Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Boxer / Rheinmetall

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nakoupit až 800 kolových obrněných vozidel 8×8. Hlavním kandidátem je německo-nizozemské vozidlo Boxer od firmy ARTEC, joint venture německých firem Krauss-Maffei Wegmann (KNW), Rheinmetall a nizozemské Rheinmetall Military Vehicles.

Pásová bojová vozidla Ajax a nové kolové obrněné transportéry (KOT) vzešlé z programu MIV v následujících desetiletích utvoří páteř pozemního vojska Velké Británie a stanou se hlavní výzbroji nově budovaných útočných brigád (Strike Brigades). Útočné brigády budou unikátním způsobem kombinovat střední kolová a pásová vozidla. 

Britské útočné brigády jsou budovány jako unikátní expediční vojenské jednotky schopné rychlé aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Součástí útočné brigády bude průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax (Ajax v této roli zastane roli středních tanků), dva mechanizované prapory pěchoty s KOT a dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky.

O nové střední pásové platformě Ajax je už rozhodnuto dlouho, kolová platforma 8×8 však ještě nebyla zvolena. Program Ajax má hodnotu 4,7 miliardy dolarů a první z 589 objednaných vozidel pozemní vojsko získá již příští měsíc.

Na konci minulého roku jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o zájmu Velké Británie nakoupit německo-nizozemská vozidla Boxer. Od té doby však veřejně nedošlo k žádnému posunu a ve hře zůstávají všechny možnosti. Boxer se však pokládá za hlavního kandidáta.

MOD zvažuje dvě možnosti. Buď Londýn nakoupí KOT Boxer přímo formou vláda-vláda a výrazně tak zkrátí celý akviziční proces nebo spustí klasické otevřené výběrové řízení, tím se ale odloží zavedení KOT do výzbroje minimálně o několik let. Avšak Velká Británie chce mít připraveny dvě útočné brigády již v roce 2023, což celý akviziční proces dostává pod časový tlak.

“Program MIV byl nedávno schválen Výborem pro schvalování investic (IAC - pozn. red.); peníze jsou připraveny a zdá se, že jedinou významnou otázkou je, jakou akviziční strategii přijmout – jednoho dodavatele nebo program otevřít konkurenci. Je to velmi citlivá záležitost a debata se odehrává ve více vládních úřadech, včetně ministerstva financí, které v tom má velký hlas," citoval magazín Defense News jednoho úředníka obeznámeného s programem, který nechtěl být jmenován.


Propagační video vozidla Boxer pro Velkou Británii.

Konkurenti firmy ARTEC (firmy Nexter, Patria, BAE Systes, Lockheed Martin, ST Kinetics a General Dynamics) chtějí zamezit právě přímému nákupu vozidel, protože v tom případě Londýn zvolí KOT Boxer. Hlavním argumentem konkurentů má být velká cena vozidel Boxer a údajně také to, že "německá cesta" nepřinese daňovým poplatníkům Velké Británie žádnou přidanou hodnotu.

Konkurenti mají obecně levnější nabídky a mají také volné výrobní kapacity. Dodejme, že v současné době ARTEC již dodal 400 vozidel Boxer. Dodávky 200 objednaných vozidel pro Nizozemsko skončí v roce 2019 a všech 696 vozidel pro Německo a Litvu firma ARTEC dodá v roce 2021.

Proti tlaku konkurentů bojuje ARTEC tím, že na proběhlé londýnské výstavě DSEI 2017 oznámila zájem vytvořit s britskými firmami průmyslové partnerství na nejvyšší úrovni. ARTEC poněkud netradičně vyhlásil “otevřenou soutěž” a posuzuje konkurenční nabídky rovnou čtyř firem – BAE Systems, Pearson Engineering, Raytheon a Thales.


Unikátní vlastnosti vozidel Boxer je "naprostá" modulárnost. Na základní platforu 8×8 lze umístit nejrůznější nádstavby podle dané mise.

Podle zástupců firmy ARTEC bude průmyslový tým znám na podzim, a to bez ohledu na výsledek akviziční strategie ministerstva obrany. Přitom je klidně možné, že ARTEC naváže partnerství se dvěma, nebo dokonce třemi firmami. Ve výsledku tak až 60 % vozidla Boxer může vzniknout ve Velké Británii.

Unikátní vlastností KOT Boxer jsou speciální moduly, volitelné podle dané mise. Základ KOT Boxer tvoří prostor řidiče s pohonnou jednotkou a podvozek 8×8. Na základní korbu je pak možné umístit nejrůznější moduly, například pro transport vojáků, převoz zraněných, velitelské a řídící moduly, prostředky radioelektronického boje, zbraňové stanice, atd. atd.

Právě moduly mohou kompletně vzniknout ve Velké Británii. Stejně tak ve Velké Británii jistě proběhne finální montáž, svařování korby a britské firmy nepochybně dodají i velkou část elektronických, počítačových, senzorových a komunikačních prostředků. Není vyloučena ani výroba velkých technologických celků a mechanických komponentů přímo na ostrovním státě.

MOD o akviziční strategii programu MIV rozhodne na přelomu října a listopadu. Podle magazínu Defense News ale většina zástupců průmyslu očekává přímé zadání zakázky formou vláda-vláda.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace britských tanků Challenger 2

Ministerstvo obrany Velké Británie připravuje modernizaci hlavních bojových tanků Challenger 2. Vylepšené tanky zůstanou hlavní údernou silou britské armády až do roku 2035.

Velká Británie kupuje německá obrněná vozidla Boxer

Britský The Times informoval o záměru ministerstva obrany Velké Británie nakoupit 800 kolových obrněných vozidel Boxer 8×8 od německo-nizozemské firmy ARTEC. Vozidla Boxer společně s obrněnci Ajax ...

Odyssea britských letadlových lodí

Královské námořnictvo (Royal Navy) zařadí tento rok do služby první ze dvou letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Dosavadní vlajková loď Royal Navy, vrtulníkový nosič HMS Ocean, bude vyřazena z ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • mikojan29
    07:46 28.09.2017

    S tou vežou vyzerá naozaj luxusne!

  • czechpatriot
    16:51 26.09.2017

    BOXER s Lance věží...Je to pěkným, to se musí uznat :D https://www.youtube.com/watch?v=wNjqeQsMFPM

  • demagog
    23:18 23.09.2017

    PavolR: poistka sa moze hodit, ale nie je zadarmo, tu naklady predstavuju hmotnost navyse a pravdepodobne aj cenu, preto treba zvazit ci sa oplati.

    V historii mozeme najst hned niekolko prikladov ked sa od veci, ktora by sa mohla hodit nakoniec upustilo. Napriklad menitelna sipovitost kridla, to bol svojho casu podstatne vacsi hit ako mudlarita a dnes to uz nitko nerobi.Schpnost niest vysadok u utocneho vrtulnika Mi 24, to iste zatahovaci podvozok - Mi 35,28 uz ma pevny aj ked u Ka 5x sa stale pouziva.

  • PavolR
    20:56 23.09.2017

    A čo sa počtu náhradných modulov a podvozkov týka, tak to si predstavujem v podobe štandardnej armádnej rezervy - pokiaľ daná armáda na udržanie tabuľkových stavov aktívnej techniky niečo také vôbec má.
    Dajme tomu, že armádna rezerva by mala pokrývať 20% aktívneho stavu vozového parku, ktorého daná časť je na opravách, v servise atď. Pri klasických konštrukciách by to v prípade 300ks v aktívnej službe znamenalo 60 vozidiel v zálohe, no v prípade modulárneho riešenia by to pokrylo 35-40 vozidiel, keďže pri bežnej prevádzke zriedka pokazí naraz korba i modul.

    Ale aj pre armádu, ktorá si nevytvorí armádnu rezervu (k akým by patrila zrejme aj tá slovenská), umožní modulárne riešenie udržiavať vyššiu úroveň bojovej pripravenosti, lebo sa to proste ľahšie "kanibalizuje". Keby aj počet takto získaných bojaschopných strojov bolo možné zrátať na prstoch jednej ruky, už aj to niečo znamená.
    Lebo schválne, koľko vozidiel máme asi tak momentálne bojaschopných v porovnaní s tabuľkovým stavom?

  • PavolR
    20:20 23.09.2017

    demagog:
    V regulárnej vojne, ako aj regulárnom živote vôbec, sa môže stať absolútne čokoľvek. Je mnoho situácií, kedy je modularita na nič, ale aj situácie, kedy sa hodí. Taká poistka proti zákonu schválnosti sa môže hodiť - rozdielom medzi úspechom a neúspechom je neraz maličkosť. Tá modularita nie je vôbec od veci.

  • demagog
    21:20 22.09.2017

    PavolR: "... alebo obetujem modul, ktorý práve menej potrebujem, aby som získal podvozok pre modul, ktorý je pre úspech operácie nevyhnutný ..."

    to je argument oblubeneho typu "keby to malo zachranit jeden ludsky zivot tak sa to oplati". Kolko krat myslite ze sa to stane v regulernej vojne? Ten modul vezmete odkial? Budete ho mat na sklade? Ak to nebude zrovna obycajna krabica na vozene vojakov tak bude dost draha. Ak ano, tak ta sa da zrovna dost lahko opravit, najma ak nepotrebujete NBC ochranu. Kolko penazii chcete utopit v moduloch na ktore bude niekde sadat prach? Vezmete ho z poskodeneho vozidla? Aka je pravdepodobnost ze podvozok znicia a modul prezije? Opat v regulernom konflikte, nie niekde na zahranicnej misii kde na vozidlo raz vypalia z RPG-7 a ujdu prec. Ake by ste si predstavovali pocty podvozkov a modulov pri komplet zavedeni do armady pri poziadavke ~300 vozidiel?

  • Jura99
    15:04 22.09.2017

    Tak zbraňové nástavby bych raději viděl na vozidle "z jednoho kusu" než na kontejneru spojeném s podvozkem několika šroubovými spoji. Už ten minomet a o věži třeba s kanonem 105mm nemluvě. Vojenská vozidla jsou už tak dost modulární s rychlou výměnou agregátů, nevím co by neopravitelně zničilo podvozek a přitom nepoškodilo nástavbu. Podvozek musí být dimenzovaný na tu nejnáročnější nástavbu (nejnáročnější hmotnostně, energeticky atd.)., i když třeba celou životnost bude vozit jen tu nejméně náročnou.

  • Rase
    14:25 22.09.2017

    Tak záleží i na tom, jaký modul. OT s kulometem je asi jedno, ale bojové věže jsou dost drahé a tam má smysl mít možnost rychlého osazení na náhradní podvozek. Navíc rozdíl je i v servisu a výrobě. ARTEC zmiňuje, že moduly si může vyrábět zákazník kompletně sám, což je velké plus. Ne každý stát má totiž kapacity, aby si stavěl kompletně licenčí vozidla.

  • PavolR
    14:20 22.09.2017

    ... alebo obetujem modul, ktorý práve menej potrebujem, aby som získal podvozok pre modul, ktorý je pre úspech operácie nevyhnutný ...
    Každopádne príklad z praxe: Poliaci tuším nedávno riešili, že nemajú zálohu, čím nahradiť Rosomaky, o ktoré prišli na misiách. Museli na doplnenie stavov nakúpiť komplet nové vozidlá, kdežto u Boxera by stačili iba nové podvozky, ktoré sú zrejme podstatne lacnejšie ako jednotlivé moduly so všetkou elektronikou.

  • Jura99
    13:41 22.09.2017

    PavolR: to je teoretická výhoda. V praxi budeš mít sklad volných podvozků čekajících až nastane případ výměny a sklad nástaveb čekajících na volný podvozek ? Asi ne, ale jasně, můžeš kombinovat auto s rozbitým podvozkem s autem s rozbitou nástavbou, ale kolik bude takových případů?

Stránka 1 z 4