TerrainArmor: Konec klasických kol

armádní čtyřkolku Sportsman WV850 H.O
Foto: Armádní čtyřkolka Sportsman WV850 H.O s koly TerrainArmor. / Polaris

Americká firma Polaris uvedla na trh novou armádní čtyřkolku Sportsman WV850 H.O. Normálně nejde o typ zprávy hodné samotného článku. Čtyřkolka má však jednu zvláštnost – speciální bezdušová kola, adepta na malou revoluci mezi pozemními vozidly.

Nov é čtyřkolky Sportsman WV850 H.O se speciálními koly mají být k dispozici v omezeném množství na trhu již během prosince. Přednost dostanou zákazníci z řad ozbrojených složek , kterým bezdušová kola přinášejí jasně největší výhody.

 

Technologie bezdušových kol je firmou Polari s rozvíjená od roku 2012, kdy vzala pod svá křídla malou firmu Resilient Technologies. Právě této firmě z Wisconsinu se podařilo vyvinout speciální bezdušová kola – nyní nesoucí název TerrainArmor .

 

"Na začátku roku 2013 Polaris představil technologii TerrainArmor pro off-road vozidl a vyrobené pro spotřebitele," říká David Longren, viceprezident o ff- r oad divize Polaris. "Viděli jsme velk é možnosti TerrainArmor v armádě a při katastrofách, jsme proto rádi, že můžeme tuto technologii nabídnout na spotřebitelský trh pro extrémní pracovní aplikace.

 

Bezdušová kola TerrainArmor jsou nesmírně odolná. Podle firmy Polaris kolo funguje i v případě 30% poškození vnitřní voštiny. Při testech například kolo odolalo zásahu střely ráže 12,7 mm a následně dokázalo ujet téměř 600 kilometrů.

 

Video: Propagační video TerrainArmor. / YouTube

 

Můžete také zapomenout na ocelové ježky, ostr é kameny nebo zátarasy z ostnatého pletiva. Při jednom testu byl do kola zaražen 7,6 centimetrů dlouhý kolejový hřeb, přesto testovací vozidlo ujelo bez problému 1600 kilometrů.

 

Taková odolnost kola má jednu nezanedbatelnou taktickou výhodu – není třeba do akce brát náhradní kolo. Díky ušetřenému místu i hmotnosti lze sebou vzít něco potřebnějšího, jako je munice. Bezdušová kola pak stejným způsobem zjednodušují logistiku.

 

V současné době si kola můžete koupit pouze v kombinací se čtyřkolkou Sportsman WV850 H.O, což je stroj speciálně vyvinutý pro vojenské účely. Čtyřkolka Sportsman disponuje ocelovými přihrádkami pro náklad , tažným zařízením (až 560 kg) a navíjecím jeřábem (1590 kg).

 

Polaris si pro ostrou premiéru revolučních kol vybrala logický menší stroj. Resilient Technologies však, ještě jako samostatná firma, testovala sv á bezdušová kola i na vozidlech Humvee. Je jisté, že Polaris nebude chtít nic menšího, než dostat čase m kola TerrainArmor na, co nejvíce vojenských vozidel.

 

Připomeňme , že Polaris není žádné „ ořezávátko“. J de o známého výrob ce čtyřkolek, bugin a nejrůznějších elektrických dopravních prostředků. Roční obrat společnosti byl za rok 2012 3,2 miliard dolarů.

 

Zdroj: Airless-Tire

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hliníkový podvozek pro bojová vozidla

Americká společnost Alcoa společně s laboratořemi ARL (Advanced Research Laboratory) představila koncept podvozku pro obrněná vozidla vyrobený z hliníkových slitin. Zapomeňte na svařované plechy, ...

Nová výzbroj pro vozidlo Commando Select

Obrněné vozidlo Commando od firmy Textron je již 50 let starou konstrukcí. Zdá se však, že se do důchodu zatím nechystá. Textron s vozidlem Commando slaví obchodní úspěchy a navíc nyní zákazníkům ...

Colt 1911 z tiskárny

Před několika měsíci proběhla médií zpráva o první vytisknuté plastové zbrani. Důvod k opravdové "panice" je však až nyní. Americká firma Solid Concepts pomocí profesionální průmyslové tiskárny ...

KMW IWS-35: Německá věž s 35mm kanonem

Německá zbrojařská firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) vyvíjí novou dálkově ovládanou zbraňovou stanici pro obrněná vozidla. Její hlavní výzbroj tvoří 35mm rychlopalný kanon Bushmaster III, kterému ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • martin
    21:34 16.10.2014

    JIRITINTERA
    bahno vyleta nebo se vymacka. prilis kategoricke vyjadreni na to aby bylo mozno ho brat prilis vazne

  • JiriTintera
    19:53 24.11.2013

    Vážení,
    v případě, že bláto zaplní komory této pneumatiky dojde k ztrátě pružnosti a zhoršení jízdních vlastností. Stručně řečeno, tento šunt bych si nekoupil!

  • Ultramarinus
    19:33 20.11.2013

    U čtyřkolek je myslím nějáké huštění podle potřeby mimo diskuzi a u hummerů by to taky nemuselo být takovým problémem...

  • niky79
    07:47 20.11.2013

    Dobrý den,

    nejsem expert, ale zdá se mi, že ve článku máte jednu chybu. Píšete o "bezdušových" kolech, ale kola bez duše se přece dnes používají normálně, například vaše pneumatika na autě s největší pravděpodobností také nemá duši. Kouknul jsem na originální článek a je to jasné, tam se píše o "airless tire" – takže doslovně o "bez-vzduchových" pneumatikách.

  • Laci
    13:46 19.11.2013

    Odolnost na na povrchu (ukázaném na videu) je jistě nepopíratelnou výhodou, ale zajímalo by mě, jak ty kola vedou ve sněhu, blátu, jemném písku nebo při překonávání vodních překážek.

  • Charlie
    11:52 19.11.2013

    Je to super pro vozítka jako čtykolky a podobně, ale výhoda se může jednoduše změnit v nevýhodu - nejde tomu regulovat tlak, a i Humwee má schopnost na málo únosném terénu podhustit gumy a tak zvýšit kontaktní plochu a rozložit hmotnost.

    Navíc zrovna v tomhle videjku to vypadá že použili opravdu tvrdou směs, ty gumy skoro nekopírují terénní nerovnosti a spíš tak jako skáčou. Kdysi dávno na těch humříkách používali něco mnohem měkčího (možná zas až moc).