Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

-
29. 5. 2015
-
86 komentářů
-
Jan Grohmann
Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).
Ve výzbroji švédského letectva se nalézá 72 cvičných proudových letadel Saab 105, z toho je ale pouze 35 v letuschopném stavu. Mimo Švédsko letadla Saab 105 létají také v rakouském vojenském letectvu.
Letadlo Saab 105 se poprvé dostalo do vzduchu již v roce 1963. Švédové letadlo zavedli do výzbroje v roce 1967, výroba pak běžela až do roku 1972. V současné době je tak nejstarším strojům téměř 50 let.
Již za pár let stroje Saab 105 nahradí ve švédském letectvu nový cvičný stroj. Na konci dubna švédská agentura FMV poslala žádost o informace RFI (Request For Information) vybraným výrobcům cvičných letadel.
Švédové poptávají nová cvičná letadla, s cílem zajistit základní a pokročilý výcvik vojenským pilotům až do roku 2040. Součástí objednávky bude i kompletní výcvikové a školící pozemní zázemí, včetně simulátorů.
Výrobci mají vypracovat komplexní vojenský letecký výcvikový systém MFTS (Military Flying Training System) pro švédské letectvo. Švédové požadují po systému MFTS 8000 letových hodin a 3000 hodin na simulátorech ročně. Možný je nárůst o 10 % u letových hodin a 30 % u hodin na simulátorech.
MFTS může tvořit jeden nebo dva typy letounu - pro základní a pokročilý výcvik. Pro základní výcvik je po cvičném letadle požadován dostup 6000 m a cestovní rychlost 425 km/h ve výšce 4500 m. Pro pokročilý výcvik pak cestovní rychlost Mach 0,65 ve výšce 7600 m a 555 km/h ve výšce 300 m.
„Pokročilý cvičný letoun musí mít taktické displeje inspirované letadly čtvrté a páté generace na obou sedadlech," stojí v tiskové zprávě FMV. Letoun musí také zajistit simulovaný výcvik použití radaru a zbraňových systémů.
Uzávěrka pro poslání nabídek končí 1. července letošního roku. V nabídce je nutné uvést mimo jiné počty/typy letadel, odhad prodejní ceny a náklady za provoz letadel po celý životní cyklus.
Uzavření smlouvy s výhercem soutěže se očekává na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Dodávky letadel jsou naplánovány na rok 2018 nebo 2019. Dosažení plných operačních schopností výcvikového systému MFTS se očekává v roce 2022.
Zdroj: Flight Global
Související články
Gripen NG: Saab a Embraer společně
Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...
-
14.07.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
-
18.07.2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
-
21.07.2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3
Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak ...
-
04.09.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Odkaz na info k ofsetovym programom v ramci nakupu F16 v Polsku. http://dziennikzbrojny.pl/aktu... prenos ...Zobrazit celý příspěvek
Odkaz na info k ofsetovym programom v ramci nakupu F16 v Polsku.
http://dziennikzbrojny.pl/aktu...
prenos servisnych a modernizacnych kapacit k F16 v ramci offsetovych programov smeroval do WZL 2 (podvozok, elektricke a hydraulicke systemy) a WZL 4 (motory).Skrýt celý příspěvekvelmi zalezi na metodike vypoctu ceny: je moznost zahrnut uz obstaravaciu cenu (cena / predpokladana zivotnost) = co je Total Cost of Ownership (dohromady s doleuvedenymi ...Zobrazit celý příspěvek
velmi zalezi na metodike vypoctu ceny:
je moznost zahrnut uz obstaravaciu cenu (cena / predpokladana zivotnost) = co je Total Cost of Ownership (dohromady s doleuvedenymi polozkami)
je mozne zahrnut naklady na modifikacie (ako sa zda ze je v udajov v Time)
je mozne zahrnut naklady na nahradne diely, opravy za zvolene obdobie
alebo
je mozne zahrnut len zakladne naklady ako su bezne prehliadky, palivo, maziva atd.Skrýt celý příspěvekCo se týká nákladů na letovou hodinu na internetu kolují takovéto ceny: -F22: $61, 000 -F-35A: $31, 000 -Gripen C: $4 700 -Gripen E: odhad $5 000 -F-16: $7 ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týká nákladů na letovou hodinu na internetu kolují takovéto ceny:
-F22: $61, 000
-F-35A: $31, 000
-Gripen C: $4 700
-Gripen E: odhad $5 000
-F-16: $7 7000
-Typhoon: $18, 000
-Rafale C: $16, 500
-F/A-18E/F Super Hornet: $11, 000
-Su-30 MK: $12 000
Jiné ceny jsou zde (např. u F-16 se o dost liší):
http://nation.time.com/2013/04... Skrýt celý příspěvekno a teď bychom ještě potřebovali vědět, kolik stojí provoz (v položkách - servis, upgrade, palivo atd.)...nebo alespoň zhruba poměr ceny stroje ku provozu u různých typů....
no a teď bychom ještě potřebovali vědět, kolik stojí provoz (v položkách - servis, upgrade, palivo atd.)...nebo alespoň zhruba poměr ceny stroje ku provozu u různých typů....
len mala kalkulacia na ilustraciu (neda sa samozrejme exaktne porovnat): Polske F16 (2003) 48 ks pri cene kontraktu 3,12 mld Eur = 65 mil. Eur / kus konkurencna ponuka SAABu ...Zobrazit celý příspěvek
len mala kalkulacia na ilustraciu (neda sa samozrejme exaktne porovnat):
Polske F16 (2003)
48 ks pri cene kontraktu 3,12 mld Eur = 65 mil. Eur / kus
konkurencna ponuka SAABu udajne priblizne rovnaka
Najom 14 JAS Gripen na 10 rokov (2004)
14 ks pri cene 600 mil Eur (kurz 4/2004) = 43 mil. Eur / kusSkrýt celý příspěvekLukas: diky za info. nevies nahodou ci ziskalo polsko v ramci kontraktu F16 aj prenos technologii a know how ako napr. schopnost servisovat urcite systemy, integrovat vlastne ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: diky za info.
nevies nahodou ci ziskalo polsko v ramci kontraktu F16 aj prenos technologii a know how ako napr. schopnost servisovat urcite systemy, integrovat vlastne zbranove systemy a pod.?Skrýt celý příspěvekMossback: Výborně, děkuji! Jinými slovy je můžeme použít na všechno podstatné (ČR, NATO, OSN). Jecchus: Teď jste uhodil hřebíček na hlavičku :-) Stokrát opakovaná lež se přece ...Zobrazit celý příspěvek
Mossback: Výborně, děkuji! Jinými slovy je můžeme použít na všechno podstatné (ČR, NATO, OSN).
Jecchus: Teď jste uhodil hřebíček na hlavičku :-) Stokrát opakovaná lež se přece stává pravdou...Skrýt celý příspěvekpet.rok - teraz nie mam (ale może znajde) Wiem tylko, że jest problem z silnikami do MiG 29 - wojsko kupuje je przez "pośrednikow" i są drogie. (nawet 3-4 razy droższe niż "od ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok - teraz nie mam (ale może znajde)
Wiem tylko, że jest problem z silnikami do MiG 29 - wojsko kupuje je przez "pośrednikow" i są drogie. (nawet 3-4 razy droższe niż "od producenta")
Z drugiej strony mamy WZL-2 (Bydgoszcz) gdzie MiGi mają servis...
Trzeba pamiętać, że inna jest eksploatacja
piloci F-16 latają naprawdę dużo...
na MiG 29 mniej...
Największym problemem MiG 29 to brak uzbrojenia (kończą sie resursy), oraz "niepewne" źródło części...
Podobno nasz MON rozmawia z OSSR w sprawie słowackich MiG 29 (zapewne na części...)
Gdyby ktoś 10 lat temu miał odwage i zintegrował MiG 29 z zachodnimi pociskami na podczerwień np. MICA (+ nowy termonamiernik) to nawet sensowny myśliwec przechwytujący by był...Skrýt celý příspěvekKOLT: Takhle to vypadalo podle smlouvy z roku 2004: Kontrakt komplexního systému JAS-39 Gripen obsahuje: -12 nových jednomístných letounů JAS-39 Gripen verze C - 2 nové ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: Takhle to vypadalo podle smlouvy z roku 2004:
Kontrakt komplexního systému JAS-39 Gripen obsahuje:
-12 nových jednomístných letounů JAS-39 Gripen verze C
- 2 nové dvoumístné letouny JAS-39 Gripen verze D
- víceúčelový letový simulátor
- systém plánování misí
- vybavení pilotů
- kompletní technické zabezpečení letounů
- výcvik létajícího a pozemního personálu
Na základě smlouvy bude švédská strana dodávat veškeré náhradní díly a další logistické zabezpečení pro bezproblémový provoz letounů po dobu 10 let. Celková cena kontraktu je 19,650 miliard korun.
Využití nových letounů:
- obrana ČR v míru i ve válce (NATINEADS - ochrana vzdušného prostoru ČR, RENEGADE - odvrácení případných teroristických útoků ze vzduchu)
- výkon povinností plynoucích z členství v NATO
- výkon operací, které jsou v souladu s Chartou OSN
- účast na vojenských cvičeních, výstavách, leteckých přehlídkách
Tady je to formálně: http://www.epravo.cz/top/zakon... Skrýt celý příspěvekPolska chce być mocarstwem? Polska ma dobre stosunki z USA? Dobre żarty Panowie :D Nasze "relacje" z USA doskonale widać w przetargu na śmigłowce... Zobaczcie jak SAC ...Zobrazit celý příspěvek
Polska chce być mocarstwem?
Polska ma dobre stosunki z USA?
Dobre żarty Panowie :D
Nasze "relacje" z USA doskonale widać w przetargu na śmigłowce...
Zobaczcie jak SAC potraktował MON - dostkonale wiedzial, że S-70i nie spełnia wymagań wojska - ale i tak wystawił S-70i - bo "głupi Polacy kupią"...
No i zaskoczenie...
U nas sytuacja jest prosta - najlepszym sojusznikeim jest armia i flota...
Czy tego chcemy czy nie musimy inwestowac w armie - bo jesteśmy między Niemcami a Rosją...
I nic tu nie ma z jakiś "impertialistycznych" fantazji - które w Polsce są marginalne...
I nie zgodzie sie ze u nas jest tak "super" i że lepsza polityka jest.
U nas po prostu więcej osob sie tym interesuje...
W Polsce żaden poważny polityk nie powie ze chce zmniejszyć wydatki na wojsko... (Bo wie, że wyborcy nie chcą tego usłyszeć...)
Moim zdaniem dobrze że ACR ma Gripeny ale
- za mało maszyn - powinno być ok 30.
- nie lepiej było kupic na kredyt? (ile zapłaciliście?)Skrýt celý příspěvekNesher: Nemáte prosím odkaz na stránky, kde by bylo laikovi srozumitelně napsané, co nám smlouva o pronájmu Gripenů povoluje a co ne? Nebo to dokážete shrnout sám, to by bylo super ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Nemáte prosím odkaz na stránky, kde by bylo laikovi srozumitelně napsané, co nám smlouva o pronájmu Gripenů povoluje a co ne? Nebo to dokážete shrnout sám, to by bylo super :-)Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: Polsko asi ví, co dělá a je to jeho věc. Bylo by ale trochu zjednodušující říci, že Poláci jsou zodpovědní, racionální a jediní rozumní východoevropané a my jsme ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
Polsko asi ví, co dělá a je to jeho věc. Bylo by ale trochu zjednodušující říci, že Poláci jsou zodpovědní, racionální a jediní rozumní východoevropané a my jsme nezodpovědní, populističtí, zkorumpovaní a hloupí. Nechtěl jsem zabředávat do politiky, ale co nadělám...
Polsko má velkou vazbu na velkého bratra USA. My jsme krmení citáty "Polsko a Pobaltí si myslí.."....ve skutečnosti není vnitropolitická situace v těchto zemích tak jednostranná a vyhraněná, pouze mají ve vládě silně proamerické politiky. To se samozřejmě projevuje i na výběru techniky. Já si ale samozřejmě nemyslím, že by měli všichni kupovat/pronajímat Gripeny...to je věcí každého. Je pravda, že Poláci chtějí být lokální velmoc a Amíci jim k těm šestnáctkám prodávají navíc výkonné protizemní ŘS, Patrioty a podobně. Věřím, že se tyto věci podmiňují nebo jsou alespoň provázané.
My takové ambice zjevně nemáme, ale není pravda, že provozujeme jen air policing. To musí piloty dost mrzet, pokud si toto přečtou.
Máme 14 strojů a AA výzbroj. Myslím si, že v Evropě naši hrají první ligu. Já to sleduji celosvětově, nemám rád takové ty reporty, jako že si Ojrofajtry udělali raptoří salát, nebo že indičtí Bisoni vypráskali F-15 atp. atp. Podle mě podobné závěry nedělají piloti, ale novináři. Roztáčí to pak jen zbytečnou spirálu machrování a FLAME. Naši mají také své úspěchy, není to o vyvyšování se, ale o společném výcviku. Pro mě je důležité, že plavou v bazénu s tou první ligou a mají na to výbavu. Druhá věc je samozřejmě reálná výzbroj ve skladech. Ta je v tuto chvíli na Air-Policing nebo pár příhraničních šarvátek. Už jsem to jednou psal, u letectva v tom nevidím zas takový problém. Letectvo jako "výkladní skříň" AČR je prostě hodně NATO složka a já ho vnímám dost nadnárodně. Proto mi tam tolik nevadí poloprázdné sklady. Nadruhou stranu volba typů není špatná, jsme zemí s nejhustší sítí letišť a různých nouzových VPD a oba typy do toho slušně zapadají. Takže snad by bylo letectvo co k čemu i mimo NATO , ale nechci malovat čerta na zeď. Nesmíme také zapomínat, že už teď jsme měli ke Gripenům taky Alky a něco vrtulníků. Teď ještě přibudou AG mise pro JAS-39.
Kdyby letadla při současných počtech neměla vysokou bojeschopnost, asi bychom nemohl plnit současně Island-Balt + ochranu ČR.
S tím navyšováním na 24 kusů bych ale tak nespěchal. Máme podfinancované ostatní složky armády....takové ,které v případě většího bordelu můžou být mnohem důležitější.
A že jsme se vojensky neúčastnili demontáže Libye a podobně...tak to jsem jen rád.Skrýt celý příspěvekmuz co zira na kozy: tie motory su sice z tej istej rady ale uplne ina verzia. Do 39NG ma ist FJ-44-4M s tahom okolo 16kN kym v Saabe su dva po 8,5 kN.
muz co zira na kozy: tie motory su sice z tej istej rady ale uplne ina verzia. Do 39NG ma ist FJ-44-4M s tahom okolo 16kN kym v Saabe su dva po 8,5 kN.
Jen aby ji u 39NG stačil ten digitální kokpit. Přeci jen mají požadavek aby to bylo blízké stíhačkám 4+ generace. Větší obrazovky by mu rozhodně prospěly.
Jen aby ji u 39NG stačil ten digitální kokpit. Přeci jen mají požadavek aby to bylo blízké stíhačkám 4+ generace. Větší obrazovky by mu rozhodně prospěly.
Co se týče Aera, jeho šance proti Hawku nejsou velké, nicméně má v kapse jeden nenápadný, ale velice významný trumf. Švedské letectvo před časem modernizovalo své SAAB 105 právě na ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče Aera, jeho šance proti Hawku nejsou velké, nicméně má v kapse jeden nenápadný, ale velice významný trumf. Švedské letectvo před časem modernizovalo své SAAB 105 právě na motory Williams FJ-44 což jsou ty samé, které budou pohánět L-39 NG. Pro švédy by to znamenalo obrovskou úsporu financí, protože by mohli využít stávající motory ze "stopětek" které mají ještě velkou zálohu životnosti.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...