NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu

NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu
NGAD nahradí stíhačku páté generace F-22A Raptor / Foto: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0 (Zvětšit)

Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air Dominance). Náčelník štábu amerického letectva, generál Charles Q. Brown, před členy Výboru pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) o projektu NGAD zveřejnil nové zajímavé informace.

Američané označují NGAD jako „rodinu systému“. Ústředním prvkem bude nová nadzvuková taktická stealth stíhačka šesté generace určená zejména k vybojování vzdušné nadvlády. NGAD začne postupně po roce 2030 nahrazovat stíhačky F-22A Raptor.

Dalším leteckým systémem NGAD se nepochybně stane nové robotické vedené letadlo (loyal wingman), zřejmě něco na způsob projektu ATS (Airpower Teaming System) od firmy Boeing.

Podle generála Browna NGAD získá víceúčelové schopnosti – povede boj vzduch-vzduch i vzduch-země. NGAD bude v případě boje vzduch-země schopna útočit zejména na systémy protivzdušné obrany (PVO), které ji ohrožují. Kromě toho NGAD půjde nasadit výhradně i k útokům na pozemní cíle.

Půjde zřejmě o hloubkové taktické i strategické údery AI (Air Interdiction), umlčování PVO protivníka SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) nebo strategické bombardování. Blízká letecká podpora CAS (Close Air Support) zřejmě zůstane vyhrazená pro letouny F-35A Lightning II.


Slyšení generálů Browna a Kellyho před výborem pro obranu

Podle generála Browna NGAD získá větší dolet a pojme více zbraní než F-22A Raptor, zejména s ohledem na nutnost působit nad rozlehlými vodami Indo-Pacifiku. Raptor má bojový rádius zhruba 1000 km (bez přídavných nádrží) a unese šest střel AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) a dvě střely Sidewinder.

Generál Mark D. Kelly, šéf velitelství pro letecký boj ACC (Air Combat Command), při stejném slyšení oznámil vývoj dvou variant NGAD. V případě první varianty půjde o letoun s dlouhým doletem a zvýšenou nosností pro Indo-Pacifik, druhá varianta bude zaměřená na operace na relativně malém prostoru evropského bojiště.

Generál Brown také při slyšení před výborem obhajoval podobu tzv. nefinancovaného seznamu priorit. Jde o každoročně předkládaný seznam prioritních akvizičních projektů, které jsou doplňkem k hlavnímu rozpočtu letectva. Jde v podstatě o „seznam přání“ – pokud Kongres usoudí, že je to nutné, poskytne letectvu další peníze nad rámec hlavního rozpočtu.

Letos má tento „seznam přání“ hodnotu 4,2 miliardy dolarů (90 miliard Kč), přičemž 3,2 miliardy je určeno pro letectvo, jedna miliarda dolarů pro vesmírné síly (Space Forces). Seznam kromě řady položek (zejména náhradní díly a provozní výdaje) zahrnuje nákup dalších 12 víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II.

Na rozdíl od minulých let, kdy byl vždy žádan nákup dodatečných 12 F-35A Lightning II (což Kongres vždy schválil), letectvo letos žádné další F-35A nechce. Stejně jako v roce 2021, tak i v příštím fiskálním roce 2022 letectvo v rámci hlavního rozpočtu požaduje nákup „jen“ 48 F-35A.

Podle Browna letectvo čeká na příchod vylepšené verze F-35A Block 4. Vylepšení Block 4 se točí převážně okolo programového vybavení (z 80 %), ale letoun dostane např. i nový počítačový hardware.

Stíhačky F-35 verze Block 4 vstoupí do provozu v roce 2025 (o tomto datu ale existují pochyby) a získají mimo jiné počítačem řízenou automatickou ochranu před srážkou se zemí AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). Ta by mimo jiné zabránila zřícení japonské F-35A v roce 2019 a statisticky během následujících 30 let zachrání kolem 30 F-35A.

Klíčovým vylepšením se stane zavedení pum GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). Puma GBU-53/B, se schopností zasahovat bodové pohyblivé i statické cíle za všech podmínek, se stane nosnou municí vzduch-země amerického letectva pro následující dekády.

F-35A verze Block 4 získají i další vylepšení, které umožní velmi rychlou a snadnou modernizaci softwarového vybavení (například nové funkce radaru, zbraní, komunikace nebo prostředků elektronického boje) – letectvo to přirovnává k nahrávání nové aplikace do mobilního telefonu.  

Zdroj: AFM

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...

Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k ...

NGAD: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva

Americké letectvo (USAF) v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) posuzuje nejrůznější ...

NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace

Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    21:23 24.06.2021

    ACC asi nebude velitelství pro vzdušný boj :-) tedy jak je v článku uvedeno Air Combat Command, ale zkratka ACC se používá pro Air Component Command a při JOINT OPS se jedná o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ACC asi nebude velitelství pro vzdušný boj :-) tedy jak je v článku uvedeno Air Combat Command, ale zkratka ACC se používá pro Air Component Command a při JOINT OPS se jedná o velitelství vzdušných sil, velitel ACC je stejně jako LCC a MCC podřízen JFC...
    Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:21 18.06.2021

    A tím skončil sen o levném letadle. Pokud splní co požadují( jako u předchozích strojů), pak bude cena podstatně větší než u F-35, a to jich budou vyrábět méně.

    A tím skončil sen o levném letadle. Pokud splní co požadují( jako u předchozích strojů), pak bude cena podstatně větší než u F-35, a to jich budou vyrábět méně.

    • Arccos
      17:18 18.06.2021

      NGAD nikdy nemělo být levné letadlo. To si pleteš se zvažovanou náhradou F-16.

      NGAD nikdy nemělo být levné letadlo. To si pleteš se zvažovanou náhradou F-16.

      • Jirosi
        22:13 18.06.2021

        Při požadovaných parametrech bude jednotková cena v sérii někde přes 200mil/ks.
        Tohle bude problém vyrábět v rozumné sérii i pro USA. Z malého počtu zase plynou vysoké provozní ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Při požadovaných parametrech bude jednotková cena v sérii někde přes 200mil/ks.
        Tohle bude problém vyrábět v rozumné sérii i pro USA. Z malého počtu zase plynou vysoké provozní náklady, a opět tu máme "F-22". Nikoliv zákazem vývozu, ale čistě pragmaticky.
        Kdo další by si mohl dovolit koupit stroj z takovou cenou?

        Jen v USA jich potřebují pro náhradu F-22/15 přes 500ks. Kolik jich fakticky dostanou?
        Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          19:36 20.06.2021

          Cena 200 miliónov by až taký problém nebola...

          Bude to v čase + 10 rokov kedy nebude rozpočet 770 MLD dolárov, ale tak 1100 MLD dolárov..

          500 x 200 miliónov je len cca 100 MLD ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Cena 200 miliónov by až taký problém nebola...

          Bude to v čase + 10 rokov kedy nebude rozpočet 770 MLD dolárov, ale tak 1100 MLD dolárov..

          500 x 200 miliónov je len cca 100 MLD dolárov rozložených v čase..

          To nie je až tak veľa..

          Ja mám obavu, aby to nestálo 400-500 míľ.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            14:21 21.06.2021

            200+ mil za ks letounu, ne cena celého systému okolo.
            Jaká bude cena za letovou hodinu (100 000UDS?)

            200+ mil za ks letounu, ne cena celého systému okolo.
            Jaká bude cena za letovou hodinu (100 000UDS?)

          • darkstyle
            15:00 21.06.2021

            Jirosi

            Ani 100 000 nie je problém..

            100 000* 400*500 = 20 mld dolárov.
            (400 hodín ročne priemerný nálet pri 500 stíhačkách)

            To je naozaj bagateľ - pri air superiority lietadlách ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi

            Ani 100 000 nie je problém..

            100 000* 400*500 = 20 mld dolárov.
            (400 hodín ročne priemerný nálet pri 500 stíhačkách)

            To je naozaj bagateľ - pri air superiority lietadlách sa vyššia cena letovej hodiny až tak nerieši..

            20 mld pri rozpočte 1100 mld keď sa bude zavádzať - to je naozaj malina..
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            06:25 22.06.2021

            Darkstyle: A proto se dnes mluví o letadlech z ani ne 1/3 takové hodnoty jako o drahých co je potřeba slevnit (F-35), nebo vyřadit F-15/22.

            Darkstyle: A proto se dnes mluví o letadlech z ani ne 1/3 takové hodnoty jako o drahých co je potřeba slevnit (F-35), nebo vyřadit F-15/22.

          • Clanek
            08:53 22.06.2021

            Ano, mluvi, protoze jednomotorove doplnky byly a vzdy budou v USA i jinde jen z nouze cnost. Uz kdyz se zacinalo s F-15 tak se F-16 stavela prave jen a pouze z toho duvodu, ze ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ano, mluvi, protoze jednomotorove doplnky byly a vzdy budou v USA i jinde jen z nouze cnost. Uz kdyz se zacinalo s F-15 tak se F-16 stavela prave jen a pouze z toho duvodu, ze poslat vsude F-15 ani USA neutahnou (plus teda nejaky ten exportni potencial F-16). Na F-15 se ale nesetrilo. Nesetrilo by se ani na F-22, kdyby to zkratovite Obama nezasekl a nebude se nijak zasadne setrit ani na NGAD. To letadlo musi byt v prvnim rade naprosta spicka, to "byt ekonomicke" u nej bude az o hodne pricek niz.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            09:51 23.06.2021

            Clanek.
            Na F-15 byly kladeny přísné nároky na ekonomickou stránku provozu.

            Clanek.
            Na F-15 byly kladeny přísné nároky na ekonomickou stránku provozu.

    • Poly
      00:02 19.06.2021

      F/A-18E Super Hornet je drahej jak šlak taky, dražší než F-35 a to se vyrábí už nějaký ten pátek. Samozřejmě, že to bude dražší než F-35. Bude to zase letoun pro bohaté.

      F/A-18E Super Hornet je drahej jak šlak taky, dražší než F-35 a to se vyrábí už nějaký ten pátek. Samozřejmě, že to bude dražší než F-35. Bude to zase letoun pro bohaté.

      • Jirosi
        20:19 19.06.2021

        Kolik podle vás stojí SH?
        Tohle bude stát přes 200mil. UDS. Pokud se dnes kroutí při placení za F-35 s cenou 80 mil., tak za tohle by jich mohli mít cca 3 ks.

        Kolik podle vás stojí SH?
        Tohle bude stát přes 200mil. UDS. Pokud se dnes kroutí při placení za F-35 s cenou 80 mil., tak za tohle by jich mohli mít cca 3 ks.

    • flanker.jirka
      05:54 19.06.2021

      Evidentně levná letadla nebudou plnit požadované parametry. Dobrovolně by peníze navíc nevydavali.

      Evidentně levná letadla nebudou plnit požadované parametry. Dobrovolně by peníze navíc nevydavali.

      • Jirosi
        20:16 19.06.2021

        Nejde o to jaké parametry letoun plní, když pak nedostanete dost peněz jich nakoupit potřebný počet. A místo toto vám na nebi létají 40.let staré stroje.

        Nejde o to jaké parametry letoun plní, když pak nedostanete dost peněz jich nakoupit potřebný počet. A místo toto vám na nebi létají 40.let staré stroje.

        • flanker.jirka
          22:20 19.06.2021

          Jde o parametry, pokud budou stačit pouze nové verze F15, tak není co řešit, ale ty stačit nebudou a F22 také ne.
          Pokud je Čína schopna produkovat J20 a nezastaví jen u nich tak ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jde o parametry, pokud budou stačit pouze nové verze F15, tak není co řešit, ale ty stačit nebudou a F22 také ne.
          Pokud je Čína schopna produkovat J20 a nezastaví jen u nich tak USA peníze na nové stihače najde.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            09:05 20.06.2021

            Nepohybuji, že by ten vývoj dokončily i bez Číny. Ale o tom, že opět na úkoly pro 500+ks dostanou 200ks. Ty budou určeny primárně proti Číně.
            Zatím co v USA jim zůstanou ty F-15, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nepohybuji, že by ten vývoj dokončily i bez Číny. Ale o tom, že opět na úkoly pro 500+ks dostanou 200ks. Ty budou určeny primárně proti Číně.
            Zatím co v USA jim zůstanou ty F-15, stejně tak pro Evropské bojiště.
            Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      08:32 21.06.2021

      On nekdo nekdy tvrdil, ze nosny pilir americkeho letectva ma byt levny? On levny nikdy nebyl, neni, a ani nebude.
      PS: jednotkova cena 200mil by byla fakticky zadarmo a je nerealne ...
      Zobrazit celý příspěvek

      On nekdo nekdy tvrdil, ze nosny pilir americkeho letectva ma byt levny? On levny nikdy nebyl, neni, a ani nebude.
      PS: jednotkova cena 200mil by byla fakticky zadarmo a je nerealne i jen na papire. V realu i cokoliv pod 300mil/kus bude dobra cena.
      Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        14:27 21.06.2021

        Levný ne, ale i za 200/ks za letoun, ne za systém je zatraceně drahý. Na to bude navazovat cena letové hodiny. Podívejte se jaké stroje dnes ukončují, nebo plánují ukončit u všech ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Levný ne, ale i za 200/ks za letoun, ne za systém je zatraceně drahý. Na to bude navazovat cena letové hodiny. Podívejte se jaké stroje dnes ukončují, nebo plánují ukončit u všech je důvodem cena, neekonomický upgrade. Přitom je to směšně nízká cena v porovnání z cenou 200+mil/ks.
        Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          09:01 22.06.2021

          Za tim vidim mimojine i lobbing. Na upgradech nebo udrzovani pri zivote stavajicich letadel se da trhnout neco, na vyvoji a stavbe novych ale i o rad vic. Kde penize vhozene do ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Za tim vidim mimojine i lobbing. Na upgradech nebo udrzovani pri zivote stavajicich letadel se da trhnout neco, na vyvoji a stavbe novych ale i o rad vic. Kde penize vhozene do letani soucasnych letadel se doslova a do pismene prozerou a spali, penize vlozene do vyvoje a produkce noveho stroje se v ekonomice protoci.
          Kdyz si spojim tohle s tim, ze uz jednou USA 200mil stroj staveli, a to tehda bylo Rusko pritel a Cina porad relativne neskodna, tak to ze postavi pristi stroj o 20 let pozdeji za vic a ze jich postavi vic beru vicemene jako fakt. Jde jen o to kdy a kolik.

          PS: To letadlo ma slusny vyvozni potencial. Ne do evropy, ostatne jako F15, ktera sem taky nesla, ale do Asie, Izrael, Japonsko, Singapur, Australie... ti jednu dve stovky stroju poptaji jako nic a to zminuju jen ty nejspolehlivejsi v regionu.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:12 22.06.2021

            " Kde penize vhozene do letani soucasnych letadel se doslova a do pismene prozerou a spali, penize vlozene do vyvoje a produkce noveho stroje se v ekonomice protoci."

            Takže na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            " Kde penize vhozene do letani soucasnych letadel se doslova a do pismene prozerou a spali, penize vlozene do vyvoje a produkce noveho stroje se v ekonomice protoci."

            Takže na starém stroji se prožere 30k UDS a méně, zatím co nový za to nevyvezou ani z hangáru.
            Cena sériové F-22 ani zdaleka nebyla 200mil/ks. Nebavíme se tu o ceně prototypu, před sériové produkce. Ale o ceně letadla kterých potřebují 500+ks.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:20 22.06.2021

            Pří té ceně je jeho vývozní potenciál přesně "0". Oni ty státy sice chtěl F-22, ale nechtěli ji za USAF ceny, na to se trošku zapomíná.
            Na tenhle problém narazí i tento letoun. Ty ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pří té ceně je jeho vývozní potenciál přesně "0". Oni ty státy sice chtěl F-22, ale nechtěli ji za USAF ceny, na to se trošku zapomíná.
            Na tenhle problém narazí i tento letoun. Ty státy co trošku přemýšlí, a domysleli si cenu budoucího stroje podle představených parametrů už dávno zahájili vlastní vývoj. Protože, to co představí USA pro ně nebude.

            Jediné čemu to může fakticky pomoct jsou prodeje F-35.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            12:35 22.06.2021

            Cena Raptora byla 145mil po 155mil pouze holy stroj, 195mil stala posledni serie neb se do ni zapocitalo i ukonceni programu. Naklady vcetne vyvoje pak vychazi na 360mil / kus. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cena Raptora byla 145mil po 155mil pouze holy stroj, 195mil stala posledni serie neb se do ni zapocitalo i ukonceni programu. Naklady vcetne vyvoje pak vychazi na 360mil / kus. Inflace behem poslednich dvou dekad, tedy v cca polovine produkce raptora, cini 52,1%. V soucasnych cenach stal tedy raptor 230mil USD holy a 550mil zapocteme-li vyvoj. Celkove naklady na zivotni cyklus jsou pak odhadovane na neco malo pod 800mil USD (pro srovnani F-35 ma byt na cca pul miliardy). Pokud tohle bylo a je akceptovatelne bez "nepritele pred branami", pak hadejte co bude akceptovatelne dnes?

            PS: kam chodite na ta cisla 30k USD a mene? Raptor ma letovou hodinu za 70k USD jiz dnes, na kazdou 1 letovou hodinu potrebuje 40h servisnich praci. Puvodne byl Raptor staven na cca 250h nalet rovne, litaji ale 300-400h, i proto stoupaji naklady, rozhodne to ale neni o tom ze by na to USAF nemelo, spise si jsou moc dobre vedomi toho, do jake situace je Obama dostal = pretezuji stroje co maji.

            PS2: Jakto ze je nechteli za USAF ceny? Kdyz japonsko poptavalo v roce 2015, melo na 100 letadel vycleneno 40mld USD. Problem nebyla cena, problem byl nejisty vysledek, zdlouhavy nabeh produkce a letadlo unikatni / nezavedene u nejblizsiho spojence = USA, ale ne penize. Kdyz si sve F-15SG porizoval singapur, porizoval je za ceny srovnatelne s USA (12 stroju za 1mld USD). Jiste ze s rostouci cenou bude pocet zajemcu / poptavanych kusu klesat, ale tohle bude opet kompenzovano pritomnosti a roztahovanim Ciny. Uz asi nikdo v regionu netrpi predstavou, ze Cina neni a nebude problem. A nastesti pro USA maj v regionu pomerne dost solventnich spojencu aby zde neco udaly.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            20:19 22.06.2021

            "PS: kam chodite na ta cisla 30k USD a mene?"

            F-15, F-16, F-35,...
            To, že se dnes vykládá o vyřazení F-22 je hezké. Ale fakticky bude potřebovat nahradit letadla z náletem. A to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "PS: kam chodite na ta cisla 30k USD a mene?"

            F-15, F-16, F-35,...
            To, že se dnes vykládá o vyřazení F-22 je hezké. Ale fakticky bude potřebovat nahradit letadla z náletem. A to F-22 nejsou. Tohle totiž jsou řeči jako vždy, aby vymámily z další peníze.

            Jap: 40 000 mil UDS / 100 ks je 400mil by sotva stačilo. (Díky inflaci to máte cca jen za drak v původní konfiguraci 185mil, přitom linka už byla zavřená)
            Sing: 1 000 mil UDS /12ks je 83mil to je celkem daleko od ceny nového stroje. Nebo tam máte chybu.
            K tomu si ještě připočtěte cenu těch ovládaných letadel. Bez těch nemá smysl tu investici dělat.
            Skrýt celý příspěvek

  • Lightgray
    20:44 17.06.2021

    Koncept Air superiority tedy žije dál, už se sice stane multirole a bude co nejvíce spolupracovat s drony, ale žije v jiné podobě dál. Zajimavá změna názvu, ze Superiority na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Koncept Air superiority tedy žije dál, už se sice stane multirole a bude co nejvíce spolupracovat s drony, ale žije v jiné podobě dál. Zajimavá změna názvu, ze Superiority na Dominance
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      22:10 17.06.2021

      Čo nové už chceš na tom vymyslieť? Ten dizajn sa približuje ideálu a nemá cenu sa vracať späť. Časom sa budú vylepšovať tak motory, výzbroj ale ten samotný stroj po dizajnovej ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Čo nové už chceš na tom vymyslieť? Ten dizajn sa približuje ideálu a nemá cenu sa vracať späť. Časom sa budú vylepšovať tak motory, výzbroj ale ten samotný stroj po dizajnovej stránke už asi ostane plus mínus rovnaký kým sa lietadlá nestanú plne autonómne a nebudú potrebovať kabínu.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        06:07 19.06.2021

        Miroslav
        Auta mají taky stále pouze 4 kola a přesto vývoj všeho ostatního jde dopředu natolik, že si raději koupíte novější model vozidla.

        Miroslav
        Auta mají taky stále pouze 4 kola a přesto vývoj všeho ostatního jde dopředu natolik, že si raději koupíte novější model vozidla.

        • Miroslav
          10:10 19.06.2021

          Hovorím len o dizajne.

          Hovorím len o dizajne.

    • liberal shark
      08:28 18.06.2021

      Tak samozřejmě že žije. K úspěšnému působení je potřeba získat dominanci ve všech doménách boje (informace, elektromagnetické spektrum, kosmos, vzduch, zemský povrch, mořskou ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak samozřejmě že žije. K úspěšnému působení je potřeba získat dominanci ve všech doménách boje (informace, elektromagnetické spektrum, kosmos, vzduch, zemský povrch, mořskou hladinu a prostor pod hladinou). Pokud vás z některé domény protivník vytlačí nebo vaše působení v ní podstatně omezí, máte velký problém. Špatných příkladů jsou plné dějiny.
      Skrýt celý příspěvek

      • omacka
        09:27 18.06.2021

        Tak to je sice vše pravda, ale hlavně k "úspěšnému působení" se zapomíná na jednu podstatnou věc - to vše je jen hardware a prostředek, zde zcela nutně potřebujete rozumné ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak to je sice vše pravda, ale hlavně k "úspěšnému působení" se zapomíná na jednu podstatnou věc - to vše je jen hardware a prostředek, zde zcela nutně potřebujete rozumné dlouhodobé geopolitické strategie, které jsou armádu taky schopny smysluplně využít.

        Viz geopolitické anabáze USA na Blízkém východě s totálně stupidní geostrategií poslední desetiletí a nejen tam, kdy na jejich rozbití (využití IS a umírněných džihádistů z strany "Západní koalice" k změně režimu v Sýrii s imitací tvrdého boje s IS za pomocí letectva koalice) stačilo protistraně nasadit jeden posilněný smíšený letecký pluk v Sýrii, který v počátku kampaně s až směšnými 90 až 150 bojovými vzlety za den (v porovnání s možnostmi Západní koalice) obrátil vývoj v celé oblasti velice rychle naruby a překonal intenzitou leteckých útoků na den v Sýrii Západní koalici asi tak 15-20x..

        Něco podobného se opakuje v Libyi, kdy Západem rozesran* Libye těmito stupidními strategiemi je teď ve shodě vesele parcelovaná Tureckem a RF s minimálním nasazením vlastních prostředků, to samé se stalo vlastně i v Zakavkazsku v případu Arménie a Karabachu.

        Historie se ještě momentálně opakuje na Ukrajině.. Takže je sice hezké mít super hyper dominanci skoro ve všech oblastech, ale co je vám to platné, když ty strategie posledních desetiletí stojí za starou bačkoru a jen krachují jedná po druhé..
        Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          14:35 18.06.2021

          "stačilo protistraně nasadit jeden posilněný smíšený letecký pluk v Sýrii"

          Ten problém není v nasazení letectva, ale v nenasazení pozemních sil co by to letectvo podporovali. Což, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          "stačilo protistraně nasadit jeden posilněný smíšený letecký pluk v Sýrii"

          Ten problém není v nasazení letectva, ale v nenasazení pozemních sil co by to letectvo podporovali. Což, protistrana udělala.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            06:01 19.06.2021

            Máte pravdu, bez pozemních sil to nejde, jenže "koalice ochotných" států jít do takového dobrodružství s vylhaným důvodem se smrskla na tolik, že pozemni operace nedostala podporu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Máte pravdu, bez pozemních sil to nejde, jenže "koalice ochotných" států jít do takového dobrodružství s vylhaným důvodem se smrskla na tolik, že pozemni operace nedostala podporu ani v USA. Však už nyní můžeme sledovat kličkování všech užitečných "nosičů vody" při dotazu na odchod vojáků z Afghánistánu.
            Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    20:36 17.06.2021

    Otázkou je, jestli bude ta evropská verze taky těm evropským státům vůbec nabídnuta.

    Otázkou je, jestli bude ta evropská verze taky těm evropským státům vůbec nabídnuta.

    • Clanek
      22:50 17.06.2021

      A kdo z evropy by mel mit zajem o americky dvoumotorak? Francouz si pojede svou, tim spis kdyz se rafale v posledni dobe tak prodejne dari. Svou si pojede i nemec, ktery stahne na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      A kdo z evropy by mel mit zajem o americky dvoumotorak? Francouz si pojede svou, tim spis kdyz se rafale v posledni dobe tak prodejne dari. Svou si pojede i nemec, ktery stahne na svou stranu Italii se Spanelskem, neb to udrzi na zivote i jejich letecky prumysl. No a pak nam tu zustava Britanie, ktera ma taky vlastni projekt a po sdileni vyvojovych nakladu se diva smerem do asie, ne za atlantik.
      V evrope je trh pro americke stroje, ale jsou to vsechno mensi staty a tam je jedine realne F-35. Snad jen Polsko by mohlo byt dost velke a predevsim ambiciozni stat o NGAD.
      Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        23:07 17.06.2021

        Chápu a rozumím tomu. Pokud vše klapne, tak ten stroj nebude potřeba. Jenže nikdy neříkej nikdy.

        Chápu a rozumím tomu. Pokud vše klapne, tak ten stroj nebude potřeba. Jenže nikdy neříkej nikdy.

      • Poly
        23:49 17.06.2021

        Plány jsou plány. V Evropě dodnes nevznikl moderní steahl letoun. V USA už mají druhý a Čína má rozjeté 2 projekty, Rusko se tak nějak trápí s jedním, ale něco málo už lítá. No a v ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Plány jsou plány. V Evropě dodnes nevznikl moderní steahl letoun. V USA už mají druhý a Čína má rozjeté 2 projekty, Rusko se tak nějak trápí s jedním, ale něco málo už lítá. No a v Evropě si myslí, že z ničeho vyrobí něco adekvátního k NGAD. Ono se taky může stát, že ze společné akce někdo odejde. Třeba právě Itálie. To není Německo, které má pouze "svoje" Tornada a Typhoony. Španělsko chce evropským řešením nahradit F/A-18. Těm táhne na 40 a až se začnou zavádět FCAS tak jim bude hodně přes 50 let. A to se bavím o ideálním případě. USA budou mít řešení na stole o 10 let dřív.
        Jak dopadají ony spolupráce víme, dopadají na ho.no - Typhoon je exemplární případě...
        Skrýt celý příspěvek

        • Arccos
          23:59 17.06.2021

          Asi tak nějak. Známe to z minulosti a Typhoon není příklad od věci. Můžeme se vsadit, že se to nakonec zadrhne a zdrží ne kvůli technologiím, ale protože se účastníci opět ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Asi tak nějak. Známe to z minulosti a Typhoon není příklad od věci. Můžeme se vsadit, že se to nakonec zadrhne a zdrží ne kvůli technologiím, ale protože se účastníci opět dohádají. Kdo kolik odebere, kde se co vyrobí a jestli bude v letadle víc francouzkých nebo německých nýtů.
          Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          08:30 18.06.2021

          Přesně tak. Pokud se pamatuji, tak poslední opravdu úspěšný evropský projekt byl Jaguar a možná Alpha-Jet :-). Ostatní byly propadáky.

          Přesně tak. Pokud se pamatuji, tak poslední opravdu úspěšný evropský projekt byl Jaguar a možná Alpha-Jet :-). Ostatní byly propadáky.

          • flanker.jirka
            06:04 19.06.2021

            Počítal bych do toho i Tornádo.

            Počítal bych do toho i Tornádo.

        • Clanek
          10:20 18.06.2021

          Ja s vama panove souhlasim, ale stejne si myslim, ze se opet pujde evropskou cestou. Jednoduse proto, ze lobbing v tech jmenovanych evropskych statech probehne jako vsude, a ikdyz ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ja s vama panove souhlasim, ale stejne si myslim, ze se opet pujde evropskou cestou. Jednoduse proto, ze lobbing v tech jmenovanych evropskych statech probehne jako vsude, a ikdyz bude evropske reseni drazsi, horsi ale alespon bude pozdeji, tak to je prave ta cesta kterou se evropa vyda.
          To ze v evrope zatim nic domaciho 5th gen nelita neznamena ze tu ten vyvojovy potencial nemame a nemyslim si ze ciste z technickeho hlediska, ze by treba Rusko melo pred evropou jakykoliv naskok. Naopak.
          Skrýt celý příspěvek

          • Arccos
            11:40 18.06.2021

            Evropskou cestou se půjde určitě, to asi nikdo nezpochybňuje. A je to tak asi i správně. Jenom máme z historických zkušeností oprávněné obavy, že to nebude zrovna efektivní cesta.

            Evropskou cestou se půjde určitě, to asi nikdo nezpochybňuje. A je to tak asi i správně. Jenom máme z historických zkušeností oprávněné obavy, že to nebude zrovna efektivní cesta.

        • Jirosi
          15:11 18.06.2021

          Ty letouny z Evropy opět vypadají na chudé příbuzné toho co tu prezentují USA.
          Z druhé strany by jejich cena nemusela dosahovat takové výše, ale díky počtu různých strojů (místo ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ty letouny z Evropy opět vypadají na chudé příbuzné toho co tu prezentují USA.
          Z druhé strany by jejich cena nemusela dosahovat takové výše, ale díky počtu různých strojů (místo sériovosti) to zase takový rozdíl nebude.
          Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        06:09 19.06.2021

        Clanek
        USA staví stíhače především pro sebe, kdyby se spoléhali na EU tak toho moc mít nebudou.

        Clanek
        USA staví stíhače především pro sebe, kdyby se spoléhali na EU tak toho moc mít nebudou.

    • Arccos
      23:31 17.06.2021

      Ta verze je určená pro evropské bojiště, ne pro evropské státy. :)

      Ta verze je určená pro evropské bojiště, ne pro evropské státy. :)