NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace

NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace
Vize letounu 6. generace / Lockheed Martin (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového nadzvukového taktického letadla 6. generace NGAD (Next Generation Air Dominance). Ústřední myšlenkou projektu NGAD jsou revoluční digitální metody vývoje, testování a výroby ‒ vše s cílem maximálně urychlit zavedení letadla do výzbroje.

Will Roper, civilní náměstek pro vyzbrojování a logistiku USAF, 15. záři portálu Defense News prozradil překvapivou novinku ‒ Američané již za letu otestovali plnorozměrový technologický demonstrátor stíhačky 6. generace.

Aby jsme předešli hned na začátku falešným představám, demonstrátor není prototyp a nejde o předobraz sériového bojového letounu. Demonstrátor slouží k testování a odzkoušení dílčích technologií. Roper tedy s největší pravděpodobností mluví o stroji, který za letu ověřil zvolenou aerodynamickou koncepci. Může jít tedy o podobný (případně propracovanější) stroj, jako je japonský demonstrátor stíhačky šesté generace Mitsubishi X-2 Šinšin.

Nabízí se také vyspělejší a větší verze stealth demonstratoru Model 401, kterou ve spolupráci s Pentagonem postavila a testuje Scaled Composites, dceřiná společnost Northrop Grumman. Model 401 za letu ověřuje některé zajímavé technologie, jako je kompozitní konstrukce nebo vzduchové sací otvory motoru umístěné za pilotní kabinou.

„Již jsme postavili a letěli s plnorozměrovým leteckým demonstrátorem v reálném prostředí, a překonali jsme také nějaké rekordy. Jsme připraveni postavit letadlo nové generace [NGAD] takovým způsobem, jako nikdo předtím,“ uvedl Roper. Posledními americkými demonstrátory víceúčelových stíhaček byl Boeing X-32 a Lockheed Martin X-35, oba poprvé vzlétli v roce 2000.

Hlavním úkolem Američanů je nyní opět získat technologickou převahu ve zbraňových systémech nad potenciálními protivníky. V případě moderních letadel přitom není možné znovu opakovat zdlouhavý vývoj F-35 Lightning II. Tenhle nesmírně složitý a komplexní způsob vývoje moderních zbraňových systémů, aspoň ve Spojených státech, je již mrtvý.


Model 401; větší foto / Scaled Composites

Letoun šesté generace nebude revoluční ani tak ve svých takticko-technických vlastnostech ‒ ty nebudou, jako dosud, víceméně fixní a dané na dekády dopředu, ale budou flexibilní a rychle přizpůsobitelné. Úsilí Pentagonu se zaměří především na nové způsoby vývoje, testování a výroby nových letadel, resp. zbraňových systémů. To je mnohem podstatnější a důležitější než to, jak daleko a rychle letoun doletí, nebo kolik zbraní unese. Pokud totiž protivník přijde s lepším letounem, Američané do několika let vyvinou a otestují nový stroj s požadovanými lepšími vlastnostmi.

Hlavní myšlenkou projektu NGAD je tedy schopnost neustálé inovace a rychlého získávání vylepšených či zcela nových schopností. Modernizační cykly (softwaru i hardwaru) letadel nepotrvají jednu nebo několik dekád, ale spíše jednotky let či dokonce měsíce. Tento letecký koncept USAF označuje jako Digital Century Series.

Třemi základními pilíři konceptu jsou digitální inženýrství, agilní vývoj software a otevřená architektura:

Budoucí letouny, ale i satelity a jiné zbraně, kompletně vzniknou a otestují se v digitálním 3D prostředí (za použití moderních vizualizačních technologií, jako je rozšířená a virtuální realita). Komplexní digitální vývoj a testování ve velké míře nahradí testování v reálném světě a dramaticky urychlí celý vývojový cyklus.


Prvním letounem „série e“ je cvičně-bojový T-7A Red Hawk. Digitální návrh všechno urychluje a zlevňuje.

Americké letectvo hodlá „digitální letadla“ označovat jako letouny „série e“ ‒ všechny takto vyvinuté prototypy dostanou prefix „e“. Prvním strojem, digitálně vyvinutým a testovaným podle zmíněného konceptu, je cvičně-bojový T-7A Red Hawk. První dva prototypy nesou tedy označení eT-7A, sériové letouny ponesou klasické označení T-7A.

Podle letectva digitální inženýrství snížilo o 80 % počet montážních hodin nutných ke stavbě prvních dvou prototypů eT-7A a o polovinu délku vývoje software. Mezi počátečními návrhy v počítači a letem prvního prototypu eT-7A tak uběhlo pouze 36 měsíců.

„Abychom inspirovali firmy k využití možností, které nabízí digitální inženýrství, ministerský odbor letectva ohlašuje nové označení zbraňového systému ‒ sérii ‚e‘. Letadla, satelity, zbraňové systémy a další, které vzniknou digitálně, obdrží předponu ‚e‘,“ uvedla Barbara Barrett, náměstkyně letectva.


Strojové učení dokáže prozkoumat miliony konstrukčních řešení.

Digitální svět umožňuje velmi rychle vytvořit tisíce či dokonce miliony iterací letounu (i jednotlivých dílů, konstrukčních uzlů), všechny je ve virtuálním světě otestovat (i proti simulovaným protivníkům), a zvolit tu optimální. Při navrhování a testování proto rozhodující roli sehrají systémy strojového učení a výkonné počítače. Ostatně možnosti virtuálního leteckého prostředí jsme mohli vidět během testovacího klání AlphaDogfight Trials ‒ není problém nový letoun okamžitě otestovat proti nejmodernějším strojům protivníků a okamžitě také pracovat na nových taktikách a doktrínách boje (ve virtuální realitě hledat slabá místa protivníka). 

K samotnému letounu NGAD Roper neuveřejnil žádné další informace. „Dnešní oznámení není o tom, že jsme právě postavili e-letadlo a mnohokrát jsme s nim letěli ve virtuálním světě, což jsme skutečně udělali. Ale postavili jsme plnohodnotný letový demonstrátor a letěli jsme s ním ve skutečném světě,“ uvedl novinářům Roper. NGAD není opravdu jen virtuální projekt ‒ až do roku 2025 program každoročně získá cca 1 miliardu dolarů.

„Digitální inženýrství není náhoda, není to smysl, je to trend. Je to naše budoucnost a jsem nadšený, že vidím, kam tento trend míří, a doufejme, že to ukončí ten začarovaný kruh, ve kterém jsme tak dlouho uvězněni,“ uvedl Roper. Oním „začarovaným kruhem“ je fakt, že americké letectvo 70 % svých financí vynakládá na udržení současné techniky v chodu a jen 30 % zbývá na nákup nové techniky. Cílem je poměr obratit a zkrátit cyklus obnovy moderní letecké techniky z 30 na 15 let. Právě po té době se podle Ropera provozní náklady začnou zvyšovat o 3 až 7 % ročně. Nové verze stejného letounu se pak objevoví dokonce každých pět let.


USAF při návrhu letadel série „e“ s největší pravděpodobností používá špičkové české virtuální brýle XTAL; větší foto / VRginners

V současnosti se o podobě NGAD neví vůbec nic. Digitální NGAD se již ale nějakou dobu ve virtuálním světě navrhuje, sestavuje a intenzivně testuje. Od začátku vývoje už přitom mohly vzniknout miliony digitálních verzí NGAD. Podobný přístup bude uplatněn i při vývoji nové americké mezikontinentální balistické rakety GBSD (Ground Based Strategic Deterrent).

Podle současných vědomostí o programu NGAD je v podstatě letoun F-100 Super Sabre pro 21. století. Letoun F-100 byl v 50. letech minulého století první letoun řady Century Series, na jehož základě vznikla celá řada odvozených strojů, jako F-101 Voodoo, F-102 Delta Dagger, F-104 Starfighter a F-105 Thunderchief.

Dají se ale vysledovat další zajímavé vlastnosti a schopnost nových letadel. Digitální inženýrství jsme popsali výše. Hbitý vývoj software a otevřená architektura má především umožnit rychlé začleňování nového hardwaru (technika plug and play) a zejména softwaru. Nahrání nového software s novým funkcemi nemá být o mnoho složitější, než instalace aplikace do mobilního telefonu.

Podle Nicolase Chaillana, předního softwarového odborníka amerického letectva, v blízké budocnosti půjde dokonce nahrávat nový software (například nové funkce radiolokátoru, prostředků elektronického boje, zbraní, kyber boje / ochrany atd.) do letadel přímo za letu. Pomocí satelitní sítě Starlink by to neměl být problém.

Zdroj: af.mil, The Drive, Defense News, Task&Puropse

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou ...

Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF

Na probíhající pařížské letecké show Paris Air Show 2019 společnosti Dassault Aviation, Airbus a ...

NGAD: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva

Americké letectvo (USAF) v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) posuzuje nejrůznější ...

Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series

Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • darkstyle
    13:29 19.09.2020

    Mňa by zaujímalo komentár najpovolanejšieho na toto téma

    Balm-a..

    On totižto aj pracuje vo firme, ktorá na 6 gen. stíhačke reálne aj pracuje.

    Pred cca rokom dvoma sa ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mňa by zaujímalo komentár najpovolanejšieho na toto téma

    Balm-a..

    On totižto aj pracuje vo firme, ktorá na 6 gen. stíhačke reálne aj pracuje.

    Pred cca rokom dvoma sa vyjadroval k motorom, takže ak by nám prezradil, niečo viac (v rámci možností )..

    Budeme len radi..
    Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    23:54 18.09.2020

    Ve vzduchu a ve vesmíru je ta technologická nadvláda Američanů vidět nejvíc. Tam prostě není o čem a Rusové nebo Číňané se na ně dívají hodně zezadu. To samé na moři, jen to není ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ve vzduchu a ve vesmíru je ta technologická nadvláda Američanů vidět nejvíc. Tam prostě není o čem a Rusové nebo Číňané se na ně dívají hodně zezadu. To samé na moři, jen to není na první pohled tak patrné.
    Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    09:33 18.09.2020

    Clavo

    Su57 je na rysovacich stoloch teda keď sa o tom bavíme. Ja mam osobne iný pocit videl som aj video ako letelo.

    Takže když by jsme náhodou viděli v telce MaxiPsaFíka, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Clavo

    Su57 je na rysovacich stoloch teda keď sa o tom bavíme. Ja mam osobne iný pocit videl som aj video ako letelo.

    Takže když by jsme náhodou viděli v telce MaxiPsaFíka, tak by jsme měli uvěřit že psi mluví jo?
    Skrýt celý příspěvek

    • Clavo
      09:28 19.09.2020

      Strom
      Neviem co tým chceš povedať trochu alebo vôbec to nechápem trosku lepšie vysvetli.
      A doporučujem ešte raz prečítať.
      Ešte raz Sú 57 nie je na rysovacich doskách ale vo ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Strom
      Neviem co tým chceš povedať trochu alebo vôbec to nechápem trosku lepšie vysvetli.
      A doporučujem ešte raz prečítať.
      Ešte raz Sú 57 nie je na rysovacich doskách ale vo vzduchu ale keď ty už popiera aj toto tak to je už iná káva.
      A k tomu MaxiPsa Fika som už dávno nevidel asi vam v Čechách skapal. :)
      Skrýt celý příspěvek

      • logik
        15:47 19.09.2020

        Clavo:
        Bohužel pro tebe, i kdyby ses třeba postavil na hlavu, tak Su-57 je teď opravdu reálně jen na rýsovacích prknech. Protože verze s hydraulickým řízením jim padá a verze s ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Clavo:
        Bohužel pro tebe, i kdyby ses třeba postavil na hlavu, tak Su-57 je teď opravdu reálně jen na rýsovacích prknech. Protože verze s hydraulickým řízením jim padá a verze s elektrickým řízením, které má řešit problém, je zatím opravdu pouze na rýsovacích prknech.
        Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    19:53 17.09.2020

    ...to automaticky spoustene reklamni video je proste prasarna, nezlobte se na me... :(

    ...to automaticky spoustene reklamni video je proste prasarna, nezlobte se na me... :(

    • Miroslav
      20:10 17.09.2020

      Zožralo ti to mobilné dáta na celý mesiac?

      Teraz vážne... Reklama je daň za to, že na tento web môžeš chodiť zadarmo. Vieš, každý musí z niečoho žiť a nie každý je ochotný robiť ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Zožralo ti to mobilné dáta na celý mesiac?

      Teraz vážne... Reklama je daň za to, že na tento web môžeš chodiť zadarmo. Vieš, každý musí z niečoho žiť a nie každý je ochotný robiť ti radosť tým, že bude pracovať zadarmo
      Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        08:36 18.09.2020
        Oblíbený příspěvek

        Sam mam na svych mediich taky reklamni bannery atd. Ale automaticky spoustene "vyrvavani" reklamnich banneru, nebo reklamy uprostred videa jsou veci ktere tam nepoustim.
        To, ze ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Sam mam na svych mediich taky reklamni bannery atd. Ale automaticky spoustene "vyrvavani" reklamnich banneru, nebo reklamy uprostred videa jsou veci ktere tam nepoustim.
        To, ze nactes stranku pri cekani u lekare a mobil ti zacne vyrvavat o vyhodnem zadluzeni je pro me osobne nestravitelne a to i na strance inzerenta.
        Skrýt celý příspěvek

        • Arccos
          09:33 18.09.2020
          Oblíbený příspěvek

          Naprosto souhlasím. Toto si žádná serióznější stránka zkrátka nemůže dovolovat.

          Naprosto souhlasím. Toto si žádná serióznější stránka zkrátka nemůže dovolovat.

    • Danieeel
      00:06 18.09.2020

      Welcome to the future...

      Welcome to the future...

  • flanker.jirka
    16:57 17.09.2020

    Jsem zvědav kdy se na veřejnost dostanou lepší informace. Jak to bude s drakem, motory a letovými vlastnosmi 6. generace? V tomto ohledu jsou parametry posledních generací spíše ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jsem zvědav kdy se na veřejnost dostanou lepší informace. Jak to bude s drakem, motory a letovými vlastnosmi 6. generace? V tomto ohledu jsou parametry posledních generací spíše limity lidského těla. Bud 6. generace pilotovaná?

    P. S. Jakou generaci mám, když si s tabletem na palubě L 13 Blaník stáhnu přes LTE nový SW pro tablet a navigaci? (o plug and play připojených kamerách nemluvě) :-)
    Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      17:13 17.09.2020

      I kdyby další generace měla limit 20 G, jaký reálný dopad by to mělo proti moderní raketě?

      I kdyby další generace měla limit 20 G, jaký reálný dopad by to mělo proti moderní raketě?

      • flanker.jirka
        20:24 17.09.2020

        Budu se držet vašeho kdyby. Ukažte mi jediný letoun 5. generace který umí 20 g.
        Kde berete jistotu, že všechny PLŘS zvládnou manevrujici cíl s 20 g? Protože to výrobci uvádí?

        Budu se držet vašeho kdyby. Ukažte mi jediný letoun 5. generace který umí 20 g.
        Kde berete jistotu, že všechny PLŘS zvládnou manevrujici cíl s 20 g? Protože to výrobci uvádí?

        • Jirosi
          22:04 17.09.2020

          Problém je, že už pár let zpětně se souboje letounů nekonají. 1-2 co se stanou nehrají v případné válce ze stovkami letadel roli, to už víc letadle spadne na technickou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Problém je, že už pár let zpětně se souboje letounů nekonají. 1-2 co se stanou nehrají v případné válce ze stovkami letadel roli, to už víc letadle spadne na technickou závadu.
          PLRS to dávají už dnes, ale co za 15+.let než se ty letouny vůbec začnou vyrábět, stanou operační?
          On ten limit totiž není jen pilot, ale i drak co musí unést vybavení ( zbraně, motory, palivo, křídla). Letoun je výsledek kompromisu mezi všemi parametry.
          Skrýt celý příspěvek

      • MartinM
        23:47 17.09.2020

        Myslim, ze keby ste vedeli tocit 20g, mali byt ste zmensit no escape zone pre rakety po vas vypalenych, zvysovat obratnost uplne marne nieje.

        Myslim, ze keby ste vedeli tocit 20g, mali byt ste zmensit no escape zone pre rakety po vas vypalenych, zvysovat obratnost uplne marne nieje.

        • Jirosi
          13:35 18.09.2020

          Představte si to jako trojúhelník. Na vrcholech máte obratnost, nosnost, dolet. Čím více dáte do obratnosti, tím více vám klesnou další parametry, stejně tak čím blíže středu tím ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Představte si to jako trojúhelník. Na vrcholech máte obratnost, nosnost, dolet. Čím více dáte do obratnosti, tím více vám klesnou další parametry, stejně tak čím blíže středu tím lidovější cena.
          Skrýt celý příspěvek

          • MartinM
            14:07 18.09.2020

            Chapem ze vysledne vlastnosti su kompromisom jednotlivych poziadaviek. Skor som toto vlakno chapal ako, aky ma zmysel vyvyjat lietadlo co by hypoteticky zvladlo 20g, aj ked uz dnes ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Chapem ze vysledne vlastnosti su kompromisom jednotlivych poziadaviek. Skor som toto vlakno chapal ako, aky ma zmysel vyvyjat lietadlo co by hypoteticky zvladlo 20g, aj ked uz dnes su rakety co ho dokazu zasiahnut. Vyhoda je taka ze skratite vzdialenost na ktoru musi byt raketa odpalena aby Vas uspesne zasiahla, s 20g ju lahsie vymanevrujete/utahate ako s 9g.
            Skrýt celý příspěvek

          • satai
            14:21 18.09.2020

            On trik neni 20G ale 20G a neztratit pri tom moc energie...

            On trik neni 20G ale 20G a neztratit pri tom moc energie...

    • Miroslav
      17:21 17.09.2020
      Oblíbený příspěvek

      Nie je exaktne dané, aké aspekty delia od seba jednotlivé generácie. Všeobecne môžeme povedať, že jednotlivé generácie od seba odlišujú nie kvalitatívne ale technologické rozdiely ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nie je exaktne dané, aké aspekty delia od seba jednotlivé generácie. Všeobecne môžeme povedať, že jednotlivé generácie od seba odlišujú nie kvalitatívne ale technologické rozdiely (od drevenej konštrukcie k celokovovej, od vrtule ku prúdovému pohonu... ). Piata generácia všeobecne označuje stroje ktoré majú stealth charakteristiku. Nie je jasné, čo bude šiesta generácia, ale očakáva sa, že pôjde o bezpilotné resp. do veľkej miery autonómne stroje
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:27 17.09.2020

        Bude zajímavé co časem pustí veřejnosti za informace. Zatím to působí, v souvislosti s blížícími se prezidentskými volbami v USA, jako informace o bombardéru B3 ve filmu Wag the ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Bude zajímavé co časem pustí veřejnosti za informace. Zatím to působí, v souvislosti s blížícími se prezidentskými volbami v USA, jako informace o bombardéru B3 ve filmu Wag the dog. :-)
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          21:07 17.09.2020

          Nevidel som. Ako sa to skončilo? Vzali sa?

          Nevidel som. Ako sa to skončilo? Vzali sa?

    • liberal shark
      08:27 26.09.2020

      Ono je to spíše o technologiích a efektivitě vývoje a výroby než o výkonech.

      Ono je to spíše o technologiích a efektivitě vývoje a výroby než o výkonech.

  • Storm
    16:44 17.09.2020
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Torong
    Ne. Rusové v nejbližší době ohlásí vývoj sedmé generace...

    Jistě, až záhy výjde na jevo, že jde o generaci 4+++++++++++++++++++++++++++++++++

    Torong
    Ne. Rusové v nejbližší době ohlásí vývoj sedmé generace...

    Jistě, až záhy výjde na jevo, že jde o generaci 4+++++++++++++++++++++++++++++++++

  • drohh
    15:37 17.09.2020

    Pár poznámek:
    za letu se určitě software nahrávat nebude poněvadž nikdo není tak šílený aby provedl ve vzduchu software změnu, kdy vám může i relativně malá chyba shodit celé ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pár poznámek:
    za letu se určitě software nahrávat nebude poněvadž nikdo není tak šílený aby provedl ve vzduchu software změnu, kdy vám může i relativně malá chyba shodit celé letadlo, o nutnosti restartu pro správné fungování ani nemluvě.
    Ohledně digitálního inženýrství-nabízí neuvěřitelné možnosti, ale jsem si jistý, že miliony verzí letounu se nezkouší. Už jen proto, že pro letadlo bude takováto simulace ohromně náročná na výpočetní výkon. Budou jich spíše desítky až stovky, ale to plně poslouží svému účelu a stejně je to ohromný pokrok.
    Nezapomínejte že výsledky musí nakonec zpracovat lidé a ti mají omezené schopnosti :D
    Jinak pro ty miliony testů bych opravdu nepoužíval slovo iterace. Iterace je opakování, tedy lineární krok, nikoliv alternativní :D .
    Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      20:35 17.09.2020

      Letový software bude oddělený, do toho se zasahovat nebude.

      Letový software bude oddělený, do toho se zasahovat nebude.

  • JirkaM
    15:08 17.09.2020
    • (10)

    Odhaduju, že ten Autodesk jim podporují (a možná i vyvíjí) Indové tak jako Němcům často Indové podporují Siemens PLM ;-)

    Odhaduju, že ten Autodesk jim podporují (a možná i vyvíjí) Indové tak jako Němcům často Indové podporují Siemens PLM ;-)

    • Miroslav
      15:22 17.09.2020
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Autodesk je americká firma. Ako človek ktorý sa pohybuje v prostredí CAD/CAM kľudne podpíšem, že Inventor od Autodesku spolu s NX od Siemensu sú špička bez ohľadu na to, kto sa na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Autodesk je americká firma. Ako človek ktorý sa pohybuje v prostredí CAD/CAM kľudne podpíšem, že Inventor od Autodesku spolu s NX od Siemensu sú špička bez ohľadu na to, kto sa na tom podieľa.
      Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:05 17.09.2020

    Když čtu buzzwords jako digitální inženýrství, agilní vývoj software a otevřená architektura a ještě podtrženo konstatováním, že zdlouhavý vývoj F-35 Lightning II, nesmírně složitý ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Když čtu buzzwords jako digitální inženýrství, agilní vývoj software a otevřená architektura a ještě podtrženo konstatováním, že zdlouhavý vývoj F-35 Lightning II, nesmírně složitý a komplexní způsob vývoje moderních zbraňových systémů, aspoň ve Spojených státech, je již mrtvý, tak se mi vybavuje, jak jsem podobná slova četl o F-35. A vyskakuje kopřivka, kterou mám na tohle plácání z motivačních školení v korporátu.
    Moc Američanům přeji, aby se jim z toho bahna, kam se svět sune, podařilo vybřednout. Protože pak by podobný přístup začal zase přejímat celý svět. A to by bylo moc fajn. Ale věřit tomu začnu, až uvidím reálné výsledky.
    Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      20:53 17.09.2020

      Jo, hodně to připomíná kydy o investicích do informačních technologií, které stály za nesmyslným posilováním amerických firem před kolapsem v roce 2008 - a pak se řeklo, že rat. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jo, hodně to připomíná kydy o investicích do informačních technologií, které stály za nesmyslným posilováním amerických firem před kolapsem v roce 2008 - a pak se řeklo, že rat. agentůry prostě lhaly.
      F-35 byla tak revolučně vyvíjena, až se z toho stal ešalón odstrašení do budoucna :-D
      No uvidíme. Ale stejně by mě zajímalo, jestli jednou budou dělat letecký dny s bezpilotníma strojema. Jakože narvanej den, vuřty, pivo, komentáře - a k tomu na obloze neviditelný trojúhelníky na vysílačku (občas probliknou, aby lidi nechtěli vrátit vstupný:)
      Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        08:55 18.09.2020

        Třeba tyhle parádičky obstarají cvičné letouny, velké dopravní, vrtulníky a historické.

        Třeba tyhle parádičky obstarají cvičné letouny, velké dopravní, vrtulníky a historické.

    • Danieeel
      00:33 18.09.2020

      No, mne vo mne tieto "ocakavania buducnosti" tiez evokuju nieco, co v beznom svete ohladom software vyjadruju casto:
      Sucasna softwarova architektura (system, soft live cycle) nie ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No, mne vo mne tieto "ocakavania buducnosti" tiez evokuju nieco, co v beznom svete ohladom software vyjadruju casto:
      Sucasna softwarova architektura (system, soft live cycle) nie je dobra, alebo uplne vyhovujuca... Najma u F35 sme toho zrejma ocitymi svedkami, i ked sa to az tak moc nepodtrhuje.

      Ale moc to nezamlzuju a chcu to zmenit. (Ono ukecat tych bohviekolko hviezdickovych generalov, ze to nejde a neda sa, a inak to jakziv byt nemoze asi trva trocha dlhsie ako bezneho uzivatela ;) )
      Skrýt celý příspěvek

      • danny
        14:21 18.09.2020

        Danieeel: já vím, že můj příspěvek vyzněl možná až příliš skepticky. Ale přesně, jak říkáš. Velmi dobře definuje, co je dnes špatně, taky nabízí teoretické východisko z toho ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Danieeel: já vím, že můj příspěvek vyzněl možná až příliš skepticky. Ale přesně, jak říkáš. Velmi dobře definuje, co je dnes špatně, taky nabízí teoretické východisko z toho marasmu. Ale, bohužel, slýchávám v oblasti software, architektury atd... tyhle plky příliš dlouho, než abych jim úplně věřil. Protože většinou to končí konstatováním "mysleli jsme to dobře", případně "naše očekávání nebyla zařazena do reálného rámce".
        Skrýt celý příspěvek

        • Danieeel
          02:25 19.09.2020

          To sme na tom napodobne :)
          Pomenovat co je na tom zle, ked to skonci ako kopa nezvladatelneho a neprehladneho bordelu je celkom lahke kazdemu. Otazka je pre stale dookola je, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To sme na tom napodobne :)
          Pomenovat co je na tom zle, ked to skonci ako kopa nezvladatelneho a neprehladneho bordelu je celkom lahke kazdemu. Otazka je pre stale dookola je, preco?!...

          Vlastne nemyslim, ze tvoj prispevok bol skepticky - skor moj bol trocha naruzovely :)
          Skrýt celý příspěvek

  • jarhead
    13:39 17.09.2020

    Skor ako upadok ruskej skoly ma zaujima, kto zaujme ruske miesto na trhu s advance fighters? Budu to lokalne velmoci typu Turecko, Japonsko a ich 5. generacie? Alebo sa budu stale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Skor ako upadok ruskej skoly ma zaujima, kto zaujme ruske miesto na trhu s advance fighters? Budu to lokalne velmoci typu Turecko, Japonsko a ich 5. generacie? Alebo sa budu stale predavat modifikacie SU 35?

    UK by sa mali vykaslat na Tempest a pridat sa k US, ak ich budu ochotny pribrat.
    Skrýt celý příspěvek

    • Roland
      13:42 17.09.2020

      Čína

      Čína

      • Poly
        14:59 17.09.2020
        Oblíbený příspěvek

        Čína má problém v tom, že až tak úspěšná nebude. Má čím dál tím víc nepřátel. A spřátelené země obvykle moc bohaté nejsou.

        Čína má problém v tom, že až tak úspěšná nebude. Má čím dál tím víc nepřátel. A spřátelené země obvykle moc bohaté nejsou.

      • Miroslav
        15:42 17.09.2020
        Oblíbený příspěvek

        Čína ešte musí uraziť dlhú cestu aby sa stali technologickou špičkou (ak vôbec niekedy). Okrem toho to budú mať čím ďalej, tým ťažšie. Američania im čím ďalej, tým viac obmedzujú ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Čína ešte musí uraziť dlhú cestu aby sa stali technologickou špičkou (ak vôbec niekedy). Okrem toho to budú mať čím ďalej, tým ťažšie. Američania im čím ďalej, tým viac obmedzujú prístup k novým technológiám a trhom.

        Lietadlovky stávajú podľa sovietskeho vzoru starého viac ako 30 rokov, vrtuľníky Harbin len na základe licencie od Airbusu, ruské stíhačky nakupujú v malých počtoch, zjavne kvôli kopírovaniu.

        To mi teda nepríde, že môžu v dohľadnej dobe konkurovať USA či Európe
        Skrýt celý příspěvek

        • danny
          16:36 17.09.2020

          Miroslav:Ve většině s tebou souhlasím, ale pak se občas vyloupne něco jako WZ-10, a tam už se o nějaké zaostávání a kopírování mluvit nedá. Samozřejmě, že koncepci a skříˇ¨n ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Miroslav:Ve většině s tebou souhlasím, ale pak se občas vyloupne něco jako WZ-10, a tam už se o nějaké zaostávání a kopírování mluvit nedá. Samozřejmě, že koncepci a skříˇ¨n navrhli u Kamova, s motory, optoelektronikou atd... čile pomáhají Francouzi. Ale i s druhou generací motoru to je naprosto srovnatelný stroj a řada schopností, integrovaných zbraní atd... je na světové špičce. Oni dělají nepříjemně velké kroky kupředu.
          Skrýt celý příspěvek

          • Conquer
            17:18 17.09.2020

            danny, a ktoremu cinskemu vrtulniku sa hovorilo "copycopter"?

            danny, a ktoremu cinskemu vrtulniku sa hovorilo "copycopter"?

          • Miroslav
            17:44 17.09.2020

            Nemôžem si pomôcť ale ten WZ-10 vyzerá ako Mi-24 po facelifte

            Nemôžem si pomôcť ale ten WZ-10 vyzerá ako Mi-24 po facelifte

        • El Duderino
          16:55 17.09.2020

          Bodaj by si mal pravdu. Vytrvalou snahou a spionazou sa spicke mozu aspon priblizit. Aj rusi boli vyrobcovia preglejkoplanov, ktorim aj kopirovanie B-29 trvalo az kym nebola ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Bodaj by si mal pravdu. Vytrvalou snahou a spionazou sa spicke mozu aspon priblizit. Aj rusi boli vyrobcovia preglejkoplanov, ktorim aj kopirovanie B-29 trvalo az kym nebola zastarala . .. a potom prisiel MiG-15. Ci je motor z UK a kridlo z Nemecka uz bolo irelevantne, uplna technologicka spicka to nebola ale prva liga isto hej. A to ma Cina lepsiu poziciu ako vojnou zniceny sojuz.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:29 17.09.2020
            • (0)
            Oblíbený příspěvek

            Ale zase treba povedať aj to, že okopírovať Messerschmitt zabudnutý v hangároch bolo pre sovietov rozhodne jednoduchšie ako dnes okopírovať technologicky, materiálovo a výrobne ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ale zase treba povedať aj to, že okopírovať Messerschmitt zabudnutý v hangároch bolo pre sovietov rozhodne jednoduchšie ako dnes okopírovať technologicky, materiálovo a výrobne náročné produkty. A ak sa ti to aj podarí, musíš mať inovačný potenciál.

            Rusi napríklad kompletne rozobrali linku Opel a previezli do Sojuzu. Tam na nej začali vyrábať Moskviče. A teraz si položme otázku, kde je dnes Opel a kde Moskvič napriek tomu, že Opel musel začať úplne od nuly
            Skrýt celý příspěvek

        • Conquer
          17:27 17.09.2020

          Miroslav, a co si predstavujete pod pojmom "v dohladnej dobe"? Rok, dva, pät? Lebo Cinanci si kludne mozu pockat aj 15 rokov. A zaspat na vavrinoch sa v takychto pripadoch silne ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Miroslav, a co si predstavujete pod pojmom "v dohladnej dobe"? Rok, dva, pät? Lebo Cinanci si kludne mozu pockat aj 15 rokov. A zaspat na vavrinoch sa v takychto pripadoch silne neodporuca. Aby to nedopadlo, ako ked Obama stopol vyvoj HGV a uz ho maju aj Rusi aj Cinanci len Amici nie.
          Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        08:29 26.09.2020

        Těžko. Obecně platí, že nesvobodný stát nikdy nedokáže dostatečně stimulovat svoje lidi k takové kvalitě, tvořivosti a pracovitosti jako stát svobodný. To platí pro Rusko, Čínu ale ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Těžko. Obecně platí, že nesvobodný stát nikdy nedokáže dostatečně stimulovat svoje lidi k takové kvalitě, tvořivosti a pracovitosti jako stát svobodný. To platí pro Rusko, Čínu ale i Evropskou Unii.
        Skrýt celý příspěvek

    • Clavo
      14:11 17.09.2020
      • (10)

      A to si ako došiel na ten úpadok Ruskej školy.

      A to si ako došiel na ten úpadok Ruskej školy.

      • satai
        14:24 17.09.2020
        Oblíbený příspěvek

        Neni to ocividne?

        Neni to ocividne?

        • Clavo
          14:47 17.09.2020

          Akože preto ze sa nikam neponáhľa ju.
          Neviem o tom ze by boli vo vojnovom stave a nutné potrebujú nové lietadlo.

          Akože preto ze sa nikam neponáhľa ju.
          Neviem o tom ze by boli vo vojnovom stave a nutné potrebujú nové lietadlo.

          • satai
            15:22 17.09.2020
            Oblíbený příspěvek

            Otazka se tykala exportu.

            A pokud mas dojem, ze az se jim budou Cinani tlacit na Sibir, tak bude ten spravny cas vytahnout rysovaci prkna...

            Otazka se tykala exportu.

            A pokud mas dojem, ze az se jim budou Cinani tlacit na Sibir, tak bude ten spravny cas vytahnout rysovaci prkna...

          • Clavo
            20:06 17.09.2020

            Satai
            Su57 je na rysovacich stoloch teda keď sa o tom bavíme. Ja mam osobne iný pocit videl som aj video ako letelo.

            Satai
            Su57 je na rysovacich stoloch teda keď sa o tom bavíme. Ja mam osobne iný pocit videl som aj video ako letelo.

          • triplane
            11:35 18.09.2020

            Clavo seriova Su57 neexistuje ani jedna. To ze se jim od prosince nepodarilo vyrobit dalsi kus o necem svedci... asi korona co. Urcite ne nejaky jiny pruser.
            Pro Rusko je prijem z ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clavo seriova Su57 neexistuje ani jedna. To ze se jim od prosince nepodarilo vyrobit dalsi kus o necem svedci... asi korona co. Urcite ne nejaky jiny pruser.
            Pro Rusko je prijem z prodeje zbrani dulezitejsi polozka v rozpoctu nez pro ty zle USA. Su57 nabizi kde jen to jde a za relativne dobre penize. Potrebuji totiz vyvoz jak prase drbani, takze to ze jim stoji vyroba je dost pruser.
            Pravda bude spis to ze diky "nefunkcnim" sankcim nedosahnou na vse co potrebuji a vlastni nahrady nefunguji.
            Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            08:32 26.09.2020

            Zvláštní. Rusko nevede válku v Gruzii, na Ukrajině, v Podněstří a Sýrii ? A proč tedy neustále přicházejí s novými projekty tanků, letadel, ponorek, raket, atomových torpéd a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zvláštní. Rusko nevede válku v Gruzii, na Ukrajině, v Podněstří a Sýrii ? A proč tedy neustále přicházejí s novými projekty tanků, letadel, ponorek, raket, atomových torpéd a jiných věcí, které podle vás nepotřebují ?
            Skrýt celý příspěvek

        • jarhead
          14:50 17.09.2020

          Cina urcite, aj ked jej agresivna politika voci susedom vylucuje susedne staty (India - najvacsi klient Ruska), taktiez arabske staty sa asi nebudu hrnut do spoluprace s Cinou pri ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Cina urcite, aj ked jej agresivna politika voci susedom vylucuje susedne staty (India - najvacsi klient Ruska), taktiez arabske staty sa asi nebudu hrnut do spoluprace s Cinou pri vplyve USA, EU tiez nic, v Afrike su len omrvinky..
          Skrýt celý příspěvek

          • jarhead
            14:54 17.09.2020

            Clavo
            vyvoj, vyroba prototypu, testovanie, pociatocna vyroba a rozbehnutie vyroby nie je proces ktory stihnes za 6 mesiacov pred vojnou/pocas vojny

            Clavo
            vyvoj, vyroba prototypu, testovanie, pociatocna vyroba a rozbehnutie vyroby nie je proces ktory stihnes za 6 mesiacov pred vojnou/pocas vojny

          • Clavo
            20:03 17.09.2020

            Jarhead
            A teraz robia čo akože netestuju, nemajú prototyp.
            Alebo rozprávaš o niečom inom.

            Jarhead
            A teraz robia čo akože netestuju, nemajú prototyp.
            Alebo rozprávaš o niečom inom.

      • Poly
        14:57 17.09.2020

        Ač se snažím sebevíc, kdy přišli s něčím novým, co není recyklovaný Su-27 a MiG-29? Jo abych jim nekřivdil, tak "zbrusu nový" Mig-35 (je blbý aby se to jmenovalo MiG-29Mxyz) tak ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ač se snažím sebevíc, kdy přišli s něčím novým, co není recyklovaný Su-27 a MiG-29? Jo abych jim nekřivdil, tak "zbrusu nový" Mig-35 (je blbý aby se to jmenovalo MiG-29Mxyz) tak nějak nikdo moc nechce a i to VKS si jich vzalo jen pár kusů. Su-57 je už spíše trápení, než plně funkční letoun 5 Gen. Čína typicky Rusku věrným odběratelům brzy ukousne zásadní kus koláče a ostatně už ukusuje a zbytek obsadí noví hráči.
        Ne, že bych jim přál neúspěch, ale z dřívějších králů nebe se stala především upachtěná propaganda.
        Skrýt celý příspěvek

        • triplane
          16:08 17.09.2020
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          Ze strany fandu Putinolandu jsem posledni dobou zaznamenal novou taktiku. Vzhledem k neschopnosti Ruska vyrobit pouzitrlne letadlo 5.generace z vlastnich komponentu zacalo byt na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ze strany fandu Putinolandu jsem posledni dobou zaznamenal novou taktiku. Vzhledem k neschopnosti Ruska vyrobit pouzitrlne letadlo 5.generace z vlastnich komponentu zacalo byt na netu popularni tvrzeni ze to rozdeleni do generaci je vymysl burzoazniho zapadu a vlastne nema zadny smysl. Ze zalezi na uplne necem jinem, na cem to ale nikdy nespecifikuji.
          Zvlastni ze treba u Armaty jim to rozdeleni do generaci smysl davalo...
          Skrýt celý příspěvek

          • stepan
            21:51 17.09.2020
            Oblíbený příspěvek

            To máš bohužel se vším...
            F35 špiní tím, že stealth je přece k ničemu, neboť Srbové přece stealth letadlo sestřelili... Nebo Su je lepší éro, neboť dokáže kobra manévr...
            SpaceX je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To máš bohužel se vším...
            F35 špiní tím, že stealth je přece k ničemu, neboť Srbové přece stealth letadlo sestřelili... Nebo Su je lepší éro, neboť dokáže kobra manévr...
            SpaceX je třeba tajný projekt Ministerstva obrany USA, Falcon 9 prý nic inovativního nepřinesl, reusable raketa je prý nesmysl, raději létat Sojuzem, neboť je jednodušší....
            Západní vakcíny jsou zlo a způsobují autismus, komunistické rtuťové (!!) vakcíny prý né...

            No prostě shluk žvástů, občas je lepší takové názory ignorovat.

            Vím to z vlastní zkušenosti, neboť jsem na podobné fóra občas chodil. Díky bohu jsem vystřízlivěl.
            Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      17:17 17.09.2020
      Oblíbený příspěvek

      No to je těžké říct.
      Ono ruské inženýrství netrpí ani tak nedostatkem dobrých a potenciálních nápadů, jako spíše politickou, ekonomickou, struktůrovou a korupční nekompetentností ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No to je těžké říct.
      Ono ruské inženýrství netrpí ani tak nedostatkem dobrých a potenciálních nápadů, jako spíše politickou, ekonomickou, struktůrovou a korupční nekompetentností samotné společnosti.
      Když prostě někdo (ředitel, představenstvo... ) firmy rozkrade prachy na novou továrnu, kde se má vyrábět potenciálně dobrá technika, tak v tomhle prostředí se prostě fungovat nedá. Špatně nastavený systém a obrovská korupce ten ruský potenciál co mají nelítostně drtí. A dokud se tohle nezmění tak bude nejspíš jen hůř.
      Ale na druhou stranu. Přímí konkurenti Ruska na tom asi nebudou o moc líp.
      Turecko taky není kdo ví jak úchvatný společenský systém, Indie taky ne. Čína? No kdo ví, já bych na ní moc nevsázel, i když má ze všech největší potenciál Rusko jako dodavatele zbraní nahradit. Japonsko? No ti jsou i přes uvolnění stále okleštění svými zákony na omezení vývozu zbraní a jejich technika asi bude v jinačí cenové relaci, ale i tady je jistý potenciál. Další by mohla být Jížní Korea a pokud se vzpamatují i Evropské země tak i ty by měli šanci u majetnějších zákazníků.

      Osobně si ale myslím, že Rusko a jejich výtvory nějakou dobu ještě nic nenahradí, ale pomalu se to bude přesouvat z roviny, vyvíjení a prodeje celých hotových produktů, do roviny spolupráce a vyvíjení klíčových komponentů, motory třeba.
      Jako příklad může být ta WZ-10, kterou zmiňoval danny.
      Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    12:24 17.09.2020
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    Chcelo by sa povedat ze toto je zaciatok konca Ruskej konstrukcnej skoly, no prakticky.. ten koniec zacal uz skor... toto je len taky zaverecny kliniec do rakvy...

    Chcelo by sa povedat ze toto je zaciatok konca Ruskej konstrukcnej skoly, no prakticky.. ten koniec zacal uz skor... toto je len taky zaverecny kliniec do rakvy...

    • Torong
      12:43 17.09.2020
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Ne. Rusové v nejbližší době ohlásí vývoj sedmé generace...

      Ne. Rusové v nejbližší době ohlásí vývoj sedmé generace...

      • Lukash
        13:39 17.09.2020
        • (0)
        Oblíbený příspěvek

        Torong ano 6 je zbytocna pretoze Su57 MSM4 bude na 6 gen uplne stacit a dokonca ju prevysovat vo viacerych aspektoch. Vobec nieje iste ci ta 6 bude zvladat kobru... ;)

        Torong ano 6 je zbytocna pretoze Su57 MSM4 bude na 6 gen uplne stacit a dokonca ju prevysovat vo viacerych aspektoch. Vobec nieje iste ci ta 6 bude zvladat kobru... ;)

      • Poly
        15:01 17.09.2020
        • (0)
        Oblíbený příspěvek

        Ne to se oznámí, že letouny nejsou třeba a každý si vystačí s S-x00.

        Ne to se oznámí, že letouny nejsou třeba a každý si vystačí s S-x00.

    • Roland
      12:48 17.09.2020
      Oblíbený příspěvek

      Ve vztahu k ru jsem si myslím tohle: v momentě, až (jestli) nastane v Tichomoří průšvih a bude hrozit jeho rozšíření na sever, tak se uzavře nějaká nová podoba lend and lease - ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ve vztahu k ru jsem si myslím tohle: v momentě, až (jestli) nastane v Tichomoří průšvih a bude hrozit jeho rozšíření na sever, tak se uzavře nějaká nová podoba lend and lease - jiné řešení mě nanapadá. Rusko má sice dost jádra na apokalypsu, ale nemyslím si, že by do toho někdo šel. Lidí má taky relativně dost, ale technika a technologie mu budou chybět
      Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:00 17.09.2020
      • (2)
      Oblíbený příspěvek

      Môj spolužiak z katedry konštruovania kedysi vyslovil krásnu myšlienku: ,,Boha, chcel by som byť konštruktérom čo má na starosti Ladu Niva. Za 30 rokov vymenili poťahy a kľučky na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Môj spolužiak z katedry konštruovania kedysi vyslovil krásnu myšlienku: ,,Boha, chcel by som byť konštruktérom čo má na starosti Ladu Niva. Za 30 rokov vymenili poťahy a kľučky na dverách a to je celá inovácia"

      A nejak takto je to aj s rodinou SU-27. Síce je to stále dobrá mašina ale svet ide ďalej (a čím ďalej, tým rýchlejšie) a príde čas, keď už žiadna inovácia nepomôže a konkurencia bude ďaleko.
      Skrýt celý příspěvek

      • Clavo
        15:33 17.09.2020
        • (13)

        Miroslav povedz spolužiakov že ma ísť ocnemu kľučky a poťahy sú stále tie iste akurát sú iné sedacky. G mercedes je stále tak isto identický s originálom zo 70 rokov.

        Miroslav povedz spolužiakov že ma ísť ocnemu kľučky a poťahy sú stále tie iste akurát sú iné sedacky. G mercedes je stále tak isto identický s originálom zo 70 rokov.

        • triplane
          16:02 17.09.2020
          • (0)
          Oblíbený příspěvek

          Vazne jsi schopny srovnavat pokrok u G- wagen ktery nastal mezi modelem W460 a poslednim z prvni generace W463 s pokrokem u Lada Niva??? Opravdu?
          Niva je s velkym naskokem nejhorsi ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vazne jsi schopny srovnavat pokrok u G- wagen ktery nastal mezi modelem W460 a poslednim z prvni generace W463 s pokrokem u Lada Niva??? Opravdu?
          Niva je s velkym naskokem nejhorsi auto v kterem jsem kdy jezdil, bez jakekoliv pochybnosti. Mel jsem ho chvilku v Rusku jako sluzebak, zanovni kousek. Nebyl den bez problemu. Na jinem projektu jsem potom zdedil po vedeni prave G500. Trochu jina pisnicka.
          Chapu ze mas snahu treba to Rusko i hajit, ale jed se tam nejdriv podivat radeji.
          Skrýt celý příspěvek

          • Clavo
            20:29 17.09.2020

            Triplane
            Tu ide o porovnanie.
            W460 sa z vonku čím líši od W463 laik si to akože všimne chceš povedat.

            Triplane
            Tu ide o porovnanie.
            W460 sa z vonku čím líši od W463 laik si to akože všimne chceš povedat.

          • triplane
            11:23 18.09.2020

            Delas si srandu? Videl si nekdy ty auta vubec???
            Jedine co je stejne je zakladni tvar, proto ihned poznas o jake jde auto. Nic jineho. Vizualne a hlavne technicky se lisi ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Delas si srandu? Videl si nekdy ty auta vubec???
            Jedine co je stejne je zakladni tvar, proto ihned poznas o jake jde auto. Nic jineho. Vizualne a hlavne technicky se lisi hodne.
            Proste si v zapalu boje uvedl dost blbej priklad. Napriklad Defender by byl lepsi, tam ten rozdil je daleko mensi. I kdyz taky daleko vetsi nez u Nivy.
            U te Lady ale jde hlavne o to ze za ty roky nebyl prakticky zadny posun vpred - vypada stejne, jezdi stejne, sere se stejne. Standardni Ruska prace.
            Skrýt celý příspěvek