Nestárnoucí francouzské stíhačky Mirage F1 nad Mali

Stíhačka F1
Foto: Mirage F1CR před vzletem / Youtube.com, Armée Française

Stíhací letoun Dassault Mirage F1 byl do francouzského letectva zařazen už v první polovině sedmdesátých let. Ve výzbroji je dodnes celkem třináct strojů v průzkumné variantě CR. I když se v blízké době počítá s jejich vyřazením, ještě se letité stíhačky F1 stačily účastnit operace Serval nad Mali, kde Francouzi bojují proti radikálním islamistům.

 

Mirage F1 se představuje

Mirage F1 byl vyvinut jako nástupce Mirage III, který v řadě letectev plnil úlohu stíhacího, průzkumného i útočného letounu.  Z Mirage F1 se stal opravdu oblíbený letoun - vyrobeno bylo více než sedm set strojů. Hlavní zásluhu na tom má robustní jednomotorová konstrukce a snadná použitelnost v boji.

V současné době F1 zůstává v jetě řadě letectev jako třeba v marockém, ekvádorském nebo španělském, které jej plánuje vyřadit až letos. Francouzské letectvo jej nasadilo to celé řady konfliktů, kde se ostroj svědčil, ale na paty mu začaly postupně „šlapat“ právě modernější stíhací letouny (Mirage 2000) zařazované v průběhu let do výzbroje.

Už na konci sedmdesátých let navrhl Dassault speciální průzkumnou variantu Mirage F1CR s vestavěnou kamerou a možností instalace externí fotografické aparatury. Vůbec první zálet uskutečnil průzkumný Mirage v roce 1981 a od roku 1983 byl dodáván francouzskému letectvu, které si nakonec objednalo 64 kusů. Přesto že se jedná o primárně průzkumné letouny, neztratily nic ze svých původních schopností a mohou vést vzdušný boj i útočit na pozemní cíle.

Video: Mirage F1 nad Afghánistánem / YouTube

 

Řada úspěšných nasazení

Svého prvního nasazení se Mirage F1 dočkal v roce 1984 v Čadu. Francouzi intervenovali proti vzrůstajícímu lybijskému vlivu vojenskou silou a do operace Manta nasadili také čtyři útočné letouny Jaguar, jimž dělala krytí právě čtveřice Mirage F1. Do Čadu se tyto letouny vrátily v roce 1986, kdy krom krytí prováděly právě průzkumné mise.

Nasazeny byly i ve Válce v Perském zálivu. Celkem dvanáct stíhacích Mirage F1C operovalo z Kataru, čtveřice průzkumných F1CR zase ze Saudské Arábie. Do bojových akcí byly zapojeny vedle průzkumných misí i jako stíhací bombardéry a poskytovaly opět krytí útočným Jaguarům.

Z nedávných akcí můžeme jmenovat francouzskou intervenci v Pobřeží slonoviny, během které si připsaly Mirage F1CR sestřel tří helikoptér a dvou bitevníků sovětské výroby Su-25. V roce 2007 zase uskutečňovaly průzkumné mise na jihu Afghánistánu. V roce 2011 se naopak podílely na bezletové zóně nad Libyí.

stíhačka F1

Foto: Mirage F1CR před misí nad Mali / Youtube.com, Armée Française

 

Operace Serval

Prozatím poslední a možná už definitivně poslední misí pro průzkumné Mirage F1CR je současná operace Serval. Jejím úkolem je pomoci africkému státu Mali v boji před radikálními islamisty.

Z jihočadské letecké francouzské základny N'Djamena začala hned v prvním dni intervence operovat šestice útočných Mirage 2000D a dva průzkumné Mirage F1CR. Do operace se zapojily i vzdušné tankery KC-135 Stratotanker a na pomoc přilétla později i čtveřice víceúčelových Dassault Rafale.

Letectvo útočí na vybrané cíle, provádí průzkum a podporuje postup pozemních jednotek – tuto část mají na starost zejména vrtulníky Eurocopter Tiger, které ostatně operaci zahájily.

Video:  Mirage F1 v rámci operace Serval / YouTube



Mirage F1CR létají opět nejen k průzkumným ale také útočným misí. Na fotografiích lze v podvěsu pod křídly rozeznat například pumy Mk 82.Průzkumné Mirage přitom nelétají samy, ale kooperují jak s Mirage 2000, tak s Dassault Rafale a doplňují za letu palivo ze vzdušných tankerů. Slušný výsledek na letoun, který byl ve své původní variantě zařazován do výzbroje před čtyřmi desetiletími…

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francie vstoupila do občanské války o Mali

Již od pádu režimu libyjského tyrana Muammara Kaddáfího se kolotoč násilí v africkém Mali opět ...

Francouzské pozemní jednotky postupují na sever Mali

Začala další etapa francouzského vojenského angažmá v Mali. V úterý vyrazily z hlavního města Mali ...

Mali je svobodné! No, anebo možná ne úplně.

Francouzská část operace v Mali již zřejmě končí, tedy alespoň podle vyjádření francouzských ...

Válka sklepů a skrýší se pomalu plíží Mali

O operaci Serval v Mali se stále mluví jako o úspěšné a francouzský prezident Francois Hollande ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • David
    19:43 03.03.2013

    Tak v Mali byl tento letoun přece určen na přesné útoky proti pozemním cílům na velkou vzdálenost. Od islamistů Francouzi mohli čekat nanejvýš lehké protiletadlové kanony a nebo přenosné PLŘS
    A myslím, že volba právě tohoto letounu nebyla náhodná, když mohli použít i Mirage-2000 či Rafale

  • grey
    18:27 03.03.2013

    Zajímavé. Který papírový drak poslední generace a ve vlastnictví " rebelů " mu byl v Mali soupeřem ?

  • David Khol
    13:28 27.02.2013

    Ukazuje to taky to, jak při kvalitní údržbě a postupných modernizacích dokáží i starší letouny odvádět výkony na úrovni. A výhodou toho stroje i značná únosnost zbraní a schopnost je přesně navádět, navíc poměrně značný dolet (v rozlehlém Mali zásadní faktor) v tomhle skutečně výrazně předčí módní turbovrtulové letouny. Ty sice nepodceňuji, ale přec nedokáží plnit všechny úkoly

  • Ondřej Lacina
    11:09 27.02.2013

    Francouzi uměj dělat letadla :) Vive la Dassault :)

  • Ultramarinus
    10:37 27.02.2013

    A toho vysledku jde dosahnout predevsim diky relativnimu nedostatku pv zbrani a naproste absenci letectva v rukach mistnich protivniku. Myslim, ze skoro stejne dobre by jejich praci zvladly i cvicne turbovrtulove stroje, nebo bezpilotni potvory.