Norsko kupuje jihokorejské samohybné houfnice K9
- 27. 12. 2017
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Jihokorejská firma Hanwha Techwin se svou samohybnou houfnicí K9 zaznamenala v Evropě další úspěch. Po Finsku, Estonsku nebo Polsku houfnice K9 objednalo Norsko.
Během studené války v letech 1969 až 1971 norská armáda získala 125 amerických samohybných houfnic M109. V současné době norská armáda aktivně používá 14 těchto houfnic a 42 se v nejasném technickém stavu nachází ve skladech.
V roce 2014 Norsko plánovalo vyřadit všech svých 12 uskladněných samohybných raketometů M270. Po ruské anexi Krymu a související změně bezpečnostního paradigmatu v Evropě si však Norsko raketomety ponechalo a v budoucnu chystá jejich modernizaci.
Nyní čeká norské dělostřelectvo zásadní modernizace – zastaralé houfnice M109 postupně nahradí nejnovější jihokorejské samohybné pásové houfnice K9 ráže 155 mm (52 kalibrů). Dne 20. prosince norské ministerstvo obrany, resp. norská agentura pro obstarávaní vojenského majetku Forsvarsmateriell, podepsala s Hanwha Techwin smlouvu na dodávku 24 houfnic s opcí na dalších 24 kusů. Smlouva se týká i dodávek neupřesněného počtu zásobovacích vozidel K10.
Kontrakt dosahuje výše 1,8 miliardy norských korun (4,67 miliardy Kč). Dodávky houfnic K9 do Norska začnou v roce 2019 a budou dokončeny v roce 2021. Forsvarsmateriell se také dohodl s jihokorejskou firmou na logistické a technické podpoře houfnic po celou dobu jejich životního cyklu a také na vybudování speciálního centra technické podpory u města Bjerkvik.
Hanwha Techwin do technologického centra přesune vybavení, výcvikový materiál a poskytne know-how. Centrum bude podporovat provoz norských K9 a může poskytnout služby i dalším evropským uživatelům K9.
Oslo dalo přednost jihokorejské houfnici před německou PzH 2000 od KMW (Krauss-Maffei Wegmann), francouzskou Caesar (Nexter) a modernizovanou M109 od švýcarské firmy RUAG. Všechny zmíněné houfnice se v roce 2016 účastnily polních testů přímo v Norsku.
Norsko se tak připojilo k Finsku, které v letošním roce objednalo 48 použitých houfnic K9. Polsko pro své houfnice Krab nakoupí 120 podvozků K9. Rovněž Estonsko do roku 2021 dostane 12 nových houfnic K9.
Zajímavé je, že Dánsko, které spolupracuje v oblasti obrany s dalšími skandinávskými zeměmi, koupilo 15 houfnic Caesar na podvozku Tatra 8×8. Dodávky houfnic Caesar mají být zahájeny v roce 2020.
Společná střelba houfnic M109, K55A1 a K9.
Jihokorejská delegace houfnici K9 propagovala v roce 2015 i u českého 13. dělostřeleckého pluku v Jincích. Armáda ČR se ale rozhodla modernizovat houfnice DANA a později koupit nové v ráži 155 mm, s největší pravděpodobností na kolovém podvozku.
Houfnice K9 má bojovou hmotnost 47 tun a obsluhuje ji pět vojáků – velitel, řidič, střelec a dvojčlenná obsluha nabíjení. Se standardní tříštivo-trhavou municí M107 dostřelí na vzdálenost 18 km, s jihokorejskou municí K315 s pomocným raketovým pohonem na vzdálenost větší než 50 km. Podle výrobce je však efektivní vzdálenost palby do 40 km.
Houfnice K9 ze statické pozice zahájí palbu do 30 sekund, z pohybu pak do 60 sekund. Během prvních 15 sekund dokáže vypálit tři projektily, během první minuty šest až osm projektilů. Ustáleně (během hodiny) je schopna každou minutu vypálit dva až tři projektily.
K9 převáží 48 kusů projektilů. Zásobovací vozidlo K10 převáží 107 projektilů a 504 kusů prachových náplní. Rychlost přesunu munice do houfnice K9 je 10 projektilů za minutu.
Pancéřování K9 chrání posádku před průbojnými projektily ráže 14,5 mm. Posáda dokáže také obsluhovat houfnici v biologicky, chemicky nebo nukleárně zamořeném prostředí.
Prodej houfnic K9 do Polska podtrhuje sílící pozice jihokorejských zbrojních podniků, které čím dál lépe dokáží konkurovat svým ruským a americkým protějškům. Jen v roce 2016 Jižní Korea vyvezla zbraně za 8,4 miliardy dolarů, což bylo o 21 % více, než minulý rok.
Zdroj: Defense News
Související články
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
- 05.06.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu
Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu ...
- 24.11.2016
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Kontrakt století: Polsko nakupuje houfnice Krab za miliardy
Polská vláda včera se zástupci polské firmy Huta Stalowa Wola (HSW) podepsala obří kontrakt na ...
- 19.12.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám
Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...
- 28.12.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Nie je to síce ku konkrétnej krajine, ale je tu diskusia o húfniciach, tak jedna info. Či je to len kačica, uvidí sa ...Zobrazit celý příspěvek
Nie je to síce ku konkrétnej krajine, ale je tu diskusia o húfniciach, tak jedna info. Či je to len kačica, uvidí sa neskôr.
https://spravy.pravda.sk/ekono...
https://www.dobrenoviny.sk/c/1... Skrýt celý příspěvekOspravedlňujem sa za OT ale neviem kam to zaradiť:
Viem že bežné delostrelecké systémy v NATO sú 105mm a 155mm. Ale existuje aj niečo medzi nimi? Niečo ako sovietská/ruská 122.Ospravedlňujem sa za OT ale neviem kam to zaradiť:
Viem že bežné delostrelecké systémy v NATO sú 105mm a 155mm. Ale existuje aj niečo medzi nimi? Niečo ako sovietská/ruská 122.Ono využití K9 k výrobě Borsuka je hodně zajímavé. Přeci jen by tak poláci měli v podstatě stejnou podvozkovou platformu. Lehčí na BWP (možná i plavoucí) a těžší která by vycházela ...Zobrazit celý příspěvek
Ono využití K9 k výrobě Borsuka je hodně zajímavé. Přeci jen by tak poláci měli v podstatě stejnou podvozkovou platformu. Lehčí na BWP (možná i plavoucí) a těžší která by vycházela z K9. To by bylo hodně zajímavé. Co si budem povídat, ono nemusí plavat všechno.Skrýt celý příspěvek
RaSe: pokud by jste chtěl podvozek využít jkao MTLB, tak počítejte s tím, že se vždy ukáže někdo komu bude vadit, že to neplave :-D KOLT: u švédů vidím možnou logiku v kolovém ...Zobrazit celý příspěvek
RaSe: pokud by jste chtěl podvozek využít jkao MTLB, tak počítejte s tím, že se vždy ukáže někdo komu bude vadit, že to neplave :-D
KOLT: u švédů vidím možnou logiku v kolovém podovzku na základě možného dostřelu houfnice a slušné sítí více či méně zpevněných cest po kterých se může pohybovat i na sněhové pokrývce.
Ostatně u nás jsem nikde nikdy neměl problém v zimním období projet s tahači T 813 a T 815 také. Může to omezit pohyblivost, ale dostřel na to dnes k dispozici je.
Kusa: to co jsem psal je na základě zkušeností z toho jak se třídil materiál na OVS.Skrýt celý příspěvekTecka Ještě jednou, je reálné, že nové polské BVP si vypůjčí z podvozku K9 některá technologická řešení. Polsko získá výrobou podvozku z K9 patřičné Know-how, tak proč by toho ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka
Ještě jednou, je reálné, že nové polské BVP si vypůjčí z podvozku K9 některá technologická řešení. Polsko získá výrobou podvozku z K9 patřičné Know-how, tak proč by toho neměli využít v případě nového BWP.
Nepíši, že použijí stávající podvozek z K9. To dokonce vylučuji i pro náhradu MT-LB.Skrýt celý příspěvekJirosi, nutná rozhodně není, k zahození také ne. 4. brn je primárně expediční uskupení, které by mělo být schopno vyrazit do akcí různého typu, ať už jako v Mali (COIN ap.) či k ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, nutná rozhodně není, k zahození také ne. 4. brn je primárně expediční uskupení, které by mělo být schopno vyrazit do akcí různého typu, ať už jako v Mali (COIN ap.) či k obraně vnější hranice NATO (třeba do Pobaltí nebo Řecka). Pro první zmíněnou možnost by nám teoreticky stačily tažené houfnice typu M777, třeba jen 6 nebo 12 (+1-2 na výcvik). Ale pro regulérní boj střední či vysoké intenzity je tažená houfnice použitelná velmi omezeně. Pokud bychom měli dva letouny typu KC-390, jsme schopni dělostřeleckou baterii přesunout třeba do onoho Řecka během jednoho dne.Skrýt celý příspěvek
semtam Podwozie k9 nie nadaje się na BVP ,inne założenia konstrukcyjne,prędzej coś takiego: ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
Podwozie k9 nie nadaje się na BVP ,inne założenia konstrukcyjne,prędzej coś takiego: http://www.dziennikzbrojny.pl/... Skrýt celý příspěvekRase Použít podvozek z K9 jako náhradu MT-LB by určitě po úpravách šlo. Jenže by to byla celkem drahá sranda. Podvozek K9 je dimenzován pro houfnici 155mm a to znamená, že pro ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Použít podvozek z K9 jako náhradu MT-LB by určitě po úpravách šlo. Jenže by to byla celkem drahá sranda. Podvozek K9 je dimenzován pro houfnici 155mm a to znamená, že pro víceúčelové vozidlo je to poměrně luxus a zbytečnost. Pro tento účel se spíše hodí podvozek z BVP. Vlastně by vzniklo nové vozidlo technologicky vycházející z podvozku K9.
Co se mi jeví jako reálné je to, že poláci díky výrobě podvozku z K9 pro Krab na tomto značně upraveném podvozku postaví nové BVP. To udělali i Turci.
Ohledně AGM jsem již dlouhou dobu nic neslyšel. Myslím, že ani nebyl někomu přímo nabízen a ani zkoušen.Skrýt celý příspěvekKOLT: A vážně je pro armádu velikosti/zdrojů/velikosti země potřebná letecká přepravitelnost techniky? Protože jestli bych měl na druhý konce světa přesouvat techniku rychlosti 1 ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: A vážně je pro armádu velikosti/zdrojů/velikosti země potřebná letecká přepravitelnost techniky? Protože jestli bych měl na druhý konce světa přesouvat techniku rychlosti 1 kus denně při 24-48 kusech... Není rychlejší ji přepravit jinak?Skrýt celý příspěvek
Původně byl AGM osazen na podvozku MLRS. Osadit ho teoreticky jde na kde co, jen si vývoj zaplatíme. Navíc bychom zaplatili i "zavedení do NATO", protože ho ještě nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Původně byl AGM osazen na podvozku MLRS. Osadit ho teoreticky jde na kde co, jen si vývoj zaplatíme. Navíc bychom zaplatili i "zavedení do NATO", protože ho ještě nikdo nemá.
Asi není sporu o tom, že pro Norsko je pásová houfnice logický krok. Já celkově pro Skandinávii to kolové řešení Archeru moc nechápu, zvlášť s ohledem na použitý stroj (ale jasně, chtěli domácí řešení). Pro naše podmínky je použití pásů plus, nicméně je otázkou zda mít raději o pár houfnic na kolech více nebo o něco méně na pásech. Kdyby to bylo na mě, tak bych pro 4. brn nakoupil lehké kolové houfnice s možností transportu taktickými letadly (ta Eva by se podle mě na trhu skutečně uplatnila), pro 7. mbr pak AGM (nebo aspoň K9 či Kraba) na podvozku nových BVP :-)Skrýt celý příspěvekPokud se nepletu, tak nabíjení není manuální, nýbrž poloautomatické. Což je docela zásadní rozdíl. Sice stále máte člověka či dva "navíc", ale celé je to rychlejší a méně závislé ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se nepletu, tak nabíjení není manuální, nýbrž poloautomatické. Což je docela zásadní rozdíl. Sice stále máte člověka či dva "navíc", ale celé je to rychlejší a méně závislé na fyzickém stavu posádky.
Ony houfnice s plně automatickým nabíjením jako Archer mají nevýhodu, že v případě poruchy s tím moc nenaděláte. Oproti tomu PzH i K9 je možné nabíjet i plně manuálně. Eva to tuším má mít tak, že bude možné použít automat či ruční nabíjení, což je docela zajímavé. Jak to má AGM (a tedy Donar), netuším. Navíc, jak tu nedavno psal MALI, cena tohoto plně automatického systému je poměrně astronomická :-(Skrýt celý příspěvekpetr.svetr:
Donar má upravený podvozek z ASCODu. úplně to samé to tedy není, ale dost podobné. On ten modul AGM jde osadit prakticky na cokolivpetr.svetr:
Donar má upravený podvozek z ASCODu. úplně to samé to tedy není, ale dost podobné. On ten modul AGM jde osadit prakticky na cokolivJsem překvapen,že obsluhu čítá 5 osob a nemá automatické nabíjení! Zvláštní je ,že AS-90,PZ 2000 ,M-109 jsou všechny na jedno brdo. Jsem pouze pro DONAR. Tříčlená obsluha a ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem překvapen,že obsluhu čítá 5 osob a nemá automatické nabíjení! Zvláštní je ,že AS-90,PZ 2000 ,M-109 jsou všechny na jedno brdo.
Jsem pouze pro DONAR. Tříčlená obsluha a autonabiják.
Ale jak píše RASE ,podvozek by se dal použít i pro jiné platformy ,ted si nejsem jist ,ale není podvozek u AJAXU stejný s tím z DONARu?Skrýt celý příspěvekTo Starlight: zajímaly by mě nějaké "průchodnostní kalkulace" terénem těžké samohybné houfnice na pásech x kolech. Jak to třeba měla ČSLA? Na kolech neměla problém mít Danu a RM ...Zobrazit celý příspěvek
To Starlight: zajímaly by mě nějaké "průchodnostní kalkulace" terénem těžké samohybné houfnice na pásech x kolech. Jak to třeba měla ČSLA? Na kolech neměla problém mít Danu a RM vz.70 atd., na pásech měla 122 mm houfnice a nějaký 203 mm kanóny.Skrýt celý příspěvek
Nešlo by ten podvozek z K9 využít jako základ podvozkové platformy, ve stylu MT-LB ? tedy univerzální nosič všeho možného a případně i transportér pěchoty ? Pancéřová ochrana je ...Zobrazit celý příspěvek
Nešlo by ten podvozek z K9 využít jako základ podvozkové platformy, ve stylu MT-LB ? tedy univerzální nosič všeho možného a případně i transportér pěchoty ? Pancéřová ochrana je level 4 dle STANAG, nosnost v pohodě a váha podvozku taky nebude velkáSkrýt celý příspěvek
flanker.jirka : V roce 1991 jsem nastoupil základní vojenskou službu jako nabíječ tanku T55 měřil jsem 180 cm a rozhodně jsem nebyl nejvyšší. Nejhůř na tom byl jeden kolega, který ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka : V roce 1991 jsem nastoupil základní vojenskou službu jako nabíječ tanku T55 měřil jsem 180 cm a rozhodně jsem nebyl nejvyšší. Nejhůř na tom byl jeden kolega, který byl juniorský mistr ČSFR v kulturistice poklopem prolejzal jen s jednou rukou na horu :-) ( no on i dveřmi chodil bokem :-) )Skrýt celý příspěvek
Pár pěkných videí ze zimních zkoušek K-9 Thunder(struck) v Norsku. https://www.youtube.com/watch?... https://www.youtube.com/watch?... Podle autora by ...Zobrazit celý příspěvek
Pár pěkných videí ze zimních zkoušek K-9 Thunder(struck) v Norsku.
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
Podle autora by mu jejich oficiální přejmenování na Thunderstruck vůbec nevadilo.
https://www.youtube.com/watch?...
Z těch videí je snad jasné i každému zatvrzelému stoupenci těžkých kolových samohybných houfnic jako je naše ShKH vz. 77 DANA, že pásové samohybné houfnice mají v průchodnosti těžkým terénem drtivou převahu. Pro země s terénem a klimatem jako je Norsko je to podle mě jasná volba. Tu umocňuje fakt, že mají společnou pozemní hranici s Ruskem, které má také jen pásové ShKH s vysokou průchodností terénem Severní Evropy.
Poznámka: tanky, BVP a ShKH norské armády jdou součástí brigády Brigade Nord. Ta má základny v severním Norsku za polárním kruhem. Jejím prvořadým domácím úkolem je obrana severního křídla NATO. Sekundárním je účast na zahraničních misích. Brigáda má posádky rozmístěné tak, aby chránily severní Norsko a jeho důležité letecké základny, přístavy a populační centra v případě přímého vpádu SSSR/Ruska přes společnou hranici, tak i v případě, že si to invazní síly vezmou zkratkou přes severní Finsko a Švédsko. Brigáda je umístěna tak, aby mohla čelit i případným leteckým a námořním výsadkům s cílem obsadit letecké základny přístavy kriticky důležité ke kontrole Norského a Barentsova moře.
Jako hlavní posila NATO pro tyto oblasti je určeny obojživelné síly americká USMC a britská námořní pěchota, které pravidelně trénují s Nory v této oblasti včetně tanků M1A1 a houfnic M777. USMC má v Norsku velké předsunuté zásoby výzbroje v jeskyních skladech: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Že by v dnešní době řešili úsporu hmotnosti tím, že postaví tank pro osoby menšího vzrůstu je docela úsměvné. To nedělali ani v SSSR, výšku v té době měli průměr ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Že by v dnešní době řešili úsporu hmotnosti tím, že postaví tank pro osoby menšího vzrůstu je docela úsměvné. To nedělali ani v SSSR, výšku v té době měli průměr cca 170 cm. T-72 získala menší profil díky automatu nabíjení a tím pádem získala i menší hmotnost, protože nebylo třeba pancíře pro prostor nabíječe. A do tanku T-72 se vejde člověk aby mohl fungovat cca 190 cm. Normu jakou ty zmiňuješ se asi obšlehla ze sovětských podkladů (není divu, byl tam vyvinut).
Jednoduše vzato, není zde reálný důvod si myslet, že K2 je konstruován jen pro osádku nízkého vzrůstu. Navíc normy pro tanky, jdou často společně s houfnicemi.
Například u nás je stejná výšková hranice jak pro osádky tanků, tak pro obsluhy samohybných děl (vyjma řidičů).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...