Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) / TATRA TRUCKS

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové nákladní obrněné vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) . Podle firemních materiálů nová tatrovka disponuje bezkonkurenčně nejlepší balistickou ochranou v dané třídě vozidel.  

Kopřivnická firma má s obrněnými nákladními vozy zkušenosti. Armáda České republiky nakoupila před časem 588 tatrovek T-810 za 2,6 miliardy korun. Část tatrovek (T810-V-P), vyhrazených pro misi v Afghánistánu, si armáda vyžádala se speciální pancéřovou kabinou.

Dodavatelem 960kg těžké pancéřové kabiny pro vozy T810-V-P (T810 Valník-Pancéřový) byla česká firma SVOS Přelouč. Balistická ochrana dosahovala základní úrovně Level 1 podle normy STANAG 4569. Kabina tak chránila posádku před standardní municí 7,62mm×51 NATO nebo 5,56mm×45 NATO.

TATRA TRUCKS se nyní rozhodla spojit síly s předním výrobcem balistické ochrany, izraelskou PLASAN SASA. Díky česko-izraleské spolupráci se podařilo vyvinout logistické vozidlo TATRA 4 × 4 HMHD s bezkonkurenční úrovní balistické ochrany STANAG 4569 Level 3 - 3a/3b.

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

Foto: Panceřová kabina odolá průbojné munici útočných a odstřelovacích pušek. / TATRA TRUCKS

Unikátní pancéřování chrání posádku před průbojnou municí s jádrem z karbidu wolframu v ráži 7,62mm×51 AP WC a 7,62mm×54R B32 API. Stejně tak posádka přežije výbuch 8 kg TNT pod jakýmkoliv kolem nebo místem podvozku.

Posádka je kromě pancéřování chráněná i speciálními kompozitními sedačkami, které v případě výbuchu nálože pod vozidlem dokáží absorbovat část přenesené energie. Nový interiér navíc zvyšuje jízdní komfort vozidla TATRA 4 × 4 HMHD.

Posádka jistě také ocení mechanický posilovač pomáhající s otevíráním a zavíráním těžkých pancéřových dveří. V případě potřeby lze kabinu vybavit ochranou (přetlaková kabina) proti chemických, biologickým a jaderným zbraním.

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS Foto: Speciální sedačky pohlcují energii z výbuchu miny nebo IED.  / TATRA TRUCKS

„Taktické nákladní vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) je výsledkem nejnovějšího vývoje a je posledním členem rodiny vozidel TATRA, určených pro těžký terén a do náročných přírodních podmínek. Obrněná kabina byla navržená od základu s integrovaným systémem řízení výbuchu a vícevrstvým pancéřovým systémem," dočteme se v oficiálních dokumentech TATRA TRUCKS.

Novou tatrovku pohání vzduchem chlazený motor TATRA T3C-928-81 EURO 3 o výkonu 270 kW (367 koní). Převodovka TATRA 14 TS 210L má 14 rychlostí vpřed a dvě vzad. Motor s převodovkou umožňují tatře uhánět rychlostí až 115 km/h (po silnici).

Při plné balistické ochraně (Level 3 - 3a/b) TATRA 4 × 4 HMHD váží 12 700 kg. Hmotnost posádky, vybavení a nákladu nemí překročit 6300 kg.

Fotogalerie

 

Zdroj: TATRA TRUCKS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...

TATRA PERCHERON pro těžbu břidlicového plynu

V souvislostí s ukrajinskou krizí opět přichází na přetřes energetická bezpečnost Evropy. Jedním z ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • GAVL
    23:22 03.07.2014

    Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit. Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit.

    Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, trochu mi to připomínalo SAS za druhé světové , ti sice jezdili lehčími vozy, ale v podstatě princip větší palebná síla menší pasivní ochrana tam je
    Už ani nevím, proč vlastně zrušili SOG ?Skrýt celý příspěvek

  • krystofmraz
    17:17 17.06.2014

    Vypadá dobře :-D Jinak co vím tak SOG měl tatrovky bez střechy kabiny proto, že by se s ní nevešli do letadla či tak nějak.

    Vypadá dobře :-D Jinak co vím tak SOG měl tatrovky bez střechy kabiny proto, že by se s ní nevešli do letadla či tak nějak.

  • WalterCZ
    15:42 17.06.2014

    Dvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, ...Zobrazit celý příspěvek

    Dvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, jízdní komfort a dovednosti jsou někde úplně jinde. U AČR zatím bohužel moc sedmiček k vidění není (dost jich má Slovensko a Mamut je v Polsku), většinou se jedná o "beta verze" s různými specifickými nástavbami, kvůli odladění a vychytání chyb, ale do budoucna se počítá s tím, že řada 7 by měla nahradit všechny ostatní typy nákladních vozů (kromě T810, tzn. všechny 815, 815-2, 816 atd...), ovšem za jak dlouho a pokud se toho vůbec dočkáme... těžko říct :) Každopádně by to byl krok správným směrem, protože pro armády a vůběc obory, co vyžadují maximální pohyblivost v terénu (+ snadnou rozšiřitelnost o balistickou ochranu) není nic lepšího než sedmičky. Tuhle si například krásně umím představit v IDF.Skrýt celý příspěvek

  • Kewlar
    12:49 17.06.2014

    Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts...

    Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts...

  • Charlie
    12:27 17.06.2014

    Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem. Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem.

    Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty Tatry a další hračky)? Dostali to všechno 601.?Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    12:06 17.06.2014

    Doplníme: Podobnou tatrovku by jistě ve své době ocenil SOG. :)

    Doplníme: Podobnou tatrovku by jistě ve své době ocenil SOG. :)

Načítám diskuzi...