Už žádný překvapivý ruský útok. Německý letoun Pegasus signálního zpravodajství dokončil první let
- 30. 10. 2024
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
První německý letoun rádiového zpravodajství SIGINT (SIGnal INTelligence) Pegasus (Persistant German Airborne Surveillance Systems) zvládl první premiérový let. Německé ozbrojené síly pořídí tři letouny Pegasus a alespoň tak částečně obnoví svou schopnost zcela nezbytnou k včasnému zachycení příprav nepřítele k útoku.
SIGINT zahrnuje jak zpravodajství z elektronických signálů ELINT (ELectronic INTelligence), tak zpravodajství z komunikačních signálů COMINT (COMmunications INTelligence). V Německu se SIGINT označuje jako telekomunikačně-elektronický průzkum FmEloAufkl (Fernmelde- und Elektronische Aufklärung).
Během studené války měl Bundeswehr rozsáhlé schopnosti SIGINT, včetně strategických. Američané například během studené války v německé obci Gablingen instalovali obři kruhové pole antén Wullenwever (AN/FLR-9, Elephant Cage), které bylo součástí světové sledovací sítě Iron Horse. Zařízení sloužilo k přesné lokalizaci a zachytávání rádiových signálů na dlouhých vzdálenostech, včetně nízkofrekvenčních a krátkovlnných signálů.
Systém AN/FLR-9 byl především zaměřen na zachytávání a triangulaci signálů vysílaných ze zemí tehdejšího východního bloku. V dnešní době je většina těchto zařízení po celém světě demontována nebo převedena k jiným využitím. To platí i pro německé zařízení v Gablingenu.
Anténní pole Wullenwever (AN/FLR-9) v obci Gablingen na bývalém letišti Gersthofen-Gablingen. Má průměr 365 metrů a anténní mřížku vysokou 30 metrů. Anténa byla součástí celosvětové sledovací sítě Iron Horse; větší foto / Carsten Steger, CC BY-SA 4.0
Na hranicích železné opony měl Bundeswehr postaveno osm velkých stanic, které měly 60 až 80 metrů vysoké masivní betonové věže s anténními soustavami SIGINT. Stanice neustále dodávaly informace do vyhodnocovacího centra, a to v případě potřeby informovalo velení ozbrojených sil a politické vedení. Neustále se totiž počítalo s možností sovětského útoku na jeden nebo více států NATO pod prahem jaderné války. SIGINT umožňovalo včasné rozpoznání příprav na takový útok, a tedy i včasnou organizaci obrany.
Kromě toho měly západoněmecké studenoválečné ozbrojené síly pro strategické SIGINT od konce 80. let k dispozici tři lodě třídy Oste (budou nahrazeny od roku 2029 trojící lodí Type 424) a pět námořních letounů Breguet BR1150 Atlantic.
Po konci studené války ale došlo k obrovské atrofií schopností Bundeswehru, včetně SIGINT. Zařízení v Gablingenu již nefunguje a stanice přestaly mít význam, protože hranice západního světa se pousnula o tisíc kilometrů na východ. Breguet BR1150 Atlantic byl vyřazen z provozu v roce 2010.
Breguet BR1150 Atlantic; větší foto / Wikimedia
Taková ztráta schopností sledovat protivníka se ukázala jako fatální. Podle článku na Europäische Sicherheit & Technik z roku 2019 existují pádné důkazy, že ruské přípravy k útoku na Krym v roce 2014 by nezůstaly skryty v případě dostupnosti leteckého SIGINT v oblasti. Také mohla být bezpečně od počátku rozpoznána identita ruské raketové baterie Buk, která sestřelila let MH-17.
Aktuálně Bundeswehr žádnou významnou kapacitu pro strategický SIGINT nemá. Berlín je proto do značné míry závislý na partnerských informacích poskytovaných spřátelenými / spojeneckými státy nebo NATO.
Kromě trojice moderních lodí Type 424 přispěje k částečnému obnovení strategické SIGINT zavedení náhrady za Breguet BR1150 Atlantic. Zmíněné stanice s vysokými věžemi pak nahradily systémy (např. polské aerostaty) východních členů NATO.
Původně se počítalo s instalací systémů SIGINT na výškový dron MQ-4C Triton. Nakonec z toho sešlo. Jako problémové se ukázalo především bezpečné používání bezpilotních letadel v hustém evropském civilním provozu.
První let Global 6000 systému Pegasus
Luftwaffe zvolila nakonec jako platformu osvědčený Global 6000 od Bombardier Defense. Palubní komplex pro SIGINT Kalaetron Integral dodala německá Hensoldt a úpravy letounu provedl Bombardier Defense ve svém americkém závodě Wichita v Kansasu.
Zde také stroj zhruba před týdnem provedl svůj úvodní let. Letoun zůstane ve Wichitě na další letové zkoušky, než podstoupí integraci systémů a certifikaci v závodech Lufthansa Technik Defense v Hamburku. Upravený Global 6000 má sice (mimo jiné) již všechny aerodynamické překryty senzorů, ale k instalaci komplexu Kalaetron Integral dojde až v Německu.
Podle Hensoldtu je SIGINT „naprosto zásadní pro identifikaci záměrů a systémů používaných nepřítelem, jeho komunikačních sítí, vnitřních struktur a tím i pro identifikaci elektronického bojového řádu“ a systém Kalaetron Integral umí sledovat polohu a pohyb nepřítele, identifikovat strukturu komunikace, vytvořit elektronický bojový řád EOB (Electronic Order of Battle) a v reálném čase vytvořit komplexní obraz situačního povědomí.
EOB zahrnuje údaje o typech, rozmístění, kapacitách a specifikacích radarů, komunikačních zařízení, navigačních a dalších elektronických systémů protivníka. Takový přehled poskytuje ozbrojeným silám klíčové informace pro analýzu nepřátelských schopností a zranitelností, což usnadňuje plánování a provedení vojenských operací a elektronického boje.
Global 6000 s komplexem Kalaetron Integral ; větší foto / Hensoldt
Lufthansa Technik Defense převezme první letoun v létě 2025, další dva stroje dorazí do Hamburku o několik měsíců později. Celkově tři Global 6000 s Kalaetron Integral začnou od roku 2027 zajišťovat tzv. leteckou dálkovou signalizační průzkumnou a zpravodajskou činnost SLWÜA (Signalerfassende Luftgestützte Weiträumige Überwachung und Aufklärung). Podle předchozích zpráv by dosah palubních průzkumných systémů mohl být 400 a více kilometrů. To mimo jiné umožňuje ze vzdušného prostoru NATO pokrýt prakticky celé území Běloruska.
Tři letouny jsou minimální počet k tomu, aby vždy jeden letoun byl trvale nasazený. Druhý bude záloha a třetí podstupovat pravidelnou údržbu. Tři letouny tak tvoří ucelený systém Pegasus pro nepřetržitý vzdušný SIGINT.
Není však jasné, zda zůstane pouze u trojice letounů; podle zástupce Hensoldtu vzhledem k aktuálním krizím a konfliktům tři průzkumná letadla nestačí.
„Počáteční kontrakt je na tři letadla a jsme hrdí, že jsme schopni je dodat. Když se podíváte na současnou geopolitickou situaci, i když jakékoli letadlo dokáže vytrvale monitorovat rozsáhlou oblast, globálně je bohužel příliš mnoho horkých míst. Očekáváme tedy, že nakonec dojde k dalšímu nárůstu [počtů letadel],“ řekl Jürgen Halder, viceprezident Airborne SIGINT ve společnosti Hensoldt.
Zdroj: Hartpunkt
Související články
Letouny elektronického boje EA-18G Growler v Německu
Na německé letecké základně Spangdahlem přistálo šest letounů elektronického boje EA-18G Growler ...
- 29.03.2022
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Luftwaffe: Eurofighter EK pro elektronický boj, F-35A pro jaderné odstrašení
Německá vláda oficiálně schválila vývoj a nákup letounů Eurofighter EK (Elektronischer Kampf) pro ...
- 30.11.2023
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Kladivo na ruskou protivzdušnou obranu. Polsko získá high-tech protiradarové střely AARGM-ER
Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila Polsku potenciální prodej až ...
- 25.04.2024
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Problém: Ruská protivzdušná obrana. Řešení: Eurofighter STAR
Německá divize Airbus Defence & Space v rámci programu STAR (System and Teaming Advanced ...
- 18.05.2024
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Hezký věcný zajímavý hezký čtivě napsaný článek. Podle mojeho vnímání. Část nadpisu - už žádný překvapivý ruský útok (jako na Krym) - zcela bulvární blábol o ničem. Proč?: Za ...Zobrazit celý příspěvek
Hezký věcný zajímavý hezký čtivě napsaný článek. Podle mojeho vnímání.
Část nadpisu - už žádný překvapivý ruský útok (jako na Krym) - zcela bulvární blábol o ničem. Proč?:
Za prvé - pochybuji, že by , kdyby takový letoun nebo jiný prostředek EB opravdu podle odposlechu komunikace, analýzy jak odkud tato pochází, dokázal toto odhalit.
Za druhé - pokud ano, co by se stalo? GE by informovala UA? Mobilizovala a spolu s UA vyhnala RU z Krymu? Nic by se nestalo. Ještě teď jsou GE celkem opatrní proti RU, i když se lepší. Ale v době Donbasu, Luhanská , Krymu, před invazí přímo do Ukrajiny, byli prakticky proruští. Zapomínáte? Takže výsledek
reálně úplně stejný, jaký i byl, když to
letadlo GE neměli.
No a video je čistě PR a zobrazení blahobytně a spokojeně vypadajících a tvářících se a vystajlovaně oděných papalášů hezký soudružsky do kamery a vzájemně na sebe se usmívající.
Nic informativně přínosného.
To kritika k nadpisu a videu, ne k článku
samotnému a věci samotné.
Obnovu těchto vojenských schopností
GE jen vítám.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...