Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD
- 17. 6. 2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové nákladní obrněné vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) . Podle firemních materiálů nová tatrovka disponuje bezkonkurenčně nejlepší balistickou ochranou v dané třídě vozidel.
Kopřivnická firma má s obrněnými nákladními vozy zkušenosti. Armáda České republiky nakoupila před časem 588 tatrovek T-810 za 2,6 miliardy korun. Část tatrovek (T810-V-P), vyhrazených pro misi v Afghánistánu, si armáda vyžádala se speciální pancéřovou kabinou.
Dodavatelem 960kg těžké pancéřové kabiny pro vozy T810-V-P (T810 Valník-Pancéřový) byla česká firma SVOS Přelouč. Balistická ochrana dosahovala základní úrovně Level 1 podle normy STANAG 4569. Kabina tak chránila posádku před standardní municí 7,62mm×51 NATO nebo 5,56mm×45 NATO.
TATRA TRUCKS se nyní rozhodla spojit síly s předním výrobcem balistické ochrany, izraelskou PLASAN SASA. Díky česko-izraleské spolupráci se podařilo vyvinout logistické vozidlo TATRA 4 × 4 HMHD s bezkonkurenční úrovní balistické ochrany STANAG 4569 Level 3 - 3a/3b.
Foto: Panceřová kabina odolá průbojné munici útočných a odstřelovacích pušek. / TATRA TRUCKS
Unikátní pancéřování chrání posádku před průbojnou municí s jádrem z karbidu wolframu v ráži 7,62mm×51 AP WC a 7,62mm×54R B32 API. Stejně tak posádka přežije výbuch 8 kg TNT pod jakýmkoliv kolem nebo místem podvozku.
Posádka je kromě pancéřování chráněná i speciálními kompozitními sedačkami, které v případě výbuchu nálože pod vozidlem dokáží absorbovat část přenesené energie. Nový interiér navíc zvyšuje jízdní komfort vozidla TATRA 4 × 4 HMHD.
Posádka jistě také ocení mechanický posilovač pomáhající s otevíráním a zavíráním těžkých pancéřových dveří. V případě potřeby lze kabinu vybavit ochranou (přetlaková kabina) proti chemických, biologickým a jaderným zbraním.
Foto: Speciální sedačky pohlcují energii z výbuchu miny nebo IED. / TATRA TRUCKS
„Taktické nákladní vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) je výsledkem nejnovějšího vývoje a je posledním členem rodiny vozidel TATRA, určených pro těžký terén a do náročných přírodních podmínek. Obrněná kabina byla navržená od základu s integrovaným systémem řízení výbuchu a vícevrstvým pancéřovým systémem," dočteme se v oficiálních dokumentech TATRA TRUCKS.
Novou tatrovku pohání vzduchem chlazený motor TATRA T3C-928-81 EURO 3 o výkonu 270 kW (367 koní). Převodovka TATRA 14 TS 210L má 14 rychlostí vpřed a dvě vzad. Motor s převodovkou umožňují tatře uhánět rychlostí až 115 km/h (po silnici).
Při plné balistické ochraně (Level 3 - 3a/b) TATRA 4 × 4 HMHD váží 12 700 kg. Hmotnost posádky, vybavení a nákladu nemí překročit 6300 kg.
Fotogalerie
Zdroj: TATRA TRUCKS
Související články
Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT
Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...
- 30.05.2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...
- 03.12.2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Úspěchy vozů TATRA v Brazílii
Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...
- 09.01.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
TATRA PERCHERON pro těžbu břidlicového plynu
V souvislostí s ukrajinskou krizí opět přichází na přetřes energetická bezpečnost Evropy. Jedním z ...
- 21.05.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit. Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit.
Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, trochu mi to připomínalo SAS za druhé světové , ti sice jezdili lehčími vozy, ale v podstatě princip větší palebná síla menší pasivní ochrana tam je
Už ani nevím, proč vlastně zrušili SOG ?Skrýt celý příspěvekDvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, ...Zobrazit celý příspěvek
Dvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, jízdní komfort a dovednosti jsou někde úplně jinde. U AČR zatím bohužel moc sedmiček k vidění není (dost jich má Slovensko a Mamut je v Polsku), většinou se jedná o "beta verze" s různými specifickými nástavbami, kvůli odladění a vychytání chyb, ale do budoucna se počítá s tím, že řada 7 by měla nahradit všechny ostatní typy nákladních vozů (kromě T810, tzn. všechny 815, 815-2, 816 atd...), ovšem za jak dlouho a pokud se toho vůbec dočkáme... těžko říct :) Každopádně by to byl krok správným směrem, protože pro armády a vůběc obory, co vyžadují maximální pohyblivost v terénu (+ snadnou rozšiřitelnost o balistickou ochranu) není nic lepšího než sedmičky. Tuhle si například krásně umím představit v IDF.Skrýt celý příspěvek
Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts...
Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts...
Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem. Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem.
Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty Tatry a další hračky)? Dostali to všechno 601.?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...