Norsko kupuje jihokorejské samohybné houfnice K9

Houfnice K9 jihokorejské armády; větší foto / Republic of Korea Armed Forces; CC BY-SA 2.0 

Jihokorejská firma Hanwha Techwin se svou samohybnou houfnicí K9 zaznamenala v Evropě další úspěch. Po Finsku, Estonsku nebo Polsku houfnice K9 objednalo Norsko.

Během studené války v letech 1969 až 1971 norská armáda získala 125 amerických samohybných houfnic M109. V současné době norská armáda aktivně používá 14 těchto houfnic a 42 se v nejasném technickém stavu nachází ve skladech.

 

 

V roce 2014 Norsko plánovalo vyřadit všech svých 12 uskladněných samohybných raketometů M270. Po ruské anexi Krymu a související změně bezpečnostního paradigmatu v Evropě si však Norsko raketomety ponechalo a v budoucnu chystá jejich modernizaci.
 

Nyní čeká norské dělostřelectvo zásadní modernizace – zastaralé houfnice M109 postupně nahradí nejnovější jihokorejské samohybné pásové houfnice K9 ráže 155 mm (52 kalibrů). Dne 20. prosince norské ministerstvo obrany, resp. norská agentura pro obstarávaní vojenského majetku Forsvarsmateriell, podepsala s Hanwha Techwin smlouvu na dodávku 24 houfnic s opcí na dalších 24 kusů. Smlouva se týká i dodávek neupřesněného počtu zásobovacích vozidel K10.
 

Kontrakt dosahuje výše 1,8 miliardy norských korun (4,67 miliardy Kč). Dodávky houfnic K9 do Norska začnou v roce 2019 a budou dokončeny v roce 2021. Forsvarsmateriell se také dohodl s jihokorejskou firmou na logistické a technické podpoře houfnic po celou dobu jejich životního cyklu a také na vybudování speciálního centra technické podpory u města Bjerkvik. 
 

Hanwha Techwin do technologického centra přesune vybavení, výcvikový materiál a poskytne know-how. Centrum bude podporovat provoz norských K9 a může poskytnout služby i dalším evropským uživatelům K9.

 

Oslo dalo přednost jihokorejské houfnici před německou PzH 2000 od KMW (Krauss-Maffei Wegmann), francouzskou Caesar (Nexter) a modernizovanou M109 od švýcarské firmy RUAG. Všechny zmíněné houfnice se v roce 2016 účastnily polních testů přímo v Norsku.

 

Norsko se tak připojilo k Finsku, které v letošním roce objednalo 48 použitých houfnic K9. Polsko pro své houfnice Krab nakoupí 120 podvozků K9. Rovněž Estonsko do roku 2021 dostane 12 nových houfnic K9.


 

Zajímavé je, že Dánsko, které spolupracuje v oblasti obrany s dalšími skandinávskými zeměmi, koupilo 15 houfnic Caesar na podvozku Tatra 8×8. Dodávky houfnic Caesar mají být zahájeny v roce 2020.

 

Video: Společná střelba houfnic M109, K55A1 a K9.

 

Jihokorejská delegace houfnici K9 propagovala v roce 2015 i u českého 13. dělostřeleckého pluku v Jincích. Armáda ČR se ale rozhodla modernizovat houfnice DANA a později koupit nové v ráži 155 mm, s největší pravděpodobností na kolovém podvozku.
 

Houfnice K9 má bojovou hmotnost 47 tun a obsluhuje ji pět vojáků – velitel, řidič, střelec a dvojčlenná obsluha nabíjení. Se standardní tříštivo-trhavou municí M107 dostřelí na vzdálenost 18 km, s jihokorejskou municí K315 s pomocným raketovým pohonem na vzdálenost větší než 50 km. Podle výrobce je však efektivní vzdálenost palby do 40 km.
 

Houfnice K9 ze statické pozice zahájí palbu do 30 sekund, z pohybu pak do 60 sekund. Během prvních 15 sekund dokáže vypálit tři projektily, během první minuty šest až osm projektilů. Ustáleně (během hodiny) je schopna každou minutu vypálit dva až tři projektily.
 

K9 převáží 48 kusů projektilů. Zásobovací vozidlo K10 převáží 107 projektilů a 504 kusů prachových náplní. Rychlost přesunu munice do houfnice K9 je 10 projektilů za minutu. 
 

Pancéřování K9 chrání posádku před průbojnými projektily ráže 14,5 mm. Posáda dokáže také obsluhovat houfnici v biologicky, chemicky nebo nukleárně zamořeném prostředí.

 

Prodej houfnic K9 do Polska podtrhuje sílící pozice jihokorejských zbrojních podniků, které čím dál lépe dokáží konkurovat svým ruským a americkým protějškům. Jen v roce 2016 Jižní Korea vyvezla zbraně za 8,4 miliardy dolarů, což bylo o 21 % více, než minulý rok.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu ...

Kontrakt století: Polsko nakupuje houfnice Krab za miliardy

Polská vláda včera se zástupci polské firmy Huta Stalowa Wola (HSW) podepsala obří kontrakt na ...

Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám

Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • mikojan29
    08:42 25.01.2018

    Nie je to síce ku konkrétnej krajine, ale je tu diskusia o húfniciach, tak jedna info. Či je to len kačica, uvidí sa neskôr.

    https://spravy.pravda.sk/ekono...

    https://www.dobrenoviny.sk/c/1...

  • Flader
    19:25 06.01.2018

    Ospravedlňujem sa za OT ale neviem kam to zaradiť:

    Viem že bežné delostrelecké systémy v NATO sú 105mm a 155mm. Ale existuje aj niečo medzi nimi? Niečo ako sovietská/ruská 122.

  • Rase
    18:19 29.12.2017

    Ono využití K9 k výrobě Borsuka je hodně zajímavé. Přeci jen by tak poláci měli v podstatě stejnou podvozkovou platformu. Lehčí na BWP (možná i plavoucí) a těžší která by vycházela z K9. To by bylo hodně zajímavé. Co si budem povídat, ono nemusí plavat všechno.

  • flanker.jirka
    16:41 28.12.2017

    RaSe: pokud by jste chtěl podvozek využít jkao MTLB, tak počítejte s tím, že se vždy ukáže někdo komu bude vadit, že to neplave :-D

    KOLT: u švédů vidím možnou logiku v kolovém podovzku na základě možného dostřelu houfnice a slušné sítí více či méně zpevněných cest po kterých se může pohybovat i na sněhové pokrývce.
    Ostatně u nás jsem nikde nikdy neměl problém v zimním období projet s tahači T 813 a T 815 také. Může to omezit pohyblivost, ale dostřel na to dnes k dispozici je.

    Kusa: to co jsem psal je na základě zkušeností z toho jak se třídil materiál na OVS.

  • Tecka
    15:21 28.12.2017

    semtam
    ...a to co innego...na przykład zautomatyzowana (zrobotyzowana) linia do spawania kadłubów k9PL i Borsuka

  • semtam
    15:10 28.12.2017

    Tecka

    Ještě jednou, je reálné, že nové polské BVP si vypůjčí z podvozku K9 některá technologická řešení. Polsko získá výrobou podvozku z K9 patřičné Know-how, tak proč by toho neměli využít v případě nového BWP.

    Nepíši, že použijí stávající podvozek z K9. To dokonce vylučuji i pro náhradu MT-LB.

  • KOLT
    14:57 28.12.2017

    Jirosi, nutná rozhodně není, k zahození také ne. 4. brn je primárně expediční uskupení, které by mělo být schopno vyrazit do akcí různého typu, ať už jako v Mali (COIN ap.) či k obraně vnější hranice NATO (třeba do Pobaltí nebo Řecka). Pro první zmíněnou možnost by nám teoreticky stačily tažené houfnice typu M777, třeba jen 6 nebo 12 (+1-2 na výcvik). Ale pro regulérní boj střední či vysoké intenzity je tažená houfnice použitelná velmi omezeně. Pokud bychom měli dva letouny typu KC-390, jsme schopni dělostřeleckou baterii přesunout třeba do onoho Řecka během jednoho dne.

  • Tecka
    14:56 28.12.2017

    semtam
    Podwozie k9 nie nadaje się na BVP ,inne założenia konstrukcyjne,prędzej coś takiego: http://www.dziennikzbrojny.pl/...

  • semtam
    14:46 28.12.2017

    Rase

    Použít podvozek z K9 jako náhradu MT-LB by určitě po úpravách šlo. Jenže by to byla celkem drahá sranda. Podvozek K9 je dimenzován pro houfnici 155mm a to znamená, že pro víceúčelové vozidlo je to poměrně luxus a zbytečnost. Pro tento účel se spíše hodí podvozek z BVP. Vlastně by vzniklo nové vozidlo technologicky vycházející z podvozku K9.
    Co se mi jeví jako reálné je to, že poláci díky výrobě podvozku z K9 pro Krab na tomto značně upraveném podvozku postaví nové BVP. To udělali i Turci.

    Ohledně AGM jsem již dlouhou dobu nic neslyšel. Myslím, že ani nebyl někomu přímo nabízen a ani zkoušen.

  • Jirosi
    13:21 28.12.2017

    KOLT: A vážně je pro armádu velikosti/zdrojů/velikosti země potřebná letecká přepravitelnost techniky? Protože jestli bych měl na druhý konce světa přesouvat techniku rychlosti 1 kus denně při 24-48 kusech... Není rychlejší ji přepravit jinak?

  • KOLT
    12:37 28.12.2017

    Původně byl AGM osazen na podvozku MLRS. Osadit ho teoreticky jde na kde co, jen si vývoj zaplatíme. Navíc bychom zaplatili i "zavedení do NATO", protože ho ještě nikdo nemá.

    Asi není sporu o tom, že pro Norsko je pásová houfnice logický krok. Já celkově pro Skandinávii to kolové řešení Archeru moc nechápu, zvlášť s ohledem na použitý stroj (ale jasně, chtěli domácí řešení). Pro naše podmínky je použití pásů plus, nicméně je otázkou zda mít raději o pár houfnic na kolech více nebo o něco méně na pásech. Kdyby to bylo na mě, tak bych pro 4. brn nakoupil lehké kolové houfnice s možností transportu taktickými letadly (ta Eva by se podle mě na trhu skutečně uplatnila), pro 7. mbr pak AGM (nebo aspoň K9 či Kraba) na podvozku nových BVP :-)

  • KOLT
    12:28 28.12.2017

    Pokud se nepletu, tak nabíjení není manuální, nýbrž poloautomatické. Což je docela zásadní rozdíl. Sice stále máte člověka či dva "navíc", ale celé je to rychlejší a méně závislé na fyzickém stavu posádky.

    Ony houfnice s plně automatickým nabíjením jako Archer mají nevýhodu, že v případě poruchy s tím moc nenaděláte. Oproti tomu PzH i K9 je možné nabíjet i plně manuálně. Eva to tuším má mít tak, že bude možné použít automat či ruční nabíjení, což je docela zajímavé. Jak to má AGM (a tedy Donar), netuším. Navíc, jak tu nedavno psal MALI, cena tohoto plně automatického systému je poměrně astronomická :-(

  • Rase
    12:20 28.12.2017

    petr.svetr:
    Donar má upravený podvozek z ASCODu. úplně to samé to tedy není, ale dost podobné. On ten modul AGM jde osadit prakticky na cokoliv

  • petr.svetr
    12:10 28.12.2017

    Jsem překvapen,že obsluhu čítá 5 osob a nemá automatické nabíjení! Zvláštní je ,že AS-90,PZ 2000 ,M-109 jsou všechny na jedno brdo.

    Jsem pouze pro DONAR. Tříčlená obsluha a autonabiják.

    Ale jak píše RASE ,podvozek by se dal použít i pro jiné platformy ,ted si nejsem jist ,ale není podvozek u AJAXU stejný s tím z DONARu?

  • Trener
    11:31 28.12.2017

    To Starlight: zajímaly by mě nějaké "průchodnostní kalkulace" terénem těžké samohybné houfnice na pásech x kolech. Jak to třeba měla ČSLA? Na kolech neměla problém mít Danu a RM vz.70 atd., na pásech měla 122 mm houfnice a nějaký 203 mm kanóny.

  • Rase
    11:21 28.12.2017

    Nešlo by ten podvozek z K9 využít jako základ podvozkové platformy, ve stylu MT-LB ? tedy univerzální nosič všeho možného a případně i transportér pěchoty ? Pancéřová ochrana je level 4 dle STANAG, nosnost v pohodě a váha podvozku taky nebude velká

  • Kusa
    10:56 28.12.2017

    flanker.jirka : V roce 1991 jsem nastoupil základní vojenskou službu jako nabíječ tanku T55 měřil jsem 180 cm a rozhodně jsem nebyl nejvyšší. Nejhůř na tom byl jeden kolega, který byl juniorský mistr ČSFR v kulturistice poklopem prolejzal jen s jednou rukou na horu :-) ( no on i dveřmi chodil bokem :-) )

  • Starlight
    23:23 27.12.2017

    Pár pěkných videí ze zimních zkoušek K-9 Thunder(struck) v Norsku.

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Podle autora by mu jejich oficiální přejmenování na Thunderstruck vůbec nevadilo.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Z těch videí je snad jasné i každému zatvrzelému stoupenci těžkých kolových samohybných houfnic jako je naše ShKH vz. 77 DANA, že pásové samohybné houfnice mají v průchodnosti těžkým terénem drtivou převahu. Pro země s terénem a klimatem jako je Norsko je to podle mě jasná volba. Tu umocňuje fakt, že mají společnou pozemní hranici s Ruskem, které má také jen pásové ShKH s vysokou průchodností terénem Severní Evropy.


    Poznámka: tanky, BVP a ShKH norské armády jdou součástí brigády Brigade Nord. Ta má základny v severním Norsku za polárním kruhem. Jejím prvořadým domácím úkolem je obrana severního křídla NATO. Sekundárním je účast na zahraničních misích. Brigáda má posádky rozmístěné tak, aby chránily severní Norsko a jeho důležité letecké základny, přístavy a populační centra v případě přímého vpádu SSSR/Ruska přes společnou hranici, tak i v případě, že si to invazní síly vezmou zkratkou přes severní Finsko a Švédsko. Brigáda je umístěna tak, aby mohla čelit i případným leteckým a námořním výsadkům s cílem obsadit letecké základny přístavy kriticky důležité ke kontrole Norského a Barentsova moře.


    Jako hlavní posila NATO pro tyto oblasti je určeny obojživelné síly americká USMC a britská námořní pěchota, které pravidelně trénují s Nory v této oblasti včetně tanků M1A1 a houfnic M777. USMC má v Norsku velké předsunuté zásoby výzbroje v jeskyních skladech: https://www.youtube.com/watch?...

  • semtam
    22:11 27.12.2017

    flanker.jirka

    Že by v dnešní době řešili úsporu hmotnosti tím, že postaví tank pro osoby menšího vzrůstu je docela úsměvné. To nedělali ani v SSSR, výšku v té době měli průměr cca 170 cm. T-72 získala menší profil díky automatu nabíjení a tím pádem získala i menší hmotnost, protože nebylo třeba pancíře pro prostor nabíječe. A do tanku T-72 se vejde člověk aby mohl fungovat cca 190 cm. Normu jakou ty zmiňuješ se asi obšlehla ze sovětských podkladů (není divu, byl tam vyvinut).

    Jednoduše vzato, není zde reálný důvod si myslet, že K2 je konstruován jen pro osádku nízkého vzrůstu. Navíc normy pro tanky, jdou často společně s houfnicemi.

    Například u nás je stejná výšková hranice jak pro osádky tanků, tak pro obsluhy samohybných děl (vyjma řidičů).

  • flanker.jirka
    21:46 27.12.2017

    semtam: ani tak nemusí jít o hraní si na centimetry, ale o úsporu hmotnosti při nízké siluetě pro MBT.

  • flanker.jirka
    21:44 27.12.2017

    semtam: původní předpis k tanků T 72 uváděl 170 cm, jak to je u verze M nebo po úpravách M4CZ nevím.
    Je pravdou že může být více limitující obvod pasu :-)
    U letectva mají limity z důvodu parametrů vystřelovacích sedaček a možnosti kokpitu ve spojení s regulací sedaček a výšky oči v sedu, skrze zaměřovače.

  • semtam
    21:13 27.12.2017

    flanker.jirka

    K tankistům je požadována výška 155 až 180 cm (nejsem si jist, je i možné, že posunuli na 185cm). Je mi známo, že v Přáslavicích slouží dokonce i vyšší vojáci.

    Ona často limitovaná výška pro různé druhy vojsk ne vždy souvisí s tím, že by se voják do něčeho nevešel, ale oděvy se vyrábí jen v některých velikostech (potápěči, apod.)

    K věci, to že by si korejská technika hrála na lovce centimetrů nemá velké opodstatnění. Samozřejmě, že nejlepší je vidět na živo, ale i při video-prezentacích je vidět, že obsluha má prostoru dost.

  • flanker.jirka
    20:48 27.12.2017

    semtam: četl jsem to v angličtině, pár let zpět. Co si pamatuji u nás tak se odvedenci k tankům řešili s výškou také, do 175 cm T 55 a do 170 cm T 72. Jak to nyní řeší u "profiků" nevím, ale nepředpokládáme, že by tam sloužili čahouni.

    RaSe: K9 není K2, rozdíl v rozměrech je asi patrný pro každého.

  • Rase
    19:57 27.12.2017

    Vzhledem k tomu, že K9 byly zkoušeny u nemála evropských armád a některé je dokonce zavedly do výzbroje (norové, estonci, finové, turci) tak místa je v nich očividně dost. Přeci jen Norové nejsou zrovna malí vzrůstem (spíš naopak) a poláci nakoupili podvozky z K9. Rozhodně tam tedy nebude málo místa. Ještě mě napadlo, že když má K9 motor v přední části, tak by musela být použita osádková věž, ale výhoda je v tom, že v případě zvýšení korby, by mohlo fungovat i jako transportér pěchoty (případně jako ruský T-15).

  • semtam
    19:48 27.12.2017

    flanker.jirka

    Myslím, že údajná informace ohledně 165cm je hodna bulváru. Jihokorejští muži rostou jak z vody :). Ve Východní Asii je dlouhodobě známo to, že populace je stále vyšší.

    Zde přehled výšky obyvatelstva. Pro Koreu je průměr pro muže cca 175 cm.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • flanker.jirka
    19:39 27.12.2017

    Chartu: můžeš klidně vyměnit obrázek Gripena za jihokorejský FA 50 ;-)

    RaSe: k tankům K2 snad jen poznámku na omezení výšky postav obsluhy. Údajně je stavěn pro borce se vzrůstem do 165 cm.
    Problém v korejských zbraních nevidím, jsou funkční a to postačuje, třeba si na ně postaví další linku v Nošovicích.

  • Rase
    19:12 27.12.2017

    Z našeho pohledu je klíčové, že roku 2015 propagovala Jihokorejská delegace houfnice K9 i u českého 13. dělostřeleckého pluku v Jincích. V září 2017 uzavřela Korea a ČR dohody o rozšíří spolupráci v obranném průmyslu. Podle jihokorejských vládních kruhů se očekává, že země zahájí v blízké budoucnosti jednání o konkrétních oblastech spolupráce. Mimo jiné projednají také možný prodej jihokorejských samohybných houfnic K9 Thunder české armádě (!)

  • Charfi
    18:45 27.12.2017

    Nikde není ani zmínka o tom, že by se mělo jednat o použité K9. Naopak i na norských stránkách všude píší "nové houfnice", což samozřejmě není důkaz, protože to může být nově pouze v jejich službách, ale s velkou pravděpodobností to nové je. Cena 3,2 miliardy NOK (necelých 9 miliard Kč) za 24 houfnic i se všema dalšíma nákladama není zrovna nízká. Finové za svých 48 ojetých K9, podle toho co jsem našel, zaplatili 146 milionu euro (kolem 3,5 miliardy Kč). To je myslím dost vypovídající. Kdyby šlo o ČR, tak bych tomu možná i věřil, že nakupujeme poloviční počet ojetý techniky za trojnásobnou cenu... :D Ale navíc Norové ojetou techniku nekupujou, protože to nemají z finančního hlediska prostě zapotřebí.

  • PavolR
    18:30 27.12.2017

    Rase:
    Pre troch členov posádky v jednom priestore sa nikdy nedávajú tri poklopy, bez ohľadu na to, či sú vo veži, alebo v korbe.

    Mimochodom - vežu Diany by malo byť možné relatívne ľahko umiestniť na akýkoľvek podvozok, nielen ten, na ktorom bola predstavená. Hoci aj na K9 alebo nejaké T-čko.

  • Rase
    18:27 27.12.2017

    ještě dodám, že K9 má balistickou odolnost na level 4 dle STANAG (14.5×114mm AP atd.) což je docela slušné. Puma má čelně level 5 ale i tak je to docela zajímavé.

  • Rase
    18:11 27.12.2017

    semtam:
    na Estonce jsem zapomněl, tak uvidíme - patrně tedy nové i pro Nory..
    skelet nakousl možnost využít podvozek K9 pro ono vozidlo palebné podpory (jak furt chceme na podvozku BVP). Osobně si myslím že je to hodně zajímavý nápad. pancéřování sice není jako u tanku, ale asi lepší než u BVP. Nosnost je ale v pohodě i na stotřicítku a víc, hmotnost korby je příznivá a vozidlo je dostatečně široké, aby se vedle sebe vlezly i tři poklopy - případně použít osádkovou věž od Cockerill nebo RUAG.

  • semtam
    17:57 27.12.2017

    Rase

    Předražená hloupost? U typů jako M109 či PzH2000 je otázka. Ale u K9 si rozhodně nemyslím. Korea nenabízí primárně použité houfnice. Estonsko dostane houfnice nové. Jediná země u které jsme si jisti, že dostane houfnice použité je Finsko. Zajímavé na tom je, že zrovna Estonsko získá houfnice nové. Obě země jak Estonsko tak Finsko jsou známy akvizicí použité techniky...

  • Tecka
    17:55 27.12.2017

    Rase
    Też tak myśle ,podwozie ma extra APU a polska wieża jest napewno droższa

  • Rase
    17:47 27.12.2017

    semtam:
    no právě, to sem mi nikde nepodařilo zjistit. Obávám se, že nakupovat fungl nové K9, PzH2000 nebo M109 je předražená hloupost. Pokud jde o tanky K2, tak ty jsou otázkou. Přeci jen výroba nejde moc rychle a zatím jsem si nevšiml, že by je někomu nabízeli. Asi mají dost práce stihnou zakázku pro vlastní armádu. Korejci určitě můžou pomoct navrhnout nový tank přesně dle zadání evropského státu. Turkům v podstatě navrhli Altay. Polákům by tak klidně mohli navrhnout nějaký jiný - klidně ho nazývejme "Husarz". Zrovna u Poláků bych ale čekal spíš že něco ukuchtí s Ukrajinci. nějaký poevropštěný T-84 Oplot-M

    Tecka:
    asi ano. Přeci jen Korejci nabízejí v Evropě primárně použité houfnice. Polský krab má sice stejný podvozek (nový) ale rovněž novou věž a samotnou houfnici. Troufám si tedy říct, že korejci přišli s nižší cenou.

  • Tecka
    17:33 27.12.2017

    Rase
    Wersja koreańska jest tańsza od Kraba ?

  • Tecka
    17:32 27.12.2017

    Pytanie do Lukas
    Odbieram to jako plotkę ale słychać,ze Koreańczycy chcą nam zaproponować K2 ...możesz to skomentować?

  • semtam
    17:29 27.12.2017

    Rase

    Byl bych opatrnější, nevíme zda obdrží nové či použité.

  • semtam
    17:23 27.12.2017

    Charfi

    Pokud se plány AČR ohledně dělostřelectva se naplní. Tak armáda bude disponovat 33 modernizovanými houfnicemi DANA a pořídí 17 houfnic ráže 155 mm.

    Dle mého názoru by nejlepší volbou pro houfnice ráže byly houfnice K9. I přes to, že by jsme nevyužili podvozek Tatry.
    Počet 17 kusů se může zdát malý a také je. Do budoucna by bylo ekonomicky výhodné, kdyby jsme postupně objednávali malé počty K9.

    A co se týká náhrady tanků T-72M4CZ jestliže nebudou omlazeny. Myslím, že vhodnými kandidáty by mohli být vámi zmíněné K2 či T-84 upravený dle požadavků AČR.

    S tím souvisí i pravděpodobná poptávka zemí Evropy (EU a NATO) po novém tanku. Leopard 2 je prakticky dostupný jen novovýroba a nový evropský tank bude společně s novým Leo 2 nákladný.
    Dle mého názoru bude v Evropě poptávka po dostupném tanku s dobrými parametry. Nyní se v Evropě, když nepočítáme tanky T-90 a T-84 žádný takovýto typ nenachází. Prostor proto budou mít možná znovu Korea jak již nyní ukazuje její úspěch u houfnic.

    Ani bych se nedivil, kdyby nějaká menší evropská země začala spolupracovat s Ukrajinou či Srbskem a začala vyvíjet nový tank.

  • Rase
    17:15 27.12.2017

    Flader:
    Krab už byl nabízen i Dánům (!) jak vážně to ale mysleli, to netuším.

    U PzH jde o to, že Němci je už taky neprodávají za cenu šrotu, ale rozhodli se je držet ve vlastních armádních skladech (víc než bylo v plánu). Tedy stejný případ jako s tanky leopard 2. Je klidně možné, že Norům nabídli jen nové. Pak je tedy ojetá K9 mnohem lepší - ale primárně kvůli ceně. Pokud nabídli nové K9, tak by Norsko bylo první stát v Evropě, který by chtěl nové (všichni mají ojeté) tak očekávám že šli levnější cestou - byť zrovna norové mají peníze na cokoliv. konstrukčně ale K9 opravdu není nic zvláštního - taky vychází z Paladina.

    Charfi:
    mě se K2 taky líbí, ale je to tank konvenční konstrukce. V podstatě takový Leclerc. Výhodu vidím hlavně v tom, že věž je dělaná tak, aby zvládla krok stodvacítky i kanón větší ráže - tuším že až 140 mm - šla by osadit třeba i ona stotřicítka (jednou).

  • Tecka
    16:52 27.12.2017

    Charfi
    Nie mają takich obaw ,bo będą produkowane w HSW, jest stosowna umowa o współpracy na rynku europejskim ;)

  • Trener
    16:42 27.12.2017

    Jižní Korea, protože zde hrozí pernamentní hrozba ze severu, potřebuje mít hodně vojenské techniky a tu je lepší vyrábět, než dovážet. A když uspokojí potřeby své armády, může směle vyvážet - a cena jde pořád dolů. V Evropě tohle moc nehrozí.

  • Charfi
    16:32 27.12.2017

    Clanek: Norská armáda nestojí na těžkých mechanizovaných jednotkach. Tohle pro ně není priorita.

  • Charfi
    16:24 27.12.2017

    Rázem se ten K2 black panther už nezdá tak exotickej. Když tyhle všechny státy se nebojí dodávek náhradních dílů pro K9 přes půl planety, možná by jsme se toho ani my nemuseli bát u K2. Nehledě na to, že je tu velkej potenciál a stejně jako je to u K9, tak i K2 by se postupně mohl rozšířit i do dalších států v Evropě. 55 tun, tři členové posádky... hodně se mi líbí. Zajímalo by mě porovnání s Leopardem.

  • Clanek
    16:20 27.12.2017

    Jsem jediny komu porizeni nizkych desitek kusu u podobne techniky (zaradme tam jeste MBT) pripada kdyz ne rovnou vtipne tak minimalne zvlastni? Cast toho bude porouchana, cast bude prochazet pravidelnym servisem a Norsko, zeme o vic nez 300tis km2 bude mit v jeden moment k dispozici kolik, 15 del? Budto to vzhledem ke geografii a dalsim podminkam neni priorita cislo 1, nebo i na rope lezici Norsko presedlava na "udrzovaci pocty".
    Nejak si nedovedu predstavit jakou bojovou hodnotu a pridanou hodnotu k obrane vlasti muze mit takto nizky pocet techniky, at uz norskych K9, ceskych T-72 nebo dalsich (NATO je podobnych prikladu bohuzel plne).

  • semtam
    15:41 27.12.2017

    Není tomu tak dávno, když na AN běžela diskuze ohledně toho, že kupovat zbraně mimo USA a Evropu je blbost kvůli zásobování náhradními díly. Nyní se pro korejskou techniku rozhodli 4 země, můžeme s přimhouřenýma očima připočítat i Turecko.

    Popravdě se pořizovatelům korejských houfnic nedivím a jejich pořízení považuji za racionální.

    K9 co se týče technické stránky je houfnice klasického uspořádání a její parametry jsou na velmi slušné úrovni. Nepatří mezi absolutní hig-tech špičku a proto její provoz je co se týče nákladů nižší. Oproti konkurenci je znát nižší pořizovací cena.

    Navíc pro evropské země může být lákadlem také to, že nepochází z EU či USA. Při použití, které by nevyhovovalo čelním zemí EU nebo USA by se mohlo stát, že houfnice by nedostávali patřičnou technickou podporu.

    A ohledně AČR, nejsem si jist. Neměla AČR v plánu mimo modernizace DANY pořízení 18 houfnic ráže 155mm?

  • flanker.jirka
    15:16 27.12.2017

    Flader, Skelet: každopádně Norsko dělalo polní testy, tak se asi v něčem liší, pokud nerozhodla pouze ekonomie díky rozdílu v ceně oproti PZH 2000, koukám, že je ta houfnice o 9 tun lehčí než PZH (47t vs 56t). Otázkou je, zda by vyšší cena PZH znamenala efekt i v případě činnosti houfnice. Nutné je dodat, že by měli při výběru PZH obdobný podvozek - tím i logistiku - jako u jejich Leopardů a i to zřejmě nestačilo.

  • skelet
    14:46 27.12.2017

    Ale přeháníš.. PzH2000 má na svém kontě dost exportů.

  • Flader
    14:37 27.12.2017

    To nie je preháňanie, to je len konštatovanie. Pri húfniciach na kolesovom podvozku je situácia iná. Tam si naozaj je z čoho vyberať.

  • skelet
    14:32 27.12.2017

    netřeba tolik přehánět, opět :D

  • Flader
    14:28 27.12.2017

    Len evidentne niečo v tej ponuke chýba keď európsky používatelia radšej kupujú ťažkú výzbroj na druhom konci sveta.

Stránka 1 z 2