Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Sk 60 (Saab 105).
Saab 105; větší fotoMatt Morgan, CC BY-SA 2.0

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ve výzbroji švédského letectva se nalézá 72 cvičných proudových letadel Saab 105, z toho je ale pouze 35 v letuschopném stavu. Mimo Švédsko letadla Saab 105 létají také v rakouském vojenském letectvu.

Letadlo Saab 105 se poprvé dostalo do vzduchu již v roce 1963. Švédové letadlo zavedli do výzbroje v roce 1967, výroba pak běžela až do roku 1972. V současné době je tak nejstarším strojům téměř 50 let.

Již za pár let stroje Saab 105 nahradí ve švédském letectvu nový cvičný stroj. Na konci dubna švédská agentura FMV poslala žádost o informace RFI (Request For Information) vybraným výrobcům cvičných letadel.

Švédové poptávají nová cvičná letadla, s cílem zajistit základní a pokročilý výcvik vojenským pilotům až do roku 2040. Součástí objednávky bude i kompletní výcvikové a školící pozemní zázemí, včetně simulátorů.

Výrobci mají vypracovat komplexní vojenský letecký výcvikový systém MFTS (Military Flying Training System) pro švédské letectvo. Švédové požadují po systému MFTS 8000 letových hodin a 3000 hodin na simulátorech ročně. Možný je nárůst o 10 % u letových hodin a 30 % u hodin na simulátorech.

MFTS může tvořit jeden nebo dva typy letounu - pro základní a pokročilý výcvik. Pro základní výcvik je po cvičném letadle požadován dostup 6000 m a cestovní rychlost 425 km/h ve výšce 4500 m. Pro pokročilý výcvik pak cestovní rychlost Mach 0,65 ve výšce 7600 m a 555 km/h ve výšce 300 m.

„Pokročilý cvičný letoun musí mít taktické displeje inspirované letadly čtvrté a páté generace na obou sedadlech," stojí v tiskové zprávě FMV. Letoun musí také zajistit simulovaný výcvik použití radaru a zbraňových systémů.

Uzávěrka pro poslání nabídek končí 1. července letošního roku. V nabídce je nutné uvést mimo jiné počty/typy letadel, odhad prodejní ceny a náklady za provoz letadel po celý životní cyklus.

Uzavření smlouvy s výhercem soutěže se očekává na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Dodávky letadel jsou naplánovány na rok 2018 nebo 2019. Dosažení plných operačních schopností výcvikového systému MFTS se očekává v roce 2022.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jan Grohmann
    16:10 29.05.2015

    Saab dodal/dodá Gripeny do ČR a Brazílie České Aero vyvíjí L-39NG Brazilský Embraer prodává turbovrtulový Super Tucano Aero a Embraer vyvíjí KC-390, které chce i ČR Dá se to ...Zobrazit celý příspěvek

    Saab dodal/dodá Gripeny do ČR a Brazílie
    České Aero vyvíjí L-39NG
    Brazilský Embraer prodává turbovrtulový Super Tucano
    Aero a Embraer vyvíjí KC-390, které chce i ČR

    Dá se to opravdu vše pěkně zkombinovat. :)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:57 29.05.2015

    Tak vzhledem k tomu, že chtějí trénovat radar a avioniku, tak já bych to viděl na dvoumístnou Alku s mokrým křídlem :) Samozřejmě, že my nikdy nedokážeme vyvinout takový politický ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak vzhledem k tomu, že chtějí trénovat radar a avioniku, tak já bych to viděl na dvoumístnou Alku s mokrým křídlem :)
    Samozřejmě, že my nikdy nedokážeme vyvinout takový politický tlak jako Britové, navíc BAE je už teď dost se Švédy propojeno......, ale že provozujeme Gripeny, fungují offsety, máme tu jejich techniky a na cvičeních se ukazuje, že Alka je nejmíň poruchový letoun v Evropě...tak bych neházel flintu do žita.
    Největším problémem je podle mě ta nezaběhnutá výrobní linka. Kdyby se podařilo něco dotáhnout s tím Irákem, tak by to bylo velké plus. Dobré bylo, že v Aeru tu výrobu začali připravovat, takže nyní vědí, co by to obnášelo.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    15:40 29.05.2015

    Můj názor: Alenia Aermacchi M 346 - dvoumotorová koncepce podle ohlasu letoun při požadavku na cvičný letoun kupodivu deklasuje. Pokud země netouží po univerzálnosti jako Izrael ...Zobrazit celý příspěvek

    Můj názor:
    Alenia Aermacchi M 346 - dvoumotorová koncepce podle ohlasu letoun při požadavku na cvičný letoun kupodivu deklasuje. Pokud země netouží po univerzálnosti jako Izrael je to provozně nákladná hračka.

    Golden Eagle T50 - i když se jedená o jednomotorový stroj výkony jsou na pouhou cvičnou roli nadimenzovány pokud provozovatel nezamýšlí širší využití.

    Hawk - Dle mě favorit :-( prostě všichni tíhnou za Anglií není moc co dodat.

    L39NG ( případně derivát ) - z nějakého důvodu to po pádu železné opony nějak drhne. Letoun je totožný s Hawkem ale Hawk Albatros v konkursech jasně poráží nikoli výkony ale objednávkami. Prostě realita.

    Třeba Švédové překvapí a budou létat na Albatrosech NG bylo by fajn kdyby to Aeru vyšlo.

    PS: Jsou i jiné letouny jako K-8 nebo turbovrtulové typy ale na ty bych moc nesázel.Skrýt celý příspěvek

  • smítko
    15:01 29.05.2015

    Dobrej by byl deal ve stylu, my vám dáme za pár fufníků 156ky a za 10let koupíme a prikoupime Gripeny :).

    Ale podle mě nejsilnější pozici bude mít Hawk :/

    Dobrej by byl deal ve stylu, my vám dáme za pár fufníků 156ky a za 10let koupíme a prikoupime Gripeny :).

    Ale podle mě nejsilnější pozici bude mít Hawk :/

  • flanker.jirka
    14:55 29.05.2015

    tipnul bych to na Alenia Aermacchi M 346, vyhovovat by mohl dobře i HAWK 2000.

    tipnul bych to na Alenia Aermacchi M 346, vyhovovat by mohl dobře i HAWK 2000.

  • Luky
    14:17 29.05.2015

    Go Aero Go!

    Go Aero Go!

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5