Polská armáda získá Nissany Navara. Česká armáda nástupce UAZů stále hledá

Polská armáda získá Nissany Navara. Česká armáda nástupce UAZů stále hledá
Nissan Navara / Nissan (Zvětšit)

Polské ministerstvo obrany dne 13. března představilo nástupce polských víceúčelových terénních vozidel Honker. Novým standardním terénním vozidlem polské armády se stává japonský pick-up Nissan Navara. Také Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) hledá, zatím bezúspěšně, vozidlo stejné kategorie pro potřeby Armády České republiky.

Polský Nissan Navara

Pro našince je zajímavé, že dodávky vozidel polské armádě zajistí česká firma GLOMEX Military Supplies (Glomex MS), resp. její polská odnož Glomex MS Polska. Dodávky proběhnou v rámci programu polské armády Malý Mustang. Během předchozího programu Mustang polská armáda hledala nástupce Honkerů neúspěšně od roku 2015. První zprávy o zájmu polské armády nahradit Honkery se přitom objevily již v roce 2013.

Původní program Mustang byl mnohem ambicioznější a počítalo se s nákupem výkonějších i pancéřovaných vozidel. Avšak ani na třetí pokus (2018) se nepodařilo akvizici dokončit. Polská armáda tedy zvolila jednodušší navazující program Malý Mustang.

Polská armáda provozuje 2500 Honkerů, konkrétně verze Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000 a Honker 2000 2N, ale také speciální Honker Skorpion-3 (lehce pancéřovaná, otevřená patrolovací verze s výzbrojí), ZWD-3 (velitelské vozidlo), WD-2001 (mobilní místo velení protiletadlové baterie) nebo ZWD-99bat (velitelské vozidlo).

Prototyp vozidla Honker (pick-up) byl vyroben již v roce 1984 v Poznani. Honker ale vychází z polského pick-upu Tarpan vyráběného od roku 1974. Sériová výroba probíhala v letech 1988 až 2007. Výroba Honkerů nebyla nikdy velká, maximálně stovky kusů ročně. Největším uživatelem se stala polská armáda.


Honker 2000; větší foto / Hiuppo, CC BY-SA 2.5

Prvotní smlouva programu Malý Mustang pokrývá dodávku 485 vozidel, plus potenciálně dalších 150 v rámci opce. Dodávky jsou naplánovány na roky 2020 až 2022, a to v minimálním počtu 160 vozidel ročně (případně dalších 50 v rámci opce). Výše smlouvy dosahuje 121,3 milionu zlotých (včetně DPH), tedy 734 milionů Kč včetně DPH (celkově za 485+150 vozidel, příslušenství atd.).

Firma Glomex MS Polska s touto částkou porazila konkurenční STEELER Marcin Piasecki (122,7 milionu zlotých) a Demarko (130,2 milionu zlotých). Obě zmíněné konkurenční firmy nabízely pick-up Ford Ranger.

Stojí ale za zmínku, že i v případě programu Malý Mustang byl první pokus neúspěšný, a k zakoupení vozidla došlo až nyní na třetí pokus (celkově se tedy polská armáda snažila šestkrát od roku 2015 nahradit Honkery).


Nissan Navara

První (celkově čtvrtý) akviziční pokus programu Malý Mustang selhal kvůli nedostatku peněz. Armáda na nákup vyčlenila 80 milionů zlotých, ale nabídky se pohybovaly mezi 148-159 miliony zlotých. Během druhého pokusu (pátého; srpen 2019) si armáda připravila 121 milionů zlotých, ale firmy požadovaly 154,3-171,8 milionu zlatých.

Úspěch se dostavil až na třetí, resp. šestý pokus. Všechny předložené nabídky byly přitom hodnoceny podle cenového kritéria (60 %), výkonu motoru (20 %), smluvních podmínek (15 %) a volitelných příslušenství (5 %).

Glomex MS Polska nabídl nejen nejnižší cenu, ale také vozidla s nejsilnějším 140kW motorem. Konkurenti nabídli motory s výkonem 125 kW (armáda požadovala minimálně 110 kW). Ve všech třech nabídkách byly pneumatiky typu Run Flat, hliníkový štít chránící spodní část motoru a hliníkové zastřešení zadní nákladové korby typu Hard Top.

Nissan Navara podle požadavků polské armády přepraví pět osob, plus minimálně 250kg náklad. Celková maximální přípustná hmotnost vozidla je 3500 kg (stačí řidičský průkaz B).


TOYOTA HILUX vs. NISSAN NAVARA

Militarizovaný civilní pick-up pro armádu

Polská armáda tedy po dlouhých pěti letech, resp. sedmi, konečně vybrala nástupce svého nejrozšířenějšího dopravního prostředku. Dá se očekávat, že postupně nakoupí i další vozidla tohoto typu. Militarizované civilní pick-upy Nissan Navara jsou týlová vozidla, poslouží tedy např. k dopravě osob mezi základnami, na cvičiště, k dopravě součástek, vojenského materiálu, munice atd.

Polská armáda ale využije civilní pick-upy i v krizových situacích v době míru. Význam flotily lehkých dopravních vozidel se plně projevuje během současné pandemie Covidu-19. Ostatně nyní s rozvážením farmaceutických a zdravotnických pomůcek pomáhá česká armáda.

V současné době je jednoduše třeba rychle a v masovém měřítku dopravovat léky, zdravotnický materiál, vzorky odběrů, osoby, schopnosti a služby státu, krajů a obcí. Navíc se počítá s dopravou milionů roušek pro všechny obyvatele České republiky. Velké kamiony dopraví náklad do lokálních skladů, odkud se ale musí rychle a masivně rozvážet pomocí menších vozidel.


Armáda ČR pomáhá s rozvozem zdravotnického materiálu; větší foto / Armáda České republiky


Armádní dodávky a Land Rover připravené k rozvozu; větší foto / Armáda České republiky

Během současné pandemie Covidu-19 i civilisté začínají chápat význam logistiky. Bez schopnosti masivně a udržitelně (!) přesouvat lidi, zboží a jiné schopnosti, se zastaví zásobování potravinami, léky, zastaví se i doprava lidí do práce, do zdravotních zařízení, k údržbě klíčové infrastruktury, atd.

Vždyť každý den v České republice se přesunuje pomocí motorových vozidel miliony lidí a objem vnitrostátní nákladní dopravy (nepočítáme tedy mezistátní) v ČR v roce 2018 dosáhl 23 543 milionů tunkilometrů (tkm). Provozní jednotka tkm označující přepravu jedné tuny na vzdálenost jednoho kilometru.

Armáda ČR požaduje náhradu starých vozidel UAZ a Land Rover již několik let. V únoru 2017 proběhla prezentace uchazečů ve Vyškově. Posléze bylo zahájeno výběrové řízení AOT (automobil osobní terénní), jež počítalo s nákupem 600 až 1200 kusů za celkovou částku až dvou miliard korun. Výrobci měli podat nabídky do počátku ledna 2020 a do prosince 2019 to učinilo deset až patnáct zájemců.

V současné době se jako nový AOT nejvíce skloňují vozidla Land Rover Defender, Toyota Hilux nebo Ford Ranger.


Fotka Armády České republiky z dnešního dopoledne. Land Rover a čeští vojáci pomáhají policii v Javorníku na hraničním přechodu s Polskem. I pro takové případy se hodí militarizované civilní picky-upy; větší foto / Armáda České republiky

Bohužel MO ČR dne 23. prosince 2019 zastavilo výběrové řízení na zakoupení nových osobních terénních automobilů. Sice se počítá s rychlým obnovením výběrového řízení, ale žádný časový plán není znám.

Armáda ČR tak i v dalších letech bude provozovat 630 sovětských terénních vozů UAZ-469 ze 70. let a 740 vozidel Land Rover Defender z 90. let minulého století. Armáda ČR ale vlastní také dalších cca 115 terénních automobilů jiných typů, mj. značky Toyota.

Doufejme, že současná krize Covid-19 probudí zájem veřejnosti a politiků o logistiku, resp. o schopnost státu v masovém měřítku přesouvat materiál a lidi. K tomu je nutné mít početnou a moderní flotilu dopravních prostředků kontrolovaných státem.

Zdroj: Defence24, MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to ...

Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící holdingu Czechoslovak Group (CSG), na veletrhu IDET 2019 ...

Land Rover Defender: legenda se znovu hlásí do služby

Ministerstvo obrany ČR dne 23. prosince 2019 zastavilo výběrové řízení na zakoupení nových osobních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sabuk
    08:47 09.04.2020

    Za mě je pro AČR ideal Amarok. Pár zemí ho v Evropě už má. Vyrábí se v Německu. Cena i servis bude přiměřený oproti Jeep J8, který by se mi líbil víc. MB G a další off road ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Za mě je pro AČR ideal Amarok. Pár zemí ho v Evropě už má. Vyrábí se v Německu. Cena i servis bude přiměřený oproti Jeep J8, který by se mi líbil víc. MB G a další off road zabijáci jsou cenové mimo a na to popojíždění mezi útvary dost Hard-core.. Varianta je ještě Hilux, malinko lepší průchodnost ,ale zas malinko menší kabina. Vojáci nejsou nejmenší + výstroj, tak by asi víc ocenili cm navic. Pokud se to dostane do terénu,tak je to stejné hodně o řidičských schopnostech a když to bude mit naviják, tak průchodnost bude OK.
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      21:48 09.04.2020

      souhlas. Jde o docela oblíbené vojenské vozítko (minimálně v Evropě) a myslím že cena / výkon v pohodě. Další věcí je že nákup evropského vozidla by byl i pěkný krok z politického ...
      Zobrazit celý příspěvek

      souhlas. Jde o docela oblíbené vojenské vozítko (minimálně v Evropě) a myslím že cena / výkon v pohodě. Další věcí je že nákup evropského vozidla by byl i pěkný krok z politického hlediska (v post-pandemiální době).
      Skrýt celý příspěvek

    • Sabuk
      22:03 09.04.2020

      Rase: díky za tu "politickou" vsuvku :-)

      Rase: díky za tu "politickou" vsuvku :-)

      • Rase
        11:39 10.04.2020

        tak na nákup všeho vojenského je potřeba se koukat i z politického hlediska. Pokud jde o rovnocenné produkty, tak bych taky upřednostnil ten, za který se dá získat víc "bodíků" :-) ...
        Zobrazit celý příspěvek

        tak na nákup všeho vojenského je potřeba se koukat i z politického hlediska. Pokud jde o rovnocenné produkty, tak bych taky upřednostnil ten, za který se dá získat víc "bodíků" :-) tanky, BVP, vrtulníky a hlavně stíhačky - jsou pěkným ukazatelem.
        Skrýt celý příspěvek

      • Sabuk
        15:47 15.04.2020

        V době hospodářské krize by velkou objednávku ocenili dvojnásobně. A když by k tomu udělali pár PR článků jak Češi zachraňují velkým nákupem Německé dělníky. Konečně by se o nás ...
        Zobrazit celý příspěvek

        V době hospodářské krize by velkou objednávku ocenili dvojnásobně. A když by k tomu udělali pár PR článků jak Češi zachraňují velkým nákupem Německé dělníky. Konečně by se o nás mluvilo jako o proevropsky smyšlejcích :-)
        Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          19:02 15.04.2020

          Jj za málo peněz hodně muziky. V dnešní době jsou všechna ta vozidla prakticky stejná, tak proč je dovážet z Ameriky nebo Japonska. Zvlášť když je škodovka ve stejném koncernu. ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jj za málo peněz hodně muziky. V dnešní době jsou všechna ta vozidla prakticky stejná, tak proč je dovážet z Ameriky nebo Japonska. Zvlášť když je škodovka ve stejném koncernu. Kdybysme si na ně nalepili logo škodovky, tak by asi neměli nic proti ani Okamurovci .DD
          Skrýt celý příspěvek

  • Longsword
    10:06 19.03.2020

    Zrovna pár dní zpátky jsem viděl porovnání prakticky všech hlavních pick-upů od nějakých Australanů. Překvapivě (a pro mě potěšitelně, protože jsem velký fanda) nejlépe si na konci ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zrovna pár dní zpátky jsem viděl porovnání prakticky všech hlavních pick-upů od nějakých Australanů. Překvapivě (a pro mě potěšitelně, protože jsem velký fanda) nejlépe si na konci vedla nová L200. Prakticky ve všech porovnávaných kategoriích byla minimálně dobrá, když už ne úplně vynikající, a na konci zvítězila i díky tomu, že měla velmi příznivou cenu. Lepší než právě Navarra a rozhodně lepší, než i jinak favorizovaný, ale dražší, Hilux.
    Je mi jasné, že u nás by hodnotící parametry asi nebyly úplně stejné, zvláště pak pro armádu, ale faktem je, že opravdu existuje celá škála vozidel této kategorie, které by neměly sebemenší problém nahradit jak UAZy (tlapičku na pajšl, jak moc "terénní" opravdu většina musí být), tak i LR.
    Všechno je to otázka chtění... .
    Skrýt celý příspěvek

  • technik
    05:20 18.03.2020

    Pravdou je že armáda potřebuje náhradu za LR a uaz co nejdřív. O uazu nemá cenu mluvit ale LR zaváděny koncem 90 let jsou zralé do šrotu a taktéž o pár let později zaváděné verze ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pravdou je že armáda potřebuje náhradu za LR a uaz co nejdřív. O uazu nemá cenu mluvit ale LR zaváděny koncem 90 let jsou zralé do šrotu a taktéž o pár let později zaváděné verze MILITARY. Bohužel provozuschopnost a spolehlivost je natolik špatná že udržet tyto vozy v provozu je nad lidské síly, zejména objednávání dílů na verze MILITARY které jsou atypické svoji 24v sítí.
    O nissanu do budoucna snad nemůže být řeč protože momentálně automobilka ma hodně velký existenční problémy.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      07:46 18.03.2020

      Ministerstvo prý změnilo zadání a teď prohýbá průzkum u výrobců. Nově se má jednat o vozidla pick-up s pevnou nástavbou.

      Ministerstvo prý změnilo zadání a teď prohýbá průzkum u výrobců. Nově se má jednat o vozidla pick-up s pevnou nástavbou.

    • Scotty
      09:12 18.03.2020

      Problém je že obměnu potřebuje kde co, ale to že se bude v rozpočtu MO škrtat je téměř jisté. Osobně jsem zvědavý jak dopadnou zakázka a zbraně z CZUB která je před podpisem a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Problém je že obměnu potřebuje kde co, ale to že se bude v rozpočtu MO škrtat je téměř jisté. Osobně jsem zvědavý jak dopadnou zakázka a zbraně z CZUB která je před podpisem a zakázka na 31 tiscích neprůstřelných vest která by se měla také podepisovat v nejbližší době.
      Skrýt celý příspěvek

      • technik
        12:28 18.03.2020

        No co se týká vozidel, asi není jiná rozumnější volba než jít cestou Toyoty a nebo si vzít příklad německé armády a jít cestou operačního leasingu a jako bojovky koupit opravdu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No co se týká vozidel, asi není jiná rozumnější volba než jít cestou Toyoty a nebo si vzít příklad německé armády a jít cestou operačního leasingu a jako bojovky koupit opravdu speciály.
        Skrýt celý příspěvek

        • Charfi
          20:27 18.03.2020

          Je tu nějaký voják, který by mohl procentuálně vyjádřit, kolik +-času stráví UAZ/LD v AČR na silnici/polňačce/opravdu těžkým terénu? Ja myslím, že tyhle čísla jsou jedním z důvodu, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Je tu nějaký voják, který by mohl procentuálně vyjádřit, kolik +-času stráví UAZ/LD v AČR na silnici/polňačce/opravdu těžkým terénu? Ja myslím, že tyhle čísla jsou jedním z důvodu, proč armády opouští ty speciály. Do boje to nepojede tak ani tak.

          Jinak já pořád doufám v Amarok. Dřív nebo později se budou nahrazovat i LD s krabicema (ambulance, chemici, spojaři atd.) a tady má Amarok jasnou alternativu, která je hojně využívaná včetně našich ZZS. Třeba ten Hilux jsem s něčím takovým neviděl.
          https://www.pinterest.com.au/p...
          Skrýt celý příspěvek

          • technik
            06:49 19.03.2020

            Na to je lehká otázka, z 80% procent se s LR plní pouze přepravní úkoly tj služební cesty a převoz osob a materiálů. V průměru mají LR u bojových i zabezpečovacích útvaru něco mezi ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Na to je lehká otázka, z 80% procent se s LR plní pouze přepravní úkoly tj služební cesty a převoz osob a materiálů. V průměru mají LR u bojových i zabezpečovacích útvaru něco mezi 120 až 200 tisíci kilometry. Podle tabulek má LR po 200 tisících nárok na GO v ceně cca 1 molion Kč. Na GO peníze nejsou a cenově jsou nerentabilní takže některá vozidla už přejíždějí GO.
            V průměru jsem za 14 denní VVP najezdil cca 1500 km s poměrem 50% silnice 50% teren. Cvičení cca 4-5 do roka. Takže jestli ty LR najeli z nájezdu 20% je myslím střízlivý odhad. Samozřejmě najdou se vozidla např. jednotek pzč který ten poměr ve prospěch terénu budou mít větší. Takže většině útvaru by stačilo 70% LR nahradit například běžnými logistickými vozidly jako transit, Caddy a podobně. Z zbytek vysloveně speciály. Amarok je fajn ale toyote se spolehlivostí nevyrovná ale dokážu si tyhle vozidla v AČR představit, možná po Toyotě jediná rozumná volba pokud AČR chce pick up.
            Skrýt celý příspěvek

          • Migi
            07:13 19.03.2020

            Já bych klidně řekl 90/10 - 90% silnice, 10% terén. Spousta LR je totiž u útvarů který do terénu v podstatě vůbec nejezdí....

            Já bych klidně řekl 90/10 - 90% silnice, 10% terén. Spousta LR je totiž u útvarů který do terénu v podstatě vůbec nejezdí....

          • Scotty
            07:39 19.03.2020

            Tenhle militarizovaný Jeep Gladiator vypadá taky poměrně zajímavě. Pokud se opravdu vypíše VŘ tak nepochybuji že bude jedním s ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tenhle militarizovaný Jeep Gladiator vypadá taky poměrně zajímavě. Pokud se opravdu vypíše VŘ tak nepochybuji že bude jedním s kandidátů.
            https://www.hagerty.com/articl...
            https://www.auto.cz/z-jeepu-gl...
            Skrýt celý příspěvek

          • Tecka
            13:56 19.03.2020

            Jeep.. drogi w zakupie i drogi w utrzymaniu.

            Jeep.. drogi w zakupie i drogi w utrzymaniu.

  • palo satko
    18:25 17.03.2020

    Mimo temu, ale ... Včera davala čt2 zaujimavy dokument o malej generalke Gripenu v českych podmienkach. Dobre urobene ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mimo temu, ale ... Včera davala čt2 zaujimavy dokument o malej generalke Gripenu v českych podmienkach. Dobre urobene https://www.ceskatelevize.cz/p...
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:09 17.03.2020

    Nissan z výběru raději vynechat, AČR už používá jiné pick upy.
    A zrovna Navara, zkuste si na google zadat heslo "zlomená ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nissan z výběru raději vynechat, AČR už používá jiné pick upy.
    A zrovna Navara, zkuste si na google zadat heslo "zlomená navara"
    https://autobible.euro.cz/rika...
    Skrýt celý příspěvek

    • Brakant
      21:26 17.03.2020

      Souhlas, jen ne proboha Navary. Hiluxy, které už AČR stejně provozuje (byly i součástí kompletu nových radarů Vera NG) nebo případně Rangery... Problémem je, že AČR požaduje ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Souhlas, jen ne proboha Navary. Hiluxy, které už AČR stejně provozuje (byly i součástí kompletu nových radarů Vera NG) nebo případně Rangery... Problémem je, že AČR požaduje průběžné dodávky totožných aut po dobu pěti let a za pět let ten Ranger už nebude ve výrobě, stejně jako třeba Amarok. Hilux možná jo, stejně tak L200...
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        18:10 18.03.2020

        Možná bude otázkou i to, zda to nutně musí být nějaký klasický pick up?
        Toyota umí i zajímavé verze toyot Land Cruiser. Pick up je více pro převoz nákladu, Land Cruiser nabízí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Možná bude otázkou i to, zda to nutně musí být nějaký klasický pick up?
        Toyota umí i zajímavé verze toyot Land Cruiser. Pick up je více pro převoz nákladu, Land Cruiser nabízí více místa pro osoby, ale mají to auto i s korbou.
        Skrýt celý příspěvek

    • Tecka
      13:57 19.03.2020

      ..starsze wersje tak miały .. teraz już nie .

      ..starsze wersje tak miały .. teraz już nie .

  • Hetzer
    14:35 17.03.2020
    Oblíbený příspěvek

    Teď na tiskovce řekl premiér, že na zalepení dluhu bude potřeba ušetřit. Řekl, že ty Bévépéčka vlastně nepotřebujeme, takže bych byl k nákupům velmi skeptický.

    Teď na tiskovce řekl premiér, že na zalepení dluhu bude potřeba ušetřit. Řekl, že ty Bévépéčka vlastně nepotřebujeme, takže bych byl k nákupům velmi skeptický.

    • CerVus
      15:01 17.03.2020

      Tak ono bylo jasné už v momentě, kdy označil 2% jako nereálná, že se bude škrtat. Tohle to jen ještě více zredukuje. V současné době máme 180ks BVP-2, tak to seškrtají na daný ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak ono bylo jasné už v momentě, kdy označil 2% jako nereálná, že se bude škrtat. Tohle to jen ještě více zredukuje. V současné době máme 180ks BVP-2, tak to seškrtají na daný počet a nakoupí se nejlevnější kandidát. Zrovna tak padají vlhké sny na F-35 a Leopardy.
      Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        16:40 17.03.2020

        Podľa mňa sa bude iba modernizovať na fínsky spôsob.

        Podľa mňa sa bude iba modernizovať na fínsky spôsob.

      • flanker.jirka
        17:11 17.03.2020

        stejně jako nepotřebujeme BVP, tak nepotřebujeme rvát každý rok 40 mld do solárním baronům

        stejně jako nepotřebujeme BVP, tak nepotřebujeme rvát každý rok 40 mld do solárním baronům

        • CerVus
          19:03 17.03.2020

          V tom případě se bojím, že jim díky příšerným paskvilům zákonů ty miliardy rvát musíme.

          V tom případě se bojím, že jim díky příšerným paskvilům zákonů ty miliardy rvát musíme.

      • Brakant
        21:27 17.03.2020

        O F-35 nikdo z odpovědných nesní. Ani vlhce, ani suše...

        O F-35 nikdo z odpovědných nesní. Ani vlhce, ani suše...

        • CerVus
          09:42 18.03.2020

          No také to téma zaznělo, když byl Andrej domlouvat vrtulníky. Což mělo tady u pár lidí velkou odezvu a už propočítávali výhodnost nákupu.

          No také to téma zaznělo, když byl Andrej domlouvat vrtulníky. Což mělo tady u pár lidí velkou odezvu a už propočítávali výhodnost nákupu.

    • Jura99
      16:44 17.03.2020

      to by zabolelo i stranu dodavatelskou. Předpokládám, že ta vysvětlí, kolik pracovních míst vytvoří či zachová a také nabídne výhodnou cenu i splátkový kalendář.

      to by zabolelo i stranu dodavatelskou. Předpokládám, že ta vysvětlí, kolik pracovních míst vytvoří či zachová a také nabídne výhodnou cenu i splátkový kalendář.

    • Scotty
      17:22 17.03.2020

      Osobně předpokládám že MO raději stopne všechny ostatní akvizice a pokusí se rendr na BVP udržet. Ovšem teď je předčasné spekulovat, uvidíme za pár měsíců.

      Osobně předpokládám že MO raději stopne všechny ostatní akvizice a pokusí se rendr na BVP udržet. Ovšem teď je předčasné spekulovat, uvidíme za pár měsíců.

    • Miroslav
      17:27 17.03.2020

      Myslím, že to nie je o tom či potrebujete nové BVP alebo nie. Pozri okolo seba čo sa deje. Obchody prázdne, ľudia sa navzájom udávajú, podozrievajú. Zakašleš na ulici a pomaly ťa ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Myslím, že to nie je o tom či potrebujete nové BVP alebo nie. Pozri okolo seba čo sa deje. Obchody prázdne, ľudia sa navzájom udávajú, podozrievajú. Zakašleš na ulici a pomaly ťa idú ukameňovať. Idem do trafiky po cigarety a predavačka po mne kričí keď som jej podával drobné a takmer som sa jej dotkol hoci mala chirurgické rukavice.

      Ktorá vláda chce teraz prudiť ľud? Nehovoriac o ľuďoch ktorí prišli o živobytie. Napríklad taxikári. Ja mám šťastie, že môžem pracovať aj z domu. Ale tisíce ľudí takú možnosť nemá a začínajú mať existenčné problémy. Skús im vysvetliť, že tie miliardy budú užitočnejšie ak sa za ne kúpia BVP.
      Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        19:12 17.03.2020
        Oblíbený příspěvek

        I tak se musí obměnit. Naše armáda připomíná rok od roku větší a větší muzeum.

        To samé nástupce UAZu a LR. Armáda je zoufale potřebuje. Jeden je 50 let starý a druhý extrémně ...
        Zobrazit celý příspěvek

        I tak se musí obměnit. Naše armáda připomíná rok od roku větší a větší muzeum.

        To samé nástupce UAZu a LR. Armáda je zoufale potřebuje. Jeden je 50 let starý a druhý extrémně nespolehlivý a poruchový. Ideálně jít cestou pickupů jakou se vydalo Polsko a Německo. Ranger x Amarok nebo přinejhorším Hilux. Ten má ale vzadu strašně málo místa a blbě se dozadu leze s výstrojí.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          22:03 17.03.2020

          Tu nejde či musí alebo nemusí. Ide o to, či vláda chce alebo nechce. Momentálne podľa mňa chcieť nebude

          Tu nejde či musí alebo nemusí. Ide o to, či vláda chce alebo nechce. Momentálne podľa mňa chcieť nebude

          • Charfi
            19:49 18.03.2020

            Ve světle součásný krize, se paradoxně právě UAZy a LD často objevují na fotkách a videích, ať už z hranic, nebo jak vyjíždějí z útvarů. Je to do očí bijící, nedůstojný (především ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ve světle součásný krize, se paradoxně právě UAZy a LD často objevují na fotkách a videích, ať už z hranic, nebo jak vyjíždějí z útvarů. Je to do očí bijící, nedůstojný (především ty UAZ) a jestli by měl být nějaký nákup relativně lehko obhajitelný i v této době, tak to je právě náhrada těchto aut.
            Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            17:36 19.03.2020

            Náhrada terénních vozů by se mohla obhájit ve stylu "potřebujeme rozvážet zásoby a hlídat hranice, horší to bude s BVP, už teď ve světle událostí se začíná kritizovat pořízení ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Náhrada terénních vozů by se mohla obhájit ve stylu "potřebujeme rozvážet zásoby a hlídat hranice, horší to bude s BVP, už teď ve světle událostí se začíná kritizovat pořízení vrtulníků.....
            Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        19:24 17.03.2020

        Utlumit vydaje a setrit nefunguje jako vychodisko z krize. Nutne je dat zakazky podnikum a praci lidem. Co se stat muze, ze kladne body navic ziska domaci podnik (CSG).

        Utlumit vydaje a setrit nefunguje jako vychodisko z krize. Nutne je dat zakazky podnikum a praci lidem. Co se stat muze, ze kladne body navic ziska domaci podnik (CSG).

        • Miroslav
          22:02 17.03.2020

          A teraz nasadni na svoj časostroj a vráť sa do roku 2020 kde už 30 rokov nie je centrálne plánovaná ekonomika. Iste, štát má určité možnosti ako stimulovať národné hospodárstvo ale ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A teraz nasadni na svoj časostroj a vráť sa do roku 2020 kde už 30 rokov nie je centrálne plánovaná ekonomika. Iste, štát má určité možnosti ako stimulovať národné hospodárstvo ale určite nevie zabezpečiť zákazky podnikom mimo štátnych tendrov pričom tieto pokrývajú len malú časť všetkých obratov
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:33 18.03.2020

            Možná to na armádním webu zní překvapivě, ale samozřejmě jsem měl na mysli armádní zakázky. Jelikož je armáda státní, stát je tedy plátcem techniky. Takže pokud se nějaká technika ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Možná to na armádním webu zní překvapivě, ale samozřejmě jsem měl na mysli armádní zakázky. Jelikož je armáda státní, stát je tedy plátcem techniky. Takže pokud se nějaká technika po koroně kupovat bude, tak otázka pracovních míst a domestikace podniku bude nejspíš hrát důležitou roli. I bez časostroje.
            Skrýt celý příspěvek