pak podle toho mohli upravit parametry vlastního letadla. Byli by za pitomce toho nevyužít a nezeptat se.

  • Rase
    20:39 16.11.2017

    Tak ta nová německá stíhačka vypadá jako kombinace Tornada a F-35, motory nemají nějaké speciální výstupy trysek, tak je klidně možné, že se jedná o upravené motory Eurojet EJ200. Směrovky jsou zachované (tak to není tak úplně 6.generace). Přijde mi, že Němci tak úplně nejedou na co nejlepší stealth nebo top manévrovatelnost. Vzhledem k tomu všemu si myslím, že letoun zmáknou poskládat hodně rychle a možná tím i hodně překvapí (!) Za mě tedy hodně v pohodě - nic přehnaného.
    ps. s F-35 tedy u Luftwaffe nepočítejme

    https://www.youtube.com/watch?v=TNkfPRtIKJA

  • Shania
    15:28 15.11.2017

    https://pbs.twimg.com/media/DCq1ZrBXcAADhVh.jpg

    ok, je možné, že to není 50, ale je to jistě víc jak 25 dle popisu. Je to post stall manevr. A je to při méně než 100uzlech.

    Manévr 2, má dva 50 aoa ostré zatačky a má ho i loop v manevru 4.

    A tady máš každý z těch mánevrů podrobně vysvětlen i to co demonstrují 40s-4min.

    https://youtu.be/0On-GMTSWvc

    Mimo to je asi deset různých videji nácviku těhle manévrů.,takže si najdi lepší video.

    https://www.youtube.com/watch?v=YeqryYh_yw0
    6:00
    https://www.ainonline.com/aviation-news/video/lockheed-martins-f-35a-performs-validation-flight-paris-air-show-2017
    https://youtu.be/OFzCNdTeKDI
    https://youtu.be/aFa44zqfF3k

    Tady je vidět hezky i se zemí a hangárem pro referenci, tak můžeš měřit

    https://youtu.be/P6Zo7rxxyKQ

  • strikehawk
    13:04 15.11.2017

    Shania

    let na pozici 12 tedy s vysokým úhlem náběhu zhruba od 2:16 nemá 50°....možná tak stěží 20-25° pak od 2:35 přechází plynule do svíčky.......promiň ustálený let s úhlem náběhu kolem 40-50° tam prostě není.
    Samozřejmě těžko posuzovat přesný úhel vzhledem k tomu že na záběru je letadlo, modré nebe a žádný referenční bod ale 50°??????..............

  • peto150
    10:52 15.11.2017

    Opravte ma ak sa mýlim ale dávnejšie bol niekde (neviem to nájsť) článok že námorníctvo usa chce menšie lode a pravdepodobne zahraničné jednou z možností mala biť aj nemecká ponuka (typ a ci korveta fregata alebo čo to vlastne zháňajú si nepamätám) ak by cesta k výťazstvu v tomto išla cez f-35 tak prečo nie pre nemcou dobrá voľba inak to nieje dobré podpora vlastného priemyslu by mala biť pre krajiny ako nemecko FR a GB vždy priorita

  • Shania
    21:49 14.11.2017

    Cami/Luky: na prvním je C a na druhém B (má hrb)

  • Jirosi
    20:54 14.11.2017

    Cami:"Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí."

    Ve skutečnosti je to trošičku jinak. Mnohem podstatnější je jak rychle se pilot odkáže stroj naučit ovládat a kolik mu toho stroj odpustí. Případně kolik toho dokáže udělat za pilota.

    Je super mí letectvo plné Es z 1000 sestřeli jako Německo za WW2, ale válku vyhrávají jiné parametry. Protože to i to Eso jedno umře nebo přestane létat. Ale nepřítel bude na obloze stále.

  • Luky
    20:48 14.11.2017

    @Cami

    diskuzi jsem bohužel nečetl, ale to velký křídlo mě hned zaujalo...tady jsou občas takový drobnosti - třeba v článku o MiG-31 se píše o nutné výměně motorů po rychlém letu (to byl ale myslím problém Foxbatu)

  • Shania
    20:20 14.11.2017

    strikehawk: demonstrace 50 stupnu AOA F-35A 3i Paris Airshow letos:

    https://youtu.be/93NdwZAeXhI?t=129

    https://pbs.twimg.com/media/DCq1vxLVYAActP0.jpg

    A pak 3:35.

    Moc by mě nepřekvapilo kdyby jsi nepochopil co ty manévry demonstrují, nebyl by jsi první...

    A i když je srovnání s F-16 lichotka.. tyhle manévry F-16 nezvládne, ani Rafale, ani Gripen, ani Typhoon...


    Poukázaní na to jak se věci mají je propaganda a tvoje výroky jako: F-35 nemá supermanévrovatelnost ani náhodou; je zkrátka příliš těžký a nemá dostatečný výkon......je podmotorován. Stěží by obstál s Mig-29 a Su-27....o posledních verzích Su-35 a Mig-35 ani nemluvě. ; sazka na stealth u F35 což je jediné vcem skutečně vyniká

    Je jako co?

    Ano F-35 je v tvojí tabulce nejhorší, má horší T/W než plná Rafale a je i horší když mají oba 50% paliva.. jenže jedno letadlo má při p50% paliva stěží 2,5t a druhé přes čtyři tuny... Pokud nechces tvrdit, že motory Rafale žerou skoro 2x míň, tak ti na tom porovnaní něco smrdí.

    A jak se tedy rozdil mezi T/W 1,09; 1,10; 1,15 vlastně projevuje na výkonech těch strojů? Víš že papírový tah motoru je v pro uninstaled (nezabudovaný v letadle) motor v 0m výšce? Motor v letadle se chová naprosto jinak, je omezen vstupy vzduchu, má různý tah při různé rychlosti a výšce...

    Můžeš vysvětlit jak to že Gripen s špatným poměrem T/W považuješ za obratnější stroj? Co tě k tomu vede?

    Proč si myslíš, že pilot F-35 bude mít problémy bojovat i v boji nablízku proti jakémukoliv dnes leptajícímu stroji?

  • Cami
    12:21 14.11.2017

    Mnohé příspěvky zajímavé, podpořené řadou věcných argumentů resp. parametrů. Avšak šedá je všechna teorie i papírové parametry. Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí. Mimochodem jsem čekal, kdo z vás si všimne takové drobnosti, že na úvodním obrázku je jiná verze, než kterou uvádí titulek pod ním. Při tak zasvěcené a odborné diskusi bych to považoval za samozřejmost...

  • KOLT
    09:46 14.11.2017

    full fuel, hezké. A jaký operační rádius má s FF EFT a jakou F-35A :-)

  • strikehawk
    09:30 14.11.2017

    Shania

    tebe je na AN škoda ...ty by ses se svými širokými i poměrně hlubokými znalostmi skvěle uplatnil na ministerstvu propagandy, tvůj problém je, že to někdy fakt přeháníš a z prdu kuličku neuděláš.....

    Kdepak nám ten tvůj F-35 v reálu předvedl manévr s úhlem náběhu 50°? Co vím tak na poslední show předvedl stěží to co F-16 s tím, že další manévry přijdou s aktualizací SW.

    A to tvoje slovní žonglování s T/W ratio je fakt demagogie prvního řádu
    F-35A F-35B F-35C

    Thrust/weight
    • full fuel: 0.87 0.90 0.75
    • 50% fuel: 1.07 1.04 0.91

    Su-35 0,92
    1,16

    EF
    1,15

    Rafale 0,988
    1,10

    Jen tak letmý výběr z kterého plyne, že v tomto parametru je F-35 úplně nejhorší

  • pjek
    00:01 14.11.2017

    S Eurofightery to snad němečtí zbrojní kontraktoři nemyslí vážně, vždyť je to propadák par excellence!

  • pjek
    23:59 13.11.2017

    Ostatně soudím, že F-35 s vějičkou papírových parametrů se stane noční můrou všem, kdo si tyto sice konstrukčně velmi zajímavé, ale výrobně a provozně vysoce náročné a nákladné stroje navíc citlivé na jakékoli poruchy palubní elektroniky, o REB útoku nemluvě, pořídí. Osobně vidím jen reálné náklady a pouze papírové efekty bez reálných bojových testů. Víte, proč Japonci dostali na frak na Guadalcanalu? protože plánovali příliš složité operace bez ohledu na tamní podmínky. Potomci US mariňáků dělají stejné chyby v oblasti technologií.

  • pjek
    23:52 13.11.2017

    Německo? Snad pár zaplacených politiků a zelených panáků, kterým vůbec nejde o obranyschopnost své země, ale pouze o kšefty do svých kapes.

  • logik
    17:56 13.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    raziel: A jakou jinou optikou máme hodnotit to, zdali dané rozhodnutí bylo správné, než že se koukneme na důsledky toho rozhodnutí? Tedy že když Němci zvažovali, jestli koupí speciál proti M2 bombardéru - a nakonec ho nekoupili, tak to hodnotit podle toho, jestli takový bombardér sověti opravdu dali do provozu, nebo ne? Správné rozhodnutí je přeci takové, které správně
    odhadne budoucí vývoj - ne to, které reaguje na "nerealizované strašáky".

    Já netvrdím, že SR.177 byla bláznivost, že by to byl nesmysl od samého počátku. Byla to vývojová větev, která vypadala nadějně, měla v určitém směru unikátní výkony, ale samozřejmě kvůli tomu i své nevýhody (mrtvá váha raketového motoru, rizikovost raketového motoru atd...), a nakonec se ukázalo, že má více rizik než přínosů, takže se od ní ustoupilo.

    Kdyby amíky ten koncept opravdu zajímal, tak by např.následně (po prodeji Starfighterů) ten koncept odkoupili a snažili by se z něj něco vydupat. Nebo by ho třeba zkopírovali. Což se nestalo. Chvíli kolem toho konceptu jen čmuchali Japonci, i oni se nakonec rozhodli pro konvenční éro.

    To, že Němci v situaci vrcholné studené války, kdy Němci prostě potřebovali to mít nadzvukové letectvo nejpozději včera, zvolili jeden ze špičkových stíhačů, místo experimentálního letadla, které by možná za rok bylo (a možná také ne), mi prostě přijde jako racionální výběr.
    A naopak myšlenka, že by experimentální letadlo s raketovým motorem a brutálním výkonem mělo spolehlivost větší, než Starfighter (u kterého byla většina problémů způsobená nedostatečným výcvikem a právě nezvládnutím výkonného letadla), mi přijde dosti nereálná.

  • raziel87
    16:58 13.11.2017

    Logiku, teď se píše rok 2017 - já se bavím o půlce 50. let 20. století a taky se snažím smýšlet jako bych v těch 50. letech byl. Ty píšeš o tom, jak to nakonec bylo - ale tohle v půlce 50. let nikdo nevěděl.....

    Bylo nutné vyvinout letadlo, které se dostane do 15-18km za méně než 120 sekund. V té době bylo reálné nebezpečí, že Bounder jinak nestihnou zachytit. A vzhledem k tomu, že se bavím o 50. letech, byla to jediná (praktická, jakžtakž známá) alternativa, jak stíhač v rozumné době do takové operační výšky dostat. Jinak SR.53 té rychlosti dosáhl ve stoupavém letu a není pravda, že to Američany nezajímalo - Saunders Roe finančně dost podporovali (ale pouze do chvíle, než zjistili, že potřebují za mořem udat Starfighter)

    SR.177 oficiálně zařízli až v půlce roku 1958 - co jsem tak četl (a nemusí to být pravda), prý stačilo aby jim ještě alespoň 8-12 měsíců neházeli klacky pod nohy a letadlo by pravděpodobně bývali dokončili. V té době byl raketový motor jediná alternativa, jak letadlo v krátkém čase dostat k cíli - nebavím se o poznatcích z konce 50. let a 60. let - to bylo až potom.....a když se kontrakt podepisoval, tak za to ještě ruku do ohně nikdo dát nemohl - ani za rakety země-vzduch

    Géčko nebyl ani výborný interceptor, ani dobrý útočný stroj - tyhle úlohy zvládal jen proto, že oficiálně musel

  • Shania
    15:49 13.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    strikehawk: nemá? víš co vubec supermanévrovatelnost je?

    Schopnost udržet si ovladatelnost v extrémních letových režimech, kdy v podstatě přestávají fungovat ovládací prvky. Tzv taky ty airshow triky při nízkých rychlostech jako Kobra, J-turn atd. Taky to umožňuje velmi ostrou zatáčku a nebo rychlé snížení rychlosti.


    F-35 má schopnost naprosto bezpečně letět do 50 stupnu AOA (s plnou interní výzbrojí) bez obav nad ztrátou kontroly nad strojem a plynule může provádět jakýkoliv manévr... tzv di může v polovině manévru usmyslet že ho ukonči a nemusí čekat až se letadlo dostane za konkretní bod a má znovu kontrolu.

    Rafale má limit 32 stupňů, Typhoon 24 (s tím, že možná dostane AMK kit co to zvedne na 34-45), Gripen 26, F-16 25.
    Ten limit tam není jen tak, bez něj může dojít ke ztrátě kontroly nad strojem.

    Su-27 má také AOA limit (asi okolo 25-30) a jen velmi kvalitní pilot dokáže pilotovat nad ním, půlku času je stroj mimo kontrolu než se dostane do další faze manévru. Vylepšený letový systém SU-30 nároky na pilota snížilo, ale až Su-35 s TVC podstatně zvyšuje bezpečnost pilotáže v extrémních režimech. Proč? protože TVC poskytuje funkční ovládací prvky i ve stavů, kdy aero prvky nemají odezvu. U F-35 se té plné ovladatelnosti podařilo dosáhnout i bez TVC.

    Super Hornet limit nemá a má velmi dobré vlastnosti v této oblasti.
    Hornety taky, ale tam mohlo dojít ke ztrátě kontroly nad strojem, nevím jestli byl řídící systém patřičně upraven.

    K tomu co F-35 dokáže a jak se chová stačí jediná citace a to je:

    Je jak Hornet se čtyřmi motory....



    Co se týká podmotorováním? Jediný důvod proč to tak vypadá je, když srovnáváš plně natankovanou F-35, která má víc paliva než konkurence s přídavnými nádržemi a při tom má ještě delší dolet.

    Porovnej si stroje natankované na stejný dolet a vyjde ti něco uplně jiného. Ani u SU-35 neporovnáváš plně natankovaný stroj, ale s vzletovou hmotnost 25t to je s 50 % paliva.. míň jak 6t s 284kN tahem při forsáži.
    F35A s 21680kg 100% paliva (8.4t paliva) a tahem 191kN...
    Typhoon má vzletovou hmotnost 16t s 5t paliva a 178kN...
    Gripen C/E 8,5/11,4t s 2.3/3,4t paliva a 80,5/97,9kN..
    F-22 29,4t s 8,2t paliva a 313kN

    Mimochodem Gripen C je podporovaný má nemá nic moc T/W, E/F je na tom ještě hůř.

  • strikehawk
    14:44 13.11.2017

    Shania

    F-35 nemá supermanévrovatelnost ani náhodou . ..je zkrátka příliš těžký a nemá dostatečný výkon......je podmotorován. Stěží by obstál s Mig-29 a Su-27....o posledních verzích Su-35 a Mig-35 ani nemluvě.
    EF i Rafale a pravděpodobně i Gripen E/F jsou v manévrovém boji výrazně lepší

  • skelet
    14:20 13.11.2017

    nooo.. Mirage IIIC měla k dispozici raketový motor SEPR84, který se podvěšoval v případě konfigurace přepadový stíhač. Ale s poklesem cílů ve výškách přestal být zapotřebí a následně zmizel v propadlišti dějin.

  • logik
    13:23 13.11.2017

    raziel:
    "vždyť to bylo u SR.53 přesně naopak, u 177 by to bylo vzhledem ke koncepci stroje stejné nebo velmi podobné. "
    SR.53 mělo motory s celkovým tahem 42 kN, přitom proudovej motor, na kterej létala v podstatě většinu času, byl slaboučkej. SR.177 mělo motory s celkovým tahem 106kN. Fakt chceš tvrdit, že se to bude pilotovat stejně? Pro srovnání, F104 měla tah 70kN...
    Dál SR.177 byla o x tun těžší (empty weight měla dvojnásobnou), měla také podstatně větší windloading. S SR.53 to mělo podobnou koncepci pohonu, ale rozhodně by na pilotáž bylo výrazně obtížnější. V aerodynamice neplatí, že když něco o desítky procent zvětšíš, tak že to bude fungovat stejně.

    Máš pravdu v tom, že SR.53 bylo v nízkých rychlostech pilotáž podle testů snadné letadlo (aby také ne, s tím wingloadingem a relativně slabými motory). Ovšem co vím, tak při testech nepřekročilo rychlost M1.3. Jak by se chovalo ve vysokém nadzvuku, pro který byl plánován, teda úplně jasné není.
    Pokud ale se dá mluvit o relativně dobrém ovládání u SR.53, o údržbě bych to rozhodně netvrdil. Oba prototypy SR.53 dolétaly na stejnou věc: poruchu raketového motoru. Na to, že nalétaly pár hodin, to rozhodně nezavdává příčinu si myslet, že by provozní vlastnosti byly dobré. A i kdyby u těch motorů problémy vychytaly (vím, každej prototyp má x problémů) - furt tam máš dva pohony a tedy pravděpodobnost, že se něco po.... je podstatně větší.

    " ona taková verze vznikala, nebo vubec byla zamýšlena?"
    Kromě interceptoru byla plánovaná "bitevní" a "průzkumná" verze, obě pouze s proudovým motorem - raketový motor (dávající extrémně velký tah po domu cca 5 min a pak šlus) byl pro obě tyto verze zbytečný. Ten měli mít jen interceptory.

    " ale hlavní důvod byl úplně jiný - Velká Británie v druhé polovině 50. let ztratila definitivně statut světové velmoci, námořní flotila šla do kopru"
    A proč nějaký takový letoun nepostavila nějaká jiná velmoc? Proč ho např. nepostavilo Rusko, které evidentně stálo o superrychlý interceptor (viz Mig 25) - což by získali právě zástavbou raketového motoru? Proč ho nezkoušely v USA, kde se snažili o kdejakou "pitomost" (X-13 apod.)?
    To, že tuto myšlenku - přitom nikterak "objevnou", raketové stíhače byly už za IIWW - reálně zkoušeli pouze v jedné zemi a ani tam ten projekt nedotáhli ukazuje poměrně jasně, že to nebyl extra dobrý koncept.

  • marecino
    11:33 13.11.2017

    strikehawk: a aké bolo presne skóre toho cvicenia?

  • Shania
    11:32 13.11.2017

    strikehawk: V době vývoje F-22 se prostě bojovalo jinak... takže to zůstalo v požadavcích. A nikdo 100% nevěděl jak moc velkou výhodu bude mít v BVR. Dnes by prioritu dostal větší dolet.

    Dnes prakticky jakýkoliv stroj vybavený modernami IR raketami a HMDS má v ferovém dogfigtu navrch nad F-22, které HMDS zatím nemá a 9X integrovali teprve nedávno...

    Situace kdy pilot pujde dobrovolně do boje na blízko je v situaci, kdy bude mít jasné navrch, tzv nepřitel o něm neví...

    F-35 má supermanevrovatelnost téměr na urovni F-22... a minimálně stejnou ne li lepší než jakýkoliv jiný stroj bez TVC v bojové konfiguraci, schopnost zaměřit nepřátelský letoun v jakémkoliv uhlu a nikdy by jsi neřekl, že pilot pujde dobrovolně do boje na blízko...

    Jediná šance jak dnes přežít dogfight je zničit všechny nepřátele dřív než jsou schopni opětovat palbu a to nelze zaručit ani za úplného překvapení. Uvědom si, že dnes stačí otočit hlavu a pokud je letadlo v zorném uhlu seekeru rakety (90stupnu), můžeš střílet (to že nejsi v ideální pozici tě moc zajímat nebude, když tě dělí sekundy od smrti a prostě nemůžeš riskovat neopětovat palbu), u některých strojů lze střílet i mimo zorné pole seekeru, prakticky i přímo za sebe v režimu LOAL atd.. Za pár let s novými typy raket a daleko většího propojení strojů, může i rychle zničení cíle znamenat odhalení pozice pro cokoliv co bude v dosahu a opětování palby.

  • skelet
    11:03 13.11.2017

    raziel87: nevím proč do debaty tahat "imaginární" SR.177. O ten projekt se sice zajímala Luftwaffe a JASDF, ale byl ukončen poměrně záhy (1957). A ve své podstatě nikomu nechyběl - Britové měli dost schopný Lightning. Ten byl také Luftwaffe nabízen a jeho konkurenty byly F11F a F-5. A Lockheed vyhrál svým tehdejším obvyklým způsobem .. podmazal koho se dalo.

  • strikehawk
    10:21 13.11.2017

    Shania

    píšeš prakticky ale je to spíš teorie že by se neměl dostat na vzdálenost vizuální detekce.
    V praxi přece můžou snadno nastat situace kdy k tomu dojde ( myslím tím i detekci IR čidel ) stejně jako případy kdy F22 bude muset boj zblízka přijmout....

    Proč byl tedy F-22 navržen s charakteristikami supermanevrovatelnosti? To by nedávalo žádný smysl pokud je scénář střetnutí natolik ultimativní, že by mohl ignorovat boj na blízkou vzdálenost

    F-22 je prostě určen na dog fight a byl k němu evidentně konstruován.....smázne MiG-29 a Su-27 vyjma snad posledních derivátů ale teprve u Su-57 se očekává že bude jasně lepší.
    Že i EF který vznikl ve stejné době je v dog fight boji prostě lepší Američani těžce nesou a vypouštějí marketingovou mlhu o stealth a BVR ....ale o tom v těchto cvičeních nejde a nešlo

  • raziel87
    08:08 13.11.2017

    2 logik

    v posledních dvou odstavcích vyloženě stříliš od boku. Kde si četl, že byla vývojová řada SR.53 (potažmo SR. 177) obtížná na pilotáž a údržbu? vždyť to bylo u SR.53 přesně naopak, u 177 by to bylo vzhledem ke koncepci stroje stejné nebo velmi podobné.

    Taky moc nerozumím tomu, proč do toho taháš "interceptor verzi bez raketového motoru" ? :-O ona taková verze vznikala, nebo vubec byla zamýšlena? ......asi ne, když se celá práce od začátku točila kolem přídavných raketových motorů! :)

    Projekt byl ukončen ne proto, že by byli konstruktéři blbci, jak ty naznačuješ, ale proto, že se ke konci 50. let razantně změnil pohled na řízené střely (jak psal i Shania) ale hlavní důvod byl úplně jiný - Velká Británie v druhé polovině 50. let ztratila definitivně statut světové velmoci, námořní flotila šla do kopru, nebyly peníze a k tomu přišla Bílá kniha. SR.177 by jinak byla do roku 1960 operačně nasaditelná - i s vychytáním kritických much.

  • Shania
    21:04 12.11.2017

    strikehawk: tim je mysleno ze trenovali ACM (dogfight), kde se zacina na vizualni vzdalenost. pozice celne a nebo jeden zacina na 6h. atd.

    Typhoon prakticky nema sanci se na vizualni vzdalenost k f22 dostat pokud nebude chtit...

  • strikehawk
    20:08 12.11.2017

    Jj284b

    A kdo je nutil mít jednu ruku zavazanou za zády ? To jako vymysleli jenom proto aby se Němci mohli chvastat ze cvičné sestřelily F-22?

    Ne jednalo se proste o scénář který eliminoval nektere elektronické systemy

  • KOLT
    19:47 12.11.2017

    peto150, F-35 údajně měly 92% schopnost vzlétnout k misi (nebo jak se, herdek, překládá "mission-capable rate"). Starší letadla se nedostaly přes 85 %... Ono to letadlo je údajně skutečně dobře udržovatelné; minimálně na té úrovni, která se dělá na základnách. Výměna často odcházejících dílů je povšechně snazší než u F-16 či F/A-18. A USMC se na provozování strojů v "polních" podmínkách obecně specializují (ono jim moc jiného nezbývá), čili pokud oni nevykazují v tomto směru nějaké problémy, nebyl bych až tak pesimistický.

    Vy si všechno představujete hrozně "binárně". Buď a nebo. Jenže ono to tak není. Radarem zachytáváte spoustu signálů, které "nic neznamenají". Právě schopnost SW se v té změti vyznat, dělá kvalitní radar (o kvalitní obsluze nemluvě). A v tomhle směru je odhalitelnost AESA radarů problém, protože svítí úzkým paprskem, střídají vlnové délky, nemusí využívat takový výkon atd. Právě v boji dvou technicky zdatných protivníků bude ve vzduchu takový ruch, že rozpoznat v tom slabé a proměnlivé vysílání AESA radaru bude docela oříšek (což platí pro každý takový radar, čili nejen F-35, ale časem i Mig-35 aj.).

    S tím binárním vnímáním to platí i o spojení letadel v letce. Pokud byste ji chtěl zarušit, aniž byste měl něco přímo mezi nimi, třeba ze země, musel byste pokrýt oblast tak silným rušivým signálem, že k jeho generování byste potřeboval menší JE ;-) Samozřejmě přeháním :-) O komunikaci s AWACSem platí to samé, jen je to pochopitelně s ohledem na větší vzdálenost letadel jednodušší. Navíc máte větší šanci, že dostanete rušičku mezi ně, čímž výrazně zvýšíte úspěšnost. Ale to je na delší debatu, na kterou, upřímně řečeno, nejsem dostatečně znalý věci.

  • Slavoslav
    16:39 12.11.2017

    raziel

    Starfightre ma urcite zle renome a v CSSR najma pre skodoradostne informovanie o jeho nehodach v minulosti no napr taky MiG-15 u nas vyrobil viac vdov ako tento "widowmaker" v Nemecku.

  • logik
    13:44 12.11.2017

    raziel: problémy Starfighteru v německu měli spoustu příčin, a zdaleka ne za všechy mohla letadla - byť stargihter bylo na pilotáž obtížné éro. Jednou z hlavních příčin problémů Starfighterů v německu bylo to, že to se defakto Starfighterama kříšila Luftwaffe (jo, předtím pár let lítali na podzvucích), takže v Německu prostě nebyly zkušenosti s nadzvukovejma stíhačema, a ani nebyl dost času na výcvik. A Starfightery špatný výcvik ani údržbu bohužel nepromíjely.

    Předchozí typ (F-84F Thunderstreak), co měla nově rodící se Luftwaffe, trpěl snad ještě vyššíma ztrátama, než Starfightery, a po reformě výcviku, kdy se identifikovaly problémy v Luftwaffe, spadla čísla na cca 10 incidentů na 100,000 nalétaných hodin, tedy čísla srovnatelná např. s Francouzskou Mirage III, která byla asi nejvážnější konkurent Starfighteru - ale frantíci nechtěli dovolit Mirážím nosit jaderné zbraně, takže to konkurence úplně nebyla. Navíc G-čkové Starfightery převyšovali v avionice soudobé Mirage III.

    Koupě SR-177 alternativa nebyla. Jednak to byl celé pochybný koncept (kdyby to byl dobrý nápad, tak by se nějaké takové letadlo prosadilo, konstruktéři nejsou blbci). Jednak v době, kdy Luftwaffe kupovala Starfightery - a to v situaci, kdy si nemohla dovolit čekat - to éro nebylo hotové, a dokončení do sériové výroby by trvalo několik let.

    Přitom představa, že by SR-177 bylo nějak na řízení snažší éro, nebo že by bylo méně problémové, je iluzorní. V interceptor verzi bez raketového motoru by bylo podmotorované a ve verzi s raketovým motorem zas jak na pilotáž, tak na údržbu, ještě složitější než starfighter...

  • Shania
    12:36 12.11.2017

    peto150: F-35B je v podstatě nejsložitější verze a USMC je budou provozovat z provizorních letišť, které bude zásobovat pár V-22... Krátkodobé operace v podobě pár dní/týdnů za minimální podpory nebudou problém pro většinu strojů...


    F-35A nemá problém letět 3 2-3h sorties denně. Lítali tak před rokem, kdy přišli o několik operačních strojů kvuli izolaci.

    Rušit směrový datalink můžeš pokud máš něco mezi spojovanými doby, což je u letadel docela problém nemyslíš? To stejný pro jeho zachycení musíš mít něco ve směru vysílání....

    https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2017/06/F-35-TDL.jpg

    https://4.bp.blogspot.com/-FoAzeTqFLzU/U7YQKFN1vKI/AAAAAAAACxY/GJrHhj4Tjxw/s1600/ATDL.jpg

    Co kdybych to otočil a popsal ti v jakých problémech bude jakýkoliv jiný stroj nutný operovat ve stejném prostředí, nedejbože na uzemí kde operuje IADS a stealth letouny.

    Co se týká uzemnění, to se dělá všude, i v rusku a je to protože si to můžeš dovolit ... z bezpečnostních důvodů v době míru. F35 bude jediný typ stroje v letectvech, kde jediný typ operují už delší dobu...

  • Shania
    12:12 12.11.2017

    raziel87: vypadá to, že ty projekty zabil britský white pater, který zabil většinu jejich projektů s vyjímkou electric lightningu a absence objednávek z německa už byl jen vedlejší efekt umírajícího projektu.

    Měli plánovanou protizemní verzi bez boosteru, ale asi by ta adaptace nebyl moc slavná se slabým motorem a nutností letět nízko. Otazka je co by z toho nakonec udělali...

  • peto150
    11:52 12.11.2017

    KOLT: hej máte pravdu ohľadom nasaditelnosti si treba počkať nedá sa to zrovnávať môj zlý uhol pohľadu, to číslo z red flag by ma zaujímalo :) pri zničených letiskách som nemyslel priamo na dĺžku vzletu, to je f-35B jasná ale na to čo treba okolo toho lietadla aby išlo na misiu jednoduchosť údržby v poľných podmienkach pri zlom zásobovaní jednoducho keď je vojna a ničoho nemáte dostatok a hlavne nieje čas. Táto možnosť išla pri moderných strojoch rapídne dole vodou o čase na výcvik pilota ani nehovorím....

    k senzorom a radarom keď raz niečo vysiela tak to vysiela a dá sa to zistiť je to zložitejšie ako pri starších radaroch ale nie nemožné nemôžete sa spoliehať na to že to nikto nezistí a máte superzbraň alebo nezruší komunikáciu aj keď je iba na krátku vzdialenosť to je najlepšia cesta k tomu sa veľmi " popáliť ". Vôbec sa nespoliehajte na to že v konflikte si budú medzi sebou f-35 vymieňať dáta.

    Shania: ako sa prosím ťa z rušenej oblasti niekto niekam spojí mimo oblasť? keď je rušená tak je rušená :) Príde mi to ako vystrihnuté z brožúrky je to super všetko funguje... proti armáde z 20storočia jasný favorit.
    Ale musíš byť pripravený na stret s modernou armádou ktorá má dostupné tie isté technológie ako ty a možno aj lepšie spoliehať sa na to že v nejakej oblasti si lepší je blbosť história je plná takých porazených.

    Inak pamätáte si na to jak zostala skoro celá USAF uzemnená ked našli problémy na F-15C (neviem presne už s čím to bolo zdá sa mi niečo ako praskliny draku) okrem E boli všetky uzemnené a im vypomáhali aj kanadania lebo amici nemali kapacity :D a teraz si predstavte že sa niečo podobné stane s f-35 za cca 20 rokov nebude ani dost lietadiel na airpolicing a rusi si tu budú robiť DOD a prdel zo všetkých lebo celá európa bude uzemnená lietať budú len EF frantíci a švédi a pár f-16tiek.... a naše migy :D :D

  • raziel87
    11:28 12.11.2017

    2 Shania

    to je pravda, SR.177 nebyl nikdy zcela dokončen a je to jen "co by kdy by".
    SR. 53 ale letála dost, principy tak byly známé (zase myšleno pohledem té doby, vždyť často od návrhu po první let neuplynulo víc jak 2 roky)

    Myslíš, že by nebyl schopen protipozemní adaptace? to ale trochu rozveď, protože Géčko se v reálu zmohlo jen na nukleární zteč. Což by pro SR.177 nebyl problém - při konstrukci se počítalo jak s místem pro radar, tak s dalším palivem (a to tankování za letu by měl také)

    Jinak nesouhlasím s tím, že by to byl větší průser než Starfighter - nedělej z toho Me 163 ;) co si pamatuji, když jsem před lety pročítal britské projekty, tak problémy se samovznícením paliva nebyly evidované žádné - motor Viper byl zcela bezpečný.....to už byly poruchovější proudové motory té doby. Jasně, budoucnost to nemělo - proudové motory nakonec vychytali, ale....ale, ale :)

    https://www.youtube.com/watch?v=K-3QdgsV-uQ

  • Shania
    11:10 12.11.2017

    raziel87:dík.

    mohlo to vypadat hezky na papíře, ale pokud by SR 177 zavedli, byl by to daleko větší pruser než starfigter, jeden z hlavních důvodů proč ten projekt selhal byl nástup řízených protiletadlových raket.

    Starfighter nakonec skončil v uplně jiné roli než pro kterou byl vyvinut, takové adaptace by SR177 nebyl schopen.

    Pilotáž v nízké výšce je taky hlavní důvod pro tak těžké ztráty.

  • raziel87
    10:59 12.11.2017

    2 Shania

    jaký problém? no docela velkej bych řekl. Starfightery byly Luftwaffe vnuceny zkrze úplatky. Velení letectva ani piloti s nákupem Starfighteru nesouhlasili, dobře věděli, že je Starfighter (a to ještě v té době ani nevěděli, jak pokažená bude verze G) pro evropské bojiště nevhodný - ale tyhle nákupy neřídí vojáci, ale politici.

    Erich Hartmann za SR hodně loboval - věděl, že to je ideální záchytný stíhač s obrovskou stoupavostí přímo ušitý na míru pro jejich potřeby. Koukej se na to pohledem té doby. Sovětský letiště byly vzdálené pár minut letu, prosakovaly informace, že vyvíjený Mjasečjev M-50 bude mít operačná výšku v řádu 16-18km, cestovní rychlost 1,3M (jaká byla realita je věc druhá, to v te době nikdo kromě sovětů nevěděl)

    Už původní Starfighter by takový cíl nebyl schopen zachytit (proto taky nakonec vyhrály "Lippsichovi" Delta Daggery a Delta Darty) a Starfighter se začal vnucovat Evropě jako nadbytečný. Problém byl křídlo, který byl u verze G ještě prohloubený (proto taky v Německu zemřelo tolik mladejch pilotů, který po přechodu z Thunderstreaku prostě nebyli schopni ovládat přetíženou potvoru, která se při přistání bez varování propadala a ani ve vzduchu si nevedla lépe)

    Verze G byla kvůli avionice a palivu hodně přetížená a špatně ovladatelná, pro záchyt sovětských vysokoletících bombardérů zcela nevhodná (v porovnání s SR 177, která by se do operační výšky 18km dostala v řádech desítek sekund) To samé kapacita podvěšené výzbroje - jedině pod trup. Heinkel měl navíc v Německu zajistit výrobu. Němci byli z SR 53 nadšený (i ta se slabym motorem zvládla vystoupat do asi 14km za cca 90 sec)

    Jsem přesvědčen, že by to bylo pro Evropské potřeby daleko vhodnější letadlo, které mělo potenciál (myšleno pohledem té doby)

    A co se Avra týče, tam to vidim taky trochu jinak, ale to je na delší debatu. Tyhle kšefty nevyhrává selskej rozum, ale politici...

  • Shania
    10:34 12.11.2017

    peto150: - všechny letadla jsou závislá na komunikaci, bez ni jsou jen cíle.

    F-35 je postavena pro operace v prostředí se silným rušením, kde nebudou fungovat datalinky jako Link 16. Má směrový těžce zjistitelný a rušitelný vysokorychlostní datalink MADL, F-35 mají operovat po čtyřech strojích a vytvořit si tak lokální síť + mají možnost napojit se na další komunikační hub a nebo F-35 mimo rušenou oblast a tím mít přístup k LINK 16 atd.

    K tomu připočítej výborné senzory operující v několika spektrech propojené fuzí na té nejnižší urovni schopné vytvořit obraz bojiště a ten předat dál ... čemukoliv co umí přijímat na moři, zemi a ve vzduchu...

    Vyjde ti z toho stroj co má vůbec nejlepší situační přehled a tim obrovskou výhodu nad nepřítelem a navíc schopnost situační povědomí nepříteli co nejvíc ztížit...

    Zapnutí radaru nerovná se že je F-35 hned odhalená, radar má LPI mody (nízká zjistitelnost), na spolehlivou detekci potřebuješ nejnovější ESM, a i pokud ano, může jen jedna ze čtyř F-35 vysílat a data předat těm ostatním. Lze to snadno použít k oklamání nepřítele, který za každým sensorovým duchem bude vidět hrozbu,


    Rusové nijak zázračnou sortie rate nemají, navíc lítají na krátké mise v blízkosti letiště, to samo o sobě sortie rate zvyšuje, mají dvě posádky na letadlo a stroje jsou pak na pár dní odstavené.

    F-35 jako každý jiný západní stroj by zvadli to stejné. F-35 má minimálně schopnost mít surge sortie rate 4, USMC má požadavek u F-35B dokonce na 6 (nejspíš pro menší dolet stroje a tím je mise u B kratší).

    Str. 16 v https://fas.org/man/eprint/F35-sar-2016.pdf

    Ano větší počet strojů dokáže generovat víc sorties, ale taky můžou být požadavky na mise větší a některé nebudou moc vůbec splnit... a celkový provoz je pak daleko dražší...

    Misi co zvadne několik F-35 může být třeba několikanásobně víc míň schopných strojů, které musí pokryt: diverzni utoky, SEAD, CAP, EW, tankery atd...

    A data k letové hodině máš taky špatně, jednak F-35A má momentálně 29800usd v USAF (25,5 je stojí F-16) ale je v tom naprosto vše od platů personálu a dlouhodobé udržby...

  • KOLT
    10:31 12.11.2017

    Těch 45 hodin je tuším na základě jedné zprávy od Navy, která je v zavádění F-35 nejpomalejší. Dost bych se divil, kdyby F-35 měla trojnásobek MMH než F-22, která má méně odolné stealth povrchy a dva motory. Navíc mechanici si pochvalují, jak je obecně F-35 snadná na opravy.

    F-35 na Red Flagu měly velmi vysokou nasaditelnost (někdo určitě dodá číslo), rozhodně na letadlo, které je teprve v IOC. A věřím tomu, že USMC s jejich přístupem bude umět udržet to éro na vysokém tempu operací, bude-li to nutné. Čímž nikterak neshazuji schopnost ruských OS držet skutečně obdivuhodné tempo operací v Sýrii, všechny mé klobouky dolů!

    Vybombardovaná letiště jsou pro F-35B velký problém? Asi nejmenší ze všech stíhacích letadel ;-) Nevím, jak by F-35A zvládla operace z dálnic ap. Na víceproudovkách kolem Práglu by to asi nebyl problém, Gripen bude v tomhle téměř jistě lepší, Alca nejlepší (ta by možná vzlétla i z travňáku kousek od nás) :-)

    F-35 je schopná pracovat v týmu několika letadel, tam se komunikace moc zarušit nedá (je na krátkou vzdálenost a je úzce směrovaná). K situačnímu povědomí přispívají především její vlastní senzory a SW, informace z AWACSu dostává stejné jako jiná éra. Čili bez nich je na tom mnohem lépe než ostatní.

    Odhalitelnost AESA radarů je mnohem složitější než v případě PESA, zarušitelnost je ještě složitější, takže i při použití radaru bude F-35 mnohem hůře zaměřitelná než starší stroje.

    A takhle bychom mohli pokračovat. To éro sice není samospasitelné a rozhodně má své mouchy, nicméně je to do jisté míry gamechanger, byť F-22 byla pochopitelně větší. Jenže tu nikdo kromě Amíků nemá a mít nebude (pokud nedojde k rozsáhlému konfliktu, kdy by více států zafinancovalo znovu zprovoznění výrobní linky).

    Dle mého ale nejdůležitější na celém projektu je, že spousta schopností toho éra se bude dát zpětně implementovat i do starších letadel, včetně EFT ;-) Minimálně v případě radarů a komunikace už se to děje. Jen je pochopitelně nutné počítat s tím, že i cena (pořizovací i udržovací) tím pochopitelně vzroste....

  • peto150
    08:37 12.11.2017

    Veľa sa tu píše ako o najväčšej výhode a nadradenosti f-35 nad inými strojmi hlavne v jej dátovej prepojenosti a situačnom povedomí veľmi ma zaujíma ako by fungovala v oblasti rušenia bez satelitov bez podpori awacs jednoducho na bojisku 21stor. kde nepriateľ vám čo najviac zaťažuje komunikáciu navigáciu atd... myslím že moc by to nešlo tak isto ako žiadnemu inému lietadlu závislému na komunikácii. Bola by odkázaná na to čo dokáže sama detektovať so svojim radarom atd v tom prípade už nemá ani až tak veľký zmysel stealth keď má lietať so zapnutým radarom.
    Nejde mi moc do hlavy moderný trend v armádach nahrádzania staršej techniky novou ale v menších počtoch a s menšou nasaditelnosťou, zoberte si sýriu aké lietadlo 5gen by mohlo byť tak nasadzované niekoľko krát za deň ako to robia rusi?

    kedysi sa bralo že v prípade konfliktu budú letiská/ zázemie zničené ako prvé lietadla museli byť schopné operovať z ciest, polí servis čo najednoduchší atd... f-22 alebo f-35 by takto dokázala fungovať? asi ťažko a to sme v dobe raketových útokov na veľké vzdialenosti atd...

    Byť nemcami tak to ale kúpim mizivý počet kusov iba kvôli politike nebudujem ani moc veľké zázemie na servise sa dohodnem s niekym z eu (určite by sa niekto len potešil) vyjednám si niečo ako izrealčania (ak sa im to podarilo) možnosť dávať si do toho vlastné veci atd... a skúšal by som hral sa s tým a na základe aj toho staval nové éro...
    opravte ak mám zlé dáta ale Fighters Maintenance Man-Hours EF je 10 a f-35 45 :D ale neviem koľko má tornádo :/ ? ale myslím že to bude pod 20 tak asi toľko k prevzatiu úloh...

  • flanker.jirka
    22:12 11.11.2017

    strikehawk: obranné lasery nebo EMP generovaný radary by mohl být gamechanger v soubojích, nebo se podaří vyrobit i PLŘS s vlastnostmi stealth, aby se minimalizovala možnost jejich detekce. Ani nyní nikdo nevíme nakolik jsou jednotlivé systémy ECM účinné.
    S vylepšováním EFT na Stealth opatrně, do jisté míry to jde vždy, ale není to evidentně cesta, to už by tu lítaly stealth mašiny F 15, 16, .... Minimalizovat RCS z čela jde, ale opravdu rozdíl by nebyl tak efektivní.
    Koukám, že už vám tu dál koment i jj284b, to si uzjiete! :-)

  • shal
    22:05 11.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    strikehawk: Ten omezený počet strojů stejně o třídu převyšuje jak technologicky, tak počtem COKOLIV co může protivník nasadit. A už se připravuje nový. Tady bych opravdu problém neviděl.

    F35 zdaleka nevyniká pouze ve Stealth. Dokonce to není ani to nejlepší na tom stroji. To čím vyniká především je datová propojenost a situační povědomí.

    Lase sice game changer může být, ale je to defenzivní technologie, stejně jako stealth. Navíc nejdál jsou pravděpodobně s vývojem Američani, takže případné nasazení může být jenom Stealth F35 chráněná laserem, proti jakému kolivv jinému horšímu nestealth letadlu bez laserů. Minimálně v dohledné době. Žádný dogfight nehrozí. Nemůžeš útočit na nepřítele, když o něm nevíš.

  • jj284b
    21:25 11.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    strikehawk.. este raz, slo o duely kde sa pilotom F22 "zaviazala za chrbtom jedna ruka"... z toho vyvodzovat aky je EF super, je na diagnozu... pri bojovom strete by EF slo dole rovnako ako vsetky 4gen stroje bez toho aby zistili kto po nich strielal a odkial..

  • strikehawk
    20:45 11.11.2017

    Flanker.jirka

    Ten souboj nebyl jeden ale mnohokrát se opakoval. Výsledek nelze shrnout jednoznačně na tu nebo onu stranu každopádně EF byl vždy tvrdým soupeřem. A navíc F-22 je mrtvý projekt. Byl vyroben jen omezeny počet kusů a obnovení výroby je téměř nemožné. EF je naproti tomu živá platforma kterou je možno stále vyvíjet . Můžou být vyvinuty dokonalejší verze EJ 200 výkonové třídy 110 kN s vektorizaci tahu, implementovat AESA radar a nové senzory, aplikovat nové křídlo, dále zdokonalit aerodynamiku a zlepšit stealth alespoň v přední polosfere.....v kombinaci s RS Meteor jde stále o vrchol mezi stíhacím letadly a ani pro Su-57 nebude sedící kachnu

    Sazka na stealth u F35 což je jediné vcem skutečně vyniká není dobra strategie a americani jsou si toho dobře vědomi.....kdo zaručí ze laser pod o kterém pojednává článek v AN nebude onen game changer jako synchronizovány kulomet v 1 sv válce v 1915/16? Co když se scénář leteckých soubojů změní tak że z 10 odpalenych RS jen jedna zasáhne a další budou odchýleny REB, vymanevrovany nebo spáleny laserem?
    Pak se letecká válka vrátí k dog fight z 1 a 2 sv a Optické detekci a F35 snadná kořist

    Němci žádná letadla do 10 ti let nepotřebuji........Tornáda můžou lehce nahradit údernou verzi EF. Pokud koupi cokoliv jiného je to politické rozhodnutí vynucené jinými duvody

  • shal
    19:15 11.11.2017

    royal: Teď mají Rafale, ale ten už má taky nějaké ty léta a nevydrží na vždy. A nenahradí ho společným projektem 6. generace, protože ten podle mě nikdy nevznikne. Němci potřebují letadla do deseti let a ne za 20 a více let. Nebudou mít tedy motivaci investovat obří peníze do něčeho takhle nejistého. Ale rád bych se v tomhle mýlil.

  • Shania
    19:06 11.11.2017

    raziel87: jaký problém měli Němci se starfightery, který si nezpůsobili sami?

    Máš pocit, že by SR.177 mělo byť jen tu nejmenší šanci vůbec vyhrát kontrakt? Těžko by pak používali tento stroj stejným způsobem jako používali starfighter.


    Všim jsem si, že stejně koukáš i na konec Avro Arrow, kde to opět by l problém Kanady, že si vymysleli gold plated stroj dalece přesahující to co si mohli dovolit.

  • flanker.jirka
    16:44 11.11.2017

    strikehawk: Kde berete jistotu v tomto: "EF je toho důkazem - dokáže si poradit jak s F-22 tak i Su-35."
    ...na základě čeho se domníváte, že si Typhoon "poradí" s F 22? ...snad ne na základě jednoho cvičení, kde byly raptory "sestřely" pouze při dogfightu s omezením například nepoužití vektoru tahu motoru a přilbových zaměřovačů?

    Naprostý souhlas, ohledně hrozící obchodní války, o tom se moc nikde nemluví, ale je to tam stále, pokud by šlo opravdu o válčení, tak by státy nakoupily to co právě potřebují a co mají doma.

  • royal
    15:55 11.11.2017

    shal: Francie F-35 nepotřebuje jelikož má Rafale, zatímco Němci nemají náhradu za Tornado. A Frantíci později nahradí Rafale společným projektem letadla 6. generace

  • shal
    14:45 11.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    raziel87: Tak teď jsi nepochopil ty mě. Já vůbec nechci aby evropské aerolinky krachovaly a průmysl si nezachoval svoji schopnost výroby moderních letadel. Netleskám dovozu z USA místo vlastního technického základu. Ale ty říkáš co by sis přál a co by zřejmě i bylo nejlepší a já ti jenom odpovídám, že to je nereálné dokud se EU nedokáže dohodnout na společné armádě, společném vývoji a nákupu. Máš snad pocit, že by to k tomu směřovalo? Ani Německo, ani Francie nedokáží vyvinout stroj 6. generace sami.

    Všechno směřuje k tomu, že si Německo nakoupí F35, protože nemá pořádnou alternativu a lepší letoun na trhu není. A pokud si Němci koupí F35, tak to dříve či později udělají i Francouzi, protože sami vlastní moderní letoun nezafinancují.

    Nepleť si přání a realitu.

    Dokud si země EU nesednou k jednacímu stolu a nezaloží Evropskou armádu a nezafinancují pořádně evropský zbrojní průmysl, tak žádný evropský letoun 6. generace nikdy nevznikne. Společná Evropa opravdu nemá tradici silné armády. Téměř žádná země nechce dát na obranu ani blbé 2 procenta HDP, ikdyž se k tomu smluvně zavázali. V tomhle prostřední o vývoji super moderních letadel nemůže být řeč.

  • strikehawk
    13:58 11.11.2017

    Na celou kauzu je nutno pohlížet v širším zahraničně politickém kontextu.

    1) není žádný pochyb, že Evropa dokáže vyvinout nejlepší stíhač na světě pokud je politická vůle a finanční krytí. EF je toho důkazem - dokáže si poradit jak s F-22 tak i Su-35.Eurojet je stále nejlepší motor ve své třídě a ve většině parametrů strčí do kapsy americké i ruské ekvivalenty.Vědeckotechnické kapacity existují stejně jako zkušenosti z civilních projektů kde se Airbus dotáhl na Boeing a má mírně navrch. Může někdo položit smysluplný argument proč by Evropa, pokud by se rozhodla vyvinout vlastní úderný letoun, neměla uspět? Naopak jsou to USA a jejich zbytnělý vojenskoprůmyslový komplex který z 5 projektů dotáhne stěží jeden a to ještě v rozpačitém výsledků.....

    2) Německo žádné F-35 nepotřebuje.....to co potřebuje je uchlácholit USA které mají výrazný obchodní deficit se všemi průmyslovými zeměmi a jediné co mohou nabídnout jsou zbraně.
    Trump ze všeho nejvíce připomíná žebravého Gorbačova v letech 1985-1988 kdy při každé návštěvě satelitů měl plná ústa glasnosti a perestrojky a obě ruce natažené pro dolarové půjčky k sanaci chřadnoucího hospodářství SSSR.....ted jsou to USA, které mluví o spolupráci v obchodní oblasti a zároveň vyhrožují obchodní válkou a ochranářskými opatřeními pokud ostatní státy nezačnou spolupracovat na odstranění nebo zmenšení obchodních přebytků, protože americké hospodářství nedokáže držet krok ani v prostředí jejíž pravidla nadiktovali samotné USA

    3) Německo tedy jako typicky exportní země obětuje 10 miliard dolarů za necelých 100 letadel aby zabránilo obchodní válce a koncentruje se s Francií na stíhač 6. generace Airbus. Francie toto dělat nemusí ...její průmysl není tak exportně orientován , je slabší i když velmi konkurenceschopný ale nemá v USA tak silné postavení a zájmy jako Německo

Stránka 1 z 2