Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Sk 60 (Saab 105).
Saab 105; větší fotoMatt Morgan, CC BY-SA 2.0

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ve výzbroji švédského letectva se nalézá 72 cvičných proudových letadel Saab 105, z toho je ale pouze 35 v letuschopném stavu. Mimo Švédsko letadla Saab 105 létají také v rakouském vojenském letectvu.

Letadlo Saab 105 se poprvé dostalo do vzduchu již v roce 1963. Švédové letadlo zavedli do výzbroje v roce 1967, výroba pak běžela až do roku 1972. V současné době je tak nejstarším strojům téměř 50 let.

Již za pár let stroje Saab 105 nahradí ve švédském letectvu nový cvičný stroj. Na konci dubna švédská agentura FMV poslala žádost o informace RFI (Request For Information) vybraným výrobcům cvičných letadel.

Švédové poptávají nová cvičná letadla, s cílem zajistit základní a pokročilý výcvik vojenským pilotům až do roku 2040. Součástí objednávky bude i kompletní výcvikové a školící pozemní zázemí, včetně simulátorů.

Výrobci mají vypracovat komplexní vojenský letecký výcvikový systém MFTS (Military Flying Training System) pro švédské letectvo. Švédové požadují po systému MFTS 8000 letových hodin a 3000 hodin na simulátorech ročně. Možný je nárůst o 10 % u letových hodin a 30 % u hodin na simulátorech.

MFTS může tvořit jeden nebo dva typy letounu - pro základní a pokročilý výcvik. Pro základní výcvik je po cvičném letadle požadován dostup 6000 m a cestovní rychlost 425 km/h ve výšce 4500 m. Pro pokročilý výcvik pak cestovní rychlost Mach 0,65 ve výšce 7600 m a 555 km/h ve výšce 300 m.

„Pokročilý cvičný letoun musí mít taktické displeje inspirované letadly čtvrté a páté generace na obou sedadlech," stojí v tiskové zprávě FMV. Letoun musí také zajistit simulovaný výcvik použití radaru a zbraňových systémů.

Uzávěrka pro poslání nabídek končí 1. července letošního roku. V nabídce je nutné uvést mimo jiné počty/typy letadel, odhad prodejní ceny a náklady za provoz letadel po celý životní cyklus.

Uzavření smlouvy s výhercem soutěže se očekává na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Dodávky letadel jsou naplánovány na rok 2018 nebo 2019. Dosažení plných operačních schopností výcvikového systému MFTS se očekává v roce 2022.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    19:08 30.05.2015

    CerVus: Mať letectvo ktoré sa nechystá do vojny ani jej lietadlá na to nie sú určené? Si robíte srandu nie? Už teraz je v žalostnom stave ale povedzme že po boku väšej armády by ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Mať letectvo ktoré sa nechystá do vojny ani jej lietadlá na to nie sú určené? Si robíte srandu nie? Už teraz je v žalostnom stave ale povedzme že po boku väšej armády by ešte bojovať mohla.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:00 30.05.2015

    https://rhk111smilitaryandarms... Tady si někdo dal práci a porovnal ...Zobrazit celý příspěvek

    https://rhk111smilitaryandarms...
    Tady si někdo dal práci a porovnal FA s f16. Ta to samo sebou vyhrála na plné čáře, ale pokud by někdo řešil otázku zachování modrně vybaveného nadzvukového letectva za minimální cenu a nechystá se do války, tak FA je prostě jasná volba.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    18:58 30.05.2015

    Píšem že 1. Nemali sa prenajímať ale kupovať stíhačky a MIG-29 mohli zostať ešte nejakú dobu u letectva namiesto výmeny za Sokoly a za 2. Mali to byť nie Gripeny C/D ale F-16 C/D ...Zobrazit celý příspěvek

    Píšem že 1. Nemali sa prenajímať ale kupovať stíhačky a MIG-29 mohli zostať ešte nejakú dobu u letectva namiesto výmeny za Sokoly a za 2. Mali to byť nie Gripeny C/D ale F-16 C/D Block 52+ ktoré majú väčší modernizaný potenciál v avionike a lepšie parametre.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:40 30.05.2015

    co se furt navážíte do Gripenu?

    co se furt navážíte do Gripenu?

  • Sgt Murphy
    18:36 30.05.2015

    flanker.jirka: áno na air policing by to stačilo ale vo všetkých parametroch FA-50 za Gripenom stále zaostáva a s elektronickou výbavou Alcy ešte viac. Snáď nechcete aby naše ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: áno na air policing by to stačilo ale vo všetkých parametroch FA-50 za Gripenom stále zaostáva a s elektronickou výbavou Alcy ešte viac. Snáď nechcete aby naše letectvo dopadlo až takto zle. Už kúpa Gripenu bola žalostná.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    17:52 30.05.2015

    gripen bude mat asi problem udrzat si poziciu na trhu s takouto cenovou politikou proti azijskej konkurencii. To FA-50 vyzera naozaj dobre. Neviete niekto orientacnu cenu F16 ...Zobrazit celý příspěvek

    gripen bude mat asi problem udrzat si poziciu na trhu s takouto cenovou politikou proti azijskej konkurencii. To FA-50 vyzera naozaj dobre.

    Neviete niekto orientacnu cenu F16 block 60?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:45 30.05.2015

    jako jo, ale v BVR jsou ta letadle úplně jinde a navíc si myslím, že je lepší rozvíjet strategické partnerství s Evropským, podobně lidnatým Švédskem, než s Korejci na druhé straně ...Zobrazit celý příspěvek

    jako jo, ale v BVR jsou ta letadle úplně jinde a navíc si myslím, že je lepší rozvíjet strategické partnerství s Evropským, podobně lidnatým Švédskem, než s Korejci na druhé straně planety... ale určitě může být T50 volbou pro menší evropské země.

    Jinak Gripeni zase poletí na Island...věřil bych tomu, že si tam užijí i u nás spíše zapovězeného nadzvuku....a AG už se taky chystáSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:10 30.05.2015

    to Murphy: v případě T 50 Golden Eagle existuje i verze FA 50, která je plně schopna AA a AG misí, maximální rychlost nižší Vám moc třeba nebude, stejně ji nevyužijete, je to jen ...Zobrazit celý příspěvek

    to Murphy: v případě T 50 Golden Eagle existuje i verze FA 50, která je plně schopna AA a AG misí, maximální rychlost nižší Vám moc třeba nebude, stejně ji nevyužijete, je to jen hodnota, kterou je shopné letadlo dosáhnout bez podvěsů. Důležitá je akcelerace a stoupavost, když se podíváte na poměr tahu k váze u Gripenu a FA 50, je to obdobné - mají shodný motor vycházející z motoru pro F 18 Hornet, jen jeden je vyráběn v Asii a druhý pod označením RM 12 ve Švédsku, obě éra umí nadzvuk i při hladině moře.
    Jen ta cena je propastně jiná, možná jsem už extrémista, ale dokážu si představit pořízení draků FA 50 s tím, že se do nich dá elektronika z L 159, radar je obdobný.
    Cenou je to letadlo někde jinde, Gripen začínal někde nad 60 mil USD, FA 50 v roce 2012 30 mil USD.
    V současné době mají FA 50 více možností nesených druhů munice než české verze Gripenů.
    http://en.wikipedia.org/wiki/K...
    Každopádně staré Saaby 105 jim dobře nahradí i upravené Albatrosy.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:01 30.05.2015

    "Na to, nač jsou u nás letouny využívány by bohatě stačil T50."

    Na to, k čemu se u nás používají T-72M4CZ, by v pohodě stačil kdejaký buldozer ;-)

    "Na to, nač jsou u nás letouny využívány by bohatě stačil T50."

    Na to, k čemu se u nás používají T-72M4CZ, by v pohodě stačil kdejaký buldozer ;-)

  • Sgt Murphy
    15:48 30.05.2015

    flanker.jirka, CerVus : O takmer 2,000 kg vyššia maximálna vzletová hmotnosť, o 0,5 M vyššia maximálna rýchlosť atď. sa vám zdá ako zhodné parametre? Mne nie. Radšej by ste videli ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka, CerVus : O takmer 2,000 kg vyššia maximálna vzletová hmotnosť, o 0,5 M vyššia maximálna rýchlosť atď. sa vám zdá ako zhodné parametre? Mne nie. Radšej by ste videli nahradiť Mig-29 nejakým cvičným lietadlom než Gripenom? Už kupovať Gripeny mi prišlo smiešne, chytám sa za hlavu keď tú chybu robia aj slováci, mali sa kúpiť F-16 v modernizácii. Na to čo sa u nás tie lietadlá využívajú v dobe mieru je jedna vec, pokiaľ budú nad našimi hlavami lietať ruské Flankery a Fulcrumy, budem rád že v naša armáda nelieta len na cvičných strojoch a budú napr. po boku Poliakov a Američanov bojovať na niečom slušnom.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:32 29.05.2015

    flanker.jirka: jo to jsem také tvrdil, když se řešil další pronájem nebo nahrazení Gripenu. Na to, nač jsou u nás letouny využívány by bohatě stačil T50.

    flanker.jirka: jo to jsem také tvrdil, když se řešil další pronájem nebo nahrazení Gripenu. Na to, nač jsou u nás letouny využívány by bohatě stačil T50.

  • Matesaax
    19:58 29.05.2015

    Pokud by chteli Svedove opravdu radar zabudovany v letadle,tak ma Hawk smulu,neb vsechny verze maji jen laserovy dalkomer,krom jedmistneho Hawku 200,ktery se moc nechytil.mezi ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by chteli Svedove opravdu radar zabudovany v letadle,tak ma Hawk smulu,neb vsechny verze maji jen laserovy dalkomer,krom jedmistneho Hawku 200,ktery se moc nechytil.mezi kandidaty zapominate take na opraseny S-211 alias M-345 HET od Italu.o ktery jevi zajem uz dost statu,neb se ukazuje,ze vykonny a drahy Master je spise pro labuzniky jako je Izrael..Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    19:57 29.05.2015

    TX bude spíš projetkem Boeingu, jen použije Gripen jako platformu. Navíc pokud neuspěje v tendru USA, tak se pravděpodobně nikdy ostrá verze nevyrobí. Další otázkou je, zda by byl ...Zobrazit celý příspěvek

    TX bude spíš projetkem Boeingu, jen použije Gripen jako platformu. Navíc pokud neuspěje v tendru USA, tak se pravděpodobně nikdy ostrá verze nevyrobí. Další otázkou je, zda by byl vůbec pro Švédy vhodný.

    Pro Alcu a L-39NG je určitě dobré, že u nás tento výcvik pro Gripeny dobře funguje a to s velmi dobrými výsledky. Do roku 2040 stejně na ničem jiném než na Gripenech létat nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:18 29.05.2015

    to Seawolf: T 50 Golden Eagle je s parametry shodný s Gripenem, má i obdobný motor, to by mohlo nahradit i Gripen to Grohman: kombinace by to byly pěkné, se švédy se ...Zobrazit celý příspěvek

    to Seawolf: T 50 Golden Eagle je s parametry shodný s Gripenem, má i obdobný motor, to by mohlo nahradit i Gripen

    to Grohman: kombinace by to byly pěkné, se švédy se spolupracuje dobře, u M 346 je velkou výhodou FBW, umí si nasimulovat chování jiných letounů, třeba i GripenuSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    18:21 29.05.2015

    Pánové, já vám nechci kazit radost, jistě by bylo skvělé kdyby Aero ve Švédsku uspělo, ale je vůbec jasné zda je Aero mezi těmi firmami, které FMV oslovilo?

    Pánové, já vám nechci kazit radost, jistě by bylo skvělé kdyby Aero ve Švédsku uspělo, ale je vůbec jasné zda je Aero mezi těmi firmami, které FMV oslovilo?

  • Luky
    17:18 29.05.2015

    uff mají na to ještě o 9 dní méně.

    uff mají na to ještě o 9 dní méně.

  • Luky
    17:16 29.05.2015

    ..ale TX toho asi do desátýho července moc nestihne.

    ..ale TX toho asi do desátýho července moc nestihne.

  • Karlos73
    17:06 29.05.2015

    Zabudate na to, ze Svedsky Saab v spolupraci s Americkym Boeingom vyvyja vlastne cvicne vojenske lietadlo T-X. Je to yaroven program, pre nove cvicne letadlo, ktore ma nahradit v ...Zobrazit celý příspěvek

    Zabudate na to, ze Svedsky Saab v spolupraci s Americkym Boeingom vyvyja vlastne cvicne vojenske lietadlo T-X. Je to yaroven program, pre nove cvicne letadlo, ktore ma nahradit v americkom letectve zastarale cvicne lietadla Northrop T-38 Talon. Ak sa dopracuju k prototypu T-X Boeing/Saab, urcite bude okrem USA ponuknuty aj Svedskemu letectvu....
    http://gripen4canada.blogspot....
    Bitka o novy tip cvicnych vojenskych lietadiel je uz rozohrata... velke modernizacne nakupy ohlasuje USA, nasledovat budu staty EU a NATO, ktore doteraz pouzivaju Northrop T-38 Talon / Northrop F-5, dalej zastarale Dassault/Dornier Alpha Jet. Vyberat sa bude hlavne z Alenia Aermacchi M-346 Master, T-50 Golden Eagle (Lockheed Martin s Korean KAI), BAE Hawk T2/128 (Northrop Grumman s BAE) a T-X (Saab/Boeing).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:31 29.05.2015

    Možná mi něco uniklo, ale vždy když jsem viděl nějakou verzi Hawku s radarem, tak byla hodně hnusná. Albík radar taky nemá a Alce docela sluší, je tak navržena.... nevím tedy, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná mi něco uniklo, ale vždy když jsem viděl nějakou verzi Hawku s radarem, tak byla hodně hnusná. Albík radar taky nemá a Alce docela sluší, je tak navržena.... nevím tedy, co si zákazník představuje pod pojmem "simulovaný výcvik s radarem"...to může být široký pojem (muže si dát na klín laptop se simulátorem). Pokud ale bude chtít opravdu použitelný radar v AA i AG, navíc odskoušený pro Amraam, tak to Aero umí...a Amíci by taky nepřišli zkrátka (motor), no a Italové nakonec takySkrýt celý příspěvek

  • Avocat
    16:20 29.05.2015

    Bylo by fajn, kdyby třeba šel prodej modifikované L-159 do Švédska. Bohužel to, ale není jen v rukách Aera :/ Dobrý by bylo, kdyby si vybrali švédi L-39 NG s tím, že s pomocí ...Zobrazit celý příspěvek

    Bylo by fajn, kdyby třeba šel prodej modifikované L-159 do Švédska. Bohužel to, ale není jen v rukách Aera :/ Dobrý by bylo, kdyby si vybrali švédi L-39 NG s tím, že s pomocí Saabu by na něm provedli nějaký modifikace, aby byl přechod na Gripeny co nejjednodušší.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5