Nová izraelská houfnice SIGMA ráže 155 mm

Nová izraelská houfnice SIGMA ráže 155 mm
Samohybná houfnice SIGMA ráže 155 mm / Caesar, @Ninja998998 (Zvětšit)

Twitterový účet Caesar zveřejnil první fotografii nové izraelské samohybné kolové houfnice SIGMA ráže 155 milimetrů. Houfnice je usazena na kolovém podvozku 10×10 od americké firmy Oshkosh.

Houfnici vyvíjí izraelská firma Elbit Systems na základě smlouvy s izraelským ministerstvem obrany z března 2019. Vývojová smlouva (zřejmě včetně výroby několika prototypů či menší série houfnic) má hodnotu 125 milionů dolarů (2,7 miliardy Kč). Podle všeho bude prototyp houfnice SIGMA představen na izraelské výstavě ISDEF plánovanou na konci března tohoto roku.

Nová kolová houfnice SIGMA ráže 155 milimetrů (délka hlavně 52 ráži; 8,06 metru) má v izraelské armádě od roku 2023 začít nahrazovat samohybné pásové houfnice M109 Doher ráže 155 milimetrů (39 ráží), což je izraelská modifikace amerických houfnic M109A5 (dodaných v 70. letech). Ve výzbroji izraelských pozemních sil je více než 600 houfnic M109.

Izrael dříve zvažoval nákup samohybných houfnic Elbit ATMOS (Autonomous Truck Mounted howitzer System) na tatrováckém podvozku. Z této akvizice ale očividně sešlo – tedy minimálně v rámci výměny pásových houfnic M109.

Firma Soltam Systems, nyní vlastněná firmou Elbit Systems, houfnice ATMOS vyvinula již v roce 1999. Houfnice ATMOS jsou exportně úspěšné, nakoupily je například Thajsko, Filipíny nebo Ázerbájdžán.


Vizualizace houfnice SIGMA; větší foto / Elbit Systems

Tel Aviv také zvažoval v rámci náhrady houfnic M109 společnou nabídku izraelských firem IAI (Israel Aerospace Industries) a IMI (Israel Military Industries), a německých KMW (Krauss-Maffei Wegmann) a Rheinmetal. Izraelci se ale nakonec rozhodli vyvinout vlastní národní řešení.

Houfnice SIGMA využívá podvozek 10×10, na kterém je umístěna dělostřelecká nástavba s houfnicí a nabíjecím automatem. Nouzově lze nabíjení provádět ručně. Podobnou koncepci využívá srbská houfnice NORA B-52, ruská Koalicia-SV (verze s kolovým podvozkem Kamaz) nebo německá kolová houfnice na platformě HX3 (s modulem AGM).

Automatický nabíjecí systém houfnice SIGMA umí podle požadavku mise zvolit konkrétní náboj, velikost prachové náplně a nastavit zapalovač M910 (rovněž vyráběnou Elbit Systems). Pro houfnici má jeruzalémská firma Rokar, nedávnou kupená firmou Elbit Systems, vyvinout nový naváděný projektil s prodlouženým dostřelem.

Bojový modul s houfnicí má celokruhový odměr a náměr až 70°. Nábojová komora houfnice SIGMA o objemu 23 litrů splňuje alianční standard JBMoU (Joint Ballistics Memorandum of Understanding).

Houfnice má využívat nové prachové moduly UMAC (Uni-Modular Artillery Charge System) od firmy Elbit Systems, která moduly popisuje jako „jedinečný, univerzální modulární pohonný systém navržený tak, aby minimalizoval logistickou stopu a výrazně snížil provozní náklady související s manipulací s municí v dělostřelecké jednotce. Cenově výhodný modul Unified Charge Module (UCM) umožňuje automatickým a poloautomatickým zbraním zvýšit rychlost střelby a zároveň zlepšit jejich přesnost. Toho je dosaženo užitím jednotného typu modulárních náloží, z nichž se sestavuje nabíjená výmetná nálož, vyznačujících se rovněž menším rozptylem úsťových rychlostí a menším opotřebením hlavně. UCM je v souladu s Joint Ballistic MoU (JBMoU).“

Moduly UCM údajně snižují opotřebení vnitřního vývrtu hlavně až o 60 %. Současně s menším počtem modulů má být dosaženo větší úsťové rychlosti. Při střelbě z hlavně ráže 155 milimetrů dlouhé 52 ráži čtyři moduly UCM poskytnou projektilu úsťovou rychlost 940 metrů za sekundu. Stejnou úsťovou rychlost podle JBMoU pak vyvine šest standardních prachových modulů (což je i maximální počet modulů pro houfnice ráže 155 mm).


M109 Doher

Palbu řídí dvoj až trojčlenná posádka sedící v pancéřové kabině. Klimatizovaná a přetlakovaná kabina chrání posádku před účinky zbraní hromadného ničení. Oproti desetičlenné posádce houfnic M109 jde tedy o zásadní úsporu personálu nejen v rámci houfnice, ale celé dělostřelecké baterie.

„Systém SIGMA účinně řeší rostoucí potřebu ozbrojených sil po lepší efektivitě jejich dělostřeleckých formací, nižších nákladech na životní cyklu, a současně po lepší přesnosti, rychlosti, autonomii, přežití a konektivitu. Systém SIGMA je založen na know-how a zkušenostech nashromážděných společností po desetiletích při dodávkách dělostřeleckých systémů mnoha zákazníkům, včetně nových 155mm plně automatických samohybných houfnicových děl pro izraelské obranné síly,“ komentoval výhody houfnice SIGMA Bezhalel (Butzi) Machlis, prezident a generální ředitel společnosti Elbit Systems.

Houfnice SIGMA má také již první exportní úspěch – v listopadu 2021 oznámila společnost Elbit Systems kontrakt v hodnotě přibližně 106 milionů dolarů na dodávku samohybných houfnic SIGMA do nejmenované asijské země.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

CAESAR představuje dobrý technický a ekonomický kompromis

Na počátku června 2020 oznámilo ministerstvo obrany, že jako nový typ samohybné houfnice pro Armádu ...

Houfnice CAESAR: Pouhý dostřel nestačí

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) rozhodlo v loňském roce, že 152 mm samohybná kolová houfnice (ShKH) ...

Houfnice CAESAR a DITA: Odlišné přístupy, nikoli přímá konkurence

Na únorovém zbrojním veletrhu IDEX 2021 ve Spojených arabských emirátech byla oficiálně představena ...

Houfnice CAESAR 8×8 pro britskou armádu?

Francouzská společnost NEXTER a německá KMW (Krauss-Maffei Wegmann) nabízejí pro britský program MFP ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ABC123
    19:50 13.01.2022

    Pretože síce Arche splnil podmienky testov z jesene minulého roka, ale napriek tomu vyhlásili v januári novú požiadavku. Nie kontrakt. Je to nezáväzné ….
    A možno aj tu uspejú, ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pretože síce Arche splnil podmienky testov z jesene minulého roka, ale napriek tomu vyhlásili v januári novú požiadavku. Nie kontrakt. Je to nezáväzné ….
    A možno aj tu uspejú, ale to sa ešte uvidí.

    https://sam.gov/opp/4c78fd4ce3...
    Skrýt celý příspěvek

  • ABC123
    20:29 12.01.2022

    Tak aj amíci si idú vyvýjať vlastnú húfnicu na kolesách. V tendri sa im žiadna ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak aj amíci si idú vyvýjať vlastnú húfnicu na kolesách. V tendri sa im žiadna nepáčila….

    https://defence-ua.com/news/ar...
    Skrýt celý příspěvek

    • jj284b
      11:26 13.01.2022

      ale ano, pozdaval sa im Svedsky Archer..

      ale ano, pozdaval sa im Svedsky Archer..

      • ABC123
        13:41 13.01.2022

        Ten dokonca splnil požiadavky. Ale bohužiaľ nepomohlo….

        https://www.thedefensepost.com...

        Ten dokonca splnil požiadavky. Ale bohužiaľ nepomohlo….

        https://www.thedefensepost.com...

        • jj284b
          15:29 13.01.2022

          Preco nepomohlo? ved zadali firmam kontrakt na kolesove hufnice... BAE sa moze uchadzat s Archerom.. podmienka je ze to musi byt hufnica ktora bude vyrabana v USA

          Preco nepomohlo? ved zadali firmam kontrakt na kolesove hufnice... BAE sa moze uchadzat s Archerom.. podmienka je ze to musi byt hufnica ktora bude vyrabana v USA

          • ABC123
            19:51 13.01.2022

            Sorry, omylom som odpovedal hore…

            Sorry, omylom som odpovedal hore…

    • Pirat49
      05:21 14.01.2022

      Skoda ,ze aj mi sme nestihli poslat Zuzu2. Briti ju hodnotili vysoko spolu z Arecherom

      Skoda ,ze aj mi sme nestihli poslat Zuzu2. Briti ju hodnotili vysoko spolu z Arecherom

  • Trener
    22:07 11.01.2022

    Koukám, "dnes" se s těmi Skh na kolech pod věží roztrhl pytel, asi jim už došlo, že mají své opodstatnění.

    Koukám, "dnes" se s těmi Skh na kolech pod věží roztrhl pytel, asi jim už došlo, že mají své opodstatnění.

  • Dunnk
    16:16 11.01.2022

    Fotka nahoře je maketa.
    Nevím jestli se mi sem podaří vložit odkazy na obrázky.
    Tady na facebooku je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Fotka nahoře je maketa.
    Nevím jestli se mi sem podaří vložit odkazy na obrázky.
    Tady na facebooku je montáž.
    https://m.facebook.com/%D7%9E%...

    nebo zde
    https://uloz.to/tamhle/vjZl7Yo...
    Skrýt celý příspěvek

  • ruleta
    13:10 11.01.2022

    "Nová kolová houfnice SIGMA ráže 155 milimetrů (délka hlavně 52 ráži; 8,06 metru)"

    To není možné, buď mne mate perspektiva anebo mi něco podstatného uniká. Obrázek 1 a obrázek ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Nová kolová houfnice SIGMA ráže 155 milimetrů (délka hlavně 52 ráži; 8,06 metru)"

    To není možné, buď mne mate perspektiva anebo mi něco podstatného uniká. Obrázek 1 a obrázek 2 dle mého mají různé délky hlavní.
    Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:14 11.01.2022

      Je možné, že momentálně pro testy tam mají hlaveň kratší.
      Podobně jak CSG u DITY. Také má kvůli testům kratší hlaveň.

      Je možné, že momentálně pro testy tam mají hlaveň kratší.
      Podobně jak CSG u DITY. Také má kvůli testům kratší hlaveň.

      • ruleta
        13:17 11.01.2022

        No jo, ale pak je to v hajzlu, protože to zapíchnout hned na první T křižovatce v Tel Avivu.

        No jo, ale pak je to v hajzlu, protože to zapíchnout hned na první T křižovatce v Tel Avivu.

        • Klimesov
          13:27 11.01.2022

          :D :D je pravda, že občas se tu vymýšlejí šílené teorie :-)

          :D :D je pravda, že občas se tu vymýšlejí šílené teorie :-)

        • Ján Paliga
          22:14 11.01.2022

          ... Tel Aviv je ešte fajn, ale T križovatka v Damašku, to Ti poviem, to je masaker.... :-D

          ... Tel Aviv je ešte fajn, ale T križovatka v Damašku, to Ti poviem, to je masaker.... :-D

      • Scotty
        14:34 11.01.2022

        U Dity je klidně možné že delší hlaveň nemají momentálně k dispozici.

        U Dity je klidně možné že delší hlaveň nemají momentálně k dispozici.

      • Jura99
        15:10 11.01.2022

        u DITY ale nikdo netvrdí, že to je L52 s testovací L45. Tam se prostě tvrdí, že DITA má L45, kterou má i demonstrátor. Tato Sigma má L52 a rovněž i na fotce je zjevně L52.

        u DITY ale nikdo netvrdí, že to je L52 s testovací L45. Tam se prostě tvrdí, že DITA má L45, kterou má i demonstrátor. Tato Sigma má L52 a rovněž i na fotce je zjevně L52.

    • Jura99
      13:31 11.01.2022

      druhy obrazek je vizualizace, nemusi odpovidat.

      druhy obrazek je vizualizace, nemusi odpovidat.

    • PavolR
      14:02 11.01.2022

      Proporčne to skutočne vyzerá na 39-kalibrovú hlaveň zo Soltam M-71:
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

      Proporčne to skutočne vyzerá na 39-kalibrovú hlaveň zo Soltam M-71:
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

      • Jura99
        14:12 11.01.2022

        nesmysl. Je to L52. Podvozek 10x10 je zkratka delsi, vez posazena vzadu. Nakonec i nemecka houfnice na HX3 10x10 ma venku akorat ustovou brzdu.

        nesmysl. Je to L52. Podvozek 10x10 je zkratka delsi, vez posazena vzadu. Nakonec i nemecka houfnice na HX3 10x10 ma venku akorat ustovou brzdu.

        • ruleta
          14:48 11.01.2022

          Je to dané na platformě Oshkosh, která je celá dlouhá cca 11 metrů.

          http://www.military-today.com/...

          Je to dané na platformě Oshkosh, která je celá dlouhá cca 11 metrů.

          http://www.military-today.com/...

          • ruleta
            14:56 11.01.2022

            Koukám na tu HX3 a je to podobé, platforma cca 11 metrů, tak to je jenom perspektiva. Trošku to mate.

            Koukám na tu HX3 a je to podobé, platforma cca 11 metrů, tak to je jenom perspektiva. Trošku to mate.

          • Jura99
            15:08 11.01.2022

            hlaveň L52 je 8,06m, takže celé 3m prostoru na závěr a zadek věže. Nevidím tam žádný problém, proč by to tak nebylo, a údajná L39 podle Pavla je nesmysl.

            hlaveň L52 je 8,06m, takže celé 3m prostoru na závěr a zadek věže. Nevidím tam žádný problém, proč by to tak nebylo, a údajná L39 podle Pavla je nesmysl.

    • ARES
      16:13 11.01.2022

      V obou obr. je délka hlavně stejná, tj. 52 ráží. Jen se to musí umět zaměřit.

      V obou obr. je délka hlavně stejná, tj. 52 ráží. Jen se to musí umět zaměřit.

  • Cheddar
    12:33 11.01.2022

    Pekná húfnica, jediné čo mi nesedí je to porovnanie posádky. M109 má 10-člennú posádku? To sa tam počítajú aj manželky a deti členov posádky? Ako možno je to moja nevedomosť, ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pekná húfnica, jediné čo mi nesedí je to porovnanie posádky. M109 má 10-člennú posádku? To sa tam počítajú aj manželky a deti členov posádky? Ako možno je to moja nevedomosť, ale kto je tam započítaný?
    Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      12:54 11.01.2022

      Samozřejmě že ne.
      M109 mají primárně 4 člennou osádku.
      Jenomže Izrael své M109 dost často nasazuje ze stálých palebných stanovišť a tím pádem navyšuje počty osádek svých houfnic. 4 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Samozřejmě že ne.
      M109 mají primárně 4 člennou osádku.
      Jenomže Izrael své M109 dost často nasazuje ze stálých palebných stanovišť a tím pádem navyšuje počty osádek svých houfnic. 4 vojáci by se za chvilku vyčerpali.
      Tady pár odkazů, jak mnohdy izraelští dělostřelci pracují.

      https://www.youtube.com/watch?...
      https://www.youtube.com/watch?...
      https://www.youtube.com/watch?...

      Podobně funguje velká část dělostřelců na světě. Výjimku tvoří manévrový boj samozřejmě.
      Nicméně berte v potaz, že celý článek je více méně PR. Houfnice SIGMA ještě pořádně ani neexistují a stále se vyvíjí. Po vývoji bude následovat vytvoření operačních postupů, takže vše stejně nakonec bude jinak než jak se píše v letáku. :-)
      Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      12:55 11.01.2022

      ještě tady jedno video :-)
      https://www.youtube.com/watch?...

      ještě tady jedno video :-)
      https://www.youtube.com/watch?...

      • Cheddar
        13:46 11.01.2022

        Vďaka za videá. Beriem to tak, že je nezmysel porovnávať tie dve čísla.

        Vďaka za videá. Beriem to tak, že je nezmysel porovnávať tie dve čísla.

        • Klimesov
          14:04 11.01.2022

          No smysl to moc nemá. Jako je jasné, že automatizace ten počet opravdu sníží, protože nebude potřeba osádka ve věži, která manuálně nabíjí. Takže je možné že se podaří snížit ...
          Zobrazit celý příspěvek

          No smysl to moc nemá. Jako je jasné, že automatizace ten počet opravdu sníží, protože nebude potřeba osádka ve věži, která manuálně nabíjí. Takže je možné že se podaří snížit množství osádky na 4 - 6, ale to se uvidí až bude stroj hotový a Izraelci vypracují operační plány :-)
          Skrýt celý příspěvek

          • Cheddar
            15:57 11.01.2022

            Tak nabíjač je vo veži M109 jeden, ten zbytok čo podáva muníciu zvonku by bol predpokladám rovnaký aj pri húfnici SIGMA, takže reálne znížia počet obsluhy o 1 až 2 ľudí. M109 má 4, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak nabíjač je vo veži M109 jeden, ten zbytok čo podáva muníciu zvonku by bol predpokladám rovnaký aj pri húfnici SIGMA, takže reálne znížia počet obsluhy o 1 až 2 ľudí. M109 má 4, SIGMA deklaruje 2 -3. Takže ak M109 potrebuje pri stálej palbe 10 ľudí, tak SIGMA aspoň 8. Otázka je ako sa bude dať dobíjať zásobník u SIGMA počas palby.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            16:08 11.01.2022

            Cheddar.
            No to je všechno otázka jak si s tím Izraelci poradí. Je možné, že se k tomu časem vyvine nabíjecí vozidlo atd. atd. Vše ukáže čas. Z mé strany to jsou jen hrubé odhady, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cheddar.
            No to je všechno otázka jak si s tím Izraelci poradí. Je možné, že se k tomu časem vyvine nabíjecí vozidlo atd. atd. Vše ukáže čas. Z mé strany to jsou jen hrubé odhady, takže se prostě mýlit můžu.
            Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    12:20 11.01.2022

    Jura, ideš...

    Jura, ideš...

    • Jura99
      12:48 11.01.2022

      pochvala za bezosádkovou věž, za bezobslužný výběr typu granátu a prachové náplně, že z toho netrčí hlaveň a za redukci počtu osádky. Nepochvala za dizajn kabiny. Zajímal by mě ...
      Zobrazit celý příspěvek

      pochvala za bezosádkovou věž, za bezobslužný výběr typu granátu a prachové náplně, že z toho netrčí hlaveň a za redukci počtu osádky. Nepochvala za dizajn kabiny. Zajímal by mě způsob doplňování munice.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        13:09 11.01.2022

        K dobru bych přičetl i stabilitu použitím 4 opěr a tím i kruhový odměr. Kabina se evidentně přizpůsobuje prostornosti před tím co obvykle Oskosh nabízí.

        K dobru bych přičetl i stabilitu použitím 4 opěr a tím i kruhový odměr. Kabina se evidentně přizpůsobuje prostornosti před tím co obvykle Oskosh nabízí.

      • Sergej7490
        10:53 12.01.2022

        A co si, Kefalin, predstavujete pod takym pojmom: bezobsluzny vyber typu granatu ?
        Lebo informaciu v SRP o tom, na ktorej pozicii zasobniku je aky typ granatu a naplne a ich ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A co si, Kefalin, predstavujete pod takym pojmom: bezobsluzny vyber typu granatu ?
        Lebo informaciu v SRP o tom, na ktorej pozicii zasobniku je aky typ granatu a naplne a ich “automaticky” vyber dokaze uz Z2000. V menej sofistikovanej podobe aj T72… Takze nemyslim ze by sa jednalo o nieco extra…
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          12:54 12.01.2022

          Jste na Zuzanu hypersenzitivní, majore Terazky, nic jsem o ní nepsal. Věž-automat pro 21. století si představuju jako blackbox bez osádky, který na datový pokyn zcela automaticky ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jste na Zuzanu hypersenzitivní, majore Terazky, nic jsem o ní nepsal. Věž-automat pro 21. století si představuju jako blackbox bez osádky, který na datový pokyn zcela automaticky provede všechny úkony až po výstřel. Rovněž doplnění munice automatické. Blíží se tomu Archer, má ale pár nedokonalostí.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:00 12.01.2022

            Ja chápem tvoje nadšenie z moderných technológií, ale ani najmodernejšie vesmírne sondy a lode nemajú to najlepšie z dostupného. Predstav si, že tie vozítka na Marse nemajú počítač ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ja chápem tvoje nadšenie z moderných technológií, ale ani najmodernejšie vesmírne sondy a lode nemajú to najlepšie z dostupného. Predstav si, že tie vozítka na Marse nemajú počítač výkonnejší ako bežný smartfón. Dôvod je prozaický. Čím je systém zložitejší, tým sa skôr pokazí a na plnenie zadaných úloh to stačí. Okrem toho nie sú energeticky náročné a odpadajú aj problémy s chladením atď.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            13:26 12.01.2022

            Závada, kterou by případně neměl kdo odstranit, je myslím přijatelná daň za úsporu desítek či stovek vojáků, jejich výstroje, mezd a hlavně potenciální oběti v boji. Zkrátka musí ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Závada, kterou by případně neměl kdo odstranit, je myslím přijatelná daň za úsporu desítek či stovek vojáků, jejich výstroje, mezd a hlavně potenciální oběti v boji. Zkrátka musí být automat technicky dokonalý, blbuvzdorný, robustní a v záloze být třeba náhradní vozidlo. Robotizace je dnes všude, aby člověk třeba ládoval miny jako v tom švédském minometu, to mi přijde škoda.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:32 12.01.2022

            To povedz tým, čo budú ládovať toho Caesara čo ste kúpili

            To povedz tým, čo budú ládovať toho Caesara čo ste kúpili

          • Jura99
            14:15 12.01.2022

            Caesar si nehraje na vezovy automat, ve kterem ale ve skutecnosti manualne mukluji dva chlapi, jako v tom minometu. Caesar je evoluce tazene houfnice, ale i tak pocet osadky neni ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Caesar si nehraje na vezovy automat, ve kterem ale ve skutecnosti manualne mukluji dva chlapi, jako v tom minometu. Caesar je evoluce tazene houfnice, ale i tak pocet osadky neni vysoky.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:28 12.01.2022

            Ja len, že všade riešiš automatizáciu a Caesar ti nejak uniká. Určite by som radšej ládoval mínomet, hoci aj 120-ku ako 155 mm húfnicu

            Ja len, že všade riešiš automatizáciu a Caesar ti nejak uniká. Určite by som radšej ládoval mínomet, hoci aj 120-ku ako 155 mm húfnicu

          • Jura99
            14:49 12.01.2022

            Miroslav: Caesar a Z2 jsou v daný moment jediná volba. Sigma ani Němec na HX3 ani Dita nejsou a ještě chvíli nebudou ke koupení. Diskuse proto může být jen o volbě mezi Caesarem a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: Caesar a Z2 jsou v daný moment jediná volba. Sigma ani Němec na HX3 ani Dita nejsou a ještě chvíli nebudou ke koupení. Diskuse proto může být jen o volbě mezi Caesarem a Z2 a o tom už jsme se bavili xkrát. To ale nic nebrání ve fantazírování, jako by "správná" houfnice měla vypadat.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            16:43 12.01.2022

            Jura ono je spíše legrační, jak jsi ve svých názorech neobyčejně flexibilní. Hotový poslanec :)

            Jura ono je spíše legrační, jak jsi ve svých názorech neobyčejně flexibilní. Hotový poslanec :)

          • flanker.jirka
            20:11 12.01.2022

            Miroslav
            Caesar je z velké části politický nákup. S tím jak si MO ČR nastavilo mantinely a původně i cenu se toho moc opravdu vybrat nedalo.
            O to víc zamrzí, když existují ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Caesar je z velké části politický nákup. S tím jak si MO ČR nastavilo mantinely a původně i cenu se toho moc opravdu vybrat nedalo.
            O to víc zamrzí, když existují projekty jako EVA nebo DITA s velkou měrou automatizace.
            Jak to píše Jura, manipulaci s municí a prachovými náplněmi má dnes obstarat stroj a ne člověk. Manuální sílu bych bral jenom pro logistiku nebo poruchový stav. Nexter jsou tupci, když nedokáží vyrobit ani automat na ládování lehkých prachových náplní, přitom dopravníky a robotické podavače vám dokáží navrhnout středoškoláci.
            Skrýt celý příspěvek

    • faraonamumu
      14:14 11.01.2022

      Jaktože ti Izraelci neví, že nejlepší druh kabiny je pouze pro jednoho člena? Asi k nim ještě nedorazily slovenské trendy :D

      Jaktože ti Izraelci neví, že nejlepší druh kabiny je pouze pro jednoho člena? Asi k nim ještě nedorazily slovenské trendy :D

      • Miroslav
        14:19 11.01.2022

        A to povedal kto, že najlepšie sú kabíny pre jedného?

        A to povedal kto, že najlepšie sú kabíny pre jedného?

        • mikojan29
          21:29 11.01.2022

          Zrovna dnes vyšlo toto:

          https://www.youtube.com/watch?...

          Zrovna dnes vyšlo toto:

          https://www.youtube.com/watch?...

          • Miroslav
            21:59 11.01.2022

            Som videl na Fajsbúku

            Som videl na Fajsbúku

          • mikojan29
            22:12 11.01.2022

            Info priamo od užívateľov a tak trochu aj spolutvorcov tohto systému.

            Info priamo od užívateľov a tak trochu aj spolutvorcov tohto systému.

          • Ján Paliga
            22:23 11.01.2022

            Zaujímalo by ma, prečo má na barete odznak, ktorý tam nepatrí.... Za mojich čias ZVS by nás teda hnali....

            Zaujímalo by ma, prečo má na barete odznak, ktorý tam nepatrí.... Za mojich čias ZVS by nás teda hnali....

          • SYN_
            09:25 12.01.2022

            Tak na tom videu ta hlaveň fakt celkem trčí přes kabinu dost...
            Holt to (plus celková váha, asi i možnost větší zásoby munice) asi vede současné řešitele k použití podvozku ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak na tom videu ta hlaveň fakt celkem trčí přes kabinu dost...
            Holt to (plus celková váha, asi i možnost větší zásoby munice) asi vede současné řešitele k použití podvozku 10x10.

            Tuší někdo jestli je to řádově dvakrát dražší než Caesar nebo je rozdíl menší? Samozřejmě myslím bez munice, ta je taková jakou si k tomu kdo koupí, v obou případech...
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            17:15 12.01.2022

            Ján Paliga - ktorý konkrétne odznak tam nepatrí.??

            Ján Paliga - ktorý konkrétne odznak tam nepatrí.??

          • Klimesov
            18:49 12.01.2022

            Zajímavá byla informace o tom dostřelu. 40 až 50 km. Slušná práce :-)

            Zajímavá byla informace o tom dostřelu. 40 až 50 km. Slušná práce :-)

          • Ján Paliga
            22:32 12.01.2022

            @ Hektor

            Nevšimol si si? On tam má veľký odznak určený na brigadírky.... A ten určite nepatrí na baret....

            Oprav ma, ak sa mýlim....

            @ Hektor

            Nevšimol si si? On tam má veľký odznak určený na brigadírky.... A ten určite nepatrí na baret....

            Oprav ma, ak sa mýlim....

          • HEKTOR
            21:56 13.01.2022

            Ján Paliga - ak sa nemýlim,malo by sa jednať o menšiu verziu odznaku,pôvodne určeného na lodičky a neskôr používaného na barety...

            Ján Paliga - ak sa nemýlim,malo by sa jednať o menšiu verziu odznaku,pôvodne určeného na lodičky a neskôr používaného na barety...

          • Ján Paliga
            21:15 14.01.2022

            @Hektor

            Tak si porovnaj veľkosť lodičkového odznaku na barete gen. Maxima - https://www.valka.cz/Maxim-Mil... a opäť si pozri odznak toho zelenobareťáka. Uvidíš, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Hektor

            Tak si porovnaj veľkosť lodičkového odznaku na barete gen. Maxima - https://www.valka.cz/Maxim-Mil... a opäť si pozri odznak toho zelenobareťáka. Uvidíš, že jeho je väčší, teda má odznak, ktorý patrí na brigadírku, nie na lodičku či baret.
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            16:17 15.01.2022

            Ján Paliga - na 100% majú obaja rovnakú lodičkovú verziu...

            Ján Paliga - na 100% majú obaja rovnakú lodičkovú verziu...

      • skelet
        15:50 11.01.2022

        spíše k nim nedorazilo, že je nesmyslné dávat věž na kolový podvozek, jak tady někteří tvrdí u slovenských houfnic.

        spíše k nim nedorazilo, že je nesmyslné dávat věž na kolový podvozek, jak tady někteří tvrdí u slovenských houfnic.

        • Jura99
          16:31 11.01.2022

          nikoliv nesmyslne, ale v porovnani s vezi na pasech je umisteni veze na kola dosud obchodne neuspesne. Verim, ze to Sigma, Hx3 a treba i Dita zmeni. Dokonce i o Z2, o kterou 20let ...
          Zobrazit celý příspěvek

          nikoliv nesmyslne, ale v porovnani s vezi na pasech je umisteni veze na kola dosud obchodne neuspesne. Verim, ze to Sigma, Hx3 a treba i Dita zmeni. Dokonce i o Z2, o kterou 20let zakaznik nezavadil, se pry zajimaji Gruzinci.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:07 11.01.2022

            Ak je reč o Z2, tak cestou do Lotyšska sa zastavili na aliančnom cvičení v Poľsku kde si s chuťou zastrieľali a prezreli si ju aj spojenci. Nejak takto má vyzerať reklama

            Ak je reč o Z2, tak cestou do Lotyšska sa zastavili na aliančnom cvičení v Poľsku kde si s chuťou zastrieľali a prezreli si ju aj spojenci. Nejak takto má vyzerať reklama

          • skelet
            17:14 11.01.2022

            Tancuj, tancuj, vykrúcaj, vykrúcaj !

            Tancuj, tancuj, vykrúcaj, vykrúcaj !

          • Miroslav
            17:21 11.01.2022

            Jura: Stále som nepochopil, že prečo je na neúspech kolesových húfnic odsúdená len Zuzana.

            Jura: Stále som nepochopil, že prečo je na neúspech kolesových húfnic odsúdená len Zuzana.

          • Jura99
            17:43 11.01.2022

            Miroslav: obchodne neuspesny je take Archer

            skelet: pokud je neco obchodne neuspesne, pak to obvykle ani nedava v trzni ekonomice smysl vyrabet.

            Miroslav: obchodne neuspesny je take Archer

            skelet: pokud je neco obchodne neuspesne, pak to obvykle ani nedava v trzni ekonomice smysl vyrabet.

          • skelet
            17:47 11.01.2022

            Miroslav: důvod je prostý, protože Jura nic jiného neznal, a tak byla pro něj věž na kolech nesmysl. Bohužel pro něj mu do toho Izraelci a Němci hodili vidle..

            Miroslav: důvod je prostý, protože Jura nic jiného neznal, a tak byla pro něj věž na kolech nesmysl. Bohužel pro něj mu do toho Izraelci a Němci hodili vidle..

          • Miroslav
            17:48 11.01.2022

            A prečo DITA má zmysel a Zuzana nie?

            A prečo DITA má zmysel a Zuzana nie?

          • Jura99
            18:14 11.01.2022

            Miroslav: pro me maji smysl prodejne uspesne veci. Bohuzel si na zivobyti vzdy vydelavam sam, zadne dotace ani zadne koryto jsem nikdy nemel, takze mam takovou deformaci. Jakmile ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: pro me maji smysl prodejne uspesne veci. Bohuzel si na zivobyti vzdy vydelavam sam, zadne dotace ani zadne koryto jsem nikdy nemel, takze mam takovou deformaci. Jakmile se Z2 proda a vydela si na sebe, presunu si ji do jine kategorie. Zatim je to, stejne jako ostatni veze na kolech, statem umele ziveny projekt. Chapu, ze zbrane nemusi byt vzdy horkym obchodnim artiklem, ale to jsou vyjimky, vetsinou vyrobce potrebuje prodavat a je to i znamka kvality produktu. Dita je soukromy projekt a zatim si o nem nic nemyslim, krome mirneho optimismu, kvuli obchodnim uspechum dana M1 a M2 a taky kvuli bezosadkove vezi a dobijeni.
            Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            09:28 12.01.2022

            Očekával bych že Gruzínci musí řešit primárně cenu... ale může si slovenský výrobce dovolit jít pod cenu pro slovenskou armádu?

            Očekával bych že Gruzínci musí řešit primárně cenu... ale může si slovenský výrobce dovolit jít pod cenu pro slovenskou armádu?

          • Sergej7490
            10:30 12.01.2022

            Po zaplateni “vyvoja” a rozneho ineho balastu v objednavke od OSSR by cena za Z2 uz nemusela byt az tak nekonkurencieschopna. Ale do hlav marketingu statneho podniku samozrejme ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Po zaplateni “vyvoja” a rozneho ineho balastu v objednavke od OSSR by cena za Z2 uz nemusela byt az tak nekonkurencieschopna. Ale do hlav marketingu statneho podniku samozrejme nevidim…
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            17:13 12.01.2022

            Jura99 - čo máte ešte vo svojej "neúspešnej" kategórii okrem z2 a alcy .???

            Jura99 - čo máte ešte vo svojej "neúspešnej" kategórii okrem z2 a alcy .???

          • Ján Paliga
            22:40 12.01.2022

            @ SYN

            "... ale může si slovenský výrobce dovolit jít pod cenu pro slovenskou armádu?"

            Ak si dobre pamätám, podobný precedens už sme absolvovali pri predaji Zuzán do Grécka.... ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @ SYN

            "... ale může si slovenský výrobce dovolit jít pod cenu pro slovenskou armádu?"

            Ak si dobre pamätám, podobný precedens už sme absolvovali pri predaji Zuzán do Grécka.... Výrobca na tom tratil. Do balíka totiž pribalili viac, ako bola len cena za húfnice + malý zisk.
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            22:00 13.01.2022

            SYN_ - určite si to dovoliť môže a aj si to keby bol záujem dovolia...myslím že z princípu bola cena upravená pre ossr hore a keby ju pre zahraničie znížili,tak sa to štandardne ...
            Zobrazit celý příspěvek

            SYN_ - určite si to dovoliť môže a aj si to keby bol záujem dovolia...myslím že z princípu bola cena upravená pre ossr hore a keby ju pre zahraničie znížili,tak sa to štandardne obkecá rozdielnym typom zákazky ...
            Skrýt celý příspěvek

      • HEKTOR
        17:10 12.01.2022

        faraonamumu - izraelci nepochopili výnimočnosť jednočlennej kabíny...veď tá kabína bola vyvinutá na základe dlhoročných bojových skúseností ossr... čo o výrobe húfnic môžu vedieť ...
        Zobrazit celý příspěvek

        faraonamumu - izraelci nepochopili výnimočnosť jednočlennej kabíny...veď tá kabína bola vyvinutá na základe dlhoročných bojových skúseností ossr... čo o výrobe húfnic môžu vedieť nejakí izraelci...bojovala idf vôbec v nejakej vojne .???

        inak toho vojaka-vodiča vo videu by som vyrazil z ossr,keď zaspáva za volantom a potrebuje sa vykecávať do vysielačky...vôbec si neváži súkromie ktoré poskytuje jednomiestna kabína ...
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          17:44 12.01.2022

          Veď pri jednej diskusii na túto tému sa to aj vážne rozoberalo, že jednomiestna kabína je zlá lebo vodičovi bude smutno a nemá s kým pokecať.

          Veď pri jednej diskusii na túto tému sa to aj vážne rozoberalo, že jednomiestna kabína je zlá lebo vodičovi bude smutno a nemá s kým pokecať.

          • Miroslav
            17:50 12.01.2022

            Ako pozerám, tak o tom vykecávaní som sa bavil práve s tebou. Aká nahodička...

            https://www.armadninoviny.cz/n...

            Ako pozerám, tak o tom vykecávaní som sa bavil práve s tebou. Aká nahodička...

            https://www.armadninoviny.cz/n...

          • HEKTOR
            19:15 12.01.2022

            Miroslav - mýlite sa,aj keď to tak vyzerá,tak to nie som ja...
            ja som práve veľký zástanca tejto konštrukčnej vychytávky...pochopil som totiž,že ide o evolúciu...najprv boli v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav - mýlite sa,aj keď to tak vyzerá,tak to nie som ja...
            ja som práve veľký zástanca tejto konštrukčnej vychytávky...pochopil som totiž,že ide o evolúciu...najprv boli v kabíne dvaja...teraz jeden...a o 20-30r tam už vodič nebude ...
            alebo pri troche šťastia už nebude ani samotná húfnica...
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            20:18 12.01.2022

            Takže Hektor nie je Hektor?

            Takže Hektor nie je Hektor?

          • HEKTOR
            20:41 12.01.2022

            Miroslav :))

            Miroslav :))

          • Ján Paliga
            22:37 12.01.2022

            To som tvrdil aj ja, že to bude príliš náročné pri presune na dlhé vzdialenosti. A evidentne sa moje obavy potvrdili.

            To som tvrdil aj ja, že to bude príliš náročné pri presune na dlhé vzdialenosti. A evidentne sa moje obavy potvrdili.

          • Miroslav
            23:55 12.01.2022

            @Ján Paliga

            A kamionisti čo sú osamote na cestách 2-3 týždne majú hovoriť čo?

            @Ján Paliga

            A kamionisti čo sú osamote na cestách 2-3 týždne majú hovoriť čo?

          • Badysak
            16:31 13.01.2022

            Kamionisti mají k dispozici spací kabinu nespí na sedačce.

            Kamionisti mají k dispozici spací kabinu nespí na sedačce.

          • HEKTOR
            22:02 13.01.2022

            a hlavne môžu zastaviť kedy to len potrebujú...

            a hlavne môžu zastaviť kedy to len potrebujú...