Než dorazí Borsuk. Polská modernizace BVP-1

Než dorazí Borsuk. Polská modernizace BVP-1
Modernizované BVP-1 / Foto: Jan Grohmann (Zvětšit)

Polské vojenské závody WZM (Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne) na vojenské výstavě MSPO 2021 v Kielcích představily nejnovější modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-1 (polsky BWP-1). Vzhledem k akutním potřebám polské armády, a stále běžícímu vývoji nového BVP Borsuk, Varšava uvažuje o „experimentální“ modernizaci jednoho mechanizovaného praporu s BVP-1.

Polská společnost Huta Stalowa Wola (HSW) nyní provádí intenzivní zkoušky dvojice prototypů BVP Borsuk. Ostatně z toho důvodu Borsuk chybí na MSPO 2021.

Vzhledem k budování nové 18. mechanizované divize polská armáda potřebuje výhledově tabulkově vyzbrojit až 20 mechanizovaných praporů s pásovými BVP. V každém praporu je 58 BVP – čtyři roty se 14 BVP, plus dvě velitelská BVP praporu. V praporu budou na pásech i další speciální vozidla.

Celkově polský mechanizovaný prapor potřebuje 90 obrněných vozidel, z toho minimálně 66 na platformě Borsuk – kromě BVP, také transportéry přenosných protitankových raketových kompletů Spike (šest na vozidlo) a průzkumné stroje.

K naplnění tabulkových počtů tedy polská armáda potřebuje 1280 BVP Borsuk. Sériová výroba Borsuků se ale rozběhne až v letech 2023 až 2024 a roční výroba dosáhne podle odhadů 50 vozidel ročně (což bude nejdříve v roce 2025 nebo ještě později). Do konce roku 2030 tak polská armáda získá maximálně 300 BVP Borsuk. Podobné výrobní výzvy má i nový polský bojový modul ZSSW-30 – ten je navíc určen i pro kolová BVP Rosomak. Výroba Borsuků tedy potrvá minimálně do roku 2045. Polská armáda ale potřebuje vyměnit svá BVP-1 pochopitelně mnohem rychleji.


Korba je vyšší o 20 cm; větší foto / Foto: Jan Grohmann

Mechanizované prapory proto využijí i mnohem jednouší pásové platformy LPG (Lekki Podwoz Gąsienicowy). A vzhledem k akutním bezpečnostním potřebám Polska, a táhlé výrobě nových Borsuků a ZSSW-30, je ve hře i modernizace stávajících BVP-1.

Polské ministerstvo obrany nyní zvažuje možnost modernizovat jeden mechanizovaný prapor s BVP-1. Svou nabídku již podalo 12 subjektů z Polska i zahraničí. Ne všichni ale nabízí kompletní vozidla – jde například o výrobce bojových modulů nebo komunikačních systémů.

Vylepšené BVP-1 polským vojákům přímo na výstavě MSPO 2021 předvedla společnost WZM, která je součástí polského koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). WZM má v Polsku největší zkušenosti s opravami a modernizacemi BVP-1 – před lety vyvinula modernizaci BWP-1M Puma. Současně WZM vyrábí průzkumná BWR-1S/1D, což jsou modernizovaná československá BPsV Svatava. Prvních pět již byl dodáno, dalších 18 vojáci získají do roku 2023.


Modernizované BVP-1 má nově sklopnou rampu; větší foto / Foto: Jan Grohmann

Nejnovější modernizovaný BVP-1 má upravenou korbu a belgický bezosádkový bojový modul Cockerill 1030. Jedná se ale o „pouze“ demonstrátor – na výstavě tedy WZM zástupcům polské armády demonstruje možnosti modernizace BVP-1 a své schopnosti. Nejde tedy o finální konfiguraci, kterou polská armáda případně zavede do výzbroje.

Podle informací WZM vylepšený BVP-1 dostal o 20 centimetrů zvýšenou korbu, zesílený podvozek, výkonnější topení / klimatizaci, detektory zbraní hromadného ničení, hasicí systém, novou elektronickou výzbroj, moderní vnitřní i vnější komunikační prostředky a 360° kamerovou soustavu.

Balistická ochrana vozidla odpovídá úrovni 3 (volitelně 4) podle STANAG 4560 – nebylo ale uvedeno zda „pouze“ z čela (pravděpodobně) nebo i z boků. Protiminová ochrana zůstala tradičně špatná (to je dáno samotnou konstrukcí BVP-1) na úrovni 1 podle stejné normy. V případě zájmu ale není problém vozidlo osadit modulárními pancéřovými pláty.


Prostor výsadku; větší foto / Foto: Jan Grohmann

Belgický modul je vybaven 30mm automatickým kanonem ATK Mk44 Bushmaster II, kulometem ráže 7,62 mm, optoelektronickou hlavicí, integrovaným odpalovacím zařízením pro protitankové řízené střely a osm zadýmovacích granátometů integrovaných se systémem vlastní ochrany před laserovým ozářením SSP-1 Obra-3. Za pozornost stojí, že polský průmysl nedávno získal licenční práva na výrobu kanonů Mk44 Bushmaster II.

Základní verze Cockerill 1030 váží méně než 1500 kg a má úroveň ochrany 2 podle STANAG 4569 (lze ji zvýšit na úroveň 4). Bojová hmotnost celého vozidla je kolem 15 tun. Vozidlo pohání německý dieselový motor MTU 6R 106 T2 o výkonu 243 kW (326 koní). Modernizovaný stroj si zachoval plavbyschopnost.

Posádku tvoří dva až tři vojáci, výsadek šest vojáků. Díky vyšší korbě je v prostoru výsadku mnohem více místa – navíc celý výsadkový prostor byl kompletně přepracován a modernizován.


Pracovní prostor řidiče; větší foto / Foto: Jan Grohmann

O modernizaci BVP-1 polská armáda mluví již dlouho, ale v posledních letech se zdálo, že přednost má rychle zavedení BVP Borsuk. Avšak jak jsme napsali výše, výroba Borsuků potrvá minimálně 20 let. Velení polské armády tak poslední dva roky opět o modernizace BVP-1 projevuje zájem, ostatně na výstavě MSPO 2019 byl podvozek BVP-1 využit i jako nosič protitankových řízených střel.

Zda polská armáda nakonec modernizuje BVP-1, případně skončí u přestavby pouze jednoho praporu, není jasné. Ve hře je také generální oprava a lehká modernizace, jako tomu je v případě tanků T-72.

Lze ale také zvážit jiný pohled. Upgrade jednoho praporu možná ani tak neslouží k akutnímu zvýšení bojeschopnosti polské armády, ale spíše k výcviku – polští vojáci v modernizovaných BVP-1 mohou cvičit ovládání moderních systémů a pracovat na nové taktice (vyplývající z nových možností moderních BVP). To vše může urychlit zavádění BVP Borsuk do polské armády, výcvik jejich posádek a následné rychlejší dosažení bojeschopností praporů Borsuk.

V každém případě zástupci WZM očekávají rozhodnutí o modernizaci BVP-1 v příštím roce.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rychlost a útok: Polská armáda hledá nástupce BVP-1

Podobně jako Armáda ČR, také polská armáda již několik let vyhlíží nástupce letitých bojových ...

Bojové vozidlo BVP-1 vstává v ruské armádě z mrtvých

Minulý týden ruská agentura RIA Novosti informovala o „reinkarnaci“ bojového vozidla pěchoty BVP-1. ...

Polská armáda převzala první průzkumná vozidla BWR-1D a BWR-1S

Polské Vojenské automobilové závody WZM (Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne) z Poznaně předaly polské ...

Bojová vozidla pěchoty pro Visegrádské armády

Do přelomu 80. a 90. let byly armády zemí Visegrádské skupiny (V4) součástí armád Varšavské smlouvy, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!