Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Sk 60 (Saab 105).
Saab 105; větší fotoMatt Morgan, CC BY-SA 2.0

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ve výzbroji švédského letectva se nalézá 72 cvičných proudových letadel Saab 105, z toho je ale pouze 35 v letuschopném stavu. Mimo Švédsko letadla Saab 105 létají také v rakouském vojenském letectvu.

Letadlo Saab 105 se poprvé dostalo do vzduchu již v roce 1963. Švédové letadlo zavedli do výzbroje v roce 1967, výroba pak běžela až do roku 1972. V současné době je tak nejstarším strojům téměř 50 let.

Již za pár let stroje Saab 105 nahradí ve švédském letectvu nový cvičný stroj. Na konci dubna švédská agentura FMV poslala žádost o informace RFI (Request For Information) vybraným výrobcům cvičných letadel.

Švédové poptávají nová cvičná letadla, s cílem zajistit základní a pokročilý výcvik vojenským pilotům až do roku 2040. Součástí objednávky bude i kompletní výcvikové a školící pozemní zázemí, včetně simulátorů.

Výrobci mají vypracovat komplexní vojenský letecký výcvikový systém MFTS (Military Flying Training System) pro švédské letectvo. Švédové požadují po systému MFTS 8000 letových hodin a 3000 hodin na simulátorech ročně. Možný je nárůst o 10 % u letových hodin a 30 % u hodin na simulátorech.

MFTS může tvořit jeden nebo dva typy letounu - pro základní a pokročilý výcvik. Pro základní výcvik je po cvičném letadle požadován dostup 6000 m a cestovní rychlost 425 km/h ve výšce 4500 m. Pro pokročilý výcvik pak cestovní rychlost Mach 0,65 ve výšce 7600 m a 555 km/h ve výšce 300 m.

„Pokročilý cvičný letoun musí mít taktické displeje inspirované letadly čtvrté a páté generace na obou sedadlech," stojí v tiskové zprávě FMV. Letoun musí také zajistit simulovaný výcvik použití radaru a zbraňových systémů.

Uzávěrka pro poslání nabídek končí 1. července letošního roku. V nabídce je nutné uvést mimo jiné počty/typy letadel, odhad prodejní ceny a náklady za provoz letadel po celý životní cyklus.

Uzavření smlouvy s výhercem soutěže se očekává na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Dodávky letadel jsou naplánovány na rok 2018 nebo 2019. Dosažení plných operačních schopností výcvikového systému MFTS se očekává v roce 2022.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    13:35 31.05.2015

    to Luky: u první verze Migu 29 konstruktéři tak nějak zapoměli na to umístnit do draku i nádrže na palivo :-D to odstranili v dostatečné míře až u verze SMT nebo M2. Sám se divím, ...Zobrazit celý příspěvek

    to Luky: u první verze Migu 29 konstruktéři tak nějak zapoměli na to umístnit do draku i nádrže na palivo :-D to odstranili v dostatečné míře až u verze SMT nebo M2. Sám se divím, že poláci mašiny chtějí provozovat až do roku 2028 - viz odkaz.
    http://www.flightglobal.com/ne...
    Modernizaci a servis si z části zajišťují sami a z části Ukrajina, mají modernizované radary, s moderními přijímači, které zlepšují detekční schopnosti, počítače pro plánování misí, určitě si tam šoupnou i jiný RWR, protože situační povědomí o úhrozách jsou u starších mašin v zoufalém stavu.
    Při složitosti údržby letadel generace F 16 a F 18 je to problém, jen pravidelná předletová kontrola je hodně dlouhá, toto se podařilo vyřešit dobře u Gripenu. Ve výsledku je pak možná levnější provozovat mašinu s větší spotřebou paliva. Možná ty Migy a SU 22M4 provozují pouze z pudu sebezáchovy, protože vědí, že na rusko to stačí. Rozhodně Polsko ví co dělá, ve většině akvizic jsou na tom mnohem lépe než AČR, všichni víme a vidíme jak se u nás co pořídilo, jen spravedlnost zůstává slepá.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    13:24 31.05.2015

    CerVus Ohledně Lybie, to je spíš ukázka špatné práce novinářů. Ten problém byl jinde, a to ve výbavě letadel a vycvičenosti pilotů. Piloti neměli výcvik v tankování ve vzduchu, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    Ohledně Lybie, to je spíš ukázka špatné práce novinářů. Ten problém byl jinde, a to ve výbavě letadel a vycvičenosti pilotů. Piloti neměli výcvik v tankování ve vzduchu, software umožňoval jen air to air mise, chyběl link 16. Tedy jsme neměli co nasadit, ostatně to stále trvá a vyřešit se to má do tří let. FMV s tím neměl nic společného a nic nám nezakazoval, ostatně dle smlouvy ani nemohl.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:44 31.05.2015

    ved nie je potrebne rozoberat aktualny stav, ten je taky aky je. otazka je ci sucastnej nie je lepsie uvazovat a rokovat o nakupe a vyslat tak jasny signal ze okrem air policingu ...Zobrazit celý příspěvek

    ved nie je potrebne rozoberat aktualny stav, ten je taky aky je. otazka je ci sucastnej nie je lepsie uvazovat a rokovat o nakupe a vyslat tak jasny signal ze okrem air policingu je urceny aj na pripadne operacne nasadenie.
    v pripade CR je Gripen pokial je s nim spokojna asi jasnou volbou, v pripade SR ziskat informacie o skusenosti z realnej prevadzky (napr. realne a nie marketingove naklady) od CR, Madarska ohladne Gripenov a Polska ohladne F16.
    A rozhodne ako hovorite ak nie hned navysit pocet tak aspon vyhladovo deklarovat (prip. formou opcie) pocet aky ma byt zavedeny a na taky rozsah planovat zazemie, vycvik a strukturu.
    Ak porovname letectvo statov s rovnakym poctom obyvatelov:
    Belgicko (10) - 60 x F16
    Dansko (5) - 36 x F16
    Finsko (5) - 54 x F18 (neclen NATO)

    jasne niektore staty su rozlohou vacsie ale pocet 24+ pre CR a 12+ pre SR vidim ako realizovatelny pocet z ekonomickeho hladiska (pri plneni vydavkoveho zavazku 2%) a zaroven ako minimum bojovej sily v sucastnej situacii.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:42 31.05.2015

    Když se uvažovalo o jejich nasazení při konfliktu v Lybii tak tam se co pamatuji řešilo povolení. Co se výzbroje týče. To nebyla ani tak výtka k letadlům jako takovým, jen ke stavu ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se uvažovalo o jejich nasazení při konfliktu v Lybii tak tam se co pamatuji řešilo povolení. Co se výzbroje týče. To nebyla ani tak výtka k letadlům jako takovým, jen ke stavu letecké výzbroje obecně.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    12:42 31.05.2015

    CerVus: Potrebujeme čo najviac bojaschopných plnohodnotných stíhačiek už teraz. Keď nie F-16 tak Gripen, a v čo najväčších počtoch. Nemôžeme stále zanevierať na armádu.

    CerVus: Potrebujeme čo najviac bojaschopných plnohodnotných stíhačiek už teraz. Keď nie F-16 tak Gripen, a v čo najväčších počtoch. Nemôžeme stále zanevierať na armádu.

  • Nesher
    12:17 31.05.2015

    CerVus Ohledně nemožnosti nasadit gripeny do boje bez souhlasu FMV se mýlíte. Smlouva o pronájmu nic takového neříká. Ohledně výzbroje, to se má v příštích třech letech zlepšit, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    Ohledně nemožnosti nasadit gripeny do boje bez souhlasu FMV se mýlíte. Smlouva o pronájmu nic takového neříká.
    Ohledně výzbroje, to se má v příštích třech letech zlepšit, bude se kupovat řízená výzbroj Air to Ground, letadla dostanou software, který z nich udělá víceúčelové stroje, dostanou link-16, průzkumné a zaměřovací kontejnery atp.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:05 31.05.2015

    Jen abych to vysvětlil. Gripen je pro nás ideální stroj pokud by jsme je vlastnily. A to v ideálních počtech okolo 30 ks. Jenže za podmínek za jakých ho máme k dispozici je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen abych to vysvětlil. Gripen je pro nás ideální stroj pokud by jsme je vlastnily. A to v ideálních počtech okolo 30 ks. Jenže za podmínek za jakých ho máme k dispozici je to zbytečný luxus a jeho úlohu by mohl úplně stejně plnit právě FA-50 navíc ve větších počtech za stejnou cenu. Takže by jsme v případě nouze měli více adekvátně vycvičených pilotů a i strojů, které by mohly pro alianci plnit podpůrné účely. Pokud by se situace zhoršila jednoduše by jsme doplnily letectvo plnohodnotnými stíhači.
    V tom nevidím žádnou rezignaci na adekvátní letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:43 31.05.2015

    Sgt Murphy: koukni na to ale oběktivně. Naše armáda má ty letadla pronajatá na specifické smluvně povolené úkoly. A do těch se rozhodně neřadí jejich bojové nasazení v zahraničí. ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: koukni na to ale oběktivně. Naše armáda má ty letadla pronajatá na specifické smluvně povolené úkoly. A do těch se rozhodně neřadí jejich bojové nasazení v zahraničí. Druhý bod je počet. Je prostě nedostatečný. Co se výzbroje týče, tak tam jsme na tom ještě hůře. Budeme rádi, když dokážeme 2x ta letadla plně vyzbrojit. Takže naše Gripeny (ač jsou to opravdu dobrá letadla) jsou bohužel opravdu určeny pouze na hlídání vzdušného prostoru a to pouze tam, kde nám to jejich vlastník povolí. F16 jsou proti Gripenům drahá sranda, kterou si naše chudé zemičky nemůžou dovolit. S tím s Lukym souhlasím. Polsko do toho nemá cenu tahat. Ta země bere svou obranu vážně a má k tomu i oprávněný důvod. Tady holt převládají pravdoláskaři strkající hlavu do písku a žijící si v dokonalém světě, kde nám nic nehrozí.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    09:29 31.05.2015

    Stg. Murphy a ikari: Já vidím řešení tak nějak na půl mezi vámi. Je potřeba se snažit, aby se Evropa nerozpadla (diplomacie), protože máte pravdu, to by byl průšvyh jak Brno. Naše ...Zobrazit celý příspěvek

    Stg. Murphy a ikari: Já vidím řešení tak nějak na půl mezi vámi. Je potřeba se snažit, aby se Evropa nerozpadla (diplomacie), protože máte pravdu, to by byl průšvyh jak Brno. Naše ekonomika je na EU životně závislá. Je třeba nepanikařit.

    Na druhou stranu je potřeba přiměřeně zbrojit, protože současný stav hraničí s naprostou neakceschopností. Rozumnou míru zbrojení vidím třeba v Belgii. Má podobný počet obyvatel a vydává přibližně 2x tolik co my (podle SIPRI). U nás by to nemuselo být tolik, protože nemusíme řešit námořnictvo.

    Na Migu 29 je hezky vidět, že základní ttd a vzhled nejsou všechno. Gripen byl pro nás rozhodně dobrá volba a třeba to teď pomůže Aeru k nějaké dobré zakázce. Já podrbu záda tobě, ty zase mně.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:57 31.05.2015

    Luky: ci nakup alebo prenajom to nie je v konecnom dosledku az taky rozdiel, prenajom ma vyhodu vo vyjednavacej pozicii hlavne vtedy ak je moznost vymeny jedneho typu za iny (napr. ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: ci nakup alebo prenajom to nie je v konecnom dosledku az taky rozdiel, prenajom ma vyhodu vo vyjednavacej pozicii hlavne vtedy ak je moznost vymeny jedneho typu za iny (napr. pri nespokojnosti), to ale u stihaciek bohuzial tak jednoduche nie je tam to zazemie a vycvik stoji tolko ze sa to neoplati.

    myslim ze ak sa to mysli s nadzvukom vazne z dlhodobeho hladiska, tak je nakup a pripadny transfer urcitych schopnosti lepsou volbouSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:53 31.05.2015

    Dokanibalit stroje nasyslené od sousedů není řešením, o kterém má smysl mluvit.

    Dokanibalit stroje nasyslené od sousedů není řešením, o kterém má smysl mluvit.

  • pet.rok
    00:45 31.05.2015

    Luky: ak dnes Poliaci prevadzkuju zhruba polovicu strojov z povodneho poctu vratane tych nemeckych tak zvysok je dost velka zasoba nahradnych dielov. netvrdil by som ze to ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: ak dnes Poliaci prevadzkuju zhruba polovicu strojov z povodneho poctu vratane tych nemeckych tak zvysok je dost velka zasoba nahradnych dielov.

    netvrdil by som ze to znamena ubohost F16 riesenia, skor pragmatizmus, je lepsie dolietat stare stroje pri air policingu ako si olietat tie co maju urcene na boj.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:41 31.05.2015

    Mimochodem to co píšete tak trochu hovoří pro ten náš nájem. Jedna věc je nakoupit stroje a druhá je provoz - servis, opravy, upgrade atd. Doma mám dvě auta, každé má letní a ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem to co píšete tak trochu hovoří pro ten náš nájem. Jedna věc je nakoupit stroje a druhá je provoz - servis, opravy, upgrade atd.
    Doma mám dvě auta, každé má letní a zimní gumy...mám pocit, že pořád kupuju nový pneu. Támhle se vysere pumpa, potom něco s ventilem a pak a tak. Dokážu si představit ty ceny u špičkový vojenský techniky...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    00:31 31.05.2015

    flanker.jirka: já psal o tom, co jsme měli my... tedy o MiG-29A....že pak bylo dalších X variant 29ky a ty dostávaly pokročilejší motory je věc jiná. Původně to byl frontový ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka:
    já psal o tom, co jsme měli my... tedy o MiG-29A....že pak bylo dalších X variant 29ky a ty dostávaly pokročilejší motory je věc jiná. Původně to byl frontový stíhač a v konfliktu pro který byl navržen, se měly motory rychle měnit , než opravovat. Už i verze C na tom byla s resurzy lépe, pokud se pamatuju.
    Nevím, jak si Poláci opravují motory, radary, RWR a IRST....každej kdo to mimo Rusko provozoval, tak to mýval spíš vysypaný. Jestli se jim v Polsku provozují lépe než F-16, tak to pak jen svědčí o ubohosti F-16 řešení....k tomu ještě rozdílná výzbroj a staré, exportní verze SARH střel...pro air policing s Archery ok, ale do války by mělo taky smysl podvěsit jen R-73 a žádný BVR. Pokud dnes někdo stále glorifikuje první verze 29, tak jen ze zvyku.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:15 31.05.2015

    ikari: ak povazujete letku nadzvukovych lietadiel pre stat s 10 resp. 5 milionmi obyvatelov za prehnane zbrojenie potom neviem co je primerane zbrojenie. 12 polovnikov s ...Zobrazit celý příspěvek

    ikari: ak povazujete letku nadzvukovych lietadiel pre stat s 10 resp. 5 milionmi obyvatelov za prehnane zbrojenie potom neviem co je primerane zbrojenie. 12 polovnikov s brokovnicami :)?
    Ak v susednom state prebieha ozbrojeny konflikt kde si sused suseda uplatnuje "historicke pravo" pripajanim uzemia a zaroven oznamuje rozsiahly zbrojny program ci uz realny alebo fiktivny tak uvahy o posilneni armady ci letectva mi pridu ako dosledok zdraveho rozumu a rozhodne nie paranoie.Skrýt celý příspěvek

  • ikari
    23:49 30.05.2015

    to pet.rok: naopak prehnane zbrojeni je znakem strachu a paranoi ... ona ta diplomaticka hra hodne pripomina Poker :D rusove ted ukazuji ramena, protoze musi - z nekolika duvodu, ...Zobrazit celý příspěvek

    to pet.rok: naopak prehnane zbrojeni je znakem strachu a paranoi ... ona ta diplomaticka hra hodne pripomina Poker :D rusove ted ukazuji ramena, protoze musi - z nekolika duvodu, ale nejakou valku ktera by se tykala i nas vyvolavat nebudou, protoze pro jejich papalase by to znamenalo pravdepodobne smrt a v lepsim pripade konec zivota v luxusu - rusove si zbrojenim buduji domaci poslusnost a pozici u diplomatickeho stolu - evropa i bez Ameriky je porad silnejsi nez rusko - nedobyli bysme je jak chtel Napoleon a Hitler, ale porazili bychom je - ukazovat strach je ted kontraproduktivniSkrýt celý příspěvek

  • ikari
    23:30 30.05.2015

    to Sgt Murphy: valky se neresi jadernymi zbranemi, protoze diky jadernym zbanim zadne valky mezi vlastniky jadernych zbrani nevznikaji :D jmenuj tu posledni :D takze asi tak :) - ...Zobrazit celý příspěvek

    to Sgt Murphy: valky se neresi jadernymi zbranemi, protoze diky jadernym zbanim zadne valky mezi vlastniky jadernych zbrani nevznikaji :D jmenuj tu posledni :D takze asi tak :) - takze jedine co nam zbyva je snazit se aby se nam ta evropa nerozpadla ;)Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    23:25 30.05.2015

    ad Mig29 a F16 v Polsku: cital som clanok cca rok dozadu kde sa spominalo ze pouzivaju na bezne veci radsej Mig29 lebo ich to vyjde lacnejsie a F16 si viac setria.

    ad Mig29 a F16 v Polsku: cital som clanok cca rok dozadu kde sa spominalo ze pouzivaju na bezne veci radsej Mig29 lebo ich to vyjde lacnejsie a F16 si viac setria.

  • pet.rok
    23:13 30.05.2015

    Sgt Murphy ma pravdu, nadzvukove letectvo nie je len o realnej sile ale je to zaroven vykladna skrina armady pomocou ktorej sa da demonstrovat sila a odhodlanost alebo naopak dat ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy ma pravdu, nadzvukove letectvo nie je len o realnej sile ale je to zaroven vykladna skrina armady pomocou ktorej sa da demonstrovat sila a odhodlanost alebo naopak dat najavo ze berieme vlastnu bezpecnost ako nejake nevyhnutne zlo.
    Tvarit sa ze uplne na prvom mieste je kolko to stoji, na druhom kolko to stoji a na tretom tiez vysiela prave ten druhy signal.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    23:10 30.05.2015

    ikari: Atómová zbraň spolu s armádov (tanky, silné PVO, letectvo) zaručí aby sme neboli napadnutý a neskončili pod vojenskou a neskôr politickou mocou nepriateľa (Rusko) - ten je ...Zobrazit celý příspěvek

    ikari: Atómová zbraň spolu s armádov (tanky, silné PVO, letectvo) zaručí aby sme neboli napadnutý a neskončili pod vojenskou a neskôr politickou mocou nepriateľa (Rusko) - ten je dnes v regióne jediný agresor vystupujúci proti NATO ktorého sme súčasťou a mali by sme sa tak aj primerane chovať. Rusko by pod zámienkov zničenia Poľska atómovými zbraňami (Iskandery rozmiestnené v Kaliningradskej oblasti) prešlo bez jediného výstrelu a to im dáva dôvod prečo kupujú Patrioty a žiadajú o jadrové zbrane a primerane nebezpečenstvu ďalej zbroja. Pokiaľ by došlo k rozvratu EU, mali by sme byť schopný čeliť prípadným hrozbám a hlavne tej že moci by sa snažilo čo najskôr uchytiť Rusko. Tam by sme tiež mali vystupovať jednotne ako V4, spoločne tvoriť silu ekonomicky aj vojensky. Pokiaľ sa jedná o ISIS nieje to problém len USA ale aj EU, my sme EU aj NATO. Aj mi potrebujeme ropu blízkeho východu. EU ale však nieje schopná čeliť ani akejto hrozbe a zdá sa že tento problém prerastá aj cez NATO.

    Taktiež sa nedá ohrozovať len jadrovými zbraňami a dúfať v zájomné zničenie. Nie, bohužiaľ takto ten svet nefunguje, to sa mýlite. Žiaden konflikt okrem 2. svetovej vojny v Pacifiku sa nimi neriešil a mnoho budúcich konfliktov sa nimi riešiť nebude. Je to len hlúpa ilúzia. Príkladom môžu byť spory o ostrovy vo Východočínskom mori. Čína a Rusko, Japonsko a USA si tam ukazujú svaly loďstvom a letectvom, nie atómovou zbraňou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5