Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Foto: Pilotní přilba HMDS Generation 3; větší foto / Rockwell Collins
Pilotní přilba HMDS Generation 3; větší foto / Rockwell Collins

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted Display System) pro stíhačky F-35 Lightning II. Přilba podle výrobce řeší technické nedostatky předchozích generací přileb HMDS.

Stíhačka F-35 Lightning II je první svého druhu bez klasického průhledového displeje umístěného v pilotní kabině. Místo toho je průhledový displej „umístěn" přímo v hledí pilotní helmy HMDS. Informace na hledí promítá dvojice projektorů umístěná nad čelem pilota.

Za zmínku stojí, že v pilotní kabině F-35 najdeme minimum klasických mechanických tlačítek nebo spínačů. Piloti kabinu F-35 nazývají jako „nejvíce nahý kokpit v historii" letectví.

Software díky pohybovým senzorům dokáže přesně určit polohu a natočení přilby, resp. hlavy pilota. Díky šesti infračerveným kamerám umístěných kolem letadla F-35 se může pilot dívat kterýmkoliv směrem - pilot na průhledovém displeji přilby uvidí obraz okolí s taktickými informacemi, ať se dívá jakýmkoliv směrem, klidně přes podlahu kabiny. Výsledkem je nebývalý nárůst situačního povědomí pilota.

Přilba HMDS (Gen 2) má hmotnost 2,26 kg a je vyrobená z uhlíkových vláken. Každý pilot dostane vlastní originální přilbu. Návrháři pomocí laseru nejdříve přenesou tvar hlavy pilota do počítače a následně vyrobí helmu přímo na míru.

Simulátor F-35 - všimněte si černobílého obrazu z infračervených kamer. Takový pohled pilot uvidí, ať se podívá jakýmkoliv směrem.

První generace přilby HMDS Gen 1 posloužila především pro letecké testy. Druhá generace – HMDS Gen 2 – je verze v současné době používaná. Do dnešních dní bylo vyrobeno 200 přileb Gen 2 při ceně 500 000 dolarů za kus. Stejnou přilbu používají i piloti americké námořní pěchoty, která s F-35B deklarovala dosažení počátečních operačních schopností.

Třetí generace přilby - HMDS Gen 3 – řeší hlavní výtky, které se od pilotů snesly na předchozí generaci přilby. Druhá generace umožňuje létat v noci, noční přistání na lodí nebo noční tankování ve vzduchu, avšak trpí nízkou ostrostí kamery pro noční vidění.

Systém pro noční vidění HMDS Gen 2 umožňuje pilotům vidět objekty, které normálním zrakem rozpozná na 3,5x větší vzdálenost. Přitom člověk pomocí nejmodernějších brýlí pro noční vidění vidí objekty prakticky na stejnou vzdálenost, jako vlastním zrakem za dne.

Citlivá pohyblivá čidla Gen 2 navíc způsobují problémy se zobrazováním informací. Když je letadlo F-35 zmítáno větry nebo vibracemi, informace na hledí „poskakují". Dalším problémem současné druhé generace je dlouhá prodleva v zobrazování informací z kamer kolem letadla.

Nová generace získala proto především lepší systém nočního vidění, detailnější projektory a vylepšený software řešící problémy s prodlevou v zobrazování informací. Přilba bude dostupná pro letadla F-35 vyrobená v rámci sedmé výrobní šarži v roce 2016. Cena přilby má také poklesnout o 12 %, tedy na na 440 000 dolarů.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

F-35B připravená na válku

Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Deortc
    08:34 14.08.2015

    Třeba s tím pro segment domácností časem přijde Saitek, nebo nějaký podobný výrobce poloprofi herní techniky. :)

  • Alyxxik
    19:46 13.08.2015

    KOLT tohle "řešení" je v sedadlech u závodních aut, kdy má řidič opěrku hlavy prakticky "od ucha u uchu". Ale tam se moc nepočítá s tím, že se bude muset podívat pod sebe, nad nebo za sebe. Za vývoj "tlumícího zařízení" jsou zase prachy navíc, které by se ani nemuseli vyplatit

  • KOLT
    19:29 13.08.2015

    Asi hloupý dotaz, ale nedala by se helma nějak zafixovat do ramen? Nemyslím napevno, ale pomocí nějakého tlumícího zařízení... Asi nejsem první, koho to napadlo, takže to zřejmě nebude tak snadné :-)

  • Shania
    13:16 13.08.2015

    RiMr71: problém s váhou helmy bu byl vždy, hlavně pro RIO (zbraňový operátor), který dopředu netuší, jaký manévr pilot provede a nemůže se na to připravit.


    Tady je pdf co dělat při zranění krků + nějaké cviky, což se tu určitě někomu může hodit:)

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • Luky
    12:45 13.08.2015

    Tuším, že o MNOHO, zejména u lehkého typu jako je Gripen. Může točit nejostřejší první zatáčku ze všech a jeho lehkost mu dává výhodu ve větších výškách. Slabší motor by HMCS skvěle kompenzovala. Chotušičtí by byli neporazitelní :)

  • Shania
    12:43 13.08.2015

    Thanos: tady máš helmu BAE

    https://www.youtube.com/watch?...

    k čemu HMD slouží:

    Primární učel HMD bylo zaměření HOBS raket jen pohledem na cíl (seeker rakety musel cíl vidět) mimo rozsah ostatních senzorů letadla.

    Moderní helmy pak zobrazují HUD a nově i vlastní kameru pro noční vidění. Obraz se projektuje na hledí.

    F35 pak k tomu přidává feed z ostatních senzorů, hlavně z DAS a EOTS, takže pilot může sledovat prostor 360 stupňů okolo letadla i vidět skrz něj.
    F35 ale nepotřebuje HMD pro zaměření zbraní.


    Nevýhoda HMD a NVG je vyšší váha a problém při vyšších G a hlavně při katapultaci, kdy vyšší váha helmy může pilota vážně zranit. Proto se snaží helmu udělat co nejlehčí a jeden z důvodů, proč jsou tak drahé.

    Tady je pdf o helmě

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Takhle vypadala první generace

    http://www.f-16.net/f-35-news-...

  • Deutschmann
    12:31 13.08.2015

    Luky: bylo by to krásné, ale nereálné.
    Netušíte o kolik se zvedne bojová hodnota letounu když má pilot tuto helmu?

    RiMr71:
    2,26 kg je hmotnost těžší motorkářská helmy. Na tuto váhu se dá zvyknout (ikdyž si to nedokáži představit při 7G).

    Na netu jsem nejčastěji našel hmotnost letecké helmy cca 1,2 kg.

  • Shania
    12:02 13.08.2015

    Rozdíl mezi NVG a těmito helmami je, že NVG má velmi úzké FOV

    Tady je rozhovor s pilotem o helmě 2 generace, ale jak sám říká, tak je oldschool pilot a moc ty funkce nepoužívá.

    https://vimeo.com/124614167...

  • RiMr71
    12:00 13.08.2015

    OK, díky za vysvětlení.
    Zajímalo by mne, jestli pořešili tu váhu.
    Jestliže hlava váží cca 4,5kg, tak helma zvyšuje hmotnost hlavy cca o 50%. Tak by mě zajímalo, co to dělá v obratech s krkem...
    Samozřejmě, pilot nějakou helmu mít musí a jestli "hloupá" helma váží cca tolik co tato ze StarWars, tak není co řešit a je to OK :)

  • logik
    11:48 13.08.2015

    RiMr: Gen. 2 měla nightvision s omezeným dosahem (3.5x horší než oči ve dne). Gen 3. to má řešit - dohlédneš stejně daleko jako ve dne.

  • Luky
    11:41 13.08.2015

    Thanos:
    tak bylo by to krásný, ale k tomu by to chtělo ještě nejlépe Python5 (nebo Asraam, IrisT či 9X)

    RiMr:
    když jsem to ráno četl, tak se tam myslím psalo, že ta další generace už dohlédne normálně a ne jako ryba

  • RiMr71
    11:35 13.08.2015

    ...ten článek mi přijde nějaký zmatený...
    Má být o gen3, ale víc je o gen2 a jeho nedostatcích a jen okrajově o jejich nápravě.

    A toto:
    "Systém pro noční vidění HMDS Gen 2 umožňuje pilotům vidět objekty, které normálním zrakem rozpozná na 3,5x větší vzdálenost."

    ...k čemu je takový systém, když ho pilot "normálním zrakem rozpozná na 3,5x větší vzdálenost"

    ..ztraceno v překladu?

  • brin
    11:34 13.08.2015

    Jednu si asi pořídím domů na hraní simulátorů ;)

  • Thanos
    11:20 13.08.2015

    Zajímalo by mne srovnání s přilbami od BAE systems, které mají piloti Eurofighteru. Náhodou AČR neplánuje nějaké takové přilby pro naše piloty? Někde jsem četl, že ty od BAE jsou kompatabilní pro Gripeny...