Nová éra legendy: První zálet stíhačky F-16V Viper

F-16V Viper
F-16V Viper; větší foto / Lockheed Martin

Lockheed Martin před více než týdnem úspěšně dokončil první let víceúčelové stíhačky F-16V Viper. Jedná se o nejnovější a nejmodernější verzi legendární a obchodně nejúspěšnější stíhačky všech dob F-16 Fighting Falcon.

F-16V Viper

První let stíhačky F-16V Viper se uskutečnil 16. října na základně Fort Worth, Texas. Lockheed Martin vyvinul verzi F-16V především pro potřeby vojenského letectva Tchaj-wanu. Na verzi F-16V však lze přestavět jakýkoliv starší letoun nebo vybudovat letoun zcela nový.

“Zájem zákazníků o F-16V zůstává silný a očekáváme, že zájem poroste po tom, co jsme vstoupili do letové fáze programu. Ať už nově vyrobené, nebo vylepšené F-16, F-16V nabízí pokročilé bojové schopnosti pro stávající i nové zákazníky F-16,” uvedla firma Lockheed Martin v tiskovém prohlášení.

V současné době Lockheed Martin udrží výrobní linku stíhaček F-16 až do konce roku 2017. Další rozjednané zákazy mohou udržet výrobu až do roku 2020.

Poslední verze F-16V Viper (mezi piloty se F-16 obecně neřekne jinak než “Viper”, tedy “Zmije”) se točí kolem střeleckého radaru s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).

APG-83 SABR poskytuje vyšší výkon, vyšší stupeň víceúčelovosti a zejména provozní spolehlivosti. Radar dokáže simultánně pracovat v režimech vzduch-vzduch i vzduch-země a má větší odolnost proti rušení. Výhodou je i nízká cena.

Technologie SABR od Northrop Grumman

Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace. 

Mezi další klíčové změny F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým anti-kolizním systém Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System)

Auto-GCAS monitoruje okolní prostředí (vyhodnocuje data ze senzorů), a v případě kritické situace, kdy hrozí letounu kolize, se automaticky spustí autopilot a provede s letadlem úhybný manévr, který bezpečně dostane letadlo a pilota z hrozícího nebezpečí.

Hlavním cílem Auto-GCAS je zamezit situaci, která se v leteckém žargonu označuje jako řízený let do terénu ( Controlled flight into terrain ). Jde vlastně o situaci, kdy je letadlo piloty neúmyslně navedeno do země, hory či jiné překážky. S novým systémem Auto-GCAS už by nemělo docházet k haváriím letadel v důsledku pochybení pilota.

Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink Link 16 s možností přenášet data přes satelit.

Foto: Kokpit F-16V s hlavním stÅ™edovým displejem. / Elbit Systems Kokpit F-16V s hlavním středovým displejem. / Elbit Systems

F-16 v 21. století zůstane

Stíhačka F-16 zůstane v provozu po celém světě minimálně ještě několik desetiletí. Pro řadu zemí F-16V Viper zůstane jedinou ze dvou možností - výkonovou a cenovou konkurenci nabízí prakticky jen švédsky JAS-39 Gripen (Gripen NG).

Rusko jednomotorové bojové letouny nevyrábí a čínské stroje zatím výkonově F-16V nebo Gripen NG prozatím nekonkurují. Nemluvě o skutečnosti, že čínská letadla jsou pro řadu zemí politicky nedostupné.

Lockheed Martin je prozatím nejúspěšnější program bojového letadla všech dob. Do dnešních dní Lockheed Martin dodal 4550 letadel F-16, i když řada letadel již nelétá nebo je ve špatném technickém stavu. V současné době se jednotková cena za nejmodernější verze F-16 pohybuje kolem 40 milionů dolarů.

Pokud máme věřit číslům o nákupních cenách i cenách za letovou hodinu, tak nákupní a roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jednoho F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně.

V současné době se nabízí pro F-16V několik trhů. Tchaj-wan postupně modernizuje všech 145 stíhaček F-16A/B. Tchaj-wanské stíhačky získají zmiňovaný radar APG-83, v jakém rozsahu obdrží i další systémy stroje (např. systémy elektronického boje) F-16V není jasné.

Modernizovat flotilu 134 letadel KF-16C/D Block 52 hodlá také Jižní Korea. Modernizaci zajistí pravě firma Lockheed Martin.

Jedná se také o výrobě nových letadel. F-16V je nyní jedním z uchazečů ve výběrových řízeních v Indonésii (poptává 16 letadel) a ve Spojených arabských emirátech (30 letadel).

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    18:43 27.10.2015

    Díky brutálním cenám nových letadel bude nakonec z F-16 takový nový F-5 Freedom fighter,neboli stíhač pro chudé.Konstrukce tohohle letounu se opravdu povedla,vždyt výroba běží od ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky brutálním cenám nových letadel bude nakonec z F-16 takový nový F-5 Freedom fighter,neboli stíhač pro chudé.Konstrukce tohohle letounu se opravdu povedla,vždyt výroba běží od konce 70 let dodnes a stále je na špici mezi bojovými stroji.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:34 27.10.2015

    Tak díky datalinku může letoun ze zálohy účině podporovat F-35 v roli zvědů.
    I když F15 s jeji novou schopností nést 16 střel bude jen těžko konkurovat.

    Tak díky datalinku může letoun ze zálohy účině podporovat F-35 v roli zvědů.
    I když F15 s jeji novou schopností nést 16 střel bude jen těžko konkurovat.

  • J.D.
    17:06 27.10.2015

    no je to celkem logický, na f-35 vydělá plno firem, zatímco na f-16 vydělá hlavně lockhed a pár jeho dodavatelů

    no je to celkem logický, na f-35 vydělá plno firem, zatímco na f-16 vydělá hlavně lockhed a pár jeho dodavatelů

  • semtam
    17:00 27.10.2015

    Trochu mi to přijde, že Lockhed Martin si otevírá zadní vrátka. F-35 asi nebude úplně to nejlevnější co na trhu bude. Osvědčené letadlo s prvky 5. generace může být pro mnoho ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mi to přijde, že Lockhed Martin si otevírá zadní vrátka. F-35 asi nebude úplně to nejlevnější co na trhu bude. Osvědčené letadlo s prvky 5. generace může být pro mnoho zákazníků žádaný artikl.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2